TroosteSyli nieuws* Wv hebben reeds aen onze lezers de be keering bekend gemaekt van Lord Ripon, oppermeester der vrymctselaerslogién en e<'nen der voornaemste persouen van Enge land. Ook de koningin-moeder van Beijeren is tot het katholiek geloof overgegnen. Zy be hoorde tot den Lntheriaenschen eeredienst. De Daily Telegraph verzekert ten stellig ste. dat ook de hertog van Northumberland, eene zeer groole en invloedryke personnagie van Engeland, Roomsch geworden is. De protestanlsche, Engelsche en Bismark- sche bladen spuwen vuer en vlam om die gebeurtenissen, die eenen diepen indruk maken. De vervolgingen waeraen onze gods dienst in byna al de landen blootgesteld is, hebben een tegenovergesteld uitwerksel als hetgene, waeracn de dwingelanden zich ver wachten. In de plants van hot geloof te doo- den zetten zy hel meer luister en leven by. Als Zyne Heiligheid Bins IX de bckecring der moeder van den Koning van Beijeren vernam, was hy diepe getroffen en, smel tende in tranen enzyneoogen henielwaerls heffende, riep liy: bhjn Tod. uw urn ie. Stadhouder en verdient zooveel geen troost!» De Weekly Register en do Catholic Stan dard. IW"C engelsche dagbladen, verzekeren dal hun correspondent dit zielroerend 100- necl van den II. Vader gezien heelt. Daerin kent men wel Puis IX en zyn grootmoedig hertel... Schande voor die hem haten!... Tioifc eene Itckeering. Mgr IJarless, 'l hoofd van de protestant- sche kerke in Beijeren, is, volgens de heng- ten van den Standard van Londen, bekeerd tot het Roomsch katholiek geloove. 'T is waerlyk 't oogenblik van te zeggen: Wetke tgd ooit zag men zooveel mirakelen! Bykans geen een weke of men leest van die doorslaende hekeeringen, die als plegtige ge tuigen staen tegen de ongervmde bolligheden die onder 't volk rondgelenrd worden tegen ons Heilig Geloof; en narncntlyk legenden woesten roep van onwetendheid en dweepe- ry. Zal men zeggen dat het uit bekrompen heid van geest is dat Lord Ripon katholiek wierd, dal de moeder van den Koning van Beijeren katholiek geworden is. en dal nu 't hoofd der protestanlsche kerk zyne dwa ling afzweert 0111 den roomschen Ik geloof in God den Vader te aenveerdeu en te bolyden gelyk de eenvoudigste katholieke Vlaming! Die ooren heeft hoorei Want 'l dunkt mv dat elke mensch, die noceen spier oordeel bezit, daerover behoort na te denken. De lleere zy dank voor die troostelyke gebeurtenissen die hy zyne Kerke bespaert in deze jainmerlyke tyden! Dal getroost zy ne Bruid van de slapheid, de lafherligheid van zoo menig katholiek, die handelt als ware hy heiden! C o r r c s o 11 <1 e n t i c i» Plaetsclyk. Onderwijs en Opvoeding. Verledene woke hebben wy onze lezers voor oogen ge leid hoeverre onze Stadsregentie en onze Schepen van 'l onderwys in 't byzondere, gekomen is in 't onzalig werk der zoogezei- de wereldlykmaking van de scholen. Men durft opentlyk het afschnwelyk en laeg ver zonken schandhlad, de Toekomst bezigen als Moniteur van de officieele gedachten en strekkingen van hel officieel onderwys. Dat alleen zou moeten genoeg zyn om allen ireffelyken Ouder, 'k zegge niet godsdienstig, christen, katholieken Ouder, maer om allen ireffelyken ouder afkeer en walg te geven voor scholen die mogen Tockomslscho\en heeten. Immers als men een zier nateurlyke genegendheid voor zyne kinders heeft, ware hel mogelyk dat men ze tocwierpe in eene plaets waer de leeringe, de slrekkinge, de gedachten, de gevoelens naer den zin van eene Toekomst zyn. Men moet geen twee kceren de Toekomst lezen om te zien dat ze geen spier religie en heeft en dat ze alles bestrydt die religie aengael, en een kind zonder Religieeen mensch zonder Religie! O Hcere! wat een monster! Achting voor zyn eigen, gevoelen van eer voor zyn zeiven, eerbied en achting voor ouders, treffelykheid of gedragen kan bui ten de Religie niet gevonden worden. En wie onder de ouders zou zoo een kind wil len?... Maer men gelooft misschien nog niet dat die scholen zoo slecht zyn, noch dat men ze zonder Religie wil. Hewel, hoort: Als men geheel dat byvoegsel der Toe komst gelezen heeft, men vindt er geen een robe, geen een woord dat van Religie spreekt zoo noodig in de opvoeding en 'l onderwys. Men spreekt van voortgangen beschaefdheid, van weelde;maer van Religie geen woord.M. Vanheule, de schepen van 't Onderwysin heel zyn redevoeringe, zeemende genoeg, en heeft geen woord gevonden voor dc Religie. De heiden Plato zei dat men eerder oene stad in de lucht zou bouwen dan eenen Staet en samenleving maken met menschen zon- der Religie! De protestant Guizót zei, datde Inrf^ van de scholen moet vol godsdient zyn 't is te zeggen dat de kinders de religie by ieder adem moeten inhalen! Duizend zulke aenhalingen zou ik ktinrien doen!., en M. Vanheule, de-schepen van 't onderwys.cngeweerdigt er geen woord Viln te spreken; de protestant Guizot en de lug. den Plato zouden heter zyn voor 't onder- wys dan Vanheule, katholiek geboren en katholiek opgevoed!! lly, ja, sprekende van de jeugd, en noemt 't eerste, 'l noodigsle, byzonderste niet, de Religie! Maer't doet! bedekt weg laet hy eenige woorden gaen die op religie doen peizen, en 't is juist om er afkeer legen te verwek ken. lly lost een woord tegen de 11. Kerk, zonder iemand te noemen. Maer de verslaggever van de Toekomst spreekt klaerder, en wal Vanheule liet ge voelen hy zegt hel klaer uil. Zyne laetsie woorden zyn eenen uitval legen de klerikalen, de ultramontanen! enz., 'l is te zeggen tegen de Kerke Chrisli en ai die hare dtenaers en gelrouwig zyn! Dus geen woord Religie, tenzy om haer te verwyzen, om ze af te keuren, want spreken tegen de Kerk is spreken legen de Religie, Immers die de II. Kerke verlaet, wordt aposlaet, en de apostaten hunne religie is verre te zoeken, Is 't nu klaer dal dc Toekomslscltolen scholen zyn, die door Z. II. den Paus aenge- wezen zyn als verderfelijk voor de jeugd a\sgevaerlyk voor hun geloove?... En is dit nu klaer, katholieke ouders, hoe kwyt gv uwe consciëntie als ge er uwe kin ders naerloe stierl?... De 11. Vader spreekt zoo klaer; wal ik u kom le zeggen over de strekkingen der officieele scholen; de Toe komst die hun Moniteur is, en riptgeen woord van Religie tenzy om te verwyzen in oflicieelen mond, is ook toch zoo klaer! En hoe is 'l mogelyk dal het besluit voor a nog duister is, te welen: "k en mag er myne kinders niet zenden?... Onthoudt hel wel geene tydelyke belangen of in- zigtcn en kunnen ontslaen van zoo eene Brand. Zaterdag morgen is er brand ontslaen in de höulvumme van sieur David Comyn, herbergier en koopman in vlaste Wesiroosebeke; Hel vuer heelt zich van de vumme naer de schuer overgezet, waerlegen zy steunde, de scheur en de oogsten die zy bevatte zyn deprooi der vlammen geworden. Gelukkiglyk heeft de huizing kunnen gered worden, des te gemakkelyker dal de wind in eene andere richting blaesde. Dc schuer behoorde toe aen de weduwe Vuti Praet, grondeigenaerster te Yperen: het verlies wordt op 900 fr. geschat. De oogsten konden eene weerde hebben van fr. 1,450; deze waren verzekerd; de schuer was het niet. Ontslag. Ry koninglyk bcsluil van 11 October, is het ontslag activeert! van M. J.-B. Delva, van zyne bediening van byge- voegdc rOgler van hel vredcgeregl in 'icl kanton Wervick. BSiiilciiBsiiHlsch üVicsiws» ROOM EN. T wordt koud en nat leibo men, en doch, den Heere zy dank, oinj® Heilige Vader blyft kloek en vol gezont - beid, a lly d in state om met alles bezig e zyn en dagelyks menigvuldige bezoeken te ontvangen. Zyn geheugen, zyn vcr stand even sterk en helder, zyne tale eve edel en moedig. lly heeft mei veel gelalendheid en koe bloedighcid hel droevig nieuws vcrnonx-'1 «- c> Poperinghe, 13 October 1874. Liberale vervalschers van kim cr sty sten. Die ecu splantw. ziel in de oog van een ander voelt de balk niet die in zyne eigen ooge steekt. Zulks is liet geval niet van den Monücur der coterie Van Mei l is en Cie. Nooit hebben er schreenwendere onregtveerdig- beden enz. om de tael te spreken van liet dokleur- tje, willekeurigere uitsclirahbingen en partydiger inscliryvingen gepleegd geweest in liet opmaken der kiezerslysten als 'l jacr 1870 tydens bet bestier van Van Morris Roelens. Iedereen is indachtig hoe deze laetstgenoemde heer onder liet ministerie Erèro-Bara in liet scltepen- koltegie is gekomen, in vervanging van den achtba ren en verdienstelyken heer F. Renen, die alleen onder al de Uaedslcden met eenparigheid van stem men gekozen was geweast. Met dit scliepcnschap te aenveerden en mede te wérken aen die schandige partydiglieid van het verachlelyk ministerie Pirmez Frère-Bara, gal' M. JRoelens blyken genoeg dal hy die geveinsde gematigheid, wnermede hy zekere katholieken de oogen verblindde,zou loten varen om geheel en gansclt <le aller ego olylc wêersplcto te zyn van zyiien kollega, dien wydvermaerden Julius Van Morris. En inderdned deze mannen, voelende dal zv tegen regt en reden, legen wil en dank van het kiezers korps aen het hoofd van Stad geplaetst waren, wil den met kracht en geweld aen hel hootd van Stad blyven; en om hierin to gelukken poogden zy op de scliandelykste wys de kiezerslysten te vervalschen door willekeurige uitsclirahbingen en partydige inscliryvingen; de schepenen hebben in 1870 klaer bewezen, om de tael van het dokteurtje aen zyne vrienden en patronen toe te passen, dat zy in de uitoefening hunner bediening noch de rede, noch de wel, nooit liet algemeen regt, maer cnkelyk de belangen der libetale party en de behoudenis van hun schepenscliap raedpleegden De Geuzen van Antwerpen en geen zoo verre niet... en 't zyn Geu zen! Inderdaed: van dees jaer, te Antwerpen, negen honderd rcklamer, zyn gedaen geweest vbor onwettige uilschralibingen of onregelmatige inscliry vingen; maer te Poperinghe in 1870 waren er digt hy du honderd vyflig! Als men nu rekent dal Pope ringhe maer het IC" gedeelte inwooners telt van Antwerpen, moet men besluiten dat onze afgekookte schepenen een derde vooren zyn by de Antwerp- sclie Geuzen in de kunst van de kiezerslysten te vervalschen! Daarenboven moeten wy nog eens bemerken dal het getal van 130 tot 180 roklamen overeenkomt met de 130 tot 180 stemmen minder heid voor de liberalen in de daeropvolgende kieziog- Welnu, zou men het gelonven? 'T zyn die buitensporige vervatschers van kiezerslysten, die Inwylmaken en den achtbaren Heer Benen, burge meester, van parlydigheid beschuldigen? omdat zy op eene lyst van boven de acht honderd kiezers dry (zegge dry) namen gevonden hebben waerop zy nieenrn iels te zeggen te hebben? Zy spreken van twee maten en twee gewiglen. die scliaemteloozen! Hoe ongegrond deze beschuldiging is zullen wy loonen: ii De genaemde Blanckaert, herbergier, liberale ii kiezer, zegt de Toekomst, is uiigeschrabl geweest ii omdat de eigenaarster, weduwe Validen Berghe- ii Walle, vcrklnerd heeft dat deze kiezer liaer huis pacht by de maende.Dit gezegde van den wuerheidschryver der Toekomst is valsch. De liberale kiezer Blanckaert is niet uiigeschrabl maer behouden geweest door hel katholiek schepenkol- legie, omdat de weduwe Vanden Berghe-Walte, welke Bare verklaring aen de Bestendige Deputatie sedert dien opgezonden heeft, geene de minste ge tuigenis noeli verklaring aen de ltegcniie van Pope ringhe gedaen heeft. Doelt veronderstellen wy eens dat weduwe Vanden Berghe-Walle dusdanige verklaring aen hel schepen kollegic zou afgeleverd hebben. Wat zou daeruil volgen? Deze verklaring, bestond zy inderdaed, verpligttc zy bet schepen- kodegic niet den genaentden Blanckaert uil te schrabben? Janiuer, zegt de verdediger van liet gewezen schepen-kollegie Van Morris-Roelens, waerom heeft do Buigemeesler sieur Felix Decoker, herbergier, katholieke kiezer volgens de Toekomst, ook niet uiigeschrabl? Om de geheel eenvoudige reden dat de eigenacr M. Charles Waels noch iemand anders geene de claratie afgeleverd heeft hy het schepen-kollegie; bygevolg kon M. Betten niet welen dat sieur Felix Decoker, de basis van de cyns niet bezat niet meer als van de' liberate kiezer Blankaert. Wy zouden menige kiezcis kunnen aenbalen, toebchoorende aen de liberale party die in de zelfde conditiën zyn van Felix Decoker, hun huis pachtende by de maende en die op de kiezerslyst behouden zyn geweest omdat niemand het bewys heeft gegeven dat zy inaendpaclilers waren. Waer is dus het bewys van uwe valsche aen- tygingen en onrogtveerdige beschuldigingen? Het is waer, de genaemde Sanson Benoit, libe- rale kiezer is uilgeschrabt geweest onder voor- wcndsel dat hy den grondslag van de cyns niet a bezat, al zyn buis hurende by de maende. Deze beslissing is genomen geweest op de getui genis van eenen persoon belanghebbenden in de zaek en zoo goloofweerdig dat hem de eigenaer niet zou logenstraffen. Indien er dus één misslag is begncn op meer dan acht honderd kiezers, die te onder zoeken waren, is liet geenszins omdat de katholieke ambtenaers twee maten en twee gewigten gebrui ken. Maer twee malen en twee gewigten hadden de liberale ambtenaers van 1870 die niet een, maer verre doven de honderd burgers van een hunner duerbacrsle regten durfden beroovcn. 'T is de historie van het strooiljo en den bondel! Wal omtrent het dertigtal kiezers betreft die in 1809 op de kiezerslysten stonden, is het reeds ineermaels bewezen dat deze misslag onvrywillig is geweest en zonder partydiglieid is geschied ai n„e zien er onder dit twintigtal en niet dertigtal zoo wel liberalen als katholieken waren,die ongeregtigd op de kiezerslysten waren gebleven; de olgemeene vermindering van grondlasten in Westvlsenderen hadden den kiescyns zoodanig verleegd dat voor noemde kiezers den noodigen kiestol niet meer had den om stemregtig te zyn. Daer is geheelde zaek. Geld en Poperinghe. Er is nog al veel geklapt van Poperinghe, sedert dat men Menheeren's bende in soldatenklêeren Itaer in straten en op yzerwo gen geloond heeft, voor die niet anders van Poperinghe weten en gezien hebben, moet zulke verlooning van Poperinghe een valsch gedacht ingeven.'Wy houden aen regt en waerheid: dnerom komen wy verklaren dal Poperinghe geenszins door deze verkleede bende kan verheeld, gekend en geschat zyn. Dal is 'l geld van Poperinghe, dat is Poperinghe niet, 't geld! Welke tooverachtige en noodlottige kracht heeft liet geld niet? 'T geld zal, voor eenen lyd.aen vader van familie, vrouw en kinderen doen vergelen; aen lieffelyke burgers, faem en naem doen bezoedelen; aen getrouwe christenen, geloof en Kerk doen verzaken; 'i geld, te Poperinghe gelyk elders, maekl vele ongelukkige slagtoffers die te laet en te duer hunne pligtige verblindheid of hunne slaefsche afhankelykheid zullen bezuren. Maer 't is Poperinghe niet, noch 't geld is tot nu toe Poperinghe niet meester. Neen, neen! honderden en honderden treffelyke burgers komen het getuigen op tyd en stond, wanneer zy eene btirgerlyke pligt hebben te kwyten. Poperin ghe blyft getrouw aen Kerk en geloof, aen deugd en zeden, aen familie en kinders, aen faem en naem. Weinige sleden en dorpen zyn er misschien, waer, aen 't geweld van geld, aen den drift van vermaken, aen den list van 't kwaed zulken deftigen en zegepralenden tegenstand zou geboden zyn. Wan neer gv daer door losbandige kerels die beweeren van Poperinghe te zyn, de kerk hoort lasteren of de eer ziet krenken, zwicht u van Poperinghe tc oordeclen, volgens dal klein getal vcileide en verbasterde kwanten: Dat is 't geld van Poperinghe! Dal is Poperinghe niet! STHENGE PLIGT!

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 2