TroosteSyli nieuws*
Wv hebben reeds aen onze lezers de be
keering bekend gemaekt van Lord Ripon,
oppermeester der vrymctselaerslogién en
e<'nen der voornaemste persouen van Enge
land.
Ook de koningin-moeder van Beijeren is
tot het katholiek geloof overgegnen. Zy be
hoorde tot den Lntheriaenschen eeredienst.
De Daily Telegraph verzekert ten stellig
ste. dat ook de hertog van Northumberland,
eene zeer groole en invloedryke personnagie
van Engeland, Roomsch geworden is.
De protestanlsche, Engelsche en Bismark-
sche bladen spuwen vuer en vlam om die
gebeurtenissen, die eenen diepen indruk
maken.
De vervolgingen waeraen onze gods
dienst in byna al de landen blootgesteld is,
hebben een tegenovergesteld uitwerksel als
hetgene, waeracn de dwingelanden zich ver
wachten. In de plants van hot geloof te doo-
den zetten zy hel meer luister en leven by.
Als Zyne Heiligheid Bins IX de bckecring
der moeder van den Koning van Beijeren
vernam, was hy diepe getroffen en, smel
tende in tranen enzyneoogen henielwaerls
heffende, riep liy: bhjn Tod. uw urn ie.
Stadhouder en verdient zooveel geen troost!»
De Weekly Register en do Catholic Stan
dard. IW"C engelsche dagbladen, verzekeren
dal hun correspondent dit zielroerend 100-
necl van den II. Vader gezien heelt. Daerin
kent men wel Puis IX en zyn grootmoedig
hertel... Schande voor die hem haten!...
Tioifc eene Itckeering.
Mgr IJarless, 'l hoofd van de protestant-
sche kerke in Beijeren, is, volgens de heng-
ten van den Standard van Londen, bekeerd
tot het Roomsch katholiek geloove.
'T is waerlyk 't oogenblik van te zeggen:
Wetke tgd ooit zag men zooveel mirakelen!
Bykans geen een weke of men leest van die
doorslaende hekeeringen, die als plegtige ge
tuigen staen tegen de ongervmde bolligheden
die onder 't volk rondgelenrd worden tegen
ons Heilig Geloof; en narncntlyk legenden
woesten roep van onwetendheid en dweepe-
ry. Zal men zeggen dat het uit bekrompen
heid van geest is dat Lord Ripon katholiek
wierd, dal de moeder van den Koning van
Beijeren katholiek geworden is. en dal nu
't hoofd der protestanlsche kerk zyne dwa
ling afzweert 0111 den roomschen Ik geloof
in God den Vader te aenveerdeu en te
bolyden gelyk de eenvoudigste katholieke
Vlaming! Die ooren heeft hoorei Want
'l dunkt mv dat elke mensch, die noceen
spier oordeel bezit, daerover behoort na te
denken.
De lleere zy dank voor die troostelyke
gebeurtenissen die hy zyne Kerke bespaert
in deze jainmerlyke tyden! Dal getroost zy
ne Bruid van de slapheid, de lafherligheid
van zoo menig katholiek, die handelt als
ware hy heiden!
C o r r c s o 11 <1 e n t i c i»
Plaetsclyk.
Onderwijs en Opvoeding. Verledene
woke hebben wy onze lezers voor oogen ge
leid hoeverre onze Stadsregentie en onze
Schepen van 'l onderwys in 't byzondere,
gekomen is in 't onzalig werk der zoogezei-
de wereldlykmaking van de scholen. Men
durft opentlyk het afschnwelyk en laeg ver
zonken schandhlad, de Toekomst bezigen
als Moniteur van de officieele gedachten en
strekkingen van hel officieel onderwys.
Dat alleen zou moeten genoeg zyn om
allen ireffelyken Ouder, 'k zegge niet
godsdienstig, christen, katholieken Ouder,
maer om allen ireffelyken ouder afkeer
en walg te geven voor scholen die mogen
Tockomslscho\en heeten. Immers als men
een zier nateurlyke genegendheid voor zyne
kinders heeft, ware hel mogelyk dat men
ze tocwierpe in eene plaets waer de leeringe,
de slrekkinge, de gedachten, de gevoelens
naer den zin van eene Toekomst zyn. Men
moet geen twee kceren de Toekomst lezen
om te zien dat ze geen spier religie en heeft
en dat ze alles bestrydt die religie aengael,
en een kind zonder Religieeen mensch
zonder Religie! O Hcere! wat een monster!
Achting voor zyn eigen, gevoelen van eer
voor zyn zeiven, eerbied en achting voor
ouders, treffelykheid of gedragen kan bui
ten de Religie niet gevonden worden. En
wie onder de ouders zou zoo een kind wil
len?...
Maer men gelooft misschien nog niet dat
die scholen zoo slecht zyn, noch dat men ze
zonder Religie wil. Hewel, hoort:
Als men geheel dat byvoegsel der Toe
komst gelezen heeft, men vindt er geen een
robe, geen een woord dat van Religie spreekt
zoo noodig in de opvoeding en 'l onderwys.
Men spreekt van voortgangen beschaefdheid,
van weelde;maer van Religie geen woord.M.
Vanheule, de schepen van 't Onderwysin
heel zyn redevoeringe, zeemende genoeg,
en heeft geen woord gevonden voor dc
Religie.
De heiden Plato zei dat men eerder oene
stad in de lucht zou bouwen dan eenen Staet
en samenleving maken met menschen zon-
der Religie!
De protestant Guizót zei, datde Inrf^
van de scholen moet vol godsdient zyn
't is te zeggen dat de kinders de religie by
ieder adem moeten inhalen!
Duizend zulke aenhalingen zou ik ktinrien
doen!., en M. Vanheule, de-schepen van 't
onderwys.cngeweerdigt er geen woord Viln
te spreken; de protestant Guizot en de lug.
den Plato zouden heter zyn voor 't onder-
wys dan Vanheule, katholiek geboren en
katholiek opgevoed!! lly, ja, sprekende van
de jeugd, en noemt 't eerste, 'l noodigsle,
byzonderste niet, de Religie!
Maer't doet! bedekt weg laet hy eenige
woorden gaen die op religie doen peizen,
en 't is juist om er afkeer legen te verwek
ken. lly lost een woord tegen de 11. Kerk,
zonder iemand te noemen.
Maer de verslaggever van de Toekomst
spreekt klaerder, en wal Vanheule liet ge
voelen hy zegt hel klaer uil. Zyne laetsie
woorden zyn eenen uitval legen de klerikalen,
de ultramontanen! enz., 'l is te zeggen tegen
de Kerke Chrisli en ai die hare dtenaers en
gelrouwig zyn!
Dus geen woord Religie, tenzy om haer te
verwyzen, om ze af te keuren, want spreken
tegen de Kerk is spreken legen de Religie,
Immers die de II. Kerke verlaet, wordt
aposlaet, en de apostaten hunne religie is
verre te zoeken,
Is 't nu klaer dal dc Toekomslscltolen
scholen zyn, die door Z. II. den Paus aenge-
wezen zyn als verderfelijk voor de jeugd
a\sgevaerlyk voor hun geloove?...
En is dit nu klaer, katholieke ouders, hoe
kwyt gv uwe consciëntie als ge er uwe kin
ders naerloe stierl?... De 11. Vader spreekt
zoo klaer; wal ik u kom le zeggen over de
strekkingen der officieele scholen; de Toe
komst die hun Moniteur is, en riptgeen
woord van Religie tenzy om te verwyzen in
oflicieelen mond, is ook toch zoo klaer! En
hoe is 'l mogelyk dal het besluit voor a
nog duister is, te welen: "k en mag er
myne kinders niet zenden?... Onthoudt
hel wel geene tydelyke belangen of in-
zigtcn en kunnen ontslaen van zoo eene
Brand. Zaterdag morgen is er brand
ontslaen in de höulvumme van sieur David
Comyn, herbergier en koopman in vlaste
Wesiroosebeke; Hel vuer heelt zich van de
vumme naer de schuer overgezet, waerlegen
zy steunde, de scheur en de oogsten die zy
bevatte zyn deprooi der vlammen geworden.
Gelukkiglyk heeft de huizing kunnen gered
worden, des te gemakkelyker dal de wind
in eene andere richting blaesde.
Dc schuer behoorde toe aen de weduwe
Vuti Praet, grondeigenaerster te Yperen:
het verlies wordt op 900 fr. geschat. De
oogsten konden eene weerde hebben van
fr. 1,450; deze waren verzekerd; de schuer
was het niet.
Ontslag. Ry koninglyk bcsluil van
11 October, is het ontslag activeert! van M.
J.-B. Delva, van zyne bediening van byge-
voegdc rOgler van hel vredcgeregl in 'icl
kanton Wervick.
BSiiilciiBsiiHlsch üVicsiws»
ROOM EN. T wordt koud en nat leibo
men, en doch, den Heere zy dank, oinj®
Heilige Vader blyft kloek en vol gezont -
beid, a lly d in state om met alles bezig e
zyn en dagelyks menigvuldige bezoeken
te ontvangen. Zyn geheugen, zyn vcr
stand even sterk en helder, zyne tale eve
edel en moedig.
lly heeft mei veel gelalendheid en koe
bloedighcid hel droevig nieuws vcrnonx-'1
«- c>
Poperinghe, 13 October 1874.
Liberale vervalschers van kim cr sty sten. Die
ecu splantw. ziel in de oog van een ander voelt de
balk niet die in zyne eigen ooge steekt. Zulks
is liet geval niet van den Monücur der coterie Van
Mei l is en Cie.
Nooit hebben er schreenwendere onregtveerdig-
beden enz. om de tael te spreken van liet dokleur-
tje, willekeurigere uitsclirahbingen en partydiger
inscliryvingen gepleegd geweest in liet opmaken
der kiezerslysten als 'l jacr 1870 tydens bet bestier
van Van Morris Roelens.
Iedereen is indachtig hoe deze laetstgenoemde
heer onder liet ministerie Erèro-Bara in liet scltepen-
koltegie is gekomen, in vervanging van den achtba
ren en verdienstelyken heer F. Renen, die alleen
onder al de Uaedslcden met eenparigheid van stem
men gekozen was geweast. Met dit scliepcnschap te
aenveerden en mede te wérken aen die schandige
partydiglieid van het verachlelyk ministerie Pirmez
Frère-Bara, gal' M. JRoelens blyken genoeg dal
hy die geveinsde gematigheid, wnermede hy zekere
katholieken de oogen verblindde,zou loten varen om
geheel en gansclt <le aller ego olylc wêersplcto te
zyn van zyiien kollega, dien wydvermaerden
Julius Van Morris.
En inderdned deze mannen, voelende dal zv tegen
regt en reden, legen wil en dank van het kiezers
korps aen het hoofd van Stad geplaetst waren, wil
den met kracht en geweld aen hel hootd van Stad
blyven; en om hierin to gelukken poogden zy op de
scliandelykste wys de kiezerslysten te vervalschen
door willekeurige uitsclirahbingen en partydige
inscliryvingen; de schepenen hebben in 1870 klaer
bewezen, om de tael van het dokteurtje aen zyne
vrienden en patronen toe te passen, dat zy in de
uitoefening hunner bediening noch de rede, noch
de wel, nooit liet algemeen regt, maer cnkelyk de
belangen der libetale party en de behoudenis van
hun schepenscliap raedpleegden De Geuzen van
Antwerpen en geen zoo verre niet... en 't zyn Geu
zen! Inderdaed: van dees jaer, te Antwerpen,
negen honderd rcklamer, zyn gedaen geweest vbor
onwettige uilschralibingen of onregelmatige inscliry
vingen; maer te Poperinghe in 1870 waren er digt
hy du honderd vyflig! Als men nu rekent dal Pope
ringhe maer het IC" gedeelte inwooners telt van
Antwerpen, moet men besluiten dat onze afgekookte
schepenen een derde vooren zyn by de Antwerp-
sclie Geuzen in de kunst van de kiezerslysten te
vervalschen! Daarenboven moeten wy nog eens
bemerken dal het getal van 130 tot 180 roklamen
overeenkomt met de 130 tot 180 stemmen minder
heid voor de liberalen in de daeropvolgende kieziog-
Welnu, zou men het gelonven? 'T zyn die
buitensporige vervatschers van kiezerslysten, die
Inwylmaken en den achtbaren Heer Benen, burge
meester, van parlydigheid beschuldigen? omdat zy
op eene lyst van boven de acht honderd kiezers dry
(zegge dry) namen gevonden hebben waerop zy
nieenrn iels te zeggen te hebben? Zy spreken van
twee maten en twee gewiglen. die scliaemteloozen!
Hoe ongegrond deze beschuldiging is zullen wy
loonen:
ii De genaemde Blanckaert, herbergier, liberale
ii kiezer, zegt de Toekomst, is uiigeschrabl geweest
ii omdat de eigenaarster, weduwe Validen Berghe-
ii Walle, vcrklnerd heeft dat deze kiezer liaer huis
pacht by de maende.Dit gezegde van den
wuerheidschryver der Toekomst is valsch. De
liberale kiezer Blanckaert is niet uiigeschrabl maer
behouden geweest door hel katholiek schepenkol-
legie, omdat de weduwe Vanden Berghe-Walte,
welke Bare verklaring aen de Bestendige Deputatie
sedert dien opgezonden heeft, geene de minste ge
tuigenis noeli verklaring aen de ltegcniie van Pope
ringhe gedaen heeft. Doelt veronderstellen wy eens
dat weduwe Vanden Berghe-Walle dusdanige
verklaring aen hel schepen kollegic zou afgeleverd
hebben. Wat zou daeruil volgen? Deze verklaring,
bestond zy inderdaed, verpligttc zy bet schepen-
kodegic niet den genaentden Blanckaert uil te
schrabben? Janiuer, zegt de verdediger van liet
gewezen schepen-kollegie Van Morris-Roelens,
waerom heeft do Buigemeesler sieur Felix Decoker,
herbergier, katholieke kiezer volgens de Toekomst,
ook niet uiigeschrabl?
Om de geheel eenvoudige reden dat de eigenacr
M. Charles Waels noch iemand anders geene de
claratie afgeleverd heeft hy het schepen-kollegie;
bygevolg kon M. Betten niet welen dat sieur Felix
Decoker, de basis van de cyns niet bezat niet meer
als van de' liberate kiezer Blankaert. Wy zouden
menige kiezcis kunnen aenbalen, toebchoorende aen
de liberale party die in de zelfde conditiën zyn van
Felix Decoker, hun huis pachtende by de maende
en die op de kiezerslyst behouden zyn geweest
omdat niemand het bewys heeft gegeven dat zy
inaendpaclilers waren.
Waer is dus het bewys van uwe valsche aen-
tygingen en onrogtveerdige beschuldigingen?
Het is waer, de genaemde Sanson Benoit, libe-
rale kiezer is uilgeschrabt geweest onder voor-
wcndsel dat hy den grondslag van de cyns niet
a bezat, al zyn buis hurende by de maende.
Deze beslissing is genomen geweest op de getui
genis van eenen persoon belanghebbenden in de zaek
en zoo goloofweerdig dat hem de eigenaer niet zou
logenstraffen. Indien er dus één misslag is begncn
op meer dan acht honderd kiezers, die te onder
zoeken waren, is liet geenszins omdat de katholieke
ambtenaers twee maten en twee gewigten gebrui
ken. Maer twee malen en twee gewigten hadden de
liberale ambtenaers van 1870 die niet een, maer
verre doven de honderd burgers van een hunner
duerbacrsle regten durfden beroovcn. 'T is de
historie van het strooiljo en den bondel!
Wal omtrent het dertigtal kiezers betreft die in
1809 op de kiezerslysten stonden, is het reeds
ineermaels bewezen dat deze misslag onvrywillig is
geweest en zonder partydiglieid is geschied ai n„e
zien er onder dit twintigtal en niet dertigtal zoo
wel liberalen als katholieken waren,die ongeregtigd
op de kiezerslysten waren gebleven; de olgemeene
vermindering van grondlasten in Westvlsenderen
hadden den kiescyns zoodanig verleegd dat voor
noemde kiezers den noodigen kiestol niet meer had
den om stemregtig te zyn. Daer is geheelde zaek.
Geld en Poperinghe. Er is nog al veel geklapt
van Poperinghe, sedert dat men Menheeren's bende
in soldatenklêeren Itaer in straten en op yzerwo
gen geloond heeft, voor die niet anders van
Poperinghe weten en gezien hebben, moet zulke
verlooning van Poperinghe een valsch gedacht
ingeven.'Wy houden aen regt en waerheid: dnerom
komen wy verklaren dal Poperinghe geenszins door
deze verkleede bende kan verheeld, gekend en
geschat zyn. Dal is 'l geld van Poperinghe, dat is
Poperinghe niet, 't geld! Welke tooverachtige en
noodlottige kracht heeft liet geld niet? 'T geld zal,
voor eenen lyd.aen vader van familie, vrouw en
kinderen doen vergelen; aen lieffelyke burgers,
faem en naem doen bezoedelen; aen getrouwe
christenen, geloof en Kerk doen verzaken; 'i geld,
te Poperinghe gelyk elders, maekl vele ongelukkige
slagtoffers die te laet en te duer hunne pligtige
verblindheid of hunne slaefsche afhankelykheid
zullen bezuren. Maer 't is Poperinghe niet, noch 't
geld is tot nu toe Poperinghe niet meester. Neen,
neen! honderden en honderden treffelyke burgers
komen het getuigen op tyd en stond, wanneer zy
eene btirgerlyke pligt hebben te kwyten. Poperin
ghe blyft getrouw aen Kerk en geloof, aen deugd en
zeden, aen familie en kinders, aen faem en naem.
Weinige sleden en dorpen zyn er misschien, waer,
aen 't geweld van geld, aen den drift van vermaken,
aen den list van 't kwaed zulken deftigen en
zegepralenden tegenstand zou geboden zyn. Wan
neer gv daer door losbandige kerels die beweeren
van Poperinghe te zyn, de kerk hoort lasteren of
de eer ziet krenken, zwicht u van Poperinghe tc
oordeclen, volgens dal klein getal vcileide en
verbasterde kwanten:
Dat is 't geld van Poperinghe!
Dal is Poperinghe niet!
STHENGE PLIGT!