Eon brief, gerecommandeerd, ofle aenbe- volen. is ons van deze weke uil Poperinghe toegekomen, geteckend d' teel uy zemet verzoek van, krachtens de wel, Item in ons eerstkomende nummer in le lyven. dr Le- cluyze pretendeert aengerand te zyn in eene van onze correspondenlien van Poperinghe, en daerom komt hy inel een krachtens de wel».Aiovers cv heb ik in de corresponden tien di<n name gelezenen zelve d' Lrcluy- ze niet kennendeen hg geen bewijs doende dol hy ievers omgeduid is, daerenboven dr Lecluyze veel le lang zynde, en de eer- lyliheid van onze correspondenten aenran- dende en de faem van eenen geneesheer kwetsende, zonden wy redens genoeg heb ben om dien gereconnmendeeiden ofte aen- bcvolen brief le weigeren. Doch, om le too- gon dal wv gemakkelyk zyn. la ten wy on der alle réserve ofle voorbehoud van onze reglen, de proza van gemelden hcere volgen zonder onderzoek of hy regt heeft of niet want 'l en i? de moeite niet weerd. Hope dal onze correspondenten in'l minste niet en zullen gekrenkt zyn in hunne eero, noch de heer Decnnler in zvne faem, want dr Lecluyze zegt dal hy i.iherael is. Liberale geknoei immers en bevlekt niel, irt legen deel, 'l doel cere. Ja, Paus. en bisschoppen, en priesters, en kloosterlingen, wal zeg ik, den drymacl Heiligen God. en Jesus g.-bene- dvil. wil 'l liberuel gebroed mei zijn wal- gelyk slym bezoedelen, lyk of Pms IX zegl. Nu, zoo spreekt dr L<-rlugze al beven en ncffcusde reke schryvendu: Plaetsclyk. Dwingelandij van hel geweien. Als gy een hbernel hoort spreken, hy heeft altyd in zynen mond 't woord vrijheidvryheid al hier, vryheid aldaer, vryheid van godsdienst, vryheid van geweien, vryheid van'tonder- wys, vryheid van peizen, spreken en schry ven! En dan vallen zy uil tegen pastors, nonnen, kloosterlingen, bisschoppen. Paus en Kerke en, ja, legen hemel en hel en al dat religie is; dal moet weg, dat moet van kante, dal is dwingeland)'! enz., enz.! Als men wel den grond zoekt van dat eeuwig en ervig geroep, wat vindt men cr in tenzy. de helsehe drift om vry te zyn van de wet des goeds, en om de wet van 'l goed te verbannen en uit le roeijen? En daeruit komt de snoodste dwingclandy van het geweten hy alwie, de wet van 't goed getrouw is, zyne religie bewaren, on derhouden en volgen wil, telkenmael libera len aen 't hoofd zyn. Hier t'Yper leven wy onder't liberael juk, en voelen wy die snoode dwingclandy in alles; maer vooral in zake van onderwys. Die katholiek is en zyn geweien kwijlen wil moet hel nieuw Sladsonderwys verwijzen en a/s slecht aen zien,en hy mag er zyne /ein ders niet naer toe zenden, zonder zyne con sciëntie leed le doen en zonde le bedrijven. En wal gebeurt er? De liberale fnkwisdie gaet van huis lot huis en teekent op eene lysle de kintlers die er zyn: uwekinders naer die schole of uwen kost kwyt, die ka- landise verloren, uwe dochter naer daer of geen brood van den disch, geen hulpe van de hospicen, of uw huis te verlaten! Daer slaet de katholieke ouder tusschen zyn beslaen en zyn geweten le kiezen. Nero zei:- zweert uw Christen geloof af, of dood! T'Yper zegt men: werkt tegen uw christen geweien of sterft van hon ger!... 'T is onmenschelyk!... En bemerkt ze, de gasten die alzoo den dwingeland spe len, wat zyn het? O! De katholieke Kring. Maendag laelsl heeft de kalhotieke Kring van Yper zyn eêrslen verjaerdag gevierd. 'S morgens om acht uren waren de leden vergaderd in decaihedrale van St-Maerten, en hoorden er eene misse van dankzegging. 'S avonds, zeventig leden waren vereenigd in een broederlyk banket, waer de zoele vreugde, waer genoegen en herlelykheid niet tekort bleven. De schoone heildronken aen Z. H. den Paus,aen Zyne Majesteit den Koning, aen den Heer President der Commissie, aen de goede betrekking tusschen den Kring, en de muziekmaelschappy, wierden mei geestdrift ontvangen en toegejuicht even als de ant woorden eraen gedaen Wekelyks ziel de Katholieke Kring zyn getal toenemen en de katholieke familie groeit aen. De Heere gave dat welhaesl al- wie den godsdienst, hel vaderland en ge boortestad (er herte ligt, daer hunne plaetse hadden, om gezamelyk en gesloten hun steke te staen in den stryd van deze dagen. Hunne plaetse is daer! Dyssendage, heeft de Katholieke Kring 't geluk gehad van den Weledelen Heer Ker- vyn de Lellenhove in zyn midden t'onlvan- gen; en den achtbaren en defugen oud- minister eene tier lang le hooren spreken over de rol en de werking der bewarende party in llelgie. Hy heeft waerlyk eene lieve causerie gedaen, een kouter geslegen, zou men in 't vlaemsch zeggen, en dal met het gemak en de kieschheid en edelheid, the den man eigen is. Al de leden waren over van genoegen en hebben dtkwyls den spreker inel geestdriftige toejuichingen onderbro ken. Mogle de Katholieke Kring nog dikwvls zulke baijes hebben! Dal doet deugd acn 't herte, dat leert meer en meer den toestand van 't land kennen, en wat weerde men moet hechten aen die uitwendige zoo deftig doctrinaire kout en hoedanigheid. De 'toekomst. Zy is mierende dul geweest omdat er in 't Nieuwsblad stond dat ik de Toekomst niet mogl lezen.' En zy roept uil: Wat htiichelary! En ton eene redeneering van 'k zal u gaen krygen: Hoort liever: «Hoe zal hij gaan antwoorden, zegl ze. op een artikel die hij inel gelezen heeft dewijl zijne permissie uit was sedert 12 September!!! Hoort ge 'l lezers hoe slim! 'T Nieuws blad is gevangen in zyne nellen! De schry ver zegl dat hy de permissie niel had de Toekomsle le lezen en ter zei ver ty de zegt hy dat hy gaet antwoorden op een artikel die hy niet heeft mogen lezeri! Verstaet ge 'l fyne daervan? Hoe lange heeft de Magister daer zynen tyd op versleten om zoo oolyk te zyn? Hoor, Magister, de Toekomst en heb ik niet gelezen sedert 12 September 1874 tot Dyssendage laetst geleden acht dagen, den 17 November 1874. Dat is de waerheid!... En nu, om le weten hoe ik het gedaen beb om te antwoorden op eenen artikel dien ik niet gelezen had noch lezen mogt, als hy uitkwam?... Wilt ge het weten? Haed een keer:'t is moeijëlyk.... He ja!'k heb hem gelezen Dyssendage geleden acht da gen, toen ik weer de permissie had, en ton heb ik geschrevenO wonder! Daer, Magister, zyl gy onnoozel genoeg nu!!! En zou men eens niet doodlachen?'t is zoo een knape die peist dat 't Nieuwsblad niel antwoorden en kan op zyn geknoei!!! Wel poorten des Hemelryks! lliiitciilumlM'li \lcii\vs. ROOMEN. De Heilige Vader blyfl altyd voort in den zelfden slaet van gezondheid, in de zelfde onwankelbare hope. Over eene weke of twee schreef hy naer eenen bisschop van Frankryk, die hem zyne biltere gevoelens uitgedrukt bad ter ge legenheid van de terugroeping van den Orènoque't laelsle schip dal dit land ten dienste van Z. H. hield, hoe meer Wy, zei Zyne Heiligheid, hoe meer Wy beroofd zyn van menschelyke hulpe, hoe meer ons betrouwen en onze hope op God aengroeil. Dagelyks ontvangt hy en geeft altyd zulke schoone, verhevene en deugdelyke lessen. Nog niet lang geleden, hoe krach tig sprak hy legen de slechte gazetten, en hoe klaer leerde hy dat geen een katholiek op geen manicre er mag aen deel nemen, zonder de wet der nateur, de wet van God, de wet van de H. Kerk le overtre den en de geeslelyke slralTcn te verdienen. Hoort die stemme, gy die nog Religie hebt, en verstaet een keer hoe uw gedrag tegenslrydig is, dwaes is en zondig. Gy bidt den Heere's nuchteus en 's avonds, gaetdikwyls, misschien dagelyks naer de misse, houdt uwe Pascheb, en misschien nut gy meermacls 't H. lichaem en bloed Christi, en noglhans leest gy slechte ga zetten en leeft gedurig in zonde!... Wat afgryzelyk gedacht!... Och hoort naer Pius IX, de plaetshouder van Christus, die gesteld is van God zelve, verlicht is en geholpen wordt om uwe pligten voor te houden en op te leggen!... Hoort hein!... want de woorden Christi zyn duidelyk: Die u hoort aenhoorl my, die u ver- suiaedl versmaedi my! ITALIË. Men heeft nog gehoord van die barbaersche bosehdleven, die leven met rooven en stelen, en die noglhans een grond van religie hebben op hunne mode. Zy gaen een gebed doen eer zy stelen gaen, en een gebed van dank als zy gelukt hebben. Victor Emmanuel beeft gespro ken in de Kamers, en, zyne rede eindi gende, drukie liy zvnen dank uil aen God! dat Italië zoo wel gelukt bad en zoo groot geworden is!!!1... Wal zegt gy, le zers, van zoo een liberalen koning?... Voor 't overige in Italië, dokiezin- zeii zyn op duizend manieren uitgelegd en uien ziel er geen klaer ui, de schulden gi'ocijen,gedurig groeijen,en de baensiroo- pers stroopen voord... O gelukkig I la lie! I RANKRYK. 'T heeft gemeeme kiezingc geweest heel Frankryk deurc, 35 000 ge- meenleu hebben bunnen Ried vernieuwd. Menlioeren's goestjes te vocldoen. Daerop is er alletnets geschil tusschen Menheere en 7.yn kneclit. Onlangs hoorde men 'l docteurtje, in eene vroede oalerie, uitroepen niaec Menheere: zoo gy nog vele klapt en bedreigt, 'k zal weder lieer Gyben uitge ven; ge weet wol dat ik eens en anders kan schryven niet waer? F.n gy hebt nog onthouden da' wy u hebben doen knielen voor ons om eenige artikeltjes in te willen houden die ik nu nog bezit. Die niet en loog was Menheere lly wtoef een keer zyne handen, drncide op zvne hielen en zei: 't is al wel docteur, laet dat potje gedekt, 't is al: lusschon ons tu vie, a la morthein! En zoo is het gebleven gelyk als vooren: Menheere is Menheere en 't docteurtje is zyn knecht. Waerom en gael de juge de paix van Poperinghe nooit naer den Te Ileum! Is het waer dal hy in de kerk niet wil gaen? Hoor, dal zyn zyne aflairens; <naer 'ten kan al 't zelve die reden niet zyn, want iiy zou kunnen doen gelyk in de boitravingen mecgaen tot aun de kerkedeur. Eh! ja! Wat het oud, katholiek Poperinghe is. Zyn het alleen de congregatiën? Wel neen het, want vele congregatiën en sociëteiten die nu, God zy geloofd, in volle bloei zyn, bestonden niet over ouds, wanneer het katholiek Poperinghe bestond. Zyn het de kwezels en kwezelaars en andere die naer het lof gaen? .la zeker, en wy zyn er fier over en uitlermale content. Want die kwezelaers en andere die naer het lof gaen, maken een ontzaggelyk getal treffelyke burgers uit, die in Poperinghe, gelyk in grootere steden, volgens hunne eigene overtuiging en de oude goede princiepen van hunne cchtvlaemsche en rondborstige voorvaderen, komen, op lyd en stond, stemmen en werken, tegen al de verwaeide en verleide gelukzoekers die voor het geld of de neering van een gouden kalf hunne religie en hunnen God afstaen.Ten anderen, die van het lof niet maken zyn ook geheel naer van niet te maken vttn de hoogmis en later van de lecgmis Hoort liever wat er Zondag laetst (feest van Sint- Cecilia) in hel oud katholiek Poperinghe is gebeurd. De slavenbende van Menheere, met elk 'ze vrr- willer op hunnen soldatenkop, en gevolgd van eenige onnoozele jongens en boeren, die wisten voor hoevele zy daer achter tjoolden, kwamen te midden de hoogmisse van uit het achterpoortje uitgekropen, en stelden geheel de stad overende met bun geklopsel en hun getier. Gy meet by de wilde woonen om zulke schandalen te zien pingen, en, in de groole steden waer de geest des volks meer ontwikkeld en beschaefd is, zou men zulke stoorin gen der goddelyke diensten niet zien gebeuren. Nu, het vat geeft uit wat het in heeft, en 'l en is mis schien niet slechter dat iedereen klaer weet en ziet waer men hel oude katholieke Popetinghe leiden zou, indien men geen wakend ooge op die stoute en droeve kerels hielde. X. Poperinghe, 23 November 1874. Mijnheer de Uitgever van het Nieuwsblad, Uwe correspondenten van Poperinghe, om mij uit politieke wraakzucht te beschadigen in mijne faam en mijne belangen, geven bijna wekelijks in liet Nieuwsblad een schimpig,smadelijk of lasterend vertellingje op de rekening van 't docteurtje. In uw nummer, van Zaterdag»laatst, mij aanwijzende in mijne hoedanigheid van docteur van het bureel van weldadigheid te Poperinghe, zij verkondigen dat ik, hoewel betaald, aan eene zieke vrouw van dit bureel mijnen dienst geweigerd heb, onder voor wendsel dat ik hiertoe geen tijd had; dat ik mij eindelijk maar tot het arm huisgezin dier vrouw begeven heb na dat hare man, Francis Minne, reeds verschillige keeren naar de stad gekomen was om eene visite de bedelen;.dal ik aan de zieke gezeid heb: 't zijn al prulletjes, 't en zal niet zijn, en van daar vertrokken ben gelijk 'ne schicht; dat alsdan de man, ongerust en verlegen, zich tot eencn be kwamen en verdienstelijken docteur wendde die zich niet liet bidden, die bij de vrouw komende dezelve gevaarlijk ziek vond en haar denzelfden avond de laatste Sakratnenlen deed toedienen, en dat inderdaad de goede en voorzichtige docteur gelijk had, dewijl de zieke vrouw in den nacht stierf. Men geeft te verstaen dat al die omstandigheden op den zelfden dag plaats gehad hebben; dat ik, oude geneesheer, het dreigend gevaer der ziekte niet kende, en dat een jonge docteur (sedert korten lijd officier de santé le Boeschepe, Frankrijk) meer kennissen heeft dan ik. Muer zie hier de waerheid: De vrouw Minne, die omtrent eene uur van de stad woonde, is 10 of 12 dagen ziek geweest. Op den eersten dag dal men mij geroepen heeft (30 Juli laatst) heb ik mij bij haar aanstonds begeven; ik vond haren staal niet gevaarlijk en drukte de hoop uit haar binnen korten lijd te kunnen genezen; ik schreef eene remedie voor om er van in te nemen gedurende verscheidene dagen, na welken tijd ik den man verzocht mij iels le laten weten, indien ik niet eerder mijne visite vernieuwd had. Op den Zondag(2 Augusti)was ik voornemens een bezoek te doen; maar de zuster der vrouw Minne die naar de stad gekomen was om mij eenige inlichtingen te brengen, zegde met eene zekere voldoening dat de zieke gebeterd was, maar dat zij wenschte binnen kort nog eene visite te ontvangen. Uil vernemende ik gaf nogeens dezellde remedie in hoopivan nog meerdere betering le bekomen, en beloofde de gewenscble visite, die, ingezien die verbetering, niel zeer dringend was, binnen de eerste dagen le doen. Deze zuster is, zonder de minsle opmerking, zeer tevreden vertrokken. Den maandag of dijnsdag was ik op weg naar liet huis van Francis Minne; maar een onvoorzien voorval praamde mij naar de stad terug te keeren. 'S anderdags's morgeus komt de man om (sprekende aan mijne vrouw op eene beleefde en vriendelijke wijze- te zeggen dal zijne vrouw gansch genezen was en dat hij mij de moeite wilde versparen van eene nultelooze reis te doen. Geen andere loopingen zijn gedaan geweest om eene visite le bedelen. Maar welhaast vernam ik dat Francis Minne bij den apotheker geheel andere remedien was gaan halen dan de mijne, en dat zijne vrouw, in plaats van genezen le zijn, sedert eenige dagen verslecht en berecht was. Doch, op hel vetzoek van een der hoeren dischmeesters, deed ik tiaar nog een bezoek; de man zegde aanstonds dat zijne vrouw onder de zorg was van M. Decanter en dat zij met geen twee docteurs konde meesleren, en ik vertrok. Na eenige dagen vernam ik dat deze vrouw overleden was, en alzoo koint liet dat, alswanneer een oude liberale geneesheer hoopt een zieke te genezen die naderhand in de handen sterft van een jongen ktUholijken officier van gezondheid, do eerste een man is die kan missen en de tweede een goede en voorzichtige docteur is. U verzoekende, Mijnheer, krachtens de wet, de bovenstaande regels in uw naaste Nummer te willen inlijven, ik heb de eer ul. te groeten. Dr LECLUYZE.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 2