Flaetsclyk. Onze geloof sbestrgders. Ware ik lihe- rael, God zy dank van neen! maer ware ik liberael, 't dunki tny dal ik meer moed zou hebben of de Tor.komslknaeijers. Die gasten hebben eerst de ellendige ver blindheid van liberael ie zyn en hen liberael te heelen; maer in hun ellendig liberael-zyn hebben ze den ellendiger onzin van onge- rymd en onredelyk Ie zyn. Zy lachen tfiel de Kerke en al wat Kerke aéngael; zy spot ten met de HH. Sacramenten, kerkplegtig- heden en gebeden, en als wy een van de hunne aenranden voor openbare oneerbie digheid en onbeiamelykheid in dc kerke, zy en weten niet waer met de ends blenden en zoeken verschooningen. Is dat niet ellendig cn bitter armetierig? En nogtbans T is 't gene gebeurd is ter gelegendheid van M. Vandonboogaerde in den Te Deum. Wy hebben zyne houding geschandvlekt, en met ons al die geloof heeft, heeft dat gedrag afgekeurd en ge- laekl; maer wie had er gepeisd dat de libera len van dc Toekomst ook zoo een gedrag afkeuren, zy die nogihans van I zen. noch bidden, noch eerbied in T huis des Hoeren en maken. Is dal geen krempcry, orr, niet te zeggen bedrtegery? Doch wat doet de Toe kornetZy ver schoont M. Vandonboogaerde en zy pleit de verliglcnde omstandigheden. M. Vanden- boogaerde en kan het niet helpen dat by gramalsen mirk en kan hel niet helpen dat hy was lyk een kluilspeetder voor zyn ba- rakke; he ja! daer was daer eén heere die den Te Drum zong. wiens zware stemme, aerdig zingen en onkundigheid ui muziek, volgens dc ToekomstM. Vandenboogaerde deed stuiptrekken en Ferdinand lachen! 'K late varen de eeidooze en laffe lasteringen waermeê dit gemengeld is! Daer is loch een keer M. Vandenboogaerde verschoond! Aie! aie!... T is Hauw!.... Wie aleventwel kan er gelooven dal dc Majoor zoo fyn is van gehoor, dal hy soorte van Arlequiü wordt en buiten zyn zeiven, als hy niet volgens goesie zingen hoort? Zonder hem van oorenwege tekort te doen, ja zelve geerne bekennende dal hy niet mis deeld is,en gelooven wy nogihans niel dat hy aldaer zoodanig geooetig is. Immers de diepvoeligheid cn kan niet wel gedeeld zyn! Wat nu de andere pniets van de Toekomst aengaet, nopens die zake, zy komen uil op do dry volgende punten: 1" T Nieuwsblad heeft willen lachen, maar wij ook zouden kunnen historiën uit een doen om leute te maken. Maar onze waardigheid is er tegen! Peist een keer! de weerdigheid van de Toekomst!! Ileinel- sehe vreugd! '2" Een jongelingdie las binst den Tc Deum, was 's avonds dronke en sliep op de sleenen lot ',v morgens. Zie-je 't wel dat de weerdigheid van de Toekomst verbiedt historiën aen te halen! 11a kluchlenaers! Verstaat ge 't, lezers? De Toekomst wil doen verstaen dal de katholieken, die bidden in de kerke, 's avonds ben dronke drinken, of zoo iets!... Wal zegt gy er van?... Ha ja! nu is 'l klaer: 't is daerom dal de Majoor cn de liberalen niet en bidden in de kerke!!! Daerom lachen ze in de kerke, klappen ze in de kerke en maken ze gramalsen in de kerke!... om \s avonds niet dronke te zyn!.. Oulyke Toekomst, gy zoudl lielgy uitvin den!! Bemerkt onderiusschen, lezers, dat de Toekomst die looze aenrandinge doel zonder dat er iemand weel van wien er sprake is, eh ja, kwestie en is't niel voorgevallen met een Engel van den vierpol? Maer dat blyft op dc katholieken cn 't is genoeg voor de Toekomst! 3U 'T Nieuwsblad lacht cn maakt leute, en 't komt nog een keer met Ferdinand uit, Ferdinand ligt opperst. Doelt t is versleten! 't is altijd T zelfde! Gy verslaet wel. lezers, de Toekomst wil den Majoor verschoonenü! Ja, wil ze zeg gen, Ferdinand is al versleten, wal wilt gy uitkomen met den Majoor?... Nu, daerin heeft ze gelyk, te welen dal de Majoor nog meer versleten is! Maer als wy de liberalen bestryden, wat op de wereld kan men an ders als versleten tegenkomen!... Zoo 'l Nieuwsblad en zou nooit meer mogen lachen noch leute hebben, want 't is al versleten! Nu, kwestie zal liet bovenslaende versleten zyn! 'K moest nog eenige woorden schryven op dedwacsheid en huwvalligheid der Toe komst en op den liberalen penning-, maer t is genoeg voor deze weke met de Toekomst en de yperseke libcralery! De zuek Vandenboogaerde beslael twee colon tien in de Toekomstmen zou zeggen dal zy er zooveel belang in stelt of de libe ralen van Brussel in de zuek Fontainas, die ook heele eolonnen Schryven. Zoo 'l ver diende, van onzen kant, anlwoorde in even redigheid. M. Verschaeve Ledure, oud-gemeente ont vanger van Vpnr, komt ook hel kruis van eere te ontvangen. Den G December laetst, is godvr'uchlig- lyk overleden ter slede v3n Yper, in den ouderdom van 83 jaer, de Eerweerde beer I'. Seholuert, oud-pastor van Pollinchove. B. I. P. lïiüiiesilsiutlsc!! nieuws. De Kamers zyn open sedert een paer of drie weken. Doch tot hiertoe gaet alles stille voort, het leven komt er niet. Advo- kael. Du Fuisseaux heeft gezocht om leven te maken: hy vroeg rekeninge aen 't minis terie over zyne handelwyze ten opzigte der uilgevlugte communards van Parys. Wie zou er peizen dat men zooverre gaet van die monsters onder zyne bescherming te nemen, als men alle dage toejuicht aen de verban ning van kloosterlingen en priesters uit Duitsehland. Nu, dat is liberael zyn en Du Fuisseaux is een van de progressisten! I ministerie en heeft de minste moeite niet gehad om dien voorlooper der liberalen klaer uiteen tc doen dut hel wollig en volgons reden handelde en, ja, dat de liberalen, meer nog dan de katholieken, gebruik gemaekt hadden van die wet om de overgewaaide ruslesioorders te verwyderon. En ja, (|a( nog niet lang geleden, heel de liberale perse eischle dat de graef de Chambord zou verwvderd zyn, by, nogihans, legen wicn geen enkel verwyt kon gedaen zyn vart overtreding der wei. Nu, Du Fuisseaux en heeft niet gelukt 't leven en 'l geweld in de Kamers te brengen. Frère heeft ook geproefd mol nog eens van bankroete te kouten. Gy kunt denken boe elk zyne schouders optrok, cn hoe liet stille voortging achter eene korte cn klare ant- woorde van M. Ma Ion. Overal liggen de liberalen in stokke, zy verwyten en schelden malkander een oordje 't voer. 'T is gy die de schuld zyt dal de bewarende party aen 't hoofd is, zeggen de eene; 't is gy zelve, zeggen de andere. En voorziglige zoeken hoe ze hunne party gaen samenlappen, en Van llumbeeck, de groot meester der Francmacons en der liberalen, te Brussel, en vindt geen ander middel dan onder 't vaendel te kotnen met liet oude antwoord a bas la calotte! Ten is maer daerin dal de liberalen akkoord zyn. Peist nu een keer dal geheel België liberael ware en dal a bus la calotte geen zin meer en heelt, wal een liefelyke over eenkomst Omwerpenvernietigen, in brande steken, ontbinden... alles ontdoen en ontmaken, dal is liberael, maer slichten of slaende houden!... niel!... Peist er op, goelrouwige burgers. Huif cn lam! sch Yiemvs. FRANKBYK. Donderdag laetst acht dagen heeft Maèrschaelk Mae-Mahon eene bood schap in de Kamer doen afleggen. Daerin zegt hy onder andere. Ik wensche dat eene inrichting door u als noodzake/yk uitgeroepen, bet gezag op 20 November ingesteld, de noodige magt geve om de zending te vervullen welke gy hem opge leid hebt. Die tael luidt by verre na, zoo gebie dend niel meer als over eemge maenden, om de stemming eener grondwettige in richting tc eisclien. 'l is de laetste brief van Graef de Chambord, zegt men, die deze verzachte tael aen liet gouvernement opgedrongen heeft. In dien brief noodigt de Graef al zyne vrienden uit van zich te onthouden van elke beslissing die strek ken zou om de stichting var. liet koning dom lol later te verschuiven. Hel ministe rie heeft daeruit gevoeld dat liet niet meer te rekenen had op de koningsgezinde!) voor de inrichting van hel zevenjarig be- sluer, en dewyl hel niet al te sterk reke nen mag, op de midden linkerzyde, heeft hel slechts eenen wensch willen uitbren gen, en meteen een oproep tol de gema tigden van al de pariyen. SPANJE. Sedert byna twee weken ont vangt men weinig nieuws van het oor- logstooneel in Spanje. Het slecht weder heeft de werkingen in het noorden be lemmerd. De Carlisten wachten ongedul dig in Navarre den aerival der republikei nen af; lnlusseben zetten zy liet beleg voort rond Irun en Bilbao. Uit Madrid wordt gedurig gemeld dat Maersehaelk Serrano zelf naer 'l noorden gaet trekken, om zich aen 't hoofd der troepen te stel len, cn kort vuer met de Carlisten te ma ken; als by maer niet vaerl gelyk langs de boordeu van den Somoroslro, en er met schande moet van wcèrkecren; voor zoo veel liet waer is dat by er naer toe gaet, hetgeen zeer te betwyfelcn valt; men zegt dat hy te Madrid werk genoeg heeft om tegenstrevers van zyn gouvernement 1,1 loom tc houden en hy Uil slagveld, waer die hetere memorie hehhen en onthouden in uwe plaels. Zoo Menlicere klapte van wapens en bloed en gevecht; men luidde gepeisd dat hy van den oorlog kwam, ware liet niet dat iedereen weet dat hy vicrschuw is en niet stout in den oorlog. Waertoc zouden voor zulken man toch wapens die nen? Alia, alia! Zoo Menheere klapte van fran- sclie en vlaemsche injuriën en hy lei ui1 lioe dat woorden, die eerlyds herkend waren al8 scheldwoorden en eerschenderynu niet anders meer zyn voor hem als woorden die niet al te .gracieus en zyn.Ja, Menheere! Elk zyn goeslo Menheere en proficiat met de uwe. Men heeft bemerkt dat Menheere al klappen nog al dikwyls zvn hand aen zynen mond deed gelyk om iets in te nemen. De eene zei 't zyn mentjes dat hy eet om asem Ie hebben, de andere zei 'i zyn peperbollen: Wy hebben het achterhield, 't waren pillen. Hoe pillen? Ja pillen; kleene pilletjes die 't docleurtje aen Menheere gegeven hadde om hem gemakkely- ker te doen inzwelgen de zware 'pillen die hy daer verteeren moest. 2° De getuigenissen'T schynt dat er daer nog al aerdigc getuigenissen zyn gedaen geweest. De «ene wat dom, de andere wal geestig; de eene wat droef, de andere wal wonderlyk; de «ene regizin- nig en openherlig, de anderemaer wy gaen geen achleiklap spreken of te minsten nog een boetje wachten lol dat alles klaer komt. 3" De excommunicatieJa, ja, gy moet niet lachen dal gy peisl. Ten gevolge van dat tribunael- ke, zyn ér verschillige leden uit Menheeren's vuil- harmonie gejaegd by meerderheid van stemmen. En waerom? Omdat zy niet getuigd hadden naer Menheeren's goestc. Hoe, moet men niet getuigen volgens consciëntie? Doet men niet den eed van de waerheid te zeggen en niet anders dan de waerheid? Dat was al wel in den goeden ouden tyd, maer nu, O tempora! U mores! O kostelykc vryheid! Menheeren's feesten en de spaerzaemheid onder het werkvolk. Om te bevestigen hetgeen wy Zondag laetst nog schreven, over de modepoppen die schulden maken om naer de bals en soiréën van Menheere te gaen; willen wy hier slechts twee kleine feiten aonhalen waervan de waerheid onbe- twistelyk is. Een trekbriefkc moest betaeld zyn over cenige dagen. 'T bedroeg !>00 fr. Eene baldemoiselle die geschitterd had in 't laetstc dans-concert komt naer Henootjes gcloopen. T was eene misse alleszins, zv moest luier broeder zenden om 800 franken te halen. Jamaer Benooijo hoorde al die oore uicl, hel gaf 40 fr. voor cariiale en klapte de juffer buiten. Betaclt gy lintjes en strekken met 40 Ir. De volgende postkaerl wel getimbreerd is de verledene week naer een dansjuffer toegezonden geweest: Joufvrouw, Wil de goedheid hebben van zoohaest mogelyk te komen voidoen de klederen van uwe toilette die gy by my zyt komen koopt'.n om naer het bal te gaen van de iloudstracte het gepasseerde jaer te ker- messe. Zonder uitstel als 't u belieft; aenveerd myno groetenissen. Uwe dienares, II. V. Wy weten niet of joufvrouw heeft omgekeken of niet. En dat komt van dansen en feesten. Men leert alzoo zaeijen langs den zak. X. VerbroederingBliksems, de verbroederingen hebben het niet geraden te Poperinghe. Als gy 'ne keer gaet peizen, Zondag laetst, de twee achtbare voorzitters, Dues en A/aes,veibroedeien te midden de Markt, de vaendels verbroederen, de leden ver broederen, de tonnen bier verbroederen, men ver broederde binnen en buiten. En och ileeretoch! eer dal avond is, 't is al lang een fluppe, wil ik zeg gen een flumpe. Men kyft en krakeelt dat 't een plezier is; de achtbare, voorzitters hebben schoone spreken en schenken, zy kunnen de fluppe niet be letten noch den majoor, en de verbroedering wordt eene verloedering Soorle zoekt soorle. In een lang, en schoon en wel betaeld verslag over den triduum ter eere van Sint Cecilia, gevierd door Menheeren's bende, lezen wy het volgende, woord voor woord: «Na de drink- rede uitgesproken door M. Lecluyse aen de muzi kanten, nam M. Van Merris oj» nieuw het woord, om een bijzonder huldebewys te geven aen de libe- berale drukpers in den persoon van M. Angelus Van Eeckhout, uitgever der Toekomst!!! Deze heer aulwoordde in een korten en betamebjken zin die aen iedereen wel beviel. Ah! docieurije, dat is droef zyn, man, en dat zal menheere leeren dat het veel beter is eenen regtzinnigen vyund te hebben, dan eenen valschen cn hetaelden vriend. 'T docleurtje's religie. Wanneer men eens wegdwaelt van de waerheid en van het geloof, is er geene dwarsheid en geerie ongerymdheid meer, waerloe men niet bekwaem is. Ziet een keer naer 't docleurtje. 'T mannetje houdt niet veel meer aen de kerk en aen de priesters; iedereen weet dat en 't erger voor hem. Immers, 'l mannetje wil nogthans niet passeeren voor ongodsdienstig of goddeloos, het wil en hel moet eene religie hebben, kost wal kost. En dan gaet de katte te koore, en dan hoort men van eene religie spreken naer de laetste mode! Van eene religie zonder Paus en zonder priesters; dat zyn al geldzoekers en menschebedriegers. Van eene religie zonder kerk of zonder autaer; im mers de Juge-de-paix heeft gelyk van naer de kerk niet te gaen en de kerk is maer een winkel en de autaer maei een toog. Eene religie zonder veny- zenis en zonder eeuwig leven: liet docleurtje durft daermede lachen en spotten dat het eene schande is. Eene religie zonder biecht en zonder heilig sakramenl: de biechle is eene bedervenis, en er is geene walgelyke spolterny voor het drymael heilig Sakrament gespaerd. Eene religie zonder God; want de magi van God, en zyne goedheid, en zyne reglveerdigheid, en al zyne menigvuldige volmaakt heden worden gedurig betwist of gekrenkt. Wat blyft er nu voor 't mannelje's religie? Zyn arme zwalcling, zyn verdoolde en verblinde geest, zyne verleide en arme ziel! Ja, docteur, en ook nog den wrekenden arm van eenen verloorenden God, dien wy vragen en smeeken, van ons en u te sparen van de regtveerdige straffen die uwe vuile lastertael gedurig over uw hoofd trekt en over uwe stad. X.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 2