Flaetsclyk.
Onze geloof sbestrgders. Ware ik lihe-
rael, God zy dank van neen! maer
ware ik liberael, 't dunki tny dal ik meer
moed zou hebben of de Tor.komslknaeijers.
Die gasten hebben eerst de ellendige ver
blindheid van liberael ie zyn en hen liberael
te heelen; maer in hun ellendig liberael-zyn
hebben ze den ellendiger onzin van onge-
rymd en onredelyk Ie zyn. Zy lachen tfiel
de Kerke en al wat Kerke aéngael; zy spot
ten met de HH. Sacramenten, kerkplegtig-
heden en gebeden, en als wy een van de
hunne aenranden voor openbare oneerbie
digheid en onbeiamelykheid in dc kerke, zy
en weten niet waer met de ends blenden en
zoeken verschooningen. Is dat niet ellendig
cn bitter armetierig?
En nogtbans T is 't gene gebeurd is ter
gelegendheid van M. Vandonboogaerde in
den Te Deum. Wy hebben zyne houding
geschandvlekt, en met ons al die geloof
heeft, heeft dat gedrag afgekeurd en ge-
laekl; maer wie had er gepeisd dat de libera
len van dc Toekomst ook zoo een gedrag
afkeuren, zy die nogihans van I zen. noch
bidden, noch eerbied in T huis des Hoeren
en maken. Is dal geen krempcry, orr, niet te
zeggen bedrtegery?
Doch wat doet de Toe kornetZy ver
schoont M. Vandonboogaerde en zy pleit de
verliglcnde omstandigheden. M. Vanden-
boogaerde en kan het niet helpen dat by
gramalsen mirk en kan hel niet helpen dat
hy was lyk een kluilspeetder voor zyn ba-
rakke; he ja! daer was daer eén heere die
den Te Drum zong. wiens zware stemme,
aerdig zingen en onkundigheid ui muziek,
volgens dc ToekomstM. Vandenboogaerde
deed stuiptrekken en Ferdinand lachen!
'K late varen de eeidooze en laffe lasteringen
waermeê dit gemengeld is! Daer is loch
een keer M. Vandenboogaerde verschoond!
Aie! aie!... T is Hauw!....
Wie aleventwel kan er gelooven dal dc
Majoor zoo fyn is van gehoor, dal hy soorte
van Arlequiü wordt en buiten zyn zeiven,
als hy niet volgens goesie zingen hoort?
Zonder hem van oorenwege tekort te doen,
ja zelve geerne bekennende dal hy niet mis
deeld is,en gelooven wy nogihans niel dat hy
aldaer zoodanig geooetig is. Immers de
diepvoeligheid cn kan niet wel gedeeld zyn!
Wat nu de andere pniets van de Toekomst
aengaet, nopens die zake, zy komen uil op
do dry volgende punten:
1" T Nieuwsblad heeft willen lachen,
maar wij ook zouden kunnen historiën uit
een doen om leute te maken. Maar onze
waardigheid is er tegen! Peist een keer!
de weerdigheid van de Toekomst!! Ileinel-
sehe vreugd!
'2" Een jongelingdie las binst den Tc
Deum, was 's avonds dronke en sliep op de
sleenen lot ',v morgens.
Zie-je 't wel dat de weerdigheid van de
Toekomst verbiedt historiën aen te halen!
11a kluchlenaers!
Verstaat ge 't, lezers? De Toekomst wil
doen verstaen dal de katholieken, die bidden
in de kerke, 's avonds ben dronke drinken,
of zoo iets!... Wal zegt gy er van?... Ha ja!
nu is 'l klaer: 't is daerom dal de Majoor cn
de liberalen niet en bidden in de kerke!!!
Daerom lachen ze in de kerke, klappen ze
in de kerke en maken ze gramalsen in de
kerke!... om \s avonds niet dronke te zyn!..
Oulyke Toekomst, gy zoudl lielgy uitvin
den!!
Bemerkt onderiusschen, lezers, dat de
Toekomst die looze aenrandinge doel zonder
dat er iemand weel van wien er sprake is,
eh ja, kwestie en is't niel voorgevallen met
een Engel van den vierpol? Maer dat blyft
op dc katholieken cn 't is genoeg voor de
Toekomst!
3U 'T Nieuwsblad lacht cn maakt leute,
en 't komt nog een keer met Ferdinand uit,
Ferdinand ligt opperst. Doelt t is versleten!
't is altijd T zelfde!
Gy verslaet wel. lezers, de Toekomst wil
den Majoor verschoonenü! Ja, wil ze zeg
gen, Ferdinand is al versleten, wal wilt gy
uitkomen met den Majoor?... Nu, daerin
heeft ze gelyk, te welen dal de Majoor nog
meer versleten is! Maer als wy de liberalen
bestryden, wat op de wereld kan men an
ders als versleten tegenkomen!... Zoo 'l
Nieuwsblad en zou nooit meer mogen lachen
noch leute hebben, want 't is al versleten!
Nu, kwestie zal liet bovenslaende versleten
zyn!
'K moest nog eenige woorden schryven
op dedwacsheid en huwvalligheid der Toe
komst en op den liberalen penning-, maer t
is genoeg voor deze weke met de Toekomst
en de yperseke libcralery!
De zuek Vandenboogaerde beslael twee
colon tien in de Toekomstmen zou zeggen
dal zy er zooveel belang in stelt of de libe
ralen van Brussel in de zuek Fontainas, die
ook heele eolonnen Schryven. Zoo 'l ver
diende, van onzen kant, anlwoorde in even
redigheid.
M. Verschaeve Ledure, oud-gemeente ont
vanger van Vpnr, komt ook hel kruis van
eere te ontvangen.
Den G December laetst, is godvr'uchlig-
lyk overleden ter slede v3n Yper, in den
ouderdom van 83 jaer, de Eerweerde beer
I'. Seholuert, oud-pastor van Pollinchove.
B. I. P.
lïiüiiesilsiutlsc!! nieuws.
De Kamers zyn open sedert een paer of
drie weken. Doch tot hiertoe gaet alles
stille voort, het leven komt er niet. Advo-
kael. Du Fuisseaux heeft gezocht om leven
te maken: hy vroeg rekeninge aen 't minis
terie over zyne handelwyze ten opzigte der
uilgevlugte communards van Parys. Wie
zou er peizen dat men zooverre gaet van die
monsters onder zyne bescherming te nemen,
als men alle dage toejuicht aen de verban
ning van kloosterlingen en priesters uit
Duitsehland. Nu, dat is liberael zyn en Du
Fuisseaux is een van de progressisten!
I ministerie en heeft de minste moeite niet
gehad om dien voorlooper der liberalen klaer
uiteen tc doen dut hel wollig en volgons
reden handelde en, ja, dat de liberalen, meer
nog dan de katholieken, gebruik gemaekt
hadden van die wet om de overgewaaide
ruslesioorders te verwyderon. En ja, (|a(
nog niet lang geleden, heel de liberale
perse eischle dat de graef de Chambord zou
verwvderd zyn, by, nogihans, legen wicn
geen enkel verwyt kon gedaen zyn vart
overtreding der wei.
Nu, Du Fuisseaux en heeft niet gelukt 't
leven en 'l geweld in de Kamers te brengen.
Frère heeft ook geproefd mol nog eens van
bankroete te kouten. Gy kunt denken boe
elk zyne schouders optrok, cn hoe liet stille
voortging achter eene korte cn klare ant-
woorde van M. Ma Ion.
Overal liggen de liberalen in stokke, zy
verwyten en schelden malkander een oordje
't voer. 'T is gy die de schuld zyt dal de
bewarende party aen 't hoofd is, zeggen de
eene; 't is gy zelve, zeggen de andere. En
voorziglige zoeken hoe ze hunne party gaen
samenlappen, en Van llumbeeck, de groot
meester der Francmacons en der liberalen,
te Brussel, en vindt geen ander middel dan
onder 't vaendel te kotnen met liet oude
antwoord a bas la calotte! Ten is maer
daerin dal de liberalen akkoord zyn. Peist
nu een keer dal geheel België liberael
ware en dal a bus la calotte geen
zin meer en heelt, wal een liefelyke over
eenkomst Omwerpenvernietigen, in
brande steken, ontbinden... alles ontdoen
en ontmaken, dal is liberael, maer slichten
of slaende houden!... niel!... Peist er op,
goelrouwige burgers.
Huif cn lam! sch Yiemvs.
FRANKBYK. Donderdag laetst acht dagen
heeft Maèrschaelk Mae-Mahon eene bood
schap in de Kamer doen afleggen. Daerin
zegt hy onder andere. Ik wensche dat
eene inrichting door u als noodzake/yk
uitgeroepen, bet gezag op 20 November
ingesteld, de noodige magt geve om de
zending te vervullen welke gy hem opge
leid hebt.
Die tael luidt by verre na, zoo gebie
dend niel meer als over eemge maenden,
om de stemming eener grondwettige in
richting tc eisclien. 'l is de laetste brief
van Graef de Chambord, zegt men, die
deze verzachte tael aen liet gouvernement
opgedrongen heeft. In dien brief noodigt
de Graef al zyne vrienden uit van zich te
onthouden van elke beslissing die strek
ken zou om de stichting var. liet koning
dom lol later te verschuiven. Hel ministe
rie heeft daeruit gevoeld dat liet niet meer
te rekenen had op de koningsgezinde!)
voor de inrichting van hel zevenjarig be-
sluer, en dewyl hel niet al te sterk reke
nen mag, op de midden linkerzyde, heeft
hel slechts eenen wensch willen uitbren
gen, en meteen een oproep tol de gema
tigden van al de pariyen.
SPANJE. Sedert byna twee weken ont
vangt men weinig nieuws van het oor-
logstooneel in Spanje. Het slecht weder
heeft de werkingen in het noorden be
lemmerd. De Carlisten wachten ongedul
dig in Navarre den aerival der republikei
nen af; lnlusseben zetten zy liet beleg
voort rond Irun en Bilbao. Uit Madrid
wordt gedurig gemeld dat Maersehaelk
Serrano zelf naer 'l noorden gaet trekken,
om zich aen 't hoofd der troepen te stel
len, cn kort vuer met de Carlisten te ma
ken; als by maer niet vaerl gelyk langs de
boordeu van den Somoroslro, en er met
schande moet van wcèrkecren; voor zoo
veel liet waer is dat by er naer toe gaet,
hetgeen zeer te betwyfelcn valt; men zegt
dat hy te Madrid werk genoeg heeft om
tegenstrevers van zyn gouvernement 1,1
loom tc houden en hy Uil slagveld, waer
die hetere memorie hehhen en onthouden in uwe
plaels. Zoo Menlicere klapte van wapens en
bloed en gevecht; men luidde gepeisd dat hy van
den oorlog kwam, ware liet niet dat iedereen weet
dat hy vicrschuw is en niet stout in den oorlog.
Waertoc zouden voor zulken man toch wapens die
nen? Alia, alia! Zoo Menheere klapte van fran-
sclie en vlaemsche injuriën en hy lei ui1
lioe dat woorden, die eerlyds herkend waren al8
scheldwoorden en eerschenderynu niet anders
meer zyn voor hem als woorden die niet al te
.gracieus en zyn.Ja, Menheere! Elk zyn goeslo
Menheere en proficiat met de uwe. Men heeft
bemerkt dat Menheere al klappen nog al dikwyls
zvn hand aen zynen mond deed gelyk om iets in te
nemen. De eene zei 't zyn mentjes dat hy eet om
asem Ie hebben, de andere zei 'i zyn peperbollen:
Wy hebben het achterhield, 't waren pillen. Hoe
pillen? Ja pillen; kleene pilletjes die 't docleurtje
aen Menheere gegeven hadde om hem gemakkely-
ker te doen inzwelgen de zware 'pillen die hy daer
verteeren moest.
2° De getuigenissen'T schynt dat er daer nog
al aerdigc getuigenissen zyn gedaen geweest. De
«ene wat dom, de andere wal geestig; de eene wat
droef, de andere wal wonderlyk; de «ene regizin-
nig en openherlig, de anderemaer wy gaen
geen achleiklap spreken of te minsten nog een
boetje wachten lol dat alles klaer komt.
3" De excommunicatieJa, ja, gy moet niet
lachen dal gy peisl. Ten gevolge van dat tribunael-
ke, zyn ér verschillige leden uit Menheeren's vuil-
harmonie gejaegd by meerderheid van stemmen.
En waerom? Omdat zy niet getuigd hadden naer
Menheeren's goestc. Hoe, moet men niet getuigen
volgens consciëntie? Doet men niet den eed van de
waerheid te zeggen en niet anders dan de waerheid?
Dat was al wel in den goeden ouden tyd, maer nu,
O tempora! U mores! O kostelykc vryheid!
Menheeren's feesten en de spaerzaemheid onder
het werkvolk. Om te bevestigen hetgeen wy
Zondag laetst nog schreven, over de modepoppen
die schulden maken om naer de bals en soiréën van
Menheere te gaen; willen wy hier slechts twee
kleine feiten aonhalen waervan de waerheid onbe-
twistelyk is.
Een trekbriefkc moest betaeld zyn over cenige
dagen. 'T bedroeg !>00 fr. Eene baldemoiselle
die geschitterd had in 't laetstc dans-concert komt
naer Henootjes gcloopen. T was eene misse
alleszins, zv moest luier broeder zenden om 800
franken te halen. Jamaer Benooijo hoorde al die
oore uicl, hel gaf 40 fr. voor cariiale en klapte
de juffer buiten. Betaclt gy lintjes en strekken met
40 Ir.
De volgende postkaerl wel getimbreerd is de
verledene week naer een dansjuffer toegezonden
geweest:
Joufvrouw,
Wil de goedheid hebben van zoohaest mogelyk
te komen voidoen de klederen van uwe toilette die
gy by my zyt komen koopt'.n om naer het bal te gaen
van de iloudstracte het gepasseerde jaer te ker-
messe. Zonder uitstel als 't u belieft; aenveerd
myno groetenissen.
Uwe dienares,
II. V.
Wy weten niet of joufvrouw heeft omgekeken of
niet. En dat komt van dansen en feesten. Men
leert alzoo zaeijen langs den zak. X.
VerbroederingBliksems, de verbroederingen
hebben het niet geraden te Poperinghe. Als gy 'ne
keer gaet peizen, Zondag laetst, de twee achtbare
voorzitters, Dues en A/aes,veibroedeien te midden
de Markt, de vaendels verbroederen, de leden ver
broederen, de tonnen bier verbroederen, men ver
broederde binnen en buiten. En och ileeretoch!
eer dal avond is, 't is al lang een fluppe, wil ik zeg
gen een flumpe. Men kyft en krakeelt dat 't een
plezier is; de achtbare, voorzitters hebben schoone
spreken en schenken, zy kunnen de fluppe niet be
letten noch den majoor, en de verbroedering wordt
eene verloedering
Soorle zoekt soorle. In een lang, en schoon en
wel betaeld verslag over den triduum ter eere van
Sint Cecilia, gevierd door Menheeren's bende, lezen
wy het volgende, woord voor woord: «Na de drink-
rede uitgesproken door M. Lecluyse aen de muzi
kanten, nam M. Van Merris oj» nieuw het woord,
om een bijzonder huldebewys te geven aen de libe-
berale drukpers in den persoon van M. Angelus
Van Eeckhout, uitgever der Toekomst!!! Deze heer
aulwoordde in een korten en betamebjken zin die
aen iedereen wel beviel. Ah! docieurije, dat is
droef zyn, man, en dat zal menheere leeren dat het
veel beter is eenen regtzinnigen vyund te hebben,
dan eenen valschen cn hetaelden vriend.
'T docleurtje's religie. Wanneer men eens
wegdwaelt van de waerheid en van het geloof, is er
geene dwarsheid en geerie ongerymdheid meer,
waerloe men niet bekwaem is. Ziet een keer naer 't
docleurtje. 'T mannetje houdt niet veel meer aen de
kerk en aen de priesters; iedereen weet dat en 't
erger voor hem. Immers, 'l mannetje wil nogthans
niet passeeren voor ongodsdienstig of goddeloos, het
wil en hel moet eene religie hebben, kost wal kost.
En dan gaet de katte te koore, en dan hoort men
van eene religie spreken naer de laetste mode!
Van eene religie zonder Paus en zonder priesters;
dat zyn al geldzoekers en menschebedriegers.
Van eene religie zonder kerk of zonder autaer; im
mers de Juge-de-paix heeft gelyk van naer de kerk
niet te gaen en de kerk is maer een winkel en de
autaer maei een toog. Eene religie zonder veny-
zenis en zonder eeuwig leven: liet docleurtje durft
daermede lachen en spotten dat het eene schande
is. Eene religie zonder biecht en zonder heilig
sakramenl: de biechle is eene bedervenis, en er is
geene walgelyke spolterny voor het drymael heilig
Sakrament gespaerd. Eene religie zonder God;
want de magi van God, en zyne goedheid, en zyne
reglveerdigheid, en al zyne menigvuldige volmaakt
heden worden gedurig betwist of gekrenkt. Wat
blyft er nu voor 't mannelje's religie? Zyn arme
zwalcling, zyn verdoolde en verblinde geest, zyne
verleide en arme ziel! Ja, docteur, en ook nog
den wrekenden arm van eenen verloorenden God,
dien wy vragen en smeeken, van ons en u te sparen
van de regtveerdige straffen die uwe vuile lastertael
gedurig over uw hoofd trekt en over uwe stad. X.