Yperen, 30 January 1873.
Plalo. die geen christen en was, zei:
'T ware gemakkclykcr eene sleê in de
luelil bouwen of eenen Slael, een llyk ma
ken zonder godsdienst. En scderl 1780 is
er een ras opgekomen in Europa, dat de
Staten en de Ryken zonder godsdienst wil,
en 't heel liet liberale ras.
Hewel, nievers en beeft dal ras meer
kwaed gedacn als in Frankryk, en Frankryk
is een klaer bewys dat l'lalo gelyk hadde.
'I is nu vier jaer dat Frankryk niels is, en Y
is tol nu nog toe altyd onmogelyk er een-
twal van te maken. T beeft al wel twintig
Constitution versleten, en zy zoeken nog
eene nieuwe, altyd buiten de Religie, en zy
en vinden geene meer.
Hewel, dal liberael gebroed bewerkt hy-
zondcrlyk ons Relgie, en in Belgie meest zyn
ze op de Vlaenderen uit, om het zonder Reli
gie le helpen en liberael le maken; en hoe
dit gedaen wordt, leest hier wat in de Vrij
heid van Koririjk stond, verlederie weke:
De liberalen, uitgehongerd en razende
van spyt omdat zy van hel scholelke ver-
jaegd blyven, trekken te velde bovenal in
de vlacmsche provintiën, ten einde het volk,
door de culolins zoo wreodelyk verdrukt,
licht en vryheid le dagen: Vuilbladjes van
Cent en Antwerpen, slechte romans uil het
fransch vertaeld, worden in steden en dor
pen verspreid opdat onze nog onwetende
en domme dn onbeschaafde cretins leeren
zouden hoe men overspeler.ontuchlig,gods-
lasleraer, bederver der vrouwen, zellmoor-
denaer en... beest kan worden en meteen
doorgaen vooreen besohaefd en verstandig
man, een vriend van lichten vooruitgang!
Liberale conferentiërs, meestal verwaende
schoolmeesters, volledigen dc lossen der j
fransche romanscliryvcrs en pronken op den
kansel met ydele en holle bespiegelingen op
de dronkenschap, den oorsprong van den
menscli de beschaving, wetenschap in
<le XI.V1' eeuw. Die heerkens, uilzendelingen
van den liberalen Bond des onderwys, aen-
zien iu Y algemeen de katholieke zedelecr en
geloofspuuten als ouderwetsche prullen die
onweerstaanbare verzuchtingen der wer
kers naer vrijheid en waerheid niet verza
digen kunnen!
Het doel van den Rond des onderwys
steekt de oogen uil. Men gaet Vlaenderen
Jiloeraliseercn of, wal liet zelfde is, beder
ven.
Men zal zyn geloof en zynö oude zeden
uitrukken en het die valsche, ellendige en
verwoestende gedachten inplanten die regt-
slreeks de pelrool en de Commune voort
brengen. Do liberalen welen liet; een bedor
ven volk zal geene katholieken naer de
Kamers zenden maer wel godsdiensthaters
gelyk Bergé, Bara en consoorlen, mannen
die bereid zyn de walgelyke driften, de
schrikkelyke wraekzuclit der zoo gezeide
vrijgemaekle werkers eene prooi toe te wer
pen! En leven er niet reeds in Vlacmlcrcii
wangedrochten die in 't openbaer aen li mi
ne bewondering voor de Potroleurs der
Commune lucht geven? Zeker, ze leven ne
vens ons dezen die ons met petrool en moord
bedreigen; zoo is liet kweeksel der Gcnlsche-
Brtisselsche en Anlwerpsche vuilbladjes; en
'l is zulk een gebroed dal men verspreiden
wil m kleine steden en te platten lande, om
hel liberalismus weer op den troon te doen
zetelen.
Niets evenaert de verblindheid der libera
le kopstukken,die hunne hoop stollende in de
verleide en bedorvene menigte,niet zien dat
zv zelf na korten lyd onder de slagen der-
zelve bezwyken moeten. Het hert van den
werkman dien de godsdienst niet regelt en
bedwingt is een poel van wraekzuclit en
allerhande woeste driften, en als de omwen
teling storm woedt zyn liberael en katholiek
de ondervinding leert bel ons, eene even
smakelyke prooi
Water ook van zy, de katholieken zyn
niet verantwoordelyk van de onheilen die
ons bedreigen. Al wat in hunne magl is,
stellen zy in Y werk om den verwoestenden
invloed der liberale leerstelsels te bevechten.
Tegenover de slechte, conferentiën geeft
men er goede in de katholieke vereenigingen,
en wy wenschcn dal zy alom gezegend
worden.
Corrrsp»ndentien
PlactM'lyli.
Dowyl dat cr voor 'l oogenblik niet hy-
zonders voor handen on is, zullen wy ons
een hccijc bozig houden met de Toekomst,
en een keer zien hoe fyit, ongenadig fyn, de
nieuwe sellryvers zyn van de groote
komst.
Eerst en vooral hunne weergalooze d0n,
tnigheid voor oogen gelegd.
Alzoo schryft een over de Onfaelhaer|)pj(|
van het Opperhoofd der Heilige Kerk.
vrage versehooninge aen de godvrucht»
lezers van die godslastcringe te drukken.
Waarin heeft Pius IX zijne onfaaf
baarheid allermeest geloondP
In hel geven van zijn «/jos/ousciien (zno)
zegenaan den geldhandelaar Lagrand.
Dumonceau, miVa/hoppkr (zoo) van een
geheel werelddeel.
Een geabonneerde.
Dat staet in de Toekomst van Zondace
laetst.
'T is eene spolleruy met een punt van ons
geloove, eene spotlerny met den zegen van
Zyne Heiligheid en eene gekkende naapin„
van den Catechismus of christelyke Leeriage
Dus eene godslaslerendc ongeloovigheid!!...
Dal is om te toogeu dat de 'toekomst tegen
otis geloove en onzen godsdienst niet is, lyk
of ze de sehaemleloosheid heeft van het
somwylen tesehryven.
Nu, God vergeve Y haer, want zy is nog
dommer dén boos. Immers vraegt aen een
kind waerin en wanneer Z. II. onfaelbaer is
en 't zal u antwoorden dat de Paus alleene-
lyk onfaelbaer is als hy, als Opperleeraer der
II. Kerk spreekt en uitlegt wat de leering
van Christus ons oplegt le gelooven en le
doen; 't is ie zeggen in eenvoudig vlaemsch,
wal voor en tegen de veropenbaringe van
Christus is, wat er voor of legen de wel van
God is.
Dus dat de Onfaelliaerheid het minste niet
te zien heeft in 'l geven van zynen II. Zegen
dien hy geeft aen al die hem vragen, zelve
aen zyne ergste vyanden. Christus zelve gaf
zeker ook meer dan eens zynen Zegen aen
Judas; dewyl hy hem tot zyn eigen vlmèh
en bloed gaf, hoewel hy zyne hoosheid
kende.
Is't waer of geen dat de dwacsheultkt
Toekomst nog hare snoode boosheid le ho
ven gaet?
Maer 't en is niet uil. gy liebl daer ge
hoord hoe de Toekomst spot met den Zegen
van den 1'aus, hewel, is 't geloovelyk?... Pat
staet achter een paer ander artikels, waerzv
twee kolommen en meer spreekt van den
Zegen dien Zyne Heiligheid gegeven heeft
aen zyn doopkind Alfons XII. den koning
zoogezeid van Spanje; en zy houdt staendat
de' Zegen van den Paus aen Alfons hel
koningsrcgl en 'l gebied over Spanje toe
kent en weigert aen Don Carlos! Is Y gcloo-
velyk?... en nogthans 't is. Wal daeruit
besluiten? Dat de Toekomst zoo onbermher-
tig dwaes is dat zy niet en weet wat zy zegt.
Zoo schaemleloos spotten met den Pauze-
Ivken Zegen al den eenen kant, en zoo eene
groote beteekenis geven al den anderen kanl.
A propos van Spanje.Y Nieuwsblad
voor Don Carlos en de Toekomst is voor Don
Alfons!! En voor wie is Z. II. de Paus!
Hal Hal met de Toekomst!! Peisl keer!...
De Toekomst schryft dat in twee kolommen
en meer! Daer aëhter mogen de lezers van
dc Toekomst water drinken!!... Wel poorten
des Ilemelryks!
In de eerste kolomme van do Toekomst
spotlerny met den Paus; in de derde kolom-
me der tweede kant, spotlerny met den
Paus, en in hare Mengelingeneen langen,
langen brief vol spotlerny mei den Paus, k
late de poperingsche correspondentie daer.
En in hare tweede, derde, vierde en vvf-
dc koloinme wil zy hare oolyke lezers doen
gelooven dal zy eens is mei Zyne Heiligheid
nopens Spanje.
Iu de twee dry eerste kolommen van
Nieuwsblad, zyn Nieuwjaergiflen voor Zy"c
Heiligheid, en overal waer hel spreekt van
NIIX"WSBLAIen van liet .1' 'I KNAL D'Yi'IIIIS
Om eene juiste rekening toe le laten:
I" De. gever en deze die dc gift ontvangt worden
vuriglyk verzocht gezamenlijk het briefje der in-
schrgoing en hel geld dal het behelst, in le zenden.
De persoonen die zouden vertegen zijn om hel
bedrag hunner inschryving le laten geworden,
mogen hel in post-mandulen toezenden aen M. den
Deken van Yperen.
2° Wg kannen maer de inschrijvingen bekend
maken waarvan de lyst en het geld voor dun Don
dordü^ noeii zullen hg Mden Deken van Ypcren
toegekomen zyn.
Roussclaere, 28 January 1878.
VERSLAG derspringvergadering gehouden bg
Hermenie te ROUSSELAEIIE op 13 January
1878.
(vervolg.)
Celestin. Zwygl, zwygt me «nen voortdoen.
T Sinoel 'k peiie it.il liet gcrnediaem zou zyn,
van uwe clianteuze't huis le laten.
M. Smoel. Waerom dadde?
Celestin. Z'lieeflloclizulkcdecrlyke kleedercn.
'T Smoel. Waerum Indn gv ze alsdan gevraegd
om in 't concert van dd manégespelers le komen
zingen
Celestin. Als ik ze onlmoelle in de café chan-
tant, was zy nog al wel opgepoetst..., maer om
reglnil le zeggen de zyde was wal straf gespaerd in
liaer kleed. Ge verslaat wal ik zeggen wil.
'T Smoel. Qua eela ne lienne 't en slant my
op geen zy-len kleed; vraeg liet maer aen Gusijc
Deratte.
7 Koordekes. Nog op geen voiluerke, nog op
geene soupeeijes pourvu... dat 'i Smoel's papatje
niet en weet.
'T Smoel.M.deSef compialde, dat en gaet
u niet aen, verstaet g'liet
7 Koordekes. Sef contable! Sef contable! Ge
moet er vele mede lachen g'liehi preuve gedaen van
goê comptabiliteit in de zeegbare lierlen als »v
uwe rekening indiendet met een batig slot van 2ti
franks en onetTen, toen gy integendeel boven de
400 franken van 'l uwe verschoten hadl- (Luid op
Zyn vader zal nog ryke worden met zulken post-
tinkel.
'T Smoel is lyk van d'hand Gmis gestegen.
lioontjens droef jongonije. M. de voorzitter 'k
vraeg het woordckc.
Baron Silcstin. 'T woord is aen ons Boontje.
Boontje. 'T is om te zeggen dat ik zou....
De Voorzitter. Wal luider en do woorden al-
zoo niet dooreen gesnabbeld.
Boontje. 'T is om le zeggen M. de Voorzitter,
dal ik zou proposeren van 't stille 'l houden dal de
chanteuse van de Basse-Ville naer 't bal komt,
wordt liet geweten't zullen er vele achter blyven,
ons Alientje by voorbeeld.
Koste Berlen. Bunder Alienijc! 'T is waerlyk
jammer van zulk een pretentieus dingen te verliezen.
Boontje. 'T en is zoo hooveerdig niet lyk of gv
het wel en puistmaer 'l gebuurt gemeenlyk dat de
hangel den pot verwyt dat hy zwart is, als gy van
pretentieuze mainmezcllekes wilt klappen, loopt te
biechie by uwe masceurkes. Hé zou men niet
zeggen dé! Z'hebben verledene jaer gelaten van ke
rnen omdeswille dat de principaelste aristocratische
familien van stad in de rouwe zynde, naer 't bal niet
cn mogten gaen.
Celestin. Hebt gy haest gedaen van met mal
kaarden aep le houden.
Jalias den AepSpringt regt. Den acp hou
den I Den aep houden! Eerbied voor de apen?
En dryft er de spni niet mos?
De urge burger Alias Vunzokkegliem. Tul,
tui, nu, stop uwe lote.
lie Acp. Kunt gy liet niet schooner zeggen?
De vi vo Burger. Schooner? Als men van de
zwyns klapt zegt men smoel en als men van de apen
klapt zegt men lole. Ton andren, 't gedacht dat de
menschel) van den aep voortkomen zal ti Waer-
schynlyk gekomen zyn, door le dikwyls in den
spiegel gekeken le hebben!I
De Vonizittel'. Moet het alzo» vourlgaen 'k
smyt al de ruziemakers builen. llv steekt zynen
nyper wat hnoger en bereid zich om den speech die
hy van buiten geleerd heeft op te zeggen:
Messieurs, le bal annuel...
Bruintje Champagne. Nom de Moét el de
Chandon klapt vlaemsch.
Celestin. Als gy nog op myne scheute spreekt
'k ga u doen buiten rollen.
Ilarry de restaurateur, die de kalandyze hoeft
van Bruintje, zegt dal iedereen van hun vlaemsch
versniet maer dal er vorsehillige zyn die geen
fransch en kunnen. Gevolgenllyk zegt hy zou
hel behooroh dat gy voor dezen avond 't fransch in
uwen binnenzak steekt.
Celestin om zich uit den slag te trekken zegt al
haperen, dat de lyd reeds ver vet schoven is en dal
liet lyd wordt dat er overgegaen worde tot de ver
nieuwing van 't bureel.
Hebben eene huize, van een vuistje groot: Felix
de l'adde en Karei de Boerheere.
Worden gekozen: M. de Baron van Brilleghem,
Dior van 't bakkerkes, 'l Smoel en den Acp.
Silstin. In inynen name alsook in de name van
de springkominissie'k bedank Itunder voor kunde re
stemmen, glium! en we zullen trachten 't bal
die onder ons gezegd eenen trouwwinkel is
zoo luisterlyk mogelyk te maken, en we zullen
doen roodc uitnoodigingbriefkos fuluikeeren en daer
cr niet vele liberalen zyn die hunne juffers naer 't
bal zenden uit vreeze voor de onkosten zeker
en misschien ook omdat liet maer al te dikwyls en
gebeurt als de liberalen eenigen tyd gedouwd zyn,
zy hun wyf zenden HOEPELEN! Zullen wy de
katholiekep ook inviteren. En die kwezels zullen
misschien dom genoeg zyn om te gelooven dat wy
onpartydig zyn. 'T is nu nog juisie eene maond
eer dat het bal plaets heeft et d'ict la kunnen de
jonkheden hun exerceren voor den dans. T is nen
accerdéonisi in stad en zoo lang hy hier verblvft zal
ik hem uilnoodigen om 's avonds naer ons lokael le
komen, en als hy vertrekt zal ik hem doen vervan
gen door ecnige manégespelers. Intusschen zullen
d'heeren van uwe uitgelezens springkommissie in
de stad en in d'omliggende parochiën de heenen
van hun gat loopen om er vele mooije mnininezelle-
kes op te zoeken. Zy zullen zeggen dat cenige com
plaisante, galante en bevallige jonkheden en apen
lien in voilure ten huize zullen halen en terug bren
gen en dal er vcrscliillige pryzen en accessitcn te
verdienen zyn. Dal er nota zal gehouden zyn van
hunne bevalligheden, hunne conversation en hunne
charmante kosluimcn cn dat dit, tot meerdere acn-
mocdiging, in 't lange en hreede in 't NIEUWS
BLAD zal aengekondigd worden.
Pomperius Primus. •- Heer Voorziiter, Baron
Celestin Van Brilleghem, nug een wourdeke. Myn
htlis is aen de dispositie van AL deze die nen proef-
sprong willen doen; dit te beginnen van morgen
Dinsdagavond. (Met algemeens toejuiching wordt
die propositie aenveerd.)
Ilarry de restaurateur. Ze mogen ook naer 't
mynen komen!
Do Voorziiter. Je zou geerne wederom een T
hoeveel wyn verkoopen. Altyd intrest.
De Zitting is gesloten.
Dinsdag avond brabbelde de groote salon van
Pomperius Primus van stoelen. Enkel »en half
dozyntjo van de fynste onder andre, Ottovenius en
zyn wyf en zyn dochterke.
Wie had er ooit gedacht in Pomperius Primus,
die voormalige aspirant. Proost en oude assistent
en schryver van dc Congregatie, dienen fumeuzen
dansmeester le ontmoeten O Tempora! O Mores.'
s
Karei de Itocrhccrc. Ge moet toch boer en
kalf zyn om onverirooslharo juffrouwen die nauw-
lyks sedert cenige weken hunnen teerbeminden
vader verloren hebben te gaen engageren om aen dc
springparty deel le nemen.
u
Karei de sladsheere beeft liet op hem genomen
van de invitation le doen te MEENEN.
Tot i' naeste weke,
S.
N. B. Het Nieuwsblad is le Rousselaere le be
komen by PE ACCOIJ, Anibcrdstraet, en S1SSCI1E
DECLEHCQ, Beverensteenweg