VA N TPEREN EN VAN HET A RROND1SSEMENT. Zaturdag 10 April 1875. Tiende Jaer. Nummer 484. VANDERGH1NSTE-F0SSÉ, :S Fr. .iO |i("i' .facr. Ba k ES W E-: U K Yperen, 10 April 1875. Hoe uien iilHTiid worilt. Hoe dikwyls gebeurt hel niet dat treffely- ke menselien onder malkander zeggen: maer lioe 'komt hel dal zulk of zulkeen zoo on- chrirtelyk leeft en zoo beklagensweerdig durft sterven'? En nogthans zyn grootvader en gnooimoeder, zyn vaderen zyne moeder waren toch zulke eenvoudige en deugdzame menschenHoe komt het dat hy zyne voor ouders afloochent en nu dien godsdienst versmaedt, dien zyne ouders hem van jongs- heen af moeten ingeboezemd hehben? Hoe komt het dal hy God en zyn gebod vergeel? Hoe komt liet dal hy spot met den godsdienst en zyne dienaren? Hoe komt hel?... Wy heweeren yiel op deze vraeg voor ieder bezondcr geval le antwoorden. Wy zullen trachten eenige algemeene regels te geven Wie wordt er liberaal? De zedeloozen Als iemand geen herte meer genoeg heeft om zyne kwade driften le bevechten en in le toornen, wordt hy er gemakkelyk de slaef van: hy vreest al wat hem over zyne slechte daden berispt en hem in zyne eerlooze vermaken kan slooren. Daerom verlaet hy den godsdienst gelyk een boozc jongen het vaderlyk huis, om geene vermaningen en bedreigingen meer le moeten hooren. Lezers, kykl rondom u, ziet wie den gods dienst veronachtzaeml en verlaet, en libe- rael wordt; en getuigt met my dal de zede loosheid regt naer 'l liberalismus leidt Wie wordt er liberael? Die zedelooze of ongodsdienstige boeken of gazotien lezen. Vele mcnschcn mecnen dat zy het wel zelve zullen gewaer worden, als er iels in slael ■wat niet mag gelezen worden, en vragen geenen racd voor hunne lezingen. Zy zyn leelyk mis!! Daer zyn immers vele boeken en gazelten, die onder den schyn van ge- doogzaemheid en onverschilligheid, geheel slechte inzigtcn verduiken en juist daerom le gevaerlyker zyn. Bv gevolg wie boeken of gazellen leest, die als oopartydig en ge- duogzaem lussehen liberael en katholiek willen passeeren, levert zich ongetwyfeld acn 't liberalismus over. Laler zal hy slech tere hoeken en slechtere gazetten lezen, en met lyd zal hy geheel liberael worden van lialoe liberael gelyk hy was. Ik heb gekend en ik ken vaders en moe ders in Yperen, die vele tranen en bittere tranen zouden ontspaerd hebben, hadden zy gelet op de lezingen van hunne zonen en dochters, hadden zy die lezingen doen be slieren door wien het toekomt, hadden zy die slechte boeken uit hunne huizen welen weg le maken! 11 ia wordt er liberael? Die eene liberale opvoeding ontvangen 't zy in liberale scholen, 'l zy in scholen die als vry en onverschillig willen aenzien zyn. Een goede ouder, een goede meester moge wel zyn beste doen, geen werk, geene zorg, geene hoofdbreking, geene moede sparen, en nog kan een kind kwalyk uitvallen; maer, wal moet men van een kind, dat in eene slechte school opgekweekt is, verwachten? in eene school, waer 'l voorbeeld der mede gezellen en deonverschilligheiddermeesters tot'tkwaed, waertoe zy natuerlyk geneigd zyn, opwekken? Wat zal van dat kind ge worden, dat zonder ware godsdienstige ge voelens opgekweekt, den vollen teugel aen zyne blinde driften en zyne kwade neigingen viert Ik ken ook al ouders in Yperen, die voor hunnen ouden dag eene zee van verdriet en den nagel hunner doodkist gereed maken. Fciic veel hclceïtciieinlc hckria A'iife. Ondanks hare vyandschap tegen de katho lieke Kerk en hare instellingen, is de libera le schynheilige Etoile beige gedwongen te bekennen dat de oorlog, dien von Bismark tegen de duitsche katholieken voert, aen de verwachting der liberalen niet beantwoordt. De liberale wetgevers hebben schoon wet ten van uitzondering, van kwellingen ver volging te smeden, de katholieken als ver dachten le behandelen, de geestelyken op eene groole schael uil. 't land te verjagen; deze ongehoorde strengheden, in plaets van de christenen le doen wankelen, verwekken integendeel by deizende nieewe en moedige helden welke, zonder vaer noch vrees het slrydperk binnenspringen.... Tot zooverre zyn de zaken te Berlyn gekomen, zegt de Etoile, dut men zich de vraeg moet stellen: Wat gaen wy nu doen? Dit is te zeggen: Wat gaen wy nu aenvangen o'm de stand vastigheid der roomsehe geestelykheid en der gelóovigen te schokken, en aldus de ka tholieke religie eiudelyk le verderlgen? Na bestaligd te hebben dat Bismark en zyne aenhangers besloten hebben tot eene nieuwe verbanning der geestelyken en kloos terlingen hunnen toevlugt te nemen, gaet de Etoile in eene bewoordiging voort, die van geen al te groot vertrouwen m tleein- delyke zogeprael van bet liberalismus ge tuigt: Eu dan? vraegt de Etoile.... Men zal dus nog en altijd in dien zin wetten moe- ten smeden. Daer is het zwaerwigtig en vreezelyk punt gelegen van den slryd die in Duilschland is aengevangen. Ily breidt zich onafineetbaer uit. liet waeraehtig ka- tholiek leger weel zich te verbergen; liet is ouvattelyk. Voor eenige persoonly klie- den welke men treft en straft, rijzen er bg duizanda tegenstrevers stilzwijgend en moedig op; zij vervullen de opengevallen plaatsen. T is de byna hersenschimmige kant van dien slryd wiens gevolgen met waerdeerbaer zyn dun melden slryd. Dit schryveu van do liberale Etoile is liet onlegensprekelyk bewys dat men m het li berale kamp begint te ontwaren dat de bru- lale inagl niet altyd zegeviert, byzonderlyk als zy overtuigde katholieken voor de hand heelt, welke aen God en zyne Kerk noven alles willen getrouw blyven, en ook dat von Bismark wel maglige legers overwinnen en Duilschland, zoo als de Etoile het zelve zegt, zouden de katholieken, hy duizenden, ge durig opryzen en aldus op nieuw eene waer- heid bevestigen welke van de eerste lydon des Christendoms bestaen heeft, namelyk: hoe harder de Kerke Ghrisli bestreden en bevochten wordt, hoe geweldiger hare kin deren vervolgd worden, ook hoe meer moe dige en onbeschroomde helden er lot hare verdediging zullen opstaen lot dat de Kerk eiudelyk over hare vynnden, door de onmt- putbare opofferingen van den wederstand barer leden moet zegepralen. Die uitslag moet ons niet verwonderen.... Reeds heeft de Kerk zoovele en zul ke hard nekkige, zei Is bloedige vervolgingen gele den; de grootste en magtigsle dwinglanden Inebben gepoogd haer le verdelgen, doch de Kerk is niet gevallen en reeds liggen lalloo- zu barer vervolgersin den kolk der aerde hel laetsle oordeel af le wachten. Zulks zal Ook liet lot barer hedendaegsebe vervolgers wezen; zy, zoo min als hunne voorgangers, zullen de Kerk vernietigen, want,volgens de belofte van onzen Zaligmaker, zullen de poorten der hel,'1 is le zeggen: hare ver volgers en verdukkers, legen haer niets ver mogen. maer magle- ze zelfs tolael verdelgen ka loos zal blyven, ondanks al zyne listen en lagen, tegenover datgene 't welk men de katholieke gewetens noemt. De bovenstaande woorden van de liberale Etoile zouden dienen wel overwogen ie worden vooral door onze belgische liberalen die gedurig wenschen liet duitsche stelsel van vervolging tegen de Kerk, hier in ons land, le zien invoeren. Indien zy hun vader land een weinig kennen, dan moeten zy de overtuiging hebben dat hier, even als in Duilschland, de katholieke geestelykheid en de geloovigen zich noch door den aanhou denden slryd, noch door de veroordeeling tot zware co onbelaelbaro geldboeten, noeh door gevangenis, noch door verbanning zouden laten ontmoedigen. Hier gelyk in Friiislschc vrylicid. Op hevel van Bismark is het, op straffe van boelen en gevang, aen do duilsche ga zellen verboden de pauzclyke Encykliek van. drn February laetst al' ie kondigen. Vermits deze Encykliek besproken wierd in de duitsche Kamer, heeft een katholieke afgevaardigde van die gelegenheid gebruik gemaekl om lezing te geven van dit Puuzu- lyk schrift. Daer het toegelaten is de redevoeringen en de gezegden in de Kamer te drukken en ai ie kondigen, zyn de katholieke bladen nu ui de gelegenheid gesteld om dit te doen zonder zich aen boeten en gevang bloot te stellen. De prnisischc liberalen schuimbekken, maer de loer is gespeeld. Er is kwestie van eene wol te maken waerby de vooizitler der Kamer de magt zou hebben om aen de katholieke vertegen woordigers hei spreken te beletten volgens zyn goedvinden. Allo toe, liberale gazellen, pruisische be- MEN SCHRYFT IN BY BOTEBSTRAET, 66, YPEREN. n ifl al de l'ostkantooren van het ryk VOOR GEHEEI, HET 6ANO, vooraf belaelbaer. Men schryft niet min in dan voor eon Jacr. NIEUWSBLAD Verschynende den Zaturdag van olke week. De aenkondiginsprys is van 15 centiemen den régel. De reklamen in't Nieuwsblad betalen 30 centiemen tien regel. Een nummer genomen 6u het Bureel 13 een" I nnmmnre ViMW Al'llk'plvi Rok lHYlP.n rtf A P.H k' ilni 11 tri nr»/j r» l/nelm. Ir\ L' l\ r\ \rr\r\v 'I HA l\ 1 mi I-oJ De bygevoegde nummers voor Artikels, Reklamen of Aenkondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels. MmmammmmwmKmaBFmtmsii Poporirighc-Yper, 3-13, 7-25, 0-30, 10 38,2-13, 3-03,0 20. Yper-Poperinghe., 6-30, 0 (17. 12-03, 3-37, 6-30,843,9-30. Poperinglie-llazebrouck, 7-13, 12-23,4-17, 7-13,lhuebrouok-Poperin- ghe-Yper,8 33, 10-00,'4-10, 8-23. Yper-Kouss'elaeré, 7-30, 12-23, 6-45. Rousselaere-Yper, 9-23, 1-30, 7-30. Housselaere-/)V(f(/</e, 8-43, 11-34, 1-13, (m. 3,36,) 7-36, (9 33 i.iehterv.) l.inlitérvelde-Thourout, 4-23 in. Brugge-Rousscl8-23, 12-30, 3-00, ti-42. Lichlervelde-Kortryk, 3-23 m. 9,01, 1,30, 5,37, 7.21 Zedelghem Thourout8,40, 1,05, 5,14, 6.38. Yper Kortryk, 3-34, 9 49, 11-18, 2-35, 5-23. Kortryk-Yper, 8-08, 11-02, 2-36, 5 40, 8-49. Yper-Thourout, 7-13 12-06, 6-20, (den Zaturdag ten 5-30 's morgens tot Langhemarck.) Thouroul- Yper, 8 40, 1-10, 7 00, (den Zaturdag ten 6 20 's morgens van Lnnghemarck naer Yper). Comen-Waestcn-Le Touquet -Ileuplines Armentiers. 6-00, 10,13, 12,00, 6,40. Armentiers-Houplines- LeToiiqiiet-Waesten-Comen, 7,23, 10,50, 4,10, 8,40. Comen-Waesten8-40 m. 9-30 s. Waes- ten-Comen 3-30, 9.30. Kortryk-Brugge,8-03,11-00,12-33,(M. 3-13,)6-53,(9 00Licht.)Brugge-Koriryk,8-23,12-30,5-13,6-42 Brugge, Blankenkerghe, Ileyst, Slael, 7-25, 11-04 2 50,7-33 (bassin) 7-31, 11-10, 2-36, 7-41 (exp) 'Ileyst, Blankenberghe, Brugge, 5-45, 8 33, 11-23, 5 30, lngetmunsler Devnze-Gent,5-13,9-41,2-15,Ingelmunster-Deynzc, 6-08 2' kl, 7-15. Gent Deynze, Ingelmunster, 6-58,11-20,4-40, 7,21. Deynze ingelmunster, 7,31, 1,00. Ingelmunster-Anseghem, 6-05, 12-10, 6,15. Anscghem-lngelmungter, 7-42, 2-20, 7-45. Lichtervelde-Dixmnde-Veurne en Dunkérke, 0-30, 9-08, 1-33, 7-33. Dunkerke-Veurne-Dixmude en Lichlervelde, 6-45, 11-10, 3-40, 5-00. Dixmwde-Nieuporl, 9-55, 2-20, 8-40. Nieuport-Dixmude,(Stad) 7-40, 11-53, 4-23, Thourout-Ostènde, 4-50, 9-15, 1-50, 8-03, Ostande-Tliourout, 7-55, 10-10, 12-25, 6-15. Selzaete-Eecloo, 9.03, 1.25, 8.23. Eecloo-Selziieto, 5,33, 10.15, 4.22. Geni-Terneuzen,' (static) 8.17, 12.15, 7,23. (Antwerppoort) 8.30, 12.40, 7 43. Terneuzeo-Gent 6 00 10.30, 4.40 Sèlzaete.Lokeren, 9.04, 1.30, 8.30 (den Woensd. 5.10 m.) Lokeren Selzaele, 6.00, 10 25 4 4 5. (den Dyssendag 9.30) COH.R.lilSI>OBIX>Ji|JV'riE IV1 KORTRYK Uinjsstl. BRUSSEL KORTRYK. Kortryk v. Brussel u. 0.37 8.50 10,53 1.33 12.33 2.25 3.47 0.14 6.33 8.54 Brussel v. Eortryk a. 3'22 8.02 8.28 10.46 12.21 2.44 5.35 7 56 0.47 8.44 KORTRYK DOOIOTK RYSSEI.. Kortryk v. Doornyk a. liysoel a. 0.37 7 28 7.38 10.30 11.47 12.08 2.34 3.48 4.00 RYSSEL DOORNYK KORTRYK 3 34 8.47il!yssel v.3.13 822. 6.39 9.41 Doornyk a.5.42 8 56 6.33 lO.OülKortryk a.ü.42 9.49 I 1.03 11.29 12 31 2.22 4,43 2.40 3.30 3.44 6 40 5.20 8,00 8,3! 9,38 KORTRYK GENT. GENT KORTRYK. Kortryk v. 0.42 Gent a. 8.01 9,49 11.05 1-2.31 1.51 3.44 5.04 0.40 7.56 Gent v. Kortryk a. 3.13 6.37 9.38 10.30 1.28 2.54 4.24 3.34 7.-21 8.47 BRUGGE GENT BRUSSEL. Brugge v. 4,390.49 7,04 9,3912.343,432,525,596.43.1 Gent a. 3.317,34 9,1310,54 1.494.284,076,327.58. Brussel a. 6,288.3010,3512.39 4.006.147.348,549.31 J c? BRUSSEL GftNT BRUGGE. Brussel v. 7.20 Gent a. 8.2!) Brugge a. 9.-23 8.14 9.41 10.34 11.06 1 12 2 38 3.12 3 55 4.21 7.17 5.11 8.38

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1875 | | pagina 1