Henri Dejonckheere.
PlactKclyk*
'T en is niel dal mv meer't horle afsleekl
of liet lozen ran de schandelyke Toekomst.
Ook hoe min ik er toe verpligl bon hoe
liever. Doch 'k en mag ze niel altyd laten
vendêlen; zoo,'k heb my Zondage laclsler
loe gezel en ze gelezen van't begin lol'l
einde, maer wal er daer insiael van hollig
heden, eerloosheden, goddeloosheid, rede
loosheid en al dal loosheid is, 'l gael alle
permissie te hoven: eon uilgcwalgde com
munard van l'arys en zou er geen lelseaen
leggen.
IIooiT liever hoe dal zy zoo religieloos is
als een hond zieleloos:
I» DE KATIIOLIJKE RELIGIE SPREIDT
ONS DE AFGRUWELIJKSTE WREEDHB-
DEN TEGEN DE MENSCHHE1D TEN TOON.»
2" EEN KLEINZICIITIG GEBOREN KIND
ZAL IN VERRUKKING STAAN VOOR DE
MUREN VAN JERICHO. DIE OP HET GE-
SCHAL DER TROMPETTEN INSTORTEN
ZIJN VERSTAND ZAL STILSTAAN OP HET
zien der wateren van de roode zee,
DIE OP HET BEVEL VAN MOISES OI'EN-
GAAN.
3" AL DIE MIRAKELS ZIJN NIET MEER
AAN TE TREFFEN.... EN HEBBEN ANDERS
NOOIT BESTAAN DAN IN DE ZIEKE
BREIN EENIGER FANTAZIJ SCHRIJVERS.
IK GELOOF DAT ZIJ ONS EENE FA-
MEUZE KAROTTE TREKKEN MET HUNNE
MIRAKELS!
15° ER ZIJN GEENE TOOVERAARS, ER
HEBBEN NIMMER GEEN BESTAAN EN
NOOIT ZULLEN F.R BESTAAN.
De spollernyen inel hel gebed, de uitval
len tegen don Pans, legen de Bisschoppen,
legen de priesters in 't algemeen en in 't
byzonder, de grootachting voor Bisniark,
enz., enz. lael ik weg; want dat is haer da-
gelyks brood, elkendeen kenl ze daerop.
Ilewel, lezers, men wil dikwyls brave
menschen doen gelooven dal de Toekomst
en dergelyke cannillicbladcn maer verboden
en zyn van de H. Kerk, omdat zy legen de
zoogenoemde klerikale politieke zyn!
Daer kunt gy nu zelve oordeelenen, als
'l pas geeft, doen verstaen aen sommige mis
leide waerom zv verboden zyn, te welen:
omdat zy do Religie, ons katholiek geloof
beslryden en alle godsdienst uil de herlen
willen roeijen.
Inderdaed in de vyf punljes hierboven, die
letterlyk uil de Toekomst getrokken zyn
wal betrek is er mei de polilieke? Zyn dal
geen vyf loocheningen en bespottingen mei
ons geloof, onze Religie?
In 't eerste loochent zy dn katholieke Re
ligie, en, merkt hel wel, 'l en is dc Paus niel,
noch de Bisschoppen, noch hunne geesielv-
ke zending, 't is geheel dc katholieke Reli
gie, die de onze is.
In hel iwcede loochent zy het mirakel van
Josué, in hel beslryden van de stad Jericho,
en hel mirakel van Moises aen de Roode Zee,
iwee mirakels die in de II. Schriftuer ver-
haeld slaen. Dus loochent zy de waerachlig-
hciil der HH. Boeken, die hel woord van
God zyn.
In hel derde loochent zy al de mirakels,
in de II. Schrifluer vermeld.
In hel vierde, al de mirakels in l alge
meen!
In Itel vyfde loochent zy de loovery waer-
van de een en twintigste lesse van dc Calhe-
chismus spreekt, en die verboden is dooi
hel eerste gebod van God. Zoo God, volgens
haer, verbiedt wal nooit bestaen heeli of
heslaen zal!
Nog eens is het mogelyk van nog le Iwy-
len aen het inzigt van de Toekomst, van ha
re schryvers. hare belaelders, hare versprei
ders? Is het niet klaer en duidelyk om de
Religie uit te roeijen cn een goddeloos ge
slacht te maken? Daerom ook alwie conigzins
de 'Toekomst ondersteunt, alwie zc leest, en
kan noch en mag als geloovigc herkond
worden, zync plaets is aen den kant der
Religiehaters en Kerkvervolgcrs!... En hoe
zou het mogelyk zyn dat zoo een deel neme
aen de katholieke mysteriën!
De weduwe Dolbove, geboren Boucqucy,
om haer schandael le voltrekken, zendt ons
het volgende brieftje met eene schroo uil de
Toekom:
ANTWOORD.
Wy en gelieven de anlwoorde van de
Toekomst in ons volgende nummer noch in
geen een in te lyven, noch ook en gelieven
wy uwe opregle groelcnissen le aenveerden.
Ten eersten, omdat 'l Nieuwsblad niet en
dient om schandalen rond te leuren, daer
voor is de Toekomst
Ten tweeden, omdat uwe anlwoorde niel
anders en is dan eene aeneenschakcling van
smaedwoorden tegen uwen zoon, van laster
legen de Priesters en kleitiachling der kerk-
plegtigheden.
Ten derden, omdat gy nieten antwoordt
op heigeen waerover gy u beklaegl, ie we
ten: Gy klaegl dal uw zoon gezeid heeft
dal hy bevoegdcr is dan zyne moeder otn
le oordeelen over Jgcne gebeurd is in den
lijkdienst van uwen man, zynen vader.
En daer en brengt gy niets tegen.
Daarenboven gy verandert de woorden
van uwen zoon, ziel hier zyne woorden:
Ik geloof dal ik, als priester, meer be-
kwaem ben dan myne geëerde moeder
om de maatschappij van Philharmonic
bestierd door eenen president gelijk /II.
y> Van Morrisvolgens hare zedelgke voeer-
de le schallen
Daer is 'tgeen hy zegt cn daerin cn is niel
dat u kwetsen mogt; dat is dc zuivere waer-
hc-iddat moet eikendeen bekennen. Eu wa
re er ecu bewys van noodig, uw brief aen
de Toekomst is een doorslaende: Hy loogt
immers dal gy niet een zier in stael en zyt
om de zedelyke weerde van 't is gelyk wal
te schatten.
Daer is, weduwe Delbove geboren Bouc
quey, onze anlwoorde voor vandagc, cn lust
hel uwen ingever, die alle slach van blonke
affairens kan opzeilen, hy kan u eene ant-
woordc schaveelen op deze onze bemerkin
gen, en gael zy de wel niel le builen wy
zullen ze drukken. Maer nog co ris \Vy (1|
drukken geen smaedwoorden tegen ee
derden persoon, noch geen laster legen
priesters, noch geene spotlcrnyëo mei t|e
kerkplegligheden, hoort gy hol!
Voor 'tgeen uwe opregle groeienissen
acngael, zy zyn gemist van adres en daer.
otn en aenveerden wy ze niel.
Inlusschen ontvang, gy, deze onze re<n.
zinnige wensehen: dal gy eens versiaen
moglet hoe afsehuwelyk hel is alle chrisie
lyk, godsdienstig en tnoederlyk gevoelen
verloren le hebben om eenen Van Merris en
O' te believen.
't Nieuwsblad.
mSiiisiriiSuiiiilsch iiicuw*.
Men zou zeggen dat de ministers i0ch
meëgaende, goèlyksch, gezappig, 2Q(J
by kans zeggen dutsachlig genoeg zyn omdat
de liberalen zouden zwygeu en de ruste niet
stourcti. lie ja, de kerkhoven worden voort
geschonden, de studiebeurzen bly veu voort
lyk of zy waren, de procession en bede
vaarten wordeu voort gestoordde liberalen
worden voort genoemd voor rcgiers en be
schuldigers, enz., enz. Al dat men heeft is
van tyd lol tyd de benoeming van een ka
tholieken, cn dat de kerkvervolging niet
verder eu gaet. Ilewel, T dunkt mydaide
liberalen nu zouden moeten onze iminsicrs
gerust laten eu ons laten klagen; uiaer uiet
le doen, geen eene omstandigheid eu kan
voorbygaeu of zy springen op legen het mi-
uistene. Wal wil dat volk? Ha! arieeiie mees
ter zyti, alleeue aen 'l schoteltje zyn, alleeiie
Btsmark spelen; T eu kan geeu ander reden
hebben, al dal eeuwig eu orvig slryden, ky-
ven, uilsehielen eu bol zyn tegen T minis-
lerie!
Ja, ziet ecu keer: hier in Belgie, waerde
katholieke Religie de religie is van degene
die er hebbcu, en ja, waer deze diegene
en hebben iu hun leven, nog willen katholiek
sterven om katholiek begraven le worden,
hier in Belgie, waer vier vyf miljoen kinders
van de II. Kerk woonen, Bara zou willen dat
het verboden is dai er fceste is als de
Aertsbtsschop van Belgie C irdiuael svordl.
In Engeland is er ook een Cardinael ge-
maekl en geheel Engeland is in leesle, ja,
lol protestanten toe! En Bara, hier, zou wil
len belellen dal de soldalen h Ide bieden
aen Mgr Dechamps, kind van Belgie en de
glorie van ons Vaderland!
Daldc soldalen dienst doen cn in grant!
tenue .-laen voor den vlieger De Groof, dal
zy op thealers gaen spelen en de theaters
militaire eere aendoen, dacrtegen en heeft
Bara niets; maer dat zy een pr ns der 11. Kerk
vereeren, dut en is met gepermelleerJ voor
Bara! En de reden van Bara is, de pairiotie-
ke reden, de liere reden, de deftige en edele
reden is: Btsmark zou kunnen ontevreden
zyn!... Dal is Bara, dat is de hberalery! 0
de suoodc en laffe!
Heel Europa is nog bezig met de neten
die Bismark naer ons Belgie zendt. Die w*
ten, Bismark bad ze hard getnaekl, en onze
inwendige Pruissenaers in de Kamers zoeken
ze nog harder te maken, peizende dal ze ons
ministerie niet cn zal kunnen kraken of ten
minsten zyne landen zou kunnen breken. Ja'
zoo zyn die palrioiicke liberalen, zy roepen
de Pruissenschen met hunnen Bismark ter
hulpe!
Nu, wat zit er in die noten? Religtehaet
cn dwmgelandy! Bismark Wil heel de we
reld dwingen om de H. Katholieke Kerke ie
niel te doen, en dat al dc katholieken der
wereld er opstaen kyken en nieten zeggen.
Lyk hier, by voorbeeld, hy zou willen onze
ministers dwingen van Bisschoppen, pnes*
ters en katholieke gazellen le doen zwygen,
cn niet alleen hunne genegenheid, hun ine-
AiUw. Ik 7.nl u zoggen tl;U gy my <Ju moeyte «iet
weerd zyt om er op le antwoorden.
Arthur.Wie zyt gy dan? Ge moei uw lioofd liuy-
gen voor do Jesuiien!
Anlw. Hols, manneke, ik beken volgeern dat ik
katholiek lien; maer indien ik liet hoofd lniig
voor de Jesuiien, liet is omdat zulks in myne
beliefte bestaet. Als er van ons beiden iemand
is die onafliankelyk is, T isongelwyfcld ik.
Gy, integendeel,moet met uwen meester leven
en dansen lyk of liy scliuilïelt. Verstoei gy,
mynheer Arthur?
Arthur. Zeg maer: Arthur, g'en moet nie'
zcggon menheere.
Anltv. Celuier niet dat gy er niet mee gediend
zyt, want ik ken u maer al te wel. Als gy 5
uren verre komt, ge zyt ryko, als gy 11) uren
verre komt ge zyt nog ryker, en t'huis... och
Heerel
Arthur. Ik weet waerop gy komen wilt... Ik
beken dat ik een jongen bon zonder stacnde
goederenmaer ik heb fonds disponibles.
Anlw. Zooveel te beter voor u, ik, van myncn
kant, heb er altyd te kort, maer ik zal moeten
den duivel te rade gaen om te kunnen begry-
pen hoe dat een jongen zonder fortuin fonds
disponibles kan hebben.
Arthur stael daerop met zynen mond vol tanden'
en al met eens doet by eene grrroole provocatie!
Met de wapens? Neen!
F.ena provocatie om 'nen geheelen avond fransch
'c klappen om ter best.
Natuerlyk, als men belachclyke vragen vooren-
gesleld is mag men belachelyk anlwoorden, en ik
stelde hem voor van 'nen geheelen avond fransch le
schryven; want ik, Arthur, die weet met welk
succes gy uwe studiën gedaen hebt, altyd den
eersten der lysten als men met de kodde begint, -•
'k zeg ik, die dat weet, moest niet bang zyn zulks
te ondernemen.
Arthur, ziende dat zynen haring niet kon braden
verzoet lyk een lanimekeen zegt my Indien ik naer
uw huis kwam, zoudt gy my regtzinnig zeggen als
het gy is die tegen my in het Nieuwsblad geschre
ven hebt.
Anlw. Ik beloof het u, zelfs gy moogt u op een
behoorlyk onthael verwachten.
Arthur. Ik bon niet zinnelyk.
Anlw. Ja, 'k en wete 't maer al te wel dal gy le
Itousselaere niet zinnelyk zyt!!!!
Arthur. Vrydag morgen om 7 1/2 ure zal ik u
komen vinden.
Mynheer de peerdemakelaer heeft niet omgeke-
kenjimmersdat heeft my maer weynig verwonderd.
'1 is trouwens de eerste keer van zyn leven niet
dat ik hem verloren vlaemsch hooren spreken heb
Ziedaer, Arthur, wat er onder ons gezegd is
geweest; en, indien gy zulks begeert, zal ik woord
voor woord door de aenhoorders doen herhalen.
Want, zoo het schynt, ge zyt 's anderendags met
uwe ooren in den nekkc aen de dochter der staminé
gaen zeggen dal gy dronkc geweest waert en niet
meer wistel wat er ommegegaon was.
Ilewel gy weel het nu voor goede rekening en 'k
durve verhopen dal gy hel niet zult vergelen
Als gy my verondersteld schryver van de. weke-
lyksche correspondentie le zyn, is liet mv ook toe
gelaten le verondei stellen dat hei door u is dat ik
Zaterdag II. de eer gehad heb van in het pesieblad
te siacn, des te meer omdat liet juist achter onze
discussie is dal ik dezen cadeau ontvangen heb 't
gerne men my ten anderen voorzegd heeft.
Zonder verdere opzoekingen te doen als myne
veronderstelling gegrond is of nief, zal ik my niet
schamen u le zeggen dat ik een peerd gekocht heb
voor M. Cyriel De Clercq. Wat hel drinkgeld be
treft, durf ik luid op zeggen dat ik daervoor niets
wil hebben; maer, zeg my eens, Arthur, als gy
gemakeld hebt voor't peerd van Mynheer Emiel
Curlier, zouden er alsdan geene intresten in't spel
geweest zyn? Ge moet wel verstaen, Arthur, dat
ik my vele laten pramen heb voorulleer ik er
mv heb willen mede belasten en dat ik er
slechts in toegestemd heb om dienst te bowyzen
aen bovengemelden heer, 't geene waertoe hy ook
altyd bereid is.
Maar gy, hoe dikwyIs zoudt gy het brugscli zot
peerd aengeprezen hebben waeraen er meer dan den
helft is verloren geworden
Zoodus,Arthur,'l verszliil van makelary tusschen
ons beiden is zeer groot, en welkeen van de twee
zou er nu den zakkevulder of den drinkgeldstekker
zyn, ik dio met moeite aenveerd hebt wat er in
uwe magt bestond om makelaer te mogen spelen?
Nog een woordeke Arthur
'K ben zeker dat wy geencn direkteur van de
cirque zullen moeten uitnoodigen om het peerd in
te spannen lyk of hel geval is geweest met 't peerd
dal in volle trouw gekocht was en 'k ben nog zeker
der dal Mynheer De Clercq, gelyk welke den uitval
van zyn peerd moge zyn, van my niet en zal zeggen
't geene den doktor Carlier van u gezeid heeft.
Hebt gy het in den mol
Wat Jan de Zot betreft, 'fc geloovc dat hy in
goê gezelschap stond. 'Ton was dus niet noodig
van hem te vcrplaetsen!
Ikvindede beschuldiging nopens hel vrouws
persoon van Dranotilre te LAF om er breedvoerig
op te antwoorden, allcenlyk zal ik zeggen dat er
duizend franken te verdienen zyn indien gy liet ge
zegde van 'l pesieblad kunt goed doen.
Opdat Arthur niemand meer ten ongelvke zou
belichten zal ik hem zeggen dal liet den eerste keer
is dal ik hem de eer doe over hem le schryven.Om
te bewyzen dat ik van al zyn lawyt niet bang ben
toeken ik
Poperinglte, 21 April 1875.
Mynheer den uytgevar van 't Nieuwsblad te
Yper,
Uw laesie nummer behelst ecnen brief van tnynon
zoon, J. Delbove, waerin van my gehandeld is op
eene wyze die doet verstaen dal hy als priester
bevoegder is dan ik om te oordeelen over 't geen
gebeurd is in den Iykdienst van myncn man,
zynen vacdcr.
Gelief in uw eerstvolgende nummer de antwoor-
de intelyven welke ik Zondaglaest inde Toekomst
beb doen plaeiscn, en welke ik d'eer heb u bier
nevens te laelen geworden. Dezen brief begint, zoo
gy ziel, mei de woorden: 14 April 1875, aen J.
Delbove priester, en eindigi mei die; Eert uwen
vacder cn uwe mocderWeduwc Delbove-Boucquey
Gelief to aenveerden. Mynheer, myne opregle
groelcnissen.
Weduwe DELBOVE-BOUCQl'EY.