Henri Dejonckheere. PlactKclyk* 'T en is niel dal mv meer't horle afsleekl of liet lozen ran de schandelyke Toekomst. Ook hoe min ik er toe verpligl bon hoe liever. Doch 'k en mag ze niel altyd laten vendêlen; zoo,'k heb my Zondage laclsler loe gezel en ze gelezen van't begin lol'l einde, maer wal er daer insiael van hollig heden, eerloosheden, goddeloosheid, rede loosheid en al dal loosheid is, 'l gael alle permissie te hoven: eon uilgcwalgde com munard van l'arys en zou er geen lelseaen leggen. IIooiT liever hoe dal zy zoo religieloos is als een hond zieleloos: I» DE KATIIOLIJKE RELIGIE SPREIDT ONS DE AFGRUWELIJKSTE WREEDHB- DEN TEGEN DE MENSCHHE1D TEN TOON.» 2" EEN KLEINZICIITIG GEBOREN KIND ZAL IN VERRUKKING STAAN VOOR DE MUREN VAN JERICHO. DIE OP HET GE- SCHAL DER TROMPETTEN INSTORTEN ZIJN VERSTAND ZAL STILSTAAN OP HET zien der wateren van de roode zee, DIE OP HET BEVEL VAN MOISES OI'EN- GAAN. 3" AL DIE MIRAKELS ZIJN NIET MEER AAN TE TREFFEN.... EN HEBBEN ANDERS NOOIT BESTAAN DAN IN DE ZIEKE BREIN EENIGER FANTAZIJ SCHRIJVERS. IK GELOOF DAT ZIJ ONS EENE FA- MEUZE KAROTTE TREKKEN MET HUNNE MIRAKELS! 15° ER ZIJN GEENE TOOVERAARS, ER HEBBEN NIMMER GEEN BESTAAN EN NOOIT ZULLEN F.R BESTAAN. De spollernyen inel hel gebed, de uitval len tegen don Pans, legen de Bisschoppen, legen de priesters in 't algemeen en in 't byzonder, de grootachting voor Bisniark, enz., enz. lael ik weg; want dat is haer da- gelyks brood, elkendeen kenl ze daerop. Ilewel, lezers, men wil dikwyls brave menschen doen gelooven dal de Toekomst en dergelyke cannillicbladcn maer verboden en zyn van de H. Kerk, omdat zy legen de zoogenoemde klerikale politieke zyn! Daer kunt gy nu zelve oordeelenen, als 'l pas geeft, doen verstaen aen sommige mis leide waerom zv verboden zyn, te welen: omdat zy do Religie, ons katholiek geloof beslryden en alle godsdienst uil de herlen willen roeijen. Inderdaed in de vyf punljes hierboven, die letterlyk uil de Toekomst getrokken zyn wal betrek is er mei de polilieke? Zyn dal geen vyf loocheningen en bespottingen mei ons geloof, onze Religie? In 't eerste loochent zy dn katholieke Re ligie, en, merkt hel wel, 'l en is dc Paus niel, noch de Bisschoppen, noch hunne geesielv- ke zending, 't is geheel dc katholieke Reli gie, die de onze is. In hel iwcede loochent zy het mirakel van Josué, in hel beslryden van de stad Jericho, en hel mirakel van Moises aen de Roode Zee, iwee mirakels die in de II. Schriftuer ver- haeld slaen. Dus loochent zy de waerachlig- hciil der HH. Boeken, die hel woord van God zyn. In hel derde loochent zy al de mirakels, in de II. Schrifluer vermeld. In hel vierde, al de mirakels in l alge meen! In Itel vyfde loochent zy de loovery waer- van de een en twintigste lesse van dc Calhe- chismus spreekt, en die verboden is dooi hel eerste gebod van God. Zoo God, volgens haer, verbiedt wal nooit bestaen heeli of heslaen zal! Nog eens is het mogelyk van nog le Iwy- len aen het inzigt van de Toekomst, van ha re schryvers. hare belaelders, hare versprei ders? Is het niet klaer en duidelyk om de Religie uit te roeijen cn een goddeloos ge slacht te maken? Daerom ook alwie conigzins de 'Toekomst ondersteunt, alwie zc leest, en kan noch en mag als geloovigc herkond worden, zync plaets is aen den kant der Religiehaters en Kerkvervolgcrs!... En hoe zou het mogelyk zyn dat zoo een deel neme aen de katholieke mysteriën! De weduwe Dolbove, geboren Boucqucy, om haer schandael le voltrekken, zendt ons het volgende brieftje met eene schroo uil de Toekom: ANTWOORD. Wy en gelieven de anlwoorde van de Toekomst in ons volgende nummer noch in geen een in te lyven, noch ook en gelieven wy uwe opregle groelcnissen le aenveerden. Ten eersten, omdat 'l Nieuwsblad niet en dient om schandalen rond te leuren, daer voor is de Toekomst Ten tweeden, omdat uwe anlwoorde niel anders en is dan eene aeneenschakcling van smaedwoorden tegen uwen zoon, van laster legen de Priesters en kleitiachling der kerk- plegtigheden. Ten derden, omdat gy nieten antwoordt op heigeen waerover gy u beklaegl, ie we ten: Gy klaegl dal uw zoon gezeid heeft dal hy bevoegdcr is dan zyne moeder otn le oordeelen over Jgcne gebeurd is in den lijkdienst van uwen man, zynen vader. En daer en brengt gy niets tegen. Daarenboven gy verandert de woorden van uwen zoon, ziel hier zyne woorden: Ik geloof dal ik, als priester, meer be- kwaem ben dan myne geëerde moeder om de maatschappij van Philharmonic bestierd door eenen president gelijk /II. y> Van Morrisvolgens hare zedelgke voeer- de le schallen Daer is 'tgeen hy zegt cn daerin cn is niel dat u kwetsen mogt; dat is dc zuivere waer- hc-iddat moet eikendeen bekennen. Eu wa re er ecu bewys van noodig, uw brief aen de Toekomst is een doorslaende: Hy loogt immers dal gy niet een zier in stael en zyt om de zedelyke weerde van 't is gelyk wal te schatten. Daer is, weduwe Delbove geboren Bouc quey, onze anlwoorde voor vandagc, cn lust hel uwen ingever, die alle slach van blonke affairens kan opzeilen, hy kan u eene ant- woordc schaveelen op deze onze bemerkin gen, en gael zy de wel niel le builen wy zullen ze drukken. Maer nog co ris \Vy (1| drukken geen smaedwoorden tegen ee derden persoon, noch geen laster legen priesters, noch geene spotlcrnyëo mei t|e kerkplegligheden, hoort gy hol! Voor 'tgeen uwe opregle groeienissen acngael, zy zyn gemist van adres en daer. otn en aenveerden wy ze niel. Inlusschen ontvang, gy, deze onze re<n. zinnige wensehen: dal gy eens versiaen moglet hoe afsehuwelyk hel is alle chrisie lyk, godsdienstig en tnoederlyk gevoelen verloren le hebben om eenen Van Merris en O' te believen. 't Nieuwsblad. mSiiisiriiSuiiiilsch iiicuw*. Men zou zeggen dat de ministers i0ch meëgaende, goèlyksch, gezappig, 2Q(J by kans zeggen dutsachlig genoeg zyn omdat de liberalen zouden zwygeu en de ruste niet stourcti. lie ja, de kerkhoven worden voort geschonden, de studiebeurzen bly veu voort lyk of zy waren, de procession en bede vaarten wordeu voort gestoordde liberalen worden voort genoemd voor rcgiers en be schuldigers, enz., enz. Al dat men heeft is van tyd lol tyd de benoeming van een ka tholieken, cn dat de kerkvervolging niet verder eu gaet. Ilewel, T dunkt mydaide liberalen nu zouden moeten onze iminsicrs gerust laten eu ons laten klagen; uiaer uiet le doen, geen eene omstandigheid eu kan voorbygaeu of zy springen op legen het mi- uistene. Wal wil dat volk? Ha! arieeiie mees ter zyti, alleeue aen 'l schoteltje zyn, alleeiie Btsmark spelen; T eu kan geeu ander reden hebben, al dal eeuwig eu orvig slryden, ky- ven, uilsehielen eu bol zyn tegen T minis- lerie! Ja, ziet ecu keer: hier in Belgie, waerde katholieke Religie de religie is van degene die er hebbcu, en ja, waer deze diegene en hebben iu hun leven, nog willen katholiek sterven om katholiek begraven le worden, hier in Belgie, waer vier vyf miljoen kinders van de II. Kerk woonen, Bara zou willen dat het verboden is dai er fceste is als de Aertsbtsschop van Belgie C irdiuael svordl. In Engeland is er ook een Cardinael ge- maekl en geheel Engeland is in leesle, ja, lol protestanten toe! En Bara, hier, zou wil len belellen dal de soldalen h Ide bieden aen Mgr Dechamps, kind van Belgie en de glorie van ons Vaderland! Daldc soldalen dienst doen cn in grant! tenue .-laen voor den vlieger De Groof, dal zy op thealers gaen spelen en de theaters militaire eere aendoen, dacrtegen en heeft Bara niets; maer dat zy een pr ns der 11. Kerk vereeren, dut en is met gepermelleerJ voor Bara! En de reden van Bara is, de pairiotie- ke reden, de liere reden, de deftige en edele reden is: Btsmark zou kunnen ontevreden zyn!... Dal is Bara, dat is de hberalery! 0 de suoodc en laffe! Heel Europa is nog bezig met de neten die Bismark naer ons Belgie zendt. Die w* ten, Bismark bad ze hard getnaekl, en onze inwendige Pruissenaers in de Kamers zoeken ze nog harder te maken, peizende dal ze ons ministerie niet cn zal kunnen kraken of ten minsten zyne landen zou kunnen breken. Ja' zoo zyn die palrioiicke liberalen, zy roepen de Pruissenschen met hunnen Bismark ter hulpe! Nu, wat zit er in die noten? Religtehaet cn dwmgelandy! Bismark Wil heel de we reld dwingen om de H. Katholieke Kerke ie niel te doen, en dat al dc katholieken der wereld er opstaen kyken en nieten zeggen. Lyk hier, by voorbeeld, hy zou willen onze ministers dwingen van Bisschoppen, pnes* ters en katholieke gazellen le doen zwygen, cn niet alleen hunne genegenheid, hun ine- AiUw. Ik 7.nl u zoggen tl;U gy my <Ju moeyte «iet weerd zyt om er op le antwoorden. Arthur.Wie zyt gy dan? Ge moei uw lioofd liuy- gen voor do Jesuiien! Anlw. Hols, manneke, ik beken volgeern dat ik katholiek lien; maer indien ik liet hoofd lniig voor de Jesuiien, liet is omdat zulks in myne beliefte bestaet. Als er van ons beiden iemand is die onafliankelyk is, T isongelwyfcld ik. Gy, integendeel,moet met uwen meester leven en dansen lyk of liy scliuilïelt. Verstoei gy, mynheer Arthur? Arthur. Zeg maer: Arthur, g'en moet nie' zcggon menheere. Anltv. Celuier niet dat gy er niet mee gediend zyt, want ik ken u maer al te wel. Als gy 5 uren verre komt, ge zyt ryko, als gy 11) uren verre komt ge zyt nog ryker, en t'huis... och Heerel Arthur. Ik weet waerop gy komen wilt... Ik beken dat ik een jongen bon zonder stacnde goederenmaer ik heb fonds disponibles. Anlw. Zooveel te beter voor u, ik, van myncn kant, heb er altyd te kort, maer ik zal moeten den duivel te rade gaen om te kunnen begry- pen hoe dat een jongen zonder fortuin fonds disponibles kan hebben. Arthur stael daerop met zynen mond vol tanden' en al met eens doet by eene grrroole provocatie! Met de wapens? Neen! F.ena provocatie om 'nen geheelen avond fransch 'c klappen om ter best. Natuerlyk, als men belachclyke vragen vooren- gesleld is mag men belachelyk anlwoorden, en ik stelde hem voor van 'nen geheelen avond fransch le schryven; want ik, Arthur, die weet met welk succes gy uwe studiën gedaen hebt, altyd den eersten der lysten als men met de kodde begint, -• 'k zeg ik, die dat weet, moest niet bang zyn zulks te ondernemen. Arthur, ziende dat zynen haring niet kon braden verzoet lyk een lanimekeen zegt my Indien ik naer uw huis kwam, zoudt gy my regtzinnig zeggen als het gy is die tegen my in het Nieuwsblad geschre ven hebt. Anlw. Ik beloof het u, zelfs gy moogt u op een behoorlyk onthael verwachten. Arthur. Ik bon niet zinnelyk. Anlw. Ja, 'k en wete 't maer al te wel dal gy le Itousselaere niet zinnelyk zyt!!!! Arthur. Vrydag morgen om 7 1/2 ure zal ik u komen vinden. Mynheer de peerdemakelaer heeft niet omgeke- kenjimmersdat heeft my maer weynig verwonderd. '1 is trouwens de eerste keer van zyn leven niet dat ik hem verloren vlaemsch hooren spreken heb Ziedaer, Arthur, wat er onder ons gezegd is geweest; en, indien gy zulks begeert, zal ik woord voor woord door de aenhoorders doen herhalen. Want, zoo het schynt, ge zyt 's anderendags met uwe ooren in den nekkc aen de dochter der staminé gaen zeggen dal gy dronkc geweest waert en niet meer wistel wat er ommegegaon was. Ilewel gy weel het nu voor goede rekening en 'k durve verhopen dal gy hel niet zult vergelen Als gy my verondersteld schryver van de. weke- lyksche correspondentie le zyn, is liet mv ook toe gelaten le verondei stellen dat hei door u is dat ik Zaterdag II. de eer gehad heb van in het pesieblad te siacn, des te meer omdat liet juist achter onze discussie is dal ik dezen cadeau ontvangen heb 't gerne men my ten anderen voorzegd heeft. Zonder verdere opzoekingen te doen als myne veronderstelling gegrond is of nief, zal ik my niet schamen u le zeggen dat ik een peerd gekocht heb voor M. Cyriel De Clercq. Wat hel drinkgeld be treft, durf ik luid op zeggen dat ik daervoor niets wil hebben; maer, zeg my eens, Arthur, als gy gemakeld hebt voor't peerd van Mynheer Emiel Curlier, zouden er alsdan geene intresten in't spel geweest zyn? Ge moet wel verstaen, Arthur, dat ik my vele laten pramen heb voorulleer ik er mv heb willen mede belasten en dat ik er slechts in toegestemd heb om dienst te bowyzen aen bovengemelden heer, 't geene waertoe hy ook altyd bereid is. Maar gy, hoe dikwyIs zoudt gy het brugscli zot peerd aengeprezen hebben waeraen er meer dan den helft is verloren geworden Zoodus,Arthur,'l verszliil van makelary tusschen ons beiden is zeer groot, en welkeen van de twee zou er nu den zakkevulder of den drinkgeldstekker zyn, ik dio met moeite aenveerd hebt wat er in uwe magt bestond om makelaer te mogen spelen? Nog een woordeke Arthur 'K ben zeker dat wy geencn direkteur van de cirque zullen moeten uitnoodigen om het peerd in te spannen lyk of hel geval is geweest met 't peerd dal in volle trouw gekocht was en 'k ben nog zeker der dal Mynheer De Clercq, gelyk welke den uitval van zyn peerd moge zyn, van my niet en zal zeggen 't geene den doktor Carlier van u gezeid heeft. Hebt gy het in den mol Wat Jan de Zot betreft, 'fc geloovc dat hy in goê gezelschap stond. 'Ton was dus niet noodig van hem te vcrplaetsen! Ikvindede beschuldiging nopens hel vrouws persoon van Dranotilre te LAF om er breedvoerig op te antwoorden, allcenlyk zal ik zeggen dat er duizend franken te verdienen zyn indien gy liet ge zegde van 'l pesieblad kunt goed doen. Opdat Arthur niemand meer ten ongelvke zou belichten zal ik hem zeggen dal liet den eerste keer is dal ik hem de eer doe over hem le schryven.Om te bewyzen dat ik van al zyn lawyt niet bang ben toeken ik Poperinglte, 21 April 1875. Mynheer den uytgevar van 't Nieuwsblad te Yper, Uw laesie nummer behelst ecnen brief van tnynon zoon, J. Delbove, waerin van my gehandeld is op eene wyze die doet verstaen dal hy als priester bevoegder is dan ik om te oordeelen over 't geen gebeurd is in den Iykdienst van myncn man, zynen vacdcr. Gelief in uw eerstvolgende nummer de antwoor- de intelyven welke ik Zondaglaest inde Toekomst beb doen plaeiscn, en welke ik d'eer heb u bier nevens te laelen geworden. Dezen brief begint, zoo gy ziel, mei de woorden: 14 April 1875, aen J. Delbove priester, en eindigi mei die; Eert uwen vacder cn uwe mocderWeduwc Delbove-Boucquey Gelief to aenveerden. Mynheer, myne opregle groelcnissen. Weduwe DELBOVE-BOUCQl'EY.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1875 | | pagina 2