VAN YPEREN EN VAN HET Zaturdag ln Mei 187t>. Tiende Jaer. Nummer 487. VANDERGHINSTE-FOSSÉ, 3 Fr. SO C. per «Itier, YZE11WEU KW. ln Mei. Yperen, ln Mei 187b. WE GBIOOTE KWESTIE. Men is hedendaegs van alle kanten bezig met te zoeken naer middels om den toestand der volksklas te verbeteren. Wy spreken hier maer van degene die regtzinnig de verzach ting van het lol des werkmans betrachten; en niet van deze die onder dat voorwendsel eigenbelang of partygeest verduiken. Daer zyn er velen die peizen dat zy tot hun oogwit kunnen geraken, alleenlyk met den werkman de stoflelyke middels te ver schaffen om aen zyn brood te geraken, en zelfs om een appeltje te sparen tegen den dorst. Die mannen richten ten dien einde alle slach van societeitén, spaerkassen en volksbanken in; en niettegenstaende dal al die inrichtingen wel medeslaen, de armoede en het gebrek verminderen niet, en dege- weldenaryën en de baldadigheden groeijen gedurig aen. In Engeland, by voorbeeld, waer al die sociëteiten en banken eerst en meest opgekomen zyn, heerscht er aityd voort eene geweldige armoede onder het klein volk. Van waer komt dat? Zyn deze sociëteiten misschien slecht of onregtveerdig? Deze sociëteiten zyn misschien geheel goed, en zyn mogelyk hekwaem om de ar moede veel te verminderen en de baldadig heden tegen te houden, maer zv hebben den invloed en de uitwerksels niet welke zy zouden kur.nen hebben, en ziehier waerom: Het meeste deel dier sociëteiten voegen by haer inzigl van bet lot des werkmans te verbeteren nog een ander inzigl, te weten: van den werkman zyne godsdienstige ge voelens te doen verliezen; en alzoo maekt hel eerste inzigl het tweede onmogelyk; in andere woorden, het is onmogelyk hel lol Vun den werkman le verbeteren als men vooruit en vooral niet Iracht licm christelijk en tevens zedehjker le maken. De ongodsdienstigheid by den werkman is eene zekere oorzack van vervalling, van verderf, van armoede, van opstand en van Wanhoop. De godsdienstigheid by den werkman is eene zekere oorzack van onderwerping, van hoop, van geluk in het huishouden en van rust en vreugde des gewetens. Al de menschen, en byzonderlyk de werk- menschen, beslaen alzoo: als zy veel hebben zy verteeren veel; en iedereen is een weinig van Uilspiegels princiep: Men zaeü naer den zak Nu, van de twee een; wie zal er meest nut trekken uit al deze sociëteiten en genoot schappen van ouderlingen bystand: of wel een werkman zonder religie, of wel een werkman die regtzinnige chrislelyke gevoe lens heefi? Een werkman zonder religie kent geene hinderpalen aen zyue driften, en de heiligste en naluerlyksle pligten van zoon of huisva der zal hy zonder aerzelen aen zyne passiën slagtolferen! Wy spreken hier maer van eene dezer ongelukkige driften: van de dronken schap! Waer is de hand waermede gy eencn werkman, die geene religie heeft, van de dronkenschap zult afleiden? Wie zal er hem doen verstaen dat hy, uitpliglof wel zyne ouders, of wel zyne vrouw en kinders moet onderhouden en hun al het geld moet geven dal hy wint? En veronderstelt nog dat de armoede zich aen den heerd van dien man niet kome nederzetten, welk geluk, welke vreugd kan er beslaen in een huisgezin waer God niet gekend is en waer er byge- volg noch deugd noch ruste van consciëntie kan beslaen? Al die iets van de wereld kent of ondervonden heeft, zal wel weten watdaerop antwoorden! En nu. neem eenen werkman die regtzin nige christelyke gevoelens heeft. Die mensch weel van sparen, van gematigd te zyn, van profylig en werkzaem te zyn, uitpligl'. Hy weet dat God hem zou straffen indien hy dien pligt niet kweet, en zal beloond worden als hy de pligten nauwkeurig kwyt. Zulk een mensch is behulpzame zoon, zorgvuldi ge huisvader, gehoorzame onderdaen en gelukkig in zyne consciëntie en in zyn hui - sclyk leven. Hy is werkzaem en hy zorgt voor zyne toekomst, voor die zyner kinde ren; hy verkwist zyn geld niet in den drank, noch in andere baldadigheden, en hy is tevreden in zyn lol! Zicdaer hel verschil tusschen ccnen gods- dicnsligen en eenen ongodsdienstige!) werk man! Wy zeggen bygevolg aen al degene die zich met de verbetering van de volksklas be zig houden: tracht by uwe stoffelijke middels hel geestelijke middel der religie le voegen en gy zult voorzeker lukken in uwe onder neming! Leert gy den werkman christelyk zyn, gy werkt aen zyn geluk, gy zyt zyn beste vriend en weldoener! Leert gy hem ongodsdienstig zyn, gy werkt aen zyn ongeluk, gy zyt zyn grootste vyand en verleider! Scliamlacl t e Eu ik. Wy nemen uit de Gazelle de Liége het volgende verhael over, aengaende de schan dalige aenrandmgcn, waervan de katholie ken te Luik hel voorwerp zyn geweest Op 14 April II. opende de parochie St Dems de reeks der processiën welke elkan der in onze stad zullen opvolgen, ter gele genheid van den jubilé; alles liep af zonder wanorde, 's Anderendags rnoesi de tweede processie plaets hebben; eene groep studen ten vervolgde den stoel met geschreeuw en geschuifel en dacht ongetwyfeld aldus de derde en laetste processie te beletten. Deze had noglhans den 20 plaets en gaf aenleiding, van den eenen kant tol een af- schuwelyk sehandael en van den anderen kant lol eene moedige en heilzame bevesti ging der vryheid van godsdienst. Nauwelyks waren de eerste rangen der processie van Saini-Dcnis builen de kerk ge komen, of zy werden door eenen hoop op roermakers achtervolgd. Hel waren studen ten, welke tol die betooging waren uitge- noodigd doorcirkulairs,rondgestrooidonder de lessen der hoogeschool, waervan wy er verscheidene ter beschikking der over heden houden eenige lieden uit de ge meenste klas en straeljongens aen welke een student fluitjes uitdeelde. Deze troep was omtrent 180 lol 200 per sonen sterk; zonder ophouden schuifelden* zy op gansch den doortocht tegen het kruis, overschreeuwden door hunne uiljotiwingen de lofzangen en den Magnificat en poogden onder hun beleedigend getier het gebed van den Rozenkrans leversmachten. De stoet telde vyf tot zes duizend geloo- vigen, voor meer dan de helft uit mannen beslaende; de werkman ging er biddend ne vens den edelman, de nyveraer nevens den bankier. Danien en juffers uit de groote we reld bemerkte men er, te midden der vrou wen uit de volksklas. Byua allen waren aen persoonlyke beleedigingen blootgesteld doch allen hebben ze verdragen, zonder naer hunne beleedigers op le zien en zonder het gezang of het gebed te onderbreken, die door bet getier, hoe woedend ook, slechts by pozen overschreeuwd werd. Deze kalmte der geloovigen deed de woede der oproer makers nog aengroeijen. Herhaelde malen, by liet in- en uitgaen der kerken en vooral by het terugkeeren in de kerk van Saint Denis, braken zy door de rangen der processie of randden afgezonder de personen, vooral vrouwen en pTiesters, aen. In het sakristy van St - Den is zyn nog verscheidene, aen stukken gescheurde pries- terlyke gewaden le zien. Verschillende on derpastors der stad hebben slagen ontvan gen. Aen de zael Cockerill werd de eerw. heer pastor van St-Denis door een zesligial woestaerds omringd, toen hy poogde de door hen gebrokene rangen der processie le herstellen. Zy zouden hem lot op den boord der Ma es gedrongen hebben, indien de po- licie en eenige mannen uit bet volk hem niet waren komen bevryden. By het binuen- gacn der processie moest men een jongen priester, die op het punt was te bezwyken onder de gewelddaden, waervan hy het voorwerp was, uit den hoop halen en hem in een huis der Regencies!rael binnen bren gen. In de Hoofdkerkstraet vielen twee vrou wen, welke door de oproermakers vervolgd werden, zinneloos van schrik, voorde voe ten der mannen die zich in de eerste rangen bevonden. Aen den ingang der St Paulus- kerk werden andere vrouwen, welke wy zouden kunnen noemen, neergeworpen en met de voelen getrapt; langs alle kanten werden er vrouwen woest vastgegrepen, geslagen en bare kleèren gescheurd. Aen sommige werden de oorslingers uit de ooien gerukt en aen allen werden de walgelyksle beleedigingen naer 't hoofd geworpen. Vele mannen hebben van de studenten, die mol kriippels of gaenstokken met looden koppen gewapend waren, slagen ontvangen die hel bloed deden vloeijen. Wy verhacslen ons te beslaligen dat de MEK SCHRYFT IN BY BOTERSTRAET, 66, YPERKN. en in al <ie I'ostkantooren van het ryk VOOR GEHEEL HET LAND, vooraf belaelbaer. Men schryft niet inin in dan voor een Jaer. Verschynende den Zaturdag van cike week. Do aenkondiginsprvs is van 15 .centiemen den regel. - De De by gevoegde nummers voor Artikels, Reklamen of ■Ml reklamen in 't Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel. —Een nummer genomen op het Bureel 13 een Aankondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels. iB-fimHiiBrt'-frrii-rfi-iirr-T-Hr nwarn1 uw-,- - utr •inTrnir7rm''rTTirr,iTirroiiMi:r^ .j. Poperinghe-Ypcr, 5-15, 7 00, 9-30, 10-55. 2-15, 6-05, 9-20. Yper-Popermglid,6-43), 9-07; 12-05, 3-57,6-50,8 43,9-30. l'operinghe-IIazebrouck, 7-03, 12-28, 4-17, 7-13,ilazcbrouck-Popcrin ghe-Yper.8, 33, 9-50, 4-10, 8-25. Yper-Kousselnere, 7-50, 12-23, 6-43. Rousselaerc-Yper, 9-23, 1-30, 7-50.' Röusselaerê Brugge, 5,44 8-43, 11-84, 1-13, 4,39, 7-36, (9-53 Lichterv.) Lichter velde-Thowout, 4-25 m. naer Óstende. Tbourovt-Liéhtervelde 12-02 van Óslonde.- Brugge-Roussel.7-28,8-$8', 12-30 3-00,li 42,8,46. Lieliirr velde-Kortryk5-23 m. 9I', 1,30, 3,37, 7 21 Yper korirvk,5-34,9-49,11 -15,2-38,5-23,7-15.(Den-2'kl:)- Kortrvk- Yper,7 00(1'en 2id.)8 08,1 i-02, 2-56.5 40,8-49. Yper-Thourout, 7-18, 12-06, 6-20, (den Zaturdag ten 5-50 's morgens lot Langhematck.) Thourout- Yper, 8 40, 1-10, 7-00, (den Zaturdag ten 6-20 's morgens van Langhemarck naer Yper). Conien-Waeslcn-Le Touquet Houplines-Armentiers, 6-00, 10,18, 12,00, 6,23. Armentiers-Rouplines- Ee Touquei-Waesten-Comen, 7,25, 10,50, 4,10, 8,40. Con)en-Waesten8-43 m. 9-30 s. Waes- ten-Comen 3-30, 9,50. Kortryk-Brugge,8-05,11-00,12-35, 4-05,6-55,(9 00Licht.)—Brugge-Kortryk,8-23,12-50,5-00,6-42 Brugge, Blankcnkerghe, Heyst, (statie.) 7-25, 11-04 2 50, 7-33 (bassin) 7-31, 11-10, 2-56, 7-41 Heysi, Blankenberghe, Brugge, 5-43, 8-25, 11-25, 5 30, Ingelmunster Devnzo-Gent,5-00,9-41,2-15,— Ingelmansier-Deynze, 6-08 2' kl, 7-13. Gent Deynze, Ingelmunsier, 6-88,11-20,4-41, Deynze-lngelmunster, 1,00. 2' klas 8-20. Ingelmunster-Anseghem, 6-03, 12-55, 6,13. Anseghem-lngelniunster, 7-42, 2-20, 7-43. Lichtervelde-Dixmudc-Yeurne en Dunkerke, 6-30, 9-08, 1-35, 8-00. Dunkerke-Veurne-Dixmude en Lichtervelde, 6-35, 11-10, 3-40, 5-00. Dixmude-Nieuport,9-30,2-20,S-45.Nicuport-Dixmud9,(bains)7-20,11-50,4-18, (Stad) 7,30 12,00 4,20 lhourout-Ostende, 4-50,9-18, 1-50, 8-05, Ostende-Thouruut, 7-38, 10-10, 12-25, 6-15. Sclzaete-Eeelou, 9.08, 1.25, 8.28. Eecloo-Selzaeto, 8,35, 10.15, 4.22. Gent-Terneuzen,; (statie) 8.17, 12.13, 7,23. (Antworppoort) 8.30, 12.40, 7 45. Térneuzen-Gent 6 00 10.30,4.40 Selzaete-Lokeren, 9.04, 1.30, 8.30 (den'Woensd. 8.10 m.) Lokeren-Selzaete, 6.00 10 28 4 48' (den Dyssendag 9.39). coït,n.ioapoiïr>BWTiBiï;, KORTRYK BRUSSEL. BRUSSEL KORTRYK. Kortrvk v. 6.37 10,53 12.33 3.47 '6.35 Brussel a. 9.20 1.33 2.28 6.14 8.34 KORTRYK DOORNYK RYSSEL Brussel V. 5.22 8.28 12.21 5.38 6.47 Kortryk a. 8.02 10.40 2.44 7.86 8.44 RYSSEL DOORNYK KORTRYK. Kortryk v. 6.37 Doornyk a. 7.28 Ryssel a. 7.38 10.86 2.34 5.34 8.47 11.47 3.48 6.39 9.41 12.08 4.00 6.35 10.00 Ryssel v. Doornyk v. Kortryk a. 5.13 822. 5.42 8.56- 6.34 9.47 1 1.05 2.22 3.20 11.29 2.40 5.39 12 26 3.38 6 33 KURTRYK GENT. GENT KORTRYK. Kortryk Gent 6.42 8.01 12.31 1.51 3.44 5.04 6.40 7.50 Gent v. Kortryk a. 5.15 6.34 9.38 10.81 1.28 2.49 4.24 5.31 7.21 8.42 BRUGGE GENT BRUSSEL. BRUSSEL GENT BRUGGE. Brugge y. 0.49ex. 12 34 2,82 3,43ex. 6.43.1 Brussel v. 8.14 11.38 3.12ex Gent a. 7.34 1.49 4,07 4.28 7.38. Gent a. 0.00 9.41 1.13 3,25 4.26 Brussel a. 8,50 4.00 6.02 9.31 .'Brugge a. 7.15 10.34 2.38 4,37 8.11 4,59ex 5.55 6,37 7.28 7,22 8.33

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1875 | | pagina 1