Quos vult perdere Jupiter demcnlal prius. Ms Jupiter iemand wil ten onder brengen, begint by met bcm krankzinnig te maken. Jupiter heeft met dit work begonnen, scbynl het: hel liberalism wordt stapelgek. liet dankt de sympathie der wereld te zullen winnen met te bekennen dat hel heerschen wil tegen regt, tegen rede en te gen alles; dat het wil bovenkomen 't is ge lyk door welke middels en door welke wa pens, dat het de party is van 'l geweld en van de broedermoord. Want wat is een bloedige burgeroorlog anders dan een broedermoord? Zeker, zeker, het liberalism wordt gek! 1'liH'fsclyk. De heer Burgemeester's redevoering op de Fricadelleprysdeeling. Maar, zegt de Burgemeester voort, de fundatie. La Motte had opgehouden te bestaan als burgerlijke persoon; eene wel alléén kon haar doen herleven. In lusschentijd duurde haar onregel- matig bestaan voort en waehtte (Iiaer onregelmatig beslaen?) niet zich van alle beheer en alle toezicht van wegc de bur- gerlijke overheid te ontslaan. De geestelijke overheid heerschte er als onafhankelijke gebiedster. Daer is een under trek van den Burge- meeslep'sbree.de, maer niet min boten boos dan de eerste, en uiteengedaen in eene tale en slyl waertoor een schooljongen zon he- schaemd zyn. Ja, bedryvende werkwoorden zonder onderwerp gebruiken, zooverre gael de Burgemeester's onkunde! En hy durft vnn onderwys en geleerdheid spreken! Maer dat later! Ziet hier hoe deze breede trek krom loopt: Hy komt van te zeggen dal de Gouver neur eene Commissie bad doen iurigten ten jare 1841, en aenslonds daerna zegt hy dat de fondalie opgehouden had van als burgcr- lyke persoon te bestaen!... Zou men niet zeggen dat, in 't gedacht van den Burge meester, de fondalie maer na 1841 opge houden beeft van als borgerlyke persoon te bestaen?... En de Burgemeester moet toch alderbest weten dat, indien de fondalie liaer beslaen als burgerlyk persoon niet verloren heeft in 1795, zy bel niet meer verloren beeft sedert dien, en bygevolg nu nog moet hebben!... Waerom, Burgemeester, dal mengelen van daten? Is 'l bolligheid of boosheid? Dan gaet by voort en zegt: in lus schentijd. Wanneer is dal? Is dat sedert de inrigling van de Commissie? Is dal sedert dat er alle twee jaren rekening gedaen wierd? Of wanneer is dal? Nog eens al, Bur- meesler, nog iels dal duister, dat leenemael verward is! Wal interest hebt gy van alzoo alles duister, verward vooren te stellen? Ila! Burgemeester, dat is geen offtciecle taIe, dal is Toekomsllalel Deze ook mengelt en verwart alles en laet alzoo lusschen in de eene beschuldiging na de andere los; cu gy ook, met uwe historie der fundatie, gy en doel niet anders dan beschuldigen, en daer om mengelt gy alle dalen dooreen!... Daer is 't eerste, Burgemeester, en 't schoonste niet! Nu ter zake. Wal legt de Burgemeester bier ten laste? Ily zegt of wil zeggen dat de Lainoljes hen onttrokken aen alle be heer en alle toezigt van wege de Stadsover heid.en dal de geestelijke overheid er als ONAFIIANKELYKE GEBIEDSTER heerschte! Burgemeester, hier eerst een uitleg van woorden. Wal wilt gy zeggen met uw be heer? Wilt gy zeggen dal de Lamoljes niet en wilden leenemael onder het gebod der Stad staen, en hunnen levensregel, en hun onderwys, en hunne scholc veranderen le gen de inziglen der stichteres en de statuten der stichting?Dat is waer. De Lamotjes en hebben nooit dat beheer erkend noch gewild. Want de Lamotjes welen dat er noch Stad, noch Slaet. noch keizer noch ko ning en is die mag of kan de inziglen van de stichteres tegenkomen: datstrydt immers tegen 'l nateurlyk regt en is meer dan eene burbaerschheid! En lyk of ik reeds gezeid hebbe en nog zeggen zal, uwe fricadelle- school is een gedenkstuk van die barbaer- sche overtreding en miskenning der god vruchtige inziglen van Mejuffrouw Van Zuutpeene! Neen, de Lamotjes, en moglen noch en konden hel beheer der wercldlyke overheid hierin ondergaen. Ook noch Hobespierre, noch Napoleon de kerkvervolger, noch de protestant Willem, en geen een maire of burgemeester onder hen, noch zelve Carton, en hebben ooit aen - spraek geinackl op dit beheer'.... Al die kerkhaters en hadden zooverre niet gepeisd, of waren ton redelyker dan de kerkhaters van heden. Zoemer Alfons heeft dat beginnen, de zoete l'ieter Bekeen de wrokkige Vunheule moesten dal bewerken, en hebben er eindelyk geraekt met Bara's wet!... Daer. Burgemeester, dat is voor 't beheer'. Voor hel toezigt der Stadsoverheid? Wat gy daerinec zeggen wilt is zeker hel nazien van de rekening en het bestier der fondalie, gezamenllyk met de geeslelyke Overheid?... Is het dal, daervan zeg ik u lyk den laetslen keer: dit en hebben de Lamotjes nooit ge weigerd!... En gy liegt en lastert als gy dit hun ten laste legt, en nog eens zeg ik u dal gy nicvers geen een bewys daervan en zult uithalen! Eindelvk de geestelijke overheid heerschte er als onafhankelijke gebiedster! Maer P. Beke, zoudl gy willen een andere Bismark zyn en willen dat de heer Pastor of Director u komt vragen wanneer hy mag bicehte hooren, wanneer hy mag absolutie geven, wanneer 11. Communie, hoe hy god vruchtige dochters bestieren moet, wal voor sermoenen ol conferenten hy mag geven, wat meditatiën hy moet voorschryven, hoe de catechismus leeren, enz., enz.?... Immers... onafhankelijke gebiedster?De geeslelyke Overheid in al wal onder hel geeslelyk gezag valt, en kan noch en mag noch en zal nooit anders zyn of onafhankelijk'. Hier in Vlaenderen en Yper en heeft dal nooit anders geweest, en nooit en heeft er iemand daer iels legen ge zegd! 'T en is maer sedert dal Bismark zou willen Paus spelen dat de liberalen in België dit namen durven; en gy ook, Pieter, gy zyt al zoo verre dat gy Bismark van Yper zoudl willen zyn.... Hcwel, Pieter, moest dit eens plaels hebben en kunnen ten uitvoer gcbragl worden, het nieuw gevang zou vol priesters zitten lyk de gevangen in Pruissen, wam, zouden zy al zeggen, 't is beter te gehoorzamen aen God dan aen de men- schenl... En de Politie zou nog nuniien moeten buiten zetten. Maer neen, Pieter, dal en is uw gedacht niet, men doet u meer zeggen of dal gy en weel of en wilt! Voor 't overige, Pieter, de heersching der geeslelyke Overheid bestond in getroti- wig de inziglen der stichteres en de statut ten der stichting te volgen, en dan in te verschaffen wat er aen de fondalie te kort was om al de kinders te leeren; binst dal de Stad er niet meer achter en keek en dat de llospicen de Lamotjes hadden laten glctsen! Daer is de heersching, Pieter! Nog eens, Pieter, zyt gy niet beschacmd voor de rolle die men u heeft doen spelen in deFricadelleprysdeeltnge?. Tol Zondage! Klooster. 'K en heb de verleden weke de Toekomst niet gelezen, want 'k en doe dat maer als 'l moet zyn, en zoo was er my iets ontsnapt dat een vriend my heeft doen bemerken. 'T was een antwoorde op eene van onze artikels nopens defricudelle- redevoering! Een advokaet heeft gemeend slaenile be- wyzen gevonden te hebben om legen ons te houden staen dat de Lamolteschoo! een klooster was, lyk of Marie Therese verboden had: zoo dat op de Lamotlesehool de bena ming past van momstère. Ily begint, die advokaet, lyk een gewone Toekomstschryvev, met ons te beledigen en, onder andere, te zeggen dat wy van kwa de trouw zyn en in onzen artikel zooveel leugens als woorden schryven! Ook nog een komplimentje van onwetendheid! Wat kwade trouw aengael, advokaet, dat is een laster; gy en zyt in state niet eenig bewys ervan te geven, dus gael met uwe kwade trouw waer zy 'i huis behoort. Van onwetendheiddaerin kunt gy gelyk hebben, er zyn vele dingen die ik niet wete en daerin slacht ik de anderen, maer 'k en spreek geineenelyk niet'van dingen die ik nieten weieen daerin en slachle ik u niet advokaet! 'K zal hel u toogen Van leugens, advokaet? er komen nooit geen formeele leugens uit myne penne; 't kan gebeuren dal ik kwalyk onderrigl ben; maer leugens dat en dient geen katholieken; De waerheid moet met waerheid verdedigd zyn en de valsehheid met van alles! en daer- om dient u alles! Daerin nog verschillen wy. Zooveel woorden zooveel leugenszegt gy, en aenslonds daerna, aenvcerdl gy wat wy gezeid hebben over 't woord cloture, slot! 't en is maer op't woord monaslère dat wy in stryd liggen. Monaslèrezeggen wy, is gebruikt in den zelfden zin als cloture of slot, in de statuten van Marie-Thérèse. Monaslère, zegt gy, is gebezigd om te be- leekcnen al wat hel volk klooster heet. 'l is le zeggen overal waer men nonnekleederen ziel! 'l is toch daer uw gedacht, nteen ik. Uil onzen uitleg volgt dal de Lamotle sehool nooit geen monasterie en was.nit den uwen volgt dat zy monasterie geworden is met dal de meesteressen nonnekleederen aengedaen hebben! Begint gy al te zien advokaet hoe onnoo- zel uw gedacht is? Wat! een gemeente, eene vereeniging wordt monasterie alleenelyk met veranderen van kle^ding! 't is belache- lyk. niet waer advokaet! En nogthans, advokaet.'t is 't gene gy zeggen moet; want van 17GG lol tegenwoor dig en is er in de Lamottegemeenle geen veranderinge in gebragl tenzy de klceren! Zoekt nu al uwe diclionnairen van regt uit om ievers le vinden dat een gemeente veranderd vanacrdtnel de enkel verandering van kleeding!... Ja T, advokaet, bekent met my dal uw gedacht belachclyk is! Maer laet ons de bewyzen van den advo kaet regtslrceks le keere gaen Gmjoizegt den advokaet, in zyn re pertorium van civiele, crimincele en cano nieke reglsgeleerdheid zegt op hel woord Monaslère Convent, lieu oil de meur ent lesmoines. II se dit aussi dun beu oü de- meurenl des religieuses de gunique ordre que ce soit. T is te zeggen in 'f vlaamschr,Monaste rie is eene plaats waar de moniken wonen. Men zegt het zelfde van de plaats waar de kloosterlingen van 'l vrouwelijk geslacht, hel zij van welk orde, wonen. A zoo zegt de advokaet!... en daer! 'l is bewezen dal de Lamotlesehool monasterie is!..., wat zegt gy van zoo een advokaet? oolyk is T niet waer? Inderdacd hy heeft vergelen lezockenwal een monik en een religiuuse ofte kloosterlinge is. Tisklaer advokaet,dal waer kloosterlingen wooncn een klooster is; la Palisse weet dat! maer in 't regt wat is een kloosterling of eene kloosterlinge?'t is T gene gvjvergoet, oolyke advokaet? Daerby gy vergeet ook te zeggen wal een kloosterorde is.lladtgy dal gezocht en gepeisd, gy hadl wel gevonden dat de Lamotlesehool geen klooster gewor den en is met hel veranderen van kleederen by de meesteressen Het tweede bewys van den advokaet is alzoo slaende als het eerste. In een edict van Marie-Tlierese slaet er volgens den advokaet: Wy verbieden en inlerdieren aen alle i> overste van orders, couoenten, kloosters en de geestelijke gemeijntens van beide de geslachten, de novitiën te aanveerden tot de professie voor den ouderdom van vijf- i) en-twinlfg jaren volbracht. En liet dekreet van Karei van Lorreinen vertaell door het enkel woord monaslèrede woorden kloosterconventen en geeslelyke gemeijntens.Dus ten tyde van Marie-Therese beleekende monaslère, klooster, convent, en geesteleltjke gemeente Hcwel, ja, advokaet, maer beleekent dat een gemeente lyk de Lamotjes? Dal is de kwestie en gy laet ze daer! Dat decreet zelve geeft ons gelyk. Inder- daed, als Marie-Therese de professie verbood en kon hel niet anders zyn, my dunkt, of de professie waerin men de PLEGTIGE be loften deed. en 'l is 'tgene Karei van l.othu- ringen verslaen beeft en daerom gebruikt bv bel woord monasterie in den kerkely- ken zin, T is te zeggen: een gemeente wuer de PLEGTIGE beloften afgelegd zyn. 'T is 't geen wy gezeid hebben.. En voor de vrouwen zyn zulke gemeenten slot, en daerom gebruikte Marie-Therese cloture en monaslère in den zelfden zin! Daer, advokaet, zoo sterk zyn uwebe- wyzeu! Allerhande nieuws. M. Dumoulin, pilsor deken van Gbistel, is den 29 Juni, aldaer overleden, in den ouderdom van 72 jaren en 4 maenden. Mgr. komt deken van Ghisicllcs le noemen den Eerw. lieer llocke, pastor te Lichtervelde. Donderdag rond 5 1/2 ure na middag, is de donder gevallen op de hofstede gebruikt door Fan cies fluyghe, le Avecappelle, en heeft er wat tclloo- ren kapot geslagen, papier van de muren afgerukt enden gevel der huizing wal beschadigd. In eene weide, gebruikt door Glicele niet ver van daer, is een peerd en in het gras van Cardinael, eene koei doodgeslagen, In September aenstaende, zal er weer eene bedevaert uil Belgie nacr de grol van 0. L. V. van Lourdcs, in bet zuiden van Franktyk, vertrek ken, met omreis langs Issoudun en Paray-le-Mó- nial. De Monüeur van Zondag deelt een konink- lyk besluit mede van den 3 dezer, wacrby de wet gevende zittyd van 1874-73 gesloten wordt ver- klaerd. Acn do katholieken die naer Oostende gaen, berichten wy, dal er in die hadplaels. Weststwel, 38, een katholiek hotel geopend is, welk levens de vergaderingplaets is van het katholiek verbond, Groole zalen zyn ter beschikking van genootschap pen, en hy. dit hotel is liet Café du Cercle, uilslui. telyk voorbehouden voor de leden van al de ka tholieke kringen en door hen aenbevolene perso nen. De stad Toulouse (Frankryk) en al de omlig gende sleden en dorpen zyn sedert een pacr weken door een wreede overstrooming geteisterd gewor den.De daerdoor veroorzaakte verwoestingen blyken allerversclirikkclykst te zyn. Alleen le Toulouse zyn 20,000 menschen zonder dak en 000 huizen vernield. Een deel der stad, met hare omstreken, heeft over een uilgestrekheid van drie kilometers onder water geslaen. De voorstad S. Cyprien is geheel verwoest; alle bruggen over de Garonne zyn weggeslagen; talloozc huizen zyn ingestort, en nog is de gansche grootte van dc ramp niet le berekenen. Daer het water in de gazpypen gestroomd is, ver-

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1875 | | pagina 2