Stad Yper Gemeenteraad
te New-York
CHINA
Generaal De Wet en
president Steyn
Generaal De Wet bevindt zich thans
te Vrede met 7,000 Boeren president
Steyn is naar Bethlehem gekomen om
met De Wet te onderhandelen. Op
vijf mijlen van Paardek op bevindt
zich nog een commando van 3000
Boeren. Men ziet dus dat de toestand
nog altijd zeer gevaarlijk is voor de
engelschen, die geen oogenblik rust
hebben en dag en nacht op hunne
hoede moeten zijn.
Verslag der zitting
van Zaterdag 30a Juni 1900.
De openbare zitting begint ten 5.15 ure.
Al de raadsheeren zijn aanwezig, uitge-
weerd M. Iweins d'Eeckhoutte, die zich
heeft doen verontschuldigen en M.Baron Sur
mont de Volsberghe, die door ambtsplichten
elders geroepen is.
't Verslag der voorlaatste zitting wordt
goedgekeurd en dit der laatste zitting op
bureel neergelegd.
Er werd van wege den schepenraad, en
ingevolge de beslissing van den gemeente
raad eenen brief van gelukwensching gezon
den naar zijne Hoogmogendheid den Koning.
Gaz
Binnen vijf jaar is 't akkoord uit met
M. Valcke wegens de gaz. M. Kennis, Bur
gemeester van Schaerbeek, heeft gevraagd
om hier te Yper te mogen komen proefne
mingen doen met eene nieuwe soorte van
gaz, Watergaz genoemd, die reeds in Weene i
gebruikt wordt in een hospitaal van 2000
bedden. Die gaz is veel goedkooper dan de
gewone gaz, en 't zou voor stad wel twee
derden winste zijn.
't Eenigste nadeel dat die gaz heeft, 't is
dat ze volgens het schijnt gevaarlijker is dan
de andere, om reden dat ze geen reuk en
heeft. Daar zou kunnen in voorzien worden
met de gaz welriekend te maken.
Ten anderen, dat gevaar en kan alleszins
niet zeer groot zijn, vermits de gaz gebruik
wordt in een gasthuis, waar ze natuurlijk
gevaarlijkst van al zou zijn.
M. Kennis zal hier komen zijne proefne
mingen doen in de Pauwelszaal, Zondag 22
Juli in den achternoene. 'k Meene dat het
beter ware de proefnemingen binst klaren
dag te doen, om het gevaar van brand, als er
gevaar is, te vermijden. De proefnemingen
en zullen aan stad niets kosten.
We zullen bij middel der gazetten en door
plakbrieven de zake ruchtbaar maken, en
't is te verhopen dal de raadsheeren voora
er zullen aanhouden om die proefnemingen
bij te wonen.
M. D'Huvettere. Welke ure zal 't zijn
M. de Voorzitter. In den achternoene,
ten vieren of ten vijven 't zal later nader
aangeduid worden.
De Schepenraad was van oordeel eens de
zake van nabij te gaan bestudeeren,desnoods
naar Weenen zelf, maar we zullen nader
kunnen gediend zijn, aangezien er dergelijke
inrichting gedaan wordt te Chimay.
M. Booue. Wij en kunnen er niets bij
verliezen dat eens te onderzoeken, vermits
we geene verplichtingen nemen.
M. de Voorzitter. Mannen die 't stelsel
onderzocht hebben, M. Bertrand onder an
dere, zeggen dat het heel voldoenden uit
slag geeft.
Zwemplaatse
M. de Voorzitter. M. D'Huvettere heeft
mij verwittigd dat hij begeerde eene onder
vraging te doen nopens het ongeluk in de
zwemplaatse.
M. D'Huvettere. Het ongeluk,gebeurd
in de zwemplaatse, heeft in stad eene zekere
opschudding veroorzaakt en aanleiding ge
geven tot allerhande overdrevene geruchten
er werd onder andere verteld dat de groote
zwemkom 8 meters diep is en hij is er ten
hoogste drie en half diep.
Onze plicht is, in alle geval, maatregelen
te nemen om dergelijke ongelukken te voor
komen, zooveel het in onze macht is.
Een middel daartoe ware, in geval van
ongelukken, seffens te kunnen 't water
afleiden van den grooten kommet de
bestaande opening is er omtrent vijf kwart
noodig om het water af' te leiden. In dien
tijd moet de verongelukte sedert lang dood
zijn.
Wil men de opening vergrooten, langs
waar het water wegloopt, dan zal men eene
nieuwe moeilijkheid tegenkomen de Wiel
tjegracht en zal nooit al dat water kunnen
slikken, doordien dat de duiker, door de
hospicen gemaakt, niet wijd genoeg en is
om 't water door te laten en geheel het om
liggende zou daar overstroomd zijn. Op dat
stelsel en is er dus niet te peizen.
Een ander middel dal voorgehouden werd,
'l is een net te spannen in den grooten kom
anderen zouden willen den bassin zien vullen
tot op eene diepte van 2.50. Een derde stel
sel ware 't gene M. Boone aangehaald heeft
van Duinkerke een beweegbaren planken
vloer leggen.
M. Boone. Die beweegbare planken en
moesten daarvoor niet dienen, 't Was alleen
voor dezen die niet en konden zwemmen,
om hun toe te laten in den bassin te gaan,
die anders te diepe was. Die planken waren
alzoo nen meter én half vierkant, dus verre
van geheel den bassin af te leggen.
M. D'Huvettere. Er is nog sprake ge
weest van een electrischen lichtstroom in 't
water te doen gaan, die zou toelaten in den
grond te zien en zoo den drenkeling gauw te
vinden. Dat stelsel is fijn uitgepeisd, maar
niet wel toepasselijk.
Een goede duikelaar met een bijzondere
elektrieke lampe en andere stelsels zijn al
evenmin bruikbaaar en weinig toepasselijk.
Nogthans begeerde ik dat de schepenraad
bevoegde mannen belaste met te onderzoeken
welke middels er zouden kunnen aangewend
worden om in het toekomende ongevallen
te vermijden.
M. de Voorzitter. Zeker is er in stad
eene zekere ontroering geweest door het
verdrinken van dien soldaat. Ik w, s ter
plaatse als het ongeluk gebeurde en heb zelf
bestatigd dat al het mogelijke gedaan wordt
om den ongelukkige te redden.
De soldalen waren daar onder 't bevel van
uitenant Leroy en Kapitein Bosschaerts was
er ook aanwezig. Er was uitdrukkelijk ver-
>oden geweest aan deze die niet zwemmen
ronden van in den grooten kom te gaan.
veneens was 't verboden geweest te eten
vooraleer in't water te gaan. De ongelukki
ge, die verdronken is, had waarschijnlijk
geëten korts voor dat hij in Y water sprong,
en hij is dood tengevolge van eenen bloed-
aandrang (congestion).
Alle drie de ongelukken die gebeurd zijn
met soldaten,zijn daaraan te wijten geweest.
Geheel dikwijls gebeurt het dat men geene
rekening en houdt van de gegevene aanbeve-
ingen, en dat daar de groote oorzaak is van
het gevaar.
Wilde of konde men al de voorgestelde
middelen gebruiken door M. D'Huvettere
aangehaald om de ongelukken te vermijden,
nog zouden er rampen te betreuren zijn.Zoo
lang als de zwemplaatse bestaat zal er gevaar
zijn.
Te verwonderen is het dat al de ongeluk
ken die gebeurd zijn, voorvielen met soldaten
Zekerlijk moeten alle mogelijk middelen
aangewend worden om dergelijke ongeluk
ken te beletten, maar welke middels kunnen
er gebruikt worden
Een net gespannen ware om zeggens eene
onmogelijke zake als 't net van een stuk is
en ware er geen raiddel om het op te halen
want't zou moeten eene oppervlakte hebben
van een goêlö aren. In twee deelen ware
't een gevaar te meer, daar het gebeuren zou
dat een zwemmer tusschen de twee deelen
geraakt en dan ware 't hem bijna onmogelijk
er nog boven te komen.
Een plankiet, waarvan M. Boone gespro
ken heeft, ware ook eene onmogelijkheid.
Ten anderen.dat en is daarvoor niet inge
richt volgens M.Boone zelve komt tezeggen.
Misschien wareer middel met den grooten
kom te verminderen en den kleinen te ver
meerderen.
Indien de twee kommen afgescheiden
werden door eenen muur, en het water af
gelaten al twee of drie plaatsen te zamen, op
die maniere zoude het misschien middel zijn
om rapper eenen drenkeling te vinden, en
hem nog levende boven te halen, 't En ware
dan niet noodig alle twee de bassijns te ledi
gen als er een ongeluk gebeurt in den groo
ten.
Misschien wareer ook middel om den
grooten zwemkom op te vullen, zoodat hij
zoo diep niet meer en is, maar van al die
werken en zouden er geene kunnen gedaan
worden vóór October.
M. Boone. Het afloopen van 't water
zelve als't zoo geweldig rap zou stroomeu,
ware genoeg om den drenkeling te dooden.
M. D'Huvettere.Maar waar zoudt ge
't water zoo rap doen afloopen De Wielije-
gracht en zoude 't niet kunnen slikken.
M. de Voorzitter. Maar 't doetmen
zou het water aflaten in de vaart, al de sluis
bij 't huis van M. Ferryn.
M. D'Huvettere. 't En is niet mogelijk,
't water en kan door den duiker niet die de
hospicen gemaakt hebben. Die duiker heeft
len hoogste een meter doorsnede. En nu
duurt het afloopen reeds meer dan eene ure.
M. deVoorzitter. Onmogelijk wilt ge
't eens beproeven
M. D'Huvettere. Wel bedankt'k en
heb nog geene goeste om mij te verdrinken.
(Algemeen gelach)
M. de Voorzitter. Al de voorstellen die
gedaan werden, zijn, volgens M. D'Huvettere
zelve, onbruikbaar.
Misschien ware't mogelijk den grond in
beton te leggen en er eene lage zand op te
striebelen. Zoo zou de grond klaarder zijn.
Maar nogthans wat gij ook doet, ik herhaal
tiet, zoolang de zwemplaatse bestaat, zal er
gevaar zijn. En 't en komt zeker in niemands
gedacht de zwemplaatse af te schaffen.
M. Boone. Onze zwemplaatse is eene
van de schoonste, zoo niet de schoonste van
al van geheel het land. Een muur in 't midden
zou geheel het uitzicht schenden. Daarbij, 't
zou moeten een zeer kloeken muur zijn om
dat te kunnen houden. Een gewone muur
zou weggeduwd worden als de twee
bassins niet te gare afgelaten en worden.
De diepte verminderen ware nadeelig voor
de goede zwemmers, die niet meer zoowel
en zouden kunnen duikelen, en 't ware ook
wat ten koste der gezondheid daar de hoe
veelheid water merkelijk zou verminderen.
De groote bassin verminderen en kan ik
niet goedkeuren, daar alle goede zwemmers
op weinig uitzonderingen, in den grooten
bassin gaan enkel een klein getal goede
zwemmers gaar. in den kleinen.
M. de Voorzitter. In de zuiverheid zou
kunnen voorzien worden, met dikwijls te
vernieuwen en zelfs een weinig te filteren.
M. Vanden Boogaerde is van gevoelen
dat de muur zoodanig dik niet en zou moeten
zijn, 't water zou dienen als droomer er tegen.
M. Boone. Ja, zoolang als er water
langs de twee kanten is, maar niet meer als
gij het zoudt rflaten al den eenen kant.
M. de Voorzitter. -- Daar we nog al lang
hiermee bezig geweest hebben, sfel ik voor
deze bespreking te eindigen de Schepen
raad zal een onderzoek doen, en als hij be
hoorlijk middel
voorstellen doen.
gevonden heeft, u dan
Tram Yper-Belle
De Schepenraad heeft van M. Plichon,
afgeveerdigde van 't Noorderdepariemeril,
eenen brief ontvangen, waarbij deze heer
aandringt om voor 21" Oogst eene beslissing
te bebben nopens den tram Yper Belle langs
Dickebusch, Reninghelst, Dranoutre, Locre,
met eene vertakking op Poperinghe ten ein
de toe te laten dat dezen die de fransche
baan uitbaten zouden overeenkomen met de
Belgische.
De nationale maatschappij en wilt dit plan
niet aannemen, maar stelt voor enkel Yper-
Belle te nemen, zonder de vertakking Re
ninghelst-Poperinghe in de plaatse zou een
der trams Poperinghe-Veurne of Poperinghe
Diksmuide doorgetrokken worden tot Re
ninghelst.
M. D'Huvettere. Zijn de moeilijkheden
voor den tram Yper-Gheluwe reeds veref
fend
M. de Voorzitter. Die lijn is ter studie
en zal door eene gemeentelijke maatschappij
uitgebaat worden. M. Bonnevie is reeds ko
men zien.
M. Merghelynck heeft aan de stad éen af
druksel gezonden van zijn werk Hótel
Musée Merghelynck.
De stad schrijft in voor 15 afdruksels.
De heer Gouverneur heeft aan den Sche
penraaa eenen brief gezonden om zijne
móewerking te vragen voor de inschrijving
tot het geven van een kunstvoorwerp aan
Jonkvorst Albrecht. De inschrijvingen mo
gen bedragen van 0.25 tot 25 fr. ten hoog
ste.
Bevloeren der Delbekezaal
De heer Coomans, stadsbouwkundige,
heeft een merkweerdig en nieuw plan op
gevat voor het bevloeren der Delbekezaal.
De bevloering zou 17 tot 18,000 fr. kos
ten en deel maken van een volledig plan van
herstelling,waarin de provincie en den Staat
elk voor een derde zouden tusschen komen.
Misschien ware er middel om van 't gouver
nement wel den helft te verkrijgen,
We bezitten ook nog een ander plan van
bevloering maar dit van onzen stads
bouwkundige is verre 't merkweerdigste,
en 'k neme deze gelegenheid te bate om hier
in 't openbaar M. Coomans erover geluk te
wenschen.
Tuindagprogramma
De heer Voorzitter leest 't programma, dat
we in't volgende nummer zullen mededeelen.
Er is eenen luchtbal, een gymnatischfeest
door Sint Michielsturners en de Weezejon-
gens, een muziekfeest, vuurwerk, lijnvis
schen, hondenloop en menigvuldige andere
feestelijkheden.
't Noodig krediet zal gestemd zijn na de
geheime zitting.
Grondverkooping
De verkoop der twee overblijvende per
ceelen in de Elverdinghestraat wordt goed
gekeurd.
Grasverkooping aan den Dickebusch-
vijveren rekening der kerkfabriek van Sim
Maartens, Sint Niklaais en Sint Pieters
worden zonder bespreking ook goedgekeurd.
Grondverkooping der hospicen te Boesin-
ghe, goedgekeurd.
ifniinten eeleden verscum tusschen de tien
en tS«lillioeu dollars,en van de menschem
fevens, die er hij verloren gingen, tusschen-400
en 1200.Er zijn 250 mannen min of meei zwaa
K°üet verlies aan levens zal waarschijnlijk nooit
vast te stellen zijn, aangezien het *da^e"
zoekdag was en duizenden »w»scllfi.nt^k'
de NonnuEUTSciin Lloyd bezochten, toe
en hierin stemmen alle berichten overeen, de
balen katoen op de kaai ontbrandden.
De vlammen sloegen met vreeslijke snelheid
op de magazijnen en de vastgemeerde transat
lantische schepen van de Lloyd, alsmede op
Phoenicia der Hamburg-Amerika-lijn.
De entrepots van deze lijn ontsnapten te -
nauwernood aan dat gevaar. De pompiers heten
de aanpalende gebouwen springen, zoodat üe
brand aan dien kant gestuit werd.
Er ontstond te New-York een groote paniek
toen de Bremen brandende naar de haven dree
en de vonken het veerhuis van den Pennsy va
nia-spoorweg aanstaken en dus de heele luven
met verwoesting dreigde. Gelukkig slaag en
als
M. de Voorzitter. In de rekening en
begrooting der hospicen was er sprake van
de somme van 20.000 fr. door M. Vanheule
getrokken alseereloon. Dit en is niet aange
haald als bekniDbeling. M. Vanheule heeft
uit eigen beweging en om moeilijkheden te
voorkomen, zijn eereloon tot 20 000 ver
rainderd, al is 't dat de rechtbank hem
25 000 fr. had toegekend, en de eischen
van M. Vanheule zeer gematigd vond.
Watering
M. Bouquet roept de aandacht van den
schepenraad op den erbarmelijken toestand
van de watering op het zaalhof. 't Is bijna
onmogelijk er nog gebruik van te maken. De
put wordt vol steenen gesmeten en de muur
errond letterlijk afgebroken.
M. Boone bevestigt de gezegden van M
Bouquet.
M. de Voorzitter. De kwaperterij van
sommige menschen gaat alle gedacht te bo
ven. In dien schoonen en kostelijken muur
rond het waterkasteel zijn er arduinsteenen
de hoeken afgeslegen.
'k Heb reeds van over maanden planken
besteld waarop er staan zal dat de hovingen
en wegen aan de zorgen van 't publiek toe
vertrouwd zijn.'k En wete niet waarom deze
planken niet reeds sedert lang geleverd en
wierden.
We zullen al doen wat in onze macht is
om de straatschenderij te beletten, maar het
volk moet meehelpen.
De openbare zitting eindigt ten 7 ure.
Honderden menschen levend ver
brand, 't Water der Hudson vol
lijken. Drie groote en vijf-en-
dertig kleine schepen en ver
scheidene hangars vernield
400 A 1200 DOODEN
De schatting van de dagbladschrijvers te
New-York, van do schade, bij den brand te
sleepbooten er in, de Breemen weer weg te
sleepen, terwijl drijvende stoomspuiten aan
weerszijden ten slotte de vlammen aan boord
bluschten. Daarna werd hel schip op strand ge-
zot.
Vijftien kanaal vaartuigen en twintig lichters,
alsmede de magazijnen aan land zijn vernield.
De kapitein van de Saale is onder de verbran
den.
Zestien kolenjouwers ontsnapten op de Main
merkweerdig aan den dood. Zij werden, nadat
het schip zes uren gebrand bad en uitgebrand
was, levend uit het ruim gehaald.
Andere kolenwerkers, diehoogerop trachtten
te ontkomen, stikten of verbrandden.
Volgens inlichtingen der reederij bedraagt
het zelfrisico der Nordd. Lloyd, die hare sche
pen niet verzekert, voor de 3 booten circa 9
millioen mark, maar de reederij heeft onge
veer zulke som in hare verzekerings-reserve
kas.
De drie verbrande schepen zijn aan den grond
gezet: Men verhoopt dat de machienen en
ketels onbeschadigd zijn en dat alleen de dek-
bouw heeft geleden.
In dit geval zal het verlies maar 300 k
millioen bedragen.
De Phönicia, der Hamb. Amer. lijn, die maar
licht beschadigd werd, verlaat vandaag New-
York, op het vastgestelde uur en datum.
Een New-Yorkerblad zegt
Het water van de Hudson was zoo vol lijken
het strand van Coney Island met bad
gasten.
Laat ons hopen dat hier ook Amerikaansche
overdrijving in 'tspel is, maar als de helft waar
is, van wat de bladen van ginder vertellen,
de ramp te Hoboken eene der ontzettendste die
ooit voorvielen.
Uit de eerste telegrammen blijkt reeds hoe
verschillend het verlies van menschenlevens
geschat wordttusschen 400 en 1200.
Het juiste aantal zal men niet spoedig te
weten komen, maar de talrijke ongelukken
moeten toegeschreven worden aan het feit dal
op de stoombooten de meeste menschen hel
gevaar niet dadelijk inzagen, terwijl op den
brandenden steiger velen hunnen terugweg
door het vuur versperd vindend, toen in het
water sprongen en verdronken.
Ook zijn een aantal menschen omgekomen
op sleepbootjes en andere kleine vaartuigen,die
later in brand geraakten.
De rivierpolicie en de bemanning van op
stroom liggende booten hebben een groot aan
tal menschen gered, maar voor een goed deel
waren zij erg verbrand of gekwetst.
Men zegt dat toen om 4 ure de brand uitbrak
balen katoen die op steiger n. 3 van den
Norddeutschen Lloyd lagen, meer dan 1500
menschen zich daar en in den omtrek bevonden
en in gevaar verkeerden.
De vlammen verspreidden zich zoo snel, zegt
John Gannon, kapitein van eene sleepboot, dat
ik, hoewel geen kwart mijl ver ligge,nde, en
dadelijk naar den steiger stroomende toen ik
de vlammen zag uitslaan, daar niets meer aan-
rof dan eene brandende en rookende massa,
zoodat ik mij moest vergenoegen met het red
den van de menschen, die van de schepen in
het water sprongen.
Möller, de inspecteur van de Lloyd, die om
gekomen heette te zijn, heeft zich nog kunnen
redden door in een lichter te springen, die
daarna door eene sleepboot weggehaald werd.
Steigers met dynamiet, vernield
Vlottende vuurzeeën
Toen men zag dat ook de steigers van de
Hamburg-Amerika lijn aangetast zouden wor
den, liet men den zuidelijksten steiger met dy
namiet springen.
Op de schepen wilden de meeste menschen
eerst weg toen het reeds te laat was schrijft
de correspondent van de Daily Mail en de
bemanningen raakten den kluts kwijt, zoodal
zij, behalveop de Kaiser Wilhelm der Grosse,
de booten niet intijds konden losmaken; deze
dreven toen, dood en verderf aanbrengende, de
rivier af, en het was in de meeste gevallen niet
mogelijk de opvarende te redden.
Van de Saale en de Bremen sprongen honder
den menschen over boord, terwijl de sleepboo
ten de brandende schepen naar het midden van
de rivier brachten, anderen zochten eene
schuilplaats, maar werden door de vlammen al
verder gedreven.
Door eene vloot van sleepbooten omringd
dreef de Saale met de eb af, telkens zelf booten
aanstekende. Het schoone stoomschip stond
weldra geheel in vlammen en was roodgloeiend
geworden.
Op dc geblakerde sleepbooten werden boven-
menschelijke pogingen gedaan en massa's water
in het schip geworpen, maar het hielp niet.
Kapitein Smith, van de havenpolitie, ging er
met gehuurde boot, de Mutual,op uit en slaag
de erin, 37 van de opvarenden dor Saale te
redden; de meesten waren bewustloos, som
migen hadden ernstige brandwonden en allen
waren half verstikt door den rook.
in het schip aan liet werk waren, vond i: het
meerendeel alle uitwegen versperd.
Zij vochten, zeggen de geredden, als duivels
om aan dek te komen, het electrisch licht was
uitgegaan,en de verwaring was verschrikkelijk.
Telkens zag men menschen aan patrijspoorten
verschijnen, die de armen uitstrekten om hulp,
maar het was onmogelijk hen te naderen.
Van een veertigtal menschen die zicli van den
achtersteven lieten zakken, werden er slechts
een dozijn gered. Een vlot met 109 personen
dreef tegen een der brandende steigers aan en
sloeg om, en verscheidene verdronken.
Toen de Mutual een tweeden tocht naar het
brandende schip maakte, lag dit reeds grooten-
deels onder water, en het zonk op de ondiepten
aan den oever van New-Jersey.
Weinig beter verging het de menschen die
op de Bremen gebleven waren, ofschoon dat
schip niet verloren schijnt te zijn. In dema-
chienkamer van de Bremen waren dertig perso
nen gevangen; de vlammen versperden hun den
weg. Zij hoorden de drijvende stoomspuiten
angs de huid van het schip schuren.
Het binnengespoten water maakte dat he
schip sterk begon over te hellen naar stuur
boord en de machinist, die het hoogst In rang
was, gaf aan zeventien nan last, naar de pom
pen te gaan.
Nauwelijks waren zij daar gekomen of een
schot brak en een lawine van brandende steen
kool sloot die mannen van de overige af.
Toch begonnen zij hard te pompen, en toen
hunne kameraden gered waren, deed men al
het mogelijke om ook die zeventien te redden.
Den geheelen nacht bleven de spuiten met
het schip bezig om de vlammen te dooven, en
de mannen daarbinnen aan het werk om zich
voor verdrinken te bewaren.
Brood en water werd bun door de patrijs
poorten toegezonden, en tegen den morgend
werden zij gered.
Do "Main
De Main, een nieuw schip van over de 10,000
ton, die 150 man aan boord had, is gezonken
en moet zwaar beschadigd zijnhoevelen van
de opvarenden omgekomen zijn, is niet te zeg
gen.
Het moet een verschrikkelijk gezichl geweest
zijn, de drie groote booten, die brandend de
rivier afdreven, de reusachtige Kaiser Wil
helm in rookkolommen gehuld, nog verschei
dene kleinere booten, die aangestoken waren
en op tal van plaatsen vlammende plekken
vormden op het water, daarbij de smeulende
en rookende steigers en het vijf verdiepingen
booge pakhuis van Campbell Co dat, hoewel
op aanzienlijken afstand gelegen, door de
brandende stukken die er op vielen, vlam
vatte en geheel vernield werd.
De ItuiHor Wilhelm lier
De record-breker, de Kaiser Wilhelm der
Grosse, liep een tijd lang groot gevaar. Zij
raakte hier en daar in brand en de kabsel
waarmee zij vastgemeerd was moesten doorge
hakt worden, daar het door de hitte niet moge
lijk was ze los te gooien.
Maar de meeste officieren waren op het tijd
stip van den ramp aan boord, de geheele be
manning begaf zich naar hare post en met
Ispuiten en handgranaten slaagde men erin
telkens de vlammen die uitbraken te blusschen.
Toen het gevaar van het groot schip afgewend
was hield de bemanning zich nog met het red
dingswerk bezig.
60 gewonden werden hier heen gebracht.
A.lle man vluchtte op de booten
Daar het vuur langs de landzijde ontstaan
was, kon van de arbeiders en van de bezoekers
op de kaai niemand ontsnappen.
Iedereen vluchtte op schepen, in de hoop van
met deze veilig den stroom te bereiken.
Maar de schepen lagen niet onder stoom en,
vooraleer sleepers ze li idden weggehaald,
waren de booten zelfs een vlammenzee.
't Isom die reden dat men zoo moeilijk het
juiste aantal slachtoffers k in schatten.
New-York, 3 Juli.
Men heeft reeds 49 lijken opgevischt uit de
Hudson.
Een duiker beweert lijken te hebben gexien
aan boord der Saaie en der M a i n.
De Bremen schijnt niet te veel boven de
waterlijn geleden te hebben. Zijne machienen
zijn in goeden slaat gebleven.
Toen kapitein Smith moest aftrekken, zag hij
verscheidene lijken op het dek van het schip
Het gaat voort zeer erg in China,
maar het is moeilijk de juiste waar
heid te weten. Van langs alle kanten
worden moorderijen en vernielingen
gemeld maatnoten mag ook zeggen dat
er nog al wel overdreven wordt. Niet
temin is de toestand overal gevaarvol
voor de vreemdelingen.
De vreemde gezanten te Peking
Er wordt nu officie! gemeld dat de
vreemde gezanten te Peking op 10
Juni bevel ontvangen hebben de stad
te verlaten binnen de vier en twin
tig uren. Zij hebben geweigerd en
den 25 Juni waren zij nog te Pekirfg.
Volgens andere berichten zouden ai
de gezantschappen te Peking afge
brand zijn, uitgenomen die van En
geland, Üuitsehland en Frankrijk. A
de leden van het deplomatiek korps
zouden eene schuilplaats gezocht heb-
liggen. De sjouwers en de matrozen die binnenIben in bet engelsch gezantschap.
«ft-*»
400
De ischade voor den
JNTordd. Lloyd
De aaiiblilt van het
tooaeel der ramp
Do "SaaIe,-IJseIijke toonoelon
Op de "Bremen,-Wondordadtge
redding- Ken lioole nacht in
een brandend wehlp
in
gezonken
De vuurgloed
Grosse iu voiligb.oitl
Hospitaal aan Hoorei
der Phöniciu
Gedurende de reddingswerken werd aan
boord van den Hamb. Amer. fijner Phönicia
in het salon van 2" klas een voorloopig hospi
taal ingericht.
Lij kon op^eviHcht