Stad Yper Gemeenteraad te New-York CHINA Generaal De Wet en president Steyn Generaal De Wet bevindt zich thans te Vrede met 7,000 Boeren president Steyn is naar Bethlehem gekomen om met De Wet te onderhandelen. Op vijf mijlen van Paardek op bevindt zich nog een commando van 3000 Boeren. Men ziet dus dat de toestand nog altijd zeer gevaarlijk is voor de engelschen, die geen oogenblik rust hebben en dag en nacht op hunne hoede moeten zijn. Verslag der zitting van Zaterdag 30a Juni 1900. De openbare zitting begint ten 5.15 ure. Al de raadsheeren zijn aanwezig, uitge- weerd M. Iweins d'Eeckhoutte, die zich heeft doen verontschuldigen en M.Baron Sur mont de Volsberghe, die door ambtsplichten elders geroepen is. 't Verslag der voorlaatste zitting wordt goedgekeurd en dit der laatste zitting op bureel neergelegd. Er werd van wege den schepenraad, en ingevolge de beslissing van den gemeente raad eenen brief van gelukwensching gezon den naar zijne Hoogmogendheid den Koning. Gaz Binnen vijf jaar is 't akkoord uit met M. Valcke wegens de gaz. M. Kennis, Bur gemeester van Schaerbeek, heeft gevraagd om hier te Yper te mogen komen proefne mingen doen met eene nieuwe soorte van gaz, Watergaz genoemd, die reeds in Weene i gebruikt wordt in een hospitaal van 2000 bedden. Die gaz is veel goedkooper dan de gewone gaz, en 't zou voor stad wel twee derden winste zijn. 't Eenigste nadeel dat die gaz heeft, 't is dat ze volgens het schijnt gevaarlijker is dan de andere, om reden dat ze geen reuk en heeft. Daar zou kunnen in voorzien worden met de gaz welriekend te maken. Ten anderen, dat gevaar en kan alleszins niet zeer groot zijn, vermits de gaz gebruik wordt in een gasthuis, waar ze natuurlijk gevaarlijkst van al zou zijn. M. Kennis zal hier komen zijne proefne mingen doen in de Pauwelszaal, Zondag 22 Juli in den achternoene. 'k Meene dat het beter ware de proefnemingen binst klaren dag te doen, om het gevaar van brand, als er gevaar is, te vermijden. De proefnemingen en zullen aan stad niets kosten. We zullen bij middel der gazetten en door plakbrieven de zake ruchtbaar maken, en 't is te verhopen dal de raadsheeren voora er zullen aanhouden om die proefnemingen bij te wonen. M. D'Huvettere. Welke ure zal 't zijn M. de Voorzitter. In den achternoene, ten vieren of ten vijven 't zal later nader aangeduid worden. De Schepenraad was van oordeel eens de zake van nabij te gaan bestudeeren,desnoods naar Weenen zelf, maar we zullen nader kunnen gediend zijn, aangezien er dergelijke inrichting gedaan wordt te Chimay. M. Booue. Wij en kunnen er niets bij verliezen dat eens te onderzoeken, vermits we geene verplichtingen nemen. M. de Voorzitter. Mannen die 't stelsel onderzocht hebben, M. Bertrand onder an dere, zeggen dat het heel voldoenden uit slag geeft. Zwemplaatse M. de Voorzitter. M. D'Huvettere heeft mij verwittigd dat hij begeerde eene onder vraging te doen nopens het ongeluk in de zwemplaatse. M. D'Huvettere. Het ongeluk,gebeurd in de zwemplaatse, heeft in stad eene zekere opschudding veroorzaakt en aanleiding ge geven tot allerhande overdrevene geruchten er werd onder andere verteld dat de groote zwemkom 8 meters diep is en hij is er ten hoogste drie en half diep. Onze plicht is, in alle geval, maatregelen te nemen om dergelijke ongelukken te voor komen, zooveel het in onze macht is. Een middel daartoe ware, in geval van ongelukken, seffens te kunnen 't water afleiden van den grooten kommet de bestaande opening is er omtrent vijf kwart noodig om het water af' te leiden. In dien tijd moet de verongelukte sedert lang dood zijn. Wil men de opening vergrooten, langs waar het water wegloopt, dan zal men eene nieuwe moeilijkheid tegenkomen de Wiel tjegracht en zal nooit al dat water kunnen slikken, doordien dat de duiker, door de hospicen gemaakt, niet wijd genoeg en is om 't water door te laten en geheel het om liggende zou daar overstroomd zijn. Op dat stelsel en is er dus niet te peizen. Een ander middel dal voorgehouden werd, 'l is een net te spannen in den grooten kom anderen zouden willen den bassin zien vullen tot op eene diepte van 2.50. Een derde stel sel ware 't gene M. Boone aangehaald heeft van Duinkerke een beweegbaren planken vloer leggen. M. Boone. Die beweegbare planken en moesten daarvoor niet dienen, 't Was alleen voor dezen die niet en konden zwemmen, om hun toe te laten in den bassin te gaan, die anders te diepe was. Die planken waren alzoo nen meter én half vierkant, dus verre van geheel den bassin af te leggen. M. D'Huvettere. Er is nog sprake ge weest van een electrischen lichtstroom in 't water te doen gaan, die zou toelaten in den grond te zien en zoo den drenkeling gauw te vinden. Dat stelsel is fijn uitgepeisd, maar niet wel toepasselijk. Een goede duikelaar met een bijzondere elektrieke lampe en andere stelsels zijn al evenmin bruikbaaar en weinig toepasselijk. Nogthans begeerde ik dat de schepenraad bevoegde mannen belaste met te onderzoeken welke middels er zouden kunnen aangewend worden om in het toekomende ongevallen te vermijden. M. de Voorzitter. Zeker is er in stad eene zekere ontroering geweest door het verdrinken van dien soldaat. Ik w, s ter plaatse als het ongeluk gebeurde en heb zelf bestatigd dat al het mogelijke gedaan wordt om den ongelukkige te redden. De soldalen waren daar onder 't bevel van uitenant Leroy en Kapitein Bosschaerts was er ook aanwezig. Er was uitdrukkelijk ver- >oden geweest aan deze die niet zwemmen ronden van in den grooten kom te gaan. veneens was 't verboden geweest te eten vooraleer in't water te gaan. De ongelukki ge, die verdronken is, had waarschijnlijk geëten korts voor dat hij in Y water sprong, en hij is dood tengevolge van eenen bloed- aandrang (congestion). Alle drie de ongelukken die gebeurd zijn met soldaten,zijn daaraan te wijten geweest. Geheel dikwijls gebeurt het dat men geene rekening en houdt van de gegevene aanbeve- ingen, en dat daar de groote oorzaak is van het gevaar. Wilde of konde men al de voorgestelde middelen gebruiken door M. D'Huvettere aangehaald om de ongelukken te vermijden, nog zouden er rampen te betreuren zijn.Zoo lang als de zwemplaatse bestaat zal er gevaar zijn. Te verwonderen is het dat al de ongeluk ken die gebeurd zijn, voorvielen met soldaten Zekerlijk moeten alle mogelijk middelen aangewend worden om dergelijke ongeluk ken te beletten, maar welke middels kunnen er gebruikt worden Een net gespannen ware om zeggens eene onmogelijke zake als 't net van een stuk is en ware er geen raiddel om het op te halen want't zou moeten eene oppervlakte hebben van een goêlö aren. In twee deelen ware 't een gevaar te meer, daar het gebeuren zou dat een zwemmer tusschen de twee deelen geraakt en dan ware 't hem bijna onmogelijk er nog boven te komen. Een plankiet, waarvan M. Boone gespro ken heeft, ware ook eene onmogelijkheid. Ten anderen.dat en is daarvoor niet inge richt volgens M.Boone zelve komt tezeggen. Misschien wareer middel met den grooten kom te verminderen en den kleinen te ver meerderen. Indien de twee kommen afgescheiden werden door eenen muur, en het water af gelaten al twee of drie plaatsen te zamen, op die maniere zoude het misschien middel zijn om rapper eenen drenkeling te vinden, en hem nog levende boven te halen, 't En ware dan niet noodig alle twee de bassijns te ledi gen als er een ongeluk gebeurt in den groo ten. Misschien wareer ook middel om den grooten zwemkom op te vullen, zoodat hij zoo diep niet meer en is, maar van al die werken en zouden er geene kunnen gedaan worden vóór October. M. Boone. Het afloopen van 't water zelve als't zoo geweldig rap zou stroomeu, ware genoeg om den drenkeling te dooden. M. D'Huvettere.Maar waar zoudt ge 't water zoo rap doen afloopen De Wielije- gracht en zoude 't niet kunnen slikken. M. de Voorzitter. Maar 't doetmen zou het water aflaten in de vaart, al de sluis bij 't huis van M. Ferryn. M. D'Huvettere. 't En is niet mogelijk, 't water en kan door den duiker niet die de hospicen gemaakt hebben. Die duiker heeft len hoogste een meter doorsnede. En nu duurt het afloopen reeds meer dan eene ure. M. deVoorzitter. Onmogelijk wilt ge 't eens beproeven M. D'Huvettere. Wel bedankt'k en heb nog geene goeste om mij te verdrinken. (Algemeen gelach) M. de Voorzitter. Al de voorstellen die gedaan werden, zijn, volgens M. D'Huvettere zelve, onbruikbaar. Misschien ware't mogelijk den grond in beton te leggen en er eene lage zand op te striebelen. Zoo zou de grond klaarder zijn. Maar nogthans wat gij ook doet, ik herhaal tiet, zoolang de zwemplaatse bestaat, zal er gevaar zijn. En 't en komt zeker in niemands gedacht de zwemplaatse af te schaffen. M. Boone. Onze zwemplaatse is eene van de schoonste, zoo niet de schoonste van al van geheel het land. Een muur in 't midden zou geheel het uitzicht schenden. Daarbij, 't zou moeten een zeer kloeken muur zijn om dat te kunnen houden. Een gewone muur zou weggeduwd worden als de twee bassins niet te gare afgelaten en worden. De diepte verminderen ware nadeelig voor de goede zwemmers, die niet meer zoowel en zouden kunnen duikelen, en 't ware ook wat ten koste der gezondheid daar de hoe veelheid water merkelijk zou verminderen. De groote bassin verminderen en kan ik niet goedkeuren, daar alle goede zwemmers op weinig uitzonderingen, in den grooten bassin gaan enkel een klein getal goede zwemmers gaar. in den kleinen. M. de Voorzitter. In de zuiverheid zou kunnen voorzien worden, met dikwijls te vernieuwen en zelfs een weinig te filteren. M. Vanden Boogaerde is van gevoelen dat de muur zoodanig dik niet en zou moeten zijn, 't water zou dienen als droomer er tegen. M. Boone. Ja, zoolang als er water langs de twee kanten is, maar niet meer als gij het zoudt rflaten al den eenen kant. M. de Voorzitter. -- Daar we nog al lang hiermee bezig geweest hebben, sfel ik voor deze bespreking te eindigen de Schepen raad zal een onderzoek doen, en als hij be hoorlijk middel voorstellen doen. gevonden heeft, u dan Tram Yper-Belle De Schepenraad heeft van M. Plichon, afgeveerdigde van 't Noorderdepariemeril, eenen brief ontvangen, waarbij deze heer aandringt om voor 21" Oogst eene beslissing te bebben nopens den tram Yper Belle langs Dickebusch, Reninghelst, Dranoutre, Locre, met eene vertakking op Poperinghe ten ein de toe te laten dat dezen die de fransche baan uitbaten zouden overeenkomen met de Belgische. De nationale maatschappij en wilt dit plan niet aannemen, maar stelt voor enkel Yper- Belle te nemen, zonder de vertakking Re ninghelst-Poperinghe in de plaatse zou een der trams Poperinghe-Veurne of Poperinghe Diksmuide doorgetrokken worden tot Re ninghelst. M. D'Huvettere. Zijn de moeilijkheden voor den tram Yper-Gheluwe reeds veref fend M. de Voorzitter. Die lijn is ter studie en zal door eene gemeentelijke maatschappij uitgebaat worden. M. Bonnevie is reeds ko men zien. M. Merghelynck heeft aan de stad éen af druksel gezonden van zijn werk Hótel Musée Merghelynck. De stad schrijft in voor 15 afdruksels. De heer Gouverneur heeft aan den Sche penraaa eenen brief gezonden om zijne móewerking te vragen voor de inschrijving tot het geven van een kunstvoorwerp aan Jonkvorst Albrecht. De inschrijvingen mo gen bedragen van 0.25 tot 25 fr. ten hoog ste. Bevloeren der Delbekezaal De heer Coomans, stadsbouwkundige, heeft een merkweerdig en nieuw plan op gevat voor het bevloeren der Delbekezaal. De bevloering zou 17 tot 18,000 fr. kos ten en deel maken van een volledig plan van herstelling,waarin de provincie en den Staat elk voor een derde zouden tusschen komen. Misschien ware er middel om van 't gouver nement wel den helft te verkrijgen, We bezitten ook nog een ander plan van bevloering maar dit van onzen stads bouwkundige is verre 't merkweerdigste, en 'k neme deze gelegenheid te bate om hier in 't openbaar M. Coomans erover geluk te wenschen. Tuindagprogramma De heer Voorzitter leest 't programma, dat we in't volgende nummer zullen mededeelen. Er is eenen luchtbal, een gymnatischfeest door Sint Michielsturners en de Weezejon- gens, een muziekfeest, vuurwerk, lijnvis schen, hondenloop en menigvuldige andere feestelijkheden. 't Noodig krediet zal gestemd zijn na de geheime zitting. Grondverkooping De verkoop der twee overblijvende per ceelen in de Elverdinghestraat wordt goed gekeurd. Grasverkooping aan den Dickebusch- vijveren rekening der kerkfabriek van Sim Maartens, Sint Niklaais en Sint Pieters worden zonder bespreking ook goedgekeurd. Grondverkooping der hospicen te Boesin- ghe, goedgekeurd. ifniinten eeleden verscum tusschen de tien en tS«lillioeu dollars,en van de menschem fevens, die er hij verloren gingen, tusschen-400 en 1200.Er zijn 250 mannen min of meei zwaa K°üet verlies aan levens zal waarschijnlijk nooit vast te stellen zijn, aangezien het *da^e" zoekdag was en duizenden »w»scllfi.nt^k' de NonnuEUTSciin Lloyd bezochten, toe en hierin stemmen alle berichten overeen, de balen katoen op de kaai ontbrandden. De vlammen sloegen met vreeslijke snelheid op de magazijnen en de vastgemeerde transat lantische schepen van de Lloyd, alsmede op Phoenicia der Hamburg-Amerika-lijn. De entrepots van deze lijn ontsnapten te - nauwernood aan dat gevaar. De pompiers heten de aanpalende gebouwen springen, zoodat üe brand aan dien kant gestuit werd. Er ontstond te New-York een groote paniek toen de Bremen brandende naar de haven dree en de vonken het veerhuis van den Pennsy va nia-spoorweg aanstaken en dus de heele luven met verwoesting dreigde. Gelukkig slaag en als M. de Voorzitter. In de rekening en begrooting der hospicen was er sprake van de somme van 20.000 fr. door M. Vanheule getrokken alseereloon. Dit en is niet aange haald als bekniDbeling. M. Vanheule heeft uit eigen beweging en om moeilijkheden te voorkomen, zijn eereloon tot 20 000 ver rainderd, al is 't dat de rechtbank hem 25 000 fr. had toegekend, en de eischen van M. Vanheule zeer gematigd vond. Watering M. Bouquet roept de aandacht van den schepenraad op den erbarmelijken toestand van de watering op het zaalhof. 't Is bijna onmogelijk er nog gebruik van te maken. De put wordt vol steenen gesmeten en de muur errond letterlijk afgebroken. M. Boone bevestigt de gezegden van M Bouquet. M. de Voorzitter. De kwaperterij van sommige menschen gaat alle gedacht te bo ven. In dien schoonen en kostelijken muur rond het waterkasteel zijn er arduinsteenen de hoeken afgeslegen. 'k Heb reeds van over maanden planken besteld waarop er staan zal dat de hovingen en wegen aan de zorgen van 't publiek toe vertrouwd zijn.'k En wete niet waarom deze planken niet reeds sedert lang geleverd en wierden. We zullen al doen wat in onze macht is om de straatschenderij te beletten, maar het volk moet meehelpen. De openbare zitting eindigt ten 7 ure. Honderden menschen levend ver brand, 't Water der Hudson vol lijken. Drie groote en vijf-en- dertig kleine schepen en ver scheidene hangars vernield 400 A 1200 DOODEN De schatting van de dagbladschrijvers te New-York, van do schade, bij den brand te sleepbooten er in, de Breemen weer weg te sleepen, terwijl drijvende stoomspuiten aan weerszijden ten slotte de vlammen aan boord bluschten. Daarna werd hel schip op strand ge- zot. Vijftien kanaal vaartuigen en twintig lichters, alsmede de magazijnen aan land zijn vernield. De kapitein van de Saale is onder de verbran den. Zestien kolenjouwers ontsnapten op de Main merkweerdig aan den dood. Zij werden, nadat het schip zes uren gebrand bad en uitgebrand was, levend uit het ruim gehaald. Andere kolenwerkers, diehoogerop trachtten te ontkomen, stikten of verbrandden. Volgens inlichtingen der reederij bedraagt het zelfrisico der Nordd. Lloyd, die hare sche pen niet verzekert, voor de 3 booten circa 9 millioen mark, maar de reederij heeft onge veer zulke som in hare verzekerings-reserve kas. De drie verbrande schepen zijn aan den grond gezet: Men verhoopt dat de machienen en ketels onbeschadigd zijn en dat alleen de dek- bouw heeft geleden. In dit geval zal het verlies maar 300 k millioen bedragen. De Phönicia, der Hamb. Amer. lijn, die maar licht beschadigd werd, verlaat vandaag New- York, op het vastgestelde uur en datum. Een New-Yorkerblad zegt Het water van de Hudson was zoo vol lijken het strand van Coney Island met bad gasten. Laat ons hopen dat hier ook Amerikaansche overdrijving in 'tspel is, maar als de helft waar is, van wat de bladen van ginder vertellen, de ramp te Hoboken eene der ontzettendste die ooit voorvielen. Uit de eerste telegrammen blijkt reeds hoe verschillend het verlies van menschenlevens geschat wordttusschen 400 en 1200. Het juiste aantal zal men niet spoedig te weten komen, maar de talrijke ongelukken moeten toegeschreven worden aan het feit dal op de stoombooten de meeste menschen hel gevaar niet dadelijk inzagen, terwijl op den brandenden steiger velen hunnen terugweg door het vuur versperd vindend, toen in het water sprongen en verdronken. Ook zijn een aantal menschen omgekomen op sleepbootjes en andere kleine vaartuigen,die later in brand geraakten. De rivierpolicie en de bemanning van op stroom liggende booten hebben een groot aan tal menschen gered, maar voor een goed deel waren zij erg verbrand of gekwetst. Men zegt dat toen om 4 ure de brand uitbrak balen katoen die op steiger n. 3 van den Norddeutschen Lloyd lagen, meer dan 1500 menschen zich daar en in den omtrek bevonden en in gevaar verkeerden. De vlammen verspreidden zich zoo snel, zegt John Gannon, kapitein van eene sleepboot, dat ik, hoewel geen kwart mijl ver ligge,nde, en dadelijk naar den steiger stroomende toen ik de vlammen zag uitslaan, daar niets meer aan- rof dan eene brandende en rookende massa, zoodat ik mij moest vergenoegen met het red den van de menschen, die van de schepen in het water sprongen. Möller, de inspecteur van de Lloyd, die om gekomen heette te zijn, heeft zich nog kunnen redden door in een lichter te springen, die daarna door eene sleepboot weggehaald werd. Steigers met dynamiet, vernield Vlottende vuurzeeën Toen men zag dat ook de steigers van de Hamburg-Amerika lijn aangetast zouden wor den, liet men den zuidelijksten steiger met dy namiet springen. Op de schepen wilden de meeste menschen eerst weg toen het reeds te laat was schrijft de correspondent van de Daily Mail en de bemanningen raakten den kluts kwijt, zoodal zij, behalveop de Kaiser Wilhelm der Grosse, de booten niet intijds konden losmaken; deze dreven toen, dood en verderf aanbrengende, de rivier af, en het was in de meeste gevallen niet mogelijk de opvarende te redden. Van de Saale en de Bremen sprongen honder den menschen over boord, terwijl de sleepboo ten de brandende schepen naar het midden van de rivier brachten, anderen zochten eene schuilplaats, maar werden door de vlammen al verder gedreven. Door eene vloot van sleepbooten omringd dreef de Saale met de eb af, telkens zelf booten aanstekende. Het schoone stoomschip stond weldra geheel in vlammen en was roodgloeiend geworden. Op dc geblakerde sleepbooten werden boven- menschelijke pogingen gedaan en massa's water in het schip geworpen, maar het hielp niet. Kapitein Smith, van de havenpolitie, ging er met gehuurde boot, de Mutual,op uit en slaag de erin, 37 van de opvarenden dor Saale te redden; de meesten waren bewustloos, som migen hadden ernstige brandwonden en allen waren half verstikt door den rook. in het schip aan liet werk waren, vond i: het meerendeel alle uitwegen versperd. Zij vochten, zeggen de geredden, als duivels om aan dek te komen, het electrisch licht was uitgegaan,en de verwaring was verschrikkelijk. Telkens zag men menschen aan patrijspoorten verschijnen, die de armen uitstrekten om hulp, maar het was onmogelijk hen te naderen. Van een veertigtal menschen die zicli van den achtersteven lieten zakken, werden er slechts een dozijn gered. Een vlot met 109 personen dreef tegen een der brandende steigers aan en sloeg om, en verscheidene verdronken. Toen de Mutual een tweeden tocht naar het brandende schip maakte, lag dit reeds grooten- deels onder water, en het zonk op de ondiepten aan den oever van New-Jersey. Weinig beter verging het de menschen die op de Bremen gebleven waren, ofschoon dat schip niet verloren schijnt te zijn. In dema- chienkamer van de Bremen waren dertig perso nen gevangen; de vlammen versperden hun den weg. Zij hoorden de drijvende stoomspuiten angs de huid van het schip schuren. Het binnengespoten water maakte dat he schip sterk begon over te hellen naar stuur boord en de machinist, die het hoogst In rang was, gaf aan zeventien nan last, naar de pom pen te gaan. Nauwelijks waren zij daar gekomen of een schot brak en een lawine van brandende steen kool sloot die mannen van de overige af. Toch begonnen zij hard te pompen, en toen hunne kameraden gered waren, deed men al het mogelijke om ook die zeventien te redden. Den geheelen nacht bleven de spuiten met het schip bezig om de vlammen te dooven, en de mannen daarbinnen aan het werk om zich voor verdrinken te bewaren. Brood en water werd bun door de patrijs poorten toegezonden, en tegen den morgend werden zij gered. Do "Main De Main, een nieuw schip van over de 10,000 ton, die 150 man aan boord had, is gezonken en moet zwaar beschadigd zijnhoevelen van de opvarenden omgekomen zijn, is niet te zeg gen. Het moet een verschrikkelijk gezichl geweest zijn, de drie groote booten, die brandend de rivier afdreven, de reusachtige Kaiser Wil helm in rookkolommen gehuld, nog verschei dene kleinere booten, die aangestoken waren en op tal van plaatsen vlammende plekken vormden op het water, daarbij de smeulende en rookende steigers en het vijf verdiepingen booge pakhuis van Campbell Co dat, hoewel op aanzienlijken afstand gelegen, door de brandende stukken die er op vielen, vlam vatte en geheel vernield werd. De ItuiHor Wilhelm lier De record-breker, de Kaiser Wilhelm der Grosse, liep een tijd lang groot gevaar. Zij raakte hier en daar in brand en de kabsel waarmee zij vastgemeerd was moesten doorge hakt worden, daar het door de hitte niet moge lijk was ze los te gooien. Maar de meeste officieren waren op het tijd stip van den ramp aan boord, de geheele be manning begaf zich naar hare post en met Ispuiten en handgranaten slaagde men erin telkens de vlammen die uitbraken te blusschen. Toen het gevaar van het groot schip afgewend was hield de bemanning zich nog met het red dingswerk bezig. 60 gewonden werden hier heen gebracht. A.lle man vluchtte op de booten Daar het vuur langs de landzijde ontstaan was, kon van de arbeiders en van de bezoekers op de kaai niemand ontsnappen. Iedereen vluchtte op schepen, in de hoop van met deze veilig den stroom te bereiken. Maar de schepen lagen niet onder stoom en, vooraleer sleepers ze li idden weggehaald, waren de booten zelfs een vlammenzee. 't Isom die reden dat men zoo moeilijk het juiste aantal slachtoffers k in schatten. New-York, 3 Juli. Men heeft reeds 49 lijken opgevischt uit de Hudson. Een duiker beweert lijken te hebben gexien aan boord der Saaie en der M a i n. De Bremen schijnt niet te veel boven de waterlijn geleden te hebben. Zijne machienen zijn in goeden slaat gebleven. Toen kapitein Smith moest aftrekken, zag hij verscheidene lijken op het dek van het schip Het gaat voort zeer erg in China, maar het is moeilijk de juiste waar heid te weten. Van langs alle kanten worden moorderijen en vernielingen gemeld maatnoten mag ook zeggen dat er nog al wel overdreven wordt. Niet temin is de toestand overal gevaarvol voor de vreemdelingen. De vreemde gezanten te Peking Er wordt nu officie! gemeld dat de vreemde gezanten te Peking op 10 Juni bevel ontvangen hebben de stad te verlaten binnen de vier en twin tig uren. Zij hebben geweigerd en den 25 Juni waren zij nog te Pekirfg. Volgens andere berichten zouden ai de gezantschappen te Peking afge brand zijn, uitgenomen die van En geland, Üuitsehland en Frankrijk. A de leden van het deplomatiek korps zouden eene schuilplaats gezocht heb- liggen. De sjouwers en de matrozen die binnenIben in bet engelsch gezantschap. «ft-*» 400 De ischade voor den JNTordd. Lloyd De aaiiblilt van het tooaeel der ramp Do "SaaIe,-IJseIijke toonoelon Op de "Bremen,-Wondordadtge redding- Ken lioole nacht in een brandend wehlp in gezonken De vuurgloed Grosse iu voiligb.oitl Hospitaal aan Hoorei der Phöniciu Gedurende de reddingswerken werd aan boord van den Hamb. Amer. fijner Phönicia in het salon van 2" klas een voorloopig hospi taal ingericht. Lij kon op^eviHcht

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1900 | | pagina 2