Voordracht over 1302 MENGELMAREN LUISTERLIJKE FAKKELTOCHT St-Pieters processie Yper Godsdienst en liberalismus Slag der Gulden Sporen OP ZONDAG I 3 JULi Korte meditatie voor M. Nolfl Liberale bolle Eene kluchte Brief Ernestjes brieftjes Nestje te üickebusch Duivenprijskamp uit Rome maatschappijen, zonder onderscheid, van d^ stad Yper er is sprake van op Zondag. 13 Juli, een luisterrijken fakkeltocht in te richten Bravo Maar dat is niet genoeg Op 11 Juli aanstaande, moet geheel de stad bevlagd worden Wij, Vlamingen, wij moe ten toenen hoe wij onze vlaamsche, dappere godsdienstige voorouders, eeren en beminnen! Wij moeten toonen, hoe wij hunne leuze getrouw blijven Voor God en Vaderland! Wij moeten den 11 Juli omen dag maken Van ons mag niet gezetd zijn dat wij onze taal, onze voorouders, onze onafhankelijk heid niet genegen zijn Geen aarzelen meer, noch geen onnuttig achterdenken Dddr is immers geheel de beteekenis im 't vieren van den 11 Juli HULDE AAN ONZE MOEDIGE VOOR VA EREN VIEREN ONZER VRIJHEID EN ONAF HANKELIJKHEH) GETROUWHEID AAN GOD EN VA ER LAND, AAN KONING EN KONINKLIJKE FAMILIE!! Zondag toekomende, 6 Juli, ten 8 ure 's avonds, in 't Volkshuis, door Z. kanonik Duclos. 't Zal belangrijk zijn wij noo- digen alle vaderlanders en Vla mingen uit tot die volksvergade ring. Groote beweging op Sint Pieters te Yper zondag iaatst 29 juni, en vele volk 'op de beenen 't was immers processie. Het weder dat de vorige dagen zoo vast scheen te zijn. maar toch wat bevangen, was aan 't pronken van zondags 's morgends en scheen iets kwaad te broeden, en 't en was nog maar oen, ais er begonnen fijne koor dekens uit de lucht te vallen. Maar 't ging over en de processie ging uit ten 4 1/2 ure statig, in goede orde, net en frisch, rijk- kleurig en kundig. 'T en was maar hier en daar één, die van tijd tot lijd scheen te ver geten dat hij processie ging. Ondertus scnen de hemel bezwaarde en werd somber in 't verschiet, en de schoone stoet was nog niet geheel binnen, als er een duchtig vlaag sken het binnentreden verhaasten deed. Is dat jammer, hoorde men al alle kanten uit den mond der zeer talrijke aanschouwers Wij vernemen dat gdukkiglijk de regen aan de prachtL a kleederen geene schade ver oorzaakt heeft. d et II. iberale Heiligen (vervolg) De liberalen van Yper ge weet wel, van die ootmoedige kluizenaars en paternoster- bijters, thuis .veten nog iets op de kappe der katholieken zeker omdat, zij in hunnt hoedanigheid van liberalen, het gedacht van ee rider moeten eerbiedigen Zij schrijven Met de meeste onbeschaamdheid men gen zij (wie is dat de katholieken ot de priesters??) zich in de politiek, dwingen, broodrooven langs alle kanten, en wachten zich wel de werken van bermhertigheid in praktijk te stellen Zoo hebben wij onder andere de bongerigen spijzen, doistigen laven enz., enz. Gij moet met deuken, beste lezers,dat fa uit is reken op reken zeeveren zij vcort in dien trant. Hemelsche deugd Die ddt geschreven heeft verdient een standbeeld rechte vóór het gesticht, in de lange Thouroutstraat Voorzeker hftli die man, na dien preufslag, h t wollige zijner bovenlip zouden de Hollanders zeg gen, met innig genoegen gewribbeld en gekroonhalsd lijk, iemand die een patrijskc geschoten heeft Ongelukkiglijk voor hem, 't is een kernei en bovendien een met twee bullen Eerste bulteMet de meeste onbe schaamdheid mengen zij zich in de politiek, dwingen, broodrooven langs alle kanten Zij, zijn katholieken of priesters. Zijn 't katholieken,mei welk recht eisscben de liberalen voor hen allééne het recht zich in de politiek te mengen Zoo dan, M. Nolf en geheel zijn achtergeloop zouden allééne mogen met politiek bezig zijn, en M. Colaert met al de katholieken zouden moeten t' huis blijven, zeker, en kruisgebeden lezen, in den duik? Zijn zij, priesters dan zijt gij, geuskens van Yper, nog eens mis. Priesters en moeien hen met geene poli- liek, tenzij dat de godsdienst* dat is, de godsdienstige gedachten en gevoelens der bevolking in gevaar gebracht wor den door zulke katholieke tegenstrevers liberalenradicalen of' socialistenj die openbaar gekend zijn als mannen die naar de kerke niet en gaan, of' eenigs zins het volk af keer en tan kerk en priesters >n christelijke plichten. Wij eu ze ren riet d i M Nolf zoo een man is Zoude hij wel 't is waar, hij en draagt geen fakkel mde processie.. n praktijk ie stellen Zoo hebben wij onder ndere de hongerigen spijzen, de dorsti gen laven... Hertelijk dank, raijnheeren, dat gij ons de gelegenheid geeft dat puntje der liefdadigheid te behandelen. Ahahal die vrije instellingen voor arme kleine kinderkens.die toevluchtshuizen voor 'He slach van ellende, die scholen van Broeders van 't christelijk onderwijs, de oud-mannengestichten der arme Zusierkens, de kl rosters der Zusters van Voorzienigheid, enz., enz., dat wierd al gesticht zeker door liberalen Zijn het liberalen die ze onderhouden en bekostigen Zijn het liberalen die ze bedienen Zijn het misschien liberale nonnen die in de gasthuizen de zieken bezorgen en verple gen?... Zijn zij liberaal, de Zusters der Voorzienigheid die gedurig, dag en nacht, nan de ziekesponde zitten van arme men scben, de zieken oppassen en verschoonen, en voor geen een werk, hoe aanstootelijk ook, terugdeinzen In één woord, zijn zij liberaal al die kloosterlingen van beide geslacht, die hunne fortuin, hunnen name en fame, hun goed en bloed ten beste geven aan zieken naar li cbaam en ziele die hun leven doorbrengen in 't uitvoeren der geestelijke en lichaamlijke werken van bermhertigheid Als 't winter is en koud, dat er geen vonkske vier en laait in den killen heerd als de kleine dutsen van kinders klagen en schreeuwen van honger als vader of zone ziek, gebrekelijk of zonder werk zit,spreekt, gij arme menschen, aan wiens belle gaat gij dan trekken, bij wien gaat gij dan uwen nood klagen om zeker te zijn van niet bui- tciigekekèn te worden O nederige priesters, God weet, en nie mand anders, wat al tranen gij gedroogd hebt, wat al honger gestild, wat al werk bezorgd, wat al vuur, blijdzaam laaiend koolvuur, gij verschaft hebt aan honderde. aan duizende noodlijdendenGod weet, zeggen wij, en niemand anders, hoevele gij gegeven hebt. Doch wat allen weten tenzij misschien deze die u haten en vervolgen, omdat uw kleed eene gedurige afkeurirjge is van hu loven wat allen weten, die eerlijk en treffelijk zijn, 'tis dat uwe almoezen zoo talrijk zijn of dat er bedelende handen naar u uitsteken En gij, milddadige katholieken in de wereld, wij groeten u vol bewonderinge, om uwe groote, onmetelijke, onuitpulbare liefdadigheid Ahde katholieken en spijzen geene hongerigen, noch laven geene dorstigen Wij zullen maar eenen man noemen wij mochten er,in deze stad van Yper alléén, bij honderden opsommen eenen man die maar en leeft om goed te doen die bij honderde, bij duizende franken zijner for tuin, sedert jaren en jaren, uitstort in den schoot der armen en nederigen, onder vorm van allerhande liefdewerken. Is bet waar, arme menschen van Yper, werklieden zoDderweik, pachtersin 'ton gemak, is het waar dat de weledele Heer Iweins d'Eeckhoutte, geene werken van bermhertigheid uitoefent?... Achtbare Senator,gij nooitvolprezen volks vriend, ware het mogelijk, er steeg uit 't herte van al deze die gij ondersteund, ge holpen en getroost hebt, een kreet van dankbaarheid, die oorverdoovend over de stad dreunde, en. bij de arme schrijvelaars van 't Weeke blad protest aanteekeride, tegen hunne zoo valsche als vuige beweringen Lange nog zouden wij kunnen voort- schrijven over de ontelbare katholieke liefde werken Doch wij staken. Enkel twee kleine vrasgskens 1) Wa li neer stichten de Iberale damen het werk der Damen van de bermhertig heid 2) Wannéér stichten o/ize radikale heiligen hunne eerste Conferentie v m den Viri- eentius a Paulo Het woord is aan de liberalen. iedereen geweten wat sommige andeien oetreft, 't is een sekreet onder de beste maat jes. Ja zeker, de liberalen zijn heilige beet jes.... Gij schrijft dat bijna al de liberalen van Houdt hem zijn en sluiten gelijk eene peper doos. 'lis waar, 't zijn ereenige van Houdt- hem en de andere komen van 't land van Kleven, z' houden meer van hebben als van geven. Wat, geven In de menschen hun brood te rooven, daar staan ze sterk in. Ik 1 en een hunner slachtoffers, 'k Ben een van de zen en 't zijn er veel zulken die uit vrees van hun brood benomen te worden, gedwee onder hun ijzeren roede hebben moeten buigen. En ze zouden zeggen dat het woord dwang hunteenemaal onbekend is Merci'k Heb ik drie en twintig jaar lang in hunne klauwen gezeten, op allemanierengepraamd, gepeist, gedwongen en geduiveld geweest. Z' hebban mij 't mes op de kele geleid om zelve andei en tedwingen, en'kbebhetgedasn, dat beken ik, maar'twas met de razernij in 't hert en'k en had eilaas den moed niet mijne slavenb m- bente breken. Zeliggen nu toch eindelijk v er broken en ik adem vrij en 'k voel mij een gemak en een geluk die ik sedert zooveel aren niet gekend heb. Wat ik zeg en herz g, t is dat de liberale kopstukken dwingei in den zijn, en dat zij over een leger van sla ven gebieden. Maar wachtIk ken er veler in t liberaal kamp die hun slavenjuk morde zijn en die naar eene goede gelegen! eitl zoeken om dat juk van hunne schouders ie schudden. Ja dwang is een woord dat hun onbe kend isDat zij daar stillekens van zwij; >n, of 'k zal hun van tijd tot tijd eene hu ner schoone daden duchtig door den r eus vrijveri. Aanveerd, Mijnheer de uitgever, de ver zekering mijner boogachtingen wil zoo poed zijn dit mijn klein briefje in uw naaste r tim mer te laten verschijnen. Een bekeerde liberaa; 1302 STAD YPER 19 )2 Algemeene Vaderlandse! e ingericht door de (Gilde tan O. L. V. van Thuine ter gelegenheid van den 600° verjaardag van den roemrijken waartoe al de maatschappijen der st; d uitgenodigd zijn. kruimeltjes wittebrood. Komt maar bij somt maar bij, lieve vogel jes, mundus vult decipi, de vogeltjes des hemels moeten ge- spezen worden En als Nesije met eenige kluchtige kiezers- vangers naar Dickebuschkermisse optrekt, komt maar bij komt maar bij, zegt Nestje, geene politiek geene politiek vand-.ag, zegt Nestje. Ik kom hier werken doen van barmhartigheid ikkom hier de dorstigen laven bazinne, geef aan al die menschen eene pinte, zegt Nestje Maar de ware weldenkende Dickebusch- naars peizen mundus vult decipi Nestje wilt ons in zijne netten van gen. Hola, Nestje. Uwe liberale vriendjes, M. Nolf, geven u uit voor een verstandig man. Maar, zoo gij waarlijk wat verstand in de bolle hebt, zeg eens, M. Nolf, hoe is het dan mogelijk dat ge alzoo de sleppedrager wilt zijn van dr socialisten en in de Kamer keer voor keer met hen meéstemt Wat peist ge gij Ge kent toch zeker wel 't spreekwoord Met wien gij verkeert Wordt gij geëerd Of weet ge misschien niet wel wat volkje de socialisten zijn Neen gij Ewel horki, 'Sr zal u eentwat vertellen dat gebeurd is op 194,° Juni laatstleden, bij Williamstorom in West-Virginie, Vereenigde Staten van Amerika. 't Woekeren daar, versta mij wel, nog al veel socialisten, juist gelijk'hier in 't land en 't is er, sedert eenigeu tijd, groote werk staking. Jamaar als de socialisten besloten hebben 't werk te staken, zoo en kunnen zij niet ver dragen dat er nog één werkman opzijn werk blij ve. Die er niet achter loopt maar algelijk werkt, rischiert zijn leven. Zoo, niet ver van Williamstoron ligt er eene mijne en 't wierd er door de mijnwer kers gewrocht, 't En duurde niet lang of d socialisten kwamen toegeloopen ze storm den binnen in de mijne en uit eerbied voor de vrijheid zeser dwongen de ar beiders hun werk te verlaten. Maar toch, niettegenstaande al hunne be dreigingen, bleven er 25 werklieden onver schrokken voortwerken. En wilt gij weten wat die schelmen van socialisten aldan uitmaten Ze klommen al vloeken en tieren uit de mijne en wierpen dynamiet in den put op hunne wctkbroeders. De dynamiet ontplofte en èi werklieden wier den op den slag t.edood. 't En bleef niet houdeiijk voor de 20 andere ze kwamen buiten en de socialisten schoten er op met revolvers en kwetsten ze bijna allen. Dat zijn socialistetoeren. Eu gij, M. Nolf, ge kunt daarover medi- teeren, alleen op uwe kamer, met gesloten deuren. Ssst Over twee, drie dagen ontvingen wij den volgenden brief. Aan al onze medeburgers zeggen wij zlJ dat is verwet in den duik keerstte 't Is ten u\ zal believen -m toog en hoove rdij... maar. dan luchi hij Onzen Heere een ven dienste, M. Nolf, als 't Tweede bulte. De liberalen schrijven Zij (katholieken of priesters) wachten zich wel «de werken van bermhertigheid (!j LEEST EN OORDEELT Mijnheer de uitgever, Uwe artikels twee Zaterdagen reke, over godsdienst en liberalismus heb ik met veel belangstelling gelezen en herlezen. 'li Ben ik een oud liberaal en, als dusda nig, weet ik wat er van is, van dien zoo gezeiden eerbied der liberalen voor den godsdienst. Als er goê christen menschen bij zijn die meenen te kunnen bedriegen, ja zeker, dan zullen zij hen wel zwichten, van of ware 't maar één woordje te reppen tegen den godsdienst. Dat ware immers geen troef ui hunne kaart. Op den buiten zuilen zij ook al eens met een kerkeboek ol met een paternoster te voorschijn komen. Maar gij zoudt ze moeten hooren als zij alleenzijn, onder eigen volk; 't is dan een ander paar mouwen Ziewat er daar al uitkomL van spotternijen en lasteringen ten opzichte van de priesters, van de paters of van de nonnekens, ten opzichte van den godsdienst zeiven, dat en is van geen treffe lijke menschen zeggelijt. Al wat er in de erke gedaan wordi, al dat er gepreekt vurdt, belachen zij op de domste en ook op ie grofste wijze. De gebodtn van de H. Kerke tellen voor hen niet, en onder de tien geboden Gods, die toch voor alle menschen moeten gelden als zedewet, onder die ge boden zijn er daar eenige waarmede zij vlakweg den zot houden, in wcord en daad. Ja, de liberalen... 't zijn mij alzoo de hei !ige beetjes, geloof me vrij. Ik wil hier nie mand noemen noch eenigszins aanduiden. Overigens voor velen onder hen is 't van De liberalen loopen over van eerbied voor den godsdienst en voor de vrijheid, 't Is de zuivere, pure waarheid. Kent gii Molenbeek St Jan, eene voorstad van Brussel Molenbeek is in de handen van de liberalen. Neemt dat gij daar woont, dat ge er ziek valt en komt te sterven. Ge wierdt gebiecht en berecht en ge sterft als goê christen mensch zoo gij geleefd hebt. Meent ge dat gij, christen mensch, een kruit zoudt mogen hebben boven uwe lijk koets of corbiilard Ge zijt er wel meê. De liberalen ze slachten hun vader zijn benauwd van 't kruis. Daarom zijn de kruisen boven decorbil- lards, voor gelijk wien en in gelijk welke omstandigheden, door 't liberaal bestier teenemaal verboden. Iri de plaats van een kruis moet er raadt eens eene bolle hangen. Eene bolle Ja, e- ne bolle, eene zwarte bolle. Maar waarom toch die zwarte bolle Weet gij dat niet? Wel omdat wij niet zouden vergeten de liberalen van tijd tot tijd hunne bolle te wasschm Nu, nu, 't is genoeg en zoovele dat de liberale burgemeester van Molenbeek on langs nog eens zijn overgcooten eerbied ge toond heeft voor den godsdienst en voor de vrijheid. Daar waren twee zusierkens van liefde naar eenige katholieke huizen van Molenbeek gegaan om er wat onderstand te vragen voor hunne armen en hunne zieken. Dat en is percies niet geestig voor die zusterkens, maar ze doen 't algelijk uit liefde voor hunne lijdende mede menschen. En zij hebben toch wel zeker die vrijheid en dat recht Ja, maar de liberale burgemeester van Molenheek heeft het anders verstaan. Wat die zusterkens doen dat zonder eerst permissie te vragen aan Mijnheer den Burge meester?.., Quos ego...Ik zal ze... En de zusterkens moeten verschijnen voor den politiekommissaris van Molenbeek... Arme politiekommissaris Weet ge wie er zal pleiten voor de nede nge zusterkens? Niemand anders dan M' Jules Lejeune, de oud minister van justicie, een der fijnste advokaten van 't land. 't Is de kommissaris van Molenbeek, die alzoo de bolle zal gewasschen zijn en de bur gemeester er bij Brrr Vele geuzen zijn seffens op de zenuwen als zij ieverst priesters of nonnen zien, en zij vallen toen uit tegen kerk en religie. Dat spel kan toch gevaarlijk zijn. 'tWas het geval verleden Zaterdag op den iram naar Veurne. Met de markt van Yper was er vele volk op den tram, en onder anderen zat daar een priester bezig met zone getijden te lezen, en rechtover een mossieu, die 't seffens geradig vond van sneuven te smijten tegen de kloosters en de biecht. Ja maar, eene vrouw, die er nevens zat,raapte die sneuven op, en weerlei zoo goed dat mossieu achter twee minuten met deu mond vol tanden zat. Ze klapte zoo knoddig dat zij aide lachers langs haren kant kreeg. Wel gesproken, Siska, zeiden de eene. Bravo Siska, riepen d'andere. Mijnheer kan niet meer antwoorden, zei Siska. De priester, die nog geen enkel woord] had gesproken, maar hertelijk had meêge- lachen, wenschte Siska ook proficiat. Mijn beer, sprak vriendelijk de priester: waarom verdedigt gij u niet Weer u toch een bitje of hebt gij goeste om u te laten verslaan, en toen nog door een vrouwspersoon ik voot mij, zei de priester, zou liever mijne vingers afbijten Gij kunt raden of al die menschen ieenen luiden lach schooien Vijf minuten later was de tram te Pollinckhove, alwaar de priester afscheid nam. En vooraleer af te stappen, groette hij mijnheer met deze woorden Mijnheer, indien ik u eenen raad mag geven, 't is wel van voortaan iedereen gerust te laten, en bijzonderlijkhet vrouwvolk. Ik weet wonder of mossieu de voageur dien raad zal volgen Een getuige. den koor, met zijne vermaarde tapijtscbil- derijen behangen, en, waar tusschen lichten prijken de rrliquteënkassen van den H. Donatianus.patr on van Brugge en 't Bisdom en van den H. Elisius, onzen apostel en stichter der eerste St Salvatorskerk. Een lunch wordt aangeboden in de groote zaal van 't stadhuis, gevolgd door het bezoek der merkweerdige tentoonstellingen. Om 15 1/4 u. begint een aandoenlijk muziekfeest op de groote markt. 3000 kin ders uit bijna alle scholen van stad, met vaantjes van België of Beieren in de 'hand zingen vaderlaridsche liederen in hunne schoone vlaamsche taal. Adolphine Beekers leerlinge der stadsschool en Maria Claeys' leerlinge der beroepsschool van de Zusters Maricolen, omringd van eenige kinders, die de vrije, aangenomehe en officiëele scholen vertegenwoordigen, en als ineensmelten, Dieden eenen bloemtuil aan Prinses Elisa- .j0rle worden van hulde en verkleefdheid. Groot is daar de geestdrift die duren blijft tot het wegrijden der vorstelijke bezoe- kers, om 17 1/4 uren. van Yper naar de Café Fran9ais op tram Welk vloeken, welke zedeloosheid, welk getier, welke woede Luistert 'K vertrekke zaterdag laatst met den tram naar de statie Café Francais en nauwe lijks gezeten, mijn naaste gebuur schiet in eene woede en roeptEr is geen God en er is geen laatst oordeeleens dood, altijd dood. T is daarom dat wij hier van alle mogelijk genot moeten genieten. Ja,wij zijn hier overmeesterd door Pastoors en door fonctionnairenmoesten wij dat eens al naar de mane zenden, 't ware een ander leventje maai' neen, wij laten ons vernuk ken door pastoors enz.... Maar hoeveel vloeken, goddeloosheden en onzedige klap daaronder vermengeld waren, kan ik niet zeggen. 'T geen dat die man meest begeerde 't was de vrijheid van han delen zooals dieren handelen. In 't eerste oogenbiik 'k vroeg mij zeiven af is dat een zot of heeft hij te veel in het glas gezien niemendalle noch zot. noch dronke i was een geheel iets anders. Raadt eens, geëerde lezers! 'T was een libe raal propagandistwant als hij t'einde ge vloekt en getierd en geblasphemeerd was, hij haalt een geheel grepe papier uit zijne zak en geelt een briefje asn een mijner vrienden,di het opendoet en 's zie dat het van diezelfde waren waarmede men aan de hoeken der straat stond onder de zorge van Lowietje. Mijn vriend gaf hem welhaast zijn briefje terug en den vloeker en tierder daarop als gij het niet en wilt behouden, zei hijgebruik het om uw g.... te vagen, t is alsan daarvoor goed. He wel, Ernestje, zijn het al zulke propa gandisten, t is welgij zult vooruitgaan ge lijk de koordedraaiers 't is hetgeen wij u uit het hei te wecschen. En denkt niet, vrienden, dat het een werkman was, die hem alzoo gedreeg neen. 'T was een burger van eene gemeente omtrent Yper. Ernest, proficiat'T was wel, geheel wel; dien man en sprak geen politiek.. geen poli tiek maar bij liet zien hoe leege een mensch dalen kan, wanneer hij zijnen godsdienst verloren heeft. Als de droeve schooljongens willen vo gels vangen, zij bestrooien de trapo met Brugge, 3 Juli 1902 De stad staat in feestgewaad De belgi- sche driekleur met het beiersche wit en blauw toonen alom dat men Prins Albrecht en Prinses Elisabeth gulhertig verwacht Het weder ook doet zijn beste en is gema tigd gelijk men hel op eene blijde feeste begeert. Om 10 4/2 aankomst ter statie en optocht naar het provinciaal gouvernement, door de dichtgesehaarde en geestdriftige menigte. De prinsen schijnen gelukkig en groeten zonder ophouden: zij voelen waar zij zijn: te midden eener vaderlandslievende en Katholieke stad. Om 12 u. bezoek in de Hoofdkerk.Vooi het kerkgebouw staat de Gilde der Am bachten met vaandels en bannieren. In de Kerk, Zijne Hoogweerdigheid de Bisschop, omringd van de kanunikken in koorgewaad, leidt de Prinsen tot de kapel van het Aller heiligste, waar de vorstelijke stoet eenige oogenblikken den Koning der koningen nulde bewijsttot de Rijven van Z. Karel- den-Goede, den voorbeeldigen graaf, nu tweeden patroon van Vlaanderen, en dan tot (ITALIË) Deze buitengewone Prijskamp door de mach tige maatschappij vriendenbond, van Gent,inge richt, zal een bijzonderen bijval genieten. Alle schikkingen zijn genomen voor het ver blijf en de loslating te Rome. Ondcrleiding drrvergezellerszullen de duiven bij hunne aankomst bewaakt en verzorgd wor den door de soldaten der genie. Een ruim en luchtig gebouw is ter beschikking gesteld om de duiven tegen alle mogelijk weder eene veili ge plaats te geven. De soldaten der genie blijven ook ter beschikking der vergezellers om aan de loslating te helpen. België's minister zal de loslating bijwonen welke van nu af in al de Italiaansche gazetten aangekondigd en zeer belangstellend besproken wordt. Voor het vervoer werd reeds gezorgd. Drie speciale wagons worden in het arsenaal te Gent- brugge voorbereid, welke de duiven tot Rome loe zullen voeren. Deze wagons worden op last van minister Liebaert voor die reis opzettelijk in 't wit geschilderd. Het bestuur verwaarloost ook niets; de voor zitter, de heer Bon Leon van Pottelsberghe de la Potterie, ontziet zich noch moeite noch tijd om alles persoonlijk achterna te zitten, om alle maatregelen te nemen die noodig zijn voor het welgelukken der vlucht. De reeks der eereprijzen zal iedereen verba zen. Liefhebbers en niet-liefhebbers, personen uit de hooge wereld en anderen schrijven in, vol belangstelling voordeze uitzonderlijkevlucht. De loslating zal waarschijnlijk op 11 Juli plaats hebben. De inkorving morgen Zondag 6 Juli. Iedereen is benieuwd om (e weten hoe 't zal afloopen. Er wierd vrijdag avond in de herberg den slachter solo slim gespeeld in troef door Gus- taaf Flamey met G. Bouteca, Richard Mahieu en E- Van Suypene. MEL ASSE-TURF, brevet Schwartz,36/4000 suikervoedsel van 1' orde voor paarden en vee. Beaudoin en Bolly, Borgworm. Scheikundige meststoffen Vertegenwoordigd door Leleup-Giet, Eiver- dinghestraat, 12, te Yper. ft

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1902 | | pagina 2