DIT m A A QMMELANDS, w EN P0TTELBERG de politiek i)p Zaterdag, 26en Juli 1902, 37ste jaar. Tahnerk 1902 5 eentirnen 't blad» /iVT BUITENLAND Frankrijk Kalholicke Fierheid Te Yper 1302-1902 Te Kortrijfc DE PANNEN Uit Kortrijk Lichtstoet Redakteur en Vertaler masm Te trekken bij den üitgemr, T* 36, in de. Boter,trate, te Yper, en hij 's land boodschappen ofte post, tegen 3 frank 't Nieuwsblad van Yper verschijnt 's Vrijdags, en 's Zaterdags na dc markt, tegen 3 f. 's jaars; 3 f. en den vrachtloon buiten Belgenland. Het blad en is niet min te trekken dan voor een geheel jaar en 't wordt op voorhand betaald. 1'es moet vrachtvrij ingezonden worden naar de Boterstrate, Tk £6, te Yper. Echt en recht, 't oud Volk indachtig; Kinderlijkniet kinderachtig Ypersch, Vlaamsch en, bovenal, God getrouwe ik wezen zal 1 De bekendmakingen kosten 0,fr.l5 de reke binnen 't blad is O,f.30 van 's Rechters wegen f. 1; overdruk, 5 fr. 't honderd. Ieder boek, waarvan ons twee afdruksels zijn gezonden, wordt besproken. De Heeren van de Agence HAVAS.te Brussel, Tk 32,in de Magdalena- strate, en te Parijs, n°8, Place de la Bourse, ontvangen bekendmr kingen voor 't Nieuwsblad van Yper, van al die buiten Oost- Westvlaanderen wonen. Duivelsche aanslag op de vrijheid De aanslag is gepleegd. M. Combes heeft bevolen gegeven om 2500 kloosters te sluiten, 8000 kloosterlin gen meest nonnekens, aan de deure te zepen, 150 DUIST KINDERSop de strate te smijten. Combes Is er wel ievers een hatelijker name met walgelijker schaamteloosheid gedregen Zou er wel tegenwoordig, in gelijk welk land dpr wereld, een m.-.n te vinden zij A die meer tie verachting van 't menschdom verdient dan die ellendige geloMsverzaker Door priesters wierd hij opgekweekt, geleerd en onderwezen. Thans spuwt hij op het priesterkleed dat sijne eerste jaren behoedde en laat I et ons maar vlakweg zeggen dat hij zelf eens droeg en waarvan hij onweerdig wrs. Hij kan het niet kroppen dat hij zijne opvoeding te danken heeft aan xserkemantii n, wrake wil hij nemen, volle wrake, over hunne edelmoedigheid. Ontaarde zoon der Kerk, slave sedert lang van de vrijmetselarij, heft hij eene^ hei1'- schendende hand op tegen zijne M~r h I scheldt,hij vloekt,hij vervolgt,hij staat.. God zal u vinden, snoodaard Maar neen... uwe slachtoffers bidden voor U en vragen uwe vergiffenis en de arme dutsen van kinders laat hij maar Ischolen sluit en de kinders op strate jaagt KSS zijn de stoffelijke belan-1 K; MNolf, uit radikaalschap, dat sen Die 8000 kloosterlingen en kostten geen I hier ook willen burgers. Men zal genoodzaakt zijn duizenden hoor verplichtend onzijdig onderwijs Onzijdig nieuwe scholen te bouwen duizenden wereldsehe meesters en meesteressen zullen-■<- T h„„rnit moeten betaald, vet betaald wordenis te zeggen opgedwongen.T.JIu het besluit Waarmêe? Met de centender lastenbetaalders, «u ze.ve daat uit en wier beurzen men, door nieuwe belastingen, k Versta t heel goed u ÏÏSI verlichten. Meer „t is er I» nieuwe sohnlen nieuwe I.U.D Ate t nlsoo Si1,,, «ten tegen houden nis M Nolf, U» d. voeten van II. Combes, die, met de woede van een afvallige!Oombes nog ten volle in zijn eersten stormloop is tegen de Kerk die hij doodelijk haat Protestatie of tegenbetoog 't En is niet dat alles zoo stille en zoo ge makkelijk afloopt. Bij lange niet. De bisschoppen met den Kardinaal van Parijs aan't hoofd beginnen krachtig verzet Waarom moeten ai te dikwijls de boozen alléén het hooge woord voeren en boven allen kraaien 't Is TIJD, 't is HOOGE TIJD dat, onderwijs wilt zeggen geuzenonderwijs. En straten en wegen, in buizen en dat geuzenonderwijs zou verplichtend zijn, bergen, in herbergen bijzonderlijk, de katholieken den toon geven, go al d il goddeloos geuzengez wets voor goed overschreeuwen en fot zwijgen dwin gen. Dat is KATHOLIEKE FIEBHEID. Fier mogen en moeten wij, Jamaar 'tis algelijk nog een groot i f ïer mogen eu muoicu ««xj, ue stoei, aien ae nneraieri neuen uauiiu- vferschil tusschen M. Nolf en M. Gombes.'t Is liekeri, nog zijn met stelselmatige VJJ- dag doen uitgaan, is ingericht om de Groe- je.ii Ok». toffonuonnrditr alles ts zeseren andpn van God en kerke radical rnnghefeesten der Oogstmaand afbreuk te Die vaderlandsche drukpers van Brus sel heeft haar doel niet bereikt: VranKrïjk ergert zich niet om onze feesten en laat ons vrank en vrij. Ziende dat de liberale drukpers haar schot miste, besloten de liberalen de feesten langsI die zij niet machtig waren te beletten, kleene her I te maken in 't gedacht van de vreemdelingen en zooveel mogelijk van af te 'oreken. Zoekt niet verder de reden van al de moei lijkheden, waar de liberalen zich van deze d .gen mede vergeestigd hebben, en van al de zagerijen waar de vijanden van 't Natio naal Gomiteit, ons stedelijk bestier en de katholieken meetien mede te plagen. De stoet, dien de liberalen heden namid- katho datM. Combes tegenwoordig alles te zeggen landen van God en kerke radical beeft in Frankrijken dat M Nolf hier nie 10f socialiste kopstukken door me! medal te zeggenen heeft noch ooit en zal zajk Volk g-een 'f minste gemeens te hebben. In Frankrijk is 't radi-tad en hië? hebben. is 't kaal kortweg. j Katholieken, vernederen wij ons ue Disscnoppeu mei ucu naiu.nnm niet stellen wij ons aan geen gevaren i —--•--j---—.---7 Parijs aan't hoofd beginnen krachtig verzet NOTA. Zusters der Heilige Voorzienig-1 gezelschap van die m iu- delwi3ze der liberalen ja of neen van aard is aan te teekenen tegen de willekeurige toe- beid, uit Rijsel weggejagen.zijn t Yper eene F om de belangen van herbergiers en nenng- oassinst der ongelukswet. schuilplaats komen zoeken, en hebben ze nen op te zoene Ih^ppsk. h^ni-appii^n b hnï ri kholieke nartii geven gevonden in het oude Gouden Hoofd. De hand drukken van ecu armen i„ tue £,et ttfOtffekSft8f/a» Bravo, Arenberg werkmax, die,te zijn tweede kake met en prjns Auguste d'Arenberg, op wiens kos verleid, oris vijan _g g en eene school werd opengehouden, die nu dat ja, dat mogen wy noen, lechtzin- Veischillige maires weigeren de be- ,p bevel van Combes gesloten werd, heeft in rug en met herte. Die man immers n M. Combes biedt. die ninghefeesten der Oogstmaand afbreuk doen. T Zal de laatste daad van vijandschap van de liberalen tegenover de Groeninghefeesten niet wezen. Dat de Kortrijzanen oordeelen of de han- lwijze der liberalen ja of de belangen van herbi doeners te bevoordeeligen. Wij kunnen die handelwijze niet vader- landsch vinden. De Groeninghefeesten van Oogstmaand I zullen vaderlandsche feesten wezen. Waartoe de haat een mensch kan drijven, dat toont M. Gombes door zijne handelwijze ten opzichte van de kloosters eu de schob n Hij gaat te werke Gelijk een blinde of een uitzinnige. E ;n enkel voorbeeld Te Parijs in de hoofdstad, loopen er 30.000 kinders op strate, bi] faute van plekke in de scholen. Wat doet Combes In plaats van alles in werke te stellen om eene schuilplaats te bezorgen aan dut ontzag gelijk gioot getal kinders* ge tt hij i bevel uit van, in de stad nog 76 scholen te sluiten op den hoop... Moet men- daarvoor zot zijn. of niet cm 't schoonste van al is dat het ondeiwijs. volgens de wet, verplichtend is iedere ;n moet zijne kinders naar de schole zend n. Hoe rijmt men dat te gaar 2° Hij gaat opentlijk de wet te buiten. Gombes sluit de scholen in naam van art. 13 der wet over de kloosters. Waldeck-Rousseau, zijn voorzaat, die de wet gemaakt heeft, wierd in de Kamers on dervraagd over den zin van dat ar tine! '<-> Welnu Waldeck verklaarde dat de vrije scholen niet en gingen geslote i worden, dat er alleenlijk sprake was van gestichten die, zooals b. v. de noviciaten, in eigendom tt s- behooren aan de kioosters. Maar in Frankrijk en zijn er bijna geen vrije scholen waarvan de eigendom aan de kloosters is. Wat doet Combes? Hij sluit de vrije scholen maai'helde: op en lacht metde weten met Waldeck-Rousseau zijnen uitleg. En 'tland dat geloof gehecht had aan de woorden van Waldeck, het ongelukkig Frankrijk is bedrogen en... gefopt. Minister Gombes 3« handelt tegen alle recht. Daargelaten het recht der Kerk in zake van onderwijs en het natuurlijk recht dei huisvaders over de opvoeding hunner unde ren rechten waarmede men sedert lang de» spot houdt in Frankrijk, mocht men peizen dat de tribunalen ten niinste nog iets te zeggen hadden bij onze zuiderburen. Maar neen, Gotnbes loopt achter de uit spraken der rechtbanken niet. Men wilt in appel ofte beroep gaan. Niet te doen. Combes legt de wet uit volgens zijne wille keur, Gombes' wil is de wet. Is er dan geen recht noch rechtveerdig- heid meer in Frankrijk 4» Gombes handelt tegen de belangen des lands. Een der grootste belangen eens lands is 't onderwijs. Welnu 't spreekt van s zelfs dat, door die domme toepassing der wet, het onderwijs geweldig lijdt ia F^krijR. Wat kaa dat mij schelen? zegt Combes, velen van M. Combes uil te voeren en de zusters in vrede. En 't. voIk Podi ;e Te Roanne als de commissaris kwam met zij Lie garden om de zusers buiten te zetten, weêrklonk welhaast 't geroep Weg! weg! smijt ze in 't water. Leve de vrijheid En de commissaris poetste de plate Te Baios hield het vrouwvolk de wacht rond de zusterschool. Ieder vrouw stond met eene vorKe in den vuist De gendarmen kwamen op maar teen zij de opgewonden I heid dier vrouwen zagen,keerden zij wellicht hunne karre en lieten de zusters gerust in de schole. In v le plaatsen was bet al ver hetzelfde. Te Parijs zeive, in de hoofdstad, was hei vooral eene grootscbe betooging ten voor- deele der zusters.Langs alle kanten riep men in de straten Vrijheid Frijhnd Leve de Zusters fFeg met het ,,ouver- ncmentfFeg met CombesfFeg mei de Francs-mapons H eg met de dwin uo"1 p nevei van v>uuiues scsiuxdu -- - Die wilt dat ze grootsch zijn als het voor latenl^ijn eigen kasteel de school heropend. Imaar al te dikwijls het onbewus |,t geva[ betaamt werke mede met het Natio- kin- uoch Katholieke fierheid eu is noch derachtige zeifbewonderinge, politieke onverdraagzaamheid Wij, katholieken, weten dat niets zoo tegenstrijdig is met de ieeringe van Christus dan at wat de ootmoe digheid en de broederlijke liefde kwetst. 1 Neen, een katholiek en moet over zijnen persoo i niet hooveerdig zen, noch van zijn zei ven ingenomen; ook en moet. hij zijne politieke tegenstre vers met geen haa' en nijd bezien en behandelen. Ten opzichte van onze tegenstrevers moeten wij altijd in ons herte oprecht medelijden bewaren voor deze die ver en misleid, a'leenhjk slachtoffer van onbermhertige ^teioof-1 naai Comieit en ons stadsbestier, en hij zat roovers. I werken voor de ver en 't profijt onzer stad, Maar de hand drukken van iemand en de e re van ons vrije onofharikelijk Bel de, eenige oogenbiikken laler, mei|gi6. diezelfde hand, in slechte gazetten en schriften, ons.katholieken,onzen go 's dienst en onzen God zal aanranden neen, duizendmaal neen !.-• De hand drukken van vannen, die met diezelfdehaui, tegen katholieken, priesters en kloosterlingen zullen stemmen, ongelukkige schoei wetten doen doorgaan, 't brood uit den mond der armen stelen, kruisbeelden uit de scholen rukken, en kerken sluiten, dat, neen, nooit Dat is Katholieke fierheid. win- ïdwaaid en misleid, a'leenhjk onze - - n r".i meenstrevers zijn omdat de waarheid en tegen u opgestookt... Dat gelanden! Demissie. Demissie. Geef g 0f..niet'genoeg-voor oogeu dikwjls goed in dea grond, ,o«« de Zusters weder! t h eene schan- hun i met£cno£ g overkomen. Katholieken, drukt de ruwe ban i van 't wt rkvolk ofschoon verleid volk is en zal Conferentie van Kanonik üuclos in 't Folkshuis 6 Juli 1902. Moest men wel zoo luidruchtig den ver jaardag van den Slag der Gulden Spor en vie ren? Elkeen is van dat gedacht niet, ver re van daar. De Belgen hebben Liberale manifestatie van de Septemberfeesten ons de Zusters weder i 1* eene sctian-\omdat" men Ioverkomen. Iafgeschaft omdat zij deVrijheid 1 Vrijheid En to.» J.e d'é° bedro'„ Wioken- Maar de mk,ke band van radikaie "Tjf- a;nïmm^rÓ!S^,Wbwieidvm««!m|te^0^tiTd^>POvèretokt en vei-jscM», d»God. onieb Vader, en onzejSerixinerdenen nu .ters aangaai u.e, ver»iu.i ver-Uehoin, die God, onzen Vader, en onze ontelbare menigte vol geestdrift, door de I steende ui f boosaardigheid, stelselma- Moe Ier de H. Kerke m t aaugezichte straten van Parijs.'t Was een opi echte j g0(js<Jienst en kerke aanranden, slaan neen zij zouubevuiten zegetocht. die moeten wij, zonder wrok nogthans Als zulke feiten geen sprekend bewijs F wak nverbiddeUjk schliwen en RieZing bil"Jke<"roulwmrii^nn Te Boussli (Charleroi) had Zondag van te verstaan. |bestr;jden. eerie gedeeltelijke provinciale kieziug misschien om ons aan Bovendien zijn er vele van Combes'vrien j Dat bekennen wijgeernc, en luid plaats. [Vraakrijk aangenaam I de geschiedenis, den 1 Slag der Gulden Spo- Irenin 4302 geleverd. En waarom? Is 't den, zelts in 't ministerie, die beginnen te zeggen dat hij den bal mist en stom migheden doet. Zullen ze hem kunnen koelen Plicht der katholieke» Ja, er bestaat eene katholieke fier heid die noch de ootmoedigheid noch ie broederlijkheid en kwetst, maar die terzëlfdertijd de katholieken belei het slachtoffer te zijn van 't mensche- De liberalen werden geklopt en erjte maken, daar wij De plicht der Fransche katholieken, ja, I opzicht, en van 't noodlottig ge- van al dezen die nog eenigszms de vrijheid zeischap van in 't kwaad versteend» lnt iirtnht homifinpn pn in hnn lDtlci Wlll6I) I jj§|f0V0PS en bet recht beminnen en in hun land willen behouden zien, 't is van den strijd aan te gaan, met wijs beleg en taaien moed, tegei de dwinglandij die Frankrijk wil ten onde ren brengen. Iets dat hun ontbreekt 't is de eendracht' Kosten zij toch eindelijk verstaan dat zij zon der de eendracht nooit nievers en zullen Fier dus mogen en moeten wij, ka tholieken, zijn, over ons Geloof en on zen Godsdienst. Wij zijn immers de eenige ware dienaars van den God-rnensch en zal geballoteerd moeten worden tut schen katholieken eu socialisten. De anticiericalen zijn fel achter uitgegaan, zegt de Chronique. Op twee jaar tijd hebben de katho lieken 2600 stemden gewonnen. Ziehier de cijfers 4900 1902 I nu met die natie in j vriendschap leven (Een liberaal blad, I nummer van 13 Juli). 12, Juli 1902. De liberale partij heeft zich onthouden van alle deelneming in de feesten van Yper. Zij heeft hare bijtrede gedaan aan het vaderlandslieven de feest van Kortrijk, en zij heeft wel ge daan. Wat. dezen aarig-at, zij vreesden Vrank: ijk te kwetsen,zij mogen weten dat Vrankrij in de betooging van Zondag, zelf verte genwoordigd was. 't Is de werking van Vrankrij k in 1830 vergeten, van te ver onderstellen dat die natie het kwalijk ne men kan dat België zijn geluk betooge van vrij en onafhan- Katholieken Liberalen Socialisten 4000 4600 12000 6525 4326 9233 onze van Kortrijk bewijzen hunnen voorrang sedert 25 jaren. macht in de eendracht, en op den dag aai fler 0ver. de fransche katholieken allen eenarachtig zuilen werken en strijden voor 't veroveren En laat ons nooit, neen nooit, u van hunne rechten en vrijheden, op dien dag misplaatste schaamte of lage baatzuch- zullen zij, vast en zeker, de bovenhand heb- tigheid, onze plichten verzuimen, ol ben in hun vaderland. ons katholieke overtuiginge wegste- God «ave dat 't niet lange meer en duurde! 1 ken en verduiken Toemaatje Fier, 't hoofd recht, gaan wij Weet eij van welke partij M. Combes is vrije wegen. Hij is RAD1KAAL. Laat godsdiensthaters lustzoekerseD Radikaal andere die ik niet noemen wil ons, iri Ja, radikaal. It voorbijgaan, steenigen met smaad En M' Nolf, geeft hij hem ook met uil eu spot) ea gaan wjj v00rt 't hoofd voor radikaal I nog rechter en.... laien wij de vuilig- Ja zeker, M' N df is radikaal. heid liggen 1 Zoo. COMBES EN NÜLi ZIJN A I £n jaten wij ook nooit, no it, uit T EE RADIKAAL armzalig menschelijk opzicht, alswan- .a[JK[. vw-umcicu, c Ja, alle twee ram i vijancieD van God en kerke, onze tusschenkomst uitlokken, En t is uit radikaaischap dat 4 Uodsdienstige gevoelens kwetsen, en verbieden of ontzenuwen. bes alzoo de kloosterzusters buitensmijt, de|ouu 13 Juli 4902. Aan een ordewoord, dunkt ons, gehoor zamende, schilderde de liberale drukpers de Groeninghefeesten af, als gericht tegen Vrankrijk. De vaderlandsche drukpers wilde Vrankrijk verbitteren, eene diplomatieke de feesten doen kelijk te leven. (Hetzelfde blad, nummer van 20 Juli). Pier. Maar dat is wit en zwart, Frans. Frans. Mais c'est le Progrès des idéés, ga. Et puis cela dépend des cas. of |Saint-Patik Ernest zit, la cigarette ii la bouehe, aan den schrijftafel zijn artikel Cortège aux lumières voor 't Progrès op te stellen. Benedikt Aelbroek zij pijpe met nen truis in den mond,vertaalt in't vlaamsch, Nestjes gevrochle om het in 't Weekblad te kletsen. Ernest. Opgelet, Benedikt en niet gela- ctien Ge moet weten ikke en gij en gij en ikke schrijven voor een ganscb ver- schillig publiek. Ik schrijve ik in 't frausoois voor 't uitgelezen deel van onze radikale kudde. Ge moet dus begrijpen ende verstaan dat ik, zooveel het in mijne macht is, moet trachten kiesch tt zijn in mijne uitdrukkingen en entwaiscn fat soen aan mijnen artikel geven .Gij, schrijft voor 't strijkersvolkje en dat goedje en "J EL ÜUL' VKKFLlliIllC.lNU unz,wuiu uuuui..n.w --j T" I 3 1 -1 I1 Uownnnnd I n f n rj 1 7 -ïl MIC H I i S v hun in., Jn H ifarko Ti 'f ri 0-p7, i p. h 191 w ij heideren op, uit au r-1 j --j j I U li «A --"l aer ue ceiiuLduuw iinjiiaaio *«1-1 uvu komen Dddr gelijk bij ons en elders ligt de I G0<i dienen is koning zijn. «xonhf in de eendracht, en op dendagdatj r, j

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1902 | | pagina 1