DIT i s EN O MM ELANDS, Op Zaterdag, 9en Mei 1903, 5 centimen 't blad. 38s£e jaar. Talmerk 1250 Wij vieren Mei Bewindschappelijk Nienws Frankrijk Weg met Nolf! Wegweg met Nolf! Italië Spanje Kamer der volksvertegenwoordigers Te trekken bij <len Uitgever Th 36, in de Boter strata, te Yperen bij 's land boodschap 10e zen ofte post, tegen 3 frank j tars. 't Nieuwsblad van Yper verschijnt 's Vrijdags, en's Zaterdags na de markt, tegen 3 f. 's jaars3 f. en den vrachtloon buiten Belgenland. W Het Wad en is niet min te trekken dan voor een geheel jaar en 't wordt H op voorhand betaald. m lies moet vrachtvrij ingezonden worden naar de Boterstrate, Tk 36, te "Yper. Echt en recht, 't oud Volk indachtig; Kinderlijk, niet kinderachtig; Ypersch, Vlaamsch en, bovenal, God getrouwe ik wezen zal De bekendmakingen kosten 0,fr.l;> de reke binnen T blad is 't 0,f.30 van 's Rechters wegen f. t; overdruk, 5 fr. 't honderd, leder boek, waarvan ons twee afdruksels zijn gezonden, wordt besproken. De Heeren van de Agënce Havaste B ussel, Tk 32,in de Magdalena- strate, en te Parijs, n° 8, Place de la Bourse, ontvangen bekendma kingen voor 't Nieuwsblad van Yper, v ;nj al die buiten Oost- Wcstvlaanderen wonen. Meidag De socialisten hebben den eersten gevierd. Brave katholieke lezers, laat ons doen, zooals onze ouwkens het voor ons deden en zooais wij het moeten leeren aan onze kinderen niet alleen den eersten Mei, maar de geheele Mei maand, met haar groen eu hare bl<>e men, met de in pracht ontluikende natuur, de maand toegewijd aan de Heilige Maagd. Wij vieren Mei, in onze kerken en kapellen, waar armen en rijken naast elkander knielen, om den zegen van de Moeder Gods af te smeekeu, om haar te samen hunne gebeden en lof zangen op te dragen. Die gezamenlijke vereering der Moeder van Hem die, vooraleer zijn openbaar leven te beginneu, verkozen heeft in den werkersstand geboren te worden en als werkman te leven, is eene vreedzame en godsdienstige be tooging ten voordeele v n de toena dering der standen,van de ware chris telijke broederlijkheid, welke al de klassen der samenleving in éénen band sluit en alleen de ware oplossing is van alle maatschappelijke vraag stukken. Wij vieren Mei en vragen aan Maria niet alleen ons en onze huisgezinnen te zegenen, maar ook haren zegen uit te strekken over de arme verdwaal den, die zich door de roode verleiders hebben iaten meeslepen in den poel van ongeloof en vrijdenkerij wij vragen dat zij aan die ongelukkigen de oogen opene en hun toone dat de goddeloosheid nergens vrede en m ei vaart stichten kan, maar eene besten dige oorzaak is van klassenhaat, ont binding, revolutionnaire eischen en bloedige onlusten. Wij vieren Mei, niet om haat te stoken en tot wraaklust aan te vuren, maar om ons en de gansche bevolking van ons vaderland te stellen onder de bescherming van de Moeder der schoone, christene liefde. Wij vieren in de maand Mei de wereldberoemde encycliek Rorum iNovarum bet richtsnoer der chris tene werkmansbeweging, vijandig aan alle revolutionair geweld. Mei, maand van god -dienstig gevoel en van toewijding aan Maria M i, die de kinderen hunne hertjes en hunne offeranden aan de Moeder Gods ziet opdragen Mei, maand der heerlijke kerkplechtigheden, wees gegroet De toestand 't Is altijd van dal ongelukkig land dat wij eerst en raeest moeten spreken... 't is altijd voort slecht nieuws dat wij te meidien heb ben. Buiten de ontvangst le Parijs van Edouard VII, Koning van Engeland dien Combes en Loubet en al de andere radicalen en kerk vervolgers paaien met holklinkende woor den en vleien om ter meest... om eene deco ratie te krijgen buiten dat, beste Lezers, geer. ander meldensweerdig nieuws dan van de gruwelijke kerkvervolging. Gelijk gij weet staan de zaken daar nu alzoo Ten eerste Een voor een moeten daar al de kloosterlingen buiten, niet alleenlijk buiten hun klooster, maar buiten hun land Ten tweede Al de kerken en kapellen die niet en dienen als parochiekerken, maar als openbare bidplaatsen die de parochianen ten dienste staan, moeten gesloten worden Ten derde De bisschoppen en mogen in hunne kerken geen een pater meer laten prediken, zelfs de die niet die hun paters kleed afgeleid hebben en wereldlijke pries ters geworden zija Leve de vrijheid Protestatiën der F3isschoppen Verre 't meeste deel van de Bisschoppen hebben zich krachtdadig verzet tegen die vrijheidschendende maatregels van Combes Noemen wij Kardinaal Richard,aartsbisschop van Paiijs en Mgr Turinaz, bisschop van Nancy. 't Ware te lang al de prolestat;ën op te nemen, vergenoegen wij ons te zeggen hoe Mgr Turinaz te werke gegaan heefl. Wij houden er te meer aan Mgr Turinaz te nee men, aangezien het geusch bladje Weke blad van Yper vele houdt van 't gezag van dien bisschop. Welnu die bisschop had een gewezen pater nu wereldlijke priester geworden en inge schreven in 't bisdom van Mgr Turinaz, uitgencodigd om te preêken in zijne kerk Verbod van Combes Jamaar de bisschop houdt aan zijn recht. Hij beklimt zelve den predikstoel, en voor een overgroot getal aanwezigen spreekt hij in dezer voege Mijne Lieve Broeders in Christo, de mi nister, zijn recht te builen gaande, wil mij verbieden hier te laten prediken wie ik wil Dat zijn mijne zaken alleen. Daarom hield ik eraan zelf protest te teekenen tegen zulke ongeloovelijke rechtschending, en tevens u aan te kondigen dat Eerw. Heer X..., ge wezen Jesuiet, nu priester van mijn bisdom, seffens na mij dezen predikstoel zal beklim men en tot u het woord voeren En de bonderde menscben, die in de kerk waren, gingen aan 't toejuichen De Groote Chartreuze De Groote Chartreuze is het moederhuis der Chartreuzen of Karthuizers die den regel volgen van Sint Bruno. Dat moederhuis staat midden de bergen van het franscb departe ment van den Isère, en wierd in 1082 door Sint Bruno geslicht. Sedert dien verbleven de paters daar gedurig voort, biddende en werkende. Nu, die pa'ers zijn uitnemende rijke. Dat komt bijzonder iijk door de fabrikatie van een likeur, genaamd met hunne name Char treuze Dat geld besteedden zij milde aan allerhande godsdienstige, ja zelf overvloedig aan nuttige maatschappelijke werken en allerlei staalswerken. Zoo hebben zij uilslui- lelijk met hun geld stadhuizen, scholen, hos piialen, oudemannenhuizen, weezegestichten gebouwd, bruggen en kaisijen geleid, kei wegen geleid voor de boeren en straten verbeterd, enz., enz. Voegt daarbij dat zij duizende, leest wel, duizende armen geheel n al onderhielden, vele werk bezorgden, de zieken en stervenden bijstonden, enz., en gij zult een klein gedacht hebben van al het goede dat die paters Karthuizers daar ver richt hebben. Welnu die Karthuizers moesten ook weg... en zijn weg. Zij wonen thans te Tarragone, n Spanje. Maar 't is hier dat de hond gebonden ligt. Waarom moesten die Paters ook weg Ten eerste 't is zeker, al zoo zeker ot dat twee en twee vier is, dat 't gouvernement van Vrankrijk voreugesleld "heeft aan de Kar- thuizers van te blijven in hun klooster... oi> conditie van eenige millioexen te geven aan den Staat, om zijne schulden te dekken De paters hebben natuurlijk geantwoord dat hunne conseientie niet te koopen stond. Dus... zij moeten weg Honden buiten Ten tweede De joden begeeren sedert lang, voor hun «ai:,Chartreuze te fabrikeeren. lamaar, ge en kunt maar Chartreuze fabri keeren in de Chartreuze... Dus, de Cbartreu zen of Karthuizers moesten weg uit de Chartreuze! Vatje-vous? Leve de Vrijheid, Gelijkheid, Broeder lijkheid t Weekblad en de kerkvervolging De geuzegazette van M. Nole juicht en jubeltBravo, zegt ze, dat is gehandeld Hoe jammer dat het hier alzoo niet en gaat!! KIEZERS, OORDEELT In het laatste nummer van 't Weekeblad, namentlijk van Zaterdag 2° Mei 1903, staat er te lezen, eerste bladzijde, earste kolom Frankrijk komt, met een crooten en verdienstelijken bezemslag, zich te zuiveren van de kloosterplaag Eenige reken booger 't Weekblad is spijtig omdat bet lib- raai bestuur van 1879 in België zoo slap gevallen is,en het schrijft: In Frankrijk, zou het anders geweest zijn. Men zou er vlakaf de heeren bisschoppen en pastoors oproermakers op droog zand gezet hebben. Men zou er, met eenige gendarmen, kort spel gemaakt hebben met hun kraehtcloozcn oproer. En zijne heiligheid de paus zou zeer voorzichtig hebben laten doenuit vrees het concordaat te zien verbreken. Wat leeger, liegt het Weekblad... dat het stinkt. Het beweert dat nu in Vrankrijk niet een bisschop geprotesteerd heeft Wij hebben gezien wat de beweringen van dat geuzebladje weerd zijn. Weet gij hoe- vele Even veel als de kiesbeloften van Sint Patiek Eene pratieke bemerkinge 't Gaat uitnemende slecht in Vrankrijk iedereen zegt het, en men is schier moê van het te zeggen. De gazetten van Vrankrijk, zelfs deze die niet katholiek zijn (uit bate, deze) spuigen vier en vlamme 't worden grootsehe betoogingen ingericht, men roept en tiert van Vive la liberté Vive les SceurslLeve de Vrijheid! Leven de Zusters!» enz., enz.,... en 't blijft gelijk te voren. Waaraan liegt dat Aan de KIEZERS, en aan hen alleenlijk Wilt gj er het bewijs van Wij hebben gezien in de gazette hoo het volk rond Lourdes opgewonden en geweldig was tegen gouvernement omdat het geruchte liep dat hunne groote kerk, de basilieke, ging geslo ten worden ('t en is immers geen paroehie- kerke). O ze waren hoorndulWat de kerke sluiten Dat en mocht en kon en zou niet zijn Eliwel, weet gij voor wien dat dat volkske stemtVoor een radicaal, lijk Nolf, die zelve de sluiting der kerken gestemd heeft Hoe legt ge dat uit 't Is doodeenvou dig. Dat volk heeft zich iaten verblinden en misleiden door 1) valsche radicale beloften, en 2) door de leugens van dien radicaal, dat hij legen de religie niet en was Is 't ook alzoo niet dat onze Sinl-Patiek te werke gaat Kiezers, opgelet Wilt gij van 't zelfste laken geen broek krijgen Wilt gij de nunnen bewaren en de kerken open houden Wilt gij niet bedrogen zijn en 't schaap worden WEG DAN MET DIE RADICALEN Hij mag naar 't fransche gaan nunnen buiten steken, priesters uithongeren en ver bannen, kloosters stelen, likeur fabrikeeren, Dreytus ophemelen, naar de Loge gaan, 'i werkvolk bedriegen en de arme menschen broodrooveo De radicalen en 't werkvolk Die vuige, vuile gemeene slechteriks van xansche radikalen, die canalien van volks verdrukkers smijten en stampen nonnen en paters buiten, sluiten de goe scholen en de kerken... om't klein volk, de aime men schen, 't werkvolk TE DUIVELEN 't Bewijs Hier ze, en 'k zou willen weten wat dat het goddeloos, godlasterend Week blad, de voorstaander van 't zesde gebod, daarover zal zeggen. 1) Wat doen de moeders van de radikalen? Madame Jaurès, moeder van den socialisten volksvertegenwoordiger (député) is over korten tijd ziek geworden zij wierd be zorgd... door wereldlijke ga-je lachen, iè door twee nunnen «dominicanessen» Mijnheere Jaurès heeft die zusterkens her te- lijk bedankt. Is één 2) Wat doen de vrouwen der radikalen? Mme Waldeok-Rousseau is deze dagen geope reerd geweest door den doktor Poirier. 't Was te Parijs te doene, bij... do religieu z°n Augustiress"n n°29, rue do la santé Is twee 3) Wat doen de dochters der radikalen M. Bourgeois,radikale president der Kamers, heel: eene dochter ziek liggen te Cannes. Zij wordt daar bezorgd door twee zusters du Bon Secours de Lyon Is drie 4) Wat doen de zoons van de radikalen Te Neuilly-sur-Seine, is er een knoddig manneke eersten in cat 'chismus. Wie is het? De zoon van den radikalen M. Saint-Patiek.. neen, neen, 'k missevan M. Rouvier, minister van financiën. Te Parijs, op öaint-Philippe du Roule, weet gij wie er daar het kompümentje af dopte op Mijnheer de Pastoors' feestdag De kleinzone van M. Lcubet zelve Enz... enz... Werklieden en kleine burgers, verstaat gij nu hoe die radikalen met u den aap houden Indien de nunn-ikens goed zijn voor hen,waarom zijn zij ook niet goed voor u Gij moogt ziek zijn en verlaten, onbe zorgd, sterven van honger en gebrek uwe kinders mogen vloeken en leven lijk beesten, zingen en tieren van 't ongedierte der papen; maar zij, als zij ziek z ;n, zij moeten eene kloosternonne hebben om hen bij te staan, te kuisschen (want 't is kuisschen aan);en hunne kinders moeten catechismus leeren en eeri boukeetje presenteèren aan M. de pastor. Verslaat gij nu, hoe gij gefopt, bedrogen, bespot en beschimpt zijt Wilt gij u wreken over die lafaards Stemt er tegen Door uwe stemme gij almachtig Dopt ze maar plat Weg met de radikale YolksYerdrukkers zijt Bezoeken bij den Paus Koning Edward van Engeland is bij Paus geweest. Bemerkt wel dat die een protestant is. Na hem is keizer Willem van Dui schbind daar ook geweest, en deze is ook protestant 't Eu zijn maar onze liedeodaagscshe Ypt-r- sche li bei alen die den Paus bespotten on noozele lawijlmakers, vuile volksbedervers, sehaamtelooze leugenaars en eereroovers Ziehier nu eenige bijzonderheden over het bezoek van den keizer van Duilschland [Naar het Vatikaan Voorop een peloton van 8 carabiniers te paard, twee Duitsche pikeurs in groot gala- costuum, de keizerlijke Daumont, met vier paarden bespannen, waarin de keizer en de kroonprins in groot uniform. Het rijiuig was begeleid door drie luite nanten der kurassiers van de Duitsche lijf wacht, in groot uniform. Naast het keizer lijk rijtuig reed prins Eitel-Fritz. Twee schildknapen te peerd volgdtn, benevens een ander peloton carabiniers te peerd. Verder 12 rijtuigen met het gevolg, waaronder graaf Waldersee. De menigte juichte toe, de troepen bewe zen de eer op den doortocht des keizers. De muzieken speelden het Duitsche volkslied. De soldaten presenteerden 't geweer. Straten en vensters slikten van het volk. Op de Piazza Santa Martha stonden 800 Duitsche pelgrims van Keulen, met eene vlag en co carden in duitsche kleuren, die den Keizer eene ovatie brachten. Aan de Porta Fondamenta stond een piket Zwitsersche wachten opgesteld. Te 2 u. 45 was de hertog van Mecklenburg in het Vati kaan aangekomen om bij de aankomst des keizers aanwezig te zijn. Later kwamen baron von Rolenhan, kardinaal Rampolla, enz. Te 3 ure 1/4 reed de keizerlijke stoet het Vatikaan binnen langs de Porta Zecca, waar de Italiaansche earabiniers achterbleven. gingen de Toen de stoet voorbij was, Duitsche pelgrims naar de kerk van Sint- Marcus, waar zij een Te Deum zongen. Toen de keizer op de binnenplaats van San Datnnso kwam, traden de Kamerheeren en andere personnagies vooruit om den keizer en de prinsen te begroeten. Zij verlieten de rijtuigen en begaven zich naar de kamers van den H. Vader. Op hunnen weg bevon den zich de hertog van Mecklemburg en gevolg, de bisschoppen van Freiburg, Fulda, Mainz en Rothenburg, die den vorst hul digden. De keizer trad alleen het kabinet van Leo XIII binnen, terwijl de prinsen en de overige bezoekers in de voorzalen blev-n. De keizer bleef 27 minuten in gesprek met den Paus, die hem prachtige mozaïken aanbood, voorstellende het Forum, de fon tein Trevi en de Engelenburcht. Toen ontving de H. Vader ook de prinsen, met welke bij tien minuten in gesprek bieef, en daarna werd het gevolg voorgesteld. Leo XIII, die er zeer goed uitzag, drukte allen de hand. Hij sprak een tijdlang over de artistieke en wetenschappelijke betrek kingen tusschen Duitschland en Italië, name lijk te Rome. Hij noemde de Duitsche ge stichten te Rome op, waar Duitsche geleerden op merkweerdige wijze arbeiden. Na het bezoek aan den Paus bracht eerst de keizer en daarna zijn gevolg een bezoek aan kardinaal Rampolla. Te 5 ure 40 was de keizer terug in het gezantschap. Belangrijkheid dier bezoeken Door die bezoeken hebben die twee ver in bewezen en bekend dat de Paus de ware meester is van Rome de koning van Rome. Hoe zoo dat Ehwel, sedert dat de Paus zijne Staten gestolen wierd, en wilt hij gerne foningen, noch keizers, noch Staaismeesters ontvan gen, als zij komen rechtstreeks van den koning van Italië die de pauzelijke Staten '-en onrechte behoudt. lamaar, hoor ik u zeggen, die twee vor- koniug st"n !n,dden eerst b'J den Koning geweest, en zijn van daar naar den Paus gegaan zij hebben eerst bij den koning Js. ■.veest, maar dat ze van 't koninklijk paleis naar den Paus gegaan zijn, is mis. Koning Edward is van 't paleis naar een engelsen klooster gegaan, dat aanzien wordt als engelsche grond en de keizer van Duitsch land, voor dat hij bij den Paus ging, was naar het duitsch gezantschap getrokken welnu, door iedereen eri overal is hei paleis van een gezantschap aanzien als vreemde grond. Zoo bekomen de protestanten de rechten van den Paus Groote katholieke zegepiaal Er zijn kiezingen geweest door geheel Spanje. De katholieken komen met eene groote meerderheid uit den slag, niet tegen staande een helsch geweld van radicalen, revolutionnairen en socialisten, ('t Is al verre 't zelfste De katholieken moeten alsdan een 70 tot 80 stemmen meerderheid hebben in de Kamers. En 't Weekblad zal zingen dat de wind liberaal zit Het verlof der kamerheeren is uit. De eerste zitting wierd Dinsdag 5 Mei geopend ten 12 ure onder het voorzitter schap van M. Scboilaert. Na de trekking der afdeelingen voor de maand Mei, antwoord den de bevoegde ministers aan de wa^en vóór Paschen gesteld door verschillige ka- mei heeren. Het overige der zitting werd ingenomen door eene ondervraging van M. Daens die de katholieke gemeenteraad van Aalst be- m m m den j w w

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1903 | | pagina 1