Eerbied Per Telefoon king van Yper, Zondag achternoen naar St Piaterswijk te komen waai' er alle soorten van feesten gaan plaats hei.ben. Deze feesten zullen overal ten zessen gedaan zijn om de katholieken toe te laten naar de groote kiesvergadering te gaan in fc Volkshuis. Reusje verneemt dat het eene buitengewone belangrijke vergaringe zal zijn. Iedereen dus er naartoe. Er is plaatse voor 2000 menschen. Reusje zal van dezen keer te midden de zale zitten. Reusje lacht wel geerne, maar toch in den grond is hij eerder serieus gelijk een mensch van ondervinding, en t is nu een serieus woordeken dat hij niet zijne goede vrienden, van Yper, wilt spreken. Kwestie van EERBIED. Eerbied en vertrouwen verdienen zij die zeiven eerbied hebben voor al dat goed en eerlijk en heilig is, en bijgevolg eere ver dient. Vind ik bewezen dat zij dien eerbied niet en hebben, dan keer ik bun mijn rug en'k zegge Reusje en wilt van geen zulk volk zij zijn van de on^en niet. Of fj nu eerbied hebben voor wien eere toekomt Zij,wie is dat?... 'k zegge de liberalen. Laat ons wat redeneeren, onder ons. Hebben ZIJ eerbied voor de Godheid Bestaat er wel een God Maar Reusje toch, hoor ik u zeggen, wie kan er daar aan twijfelen Niemand inderdaad. Maar toch 't staat in den Bijbel dat: de dwa^e in zijn her te zegtdaar is geen God. En wat de liberaalkes in hun herte zeg gen, en zal ik niet verklaren.... of het ge neert dat er een God is, 't is hunne zaak. Maar zie hunne kopstukken in t werk, en'k vraag het u zijn ze goddeloos, ja of neen En als men het Weekblad in zijne spot tende en lasterende tale hoort spreken of ziet schrijven van de ONBEKENDE AL MACHT, die men God NOEMT, 'kvrage het u, wat is dat anders dan eene ontken ning van de Godheid zelve Ja, Reusje, hoor ik u zeggen, dat is lastertaal, en 't kwetst onze godsdienstige gevoelens,—Maar 't en is maar 't Weekblad, en wat gaat hun dat voddeken aan Luistert 't Weekblad is 't orgaan der liberale associatie, en 't is de liberale asso ciatie die hare mannen uitsteekt voorde ü<r. *tts dus. dcu* - vrilla zeggen, door de penne en net schrijven van 't Weekblad dat het liberalismus van Ypei ziine gedachten en strevingen laat kennen. Maar, Reusje, gij zult toch niet zeggen dat Mijnheeren Nolf en Bruntaut en con- soorten verantwoordelijk kunnen gemaakt worden voor AL 't geen 't voddeken uit kraamt. Neen, vrienden, zekerlijk neen. Maar 'k zegge dat in de gewichtigste f aken in zaken die geheel den strijd maken tusschen liberalismus en katholicismus'k zegge dat, in zulke zaken, het Weekblad herhaalde keeren en doorgaans eene overtuiging, ge zindheid of loochening niet kan voorhouden, zonder dat de chefs der liberalen daarvoor verantwoordelijk en aanzien worden, als zij het niet opentlijk loochenstraffen of tegen- prekenDus. En WELKEN EERBIED HEBBEN ZIJ VOOR CHRISTUS, den Godmensch, den gekruisten Zaligmaker der menschen Oh ze zullen wel boffen, als 't past, met de leering van Christus en zeggen dat Chris tus arm was, envoi liefde, en nederig, en een ledenmeesterom ons daarmede te be- preêken, ('t zijn schoone mannetjes om te preêkenziet ze in 't werk....) (Weekblad 11 april 1903). Maar Christus durven zij, met minachting, op denzellden voet en rang stellen met een Confucius en Boudha en Luther den ketter l.... En Christus1 kerk en instellingen beschiim pen zij, als ware zijn godsdienst maar goed in theorie of goed, ja, voor onwetend volk dat ponder godsdienst ieer gevaarlijk kan weien voor de maatschappij (Weekblad 23 mei 1903). Zijne Kerk is vervallen, zijne Godsdienst verbasterdgelijk of Christus geen God en zou zijn,bekwaam om zijn werk te volhouden en te doen duren. En Christus zelf, voor hen, is maar een mensch, en bijgevolg geen God, aangezien, volgens hen, dat AL de Godsdiensten door de menschen ielf fijngemaakt (Weekbl. 23 mei 1903). Ah Reusje huivert als hij zulke dingen hoort uitkramen in zijn gelieide en katho lieke Yper Wat moet men zeggen van zulke mannen! Oh 't zijn goddelooze en \ulk volk en is van Reusjes volk niet. (Vervolgt) V* lit g'J .'tt'U - -4'' ïïKcCris rioolen d< Katholieke regeutie ia 12 jaren heeft g-legd? 61*27 meters. Ik zeg: zes duist honderd zeven en twintig meters. En de losten daarvoor ni A ver hoogd. i. Beertje van de Logie, I oudste burgertje van Brugge aan den telefoon Zondag achter- noene. 6 ure. Rrrrrrrrrrrrrr Rrrrrrrrrrrrrr Alloo Alloo Hotel du Nord, als 't u belieft Sa y est Alloo Alloo Mijnheer, wees zoo goed Reusje te verwittigen dat iemand uit Brugge hem moet spreken, "t is vaa haast je zeere, menheere. 'k Wachte. Onder de Torre. DRAKE, REUSJE, COMMISSARIS Zoo dat ge overtuigd zijt van 't geen dat ge zegt, Drake Gansch en geheel overtuigd. Reusje LingelingelingelinglLingelingelinglt Wat den drommel is dat, Drake. Ver wacht ge iemand Bah neen ik, Reusje, wie mag er alzoo klinken! 1 Binnen —Mijnheer de Reuze,gij wordt vriendelijk verzocht naar het Hotel du Nord, Statie straat, te komen. Er is daar een Heer die uit Brugge u per telefoon wil spreken. Het zou moeten sitót, in allerhaast, subiet, in twee weerlichten en een oogslag zijn, zeere,. zeere, zegt Menheere. III. DRAKE, REUSJE Een heer uit Brugge Een heer uit Brugge Wat raast die vent daar Per telefoon —Hotel du Nord 'k Geloove dat die knape op mijn affront uit; is en dat hij met mij den aap wil houden t Is goed* v V

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1903 | | pagina 65