Eerbied
Per Telefoon
king van Yper, Zondag achternoen naar
St Piaterswijk te komen waai' er alle soorten
van feesten gaan plaats hei.ben.
Deze feesten zullen overal ten zessen
gedaan zijn om de katholieken toe te laten
naar de groote kiesvergadering te gaan in fc
Volkshuis. Reusje verneemt dat het eene
buitengewone belangrijke vergaringe zal
zijn. Iedereen dus er naartoe. Er is plaatse
voor 2000 menschen. Reusje zal van dezen
keer te midden de zale zitten.
Reusje lacht wel geerne, maar toch in
den grond is hij eerder serieus gelijk een
mensch van ondervinding, en t is nu een
serieus woordeken dat hij niet zijne goede
vrienden, van Yper, wilt spreken.
Kwestie van EERBIED.
Eerbied en vertrouwen verdienen zij die
zeiven eerbied hebben voor al dat goed en
eerlijk en heilig is, en bijgevolg eere ver
dient.
Vind ik bewezen dat zij dien eerbied niet
en hebben, dan keer ik bun mijn rug en'k
zegge Reusje en wilt van geen zulk volk
zij zijn van de on^en niet.
Of fj nu eerbied hebben voor wien eere
toekomt
Zij,wie is dat?... 'k zegge de liberalen.
Laat ons wat redeneeren, onder ons.
Hebben ZIJ eerbied voor de Godheid
Bestaat er wel een God
Maar Reusje toch, hoor ik u zeggen,
wie kan er daar aan twijfelen
Niemand inderdaad. Maar toch 't staat
in den Bijbel dat: de dwa^e in zijn her te
zegtdaar is geen God.
En wat de liberaalkes in hun herte zeg
gen, en zal ik niet verklaren.... of het ge
neert dat er een God is, 't is hunne zaak.
Maar zie hunne kopstukken in t werk,
en'k vraag het u zijn ze goddeloos, ja of
neen
En als men het Weekblad in zijne spot
tende en lasterende tale hoort spreken of
ziet schrijven van de ONBEKENDE AL
MACHT, die men God NOEMT, 'kvrage
het u, wat is dat anders dan eene ontken
ning van de Godheid zelve
Ja, Reusje, hoor ik u zeggen, dat is
lastertaal, en 't kwetst onze godsdienstige
gevoelens,—Maar 't en is maar 't Weekblad,
en wat gaat hun dat voddeken aan
Luistert 't Weekblad is 't orgaan der
liberale associatie, en 't is de liberale asso
ciatie die hare mannen uitsteekt voorde
ü<r. *tts dus. dcu* - vrilla
zeggen, door de penne en net schrijven van
't Weekblad dat het liberalismus van Ypei
ziine gedachten en strevingen laat kennen.
Maar, Reusje, gij zult toch niet zeggen
dat Mijnheeren Nolf en Bruntaut en con-
soorten verantwoordelijk kunnen gemaakt
worden voor AL 't geen 't voddeken uit
kraamt.
Neen, vrienden, zekerlijk neen. Maar
'k zegge dat in de gewichtigste f aken in
zaken die geheel den strijd maken tusschen
liberalismus en katholicismus'k zegge dat,
in zulke zaken, het Weekblad herhaalde
keeren en doorgaans eene overtuiging, ge
zindheid of loochening niet kan voorhouden,
zonder dat de chefs der liberalen daarvoor
verantwoordelijk en aanzien worden, als zij
het niet opentlijk loochenstraffen of tegen-
prekenDus.
En WELKEN EERBIED HEBBEN
ZIJ VOOR CHRISTUS, den Godmensch,
den gekruisten Zaligmaker der menschen
Oh ze zullen wel boffen, als 't past, met
de leering van Christus en zeggen dat Chris
tus arm was, envoi liefde, en nederig, en
een ledenmeesterom ons daarmede te be-
preêken, ('t zijn schoone mannetjes om te
preêkenziet ze in 't werk....) (Weekblad
11 april 1903). Maar Christus durven zij,
met minachting, op denzellden voet en rang
stellen met een Confucius en Boudha en
Luther den ketter l....
En Christus1 kerk en instellingen beschiim
pen zij, als ware zijn godsdienst maar goed
in theorie of goed, ja, voor onwetend volk
dat ponder godsdienst ieer gevaarlijk kan
weien voor de maatschappij (Weekblad 23
mei 1903). Zijne Kerk is vervallen, zijne
Godsdienst verbasterdgelijk of Christus
geen God en zou zijn,bekwaam om zijn werk
te volhouden en te doen duren.
En Christus zelf, voor hen, is maar een
mensch, en bijgevolg geen God, aangezien,
volgens hen, dat AL de Godsdiensten door
de menschen ielf fijngemaakt (Weekbl. 23
mei 1903).
Ah Reusje huivert als hij zulke dingen
hoort uitkramen in zijn gelieide en katho
lieke Yper
Wat moet men zeggen van zulke mannen!
Oh 't zijn goddelooze en \ulk volk en
is van Reusjes volk niet.
(Vervolgt)
V* lit g'J .'tt'U - -4'' ïïKcCris
rioolen d< Katholieke regeutie ia
12 jaren heeft g-legd?
61*27 meters.
Ik zeg: zes duist honderd zeven
en twintig meters.
En de losten daarvoor ni A ver
hoogd.
i.
Beertje van de Logie, I oudste burgertje
van Brugge aan den telefoon Zondag achter-
noene.
6 ure.
Rrrrrrrrrrrrrr
Rrrrrrrrrrrrrr
Alloo
Alloo
Hotel du Nord, als 't u belieft
Sa y est
Alloo
Alloo
Mijnheer, wees zoo goed Reusje te
verwittigen dat iemand uit Brugge hem moet
spreken, "t is vaa haast je zeere, menheere.
'k Wachte.
Onder de Torre.
DRAKE, REUSJE, COMMISSARIS
Zoo dat ge overtuigd zijt van 't geen
dat ge zegt, Drake
Gansch en geheel overtuigd. Reusje
LingelingelingelinglLingelingelinglt
Wat den drommel is dat, Drake. Ver
wacht ge iemand
Bah neen ik, Reusje, wie mag er alzoo
klinken! 1
Binnen
—Mijnheer de Reuze,gij wordt vriendelijk
verzocht naar het Hotel du Nord, Statie
straat, te komen. Er is daar een Heer die
uit Brugge u per telefoon wil spreken. Het
zou moeten sitót, in allerhaast, subiet, in
twee weerlichten en een oogslag zijn, zeere,.
zeere, zegt Menheere.
III.
DRAKE, REUSJE
Een heer uit Brugge Een heer uit
Brugge Wat raast die vent daar Per
telefoon —Hotel du Nord 'k Geloove
dat die knape op mijn affront uit; is en dat
hij met mij den aap wil houden t Is goed*
v
V