REDEVOERING in openelucht ÏJperlingen gansch bevlagd, en de huizen verdwenen letterlijk bachten allerlei waaiende vlaggen en wimpels. 't Was te midden van zulke rijkversierde straten dat de prachtige stoet voorbijtrok: Berrelkens zonder mannen, mannen zonder berrelkens,blauwe vodden, blauwe schorten, muzieken bij de machte, bloote armen, jon ge wachten met grijsde baarden, dat alles volgde elkander op in eene orde die iede reen moet prijzen En welke deftigheid! niet één die zijnen rang verliet om in eene bevlagde herberg een pinte te stekken. Bijzonder talrijk waren de leden der ver- schilüge liberale maatschappijen toege stroomd uit de voorsteden van Brussel. Een eervolle melding ook aan de Vereenigde Werklieden van Rousbrugge. Niettegen staande die gemeente over het einde der wereld gelegen is, hadden 3 dappere man nen niet geaarzeld dien afstand af te leggen om hun warme broederhand te reiken aan de talrijke deftige leden van de Liberale Ypersche verbintenis.» Geen wonder dus dat het volk met geest drift toejuichte... Geen wonder dat de bestuurleden, de toekomende kandidaten en de ieverige kies- dravers kroonhalsden van geluk en glorie. Geen wonder dat de herbergiers allen even content zijn: immers het ordewoord was gegeven: geenen duit jeunen aan deze die nietuitsteken. Geen wonder, eindelijk, dat al de groote katten en de deftige liberale familiën in die feeste niet en hebben willen mededoen. Een ooggetuige bij dage. (Wij geven gulhartig de toelating aan Het Weekblad dit artikel over te nemen), De groote markt van Yper staat vol volk. Ka tholieken en liberalen, al dooreen,wemelen lijk in een mierennest. Reusje komt op Hier end daarhoort men een stemme: «Zwijgt, Reusje gaat spreken Waarover is 't «Ze zeggen dat 'tover nunnen en kloosters is..» Dat hij hem maar en zwicht van niet vele tegen M. Ongenaamd te reppen We heb ben al lange zwarte en witte kappen genoeg Zwijgt, hij doet teeken dat hij gaat spre ken 't valt tamelijk stil Opeens weerklinkt zijn forsche stemme Zijt zoo goed een oogenblik te luisteren... Ik heb daar zooeven rondom mij hooren vra gen; Waarover is 't dat hij zal spreken Ik wil er geen doekskens om winden 't is over de nunnen en de kloosters, dat Reusje spreken zal. Geronk en geschuifel onder de liberalen). Ik verzoek vriendelijk al de toehoorders mij niet te onderbreken. Zij mogen gerust zijn dat Reusje geene kwetsende persoonlijkhe den zal doen. Elk heeft zijn gedacht. Zoo zegt Reusje met de katholieken Ouder al de Bel gen die de uitstekendste diensten aan het vaderland bewijzen, komen op den eersten rang de kloosterzusters. Integendeel M. Oü- genaamd in naam der liberalen beweert dat de nunnen eene pest zijn voor ons lar d en M. Ongenaamd is een eerlijk man. De kloosterzusters verdeel ik in drie groote kl-.ssen, en van iedere klasse beken ik met genoegen dat zij voor alle burgers, doch vootnamentlijk voor de werklieden en de arme menschen eene ware zegeninge zijn. Maar M.Ongenaamd houdt staan dat niet ééne kloostergemeente nuttig is, en dat men ze allen niet genoeg kan vervolgenen M. Ongenaamd is een eerlijk man. (Gemor onder de katholieken.) Ik verzoek dringend mijne vrienden zich volstrekt van alle betooging te onthouden. Reusje wilt niemand kwetsen onder onze te genstrevers, nog minst van al M. Ongenaamd die, zooals Reusje reeds meermaals gezegd heeft, een eerlijk man is. Ongedurige bewe gingen) De eerste klasse van zusters waarvan ik zooeven sprak zijn de biddende klooslerge meenten. Van dezen zal Reusje niet veel zeg- sen. Gij allen die mij aanhoort, gij zijt chris ten, en als dusdanig gelooft gij in God en in een toekomend leven. Welnu iemand die ge looft dat er een God is die 't kwaad haat en straft, de goeden mint en loont, en den rouwhebbcnden vergiffenis schenkt, ziet maar al te wel van hoevele ram )sn en geesels de plichtige wereld bevrijd wordt door die god- vreezende zielen, die smeekingen vasten en boetveerdigheid den straffenden hand van God tegenhouden. Ja, menige ouders hebben aan hunne dochter, die voor hen in 'i klooster bidt en boet, hunnen inkeer te danken,,.. Maar M. Ongenaamd zegt dat die nunnen leegloopsters en onnuttige schepselen zijn., en M. Ongenaamd is een eerlijk man. (Ge roep Leven de Zusters A bas la Calotte al dooreen). Indien men voortgaat met manifesteeren gelijk in welken zin, Reusje verklaart niet langer te willen het woord voeren I< sta hier niet om iemand op te ruischen. Alleenlijk spreek ik metevertuigingendankbaarheidden lof uit van zulke personen die de protestanten zelf niet kunnen laten van bewonderen, en welke de radikalen vervolgen en verbannen als den kanker onzer eeuw. Zoo denkt er ook M.Ongenaamd over.MaarM.Ongenaatnd en al deze die zijn gedacht daarin deeien zijn eer lijke lieden zegt Reusje.... Belooft gij mij dus geene betoogiagen meer te doen Verscheidene stemmen :«Ja Jx spreek maar voort Zwijgen Hebt dank... De tweede klasse van zusters zijn deze die het onderwijs geven aan de leerende jeugd, en namentlijk aart de kiriders van arme menschen en aan weezekens. Ha Reusje zou hier willen het overtuigend, het medeslepend, het indrukwekkend woord hebben van M. Ongenaamd dien eerlijken man om te kunnen met evenveel gloed de verdiensten ophemelen der onderwijzende nunnen, als hij en de zijnen hunnen verderf lijken invloed op hert en verstand hebben weten af te malen. Wie telt de duizende kleintjes waaraan de beslaafde kloosterzusters hunnen kostelijken tijd, hun geld, hunne gezondheid,hunne beste zorgen besteden O wat zijn de moeders blijde te mogen hunne lastige kinderkens aan de zusters der bewaarschool overlaten Wij zijn dan gerust, zeggen ze met reden wij kunnen voor ons huis zorgen en de kin- ders zitten in goê handen Maar M. onge-

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1903 | | pagina 81