D IT IS
EN OMMELANDS,
8
8
m
m
m
Op Zaterdag, 28en Maart 1908.
8 centimen 't blad.
88ste jaar. Talmerk 1244
Voor den Paus
BERICHT
Eerste Communie
't ekeblad en de raus
Te trekken bij den UitgeverTk 36, in de Boterstrate, te Yper> en bij 's land boodschap we sen ofte posttegen 3 frank 's jaars.
't Nieuwsblad van Yper verschijnt 's Vrijdags, en 's Zaterdags na
de markt, tegen 3 f. 's jaars; 3 f. en den vrachtloon buiten Belgenland.
Het blad en is niet min te trekken dan voor een geheel jaar en 't wordt
op voorhand betaald.
/.lies moet vrachtvrij ingezonden worden naar de Boterstrate,
Tk £6, te Yper.
Echt en recht, 't oud Volk indachtig;
Kinderlijk, niet kinderachtig;
Ypersch, Vlaamsch en, bovenal,
God getrouwe ik wezen zal
De bekendmakingen kosten 0,fr.l5 de reke binnen't t
0,f.30 van 's Rechters wegen f. 1; overdruk, 5 fr. 't honden
boek, waarvan ons twee afdruksels zijn gezonden, wordt bes,.
De Heeren van de Agence IlAVAS.te Brussel, Tk,32,in de Magen
strate, en te Parijs, n°8, Place de la Bourse, ontvangen bet
kingen voor 't Nieuwsblad van Yper, van] al die buiten
Westvlaanderen wonen.
is 't
leder
de werkersklasse bijzonderlijk,ontraden van
bunne kinders te laten hunne eerste commu
nie doen, en die zelfs, God vergeve het
hun die zelfs de kinders aftrekken van
hunne eerste communie met belofte van eten
Ien drinken
- Ja, gelooft mij, ik zal't bewijzen, te Gent
Dinsdag31 Maart, groot inkwes lon(jer andere houdt men de kinders af van de
Vorige lijst fr. 1531.44
e zegening van eene
20.00
M. W. Voer de zegening van eene
geheele familie
zijn sterf bedde nen priester roept, of ware 'tl Het verwondert mij dat het hoofd van hell P. P. der kinderen van Maria, 8
dezen dien hij dan in 't kot doen steken I ministerie de kwestie van vertrouwen stelt, I Engelsche Benedictijnen, 1 se»
heeft... die priester zal gaan, zal loopen alsI niet om zijn eerste voorstel te doen zegepra-l Broeders van de maatschappij
't gevaar dringend is, en zal der^zieke troos I len, maar wel het voorstel dat hein door del Kruis van Jezus, 17 scholen,
ten en helpen. I kommissie is opgedrongen. (Toej. rechts enTotaal, 1960 scholen
Neen, de priesters zijn zoo hatelijk niet als I in hel centrum. Teekens van verzet links.)
sommige slechte gazetten het zeggen I M. Barthou heeft gezegd dat hij van geene|en socialisten.Red
Ten derde dat deze die uitstellen tot aan kloosterorden wil weten die vijandig zijn
En leve de vrijheid roepen lib
n
of onderzoek van Staatswege overjeergtecomnQunie, en men doet die schameleIhunne dood van hen te bekeeren, toch zoolaan de republiek, aan het vaderland. Heefi]
den toestand en de grieven van deldutskens, die niet weten welke heiligschen-1onvoorzichtig en dwaas handelen. I men ons bewezen dit er zulke zijn onder de
I lende daad men hun doet bedrijven, menl Ja, er zijn er die van God die laatste over-1 gerie wier aanvragen aan de Kamer zijn on-1
o J* ..«k doet ze, in plaatse van bunnen God te ont (groote gratie bekomen, van den tijd, den I der worpen (Levendige toejuichingen).
ll.De Burgers, bijzonckJ: ij I vangen, brassen en smeeren \wille en de gelegenheid te hebben om zich tel Gij wilt, zegt gij, van geen godsdienstigI
kleine Burgers en neeringdoenersI ^je j3 dat vojk ^ie zijn die beestaards I bekeeren. I onderwijs meer weten,maar met welk recht?
van 't arrondissement Yper zijn I Wilt gij het weten I Maar hoevele andere zijn er niet I Alzoo zult gij tot al de katholieke huisvaders
ht, hunne billijke eischenl 't Zijn DE SOCIALISTEN I 'tIs wreed hoevelesubiete doön er heden-Ivan Frankrijk zeggen dat zij,voortaan,hunne
I Weg, weg, weg met't rood gespuis, dieI daags zijn. Zullen wij ook niet schielijk I kinderen naar geene katholieke scholen meer
zeer vrijelijk te gaan voors I kinderhaters, die vervloekte kinderbeder-1sterven mogen zenden en gij meent daartoe het recht
voor het Comiteit door het Staats-1 ?erg j i j
Nen dop voor 't Weekblad
De mannen van 't Weekblad (de Nolfk
vetten er eenen duim in dat de kloosterlin
gen in Frankrijk vervolgd en uit 't land ver
bannen zijn, en ze koesteren de zoete hoop
dat het vrije Belgenland wellicht het ede!
voorbeeld van de Fransche Republic - zul
volgen en ons volk van de dwingelandij
der kloosters verlossen. Al de liberale, ra-
.dikale en socialistische gazdtten schrijven in
Andere zouden wel willen nen priester I te hebben (Luide toej. rechts en in het cew" I denzelfden zin
roepen en vragen er eenen, maar... valsche| trum. Geschreeuw links). n nu
,,.kWi .v ,il„ I De Chronique nochtans, ja de zoo radikale
Doch indien wij verontweerdigd zijn tegen-1 vrienden, slecnt opgekweekte kinders steken I Men spreekt gedurig van de noodzakelijk I Qfironi en zingt in dat lied e niet re 7.\
over de schandalige handelwijze der socia-lden priester buiten als hij zijne diensten I heid den voorrang der burgelijke macht tel, -
listendie zoogezeide vrienden van t aanbiedt... Moeten wij verre gaan om daar-1 bevestigen. Thans verdedigt de kerk zichI De stemmin0-dur Fransche K-
werkvolk wij zijn ook droevig als wij het van voorbeelden te vinden?... veel meer dan zij bedreigt. (Toej. rechts enL klooslerordent weike eene daad van
gedrag overwegen van menige, eilaas al lel Eindelijk, weten wij wel indien God ons,li» het centrum).
EersteCoramunie Tooverachtig s^'^'l flauwe, christenen Ach! onder dezen die I op ons sterfbedde, nog zal willen de gratie I M. de voorzitter van den ministerraad,die
woord Zoet aandenken deze reken zullen lezen, hoevele en zijn er geven van ons te bekeeren En 't is zoolnietwil dat een huisvader zijne kinderen
Zingend klingen de klokken heinde en Inïet die het onuitsprekelijk geluk genoten! vreed sterven zonder biechte, als men ^eke/dlnaar eene katholieke school kunne zenden,
verre, aankondigende dat een blijde dag aan I hebben van eene goede eerste communie, en I heeft zonder God I erkende hier zelf eenige weken geleden, dat
gebroken is, een feestdag voor schier al de|dje ongelukkig genoeg, maar zelden I I feitelijk de overgroote meerderheid onzer me-
familiën van de stad of de gemeente |0f N001T te communie en gaan I Gij a'len die nog wilt christen zijn, en die I (ie],urgerg de zcdeleer niet van den godsdienst
Vairs morgens vroeg trekken moederen Waarom?... Weten zij het zelve misschien sedert lange niet meer en leeft als
kind, somtijds ook vader waaromniet Niomaad) ai5 hij nog aan een mensch christen, 'i is te zeggen, dienaar de misse M. Ribot zegde nog andere harde waar-
méér de vader kerkewaarts.Geene penneLe|-jkt) Djemand betreurt den dag van zijneI niet en gaat en met Paaschen niet te com I heden aan hetFransch ministerie en aanzijne
en is bekwaam te malen wat vreugde ef I eerste communie, dag van geluk en zegenin-J munie, Paaschen nadert. \ls de zalige tijdl meerdei heiddoch 't was boter aan de galg
schuilt in 't herte van ouder en kind, welke gen Uer groote reiniginge Maakt er gebruik van. |raen was vagt begioten naar geene redenee
opgetogendheid doorstraalt in hunne oogenj Waarom dan, groot geworden, datgelusl Helmar
en wezenstrekken, op dien schoonen, blijden Jen dje vreug(je verwerpen Hp ppfinw
dag der Eerste Communie. Ah de groote oorzaken van de gods-j^le rrSnSCilG TcgGGr g
bestuur aangesteld, die Dinsdag
toekomende, 31 Maart, op het
Stadhuis zal zetelen.
ring te luisteren.
De gewezen republiekeinsche
wraakneming is, werd ingegeven door e
politieke drift indien de vader der v op
de vereenigingen, indien M. Waldeck-R <us-
srau nog aan het bewind geweest ware, hij
zou ze niet aangenomen hebben die s ma
nning is volkomen in strijd met het p iep
zelf der wet door hem voorgesteld.
Volgensdengeest der wet van M. W' o: -
Rousseau moest er een onderzoek pi,- .o m b-
hen voor elke kloosterorde, tot wel las
zij ook behoorde, omdat men de lip.' iet
veroordeelt in blok en zonder ze te n'
en dat er, in alle zaken, noodzakelij ui z >-i-
mïnisterlderjngen zijn. De Kamer is, in ééneo spr
heeft ondi rvonden dai, wanneer men eens|tot het uiterste gegaan zij heeft, in één om
zien, al de onderwijzende kloostere-den
Gemakkelijker nogthans is het de reden |diensteijjke onverschilligheid gelijk van den I 00 dfi Vrijheid aan den vervolgingsdrift heeft toegegeven,
tevermoeden dier innige vreugde en blij -1 godsdiensthaat, zijn een losbandig leven, de Er heerscht opnieuw eene treffende een- geene redeneeringen meer in staat zijn dien |buiten de wet gesteld.»
schap die't herte van ouder en kroost bezie- ilechte gezelschappen en bijzonder]ijkde parigheid tusscben onze Belgische liberalen drift tegen te houden. Na dat gezeid te hébben stelt de Clu'ori-
len en vervoeren. Oh. t is dat dien aag «echtelezingen en socialisten. Zij zijn 't akkoord om de Le vast dat, van al de leden van het oud
geweten dien vre e amaa I Ogij allen die het bitter water der sc roo (stemming der Fransche Kamer te bewon-l Vooruit begroet de stemming derFransche I ministerie Waldeck-Rousseau, allei n l
wereld noc e ,i;0nlme^ke doodzonde gedionken he t, zeK'|deren, waardoor, met 43 stemmen meerder-1 Kamer met den volgenden dubbelen uitroep: I Vlillerand voor het wetsontwerp he- e-
I heid, al de aanvragen der kloosterorden, om I Frankrijk is van knellende banden ontlast! I stemd en zij voegt erbij
m bet land te mogen gevestigd zijn, werden I Frankrijk moet vooruit naar de deraokratieI M. Millerand,hij, heeft niemarei v.
verworpen. I In de pen van Vooruit beteekenen dieI derd door zich vastberaden achter M Corn-
- ju nn. «nmmiiniomiMPi - Liberalen en socialisten juichen in koor. I woorden Frankrijk is ontlast van den I bes te stellen het is klaar dat men voor de
Plechtig gaat 6 sc te voldoen, om schanddaden te plegen U0ch de éénen noch de anderen, vragenIeenigen hinderpaal die het socialism tegen-1socialisten niets moet ontzien en gi e.
voorbij... statig en ze ïg die gij, ontnuchterd, ofwel in t openbaar, Lich af wat er gew0rdt van de vrijheid,onder I houdtFrankrijk moet vooruit naar eenel wetensbezwaar hebben moet, als
communiekanten ter h. latei, enjmivangeii i 00it zoudt durven bedrijven? Of was het een bewinden eene meerderheid die aan eene Lieuwe Gommune> naar de roode revolulie iLjoosterorden betreft.
daar o onschatbare gunste liever toen onscbuidlg kind, witgewas- Lanscbe kias der bevolking, aan deze welke De liberalen juichen mee, alsof het hun Deze bekentenis der Chronique is
van hemel en aarde l... nlpph,iff 3chen en netgebiecht, godvruchtig en zuiver hel meest weldaden over het land verspreidt, niet gcbelen kan dat de gaI]gcbe wereId in de aangestipt. Het blad erkent dus dat
O wie zal zeggen wat er op a p uwe eerste communie deedt? I het recht van bestaan ontzeggen. I <-•u„i _..jl..„„ru^o ..nn
kunnen geven't is dat ouder en kind, dienlns recblzinnigj wanneer waart gij ten I
dag, niet alleenlijk net en schoone zijn I gelukkigst T Was het als wanneer gij als een
lijk, maar ook innerlijk 't is dat hunne ziele redeloos djer> teugelloos wentelde! en wroet-
uitgewasschen isen hun herte... ZUIVERI[et sbjk der ZOnde, om eene dierlijke!
rd
iet
klauwen van het roode monster valt, als de I van Combes een werk van wraak en van drift
staat is het socialism doelmatig te bestrijden, \tensbezwaar hebben gehad.
oogenbhk ommegaat in t diepste, binnenste Q voorzeker) wilt gij rechtzinnig spreken, L.beralen en socialisten juichen, alhoewel kjJthoUeke godsdier!gl maar vervo|gd en ver I iS) waardoor de Fransche kloosterlin
van ouder en kind I Hoe bonst en bokt ne èo(Jt gij bekenBen dat geen iene voMoening er, in de meerderheid der Fransche Kamer, wordt En dan beweren sominigJten de wet gesteld zijn, en dat zij dl
moederhertaop dien zaligen stond I Hoe tre der driften)Iliet eene enkele wellust bekwaam mannen rechtgestaan zijn, gekend als vrij-1 liberale bJaden dat het iiberblism alleen 1D stemd hebben noch toegevendheid n ek
het hert der gelukkige kiuaers dij aie samen i g .g den menscb waarüjk groot en gelukkig denkers en oud-republiekeinsche ministers,
komste, dia omhelaing van t kranke schep- L maken> ldie aanée Fransche regeering, vlak in bet
sel met zijnen goddelijken Schepper I be j,0I)de bederft de vreugde des levens, I gezicht, de vrijheidsverkrachting, waaraan
Wie zal zeggen ook wat al gebeden er van|an kwelt den zieke op zijn sterfbedde. zij zich plichtig maakt, verweten hebben.
Een dezar mannen M. Ribot, heeft Woens
(dag, -18 Maart, eene redevoering uitgespro
lken, welke de Fransche dwingelanden lang
- we-
Er zijn geen erger blinden dan die niet
I zien willen. F. V. G.
de lippen der godnuttende kinders hemel
waarts opstijgen, wat al smeekingen er uitl ig een vierde punt waarVan wijl
oftnftrsien boezGin der weenende moe-1
dje" g .Pn .„0«inr/ion f Mflnr hiiaon- houdeu willen een woordeke reppen, t
Wat zegt ge er van, Weeke Bladj
't Is algelijk wreed, eh alzoo van
volk gebeten te zijn
Ziehier de lijst der 24 onderwijzende con
gregaties, met het getal hunner instellingen,
ders tot God gestuurd worden Maar bijaon-
derlijk wie meldt er al de gunsten en wel-
daden die de bermhertige God, op dien|de^™-
blijden gratiedag, over 't hoofd van ouder
en kind, van vrienden
eerste comiauniekani laat nederdalen
hiet meer van de eerste communie, maar van
laatste.
Er is een feit dat mij altijd geslegen heeft,
aan de ribben zal hangen. Hij zegde onder die do°' a,mminS der K»mer lelleliik
I zijn ontbonden
andere1
Wat gij ons voorstelt is niet meer de uit
voering der wet van Waldeck-Rousseau. DeI Pföëumel, 362 scholen
Id., van Nancy, 23 scholen
rste commurneiiaiii a 1 jjesehimpen, nen lieer dat zij op hun sterf-
0 blijde, o schoons eerste 1 I bedde liggen, toch eindigen met weder te
wat ïijt gij altijd welgekomen Met welke I LUUD 6
vreugde en aandoening zien wij u, alle jaie,
j I én t is t volgende t is dat deze die God enAA
«n kind va vrienden en magen van den|HU 110 wet van 1901 zegt dat geere kloosterorde
en una, va vuouuou o* .j,. ,0d binst hun leven ver waarloozeh of
i J Imag gesticht worden zoruier machtiging,
maar zij beveelt de afschaffing der klooster
orden nier. (levendige toejuichingen.)
Tijdens de bespreking der wet had ik
gedacht, met republiekeinen zooals MM.
Fioquet en Globet, dat hel beter was de
kloosterorden niet aan de machtiging, in
alle geval niet aan de wetgevende macht te
onderwerpen. (Geschreeuw aan de uiterste
linkerzij).
Gij verloocnent MM. Fioquet en Globet;
wederkeerenGegroet, gegroet, o eerste
communiedag, als de schoonste, de geluk
kigste, de zaligste dag des lsvens
Eilaas l waarom moeten er menschen
neen l wangedrochten bestaan, duivels in
keeren, en dat die menschen die, sedert
hunne eerste communie, niet meer te com
munie en gingen, toch begeeren, vooraleer
testerven, eene laatste communie te doen,
't is te zeggen, berecht te zijn
Wat volgt er daaruit
Ten eerste dat God goed en bermhertig
arme menzchen,
maken... dat
a lis, aangezien Hij niet en weigert neder te
menschenvl^eesc om aan ou ers e daien in een herte dat Hem zoo veracht enjd nochtans republiekeinen en zij
Tl, Hoe'kunnen er vroegen het gemeenzaam recht voor d. de Montebourg, 21 scholen
on neme eenoog om aan del Ten tweede: dat de priesters, ^\^\00S[er0ï^en,(toejuichingen in het centrum.)} Id., der H. Familie, 47 scholen
vonden w i de werkiieden wijs tel voorbeeld van hunnen Meester, ook goed en De wel van 1901 i3 Voor u eene wet van
j_." j j jreaktie geworden, 't is de wet van 1792 welke
d'6 gij l^ans toepast. (Ja Ija I links.)
Met zich te beroepen op de wet van 1792,
J Irinot on ,iT«rhandfiI tén en uitgescholden heefl, die ze gelasterd I overtreedt men de wet van 1901, die ze in
doen van eet- en ran u |en vervolgd heeft, die er tegen geschreven een gr00t getal artikels, tegenspreekt. Menl
dierlijke1 driften h s»;ene menschen I Geeft in boeken en gazetten, die schandaal koml deze wet op de tribuun bespotten en 1st Méén, 7 scholen
O én schrikt me ,gij c ri upia„hpLeceven heeft aan eene geheele stad of ge I vernietigen. (Levendige toej. rechts en in het\ Oratorianen, löscholen
die mij leest! Ja er bestaan zulke mlsche v#rond#rstóU( zeg ik> dathij opLntrMm). P. P. van St-Pieters, 2 scholen
luoifsrisiM. verkloekt hslgebroedseit, aio aan i
eerste communie en gelijk medelijdend zijn.
eei 1 Veronderstelt eenen man, eenen geus,
welke kerkplechtigheden oude vodden I geheel zijn leven, de priesters ver we-1
zijn, en dal men vele gelukker is in t vol- f 16 1
Wel, wel, wel wilt gij nu iets w*..
beste lezer. Aalbroekjes wekeblad is dut
Broeders der Christelijke Leering, van|hoorndulen waarom om dat de cl
katholieken 't jubelfeest vieren van hui u
ouden, eerbiedweerdigen Vader, Leo Xlll.
Ahdie fanatieke liberalen en socialisten om
dat zij, als ontaarde kinders, als bastaards,
zich aan zijne liefde en zorgen onlro. ;en
Hart van 't Paradijs, 1861 hebben. Zij kunnen niet verkroppen dat an
deren, als rechtzinnige en verkleefde kin
ders eerbied hebben, hulpe bieden en dank
wstenvoorden bestenen eerbiedweerdigsun
der Vaders.
Wij hadden kunnen verstaan dat zij dtn
Paus en zijne onderdanen gerust lieten en
lieten begaan, maar neen, zij spuwen al un-
Jd., der christene scholen der Miséricordelne gilie uit, zij verachten, bespotten i io
nen hem en dat al om den knagend, worm
huns gewetens, zoogezeid te verdoven en
Eudisten, 12 scholen Ideod te duwen en bun berispelijk g. drag en
PP. Maristen van Sainte Foy, 15 scholen;!doenswijze te verrechlveerdigen. Zij weten
Id. van St-Martial, 1 school Iwel dat het bij ben grootelijks zou moeten
Dominicanen van Coublevie, 8 scholen ;l veranderen, wilden zij gehoorzame kinder a
Priesters van den H. Basiel, 6 scholen I worden van dezen Vader algemt oht
P. P. der Onbevlekte Ontvangenis vangeheel de wereld door en van all, chris. .en
geëerbiedigd en bemind.
Maar ge peist misschien, wat christenen!
maar 't is juist omdat zij geen christen zijn,
ld., van St-Gabriel, 161 scholen
ld:, van Solesmes, 3 scholen
Broeders van den H. Jozef, 24 scholen
ld.,van 't H
scholen
ld., id., van Bethanam, 7 scholen
Marianisten, 95 scholen
Maristen, 605 scholen
ClercsduSt Viateur, 112scholen;
Broeders van St-Franciscus Regis, 7 land
bouwscholen
NIEUWSBLAD VAN YPE
*i - I i i it j I 1 Li 1C i W ui Z11 ui u&l
»v> 'J J vy w npi -'O J
ft