Stad Yper SLECHTS 5 DAGEN m mm mm Sp&lM 18 Op Zaterdag 9 September 1911 5 centiemen 't blad 46e jaar. Talmerk 237 S Te trekken bi] den Uitgever, Tk 36, in de Boterstrate, te Yper, en bij 's landsboodschapwezen ofte post, tegen 8 frank jaars Dagklapper Evangelie van den 4en Zondag na Sinxen. 'mm m&btsM m s* a (lermaine Jaurè3 »i iw m m m m m m m m ROND DE WERELD Italië Holland Engeland De religie is diep gevallen STADSNIEUWS Katholieke Wacht Jonge Wacht Beukenhorst Naar Robaais GROOTE MARKT. Openings-voorstelling Vrijdag $2Sept/s avonds om 8 1/4 u. Zondag 24 Sept, om 3 ure 's namiddags, FXTRA DAGVEHTOONING umBü 't NIEUWSBLAD VAN YPER verschijnt 's Vrijdags, en 's Zaterdags na de markt, tegen 3 fr. 's jaars; 3 fr. en den vrachtloon buiten Belgenland. Het blad is niet min te trekken dan voor een geheel jaar en 't wordt op voorhand betaald. Alles moet vrachtvrij ingezonden worden naar de BOTER STRATE, T* 36, te Yper. Echt en recht, 't oud Volk indachtig Kinderlijk, niet kinderachtig Ypersch, Vlaamsch en, bovenal, God getrouwe ik wezen zal De bekendmakingen kosten o fr. 15 de reke binnen 't blad Is 't o fr. 3o van 's Rechters wegen fr. i overdruk 5 fr. 't honderd. Ieder boek, waarvan ons twee afdruksels zijn gezonden, wordt besproken. De Heeren van de AGENCE Havas, te Brussel, Tk 34, in de Zilverstrate, en te Parijs, Tk 8, PLACE DE LA BOURSE, ontvangen bekendmakingen voor 't NIEUWSBLAD VAN Yper, van al die buiten Oost& Westvlaanderen wonen. van den 9 tot den 16 Sept. Z. 9. H. Omaars, b i 667. H. Sergiu*, 84» Paus van Rome i 701. Z. 10. H. Niklaas van Tolentino, erm(jt 1309 H. Hilaris, bm. H° Pulcherin, mg. m. 11. HT. Pratus en Hyacinthus, mm. He Vinciana, rust te Gent. (2,12. h. Hieronidus en anderen, mm. Te Anderlecht, H. Guido, wordt gediend tegen den roodloop, f 1012. w. 13. •- H. Philips, m. H. Ameet, b. t 693. H. Plederik. pastoor van Vlierzeele bij Aalst. d. 14. H» Kruisverheffing, vervoering van het H. Kruis uit Persen naar Jerusalem in 629. H. Maternus bisschop van Keulen, Tongeren en Trier. Zalige Frans Titelman van Hasselt. v. 15. H. Nicodemus, pr. m. - H, Porpby- rius, m. Te dien tijde zeide Jezus tot zyne leerlingen Niemand kantwee heeren dienen, want bij zal óf den eersten haten en den tweeden beminnen óf den eersten aanhangen en den tweeden ver- achten.Qij kunt God niet dienen en den mammon. Daarom zeg ik u Weest niet bezord voor uw leven, wat gij zult eten, noch voor uw lichaam, waarmede gij u kloeden zult. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam niet meer dan de kleeding Ziet de vogelen des hemels .zij zaaien noch maaien en verzamelen niet in schuren, en uw hemelsche Vader voedt ze. Zijt gij niet veel meer dan zij En wie uwer kan door zijn zorgen een el aan zijn levensweg toe voegen En wat zijt gij bekommerd over klee ding Beschouwt de leliën des velds, hoe zij groeien zij arbeiden en spinnen niet. En toch zeg ik u, dat zelfs Salomon in al zijn heerlijkheid niet gekleed was als een van deze. Als God nu het kruid des velds dat heden is en moigen in den oven wordt geworpen, zóó kleedt, hoeveel te meer dan u, kleingeloovigen Wees dus niet bezorgd, zeggend Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleeden Naar dat alles vragen de heidenen. Uw Vader immers, weet, dat gij dat alles noodig hebt,Zoekt dan eerst het rijk Gods en zijn gerech tigheid en dat alles zal u toegegeven worden. Germaine Jaurès, de dochter van den 1'ranscheD socialistischen afgevaardigde en kerkvervolger, heeft het vaderlijk huis vaar wel gezegd en is in een klooster getreden. De Unita Cattolica geeft nu het tref fende bewijs weder, dat naar aanleiding van dit bêsluit destijds plaats had tusschen vader en dochter. Op zekeren dag vroeg Jaurès aan zijne dochter, of zij er reeds aan gedacht had eene keuze te doen. Gij zult my immers wel vrij laten in die keuze antwoordde Germaine lachende, kis een goed vader zult ge mij toch niet widen dwingen, een jongen man tegen mijn wil te aanvaarden Hebt ge er dan misschien al een gevon den I vervolgde Jaurès. Ja, vader. Zoo, en^laat eens hooien, wie dat wel zal zijn Eén is er, die boven allen uitstraalt, antwoordde het meisje onbeschroomd. Jaurès ontroerde, en de ferme toon, waarop Germaine sprak,bracht hem eenigs- zins in verwarring. Zij knielde nu naast hem neder en vervolgde met kalmte en heldere stem Vader, ik wensch mij aan God te wijden door het kloosterleven. Wyi zij haar vader na eenige oogenblik- •'Sn niet hoorde antwoorden, hief zij haar °°gen naar hem op, en bemerkte dat hij °odsbleek was geworden Hierover hevig Verontrust, richtte zij zich haastig overeind. Maar Jaurès slaagde erin zijne ontroering te bsheerschen en vroeg haar op kalmen toon Sinds hoelang denkt ge eraan Sinds driejaren, vader. Drie jaren al En wie heeft u die gedachten in uw hoofd gebracht Niemand, vader. Dat kan ik niet gelooven. Zeker de een of aadere~geesteiijke Ik heb nooitfmet priesters/broeders of kloosterlingen gesproken/ Gij hebt mij dat zelf verboden, en ik ben u daarin gehoor zaam geweest. Gij weet wel dat ik nooit jok. Hebt ge er dan over gesproken met juffrouw Verdolet Neen, ook niet noch met haar, noch met iemand anders. Gij zijt de eerste aan wien ik het vertel. Maar heeft missehien,~Biet een uwer vriendinnen u door behendige ingevingen of voorspiegelingen naar dien afgrond gelokt Neen, beslist niet, vader. Gij zijt zelf aanleiding geweest tot mijne roeping. Germaine zweeg eenige oogenblikken, alsof zij aai'zelde verder te gaan daarna vervolgde zij op teederen toon Het is nu ongeveer drie jaren geleden, dat ik met juffrouw Verdolet eens een wan deling maakte, buiten door de velden. Wij kwamen toen 00 een vrij eenzamen wesr waar ik op korten afstand een kruisbeeld zag. Toen wij er vlak langs kwamen, keek ik naar het Kruis en bemerkte rdat het Christus-beeld er niet meer aan vastgehecht was het lag aan stukken gebroken op den grond Ik begreep dadelijk, dat een heilig- sohendende hand hier bezig was geweest. Mijne vriendin ging op een hoopje steenen zitten, terwijl ik met eroote zorg alle brok stukken van het verbrijzelde beeld bijeen zocht. Ik legde ze op een grooten platten steen en trachtte bet geprofaneerde beeld weder in zijn geheel samen te voegen. Ik was daarmede bijna gereed, toen juffrouw Verdolet eensklaps overeind sprong en mii met leelijke verwijten begon te overstelpen. Toen zij vlak bij mij gekomen was, brak zij in een schaterlach uit, ereop plotseling naar de saamgevoegde brokstuk ken van het beeld en Blingerde ze een voor een door de lucht. Ik gevoelde in mijn binnenste een echriinend verdriet, zoo smartelijk dat ik het niet kan verklaren. Ik had wel is waar den moed niet om een woord van protest uit te brengen, maar van dat verbrijzelde beeld, van die geprofaneerde overblijfselen,vader, ging een licht uit, dat mijne ziel geheel verlichtte. Germaine keek haar vader aan, maar deze bewaarde het stilzwijgen. Daarom ver volgde zij De herinnering aan deze heiligschen dend® beleediging van Christus is nooit uit mijne gedachten gegaan en voortdurend smeek ik Hem, mij alles te doen lijden, opdat ook in U een straal van licht moge schijnen, en ook u Jezus Christus moge leeren kennen en beminnen zooals ik Hem nu bemin. Uit verschillende deelen van het land komen berichten over de opofferende wijze waarop de bisschoppen van Italië werken ja dezen tijd van cholera epidemie. De aartsbisschop van Genua trekt zijn gekeele diocees door, troost de"gel®ovigen en geeft raad, preekt in de kerk boa ze zich moeten gedragen en zorgt ervoor, dat de zieken van de H. Sacramenten der Stervenden worden voorzieu. Van den aartsbisschop van Gasena, van den bisschop van Livorno wordt hetzelfde ifmeegedeeld. De jonge geestelijken verlaten hun studiën en semi- nanën om als ziekenverplegers de zieken op te zoeken. In vele diocesen worden bisschoppelijke brieven voorgelezen, waarin de bevolking wordt aangespoord gehoor zaam te zijn aan de overheid, haar voorschriften op te volgen en waarin/tevens goede raadgevingen worden gegeven. De bisschoppen verzenden tevens vlug schriften van d9 Volksverein voor het katholieke Italië, waarin middelen ter voorkoming van besmetting worden aange- De bisschop van Berbicaro, tot wiens diocees het [ongelukkige Beibicaro hoort, heeft zich persoonlijk daarheen begeven, om de bevolking te kalmeeren en tot andere gedachten te brengen. De liberale pers van Italië brengt den bisschop allen lof en bekent tevens, datjzijn optreden met goed gevolg is bekroond. Berichten, waarin gemeld wordt, dat alleen geestelijken de zieken verplegen, verschijnen bij dozynen in de kranten. En de medede8lirg, door sommige radicale bladen verspreid, dat de priesters de schuld zouden zijn van het gebeurde in Berbicaro, is dan ook niet yoI te houden en wordt ook niet geloofd. Daarbij komt dat gelijke gebeurtenissen ook in andere plaatsen van' Italië zijn voorgevallen, waar de geestelijkheid geen invloed heeft. En die invloed is er ook in Berbicaro niet, want de radicalen en socia listen hebben daar in den raad de meerder heid weten te verkrijgen. In Italië regeeren, vooral in bet Zuiden, heel andoren dan de pastoors, die in deze treurige dagen voor een ieder, die het zien wil, een voorbeeld geven van edele' zelfopoffering," zonder te vragen of de ongelukkigen vrienden of vijanden zijn. De cholera neemt ook onrustbarend toe in Turkije. In de kazernen van Sivi Bueruoc by Beikos aan den Bosherus zijn van 1500 uit Albanië terugkeerende soldaten in den loop van Woensdag. Donderdag en Vrijdag 850 man aan cholera gestorven. Van de 40 officieren moeten er nog maar 6 in leven zijn. Het zijn soldaten van het troepen- transportschip Besmi Alemdie door het cordon waren gebroken om zich in den omtrek water en voedingsmiddelen te ver schaffen. Terwijl eerst slechts enkele ziekte gevallen waren voorgekomen, hebben de soldaten besmetting opgedaan door zich te buiten te gaan aan water en vruchten, die zii in het nabijgelegen dorp kregen. Op het Fransche en bet Engelsche gezantschap heeft men door verrekijkers gezien, hoe de lijken onder den grond werden gestopt. Mahmoed Sjeeket heeft dadelijk na zijn genezing een persoonlijk onderzoek in Sivi Buernoc ingesteld en heelt daar een strenge bestraffing bevolen van de intendance, die de soldaten verwaarloosde. Hij beproefde den volkomen wanhopigen soldaten moed in te spreken. Vervolgens werd hij een uur lang ontsmet. Te Beesel, een dorp aan de Maas in de nabijheid van Roermond, is deze week den draak gestoken, een openluchtspel, dat om de zeven jaren herhaald wordt en dat zijn oorsprong ontleent aan de volgende sage ln de Maas huisde vroeger een monster, een draak, een ware plaag voor die streek. Eiken dag moest hem voor ontbijt een aantal schapen geleverd worden. In zijn overmoed vroeg hij eindelyk ook menschenoffers. Van tijd tot tyd moest een persoon, door het lot aangewezen, den draak tot spijs dienen. Op zekeren dag bevond zich aan den oever der Maas eene koningsdochter, door het noodlot aangewezen, om door den draak te worden verslonden. De ridder St-Joris doorreisde deze streek en bemerkte de prinses. Door baar droevig uiterlijk bewogen,vroeg hij naar de oorzaak barer droeiheid. De prinses verhaalde, wel k vreeslijk lot haar wachtte, [St Joris (roostte haar. Wees gerust, schoone prinses, zoo sprak hij, ik zal u redden en de streek bevrijden ik zal den draak dooden. De prinses trachtte den ridder van dit heilloos voornemen af fe brengen, St-Joris hield evenwel stand. Eensklaps kwam het water der Maas in beweginghuizenhooge golven kwamen aanrollen een oorverdoovend gehuil deed den omtrek schrikken en beven. De draak verscheen aan de oppervlakte. Nu begon een laugdurige hardnekkige strijd. St-Joris bleef overwinnaar. Doodelijk getroffen lag het monster ter aarde. Spoedig verspreidde zich deze heugelijke tijding van alle kanten kwamen de bewo ners der etreek toesnellen. In triomf werd de moedige ridder door bet dankbare en jubelende volk naar het dorp geleid, de doodea draak met zich slee- pende. En dez8 sage werd donderdag.der traditie getrouw, te Beesel weergegeven. Deelnemers waren in prachtige historische kostumen gestoken. Ook de prinses en ridder St-Joris ontbra ken niet, evemin als het monster, da draak, welke werd voorgesteld als een afzichtelijk gedrocht en door twee mannen, van wie slechts de voeten zichtbaar waren, in den opLcht medegevoerd. Door duizenden menschen uit de omlig- genden dorpen werd deze vertooning bijge woond. Koningin Mary van Engeland heeft een zeer strengen en eenvoudigen smaak. Zij verlangt, met het gezag van haar rang, dat de dames van den adel en het hof zich naar hare neigingen voegen. Zij begon hare loopbaan op den troon, met de beslissing dat geen enkele spanrok naar hèt bof mocht komen. Weldra verscheen een bevel van den hofmaarschalk, waarbij de uitgesneden hals der hoftoiletten merke lijk verhoogd werd. Koningin Mary toonde een tegenzin voor de naakte armen en schouders en verzocht de hofdames zich zoo weinig mogelijk te decolleteeren. Daarbij zietzy graag dat de dames louter Engelsche stoffen dragen. Wat de schoon - sten doet zuchten, die liever de nieuwste Parijsche modellen hebben. De koningin kan ook de groote hoeden niet lyden, evenmin als het verven van het gezicht. De koningin heeft aan de rookende dames den oorlog verklaard en terwijl de dames vroeger na het middagmaal eene sigaret rookten, is dit genoegen haar nu ontzegd Aan Weergalm opgedragen Zoo luidt de angstvolle kreet door het liberaal dagblad de«Vrijheid»van Leuven en door den Weergalm, volksgezind ypersch weekblad uitgegalmd. Waarachtig, beste confrater, wy waren ver van't gedacht dat gij, orgaan van de Vrijzinnige Verceniging van Yper en het arrondissement,met zóó veel zorgen kommer het godsdienstig peil onzer belgische bevol king beschouwdet en naging. Dank voor die zoo kommervolle bezorgdheid enzfó welge- meenden angstkreet. Gij hebt onze innigste meening toegetreden dat jodsdieust (en niet religie) noodig was om de Vlaamscho bevol king te veredelen en op te helpen. Maar toch gelief ons toe te laten u eene kleine verklaring te vragen, w.:nt zijn uwe zinsneden op hoogst tragischen voet ge schoeid en doet eene innige en (wij tvvyfelen er niet aan) eene overtuigde verontwaardi ging u de woorden als eenen alles overmach- tigden vloed gemakkelijk uit de pan doen rollen, toch zijn de redenen waarop gij steunt zóó duister, zóó onlogisch en tevens zóó krank dat wij aan 't twijfelen zijn ge raakt over uwe prophetische voorspelling. Lieve Weergalm, moeten al de aangehaalde feiten als juist bekend zijn, toch zou de godsdienst noch het godsdienstgevoel onver mijdelijk verdwijnen. Omdat een priester (maar geen pastoor) duchtig de grosse-caisse sloeg bij het in treden in stad (misschien was de dienstdoen de muzikant toevallig afwezig), omdat iu den stoet waar de haat, de laster.de vuigste zinspelingen op anders denkenden de kroon spanden priesters aanwezig waren, moet den godsdienst ten onder. Wat die haat, laster en zinspelingen be treft, gelief ons, besta en hooggeachte con frater eenige woordjes uitleg toe te staan. Eenieder die de stoet, (die toch wel een 30 000 man meer vergaderd bad dan gij bet ons toelaat) beschouwd heeft kan nergens een opschrift of kartel aanhalen dat anders denkenden kon kwetsen of beschimpen. Wat meer is, zoo wij de oogen nogmaals slaan op de dagbladen die over de betooging van 15 Augustus handelden, dan bemerken wij allerduidelijkst dat nergens het Vaderland, dö £Lad.a/3iAnsL, de Kp»»Ir, Jlfit TiftgftP 6H 0117-0 dierbare Vorsten meer werden aangerand en beleedigd dan iu de grootsche de prach tige de onovertrefbare betooging van Brussel 1111 Gelief ons, waarde Weergalm, die verge lijking niet te vergeten en ze goed te over wegen. Wat de pastoors betreft (want de Weer galm, spijts zijne goede godsdienstige ge voelens onderscheidt geen pastoor van een priester) die de knuppels dreigend in de hoogte zwaaiden, deze werden nergens be speurd,tenzij misschien in schermutselingen en aanslagen die, door de antiklerikalen uitgelokt op menige plaatsen ontstaan zijn. En het enkel gedacht van een priester die zich zelf ten prijze van stokslagen zou ver dedigen tegenover aanranders die revolver of mes op zak hadden, dat gedacht, zeg ik, doet den opsteller van Weergalm vuur en vlam spuwen en in eene heilige verontwaar diging losbarsten. Wat, de apostel van de liefdadigheid, die dagelijksch zijn Ver geef het ons gelijk wij vergeven onze schul denaren aframmelt (wat eerbied voor zóó een godsdienstig blad) en het misoffer opdraagt, zou bloed storten 1!) Welnu, hooggeachte Weergalm, beseft gy niet dat eene aangevallene zich verdedige 1 Kent gij het fransche spreekwoord niet Charité bien ordonnée commence par soi- même. En laat mij toe te twijfelen dat gij, u in zoo eenen toestand bevindende, uwe zoo ontroerende philanthropisehe beginselen zoudt laten varen en niemand zou u daarom kunnen laken. Daarop zouden wy volgeern ons antwoord staken indien de laatste regels van dit arti kel de rol van de geestelijkheid ons niet wat te duister voorkwamen. Gelief ons dus, beste Weergalm, en wij hopen dat gij onze zoo ootmoedelijke vraag niet zult verstooten en ons zult willen verklaren 1° Welk onderscheid er dient gemaakt te worden tusschen godsdienstige en politieke priesters, daar onze kennissen op dit gebied te weinig uitgebreid zijn om die zoo spe- cieuse verdeeling te vatten. 2° Ons het getal helaas te gering getal, gelijk gij zegt der godsdienstige priesters te geven. 3° Ons bewijzen boe eene politieke priester zijne godsdienstprinciepen logen straft en daardoor de algemeene achting verliest. 4» Ons aan te halen de opschriften die binst de betooging Schollaert de vuigete zinspelingen op andersdenkenden verte genwoordigden. Daarop, liefste «Weergalm», vaarwel, of neen, tot donderdag, want gretig zullen wfl uw antwoord lezen en met evenveel genoe gen weerleggen. J. In de maandvergadering van Zondag laatst bracht de heer Voorzitter hulde a&a August De Wulf, lid der Wacht, die onlangs vanZ. M. Koning Albert het nyverheids- teeken van Is klasse ontving, voor meer dan veertig jaren'bij de familie Nolf, tabakhan delaars in de Statiestraat, treffelijk gediend te hebben als eerlijk en bezorgde werkman, zoowel bekommerd met het wel en deugdelyk verrichten van zijn ambt als met het ver dienen van een betamelyk loon. De heer Sobry hoopt dat vele leden der Wacht het schoon voorbeeld van De Wulf zullen navolgen, tot eere, der werkersbe volking onzer stad. Wij bieden meesters en werkman sirze beste gelukwenschen Zondag 24 Septemberizal de J onge Wacht keur Vaandel iühuldigen.'/De feesten zija geschikt als volgt Te 7 ure. Mis in St-Maartenokerk, ondey de Mis Algemeene Communie. Te 9 3/4 ure. Bijeenkomst in het Volkshuis ea optocht naar St-Maartens. Te 9 1/4 ure. VaandelwydingHoogmis. De K. J. Wachters en al degeloovigen zullen de Mis zingen. (Missa in Festis B. Marfce Virginis. 1. (cum jubilo), -Credo III). Onder de Mis, gelegenheidsaanspra&k. Te 11 ure. Stoet naar 't Volkshuis met S. Michielsliarmoaie en Turners. Vergade ring Aanbieding van 't Vaandel. Te 111/2 ure. Beiaardconcert. Te' 2 u. Vergadering op de Statieplaato. Te 2 1/2 ure. Ontvangst der vreemde Maatschappijen. Te 3 ure. Stoet. Optocht al de Statielaan (vorming van den stoet) Statiestraat, Tem- palstraat, Boterstraat, Rljselstraat, Patteel- straat, Bukkerstraat, Hondstraat, StJacobff nienwwtg, St Jacobstraat, Groote Markt, Dixmudestraat, Surmontstraat, Boesinghe straat, Leet, Hallestraat,Neêrmarkt, Groote Markt, Hondstraat. Te 4 ure. Algemeene feestvergidering in 't Volkshuis. Verscheidene vermaarde sprekers zullen er het woord voeren. Uitreiking van premiën. Te 5 ure. Concerten op de Markt door de vreemde muzieken. Bezoek van stad. Te 8 1/2 ure. Concert en liederavond op de Markt door de Koninklijke Fanfare. i i i I I lij Maandag namiddag gaat de Koninklijke Fanfare een wandelingsken doen naar het kasteel van M. Struye, Beukenhorst over het Hooghe. Vertrek van de Bascule ten 1.4.3 en terug keer rond 7 ure. Ten 3 ure is er Concert ia den hof. Zondag 17" September beschikt de Fan fare naar Robaais te reizen en er in den hof der tentoonstelling Concert te geven. Uit Yper, ten 6.25 's morgens. Aankomst e Robaais rond 8 ure. Bezoek der stad ea Alle dage om 81/4 ure, Groote Voorstelling met steeds nieuw en afgewisseld programma. Artisten uit alle landen, waaronder de beroemde JAC BARTZENI met zijne wilde leeuwengroepen. GROOTSTE EN VOORNAAMSTE ELEGANTE 0IRK VAN EUROPA Kinderen en Militairen betalen half geld in de dagvoorstelling. "SBB DIT IS T ■V i"' fill TPER EN OMMELANDS «9, «ra mw «ra fi «ra fTsr rtSri taf. cW\1 flR rtri fwT Cirk Wilke

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1911 | | pagina 1