Stad Yper SLECHTS 5 DAGEN
m mm mm
Sp&lM 18
Op Zaterdag 9 September 1911
5 centiemen 't blad
46e jaar. Talmerk 237 S
Te trekken bi] den Uitgever, Tk 36, in de Boterstrate, te Yper, en bij 's landsboodschapwezen ofte post, tegen 8 frank jaars
Dagklapper
Evangelie van den
4en Zondag na Sinxen.
'mm m&btsM m s* a
(lermaine Jaurè3
»i iw m m m m m m m m
ROND DE WERELD
Italië
Holland
Engeland
De religie is diep gevallen
STADSNIEUWS
Katholieke Wacht
Jonge Wacht
Beukenhorst
Naar Robaais
GROOTE MARKT. Openings-voorstelling Vrijdag $2Sept/s avonds om 8 1/4 u.
Zondag 24 Sept, om 3 ure 's namiddags, FXTRA DAGVEHTOONING
umBü
't NIEUWSBLAD VAN YPER verschijnt 's Vrijdags, en
's Zaterdags na de markt, tegen 3 fr. 's jaars; 3 fr. en den vrachtloon
buiten Belgenland. Het blad is niet min te trekken dan voor een
geheel jaar en 't wordt op voorhand betaald.
Alles moet vrachtvrij ingezonden worden naar de BOTER
STRATE, T* 36, te Yper.
Echt en recht, 't oud Volk indachtig
Kinderlijk, niet kinderachtig
Ypersch, Vlaamsch en, bovenal,
God getrouwe ik wezen zal
De bekendmakingen kosten o fr. 15 de reke binnen 't blad Is 't
o fr. 3o van 's Rechters wegen fr. i overdruk 5 fr. 't honderd. Ieder
boek, waarvan ons twee afdruksels zijn gezonden, wordt besproken.
De Heeren van de AGENCE Havas, te Brussel, Tk 34, in de
Zilverstrate, en te Parijs, Tk 8, PLACE DE LA BOURSE, ontvangen
bekendmakingen voor 't NIEUWSBLAD VAN Yper, van al die buiten
Oost& Westvlaanderen wonen.
van den 9 tot den 16 Sept.
Z. 9. H. Omaars, b i 667. H. Sergiu*, 84»
Paus van Rome i 701.
Z. 10. H. Niklaas van Tolentino, erm(jt
1309 H. Hilaris, bm. H° Pulcherin, mg.
m. 11. HT. Pratus en Hyacinthus, mm.
He Vinciana, rust te Gent.
(2,12. h. Hieronidus en anderen, mm. Te
Anderlecht, H. Guido, wordt gediend tegen den
roodloop, f 1012.
w. 13. •- H. Philips, m. H. Ameet, b. t 693.
H. Plederik. pastoor van Vlierzeele bij Aalst.
d. 14. H» Kruisverheffing, vervoering van
het H. Kruis uit Persen naar Jerusalem in 629.
H. Maternus bisschop van Keulen, Tongeren en
Trier. Zalige Frans Titelman van Hasselt.
v. 15. H. Nicodemus, pr. m. - H, Porpby-
rius, m.
Te dien tijde zeide Jezus tot zyne leerlingen
Niemand kantwee heeren dienen, want bij zal
óf den eersten haten en den tweeden beminnen
óf den eersten aanhangen en den tweeden ver-
achten.Qij kunt God niet dienen en den mammon.
Daarom zeg ik u Weest niet bezord voor uw
leven, wat gij zult eten, noch voor uw lichaam,
waarmede gij u kloeden zult. Is het leven niet
meer dan het voedsel en het lichaam niet meer
dan de kleeding Ziet de vogelen des hemels
.zij zaaien noch maaien en verzamelen niet in
schuren, en uw hemelsche Vader voedt ze. Zijt
gij niet veel meer dan zij En wie uwer kan
door zijn zorgen een el aan zijn levensweg toe
voegen En wat zijt gij bekommerd over klee
ding Beschouwt de leliën des velds, hoe zij
groeien zij arbeiden en spinnen niet. En toch
zeg ik u, dat zelfs Salomon in al zijn heerlijkheid
niet gekleed was als een van deze. Als God nu
het kruid des velds dat heden is en moigen in
den oven wordt geworpen, zóó kleedt, hoeveel
te meer dan u, kleingeloovigen Wees dus niet
bezorgd, zeggend Wat zullen wij eten, of wat
zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons
kleeden Naar dat alles vragen de heidenen.
Uw Vader immers, weet, dat gij dat alles noodig
hebt,Zoekt dan eerst het rijk Gods en zijn gerech
tigheid en dat alles zal u toegegeven worden.
Germaine Jaurès, de dochter van den
1'ranscheD socialistischen afgevaardigde en
kerkvervolger, heeft het vaderlijk huis vaar
wel gezegd en is in een klooster getreden.
De Unita Cattolica geeft nu het tref
fende bewijs weder, dat naar aanleiding van
dit bêsluit destijds plaats had tusschen vader
en dochter.
Op zekeren dag vroeg Jaurès aan zijne
dochter, of zij er reeds aan gedacht had
eene keuze te doen.
Gij zult my immers wel vrij laten in
die keuze antwoordde Germaine lachende,
kis een goed vader zult ge mij toch niet
widen dwingen, een jongen man tegen mijn
wil te aanvaarden
Hebt ge er dan misschien al een gevon
den I vervolgde Jaurès.
Ja, vader.
Zoo, en^laat eens hooien, wie dat wel
zal zijn
Eén is er, die boven allen uitstraalt,
antwoordde het meisje onbeschroomd.
Jaurès ontroerde, en de ferme toon,
waarop Germaine sprak,bracht hem eenigs-
zins in verwarring. Zij knielde nu naast
hem neder en vervolgde met kalmte en
heldere stem
Vader, ik wensch mij aan God te
wijden door het kloosterleven.
Wyi zij haar vader na eenige oogenblik-
•'Sn niet hoorde antwoorden, hief zij haar
°°gen naar hem op, en bemerkte dat hij
°odsbleek was geworden Hierover hevig
Verontrust, richtte zij zich haastig overeind.
Maar Jaurès slaagde erin zijne ontroering te
bsheerschen en vroeg haar op kalmen toon
Sinds hoelang denkt ge eraan
Sinds driejaren, vader.
Drie jaren al En wie heeft u die
gedachten in uw hoofd gebracht
Niemand, vader.
Dat kan ik niet gelooven. Zeker de een
of aadere~geesteiijke
Ik heb nooitfmet priesters/broeders of
kloosterlingen gesproken/ Gij hebt mij dat
zelf verboden, en ik ben u daarin gehoor
zaam geweest. Gij weet wel dat ik nooit jok.
Hebt ge er dan over gesproken met
juffrouw Verdolet
Neen, ook niet noch met haar, noch
met iemand anders. Gij zijt de eerste aan
wien ik het vertel.
Maar heeft missehien,~Biet een uwer
vriendinnen u door behendige ingevingen of
voorspiegelingen naar dien afgrond gelokt
Neen, beslist niet, vader. Gij zijt zelf
aanleiding geweest tot mijne roeping.
Germaine zweeg eenige oogenblikken,
alsof zij aai'zelde verder te gaan daarna
vervolgde zij op teederen toon
Het is nu ongeveer drie jaren geleden,
dat ik met juffrouw Verdolet eens een wan
deling maakte, buiten door de velden. Wij
kwamen toen 00 een vrij eenzamen wesr
waar ik op korten afstand een kruisbeeld
zag. Toen wij er vlak langs kwamen, keek
ik naar het Kruis en bemerkte rdat het
Christus-beeld er niet meer aan vastgehecht
was het lag aan stukken gebroken op den
grond Ik begreep dadelijk, dat een heilig-
sohendende hand hier bezig was geweest.
Mijne vriendin ging op een hoopje steenen
zitten, terwijl ik met eroote zorg alle brok
stukken van het verbrijzelde beeld bijeen
zocht. Ik legde ze op een grooten platten
steen en trachtte bet geprofaneerde beeld
weder in zijn geheel samen te voegen.
Ik was daarmede bijna gereed, toen
juffrouw Verdolet eensklaps overeind sprong
en mii met leelijke verwijten begon te
overstelpen. Toen zij vlak bij mij gekomen
was, brak zij in een schaterlach uit, ereop
plotseling naar de saamgevoegde brokstuk
ken van het beeld en Blingerde ze een voor
een door de lucht.
Ik gevoelde in mijn binnenste een
echriinend verdriet, zoo smartelijk dat ik
het niet kan verklaren. Ik had wel is waar
den moed niet om een woord van protest uit
te brengen, maar van dat verbrijzelde beeld,
van die geprofaneerde overblijfselen,vader,
ging een licht uit, dat mijne ziel geheel
verlichtte.
Germaine keek haar vader aan, maar
deze bewaarde het stilzwijgen. Daarom ver
volgde zij
De herinnering aan deze heiligschen
dend® beleediging van Christus is nooit uit
mijne gedachten gegaan en voortdurend
smeek ik Hem, mij alles te doen lijden,
opdat ook in U een straal van licht moge
schijnen, en ook u Jezus Christus moge
leeren kennen en beminnen zooals ik Hem
nu bemin.
Uit verschillende deelen van het land
komen berichten over de opofferende wijze
waarop de bisschoppen van Italië werken
ja dezen tijd van cholera epidemie. De
aartsbisschop van Genua trekt zijn gekeele
diocees door, troost de"gel®ovigen en geeft
raad, preekt in de kerk boa ze zich moeten
gedragen en zorgt ervoor, dat de zieken
van de H. Sacramenten der Stervenden
worden voorzieu. Van den aartsbisschop
van Gasena, van den bisschop van Livorno
wordt hetzelfde ifmeegedeeld. De jonge
geestelijken verlaten hun studiën en semi-
nanën om als ziekenverplegers de zieken
op te zoeken. In vele diocesen worden
bisschoppelijke brieven voorgelezen, waarin
de bevolking wordt aangespoord gehoor
zaam te zijn aan de overheid, haar
voorschriften op te volgen en waarin/tevens
goede raadgevingen worden gegeven.
De bisschoppen verzenden tevens vlug
schriften van d9 Volksverein voor het
katholieke Italië, waarin middelen ter
voorkoming van besmetting worden aange-
De bisschop van Berbicaro, tot wiens
diocees het [ongelukkige Beibicaro hoort,
heeft zich persoonlijk daarheen begeven,
om de bevolking te kalmeeren en tot andere
gedachten te brengen. De liberale pers van
Italië brengt den bisschop allen lof en
bekent tevens, datjzijn optreden met goed
gevolg is bekroond. Berichten, waarin
gemeld wordt, dat alleen geestelijken de
zieken verplegen, verschijnen bij dozynen
in de kranten. En de medede8lirg, door
sommige radicale bladen verspreid, dat de
priesters de schuld zouden zijn van het
gebeurde in Berbicaro, is dan ook niet yoI
te houden en wordt ook niet geloofd.
Daarbij komt dat gelijke gebeurtenissen
ook in andere plaatsen van' Italië zijn
voorgevallen, waar de geestelijkheid geen
invloed heeft. En die invloed is er ook in
Berbicaro niet, want de radicalen en socia
listen hebben daar in den raad de meerder
heid weten te verkrijgen. In Italië regeeren,
vooral in bet Zuiden, heel andoren dan de
pastoors, die in deze treurige dagen voor
een ieder, die het zien wil, een voorbeeld
geven van edele' zelfopoffering," zonder te
vragen of de ongelukkigen vrienden of
vijanden zijn.
De cholera neemt ook onrustbarend toe
in Turkije. In de kazernen van Sivi Bueruoc
by Beikos aan den Bosherus zijn van 1500
uit Albanië terugkeerende soldaten in den
loop van Woensdag. Donderdag en Vrijdag
850 man aan cholera gestorven. Van de 40
officieren moeten er nog maar 6 in leven
zijn. Het zijn soldaten van het troepen-
transportschip Besmi Alemdie door het
cordon waren gebroken om zich in den
omtrek water en voedingsmiddelen te ver
schaffen. Terwijl eerst slechts enkele ziekte
gevallen waren voorgekomen, hebben de
soldaten besmetting opgedaan door zich te
buiten te gaan aan water en vruchten, die
zii in het nabijgelegen dorp kregen. Op
het Fransche en bet Engelsche gezantschap
heeft men door verrekijkers gezien, hoe de
lijken onder den grond werden gestopt.
Mahmoed Sjeeket heeft dadelijk na zijn
genezing een persoonlijk onderzoek in Sivi
Buernoc ingesteld en heelt daar een strenge
bestraffing bevolen van de intendance, die
de soldaten verwaarloosde. Hij beproefde
den volkomen wanhopigen soldaten moed
in te spreken. Vervolgens werd hij een uur
lang ontsmet.
Te Beesel, een dorp aan de Maas in de
nabijheid van Roermond, is deze week den
draak gestoken, een openluchtspel, dat om
de zeven jaren herhaald wordt en dat zijn
oorsprong ontleent aan de volgende sage
ln de Maas huisde vroeger een monster,
een draak, een ware plaag voor die streek.
Eiken dag moest hem voor ontbijt een aantal
schapen geleverd worden. In zijn overmoed
vroeg hij eindelyk ook menschenoffers. Van
tijd tot tyd moest een persoon, door het lot
aangewezen, den draak tot spijs dienen.
Op zekeren dag bevond zich aan den oever
der Maas eene koningsdochter, door het
noodlot aangewezen, om door den draak te
worden verslonden.
De ridder St-Joris doorreisde deze streek
en bemerkte de prinses. Door baar droevig
uiterlijk bewogen,vroeg hij naar de oorzaak
barer droeiheid. De prinses verhaalde, wel
k
vreeslijk lot haar wachtte, [St Joris (roostte
haar. Wees gerust, schoone prinses, zoo
sprak hij, ik zal u redden en de streek
bevrijden ik zal den draak dooden.
De prinses trachtte den ridder van dit
heilloos voornemen af fe brengen, St-Joris
hield evenwel stand.
Eensklaps kwam het water der Maas in
beweginghuizenhooge golven kwamen
aanrollen een oorverdoovend gehuil deed
den omtrek schrikken en beven.
De draak verscheen aan de oppervlakte.
Nu begon een laugdurige hardnekkige strijd.
St-Joris bleef overwinnaar. Doodelijk
getroffen lag het monster ter aarde.
Spoedig verspreidde zich deze heugelijke
tijding van alle kanten kwamen de bewo
ners der etreek toesnellen.
In triomf werd de moedige ridder door
bet dankbare en jubelende volk naar het
dorp geleid, de doodea draak met zich slee-
pende.
En dez8 sage werd donderdag.der traditie
getrouw, te Beesel weergegeven.
Deelnemers waren in prachtige historische
kostumen gestoken.
Ook de prinses en ridder St-Joris ontbra
ken niet, evemin als het monster, da draak,
welke werd voorgesteld als een afzichtelijk
gedrocht en door twee mannen, van wie
slechts de voeten zichtbaar waren, in den
opLcht medegevoerd.
Door duizenden menschen uit de omlig-
genden dorpen werd deze vertooning bijge
woond.
Koningin Mary van Engeland heeft een
zeer strengen en eenvoudigen smaak. Zij
verlangt, met het gezag van haar rang, dat
de dames van den adel en het hof zich naar
hare neigingen voegen.
Zij begon hare loopbaan op den troon,
met de beslissing dat geen enkele spanrok
naar hèt bof mocht komen. Weldra verscheen
een bevel van den hofmaarschalk, waarbij
de uitgesneden hals der hoftoiletten merke
lijk verhoogd werd. Koningin Mary toonde
een tegenzin voor de naakte armen en
schouders en verzocht de hofdames zich zoo
weinig mogelijk te decolleteeren.
Daarbij zietzy graag dat de dames louter
Engelsche stoffen dragen. Wat de schoon -
sten doet zuchten, die liever de nieuwste
Parijsche modellen hebben.
De koningin kan ook de groote hoeden
niet lyden, evenmin als het verven van het
gezicht. De koningin heeft aan de rookende
dames den oorlog verklaard en terwijl de
dames vroeger na het middagmaal eene
sigaret rookten, is dit genoegen haar nu
ontzegd
Aan Weergalm opgedragen
Zoo luidt de angstvolle kreet door het
liberaal dagblad de«Vrijheid»van Leuven en
door den Weergalm, volksgezind ypersch
weekblad uitgegalmd.
Waarachtig, beste confrater, wy waren
ver van't gedacht dat gij, orgaan van de
Vrijzinnige Verceniging van Yper en het
arrondissement,met zóó veel zorgen kommer
het godsdienstig peil onzer belgische bevol
king beschouwdet en naging. Dank voor die
zoo kommervolle bezorgdheid enzfó welge-
meenden angstkreet. Gij hebt onze innigste
meening toegetreden dat jodsdieust (en niet
religie) noodig was om de Vlaamscho bevol
king te veredelen en op te helpen.
Maar toch gelief ons toe te laten u eene
kleine verklaring te vragen, w.:nt zijn uwe
zinsneden op hoogst tragischen voet ge
schoeid en doet eene innige en (wij tvvyfelen
er niet aan) eene overtuigde verontwaardi
ging u de woorden als eenen alles overmach-
tigden vloed gemakkelijk uit de pan doen
rollen, toch zijn de redenen waarop gij
steunt zóó duister, zóó onlogisch en tevens
zóó krank dat wij aan 't twijfelen zijn ge
raakt over uwe prophetische voorspelling.
Lieve Weergalm, moeten al de aangehaalde
feiten als juist bekend zijn, toch zou de
godsdienst noch het godsdienstgevoel onver
mijdelijk verdwijnen.
Omdat een priester (maar geen pastoor)
duchtig de grosse-caisse sloeg bij het in
treden in stad (misschien was de dienstdoen
de muzikant toevallig afwezig), omdat iu
den stoet waar de haat, de laster.de vuigste
zinspelingen op anders denkenden de kroon
spanden priesters aanwezig waren, moet
den godsdienst ten onder.
Wat die haat, laster en zinspelingen be
treft, gelief ons, besta en hooggeachte con
frater eenige woordjes uitleg toe te staan.
Eenieder die de stoet, (die toch wel een
30 000 man meer vergaderd bad dan gij bet
ons toelaat) beschouwd heeft kan nergens
een opschrift of kartel aanhalen dat anders
denkenden kon kwetsen of beschimpen. Wat
meer is, zoo wij de oogen nogmaals slaan op
de dagbladen die over de betooging van 15
Augustus handelden, dan bemerken wij
allerduidelijkst dat nergens het Vaderland,
dö £Lad.a/3iAnsL, de Kp»»Ir, Jlfit TiftgftP 6H 0117-0
dierbare Vorsten meer werden aangerand
en beleedigd dan iu de grootsche de prach
tige de onovertrefbare betooging van
Brussel 1111
Gelief ons, waarde Weergalm, die verge
lijking niet te vergeten en ze goed te over
wegen.
Wat de pastoors betreft (want de Weer
galm, spijts zijne goede godsdienstige ge
voelens onderscheidt geen pastoor van een
priester) die de knuppels dreigend in de
hoogte zwaaiden, deze werden nergens be
speurd,tenzij misschien in schermutselingen
en aanslagen die, door de antiklerikalen
uitgelokt op menige plaatsen ontstaan zijn.
En het enkel gedacht van een priester die
zich zelf ten prijze van stokslagen zou ver
dedigen tegenover aanranders die revolver
of mes op zak hadden, dat gedacht, zeg ik,
doet den opsteller van Weergalm vuur en
vlam spuwen en in eene heilige verontwaar
diging losbarsten. Wat, de apostel van de
liefdadigheid, die dagelijksch zijn Ver
geef het ons gelijk wij vergeven onze schul
denaren aframmelt (wat eerbied voor
zóó een godsdienstig blad) en het misoffer
opdraagt, zou bloed storten 1!)
Welnu, hooggeachte Weergalm, beseft gy
niet dat eene aangevallene zich verdedige 1
Kent gij het fransche spreekwoord niet
Charité bien ordonnée commence par soi-
même. En laat mij toe te twijfelen dat gij,
u in zoo eenen toestand bevindende, uwe
zoo ontroerende philanthropisehe beginselen
zoudt laten varen en niemand zou u daarom
kunnen laken.
Daarop zouden wy volgeern ons antwoord
staken indien de laatste regels van dit arti
kel de rol van de geestelijkheid ons niet
wat te duister voorkwamen. Gelief ons dus,
beste Weergalm, en wij hopen dat gij onze
zoo ootmoedelijke vraag niet zult verstooten
en ons zult willen verklaren
1° Welk onderscheid er dient gemaakt te
worden tusschen godsdienstige en politieke
priesters, daar onze kennissen op dit gebied
te weinig uitgebreid zijn om die zoo spe-
cieuse verdeeling te vatten.
2° Ons het getal helaas te gering getal,
gelijk gij zegt der godsdienstige priesters
te geven.
3° Ons bewijzen boe eene politieke
priester zijne godsdienstprinciepen logen
straft en daardoor de algemeene achting
verliest.
4» Ons aan te halen de opschriften die
binst de betooging Schollaert de vuigete
zinspelingen op andersdenkenden verte
genwoordigden.
Daarop, liefste «Weergalm», vaarwel, of
neen, tot donderdag, want gretig zullen wfl
uw antwoord lezen en met evenveel genoe
gen weerleggen. J.
In de maandvergadering van Zondag
laatst bracht de heer Voorzitter hulde a&a
August De Wulf, lid der Wacht, die onlangs
vanZ. M. Koning Albert het nyverheids-
teeken van Is klasse ontving, voor meer dan
veertig jaren'bij de familie Nolf, tabakhan
delaars in de Statiestraat, treffelijk gediend
te hebben als eerlijk en bezorgde werkman,
zoowel bekommerd met het wel en deugdelyk
verrichten van zijn ambt als met het ver
dienen van een betamelyk loon.
De heer Sobry hoopt dat vele leden der
Wacht het schoon voorbeeld van De Wulf
zullen navolgen, tot eere, der werkersbe
volking onzer stad.
Wij bieden meesters en werkman sirze
beste gelukwenschen
Zondag 24 Septemberizal de J onge Wacht
keur Vaandel iühuldigen.'/De feesten zija
geschikt als volgt
Te 7 ure. Mis in St-Maartenokerk, ondey
de Mis Algemeene Communie.
Te 9 3/4 ure. Bijeenkomst in het Volkshuis
ea optocht naar St-Maartens.
Te 9 1/4 ure. VaandelwydingHoogmis.
De K. J. Wachters en al degeloovigen zullen
de Mis zingen. (Missa in Festis B. Marfce
Virginis. 1. (cum jubilo), -Credo III).
Onder de Mis, gelegenheidsaanspra&k.
Te 11 ure. Stoet naar 't Volkshuis met
S. Michielsliarmoaie en Turners. Vergade
ring Aanbieding van 't Vaandel.
Te 111/2 ure. Beiaardconcert.
Te' 2 u. Vergadering op de Statieplaato.
Te 2 1/2 ure. Ontvangst der vreemde
Maatschappijen.
Te 3 ure. Stoet. Optocht al de Statielaan
(vorming van den stoet) Statiestraat, Tem-
palstraat, Boterstraat, Rljselstraat, Patteel-
straat, Bukkerstraat, Hondstraat, StJacobff
nienwwtg, St Jacobstraat, Groote Markt,
Dixmudestraat, Surmontstraat, Boesinghe
straat, Leet, Hallestraat,Neêrmarkt, Groote
Markt, Hondstraat.
Te 4 ure. Algemeene feestvergidering in
't Volkshuis. Verscheidene vermaarde
sprekers zullen er het woord voeren.
Uitreiking van premiën.
Te 5 ure. Concerten op de Markt door de
vreemde muzieken. Bezoek van stad.
Te 8 1/2 ure. Concert en liederavond op
de Markt door de Koninklijke Fanfare.
i i i I I lij
Maandag namiddag gaat de Koninklijke
Fanfare een wandelingsken doen naar het
kasteel van M. Struye, Beukenhorst over
het Hooghe.
Vertrek van de Bascule ten 1.4.3 en terug
keer rond 7 ure.
Ten 3 ure is er Concert ia den hof.
Zondag 17" September beschikt de Fan
fare naar Robaais te reizen en er in den hof
der tentoonstelling Concert te geven.
Uit Yper, ten 6.25 's morgens. Aankomst
e Robaais rond 8 ure. Bezoek der stad ea
Alle dage om 81/4 ure, Groote Voorstelling met steeds nieuw en afgewisseld programma.
Artisten uit alle landen, waaronder de beroemde JAC BARTZENI met zijne wilde leeuwengroepen.
GROOTSTE EN VOORNAAMSTE ELEGANTE 0IRK VAN EUROPA
Kinderen en Militairen betalen half geld in de dagvoorstelling.
"SBB
DIT IS
T
■V i"'
fill TPER
EN OMMELANDS
«9, «ra mw «ra fi «ra
fTsr rtSri taf. cW\1 flR rtri fwT
Cirk
Wilke