SpreeKlraad 52
EN OMMELAND
TUINDAG
Droevige Dagen
1912
Öp Zaterdag 10 Oogst 1912
5 centiemen 't blad
47e jaar. Talmerk 2414
Te trekken bij den Uitgever, 7* 36, in de Boterstrate, te Yper, en bij 's landsboodschapwezen ofte post, tegen 8 frank jaars
Dagklapper
Evangelie van den
Uen Zondag na Pinksteren
STAD_YPER
PROG HAVMA
Lezen en Zingen
Niet Busten
Het Eucharistisch Congres
«P—ig r—^—
Echt en recht, 't oud Volk indachtig
Kinderlijk, niet kinderachtig
Ypersch, Vlaamsch en, bovenal,
God getrouwe ik wezen zal
van den 10 tot den 17 Oogst
p, p_ p p p if. if. if. if. if,
B 'ÉS 'B- «5 *5 B5 f' B B
Zondag 11 Oogst
Maandag 12 Oogst
Donderdag 15 Oogst (O.-L.-V. Hemelvaart)
Ten 8 ure, CONCERT, Groote Markt.
Zondag 18 Oogst
Maandag 19 OogM
Zondag 25 Oogst
Zondag 29 September
m a? m
S# ssi ss£ SÉ sSi Z&-
sa! 10. 's0. °J$ 's&. tM. sf?
Onze Beiaarden
De beiaardconc- rten
p! p pS p pi pi p pi p. pS
if 'if. if. tif if if if if if 'if
Hoe moedig
't NIEUWSBLAD VAN YPER verschijnt 's Vrijdags, en
's Zaterdags na de markt, tegen 3 fr. 's jaars; 3 fr. en den vrachtloon
buiten Belgenland. Het blad is niet min te trekken dan voor een
geheel jaar en 't wordt op voorhand betaald.
Alles moet vrachtvrij ingezonden worden naar de BOTER
STRATE, Tk 36, te YPER.
De bekendmakingen kosten o fr. i5 de reke binnen *t blad is vt
o fr. 3o van 's Rechters wegen fr. i overdruk 5 fr. 't honderd. Ieder
boek, waarvan ons twee afdruksels zijn gezonden, wordt besproken.
De Heeren van de AGENCE Havas, te Brussel, Tk 34, in de
Zilverstrate, en te Parijs, Tk 8, PLACE )VE LA BOURSE, ontvangen
bekendmakingen voor 't NIEUWSBLAD VAN YPER, van al die buiten
Oost-& Westvlaanderen wonen.
2 10- Laureins, m. diaken, te Rome
levende verbrand f in 264.
11. H8 Philomena, m H. Tibursis
H. Susanna Roomsche, mgm. H.Gurik, b.
Kamervjk f 619
m. 12. H8 Clara van Assisiëi, m. stiehfrier
der arme Claren t 1257. - H8 Hilaria, mcd-.r
,ler H8 At'ra, martelares met hare drie meiden
HH8 Digna, Euprepia en Eunomia.
d 13.5— HH. Hippolyt en Cassiaan, mm Cas-
siaan was schoolmeester, en wierd gemarteld
iloor zijne leerlingen met hune schoolpriemen.
H. Wigbert, pr. H8 Radegnnd. koninginne.
s' Jan Berchmans van Diest, f te Rome in
den ouderdom van 21 .iaar. Patroon der jeugd.
w H. Eusebius, pr. m.f 258. H. War-
nevaard, kwam met den H. Willebrord uit En
geland en rust te Eiste in Holland.
d j5 0. L V. Hemelvaart. H8 Tharsicius,
de kleine martelaar van het H. Sacrament.
v ie. - H. Rochus. Patroon tegen cholera,
neste én andere kwalen. H8 Arnwolf (Arnold)
van Tiegbem, b. stierf abt van Oudenburg in
West-\Taanderen in 1087.
Te dien tijde, vertrekkende uit het gebied v n
Tyrus, ging .lezus over Sidon naar de zee van
üalilea, middenjin de landstreek der Decapolis.
En men bracht een doofstomme bij Hem en ba<
Hem om hem de hand op te leggen. En Hij nam
hem buiten het volk afzonderlijk, legde zijne
vingeren in zijne ooreD, stuwde uit en raakte
daarmede zijne tong aan. En opziende naar den
Hemel,verzuchtte Hij, en Hij sprak hem Effeta,
dat is wordt geopend. En (terstond werden
zijne ooren geopend en de band zijner tong werd
geslaakt, en hij sprak goed. En Hij gebood hun,
het aan niemand te zeggen. Doch hoezeer Hij het
hun ook verbood, zij maakten het nog te meer
bekend. En zij waren ten hoogste verbaasd, ter
wijl zij zeiden Hij heeft alles wel gedaan, en de
dooven doet Hij hooren en de stommen spreken.
's Middags, CONCERT, Groote Markt.
Duivenwedstrijden.
Ten 3 ure, Alph. Vandenpeereboomplaats,
GROOT ACROBATISCH FEEST, onder het bestuur
van M. Bredford, impresario te Brussel.
Ten 9 ure, op het Minneplein, VUURWERK.
Ten 3 ure, in de Halle, Prijsdeeling aan
de Leerlingen der Meisjesgemeenteschool,
van St-Janstraat.
Ten 3 ure, in de Halle, Prijsdeeling aan
de Leerlingen der Jongensgemeenteschool.
Wedstrijd in het Lijnvisschen, ingericht door de
maatschappij De Dappere Lijnvisschers.
Mengelwerk van 't Nieuwsblad van Yper nr33
DOOR
HON ORÉ STA ES
(Overdruk met toestemming van 't Davidslonds)
Ik ga bet niet wagen hier tot morgen te
blijven, Gust, Jaak denkt gewis dat ik, uit
hoofde van het slecht weder, thans geene
lastige bezoekers verwacht, en den nacht in
mijne hoeve zal doorbrengen, Binnen een
half uur vertrek ik.
«Zal Tiste u niet verwittigen, wanneer hij
'ets hoort
In zulk slecht weder kan een schildwacht
moeilijk dienst doen.
Op dit oogenblik ontwaakte de oude
vrouw. Zij keek rond en toen zij haren zoon
bemerkte, verscheen een zoete glimlach op
bare lippen.
1 Zijt gij daar, jongen vroeg zij met
zoete stem.
Ja, moeder, antwoordde de jonge
boer. ik ben over een kwart uurs binnen-
Ten 3 ure, inde Halle, Prijsdeeling aan
de Leerlingen der Meisjesgemeenteschool,
van de Rijselstraat.
Ten 8 ure, CONCERT, Groote Markt.
WERELDLANOSCHE HOFBOUWTENTOONSTEL-
LING, ingericht door de Koninklijke Hof-
bouwmaatschappij van het arrondissement
Yper.
Wedstrijden in verschillige spelen zullen
plaats hebben op Tuindag en voigendd*Zon-
dagen. De omstandigheden der wedstrijden
zullen door bijzondere plakkaten aangekon
digd worden.
Museum en Halle r Kostelooze toegang
4, 5, 6, 7, 8, 11 en i5 Oogst.
Een ieder heeft lustTot lezen en zingen.
Is het goed, is het rein, het hert en de
geest zijn rein en goed gebleven en men heeft
rondom zich het goed verspreid is het god
deloos of zedeloos, men heeft zijn hert be
zoedeld en het verderf' aan anderen overgezet.
Lezen, hetzij in de dagbladen, hetzij in
andere tijdschriften of in boeken, maakt niet
zelden van de menschen. of engels of duivels.
Lezen, hetzij door onwetende, hetzij door
geleerden, heeft er duizende in het diepste
ongeluk gedompeld en bij velen, die nog
schijnen goed te zijn, duizende twijfels in den
geest gesteken en het leven bijna onmogelijk
gemaakt.
Daarom, let op u zeiven, let op uwe kin
deren en onderdanen, opdat gij er later niet
vruchteloos over te weenen hebt.
Zingen. Wie zingt er niet bijzonderlijk in
de jonge jaren. Eenieder zingt, maar hoeveel
zijn er die deugdelijk zingeu.
Die vraag mag nog meer gericht worden
tot de Vlamingen als tot de anderen. Neen,
ons volk kan niet genoeg zingen.
Het gezang heeft een grooten invloed op
s menschen leven, het maakt het aangena
mer voor den persoon die zingt en brengt
hem tot meerdere verdraagzaamheid ten op
zichte van gansch zijne omg«;ving.
Het gezang kan ook goed zijn voor hert
en geest, maar als het zedelijk slecht is, het-
gene ongelukkiglijk maar al te dikwijls ge
beurt, dan wordt het voor beiden een vergif
en bederf.
De oorzaak van het slecht en zedeloos zin
gen komt veel uit het bederf des herten maar
het kan ook grootelijks gebeuren omdat men
de gelegenheid niet gehad heeft goede liede
ren te leeren zingen.
Men leest wat onder de oogen valt, maar
men zingt alleenlijk wat men geleerd heeft.
Daarom is het van de grootste noodzake
lijkheid de schoolknapen en meisjes goede
liederen te leeren zingen.
Zij moeten goede en geestige liederen heb
ben om tegen de kwade op te komen.
gekomen, en heb u niet -willen wekken, daar
gij zoo gerust sliept. Hoe bevindt gij u
thans
Tamelijk goed, Edwtard. Eiken dag ge
voel ik mij iets beter dan den vorigen. De
goede God heeft mij uit mijne zware ziekte
latenopstaan, omdat mijn jongen mijn bijzijn
nog niet missen kan. Wanneer de warme
dagen komen, zal ik geheel en gansch her
stellen. En hoe bevindt gij u ->
Ook goed, moeder.
Hebt gij reeds 'iets geëten, jongen
Ik heb dezen avond bij Neel Bracke
geëten, moeder.
Weet gij geen nieuws
Dinsdag avond was ik bij Liva. Zij
zegde mij dat de commissaris zelfs niet meer
door haar venster kijkt, wanneer hij voorbij
het huis van Bruyninckx gaat.
Jaak is een arglistige schelm, Edward.
Hij durft Liva niet meer lastig vallen, omdat
hij uwen kogel vreest. Kon hij u in zijne
macht krijgen, Liva's lijden zou voor goed
beginnen. Wees toch voorzichtig. Hoor
ik daar niets
De jongeling luisterde eene wijl scherp en
zegde daarna
Willen de onderwijzers en al wie zending
heeft de jongeren op te leiden, nog meer
mede werken om hunne leerlingen gods
dienstig en zedig te maken, willen zij hen
helpen het goed verspreiden, zoo leeren zij
ze goede liederen zingen.
Vaderlandsche liederen, liederen over hun
vak, over hunne streek, over werk en spel,
geestige en medeslepende gezangen, dat alles
kunnen zij hun aanleeren zonder schade voor
de andere lessen, omdat het gezang eerder
den leerlust opwekt dan vermoeit
En als zij dan zullen groot geworden zijn
een gezelschap te vergeestigen hebben door
een gezang, zij zullen het niet vergeten heb
ben, want liederen in de school aangeleerd,
blijven voor geheel het leven zij zullen het
goede zaad rondom uitwerpen, in plaats van
onbetaamlijkheden en zelfs bederf.
Ieder maal dat ik eene gemeenteschool
voorbij ga, en ik daar de leerlingen te samen
een goed lied hoor zingen zeg ikHier woont
een meester die zijne taak goed verstaat,
mochten het de schoolmeesters allen alzoo
opvatten, hoeveel zou zulks niet helpen om
onze jonkheid op te beuren en goed te hou
den.
NOTA. Wie een rijke verzameling
scboone volksliederen van allen aard begeert
schaffe zich de drie bundels liederen aan
u De Vlaamsche Zanger 3 deelen afzon
derlijk verkrijgbaar te Yper, ter boekhandel
OaLLEWAERT-DE MEULENAERE. In cijfer-
muziek, één frank per bundel, twee frank in
note muziek.
Wij bevelen bijzonder aan den eersten en
denderden bundel.
De kunst van den beiaardier is sedert
eenige jaren zoo zeer in weerde geklommen,
dat schier iedereen er van spreekt en de
overheden, de algemeene belangstelling vol
gende, wedieveren met elkaar te herstellen
en volledigen van de beiaarden het volksmu
ziek bij uitzondering
Te Thielt en te Diest heeft men de laatste
hand gelegd aan 't klokkenspel, terwijl te
Kortrijk en te Yper eveneens de beiaard
aanmerkelijke verbeteringen onderging.
Velen hebben de schitterende beiaardfeeste
van Brugge en te Mechelen nog niet vergeten.
Onder de bijzonderste beiaarden, waarop
ons land zich met recht mag verhooveer-
digen, telt men
Namen (kathedraal), 5o klokken Kortrijk
(stadhuis), 5o klokken Brussel (broodhuis),
.40; Brugge (Halle), 47; Leuven, (St-Ger-
trudakeik), 46 Mechelen (St-Rombout), 45;
Bergen (St-Waldetrudiskerk), 44 Doornik,
(Belfort), 43 Luik (St-Barthelomeus) 42
Aalst, (oud Stadhuis), 41 Steenockerzeel
(St-Rombautkerk), 41 Gent (Belfort), 40
Luik (kathedraal), 40; Leuven (St-Pieters
kerk), 40Antwerpen (kathedraal), 40
Oudenaerde (St-Walburgis), 3j Diest (HH.
Sulpice en Deniskerk), 3j.
Oostende en verschillige andere plaatsen
bezitten nog goede klokkenspelen, die waar
schijnlijk mettertijd ook wel hunne beurt
van hermaking zullen krijgen.
De kerk van Sint-Jacob op Coudenberg
bezit er ook nog een, die het kerkbestuur
over eenige jaren te koop bood.
Het is de wind, die in de schouw speelt
moeder.
Wanneer gij hier zijt, ben ik altijd onge
rust, zuchtte de vrouw. En toch ben ik
zoo blijde wanneer gij komt.
Wees niet bang, moeder'ik ben vlug op
de been.
In het veld zoudt gij uwe vervolger
kunnen ontvluchten, hier niet. Edward, ik
raad u aan opnieuw te vertrekken. Wees ge
duldig in uw lijden. Wanneer Raeveloos
zijne straf zal gekregen hebben, zult gij en
Liva gelukkig zijn. De mensch moet beproe
vingen doorstaan, en na die beproevingen is
het geluk veel zoeter. Ik hoor weder ge
rucht, Het schijnt mij dat er achter den koei
stal wel tien Sansculotten staan te schreeu
wen. Loop langs de achterdeur weg, jongen
Kom hier, ik zal u een kruisken geven.
Edward ging vóór zijne moeder knielen
en de oude vrouw maakte met bevende hand
een kruisteeken op zijn voorhoofd.
Schielijk begon de bandhond der hoeve
geweldig te blaffen.
Edward, gauw kermde de pach
teresse.
Nu greep de jonge man een geweer, dat in
Opmerkelijk is het dat het groot duitsch
blad Kölnische Zeitung in haar nummer
van 17 Juli een zeer waardeerend artikel
inhoud over de klokkenspelen in de Neder-
duitsche gewesten.
België, Holland en Engeland zegt het
Keulnsche blad,zijn het heimatland der klok
kenspelen. Daar klingelt het van de hoog
verheven torensjjder kathedralen zoowel als
van den dakstoel der beseheidene dorpsker
ken. In oorden, waar muziek voor velen
eene onbekende kunstis,die zij niet beoefenen,
daar komt het klokkenspel hun ieder kwart
uurs, er aan herinneren, dat er ook muziek
bestaat.
De spelende en bespeelde klok, wier klank
en wijze van de hoogen toren door de straten
en tot in de buizen klinkt, is voor hen om
zoo te zeggen de voorzanger en opwekker.
Voor de kunst- en nationale beteekenis,
die het klokkenspel in die landen bezit,
spreekt wel niets zoo duidelijk als de hulde,
die men onlangs bracht aan Jef Denyn, den
grootsten en populairsten beiaardier in België
en waarop zelfs eene Engelsche afveerdiging
was verschenen.
Wat in andere landen een beroemd diri
gent, een heldentenor of een klaviervirtuoos
is, dat is zegt de Köln Zeitung in de
Nederlanden een beroemd klokkenspeler
wat echter niet wil zeggen dat achter ieder
klokkenspel een klokkenspeler zit.
Overigens, de Köln. Ziet. zet de wieg
van het klokkenspel te Aalst, in Vlaanderen,
en noemt Bartholomeus Kneck, in de eerste
helft der XVe eeuw, den eersten beiaardier,
Als modellen van klokkenspelen noemt het
Duitsche blad de beiaard van Antwerpen en
de beiaard van Brugge en het staat in bewon
dering voor den rijkdom der oud-Vlaamsche
zangwijzen wier tonen als peerlen over de
stad rinkelen.
In vergelijking met de Vlaamsche klokken
spelen hebben die in Engeland en de weinige
die Duitschland bezit en welke allen van
Hollandschen oorsprong zijn, weinig te be-
teekenen.
Wij hebben met genoegen het artikel in
de Köln. Ztg. gelezen. Wij, Vlamingen,
voelen zoo goed wat de beiaard ons voor
zingt de taal van de beiaard spreekt tot ons
gemoed en de beiaardzang is voor ons het
heerlijkste feestlied dat wij kunnen hooren
weergalmen.
Dan mag de beiaard spelen
Van al uw torentransen,
zoo jubelen en galmde Benoit het uit in
klanken die kinderen en grijsaards ontroeren
zullen, zoolang ons volk stamtrots en rasge
voel zal bezitten.
Onze katholieke werking op alle gebied
was onze macht vóór de kiezingen eu kwam
ons krachtdadig ter hulp in den laaisten
kiesstrijd.
Deze werking moet zonder dralen voort
gezet worden. Gedenken wij ons de spreuk
Rust, roest en daarom moet er na den
kiesstrijd dit politiek leven behouden b'ijven,
moet er altijd meer en meer gey verd worden
om de politieke overtuiging der katholieke
kiezers te'sterken en de goede vaderlanders
voor onze|katholieke Partij te winnen.
Ja, de geestdrift van den afgeloopen
kiesstrijd moet voortleven in eene aanhou
dende werking, waardoor de katholieke
Partij des te sterker zal worden, naarmate
zij meer moedige en bekwame mannen zal
tellen, die overal het politiek leven opge
wekt houden/
Nevens de politieke werking treft men ook
nog de maatschappelijke werking, aan welke
wij vinden in alle onze sociale instellingen
en goed werken.
De katholieke Partij bezit eene machtige
inrichting op allerlei gebied der maatschap
pelijke werking.
Wijzen wij slechts op de vakorganisatie
welke 80 duizend ambachters en arbeiders
in hare randen telt, dicht aaneengesloten,
hunne krachten doende samerspannen om
betere werk voorwaarden en meer welstand
te krijgen.
Men voege daarbij de werking der komi-
teiten tot bevorderiog van de belangen der
neringdoende burgerij en die hare lotsver
betering zoo zeer behartigen.
De boerenbond, de veeverzekeringen on
der alle opzichten moeten meer en meer
uitgebreid en verspreid worden.
Overal waar 't zijn kan moeten liefdadige
genootschappen, patrons en studiekringen,
sprekersbonden, maatschappijen van nut en
vermaak gesticht worden om de algemeene
welvaart onzer samenleving te verzekeren.
Geene partij kan er op roemen in hare
rangen zulk overgroot getal moedige cd
bekwame mannen te tellen, welke zich aan
't hoofd kunnen stellen van die inrichtingen.
Overigens 't is hunne plicht als katholieken
er in 't belang onzer Partij aan te beant
woorden.
Wij herhalen het de werking moet onaf
gebroken worden en den geestdrift van den
laatsteu kiesstrijd behouden blijven ons
herinnerende dat rust in dergelijke zaak
roest
Een welbekend socialistisch volksverte
genwoordiger, de burger Léonard, was over
nauwelijks eenige maanden in den sanato
rium gegaan, gehouden door nonnekens,
om er eene gevaarlijke operatie te onder
gaan, en was er het voorwerp geweest van
gansch bijzondere zorgen. Doch nauwelijks
in de Kamer teruggekeerd, kraamde hij
allerlei beleedigingen uit tegen het zwart
ongedierte.
Onze Katholieke Volksvertegenwoordiger
M. Van Merris, sprak hem aan in den
wandelgang en hem vlak in de oogen zien
de, zegde hij
Herhaal nu eens, wat gij in de Kamer
hebt gezegd
De socialist niet op zijn gemak, stamelde
dat hij in 't geheel niets had gezegd.
.Ta, zegde onze achtbare Kamerheer,
gij zijt te laf om 't mij vlakaf' te zeggen,
omdat gij genoeg weet dat het mijne doch
ter is, die non die u verpleegde
Waar gebeurd, voegt de Gazette de
Liège er bij.
In heel de schepping Gods, die straalt in dui
zenderlei pracht, is niets zoo onbegrijpelijk,
zoo onuitsprekelijk schoon als het Allerhei
ligste Sacrament onzer altaren. Gelijk wij in
gtomme verbazing opzien naar het firma
ment en te vergeefs pogen de hoogten te meten
van de grootheid Gods, die door ééne zon
onze aarde licht en warmte en in afwisseling
van dood en leven komt brengen in de orde
der natuur steeds nieuwe rijkdommen en die
het uitspansel met zonnen heeft bezaaid, zóó
ongeveer, moeten de Seraphijnen en Cherubij
nen aanbiddend naar onze aarjje zien, die als
in sterrenbeelden van genade over al de be
woonde werelddeelen de blanke hosties draagt
in het aanbiddelijk en eeuwig onvolprezen
Sacrament.
Waar voerde ooit Gods scheppingsmacht
triomf als hier, waar Jezus' menschheid woont
en leeft, die menschheid, die, in wijsheid en
in heiligheid het kunststuk van het Goddelijk
Woord bestaat Waar weten wij zoo goed,
dat wij verlosten zijn van Jezus' Goddelijk
Bloed, als hier, waar wij de gedachtenis vieren,
die Jezus zelf ons gaf den avond vóór zijn
dood
Waar kunnen wij, als bedwelmd door Je
zus' liefde, in voller teugen de genade indrin
ken tot onze heiliging, dan hier, waar de
hartslag klopt voor het leven van de Kerk,
van dat mystieke lichaam, dat van het
Hoofd, gelijk de ranken van den wijnstok,
leeft. Waar zullen wij een voorsmaak proe
ven van wat ons in den hemel wacht, waar
God Zijne getrouwen loont, zoo zoet, zoo waar,
als hier ons dagelijks geboden wordt.
Zoekt nergens anders te vergeefs; want van
zijne wonderwerken heeft ons de Heer eene
gedachtenis gesticht in het Allerheiligste Sa
crament.
En toch, wat zien wij, als God dat wonder
van zijne wijsheid en zijne liefde wrocht
Kwam Jezus als een kind, in schamele doeken
in eene kribbe, om het menschdom te yer-
lossen, Hij bleef bij ons, om ons te hei
ligen, onder nog nederiger gedaanten van een
weinig brood en wijn.
Zóó en niet anders wil Hij komen bij de
grooten en kleenen, bij de vorsten en hunne
armste onderdanen zonder onderscheid1, omdat
Hij voor allen gelijkelijk Verlosser wezen wil.
Past dan bij dit wonder, van zelfverlooche
ning de praal, de pracht, het feestvertoon, dat
ons in Yper wacht
Men onderscheide wel. Jezus heeft het H.
Sacrament gewild, gelijk het is, onder de ne
derigste gedaanten, opdat eenieder kunnen ko
men het arme, kleine kind met niet minder
recht dan koningen en keizers om Hem te
aanbidden, Zijn Offer bij te wonen, zich te
voeden met zijn waarachtig levensbrood.. En
als geheel de wereld dat begrepen en aan
zijne roepstem gehoor gegeven had, als heel
de wereld maar beleed, dat het Woord is
vleesch geworden en nog in het midden van
ons woont, wij hadden geene Congressen noo-
dig, wij zouden door de stille aanbidding,
de H. Mis en de H. Communie de wereld her
schapen zien, als met éé,nslag daar Jezus
dan in haar zou leven, niet zij zou leven,
maar de Christus in haar.
Maar helaas, dat is geheel anders.
den hoek van den haard stond, en trad naar
de deur. Op hetzelfde oogenblik echter kwam
een man binnen geloopen, die op angstigen
toon zegde
Edward, er komen vele Sansculotten. Ik
koor hen klappen.
Ik blijf, morde Draeman. Wanneer
ik hier niet ben, zullen zij mijne moeder
mishandelen.
Wie zijne hand op de pachteresse durft
leggen, krijgt mijnen dorschvlegel op den
kop, verzekerde Gust.
En mijn mes in het lijf, voegde de an
dere man er bij.
Vlucht, Edward mijn Engel-bewaarder
aal mij beschermen jammerde de oude
vrouw. Kunnen zij u vangen, dan verlies ik
mijnen zoon en heeft Liva geenen bruide
gom
De jonge boer uitte eenen doffen smart
kreet en sprong buiten.
«Heer, bewaar hem, bad de pachteresse.
Nu de deuren vastgegrendeld, sprak
Gust. De Jacobijnen zullen in alle geval
hier niet gemakkelijk binnen geraken. Wij
blijven getrouw aan onze belofte, niet waar,
Tiste
Dat spreekt van zelfs, antwoordde de
aangesprokene, terwijl hij de deuren van het
huis ging vastgrendelen.
Midderwijl bleef de bandhond voortblaffen.
Eenige stonden daarna hoorde men op den
voorhof stemmen weerklinken.
Zij zijn daar, zuchtte de zieke.
Wees gerust, bazinne, sprak Gust.
Edward is weg. Maken zij hier wat ge-
druisch, zij zullen toch zonder prooi moeten
vertrekken.
Nu werd er op de voordeur geklopt.
Tiste en Gust deden eenige stappen voor
uit en de eerste riep
Wie is daar
Goed volk, antwoordde de stem van
Faas Reutels.
Het is de veldwachter, zegde Gust met
blijde verwondering.
Maar wie zijn de anderen morde
Tiste.
Indien zij kwamen om ons kwaad te
doen, zou Faas niet goed volk zeggen.
Doet open, menschen I riep Reutels.
Gij hebt immers niets te vreezen.
Bazinne, wat moeten wij doen vroeg
Gust.
Opent, in Gods naam, zegde de we
duwe.
De beide mannen traden naar de voordeur
en hoorden nu dat er buiten Fransch gespro
ken werd.
Sansculotten, gromde Tiste, en hij
riep
Faas, wat komt gij hier zoo laat in den
avond verrichten
Gij zult het straks weten. Ik herhaal u
dat gij niet benauwd moet zijn, klonk de
stem van den veldwachter.
Niet zonder vrees, echter, schoof Tiste den
grendel achteruit, en toen hij behoedzaam de
deur geopend had, zag hij, bij den gloed van
het haardvuur, die naar buiten drong, bene
vens den veldwachter, een aantal Fransche
huzaren staan.
Groote God, wat gaat er hier gebeuren?»
dacht de boer.
Tiste, zegde Reutels, er zijn dezen
avond drie compagnies huzaren in het dorp
gekomen. Zij zullen hier acht dagen blijven.
De burger-commissaris heeft mij bevolen
eenen sergeant en tien man naar de hoeve
van burger Draeman te brengen.
(Wordt voortgezet.)