SpreeKlraad 52 EN OMMELAND TUINDAG Droevige Dagen 1912 Öp Zaterdag 10 Oogst 1912 5 centiemen 't blad 47e jaar. Talmerk 2414 Te trekken bij den Uitgever, 7* 36, in de Boterstrate, te Yper, en bij 's landsboodschapwezen ofte post, tegen 8 frank jaars Dagklapper Evangelie van den Uen Zondag na Pinksteren STAD_YPER PROG HAVMA Lezen en Zingen Niet Busten Het Eucharistisch Congres «P—ig r—^— Echt en recht, 't oud Volk indachtig Kinderlijk, niet kinderachtig Ypersch, Vlaamsch en, bovenal, God getrouwe ik wezen zal van den 10 tot den 17 Oogst p, p_ p p p if. if. if. if. if, B 'ÉS 'B- «5 *5 B5 f' B B Zondag 11 Oogst Maandag 12 Oogst Donderdag 15 Oogst (O.-L.-V. Hemelvaart) Ten 8 ure, CONCERT, Groote Markt. Zondag 18 Oogst Maandag 19 OogM Zondag 25 Oogst Zondag 29 September m a? m S# ssi ss£ SÉ sSi Z&- sa! 10. 's0. °J$ 's&. tM. sf? Onze Beiaarden De beiaardconc- rten p! p pS p pi pi p pi p. pS if 'if. if. tif if if if if if 'if Hoe moedig 't NIEUWSBLAD VAN YPER verschijnt 's Vrijdags, en 's Zaterdags na de markt, tegen 3 fr. 's jaars; 3 fr. en den vrachtloon buiten Belgenland. Het blad is niet min te trekken dan voor een geheel jaar en 't wordt op voorhand betaald. Alles moet vrachtvrij ingezonden worden naar de BOTER STRATE, Tk 36, te YPER. De bekendmakingen kosten o fr. i5 de reke binnen *t blad is vt o fr. 3o van 's Rechters wegen fr. i overdruk 5 fr. 't honderd. Ieder boek, waarvan ons twee afdruksels zijn gezonden, wordt besproken. De Heeren van de AGENCE Havas, te Brussel, Tk 34, in de Zilverstrate, en te Parijs, Tk 8, PLACE )VE LA BOURSE, ontvangen bekendmakingen voor 't NIEUWSBLAD VAN YPER, van al die buiten Oost-& Westvlaanderen wonen. 2 10- Laureins, m. diaken, te Rome levende verbrand f in 264. 11. H8 Philomena, m H. Tibursis H. Susanna Roomsche, mgm. H.Gurik, b. Kamervjk f 619 m. 12. H8 Clara van Assisiëi, m. stiehfrier der arme Claren t 1257. - H8 Hilaria, mcd-.r ,ler H8 At'ra, martelares met hare drie meiden HH8 Digna, Euprepia en Eunomia. d 13.5— HH. Hippolyt en Cassiaan, mm Cas- siaan was schoolmeester, en wierd gemarteld iloor zijne leerlingen met hune schoolpriemen. H. Wigbert, pr. H8 Radegnnd. koninginne. s' Jan Berchmans van Diest, f te Rome in den ouderdom van 21 .iaar. Patroon der jeugd. w H. Eusebius, pr. m.f 258. H. War- nevaard, kwam met den H. Willebrord uit En geland en rust te Eiste in Holland. d j5 0. L V. Hemelvaart. H8 Tharsicius, de kleine martelaar van het H. Sacrament. v ie. - H. Rochus. Patroon tegen cholera, neste én andere kwalen. H8 Arnwolf (Arnold) van Tiegbem, b. stierf abt van Oudenburg in West-\Taanderen in 1087. Te dien tijde, vertrekkende uit het gebied v n Tyrus, ging .lezus over Sidon naar de zee van üalilea, middenjin de landstreek der Decapolis. En men bracht een doofstomme bij Hem en ba< Hem om hem de hand op te leggen. En Hij nam hem buiten het volk afzonderlijk, legde zijne vingeren in zijne ooreD, stuwde uit en raakte daarmede zijne tong aan. En opziende naar den Hemel,verzuchtte Hij, en Hij sprak hem Effeta, dat is wordt geopend. En (terstond werden zijne ooren geopend en de band zijner tong werd geslaakt, en hij sprak goed. En Hij gebood hun, het aan niemand te zeggen. Doch hoezeer Hij het hun ook verbood, zij maakten het nog te meer bekend. En zij waren ten hoogste verbaasd, ter wijl zij zeiden Hij heeft alles wel gedaan, en de dooven doet Hij hooren en de stommen spreken. 's Middags, CONCERT, Groote Markt. Duivenwedstrijden. Ten 3 ure, Alph. Vandenpeereboomplaats, GROOT ACROBATISCH FEEST, onder het bestuur van M. Bredford, impresario te Brussel. Ten 9 ure, op het Minneplein, VUURWERK. Ten 3 ure, in de Halle, Prijsdeeling aan de Leerlingen der Meisjesgemeenteschool, van St-Janstraat. Ten 3 ure, in de Halle, Prijsdeeling aan de Leerlingen der Jongensgemeenteschool. Wedstrijd in het Lijnvisschen, ingericht door de maatschappij De Dappere Lijnvisschers. Mengelwerk van 't Nieuwsblad van Yper nr33 DOOR HON ORÉ STA ES (Overdruk met toestemming van 't Davidslonds) Ik ga bet niet wagen hier tot morgen te blijven, Gust, Jaak denkt gewis dat ik, uit hoofde van het slecht weder, thans geene lastige bezoekers verwacht, en den nacht in mijne hoeve zal doorbrengen, Binnen een half uur vertrek ik. «Zal Tiste u niet verwittigen, wanneer hij 'ets hoort In zulk slecht weder kan een schildwacht moeilijk dienst doen. Op dit oogenblik ontwaakte de oude vrouw. Zij keek rond en toen zij haren zoon bemerkte, verscheen een zoete glimlach op bare lippen. 1 Zijt gij daar, jongen vroeg zij met zoete stem. Ja, moeder, antwoordde de jonge boer. ik ben over een kwart uurs binnen- Ten 3 ure, inde Halle, Prijsdeeling aan de Leerlingen der Meisjesgemeenteschool, van de Rijselstraat. Ten 8 ure, CONCERT, Groote Markt. WERELDLANOSCHE HOFBOUWTENTOONSTEL- LING, ingericht door de Koninklijke Hof- bouwmaatschappij van het arrondissement Yper. Wedstrijden in verschillige spelen zullen plaats hebben op Tuindag en voigendd*Zon- dagen. De omstandigheden der wedstrijden zullen door bijzondere plakkaten aangekon digd worden. Museum en Halle r Kostelooze toegang 4, 5, 6, 7, 8, 11 en i5 Oogst. Een ieder heeft lustTot lezen en zingen. Is het goed, is het rein, het hert en de geest zijn rein en goed gebleven en men heeft rondom zich het goed verspreid is het god deloos of zedeloos, men heeft zijn hert be zoedeld en het verderf' aan anderen overgezet. Lezen, hetzij in de dagbladen, hetzij in andere tijdschriften of in boeken, maakt niet zelden van de menschen. of engels of duivels. Lezen, hetzij door onwetende, hetzij door geleerden, heeft er duizende in het diepste ongeluk gedompeld en bij velen, die nog schijnen goed te zijn, duizende twijfels in den geest gesteken en het leven bijna onmogelijk gemaakt. Daarom, let op u zeiven, let op uwe kin deren en onderdanen, opdat gij er later niet vruchteloos over te weenen hebt. Zingen. Wie zingt er niet bijzonderlijk in de jonge jaren. Eenieder zingt, maar hoeveel zijn er die deugdelijk zingeu. Die vraag mag nog meer gericht worden tot de Vlamingen als tot de anderen. Neen, ons volk kan niet genoeg zingen. Het gezang heeft een grooten invloed op s menschen leven, het maakt het aangena mer voor den persoon die zingt en brengt hem tot meerdere verdraagzaamheid ten op zichte van gansch zijne omg«;ving. Het gezang kan ook goed zijn voor hert en geest, maar als het zedelijk slecht is, het- gene ongelukkiglijk maar al te dikwijls ge beurt, dan wordt het voor beiden een vergif en bederf. De oorzaak van het slecht en zedeloos zin gen komt veel uit het bederf des herten maar het kan ook grootelijks gebeuren omdat men de gelegenheid niet gehad heeft goede liede ren te leeren zingen. Men leest wat onder de oogen valt, maar men zingt alleenlijk wat men geleerd heeft. Daarom is het van de grootste noodzake lijkheid de schoolknapen en meisjes goede liederen te leeren zingen. Zij moeten goede en geestige liederen heb ben om tegen de kwade op te komen. gekomen, en heb u niet -willen wekken, daar gij zoo gerust sliept. Hoe bevindt gij u thans Tamelijk goed, Edwtard. Eiken dag ge voel ik mij iets beter dan den vorigen. De goede God heeft mij uit mijne zware ziekte latenopstaan, omdat mijn jongen mijn bijzijn nog niet missen kan. Wanneer de warme dagen komen, zal ik geheel en gansch her stellen. En hoe bevindt gij u -> Ook goed, moeder. Hebt gij reeds 'iets geëten, jongen Ik heb dezen avond bij Neel Bracke geëten, moeder. Weet gij geen nieuws Dinsdag avond was ik bij Liva. Zij zegde mij dat de commissaris zelfs niet meer door haar venster kijkt, wanneer hij voorbij het huis van Bruyninckx gaat. Jaak is een arglistige schelm, Edward. Hij durft Liva niet meer lastig vallen, omdat hij uwen kogel vreest. Kon hij u in zijne macht krijgen, Liva's lijden zou voor goed beginnen. Wees toch voorzichtig. Hoor ik daar niets De jongeling luisterde eene wijl scherp en zegde daarna Willen de onderwijzers en al wie zending heeft de jongeren op te leiden, nog meer mede werken om hunne leerlingen gods dienstig en zedig te maken, willen zij hen helpen het goed verspreiden, zoo leeren zij ze goede liederen zingen. Vaderlandsche liederen, liederen over hun vak, over hunne streek, over werk en spel, geestige en medeslepende gezangen, dat alles kunnen zij hun aanleeren zonder schade voor de andere lessen, omdat het gezang eerder den leerlust opwekt dan vermoeit En als zij dan zullen groot geworden zijn een gezelschap te vergeestigen hebben door een gezang, zij zullen het niet vergeten heb ben, want liederen in de school aangeleerd, blijven voor geheel het leven zij zullen het goede zaad rondom uitwerpen, in plaats van onbetaamlijkheden en zelfs bederf. Ieder maal dat ik eene gemeenteschool voorbij ga, en ik daar de leerlingen te samen een goed lied hoor zingen zeg ikHier woont een meester die zijne taak goed verstaat, mochten het de schoolmeesters allen alzoo opvatten, hoeveel zou zulks niet helpen om onze jonkheid op te beuren en goed te hou den. NOTA. Wie een rijke verzameling scboone volksliederen van allen aard begeert schaffe zich de drie bundels liederen aan u De Vlaamsche Zanger 3 deelen afzon derlijk verkrijgbaar te Yper, ter boekhandel OaLLEWAERT-DE MEULENAERE. In cijfer- muziek, één frank per bundel, twee frank in note muziek. Wij bevelen bijzonder aan den eersten en denderden bundel. De kunst van den beiaardier is sedert eenige jaren zoo zeer in weerde geklommen, dat schier iedereen er van spreekt en de overheden, de algemeene belangstelling vol gende, wedieveren met elkaar te herstellen en volledigen van de beiaarden het volksmu ziek bij uitzondering Te Thielt en te Diest heeft men de laatste hand gelegd aan 't klokkenspel, terwijl te Kortrijk en te Yper eveneens de beiaard aanmerkelijke verbeteringen onderging. Velen hebben de schitterende beiaardfeeste van Brugge en te Mechelen nog niet vergeten. Onder de bijzonderste beiaarden, waarop ons land zich met recht mag verhooveer- digen, telt men Namen (kathedraal), 5o klokken Kortrijk (stadhuis), 5o klokken Brussel (broodhuis), .40; Brugge (Halle), 47; Leuven, (St-Ger- trudakeik), 46 Mechelen (St-Rombout), 45; Bergen (St-Waldetrudiskerk), 44 Doornik, (Belfort), 43 Luik (St-Barthelomeus) 42 Aalst, (oud Stadhuis), 41 Steenockerzeel (St-Rombautkerk), 41 Gent (Belfort), 40 Luik (kathedraal), 40; Leuven (St-Pieters kerk), 40Antwerpen (kathedraal), 40 Oudenaerde (St-Walburgis), 3j Diest (HH. Sulpice en Deniskerk), 3j. Oostende en verschillige andere plaatsen bezitten nog goede klokkenspelen, die waar schijnlijk mettertijd ook wel hunne beurt van hermaking zullen krijgen. De kerk van Sint-Jacob op Coudenberg bezit er ook nog een, die het kerkbestuur over eenige jaren te koop bood. Het is de wind, die in de schouw speelt moeder. Wanneer gij hier zijt, ben ik altijd onge rust, zuchtte de vrouw. En toch ben ik zoo blijde wanneer gij komt. Wees niet bang, moeder'ik ben vlug op de been. In het veld zoudt gij uwe vervolger kunnen ontvluchten, hier niet. Edward, ik raad u aan opnieuw te vertrekken. Wees ge duldig in uw lijden. Wanneer Raeveloos zijne straf zal gekregen hebben, zult gij en Liva gelukkig zijn. De mensch moet beproe vingen doorstaan, en na die beproevingen is het geluk veel zoeter. Ik hoor weder ge rucht, Het schijnt mij dat er achter den koei stal wel tien Sansculotten staan te schreeu wen. Loop langs de achterdeur weg, jongen Kom hier, ik zal u een kruisken geven. Edward ging vóór zijne moeder knielen en de oude vrouw maakte met bevende hand een kruisteeken op zijn voorhoofd. Schielijk begon de bandhond der hoeve geweldig te blaffen. Edward, gauw kermde de pach teresse. Nu greep de jonge man een geweer, dat in Opmerkelijk is het dat het groot duitsch blad Kölnische Zeitung in haar nummer van 17 Juli een zeer waardeerend artikel inhoud over de klokkenspelen in de Neder- duitsche gewesten. België, Holland en Engeland zegt het Keulnsche blad,zijn het heimatland der klok kenspelen. Daar klingelt het van de hoog verheven torensjjder kathedralen zoowel als van den dakstoel der beseheidene dorpsker ken. In oorden, waar muziek voor velen eene onbekende kunstis,die zij niet beoefenen, daar komt het klokkenspel hun ieder kwart uurs, er aan herinneren, dat er ook muziek bestaat. De spelende en bespeelde klok, wier klank en wijze van de hoogen toren door de straten en tot in de buizen klinkt, is voor hen om zoo te zeggen de voorzanger en opwekker. Voor de kunst- en nationale beteekenis, die het klokkenspel in die landen bezit, spreekt wel niets zoo duidelijk als de hulde, die men onlangs bracht aan Jef Denyn, den grootsten en populairsten beiaardier in België en waarop zelfs eene Engelsche afveerdiging was verschenen. Wat in andere landen een beroemd diri gent, een heldentenor of een klaviervirtuoos is, dat is zegt de Köln Zeitung in de Nederlanden een beroemd klokkenspeler wat echter niet wil zeggen dat achter ieder klokkenspel een klokkenspeler zit. Overigens, de Köln. Ziet. zet de wieg van het klokkenspel te Aalst, in Vlaanderen, en noemt Bartholomeus Kneck, in de eerste helft der XVe eeuw, den eersten beiaardier, Als modellen van klokkenspelen noemt het Duitsche blad de beiaard van Antwerpen en de beiaard van Brugge en het staat in bewon dering voor den rijkdom der oud-Vlaamsche zangwijzen wier tonen als peerlen over de stad rinkelen. In vergelijking met de Vlaamsche klokken spelen hebben die in Engeland en de weinige die Duitschland bezit en welke allen van Hollandschen oorsprong zijn, weinig te be- teekenen. Wij hebben met genoegen het artikel in de Köln. Ztg. gelezen. Wij, Vlamingen, voelen zoo goed wat de beiaard ons voor zingt de taal van de beiaard spreekt tot ons gemoed en de beiaardzang is voor ons het heerlijkste feestlied dat wij kunnen hooren weergalmen. Dan mag de beiaard spelen Van al uw torentransen, zoo jubelen en galmde Benoit het uit in klanken die kinderen en grijsaards ontroeren zullen, zoolang ons volk stamtrots en rasge voel zal bezitten. Onze katholieke werking op alle gebied was onze macht vóór de kiezingen eu kwam ons krachtdadig ter hulp in den laaisten kiesstrijd. Deze werking moet zonder dralen voort gezet worden. Gedenken wij ons de spreuk Rust, roest en daarom moet er na den kiesstrijd dit politiek leven behouden b'ijven, moet er altijd meer en meer gey verd worden om de politieke overtuiging der katholieke kiezers te'sterken en de goede vaderlanders voor onze|katholieke Partij te winnen. Ja, de geestdrift van den afgeloopen kiesstrijd moet voortleven in eene aanhou dende werking, waardoor de katholieke Partij des te sterker zal worden, naarmate zij meer moedige en bekwame mannen zal tellen, die overal het politiek leven opge wekt houden/ Nevens de politieke werking treft men ook nog de maatschappelijke werking, aan welke wij vinden in alle onze sociale instellingen en goed werken. De katholieke Partij bezit eene machtige inrichting op allerlei gebied der maatschap pelijke werking. Wijzen wij slechts op de vakorganisatie welke 80 duizend ambachters en arbeiders in hare randen telt, dicht aaneengesloten, hunne krachten doende samerspannen om betere werk voorwaarden en meer welstand te krijgen. Men voege daarbij de werking der komi- teiten tot bevorderiog van de belangen der neringdoende burgerij en die hare lotsver betering zoo zeer behartigen. De boerenbond, de veeverzekeringen on der alle opzichten moeten meer en meer uitgebreid en verspreid worden. Overal waar 't zijn kan moeten liefdadige genootschappen, patrons en studiekringen, sprekersbonden, maatschappijen van nut en vermaak gesticht worden om de algemeene welvaart onzer samenleving te verzekeren. Geene partij kan er op roemen in hare rangen zulk overgroot getal moedige cd bekwame mannen te tellen, welke zich aan 't hoofd kunnen stellen van die inrichtingen. Overigens 't is hunne plicht als katholieken er in 't belang onzer Partij aan te beant woorden. Wij herhalen het de werking moet onaf gebroken worden en den geestdrift van den laatsteu kiesstrijd behouden blijven ons herinnerende dat rust in dergelijke zaak roest Een welbekend socialistisch volksverte genwoordiger, de burger Léonard, was over nauwelijks eenige maanden in den sanato rium gegaan, gehouden door nonnekens, om er eene gevaarlijke operatie te onder gaan, en was er het voorwerp geweest van gansch bijzondere zorgen. Doch nauwelijks in de Kamer teruggekeerd, kraamde hij allerlei beleedigingen uit tegen het zwart ongedierte. Onze Katholieke Volksvertegenwoordiger M. Van Merris, sprak hem aan in den wandelgang en hem vlak in de oogen zien de, zegde hij Herhaal nu eens, wat gij in de Kamer hebt gezegd De socialist niet op zijn gemak, stamelde dat hij in 't geheel niets had gezegd. .Ta, zegde onze achtbare Kamerheer, gij zijt te laf om 't mij vlakaf' te zeggen, omdat gij genoeg weet dat het mijne doch ter is, die non die u verpleegde Waar gebeurd, voegt de Gazette de Liège er bij. In heel de schepping Gods, die straalt in dui zenderlei pracht, is niets zoo onbegrijpelijk, zoo onuitsprekelijk schoon als het Allerhei ligste Sacrament onzer altaren. Gelijk wij in gtomme verbazing opzien naar het firma ment en te vergeefs pogen de hoogten te meten van de grootheid Gods, die door ééne zon onze aarde licht en warmte en in afwisseling van dood en leven komt brengen in de orde der natuur steeds nieuwe rijkdommen en die het uitspansel met zonnen heeft bezaaid, zóó ongeveer, moeten de Seraphijnen en Cherubij nen aanbiddend naar onze aarjje zien, die als in sterrenbeelden van genade over al de be woonde werelddeelen de blanke hosties draagt in het aanbiddelijk en eeuwig onvolprezen Sacrament. Waar voerde ooit Gods scheppingsmacht triomf als hier, waar Jezus' menschheid woont en leeft, die menschheid, die, in wijsheid en in heiligheid het kunststuk van het Goddelijk Woord bestaat Waar weten wij zoo goed, dat wij verlosten zijn van Jezus' Goddelijk Bloed, als hier, waar wij de gedachtenis vieren, die Jezus zelf ons gaf den avond vóór zijn dood Waar kunnen wij, als bedwelmd door Je zus' liefde, in voller teugen de genade indrin ken tot onze heiliging, dan hier, waar de hartslag klopt voor het leven van de Kerk, van dat mystieke lichaam, dat van het Hoofd, gelijk de ranken van den wijnstok, leeft. Waar zullen wij een voorsmaak proe ven van wat ons in den hemel wacht, waar God Zijne getrouwen loont, zoo zoet, zoo waar, als hier ons dagelijks geboden wordt. Zoekt nergens anders te vergeefs; want van zijne wonderwerken heeft ons de Heer eene gedachtenis gesticht in het Allerheiligste Sa crament. En toch, wat zien wij, als God dat wonder van zijne wijsheid en zijne liefde wrocht Kwam Jezus als een kind, in schamele doeken in eene kribbe, om het menschdom te yer- lossen, Hij bleef bij ons, om ons te hei ligen, onder nog nederiger gedaanten van een weinig brood en wijn. Zóó en niet anders wil Hij komen bij de grooten en kleenen, bij de vorsten en hunne armste onderdanen zonder onderscheid1, omdat Hij voor allen gelijkelijk Verlosser wezen wil. Past dan bij dit wonder, van zelfverlooche ning de praal, de pracht, het feestvertoon, dat ons in Yper wacht Men onderscheide wel. Jezus heeft het H. Sacrament gewild, gelijk het is, onder de ne derigste gedaanten, opdat eenieder kunnen ko men het arme, kleine kind met niet minder recht dan koningen en keizers om Hem te aanbidden, Zijn Offer bij te wonen, zich te voeden met zijn waarachtig levensbrood.. En als geheel de wereld dat begrepen en aan zijne roepstem gehoor gegeven had, als heel de wereld maar beleed, dat het Woord is vleesch geworden en nog in het midden van ons woont, wij hadden geene Congressen noo- dig, wij zouden door de stille aanbidding, de H. Mis en de H. Communie de wereld her schapen zien, als met éé,nslag daar Jezus dan in haar zou leven, niet zij zou leven, maar de Christus in haar. Maar helaas, dat is geheel anders. den hoek van den haard stond, en trad naar de deur. Op hetzelfde oogenblik echter kwam een man binnen geloopen, die op angstigen toon zegde Edward, er komen vele Sansculotten. Ik koor hen klappen. Ik blijf, morde Draeman. Wanneer ik hier niet ben, zullen zij mijne moeder mishandelen. Wie zijne hand op de pachteresse durft leggen, krijgt mijnen dorschvlegel op den kop, verzekerde Gust. En mijn mes in het lijf, voegde de an dere man er bij. Vlucht, Edward mijn Engel-bewaarder aal mij beschermen jammerde de oude vrouw. Kunnen zij u vangen, dan verlies ik mijnen zoon en heeft Liva geenen bruide gom De jonge boer uitte eenen doffen smart kreet en sprong buiten. «Heer, bewaar hem, bad de pachteresse. Nu de deuren vastgegrendeld, sprak Gust. De Jacobijnen zullen in alle geval hier niet gemakkelijk binnen geraken. Wij blijven getrouw aan onze belofte, niet waar, Tiste Dat spreekt van zelfs, antwoordde de aangesprokene, terwijl hij de deuren van het huis ging vastgrendelen. Midderwijl bleef de bandhond voortblaffen. Eenige stonden daarna hoorde men op den voorhof stemmen weerklinken. Zij zijn daar, zuchtte de zieke. Wees gerust, bazinne, sprak Gust. Edward is weg. Maken zij hier wat ge- druisch, zij zullen toch zonder prooi moeten vertrekken. Nu werd er op de voordeur geklopt. Tiste en Gust deden eenige stappen voor uit en de eerste riep Wie is daar Goed volk, antwoordde de stem van Faas Reutels. Het is de veldwachter, zegde Gust met blijde verwondering. Maar wie zijn de anderen morde Tiste. Indien zij kwamen om ons kwaad te doen, zou Faas niet goed volk zeggen. Doet open, menschen I riep Reutels. Gij hebt immers niets te vreezen. Bazinne, wat moeten wij doen vroeg Gust. Opent, in Gods naam, zegde de we duwe. De beide mannen traden naar de voordeur en hoorden nu dat er buiten Fransch gespro ken werd. Sansculotten, gromde Tiste, en hij riep Faas, wat komt gij hier zoo laat in den avond verrichten Gij zult het straks weten. Ik herhaal u dat gij niet benauwd moet zijn, klonk de stem van den veldwachter. Niet zonder vrees, echter, schoof Tiste den grendel achteruit, en toen hij behoedzaam de deur geopend had, zag hij, bij den gloed van het haardvuur, die naar buiten drong, bene vens den veldwachter, een aantal Fransche huzaren staan. Groote God, wat gaat er hier gebeuren?» dacht de boer. Tiste, zegde Reutels, er zijn dezen avond drie compagnies huzaren in het dorp gekomen. Zij zullen hier acht dagen blijven. De burger-commissaris heeft mij bevolen eenen sergeant en tien man naar de hoeve van burger Draeman te brengen. (Wordt voortgezet.)

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1912 | | pagina 1