SpreeKlraad SS EN OMMELANDS Droevige Dagen m m #g' m m m mm mm m m m m m m m. m m m mmm mmmmmmm mmm mm m m mm m Aigemeene uithongering Op Zaterdag 17 Oogst 1912 5 centiemen 't blad 47e jaar. Talmerk 2415 Te trekken bij den Uitgever, Tk 36, in de Boterstrate, te Yper, en bij 's landsboodschapwezen ofte post, tegen 8 frank 's jaars Dagklapper Evangelie van den 12en Zondag na Pinksteren Hulde aan 't Opperwezen Gewestelijk Eucharistisch Congres Op 24 en 25 Augusti 1912. Huize Beukenhorst, Zillebeke Echt en recht, 't oud Volk indachtig Kinderlijk, niet kinderachtig Ypersch, Vlaamsch en; bovenal, God getrouwe ik wezen zal van den 17 tot den 24 Oogst •aft •aft «aft sa! sa! «aft Z.D.H. Gustavus-Jasephus Waffelaert Bisschop van Brugge. LUISTER LIJKE PROCESSIE sa! sfift aïft 's0. na! flsft s# 2?! 'dk s£ De Tarwe 31 Sft rs£ "*M ssft. M s?ft Wat is ne boer De Heer Struye, Senator en Mevr. Struye, zullen aanstaande. Zondag, 18 Augusti, op hun kasteel te Zille- beke een Muziekfeest aanbieden, waarop eenieder zal welkom zijn, en waar eenieder is uitgenoodigd. Het muziek van Diksmuide, de Koninklijke Fanfare en de Turners van Yper zullen er eenige stukken ten beste geven. i xiiv xsaaam 't NIEUWSBLAD VAN YPER verschijnt 's Vrijdags, en *s Zaterdags na de markt, tegen 3 fr. 's jaars; 3 fr. en den vrachtloon buiten Belgenland. Het blad is niet min te trekken dan voor een geheel jaar en 't wordt op voorhand betaald. Alles moet vrachtvrij ingezonden worden naar de BOTER- STRATE, Tk 36, te YPER. De bekendmakingen kosten o fr. i5 de reke binnen *t blad is 't o fr. 3o van 's Rechters wegen fr. i overdruk 5 fr. 't honderd. Ieder boek, waarvan ons twee afdruksels zijn gezonden, wordt besproken. De Heeren van de AGENCE HAVAS, te Brussel, Tk 34, in de Zilverstrate, en te Parijs, Tk 8, PLACE DE LA BOURSE, ontvangen bekendmakingen voor 't NIEUWSBLAD VAN Yper, van al die buiten Oost-& Westvlaanderen wonen. p z, 17, H. Joachim, vader der H® Maagd. H. Amour, abt. 2. is H. Agapitus, m. He Helena, geboren te York, moeder van Constantijn den Groote, de groote kruisheilige f 328. m. 19- H. Julius (Jelis), m. H. Hlodwijk Elores van Antwerpen, m. in Japan in 1621. H. Momentis. H. Hlodwijk, b. kleinzoon van den H. Hlodwijk, koning. d 20 H. Bernard, abt en kerkleeraar, 1155. H. Samuël, profeet. H. Philibert, sterdag 22 dezer. w 21. H. Joanna de Chantal, w. 11641 Zij stichtte het order der Visitadineu. H. Anasta- sis, m. d 22. H. Timotheus, m. H Hippobjt, b. L H. Gunifortis. - H. Symphonaan, m. 23. H. Philippus de Beniti f 1285. H- Sidonius, b. H. Lupus, m. Te dien tijde zeide Jezus tot zijn leerlingen Zalig de oogen die zien wat gij ziet. Want Ik zeg u vele profeten en koningen begeerden te zien wat gij ziet, en zagen het niet, en te hooren wat gij hoort, en hoorden het niet. En zie, zeker wetgeleerde stond op om Hem op de pro?1 stellen, en zeide Leeraar, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven Doch Hij zeide tot Hem Wat staat in de wet geschreven Wat leest ge daar Hij antwoordde en zeide Gij zult den Heer uwen God beminnen metgehee uw hart, en met geheel uwe ziel, en met geheel uwe kracht, en met geheel uw verstand,en uwen naaste gelijk u zeiven. Toen zeide Hij hem Ge hebt juist geantwoord doe dit en ge zult leven. Hij echter wilde zich rechtvaardigen en zeide tot Jezus En wie is mijn naaste Jezus hernam en zeide Zeker monsch daalde af van Jeruzalem naar Jericho, en viel in de handen van roovers, die hem enkel niet uitschudden, maar ook met slagen overlaadden, en halfdood lieten liggen, en heengingen. Toevallig nu ging een zeker priester denzelfden weg af, en zag hem en ging voorbij. En eveneens een Leviet kwam ter plaatse, naderde, zag en ging voorbij. Maar zeker Samaritaan kwam op zijne reisweg langs hem heen, en zag hem, en had medelijden.En mj naderde en verbond zijne wonden, en goot er olie en wijn in, en zette hem op zijn eigen rijdier, en bracht hem naar eene herberg, en droeg zorg voor hem. En den volgenden dag haalde hy twee tienlingen te voorschijn, en gaf die den herbergier, en zeide Draag zorg voor hem, en wat gij meer ten koste legt. dat zal ik u,by tnyu® terugkomst vergoeden Wie van die drie, dunkt u, was de naaste van hem die in de handen der roovers viel? Hij nu zeide Die Lem barmhar tigheid deed. Doch Jezus zeide hem Ga en doe gij evenzoo. Het Opperwezen, de Eeuwige Almacht, de Schepper en Beheerder van hemel en aarde, het Menscbgeworden Woord dat over 19 eeuwen het aanschijn der wereld kwam vernieuwen, de Allerheiligste Hostie, Offer aar en Offerande en Spijs onzer zielen, zal ia het aanstaande H. Sacraments Longies der dekenijen Yper, Meenen en Poperinghe eene buitengewone hulde gebracht worden. Alwie, vrij van hoogmoed, het hooiu kan buigen vóór de Opperste Majesteit en Alwe tendheid, alwie door zonde en zedeloosheid niet belet is zijn hert te verheffen tot den Mengelwerk van 't Nieuwsblad van Yper nr40 DOOR HONORÉ STAES (Overdruk met toestemming van 't Davidsfonds) 1—t Weet de burger-commissaris niet dat burger Draeman sedert verscheidene weken verdwenen en zijne moeder ziek is vroeg Tiste. Wat moet de kranke weduwe... Entre\, citovens, beval een der huza- ren, en terwijl hij die woorden uitsprak, stootte hij Tiste ruw op zijde en stapte met zijne gezellen de woning in. Eenen stond later waren de soldaten in de buiskamer bij de arme vrouw gekomen. Het ^aren kerels met een woest uitzicht. De 0verste vooral scheen een echt bandieten- boofd. Hij trad tot de zieke en zegde ruw in bet Fransch Burgeres, wij blijven hier acht dagen. ^org dat wij over u niet te klagen hebben, blue ons spoedig een goed avondmaal gereed maken, want wij hebben honger. drie maal Heiligen God, alwie redelijk en rein is, en de gave Gods van het geloof bezit, zal er aan houden, gelijk Israël weieer bij Jesus inhaling te Jerusalem, Hosanna toe te roepen aan den gebenedijden Zoon van David. Yper zal binst twee dagen, op 24" en 2on dezer maand, de eer hebben de zetel te zijn van een H. SacramentB Congres, de vergaar plaats der geloovigen der 3 dekenijen Yper, Meenen en Poperinghe, hetbrandpunt waar uit verlichtende en verwarmende stralen naar elks hert en geest zullen schieten, de lichtbake die het schip van elks leven den weg zal wijzen naar de veilige have der zaligheid, het vliegveld waar elk zal trach ten in de hoogte te zweven op de vleugelen van het geloof, het machtig koor dat lof- en dankgezangen ter eere Gods zal doen opstij gen, de voorsmaak van den hemel, waar elk, met de Godheid vereenigd, verheugd, in aanbidding zal uitroepen Heilig, heilig, nog eens heilig Driemaal heilig, eer zij God 1 Laat ons dien gunstigen tijd, die dagen van zaligheid, niet laten voorbijgaan zonder de goddelijke deugden van geloof, hoop en liefde in ons te trachten te vermeerderen. Elk vergeet zoo licht, in de bekomme ringen en beslommeringen van 't leven, de eeuwige waarheden die God ons veropen baard heeft en die de heilige Kerk ods voorhoudt te gelooven hernieuwen wij, tijdens het H. Sacraments Congres ons akt van geloof; herzeggen wij aan onzen Heer en God dat wij vastelijk gelooven al hetgeen Hij veropenbaard heeft en de B. Kerk ons voorhoudt te gelooven, en herinneren wij ons dat God de opperste en onfaalbare waar heid is, waarop wij vaster mogen steunen dan op al de gezegden en geschriften dei- rechtzinnigste mensehen der wereld. Roepen wij, in di<- dagen van berouw en betrouwen Mijn Heer en mijn God, ik hoop dat Gij mij, door de verdiensten van Jesus-Christus,zult geven vergiffenis van mijne zonden, gratie om wel te leven, en hiernamaals het eeuwig leven, omdat Gij tot ons oneindig goed zijt, almachtig en getrouw in Uwe "beloften. Dat onze liefde voor God en voor onzen even naaste, op die broederlijke bijeenkomst van geloofsgenoten, heerlijke vruchten voort- brenge dat elk daar zijnen Heer en God boven alles beminne, en zijnen evennaaste gelijk zijn eigen zelven dat elk indachtig weze dat hij God moet beminnen omdat God het opperste goed is, en elk zijnen even naaste moet lief hebben uit liefde tot God dat elk aldaar het vaste voornemen make in de goddelijke deugden van geloof, hoop en liefde te willen leven en sterven. De H. Hostie was in alle eeuwen de sterkte der Geloofsbelijders die hun geloof met aller hande vervolgingen of met de marteldood hebben moeten bekoopen zij was ook de sterkte van al die vaarwel zeiden aan fjrijk- dommen, plezieren, willen en grillen, om hun leven lang in armoede, zuiverheid en gehoorzaamheid over te brengen. Zij weze ook onze sterkte te midden van zoovelen die spotten met ons en ons benemen wat zij kunnen omdat wij godsdienstig zijn zij weze ook onze sterkte in den kamp dien elk dagelijks te voeren heeft tegen den duivel,de wereld en onze eigene natuur. Daarna wendde hij zich tot zijne manschap pen en ging voort Burgers, zet u waar gij plaats vindt. Dient men ons spoedig geen eten op, wij zullen het ons zelf verschaffen. De weduwe beefde door gansch het li chaam. Zij strekte de handen uit tot Reutels, die midderwijl dicht bij haar gekomen was, en vroeg Faas, wat moeten die menschen van mij hebben? Ik heb niets misdaan. Zeg het hun. Pachteres, zij zullen u geen kwaad doen, alhoewel zij er woest uitzien, verzekerde de veldwachter. «Zij zijn hier ingekwartierd. Geef hun alles wat zij vragen. Binnen acht dagen vertrekken zij. Ik zal die acht dagen niet overleven zuchtte de pachteres. Faas, smeek hun me^ delijden voor mij af. De veldwachter zegde nu in slecht fransch tot den sergeant dat de weduwe Draeman erg ziek was, en verzocht hem toegevend voor haar te zijn. De Jacobijn wierp eenen zuren blik op de vrouw en antwoordde Een soldaat der Republiek is altijd toe gevend, en vooral ten opzichte van vrouwen.» Aan al die geloofden dat hij God was en die Zijne hulp inriepen, schonk de Zalig maker, binst Zijn openbaar leven, al wat hun zalig was Hij gaf het gezicht weer aan de blinden, het gehoor aan de dooven, de spraak aan de stommen, het leven aan de dooden en de vergiffm is der zonden aan de oveitreders der wet aan ons ook, als wij gelooven dat Jesus in de H. Hostie is, en wij Zijne hulp en zegen zullen af'smeeken, zal het God believen ons vergiffenis te schenken onzer zonden met de gratie v: nwel te leven, en onze ezondheid,j[vrede en voorspoed ter berte nemen. God zij dus gebenedijd Gebenedijd zij Jesus-Christus in het allerheiligste Sacra ment des Altaars. ZATERDAG 24 AUGUSTI Ten 9 1/2 u., vergadering der studieafdeelin- gen in 't Sint-Vincentiuscollege, Meenenstraat (voor priesters en wereldlijken, heeren en da- men) ten 21/2 vergadering voor de onderwijzers in 't College en voor de onderwijzeressen in 't Klooster der H. Familie. ten 41/2 uren ALGEMEENE VERGADE RING, met vrijen ingang^ in 't Volkshuis, Hondstraat Sprekers Heer Advokaat De Groeve, van Brugge; E. P. Ladislas, der Minderbroe ders, van Mechelèn. ten 7 uren. gezamentlijke aanbidding in St- Maartens hoofdkerk. ZONDAG 2S AUGUSTI groote betooging ter eere van het Allerheiligste Sacrament 's morgens te 7 Uren, mis met aigemeene com munie voor de kinderen. te 10 uren, plechtige hoogmis in St-Maarten, gezongen door den Z. E. H. Kan. Vanden- Berghe, vicaris-generaal en aartsdiaken der Ka thedraal met pontificale assistentie van gezamenlijk gregoriaansch gezang der geloo vigen (mis van 't H. Sacrament). Sermoen door den E. H. Doom, onderpas toor op St-Gillis, te Brugge. te 21/2 uren, in 't Volkshuis, vergadering voor de christene Huismoeders. Aanspraak van E. P. Frutsaert, Rector van, 't Klooster te Beauplateau. te 3 uren Vespers en te 31/2 uren Ponti ficaal Lof door Z.D.H. Mgr. .Waffelaert, Bis schop van Brugge, waarna door de bevlagde straten der stad! Boter- straat, de Stuerstraat, Maloulaan, Elyerdinghe- straat, Boesinghestraat, de Surmont de Vols- Daarna liet hij zich op eenen stoel vallen en riep tot Gust, die hem bang stond te be kijken Lummel, waar blijft gij met ons. avond maal Faas, wat vraagt hij -> vroeg de werk man. Wat moeten wij met die menschen beginnen, wij verstaan hen niet Haal spoedig eten en drinken, was het antwoord. Gust liep haastig in den kelder. Ondertusschen hadden de andere huzaren zich van hunne wapens ontdaan en ze in eenen hoek geplaatst. Daar er gec:ne stoelen genoeg in de huiskamer stonden, was Tiste in een andervertrek geloopen om er te halen. De goede veldwachter stak ook een handje toe, en weldra konden de Republikeinen zich bij de tafel zetten. De kerels pr aatten onder elkander, keken rond, en riepe n gedurig tot de bevende pachteresse dat z:ij dorst hadden. Geduld, burgers, gednld, zegde Reu tels. Gij zijt hier bij bra ve menschen, die u alles zullen geven wat u b Hielt. Spoedig kwam Gust uit den kelder met eene kruik bier. honger en berghestraat, Dixmudestraat, Groote Markt, Hondstraat,Weninckstraar, Rijselstraat, Halle- straat, Leef. Optocht van alle christenen mannenverga- deringen der dekenicën Yper, Meenen en Po peringhe. Verscheidene Hoogeerweerde Bisschoppen en Prelaten zullen aan de processie deelnemen. De vergaderingen cu congregatieën der Da- men en Jufvrouwen volgen het Allerheiligste Sacrament. De laatste benedictie wordt gegeven op de Lvst. Gezamenlijk gezang van lofzangen ter eere van het Allerhoogweerdigsle. '#1 Nog eene week scheidt ons van het Congres, en alles geeft de zekerheid dat het allerprach tigst gelukken zal.(De inschrijvingen op de sectievergaderingen zijn buitengewoon tal rijk, dit laat verhopen dat de besprekingen van de aangeduide verslagen de beste vruch ten zullen voortbrengen. De deelneming in stad zal algemeen zx;n. Van nu af is men ten allen kante aan het bereiden van de versie ringen der huisgevels en straten. Het werk wordt op praktieke wijze afgelegd door de vier parochiale comiteiten die wedijveren onder malkander terwijl het plaatselijk comiteit druk bezig is met de aigemeene schikkingen voor alie plechtigheden en voor de luisterijke sluitingsprocessie. Het plaatselijk comiteit laat aan al de deel nemende parochiën den tekst geworden van hymnen die kunnerriin den stoet gezongen worden alsook van de lofzangen die, vóór en na de laatste Benediktie, op de Leet zullen uitgevoerd worden. Het ware te wen- schen dat op elke parochie de lofzangen door de deelnemenden zouden aangeleerd worden. Wij verhopen ook dat, tot het opluisteren van den zegetocht, men alle beschikbare flambeeuwen zal medebrengen. Wat de schikkingen van den stoet betreft de deelnemende maatschappijen mogen ge rust zijn dat zij intnds alle noodige inlich tingen zullen ontvangen voor het vormen van den stoet. Het plaatselijk Comiteit. (De tarwe der almacht) Hoe rijk bloeit de tarwe op het vruchtbare land. Tienvoudig verdubbeld door scheppende Hand! Ze kiemt en ze zwelt en ze rijpt er al zacht, Büj-pronkettH met bloempkens in kleurrijke [dracht En kweekend in 't schepsel het stalende bloed, Dat leven en krachten weer tintelen doet, Is zij van Gods goedheid een treffend bewijs, Die ze ons heeft gegeven ten daag'ffjksche spijs. (De tarwe der liefde Maar heerlijker tarwe, dan de Almacht ons gaf, Bloeide op lang geleden uit Golgotha's graf 't Is tarwe, door Godd'ljjke liefde bezaaid. Wier vruchten nog duizendvoud worden ge- [maaid. Die tarwe 't Is Jezus als engelenbrood De bloempkens? Diens wou.ten, van liefde nog [rood. Ze kweekt in de zielen die wondere kracht. Die niet doet bezwijken voor zondige macht. (De tarwe der glorie) Doch eens zal voor ziel en voor lichaam te zaam Rijk bloeien een tarwe met hemelschen naam Verzaden zal zij met de zoetste geneugt' Fn eeuwig doen leven in eicd'looze vreugd', Voor immer toch wacht in der hemelen zaal Den engel en mensch 't overvloedigste maal De Schepper zal Zelf van dat Goddelijk festijn De Gastheer en tevens de spijze er van zijn. De boer dat is een landman, die alles rechtstreeks van O. L. Heer ontvangt en die Hem daarom, in't algemeen gesproken, tus- schen al de maatschappelijke standen het meeste trouw gebleven is. De ontkieming zijner granen, de bloei en weerde zijner ak kers, de welvaart in zijne stallen en in zijn huisgezin, wijdt hij toe aan zijn eigene vlijt en zorg, en bovenal aan den zegen des Hee ren, zonder dewelke hij niet vooruit kan. In het algemeen genomen is de boer een man van gezond verstand, die zijne wijsheid put uit de ondervinding, en zich niet gemak kelijk door valsche drogredenen uit den weg laat slaan. De boer is tusschen de maatschappelijke standen een der voornaamste van allen, mits al de andere door hem moeten worden ge voed. Waren er geen boeren, er zouden geene heeren zijn, en vraag het aan den eersten neringdoener den beste, of hij niet bevestigen zal, dat goede boerenjaren voordeelig zijn aan allen en aan iedereen. Is de boer politiek Dat is nu een aardige vraag, zult ge zeggen. Neen, de boer is geen politiek man, hij is maar bekommerd met zijn eigene landzaken, met zijne pachterij, met zijne akkers en weiden, zijne stallen en huisgezin, met de zedelijke en stoffelijke wel vaart zijner kinderen, en zoolang men daar niet aan roert en de kerk in t midden van 't dorp laat, dan bemoeit zich de boer met geene politiek. Maar, eens dat men daar aan komt roeren, dan staat hij onwankelbaar op de bres, juist gelijk zijne voorouders uit den Boerenkrijg, waarvan wij de gedenkzuilen op de marktpleinen opgericht zien, en dan, dan is de boer een held op het veld van eer, en een voorname steun van vorst en vader land. Niemand zal wederleggen dat de boer in deze kritieke tijdsomstandigheden, die wij beleven, meer dan eens de redder van ons Vaderland geweest is, die palm zal hem nie mand ontnemen, en het is daarom vooral dat wij den boer hoogschatten en hem bijzonder genegen zijn. De boer is een man van trouw, maar wan trouwen vindt bij hem ook ingang, als hij iets voelt of gewaar wordt dat hem niet logiek voorkomt of niet strookt met de gevoelens van gezonden zin die hem eigen geworden is. Dat er hier en daar een groote seigneur is, die voor vrijdenker wil doorgaan, en aan godsdienst en kerk zijn botten vaagt, wat Tiste haalde potten, en nu konden de Sansculotten hunnen dorst lesschen. Burgers, wat verlangt gij voor uw avond maal vroeg de gedienstige veldwachter. Is er schapenvlcesch riep de sergeant, cc Levend, ja. Kiekenvleesch In het hoenderhok. Burger-veldwachter, zeg aan de boerin dat wij tegen morgen middag schapen- en kiekenvleesch verwachten. Thans zullen wij ons vergenoegen met eenen eierkoek, brood hesp en een half dozijn kruiken bier. Zijn er hier bedden genoeg voor ons Er zijn in het geheel vier bedden in huis,» zegde Gust, nadat Faas hem de woor den van den Sansculot vertaald had. Kun nen die mannen op de hooischelf niet slapen? Zij zullen er ook zacht en warm liggen. Moest ik hen voorstellen op de schelf te gaaD, zij zouden kwaad worden. De bazinne moet natuurlijk haar bed hebben. Dan schieten er drij over voor elf man. De veldwachter sprak den sergeant over drie bedden. Wij zullen straks gaan zien of gij de waarheid spreekt, gromde de overste. kan mij dat donderen zegt de boer, als hij anderen ook maar vrij laat denken. Iedere landbouwer staat in voor zijnen akker, maar als die zonderlinge man, in naam der vrij heid omdat hij vrijdenker is, zoo vrijzin nig is om anderen ook te willen doen den ken gelijk hij denkt, en zich veroorlooft met den godsdienst te spotten, zijne priesters te belasteren, dat gedoogt de boer niet, daar is die zonderlinge vrijdenker niet meer thuis, dan zegt de boer hem rond af Hoor eens, vrijdenker, gij zijt vrij te denken gelijk gij wilt, gij kunt verder gaan, maar ik denk gelijk ik wil, daarmee is 't ding afgepraat. Bij de laatste kiezing heeft de boer een stevige hand geholpen om de schitterende victorie te behalen, waarvan wij de redding van ons vaderland te danken hebben. De boeren hadden in den kiesstrijd kennis gemaakt met vriend en vijand, dagelijks kregen zij gazetten en strooibriefjes uit de twee strijdkampen, en de boer met zijn ge zond verstand zag al spoedig wat er geslagen was, en van dien oogenblik af smeet hij al de papieren vodden, die langs den verkeerden kant hem toekwamen, onmeedoogend in het vuur. Als men den boer van het kartel sprak, van de samenspanning van socialisten en liberalen, om hun het landbestuur in handen te geven, dan lachte hij niet weinig. Nu, alle de rest nog buiten gelaten, zegde hij, zoo'n tweespan van zotte, koppige paarden, die malkander niet hooien of zien, moet men precies de boeren komen opdringen. Het eene paard wil hut en het ander wil har, begin daar maar eens een rechte voor mee te ploegen Zoo was het overal bij de boeren, nergens is er het kartel in gelukt, aan onze doorzich tige landbouwers met hun gezond verstand, appelen voor citroenen te verkoopen, of bij hen den kemel van 't kartel op stal te zetten. De boeren voelden maar al te wel de listen en het bedrog van het kartel, ze bleven kalm en zegden niets, maar op het oogenblik kwe ten zij zich vroom van hunnen plicht, en dat is het voornaamste. Eere aan de boeren Vooruit kondigt plechtig zijnen bevel- brief af nopens de aigemeene werkstaking. Het Algemeen Stemrecht, zegt hij, is on Vlug op de been nu om alles te verschaffen wat wij gevraagd hebben. Vijf minuten later was Gust reeds bezig met eenen grooten eierkoek te bakken, en vergastten de Sansculotten zich aan brood en hesp. De oude vrouw zat de Jacobijnen angstig te bekijken en scheen midderwijl te bidden. Tiste liep over en weder om de lastige be zoekers te dienen. Faas was taalman. De Republikeinen gaven geen aandacht meer op de pachteres zij aten en dronken gulzig, werden vroolijk, schertsten onder elkander en lieten van tijd tot tijd een vloek woord hooren, dat de zieke deed rillen als een riet. Faas, zult gij hier den ganschen nacht blijven?» zuchtte de weduwe tot Reutels, die dicht bij haar stond. Bazinne, reken op mij, n antwoordde de veldwachter. «God zal er u voor béloonen, brave man.* Ik heb de commissaris gesmeekt die elf man naar eene andere hoeve te mogen leiden, maar die kerel heeft geen hart. Toen ik hem zegde dat gij ziek zijt, antwoordde hij mij dat de soldaten der Republiek u zullen ge nezen. Jaak is meer te beklagen dan ik, Faas. Bazinne Draeman, ik weet dat gij eene moedige vrouw zijt. Daarom zal ik u maar velklaren hoe de zaken staan. Ik heb Raeve- loos tot de huzaren, die naar hier kwamen, hooren zeggen, dat zij hier volop mogen meester spelen. Moge God hem vergiffenis schenken, vriend. Hij voegde erbij dat uw zoon een hevige vijand der Republiek is. Wees dus niet ver schrikt, wanneer die mannen wat gedruisch maken, en tracht hen te voldoen. Die acht kwade dagen zullen zoo snel voorbijgaan als andere. Mijn lot is in Gods handen, Faas. Burger-veldwachter 1 riep de overste der huzaren. Tot uwen dienst, burger-sergeant, ant woordde Reutels, terwijl hij bij den Sanscu lot ging. Dit bier is zuur. Is er geen wijn in den kelder Een boer heeft geenen wijn in huis, burger-sergeant. ((Wordt voortgezet.}

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1912 | | pagina 1