EN OMMELANDS
Droevige Dagen
SpreeKdraad 52
tip Zaterdag 31 Oogst 1912 g centiemen 't blad 47'' jaar. Tal merk 2417
Te trekken bij den Uitgever, 7k 36, in de Boterstrate, te Yper, en bij 's landsboodschapwezen ofte post, tegen 3 frank 's jaars
Dagklapper
Evangelie van den
14en Zondag na Pinksteren
)e algemeene werkstaking
DOOD
M. Leo De Lantsheere
Echt en recht, 't oud Volk indachtig
Kinderlijk, niet kinderachtig
Ypersch, Vlaamsch en, bovenal,
God getrouwe ik wezen zal
van (len 31 Oogst tot den 7 Sept.
if 1f 1f '#3 1f 1f
if 'if if if* if 'if 'if. 'if 'if
De Pastoor in de kerk
't NIEUWSBLAD VAN YPER verschijnt 's Vrijdags, en
*s Zaterdags na de markt, tegen 3 fr. 's jaars; 3 fr. en den vrachtloon
buiten Belgenland. Het blad is niet min te trekken dan voor een
geheel jaar en 't wordt op voorhand betaald.
Alles moet vrachtvrij ingezonden worden naar de BOTER
STRATE, Tk 36, te Yper.
De bekendmakingen kosten ofr. i5 de reke binnen 't blad is 't
o fr. 3o van 's Rechters wegen fr. i overdruk 5 fr. 't honderd. Ieder
boek, waarvan ons twee afdruksels zijn gezonden, wordt besproken.
De Heeren van de Agence Havas, te Brussel, Tk 34, in de
Zilverstrate, en te Parijs, Tk 8, PLACE DE LA BOURSE, ontvangen
bekendmakingen voor 't NIEUWSBLAD VAN YPER, van al die buitea
Oost-& Westvlaanderen wonen.
2 3(. Haymond Nonnat (Ragimond), cardi-
naal, i 1240. H. Aristidis. H. Amaat, b.
Z. 1 Sept. H. Gilles, abt. H6 Anna, proiee-
tesse te Jeruzalem.
m. 2. - H. Stephanus (Stevens), koning van
Ungarn f 1038. He Maxima, m. Zalige Mar-
griete van Leuven, mg. f 1225.
d 3. He Seropia, mgm. H. Remacle, leer
ling van S. Eloy, b van Maastricht, apostel van
de Ardennen t 674, te slavele. H. Mansuetus.
p. He Basilissa, mgm.
ic 4. He Rosalia, mg. Zij was aflcomsig van
koning Karei Den Groote zij ontvluchtte het
vaderlijk hof en sing leven in een spelonkeop
eenen berg f 1160 H. Moyses, wetgever en
profeet. ne Rosa et Viterbo. H. Marsellus,
b. te Tongeren.
d 5, H. Bertin, abt, was 100 jaar oud toen
hij stierfin 7 >9. H. Laurentius Justinianus.
v 6 H. Zacharias, prof. H. Onesiphorus,
m.Gelukzalige Alvisius, geboren in Vlaande
ren, b. van Atrecht t U48.
Te dien tijde zeide Jezus tot zijn leerlingen
Niemand kan twee heeren dienen, want hij zal
of den eersten haten en den tweeden beminnen
of den eersten aanhangen en den tweeden ver
achten.Gij kunt God niet dienen en den mammon.
Paarom zeg Ik u Weest niet bezorgd voor uw
leven, wat ge zult eten, noch voor uw lichaam,
waarmede gij u kleeden zult. Is het leven niet
meer dan het voedsel en het lichaam niet meer
dan de kleeding? Ziet de vogelen des hemels
zij zaaien noch maaien en verzalemen 'iet in
schuren, en uw hemelsche vader voedt ze. Zijt
gij niet veel meer dan zij En wie uwer kan
doorzijn zorgen een el aan zijn levensweg toe
voegen En wat zijt gij bekommerd over klee
ding? Beschouwt de leliën des velds, hoe zij
groeien zij arbeiden en spinnen niet. En j°ch
zeg ik u. dat zelfs Salomon in al zijne heerlijk
heid niet gekleed was als een van deze. Als God
nu het kruid des velds, dat beden is en morgen
in den oven wordt geworpen, zoo kleedt, boe-
veel Ie meer dan u, kleingeloovigen Weest dus
niet bezorgd, zeggend Wat zullen wij eten, of
wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij
ons kleeden Naar dat alles vragen de heidenen.
Uw Vader immers weet, dat gij dat alles noodig
hebt Zoekt dan eerst het rijk Gods en zijn
gerechtigheid en dat alles zal u toegegeven
worden.
De Pastoor in de Kerk, de burgemeester
op het stadhuis, de schoolmeester in de
school, dat is het liberaal liedje, dat bij alle
kiezingen gezongen en herzongen wordt, op
alle voizekens, in alle liberale gazetten,
groot en klein; en van zoohaast de liberalen
aan 't roer geraken, zal hun eerste werk
zijn te zorgen dat het zoo weze.
Wat gaan de pastoors gelukkig zijn en
rustig mogen leven Zij gaan immers ontsla
gen worden van alle politiek en zullen zich
in 't vervolg alleen in de kerk moeten bezig
houden dat alles dank aan onze libera
len, die schreuwen om het hoogstDe pas
toor in de kerk 1
De pastoor in de kerk Dus buiten de
schoolgeen godsdienst meer in onder wijs
Mengelwerk van 't Nieuwsblad van Yper nr4i
DOOR
HONORÉ STAES
(Overdruk met toestemming van 't Davidsfonds)
Moeder, antwoorde de jonge boer,
ik heb alles gezien en gehoord. Die schel
men zullen u doodmartelen. Gij moogt hier
niet blijven. Ik zal u naar het huis van Stien
Braeckels dragen. Het is koud, druk uw
hoofd goed tegen mijn borst.
Daarna keerde hij zich tot Gust en Tist
eh ging voort
Jongens, laat hen hier maar razen en
tieren, zooveel zij willen. Tracht hen zoo-
Veel mogelijk te voldoen. Vergeet niet voor
feesten te zorgen.
Hiermede nam hij de oude vrouw voor-
zichiig in de armen en liep met zijne kostelij
ke vracht terug naar buiten.
Wat zullen de Sansculotten zeggen,
wanneer zij de pachterse niet meer zien
ZUchtte Tiste tot zijnen gezel.
dus buiten de hospitalen, buiten de gevange
nissen, buiten do kazerneD, buiten de fa
milies.
Depadoor in de kerk! Dus aan geen
ziekenbed meer geen troost meer, geen
steun, geene sacramenten meer aan sterven
den.
De pastoor in de kerk Dus geene proces
sies, geene bedevaarten, geene godsdienstige
jegrafenissen meer.
De pastoor in de kerk 1 Dus verplichting
voor den priester alles voor de vinger te
zien wat buiten de kerk en de parochie om
gaat tegen den godsdienst of die de zedelijke
belangen der Helen benadeelt. Hij moet ze
denbederf en ontucht vrijen gang laten, on
godsdienstige scholen laten tot stand komen,
vijandige maatschappijen laten oprijzen,
verspreiding van slechte gazetten en ge
schriften niet tegenwerken, kerkhatende
kiesdravers vaische waar laten verkoopon
Want dat alles voorkomen of bestrijden is
immers voor den priester, zoo zeggen de
liberalen, politiek drijven.
Zou 't waar zijn
En toch, zoo de priester dan vandaag
jammerlijk in de politiek betrokken schijnt,
aan wie dan de fout, zoo niet aan het libe
ralism zelf, dat door zijne inbreuk op gods
dienstig gebied, door zijn onophoudelijke
aanvallen tegen het geloof, sinds lang de
godsdienstkwestie in een politieke kwestie
herschapen heeft en aldus den priester ge
noodzaakt heeft buiten de kerk te treden.
Zoolang het liberalism zich heeft bepaald
eene partij te vormeu die enkel voor hot
bestuur van het land streed en de stoffelijke
belangen der burgers, handel, nijverheid,
e'z. voor doel had, heeft de geestelijk
heid zich buiten alle partijstrijd gehouden
en is zij onverschillig gebleven tegenover
regeeringszaken. Doch van toen het libera
lism zijn recht te buiten ia gegaan en zich
van zijne macht en zijn meesterschap van
's landsbestier bediend heeft om wetten te
maken tegen de kerk om den godsdienst te
verbannen uit de scholen, om kerkhoven te
ontheiligen, om de hand te leggen op het
bestuurder kerkfabrieken, om studiebeurzen
door katholieken en ten voordeele der ka
tholieken gesticht, in te palmen en te ont
vreemden, ten voordeele hunner eigene
scholen, om processiën te verbieden en de
katholieken zichtbaar uit alle ambten te
Bluiten, toen is het voor den priester een
pijnlijke doch zware plicht geweestopentlijk
in 't strijdperk te treden tot verdediging
van godsvrucht en kerkelijke rechten, het
liberalism te bestlijden, en de katholieke
vrije partij, de eenige steun der kerk, door
woord en daad te handhaven.
Ziedaar de waarheid do geschiedenis is
getuige er van, en geen enkel liberaal is bij
machte dit zonder liegen te ontkennen.
Laten wij de achterdeur open en gaan
wij bij hen. Dan zullen zij gelooven dat de
bazin weggesukkeld is. Geen enkele onder
hen zal zich de moeite geven haar te zoe
ken,
a Gust, wij zullen hier wat zien en hooren,
gedurende die acht dagen. Hoor, welk ge-
druisch zij maken 1 De pachterse en Edward
zullen hier niet vele meubels meer geheel
vinden als zij wederkeeren.
Raeveloos, die zelf naar de hofstee niet
durft komen,uit vrees voor Edward,heeft on
getwijfeld de huzaren bevolen, de bazinne te
doen sterven van schrik.
Hierop verlieten de twee mannen insgelijks
de huiskamer.
XIV
Edward, de huzaren hebben hunne paar
den uit de kerk gehaald en zijn vertrokken,
sprak Pieter Draevelinck, terwijl hij in een
hutje trad, dat op een duizendtal stappen
afstand van Draemans hoeve stond. De
commissaris houdt thans in het klooster met
de gendarmen kermis. Ik geloof dat het spel
geheel den nacht zal duren. Goeden dag,
Draeman. Gij ziet er goed uit.
Ik bevind mij heel goed, Pieter, ant-
Omdat de priester in alle tijden de vrijheid
en de rechten vau den godsdienst verdedigt
tegen de vijanden van God en der zielen, en
het volk aanmaant het katholiek bestuur te
Bteunen. zou men den priester beschuldigen
van politiek te maken en meester te willen
spelen. Wat lage laster
Hadden de priesters waarlijk den geest
van oterheersching, welke de liberalen en
socialisten hun toeschrijven, zij zouden heel
anders te werk. gaan. Zij zouden het volk
vleien gelijk de liberalen en socialisten doen;
zij zouden het volk toegeven in zijn kwade
neigingen om gaarne gezien te zijn en po
pulaire te worden. Wilden zij politiek
zijn, zij zouden spreken noch tegen godde-
looze gazetten, noch tegen gevaarlijke ver
gaderingen, en alzoo niemand storen. Wil
den zij politiek zijn, zij zouden een gemak
kelijke zedeleer onderwyzen, of liever,
eenieder zijn eigene zedeleer laten maken
of volgen, zij zouden met de grooten en
machtigen van den dag vriend maken en
door de vingers zien wat wordt gedaan om
het volk te verleiden en af te trekken van
den eerbied, de iiefde en de gehoorzaamheid
aan de kerk verschuldigd Wilden zij politiek
zijn, zij zouden iu één woord, meegaan met
den bedorven en bedervenden stroom en
alsdan zouden de liberalen en hunne gazet
ten, voor die plichtige toegevendheid, die
zelfde geestelij ken, diezelfde «brave pastoors»
toejuichen en hemelhoog verheffen, ge'.ijk ze
vandaag nog doen met een verdwaalden
Fonteyne en met andere afgevallene geeste
lijken of kloosterlingen dan zouden zeden
lof zingen der goede priesters die zich
met de politiek niet tegen hen bemoeien.
Maar neen, God dank, zoo doen de pries
ters niet zij zijn niet politiek genoeg zij
zijn onpolitiek, omdat zij den zwaren last
vervullen met al hunne krachten tegen den
verderfelijken invloed, door het liberalism
ingebracht, op te rukken. Daarom verdie
nen zij den haat der blauwe aanhangers en
de beknibbeling van anderen, door 't libera
lism eenigszins betrokken.
Wij zijn op een tijdstip gekomen dat er
geen priester zijne plichten kan kwijten
zonder tegenspraak. Alles wat aan de Kerk
toebehoort, te beginnen met dea Paus tot
den minsten piiester, die aan zijnen groep
getrouw blijft, word aangerand met onge
hoorde woede, niet alleen door de vijanden
van geloof, maar ook door misleide schapen,
die liever luisteren naar de vleiers en meer
geloof hechten aan de slechte dagbladen,
't Is droevig, maar toch is het zoo.
Mochten die rrenschen eens wel verstaan
wat de hedendaagsche politiek is, zij zouden
hunne priesters beminnen en onmeedoogend
de deur wijzen aan de liberale dagbladen en
kiesdravers. wier leuze is de priesters in
de kerk, de burgemeester op het Stadhuis.de
onderwijzer ia de school.
woorde Edwards moeder, die bij den haard
op een paar beddekussens zat. Hoe zou ik
mij niet goed bevinden Stien en zijne vrouw
hebben mij wel verzorgd, en mijn jongen is
acht dagen lang bij mij geweest.
Pieter, hebben de sahelmen iets geheel
gelaten in de hofstede vroeg Edward, die
Braeckels hielp klompen kappen.
De bultenaar glimlachte pijnlijk en ant
woorde niet.
Spreek rechuitt, vriend,» zegde de pach
teres. Het zal mij niet verwonderen u te
hooren zeggen dat de Sansculotten er alles
gestolen hebben.
Zij hebben er niet veel ingelaten, sprak
Draevelinck nu weder. De schoonste meu
bels zijn geroofd, de oude eiken kleerkas is
met bijlen aan stukken geslagen;al het bedde
goed moesten Gust en Tiste naar de «gendar
merie» voeren de vloer der keuken is bedekt
met stukken van tellooren, glazen en potten
Neen, het zijn geene menschen, die Sanscu
lotten.
En hoe het er in de stallen en op den
graanzolder uit gromde Draeman.
Zoo ledig als in het stalleken Bethlehem
hooi, strooi, graan, alles is weggenomen.
zal, lijk de Gsntsche roode Vooruit het voor
spelt,' eene ALGEMEENE UITHONGERING zijn.
Immers Vooruit zegt
De werkstaking kan maar overwinnen
als zij van langen duur is en wezentlijk
algemeen.
Dat elk zijne toebereidselen make van
ten minste vijf of zes weken en, met het
oog daar op, al spare wat hij kan.
Pacha Anseele zegde dat men daags voor
de werkstaking 500.000 mannen en 500.000
families zal hebben en 30 millioen hulpgeld
zal noodig zijn. Waar die 30 millioen ge
haald Nu 30 millioen voor 300.000 is 6u fr.
voor ieder werkstaker. Iedere stakersfamilie
man, vrouw en 5 kinderen, beweert pacha
Aneeele, zou dan 5 a 6 weken kunnen leven.
Maar ho9 zoo Volgens pacha Anseele,
hebben de werkstakersfamiliën de eerste 14
dagen geen hulp noodig en kunnen zij de
overige weken met 1 fr. 50 daags gemakke
lijk leven. Dus fr. 10.50 voor 7 dagen. Eo
als er meer kinderen zijn Bericht aan de
liefhebbers 1
't Ziet er me lief uit met het plan van
pacha Anseele eene beele toekomst van
gebrek en hongerlijden in verschiet.
Maar 't zullen de leiders Ansesle, Vaodi r-
volde, Lampens, Pestrée niet zijn die hon
ger zullen lijden. Ze zitten er immers
warmtjes in... Z'nebben hunne schaapjes op
't droog 't is de werkman die op water
brood zal zitten.
Die algemeene werkstaking, of liever,
algemeene uithongering zal eene ramp zij a
voor België.
De Bergensche correspondent van het
liberale orgaan V Economie van Doom ijk,
schreef zondag 11.
Indien de algemeene werkstaking uitge-
roepen wordt, z gde ons over eenige dagen
een kolennijveraar, zal zij wellicht niet
van langen duur zijn, maar \ij \al eene
wezenlijke ramp zijn voor ons land.
Eene wezenlijke ramp, ja, als meu het
oneindig verlies daarbij rekent, dat nimmer
kan ingewonnen worden den verloren tijd
die niet meer kan ingehaald worden den
ondergang van tal van nijverheden die niet
zal kunnen hersteld worden,daar de klanten
die in België niet gediend geraken gedurende
een tweetal maanden, naar elders zullen
loopen en er dikwerf blijven.
Vele liberalen zijn inwendig gekant tegen
de algemeene werkstaking, maar zij durven
het iu hunue organen niet laten blijken uit
vrees van hunne roode cartelbroeders te
misnoegen.
En waarom nu die algemeene werkstaking
of uithongering
Om de politieke eerzucht van eenige
hoofdleiders te voldoen en ook de grijpzucht
van dezen te vergemakkelijken die op 't
plunderen der kerken en kloosters en ook
op den roof der kerk- eu kloostergoederen
uit zijn op zijn Fransch 1
Wat meer is Le Journal de Mons, liberaal
blad, heeft eene inschrijving geopend om de
werkstakers te hulp te komen.Over 14 dagen
had het blad al 125 frank bijeen nu klimt
de lijst al tot 143 franks.
In 14 dagen 18 franks er bij
Als 't zoo voortgaat zal de werkstaking
wel kunnen uitbersten in 't jaar 3000 1
van
M. Leo De Lantsheere, gewezen minister
van justicie, katholieke volksvertenwoordiger
van het arrondissement Brussel, is maandag
morgend, ten 8 1/2 ure, overleden in het
kasteel van Putberg, te Assche. Niets deed
deze haastige dood voorzien. Zondag scheen
M. De Lantsheere goed en gezond.Tusschen
10 1/2 en 11 ure 's avonds werd hij ongesteld.
Zijn toestand verergerde spoedig en maandag
morgend ten 8 1/2 ure, stierf de zoo geachte
volksvertegenwoordiger.
M. Leo De Lantsheere was den 3 septem
ber 1862 te Brussel geboren. Hij deed zijne
studies in het Sint-Michielskollegie, in de
hoofdstad, en vervolgens in de hoogeschool
M. Leo DE LANTSHEERE
van Leuven. In 1885 lege'e hij zijn exaam af
van doktor in de rechten, en in 1886 dit van
doktor in wijsbegeerte. In 1889 werd hij be
noemd tot auditor bij den Hoogeren Raad
van Congo, ambt dat hij bleef bekleeden tot
het oogenblik dat hij minister werd. In 1895
werd hij benoemd tot leeraar van strafrecht
ter hoogeschool van Leuven.
In 1889 werdM. De Lantsheere door het
kanton Assche naar den provincialen raad
van Brabant gezonden, en bleef dit mandaat
vervullen tot in 1900. Bij de wetgevende
kiezingen van 27 mei 1900 werd hij tot
volksvertegenwoordiger van Brussel gekozen
en sinds, bij elke kiezing, onafgebroken her
kozen.
Toen, in 1908, M. Renkin het ministerie
van justicie verliet om naar het ministerie
van koloniën over te gaan, werd door M.
Schollaert het ambt van minister van justicie
aan M. Leo De Lantsheere aangeboden. Hij
aanveerdde, en bleef minister tot in 1911,
toen hij, met M. Schollaert, zijn ontslag gaf,
en vervangen werd door M. Carton de
Wiart.
De diepbetreurde overledene was een erva
ren rechtsgeleerde, en zeer verdienstelijke
beoelenaar van muziek en letterkunde hij
verleende zijne medewerking aan verschei
dene wetenschappelijke tijdschriften, en was
de schrijver van een groot getal werken,
meestal over oude rechtsgeleerdheid.
Zijn overlijden is voor de katholieke partij
een gevoelig verlies en voor zijne achtbare
familie een vreemde slag. M Leo De Lants
heere had reeds onschatbare diensten aan de
goede zaak bewezen, en men mocht nog veel
verwachten van den ervaren rechtsgeleerde
en weisprekenden redenaar, die op nog be
trekkelijk jeugdigen ouderdom zulke hooge
ambten had bekleed en daarin aller achting
had verworven. Zelfs zijne politieke tegen
strevers moesten hulde brengen aan zijne
onbetwistbare begaafdheden en aan zijn
doorzicht van staatsman.
Wij bieden de familie van den diepbe-
treurden oud-minister en volksvertegenwoo;-
diger de uitdrukking van onze christene deel
neming in den rouw die haar treft.
De laatste oogenblikken
M. Leo De Lantsheere had zondag na
middag een bezoek gebracht aan ridder Schel-
lekens te Erembodegem. Hij was zeer wel te
pas in zijn oud buitengoed van Assche terug
gekeerd en had vroolijk met zijne familie het
eetmaal genomen. Om zich na het maal wat
te vermaken, had hij zich met het oplossen
van eenige ingewikkelde vraagstukken van
wiskunde bezig gehouden.
Rond 10 3/4 ure 's avonds, na het avond
gebed gezameotlijk gedaan te hebben, bega!
hij zich naar zijne slaapkamer. Op 't oogen-
blik dat hij te bed wilde gaan, wankelde hij
plotseling en viel met het gelaat op den
vloer. Toen men hem te bed legde was hij
reeds den doodsslaap ingetreden Men moest,
in den nacht, een geneesheer gaan zoeken en
in haast den H. Hubert De Lantsheere
balen, een neef, die in een naburig klooster
verbli)ft. Dr Cuylits werd ook per teleloon
ontboden hij kwam rond 1 1/2 ure per
automobiel te Assche aan. Alle hoop was
evenwel reeds verloren. Nochtans rond 3 ure
's morgends scheen de toestand wat te verbe
teren, doch 't was slechts voorbijgaande ten
8 1/2 ure 's morgends bezweek M. De Lants
heere aan eene bloedvergiftiging.
Meest al de leden der familie bevonden
zich aan het sterfbed mevr. De Lantsheere
en hare vier kinderen zijn vader, de gou
verneur van de Nationale Bank, en zijne
eerbiedweerdige moeder, M. Karei en E. H.
Hubert De Lantsheere, zijne neven. De an
dere familieleden,onder andere zijne zusters,
waarvan eene kloosterzuster te Brugge is,
werden onmiddellijk per telegram verwit
tigd.
De koning heeft maadag in den voormid
dag een zijner ordonnancieofficiers naar As
sche gezonden, om zijnrouwbeklagaan mevr.
De Lantsheere aan te bieden.
Het is M. 't Kint, provinciaal raadsheer en
burgemeester van Wolverthem, die M. Leo
De Lantsheere in de Kamer opvolgen zal.
De lijkplechtigheden
De lijkplechtigheden van den gewezen mi
nistervan justicie hebben donderdag morgend
ten 11 ure te Assche plaats gehad.
Toekomende week zal te Brussel een plech
tige dienst gecelebreerd worden.
Waarmede moeten de beesten nu gevoed
worden zuchte de jonge boer.
Zelfs de beesten zijn niet gespaard. Gust
moet ze achter soldaten drijven. De brave
man wilde in den beginne niet gehoorzamen,
maar de schurken dreigden hem dood te schie
ten.
Draeman liet het bijlken, waarmede hij
hout gekapt had, op den vloer vallen, en keek
somber in de ruimte. Na eenige stonden bal
de hij de vuisten en sprak met doffe stem
«Jaak wreekt zich.Wanneer zal ik dien el
lendeling tusschen mijne handen mogen ver
pletteren.
Laat de wraak aan God, jongen, sprak
de weduwe. De boozen zijn ongelukkigger
dan wij, Er zullen betere tijden komen, en
dan zal het u niet moeilijk zijn terug te win
nen wat uthans ontstolen is. Wilt gij mij
nu naar huislaten brengen, Edward
Pachterse, blijf nog eenige dagen bij
ons bad Braeckels.
Gij hebt reeds te veel gedaan voor mij,
vriend, antwoorde de weduwe. Wij kun
nen u voor uwe goedheid niet genoeg bedan
ken.
Pachterse, mijne vrouw zal vergramd
zijn op mij, indien ik u Iaat vertrekken.
«Monica heeft mij te lief om mij te kunnen
bedroeven. Stien, ik verlang weder in het
huis te zijn waarin mijne kinderen geboren
zijn, en mijn man van afscheid nam om naar
den Hemel te gaan. Daar zal ik sneller gene
zen, of zal het sterven mij min pijnlijk val-
indien Onze-lieve Heer besloten heeft mij tot
hem te roepen.
Bazinne, ik verhaal dat dat er geen bed-
degoed in de hofstede meer is, n sprak de
bultenaar.
De geburen zullen ons slaapgerief leenen,
Pieter.
Nu stond Edward recht en sprak tot Braec
kels
Voldoen wij aan het verzoek mijner
moeder, Stien. Ik ook verlang onze hofstede
weder te zien. Daar de commissaris kermis
houdt, denk ik dat er gevaar is. Geef mij
een paar wollen dekens om moeder voor de
koude te beveiligen. Ik zal haar naar huis
dragen. Zien wij dat het niet mogelijk is er te
blijven, ik breng haar dezen avond terug.
Gij zult immer welkom zijn bij ons,
verzekerde Braeckels.
Een half uur later stond Draeman met
zijne moeder in de armen geklemd, vóór de
poort zijner hoeve. Vooraleer binnen te gaan,
keek hij behoedzaam naar alle zijden, om te
zien of er geen onraad was.
Niemand te bespeuren, mompelde hij
na eene poos. «Moeder, wij zijn weder te
te huis. En gerust ging hij met de oude
vrouw op den voorhof.
Hij is in het net en zal er in blijven,
want dezen avond moet er veel gevaagd en
getimmerd worden in de hoeve, mompelde
op dit oogenblik eene sissende stem, achter
de dikbesneuwde haag van Draemaas' boom
gaard Ik wist wel dat hij, na het vertrek
der huzaren, spoedig zou komen zie hoeveel
er overgeschoten is. Geraakt hij dezen nacht
uit den weg, de commissaris kan trouwen en
de burgeres Scheppaert ontvangt haar wel
verdiend loon.
En eene gebogene vrouwengestalte vluchtte
er snel weg en verdween weldra in een
sparrebosch.
Het kon ongeveer middernacht zijn.
De pachteres sliep. Haar zoon zat bij hare
legerstede en scheen insgelijks te sluimeren.
Gust, wiens hoofd verbonden was,ging op zijne
zokken over en weer dcor het vertrek en leg-
van lijd tot tijd luisterend het oor tegen een
gebroken vensterruitje.
CW.ordi voortgezet.).