Droevige Dagen De Algemeene Werkstaking Rond de Wereld SpieekM Si Op Zaterdag 7 September 1912 5 centiemen 't blad 47e jaar. Talmerk 2418 Te trekken bij den Uitgever, 7* 36, in de Boterstrate, te Yper, en bij 's landsboodscinapmzen ofte post, tegen 8 frank 's jaars Dagklapper Evangelie van den 15en Zondag na Pinksteren 3* <4 m st SÊ 3# De Moeders en de Beroepskeuze OUDERS, De beurs of het leven En de liberalen Voorzorgen Liberale centenklievers Frankrijk Echt en recht, 't oud Volk indachtig Kinderlijk, niet kinderachtig Ypersch, Vlaamsch en bovenal, God getrouwe ik wezen zal van den 7 tot den 14 Sept. fS fSm m vt a* flw m' m flsL •5 «5 #5 iöSP! sflH *sS# iêfll! s9l sfi® sM fM. sÊL SS CM-oriit voortgezet.) DIT IS NIEUWSBLAD TM YPER EN OMMELANDS 't NIEUWSBLAD VAN YPER verschijnt 's Vrijdags, en »s Zaterdags na de markt, tegen 3 fr. 's jaars; 3 fr. en den vrachtloon buiten Belgenland. Het blad is niet min te trekken dan voor een geheel jaar en 't wordt op voorhand betaald. Alles moet vrachtvrij ingezonden worden naar de BOTER STRATE, Tk 36, te Yper. De bekendmakingen kosten o fr. i5 de reke binnen 't blad is 't o fr. 3o van 's Rechters wegen fr. i overdruk 5 fr. 't honderd. Ieder boek, waarvan ons twee afdruksels zijn gezonden, wordt besproken. De Heeren van de AGENCE Havas, te Brussel, Tk 34, in de Zilverstrate, en te Parijs, Tk .8, Place DE LA BOURSE, ontvangen bekendmakingen voor 't NIEUWSBLAD VAN Yper, van al die buiten Oost-& Westvlaanderen wonen. 2. 7. S. Jan, m. H® Regina. ra. H. Hild- waid, vlaamscbe heilige, hij rust te Deuder- monde- - H. Cbrodwald (Cloud), kleinzoon van Clovis t 561 Z 8 O. L. V. Geboorte. H. Hadnanus.m. m 9. H. Omaars. b. t 667. - H. Sergius, 84® Paus van Rome f 701. - H. Dorotheus enGorgo- nis, mm. H. Aldomar, b. d to - H. Niklaas van Tolenlino, ermvit f ma _1 H. Hilaris, 46» Paus van Rome f 468. H Theodard; bm - H» Pulcheria. mg. 14 HH. Pratus en Hyaeinthus, mm. H. Emiiiaan, b. - H® Vir.oiana, rust te Gent. d 12 iH. Hieronidus en anderen, mm. Te Anderlecbt, H. Wijen, wordt gediend tegen den roodloop t 10T2 13. - H. Philips, m. - H. Ameet b, 69'. - H. Plederijk, pastor van Vlierzeele bij Aalst, -L 974. Te dien tijde ging Jezus naar eene stad met name Nairn, en met Hem gingen zijne leerlingen en een groote schare. Toen Hij nu de stadspoort naderde, zie daar werd een overledene uitgedra gen, een eenige zoon zijner moeder en deze was weduwe en eene groote memgte uit de stad was bij haar. En toen de Heer baar zag, ihad Hij medelijden met baar en zeide tot baar Ween niet. En toegetreden raakte Hij de baar aan de dragers stonden intusschen stil en zeide Jongeling. Ik zeg u Sta op. En de doode overeind zitten en begon te spreken, en y gaf liem aan zijne mneder. Vreeze nu beving allen,; en ze loofden God en zeiden Een groot profeet is onder ons opgestaan en God beeft zijn volk bezocht. «Moeder, ik wil dit of dat worden». Hoevele kinderen komen niet in hunnen matsten schooltijd met dezen wensch tot hunne moeder. En welk moeilijk vraagstuk opent zich daarmee voor de ouders. Hier moet vooral de moeder ernstig en goed nadenken over de gevaren en voovuilf zeten van het door haar kind gewenscht beroep. Neiging alleen moet niet den uitslag ge ven bij de beroepskeuze, al is zij ook een der voornaamste punten. Want men mag een kind niet tot een beroep dwingen, waarvoor het geen zin heeft; daardoor zou men zijn levensgeluk in gevaar brengen en zijne na tuurlijke ontwikkeling storen. Wie niet ge lukkig is in zijn beroep, die zal ook zijne beroepsplichten slechts met tegenzin vervul len. Beroepsvreugde is zoo noodig als de zon in de lente. Maar soms hebben de kinderen wens hen die ouders met den besten wil der wereld niet kunnen vervullen. Dan moet de moeder het kind aan 't verstand brengen dat het dien wensch moet laten varen. Dat moet zij niet doen met harde woorden en kwaden luimhet kind moet toch al eesi zwaar offer biengen door aan zijn Uevelingswensch vaarwel te Mengelwerk van 'tNieuwsblad van Yper nr43 DOOR HONORÉ STA ES (Overdruk met toestemming van 't Davidsfonds) Eensklaps stondJjEdward recht, nam het lichtje van de tafel en brachtjhet dicht bij het aangezicht der slapende vrouw. Dan bleef hij zijne moeder gedurende eenige stonden roer loos beschouwen, en Gust, die hem met verwondering bekeek, zag eene traan over zijne wang rollen. Wat doet gij, Edward vroeg de werk man stil. Zij slaap gerust, antwoordde Draeman, droevig glimlachend. De goede vrouw heeft hoop op de toekomst. Zij droomt gewis er weder vrede in het land is en zij mij en Li va op het huwelijksaltaar ziet knielen. Edward, tracht insgelijks wat te slapen. Gij moet zeer vermoeid zijn. Wees ook ge- rust. Ik waak. Hoor ik het minste gerucht, 'k wek u, en met drie sprongen zijt gij langs zeggen. De moeder moet op liefdevol'e wij-ze het kind deen begrijpen dat de kosten van dat beroep niet opgebracht kunnen worden, of dlat het kind er niet krachtig genoeg voor is. Er zijn ta! van ouders, die er slechts op letten, dat him kind zoo gauw mogelijk geld naar huis brengt. Zij sturen het daarom zoo vroeg mogelijk naar eene fabriek of een© be trekking waar bet kind onmiddelijk iets ver dient. Zeker, er zijn gevallen waar het niets an ders kan, waar de bittere nood de ouders er toe dwingt. Maar er zijn ook ouders die zoo handelen uit zelfzucht, die zeggen: We willen ook wat trekken uit onze kinderen! E11 daarbij' wordt de toekomst der kinderen geheel uit het oog verloren. Moeder, als ge het eenigzins kunt moge lijk maken, al moest ge er offeren voor bren gen. zorgt toch op de eerste plaats dat uw kind wat leert. Het is toch heel wat beter, dat nw kind later als meesterknecht, als ge teerd arbeider in leen geachte en goed betaalde betrekking is, dat (hij; als los werkman, nu eens hier dan weer daar een karig loon verdient. Uw kind zal met meer lust en vlijt werken als het een vast doel voor oogen heeft. Een flink beroep, goede vakkennissen, dat is de grooAte schat die de ouders aan een kind: kunnen geven voor 'tleven. Een oud spreekwoord zegt: Honderd daalders in het hoofd zijn meer waard dan duizend daalders in de hand. Naast de neiging tot een beroep moeten echter ook de lichamelijke en geestelijke krachten voor handen zijn. Kinderen tact zwakke oogen deugen bijvoorbeeld niet voor een beroep, waarbij de oogen bijzondere eischen worden gesteld. Voor jonglui met zwakke borst kan een verkeerd gekozen beroep de .tering voor gevolg hebben. Mensehen, die een hartkwaal hebben, mogen geer, zwaar beroep kiezen, b. v..smid, mole naar, bouwer, enz. Het zou ook verkeerd zijn om een kind dat niet vlug is in :t leeren, tot de studie te doen overgaan. Het is zooals ge ziet lieve Moeder, nog al moeielijk om uit al de beroepen en goede keuze te doen. Weet ge zelf niet het juiste te treffen, vraag dan den onderwijzer en den zielenzorger om raad, zij; toch kennen uw kind en zijne bekwaamheden en zullen wel zorgen voor zijn levensgeluk. Is echter de keuze beslist, dan is het de zaak een goeden baas te vinden. Moeder, vertrouw toch ,uw kind niet aan den eerste den beste, maar' let er op, dat hij bij een flinken, kunstigen en eerzamen baas komt. Stuur uw jongen niet in den leer bij menschen die hem als leerjongen of als kinder meid gebruiken, maar bij een patroon die hem zelf onderwijst en die let op zijn gedrag en zijne gezondheid, En dan, lieve moeder, eer uw kina het ouderhuis verlaat, moet ge 't wijzen op de gevaren, die het daarbuiten in de wereld ontmoeten zal. De veranderende levensomstandigheden zul len den jonegn leerling toch reeds zwaar ge noeg vallen. Spreek hem daarom moed in als hij rnet zijne kieine zorgen en klachten komt. Weet ge zijn betrouwen te houdea in kleine dingen, dan zal uw kind ook in groodere moei lijkheden en zwaren strijd bij 11 komen om hulp en raad. de achterdeur buiten, De jonge boer zette het lampken terug op zijne plaats en sprak bitter Gust, er woedt een vreeslijke storm in mijn hert. Liet ik het niet om den wille mij ner arme moeder, ik ging morgen naar het dorp om Raeveloos rekening te vragen over de verwoestingen, die hij in mijn huis heeft doen aanrichten. Dat ware zeer roekeloos gehandeld, Ed ward. De schelm zou u door zijne gendarmen doen vastgrijpen en dooden, «Ik kan het niet langer meer uithouden, mijn vijand is. niet tevreden met mij te ver volgen, hij doet mijne huismeubelen verbrij zelen of stelen, berooft mij van mijn vee, van de vruchten, die ik in het zweet mijns aan- schijns gewonnen heb. Hij zal pogen mij nog dieper te treffen. Ik denk integendeel, dat hij u nu gerust zal laten. Er is in geheel de hel geen duivel boozer dan hij. Ik voorzie dat hij eindelijk zijne klauwen op mijne moederzal willen leggen. Gij doet mij beven, Edward. Ik geloof dat het best zal zijn, hem den zoolang beloofden kogel te zenden. Edward, dat zou een moord zijn. Welhaast gaan de scholen opnieuw open. Peist wel naar waar gij uwe gefiefde kin deren zult zenden. Veel ouders zeggen Geld en goed zal ik Weinig of niet achterlaten: het eenigste dat ik hun geven kan, is eene deugdelijke op voeding, tene goede geleerdheid, Dat is gesproken. Geleerdheid is er noodig, hoe mee; hoe beter Dat en komt nooit ten onpjsse, 't is gelijk voor wie. Wel integendeel Maar ge leerdheid en is niet genoeg. Er moet daar nevens en daarbij opvoeding, zedelijke leiding, zijn. 4 In andere woorden, 't en is niet genoeg de kinders te leeren goed lezen, schrijven en cijferen. Men moet ze nog, vooral en vooreerst, goed hunne plichten leeren kennen jegens God en zijn gebod, jegens hunne ouders, hun nen evennaaste en Jiun eigen zetven. Scheidt men opvoeding van onderwijs, dan kan onder wijs nog meer kwaad dan goed doen. De twee te gare dus Doet men dat niet, laat men geen opvoe ding en onderwijs samengaan, men kan wel geleerde kinders kweeken, maar men zal geen goed opgevoede kinders hebben. En waar vindt men goed onderwijs en goede opvoeding te gare vereenigd 7 Dat wijst zijn zeiven In scholen waar op voeding en onderwijs steunen op godsdienst, niet in woorden maar in werken. De 'godsdienst is het wetboek van de plich ten van het kind, gelijk van den gropten mensch. Als men die plichten wil "aa'nleeren zonder godsdienst, 't is gelijk men een wet boek zou doen onderhouden zonder gerecht, zonder gerechtsdienaars, die daar zijn om de genen die hunne plichten willen te buiten gaan, hunnen plicht te herinneren, en er de uitvoering van op te leggen. Zelfs met godsdienst, met de beoefening der deugden jd'ie hij; oplegt, aanleert en aan kweekt, is het nog moeilijk de kinderrs altijd op den goeden weg te houden. De gevaren die (h'en omringen zijn immers zoo groot Wat moet er dan geworden van de kinders die binnen huis en er buiten, in de school, opgebracht worden gelijk er geen God zou bestaan, locner van het goed en strafte: van het kwaad De ouders van zulke kinders worden dikwijls de eerste slachtoffers van hunne verblindheid, van niet beter voor eene eene goede opvoeding gezorgd te hebb -ji. Ouders, overlegt eens deze waarheden ter gelegenheid van de heropening der scholen En ge zult weten wat er u te doen staat. r«5»> JJ anr sar» rrrr JSD J2X» ai In socialistiche meetingen en gazetten is 't nog altijd algemeene werkstaking dat de klokke slaat. De kopstukken jagen de werkmenschen qp dat het eene schande is. Een moord Moet ik dan gedoogen dat dat dit monster mijne moeder dood beult Edward, ik kan niet gelooven dat hij, om zichop u te wreeken, uwe oude weerlooze moeder zal vermoorden. Zulke daad zou te schrikkelijk zijn. Een baanstrooper zoo zulke daad af schuwelijk vinden, Jaak Raeveloos niet. Nog eenshij moet weg. Al de inwoners van Vlieregem zullen mij bedanken onze gemeen te van dit monster bevrijd te hebben. u Liva Bruyninckx ook, Edward? vroeg Gust zuchtend. Deze verschrikte Draeman. Hij zat gedu- eenige stonden angstig den werkman te be kijken en morde eindelijk Livaneen. Zij wekt mij gedurig op tot geduld. Zij spreekt immer van betere tij den. Maar wanneer zullen die tijden aanbre ken Het Belgisch volk, dat vroeger zoo kloekmoedig was, is tot lafheid vervallen, en vreest tegen zijne verdrukkers op te staan. Raeveloos is hier heer en meester. De Repu bliek heeft hem het recht geschonken te moorden naar beliefte. Hij zal niet rusten vooraleer zijne wraak gekoeld te hebben, al moest hij daarvoor het bloed mijner moeder, ja, van Liva zelve, vergietenGod I in Ze verduiken het niet dat zulke algemeene werkslakirg, benevens schrikkelke cpofferin- en ellende voor de werkmenschen, ook over- groote scliade aan de burgerij zou veroorzaken, 'tls zelfs daarop dat ze speculeeren, dat ze rekenen. Met de burgerij; het mes op de keel te zetten, met trachten hare zaken in de war te brengen, hopen zij; dat de burgerij aan de regeering zal zeggen: Geef aan de socialisten wat zij; eischen, om van de al- meen werkstaking verlost te zijn4 Dlat er, hier en daar, een kortzichtige bur ger, o! een burger verblind door godsdient- hsat, alzoo spreken kan is mogelijk Maar de oergroote meerdevrheid zal zeggen l' Neen., dat en is niet mogelijk, want vandage ware het voor het algemeen stemrecht, morgen voor wpt anders. Eens idat zij' met dit ovddel zou den gelukt hebben, ware het gedurig te herbe ginnen. Ze zouden dit \vapen, dit zweer.! der algemeene werkstaking gedurig boven ons hoofd doen hangen. We zouden, in onze zaken, geen dag meer zeker zijn. Liever de korte pijne dan de langen, lie/er den strijd aanstonds, dan in gedurge vrees te moeten leven. Gij; zegt ons de beurs of het leven Gij' krijgt noch het een noch het ander. 't Is de gezonde rede die alzoo spreekt. Ons gedacht over deze beweging, zooge zegd voor de afschaffing; van het meervou dig stemrecht is het volgende. fs'iets, dat menschclij'k is, blijft eeuwig duren. In alle menachelijke dingen komt verandering, 't Ware dus effenaf belachelijk te peizen dat er nooit geenc verandering komen zal in de kieswet door de Grondwet bekrachtigd. Maar we zeggen: zoolange de socialisten met algemeene werkstaking dreigen, kan en mag er geen sprake zijn aan de kieswet te roeren. Met hunne algemeene werkstaking doen de socialisten dus het algemeen stem recht, kwaad in plaats van goed Een voorbeeldIemand vraagt u iets. Maar hij voegt erbij: als gij mij niet geeft wat ik vraiag, geet ik u eene rammeling dat gij; door 'uwe oogen niet en ziet. Wat zoudt giji doen met zuiken aanvrager? Hem buiten steken, niet waar Met de dreigende socialisten moet hetzelf de gedaan worden. Men redeneert jxiet met m.enschen Üie dreigen de keel af te snijden. Er zijn ook vele werklieden die het zonder ling vinden dat de roode kopstukken hen nu aanzetten om voor de algemeene werkstaking te sparen, terwijl er anders verteld wordt dat de arbeiders niet genoeg winnen om in de noodwendigheden van hun huishouden te voorzien. Ook zijn zij niet .van zin droog brood en aardappelen niet zure saus te eten, enkel en alleen om eenige haantjes-vooruit, die in troebel water willen visschen. te vol doen. De socialistische bladen schrijven dat er in elk werkmanshuishouden, op de eere plaats, een spaarpot moet staan voor de al gemeene werkstaknig. Welnu, wij ook zetten alle werkmanshuishoudens aan een spaarpot te houden, en hem, als het zijn kan, goed te vullen, maar dan het geld op een spaarboek- welken toestand bevind ik mij 1 Edward, toen wij nognaarde kerk moch ten gaan, heb ik mijnheer den pastoor ver scheidene malen hooren prediken dat de val der goddeloozen nabij is, wanneer zij denken almachtig te zijn Volg den raad van Liva, die ook de raaad uwer moeder is. De jongen vestigde eenen bedrukten blik op de slapende pachterse, en zuchte 11 Ja, ik weet dat ook mijne moeder mijne handelwijze niet zou goedkeuren.Zij en Liva bezitten hetzelfde karakter.Nooit verliezen zij den moed, zelis dan, wanneer alles hun zegt dat hurne hoop vruchteloos is immer zijn zij bereid hunne vijanden vergiffenis te schen ken, en door liefde pogen zij het bitterste lij den te verzoeten. Het was een engel van liefde en geduld, die bij mijne wieg waakte, die mijne eerste stappen richtte, die tot hier voor mij zorgde en het zure en zoete van het leven met mij deeldeIk had ge hoopt eenen anderen engel van liefde en geduld tot aan het einde mijner dagen aan mijne zijde te zien.... Een verfoeilijke boos wicht heeft besloten mij van beiden te be- rooven,.... en het is mij verboden mijne grootste schatten te redden. Ha Gust Schielijk schoof eene vurige klaarte voor het venster. ie te zetten; 'tzou echter dwaas zijn, a's men iets kan overhouden zulks te verkwisten voor een politieke werkstaking die enkel zou moe ten dienen om de roode kopstukken naar de Kamers te zenden. Dat geld zou integendeel goed te pas komen in slechte dagen in geval van tegenslag, ziekten of ongevallen. Dat zjil wat beter zijn dan er «grève» mee te spe len en daardoor het huisgezin in de ellende te dompelen. Op eene vergadering van socialisten te Geut, werd onder meer gezeid dat er moet propa ganda gemaakt te worden onder de dokwerkers der belgische havens opdat daar, eerst van al, het werk zou stil vallen. Op deze vergadering werd ook gezeid dat er propaganda gemaakt wordt onder de solda ten tot opstand te brengen, hetgeen voor de ongelukkigen die naar de ophitsers zouden luisteren, de ergeste gevolgen kan hebben, ge lijk het reeds het geval was in Tum laatst leden Eenige binnengeroepen soldaten speel den dan met hunnen kop, die verdraaid was door de socialisten. Het gevolg daarvan was dat deze onverstandige jongelingen zware straffen opliepen, en dat de roode gasten, die hen in dezen staat gebracht hadden, zei ven gehoorzaamden. Eenige liberale gazetten zeggen bedeesd aan de socialisten ge zoudt dat beter niet doen? De meeste laten doen, of steken zelfs aan de karre. Andere nog zeggen: Dat en gaat ons niet aan; de socialisten moeten weten wat zij doen Dat is gemakkelijk maar niet aanveer- delijk. Omdat Pilatus zijne handen wasch- te, was hij daarom algelijk niet onpliehtig De liberalen hebben kartel met de socia listen gesloten In en buiten de Kamer had den zij; moeten zeggen tot hunne bondgenoo- uooten: Wat ge .daar bezig zijt met bereiden is laakbaar, ja, misdadig. Wij; keuren het af. Doet gij; iiet algelijk, wij zullen de re- geering ondersteunen, die de vrijheid der Ka mers wil handhaven en de orde verdedigen. De liberale leiders hebben alzoo niet ge sproken. Daarom zal een deel van de verant woordelijkheid op het terugvallen. Het kartel met de socialisten was ramp spoedig voor de liberalen. De algemeene werk staking, moet ze uitbreken zal de li berale partij' nog nadeeliger zijn Meer en meer burgers zullen zich van haar afscheuren. De prokureur des Konings, van Brussel, heeft aan al de rechterlijke overheden van het arrondissement, eenen omzendbrief ge stuurd. -= Sedert een tijd Van hier, zegt hij, worden veel revolvers verkocht. Dat is een gevaar, én geval van werkstaknig, geweldig: po- tieke betoogingen of samenscholingen. Ook moeten allen die in zulke omstandigheden aan gehouden worden, onmiddelijk afgetast wor den. Vindt men in hun bezit een revolver, ze moeten in hel gevang ter mijne beschik king opgesloten worden. Haastig sprongen de twee mannen naar de ruitjes en keken naar buiten. 11 De schuur staat in brand gilde Gust. Weder werk van Jaak, grolde Drae man. «Is het reeds dag?» vroeg de zieke zich op richtende. Dat spijt mijIklhad zuiken zoeten droom. Ik was meter over de eerstgeborenene van Edward en Liva.... Hemel I brandt het daarbuiten Gedurende eenige stonden hadden Ed ward en Gust roerloos naar den brand staan kijken. Dan riep de werkwati Edward, vluchten wij met uwe moeder, terwijl het nog donker is, langs de andere zijde der hofstede. De Sansculotten moeten in den omtrek zijn om u bij den brand te verrassen. Draeman slaakte eenen kreet van woede en wanhoop, sprong naar het bed, wikkelde zijn moeder haastig in een deken, en liep met haar naar de de achterdeur. Gust snelde hem achterna, opende, en eenen minuut later waren de vluchtelingen reeds aan het uiteinde van den boomgaard der hofstede. Hier stond eene haag. De werkman maakte Zoo schrijft de heer prokureur des kcrings. De socialistische gazetten zijn daarvoor kwaad Waarom 't Is tegen ons, antwoorden zij-. Zoo dan Wat wil dit zeggen Zouden ze dan oprecht wel goesting heb ben hier de kans eener revolutie te wagen, gelijk in Portugal Jamaar, we zijn in België, en niet in Por tugal. 't Is daar het verschil Het liberaal blad Le Journal de Mous wil ook het zijne bijdragen om de alge meene werkstaking te doen gelukken en het heeft eene inschrijving geopend om de werkliedeD-familiën ter hulp te komen in geval van algemeene werkstaking. De inschrijving is sedert een vijftal weken open en i.e beloopt reeds tot de kolossale som van 123 frank. De liberalen schijnen niet heel haastig tot het storten van hunnen penning. Nochtans, t geld en kan er niet te vroeg zijn meteen zouden de sukkelaars, die men nu eenen doek voor de oogen bindt, kunnen zien hoe veel de liberale sympathie in geld weerd is, en er zich kunnen naar schikken. Vooruit heeft eene inschrijving voor de algemeene staking geopend. De tweede lijst vei scheen in het blad van 8n dezer. Wij treffen er Anseele aan, die de groote som van EENEN FRANK voor de beweging geeft. Van dien frank zullen de werkstakers niet vet smeren. Nu, volgens Vooruit hoeven de werk lieden het ook niet vet te hebben. En moge lijk is bet een der kopstukken zelf die onlangs in genoemd blad schreef, dat een werkersgezin van 5 personen, het heel wel stellen kon met 1 50 fr. daags,mits het besta op droog brood, drooge patatten en drooge rijst. Maar we zouden nevens dien menu wel eens de gewone spijskaart willen zien iggen der maaltijden waar de roode mil- lionnairs zich aan vergasten. Wat we hierboven mededeelen en in de Brusselsche bladen gelezen hebben, kunnen we maar moeilijk gelooven 't Is al te sterk Voor wat onder andere het onderwijs^aan- gaat, zenden de liberalen en socialisten ons altijd naar Frankrijk, omlles te nemen. Daar bestaat de leerplicht sedert dertig jaren, daar vindt ge het officieel, wereldlijk goddeloos onderwijs gelijk het de vrijmetselaars het in België, na den an Juni meenden in te voeren. Eerst een snuif je genomen en nu eens ge lezen wat een oud normaalschoolbestuurder uit Frankrijk in een dagblad schrijlt ii Ik heb willen weten hoeveeb;ongeletter- den er bestaan onder de storters op de spaar- er met koortsachtig geweld eene opening in, en de beide mannen liepen uit al hunne krachten voort in de velden. Zij vluchten weg riep eensklaps eene in het Fransch. Wij zijn ontdektgromde Edward. VoortVoort 1 antwoordde Gust. Zij zullenonsinde duisternis spoedig uit het oog verliezen. Nu weerklonken drie geweerschoten. Zijt gij getofifen, Edward vroeg de werkman. Neen, en gij Ook niet. In Gods naam maar altijd verder Nog gedurende meer dan tien minuten zetten Draeman en zijn knecht hunne vlucht voort. Zij liepen over akkers, door kanten, struikelden soms over eene hoogte dreigden bijwijlen het evenwicht te verliezen, door in eene diepte te zinken. Eindelijk zegde Ed ward hijgend Ik kan niet meer. «Ik geloof dat wi) buiten alle gevaar zijn,» sprak de werkman.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1912 | | pagina 1