Bijvoegsel
aan
11 NMIiIl III ïl U n II
AAN DE LEZERS
I
TRIMARD'S
BERICHT
YPER BBB8HDISSEPIEMT
Ihatholïeh IDolhsgeyind
Zaterdag
2 November 1912
Gedachten Wenken
Het Ypersche Volk
WERVICK
Officieele Berichten
het ypersche volk
katholiek volksgezind nieuwsblad van yper
verschijnt des ZaterdagsTer drukkerij Callewaert-De Meulenaere, Boter-
straat, 36, Yper.
De redactie van het blad heeft u in het voorwoord met de veranderin
gen en verbeteringen bekend gemaakt, aan de uitgeversfirma overlatende
een woord te schrijven over hetgeen den stoffelijken kant der onderneming
betreft.
Benevens de vermeerdering van formaat, voor wat Het Ypersche-Volk
aangaat, zullen onze lezers nog een nieuwen keus van papier vinden om
toe te laten den druk beter te bezorgen en de talrijke clichés, welke, weke
lijks, illustraties*zullen geven, met kunst af te drukken.
Niets zal gespaard worden om het werk der ijverige redactie in een
mooi kleed te steken en zóó iedereen, tot de moeilijksten toe, te voldoen.
Dit stoffelijk werk zullen wij wekelijks afmaken om, in de volle mate
van onze krachten, mede te werken aan de verspreiding, aan den bloei van
de Vlaamsche Katholieke Pers van Yper en Arrondissement.
Indien de prijs van Het Ypersche Volk met Nieuwjaar eenigszins gewij
zigd wordt zullen alle abonnenten en aankoopers hunne verhoogde
betaling niet beklagen, gezien den lezensweerdigen inhoud en den bezorg
den vorm van ons Nieuwsblad.
Het huis Callewaert-De Meulenaere zal, wat het uitgeven der vlaam
sche gazet aangaat, den naam in eere houden die zij in de drukkunst
verworven heeft, dank aan haren stichter, zaliger Heer
Bruno CALLEWAERT
Den 15" April 1890, nam M. Callewaert aan M. Demets-Vander Ghinste,
de drukkerij over der oude firma Vander Ghinste, alwaar sedert 1865 Het
Nieuwsblad van Yper gedrukt werd.
Dank aan zijn onverpoosd werken en zijn wilskracht gelukte hij erin
het katholiek orgaan van 't arrondissement in stand te houden en meer en
meer onder 't volk te verspreiden.
Bij zijn te vroeg afsterven, op 24 October 1911, brachten Nieuws
blad en Ypersche Volk hulde aan de nagedachtenis van den overledene
als huisvader en christen, als vakman en katholieke wer 'er.
Eenige woorden uit Het Ypersche Volk aanhalen zal niet overbodig
zijn.
Die man indachtig, zullen wij, in de heilige zaak der goede pers, z.jn
voorbeeld volgen en immer onze beste pogingen aanwenden tot groet en
bloei van
De Uitgeversfirma CALLEWAERT-DE MEULENAERü.
I
'T PUIDENESTJE
Een Lichtbeeld
Licht Werk. - Vele handen maken het
werk licht I 't Is zeer
Katholieke Pers. - De beste graad-
De Pers... een katholieke
gewetenszaak
Kruistocht. -
Nieuwe abonnenten op
den jaargang 1913 van
Katholiek Volksgezind
NIEUWSBLAD VAN YPER
dat zijn 48® jaar intreedt
ontvangen van heden tot
Nieuwjaar aanstaande het
blad KOST E LOOS.
A propos van
Vragen en Antwoorden
C&irdl vaart gezet}
ji r r r Ij r
IIt1
Als drukkeruitgever was M. Callewaert De Meulenaere overal gekend en had een
naam verworven in de'wereld van drukkers, uilgevers
ook stond hii in achting als overtuigden en voorbeeldigen christen, als onverschiokken en
óverigen katholiek Christen was hij uit een stuk, 't voorbeeld gevende van een door en door
godsdfenstig leven aan allen die hem kenden.... Strijder was hi, mets was hem te
zwaar, niets was hem te veel als het maar kon bijdragen in de zegepraal van het katholiek
vaandel.
't Zag er droevig uit in 't huisje. Vader
was zoo even binnen gckoni
chelen, gepakt van den smooi,
hong, dat men hem met een mes KUtme-
den en nu fokte hij, hijchelen 00
lend, bij de stove.
Voor 't leege venster, zat een jongt
meisje te speÜewerken, nevens a? den
oude vodden lapte en, m t h j
heerd, thoope gekruld in een wi
tjonkte een oud1, oud-versleten vt
Vader kuchelde van langs om meen
stond recht, nam de kan Yan d
schonk een potje tizane, die hij ichtig
teugen uitdronk dan zette hij iu;ti_0p°
de ijle kom weer op de kan en mo
al neerzitten
Die vervloekte spa-h'oeste I
Moeder en dochter, diep over'll'" ver.
gebogen en weg met hun ge
schoten en ontwaakten uit die lange, eenige
stilte, waarin ze lijk overstroomd zaten.
Grootmoeder roerde in haar hoekje, ze
rechtte haar grijs kopje op, sloeg haar ver
doofde blikken rond en vroeg, onhoozel-weg
Is Remit je thuis
Niemand antwoordde. Grootmoeders hoofd
viel op de borst en ze zat er weer roer
loos, 'lijk een beeld.
Meetje zal nog geheel kindsch wor
den, fluisterde het meisje.
Hoe stil het gezeid werd, toch had vader
het gehoord en hij hijcheldc, tusschen twee
kuchen
't Is de schuld van dien slechterik
Moeder verzuchtte; ze sloeg haar oogen,
al boven 't kasje tegen den muur, op 't por
tret van een jong snel manneke, van rond
de twintig, dat in een verkoperde betijsting,
onder den voet van het kruisbeeld hong;
vandaar Liet ze haar blikken zweven rond
heel het keukentje, paar de borden op den kave-
bank, de koperen alaamtjes in de hoeken
van den heerd, de nette stoelen en de wit
blinkende tafel en dan ook, vluchtig, naar den
zieken man, die met het hoofd op de stove-
roede rustte en naar het oud grootmoedertje,
dat weer te druilen zat.
We waren te gelukkig, nokte ze stil
en ze vaagde, met een brokke oude kleers
de tranen uit haar oogen.
Onder bovenstaande titel lezen wij in
De Gids op Sociaal Gebiedeen lezens
waardig artikel van R. De Bruyne, wdtir-
uit wij het volgende knippen:
De christene vakbeweging in België stijgt
in macht en aanzien; uit haar wordt eene
zelfstandige christene volksbeweging geboren.
Enkele jaren geleden schreven wij wil
men andere maatschappelijke werken doen
bloeien, dan moet de bewegingsorganisatie
den voorrang hebben.
Alleen de zien-blinden zouden nu nog den
machtigen invloed der christene vakbeweging
durven loochenen.
In 1904 waren de christene vereenigde
werklieden een klein legertje van 10.000 man,
schier zonder leiding, zonder eenheid in op
vatting en werking. Pater Rutten is geko
men, heeft het Algemeen Sekretariaat gesticht,
propagandisten aangesteld, werkers gevormd,
dn op 't laatste kongres van den Belgischen
Volksbond te Namen gehouden den 22-20
September 11., mocht hij mediedeelen dat 't
vereenigd werkmansleger tot 82.761 man is
aangegroeid1, aldus op acht jaar met 8 is ver
menigvuldigd, het volgend jaar tot 100.000
zal gestegen zijn.
En wat al vooruitgang is er niet gekomen
op gebied der ontwikkeling van de leden?
t Ontstaan en dte ontwikkeling der vakbewe
ging wees natuurlijk op de onmisbaarheid
van bekwame leiders. Bekwame leiders vor
men is een werk van duur, van taaie aan
houdendheid. Die vorming moest gebeuren in
de studiekringen en .sprekersbonden.
't Is ook dank aan de christene vakbewe
ging, inzonderheid aan Pater Rutten, al-
gemeene Sekretaris der christene beroepsver-
eenigingen, dat nu telkenjare de heerlijke
Sociale Weken worden gehouden te Leuven
inj 't Vlaamsch, te Fayt in 't fransch.
De Sociale Weken die enkel door een zeker
getal bevoorrechten kunnen bezocht worden,
worden meer en meer in het klein nage
volgd. Sint-Niklaas begon ermede, richtte
Sociale Studiedagenin voor de voorman
nen der vereenigingen van gansch de streek
Vilvoorde doet het nu weeral beter, Brugge
volgt den 17 November.
Van waar die voorbeeldige en geestdriftige
werking tenzij van onze vakbeweging?
De verstahdige werkers zijn gaan uitzien
naar nieuwe middelen om de vakbeweging
eene grootere uitbreiding te geven. Zoo- werd
ingezien dat de patroonschappen (patronaten,
congregatiën) voor jonge werklieden nog te
weinig voelden van onze vakbeweging...
't Was om d'ie goede opvatting overal te
doen aanveerden dat Z. E. Kardinaal Mer-
cier in 't voorjaar te Mechelen een Patro
natendag belegde, waar hij met nadruk deed
bekrachtigen dat het patroonschap eene op
leidingsschool moest zijn, waarvan de uit
gangdeur de ingangdeur moet zijn van de
christene vakvereeniging.
De werkmanskringen hervormen zich ook.
't Gaat in vele plaatsen wel wat langzaam
maar die hervorming komt er. Zóó ver moet
het gebracht worden, dat al de werkmanskrin
gen met overtuiging ijveren om hunne le
den te doen aansluiten bij de christene vak
vereenigingen deze laatste zullen dan ook
aanwervingsburcelen zijn voor de werkmans
kringen.
En wat wij schrijven over de werkmans-
kringen moet ook toepasselijk worden op de
maatschappijen van ouderlingen bijstand. Dat
gescheidfen werken is nadeelig... Alles ver
jongt en hervormt zich, en ook die maat
schappijen zullen den invloed van den tijd
niet ontgaan. Samenwerking tusschen vakver-
eönigingen en mutualiteiten kan enkel gun
stig zijn voor beiden, en ook de samenwer
king komt er Wel.
Er komt thans eene beweging ten voor-
dteele der coöperatie, der verbruikvereeniging.
Die beweging is noodzakelijk zij is ander-
maaL 't gevolg der ontwikkeling onzer vak
beweging. i
run
En wie zou den invloed onzer christene
vakbeweging durven loochenen op het ge
bied der politiek Is het niet duidelijk ge
noeg gebleken bij den uitslag der wetgevende
kiezingen van 2 Juni, welken politieken in
vloed van ons vereenjgingswerk is uitgegaan?
Onze vakvereenigingen, als dusdanig, hebben
zich in den politieken strijd niet gemengd en dat
moesten zij ook niet; maar de leden zijn er
niet aan onverschillig geweest, wel integen
deel.
De kiezingen van den Wcrkrechtersraad
werden door onze vakvereenigingen bewerkt en
niet zonder succes. Ook die kiezingen, al
hoewel met de algameene politiek niets ge
meens hebbende, worden toch op hef al
gemeen politiek terrein uitgevochten. De om
standigheden willen het zóó. De groote be
ginselen worden op den voorgrond gesteld,
en 't gaat dan van ideaal tegen ideaal, 't
is de strijd van den christen tegen den so
cialist-godloochenaar. En door dit strijden
komeii onze mannen in 't vuur, vormen zij
zich eene betere politieke overtuiging, die zij
dan ook met geestdrift gaan verdedigen.
Moet men de bedreiging der socialisten
ernstig opnemen, dan staan wij aan den voor
avond van eene algemeene werkstaking. Wie
zal die politieke werkstaking doen misluk
ken De katholieke kiesvereenigingen de
mutualiteiten?... Neen! neen! De vrees der
socialisten en de hoop der katholieken zijn
gebouwd op de macht der Christene vakbe
weging I
...Wij kunnen ons bij' deze beschouwin
gen bepalen... en tot het viervoudig be
sluit komen
1. De christene vakbeweging is het doel
matigst middel voor den christen werkman
om zijhe economische belangen te verdedi
gen.;
2. De christene vakbeweging is een uit
muntend middel tot maatschappelijke be
vrediging
3. De christene vakbeweging is eene poli
tieke noodzakelijkheid geworden met het oog
oj) de welvaart van ons vaderland
4. Uit de christene vakbeweging wordt een
maal, wellicht spoediger dan velen het ge-
looven of veronderstellen, eene breedopgevat-
te en Zelfstandige christene volksbeweging
geboren.
dewerkers van Het Yperscbe Volk', is er
voor u nog meer aansporing noodig
Is het woord van onzen Paus, waarin wij
enkele teksten onderstreepten, voor u overtui
gend genoeg
Welnu toont het, ten allen tijde en spijts
alles, door kloeke daden. Toont het dan al
om als goede apostelen voor de goede pers,
voor Het Yperscbe Volk, op te ti-eden.
Toont het door onvermoeid te werken en
te blijven werken voor Het Ypersche
Yolk in ieder gezin!»
Eaten wij ons vereenigd houden, in ééne
kloeke organisatie, één machtig lichaam en
als één man den strijd voeren voor onze
goede pers.
Propagandisten, voorwaarts I Tegen de slech
te, vóór de goede Pers X. X. X.
de
zake Gods recht te zetten. En zijn oor
logskreet was Trouw bovenalen zijn
wapenspreuk Vechten ken ik, vluchten ken
niet, overwinnen hoop ik
Zoo gestemd, trok hij uit en zei In
God; die mij sterk maakt, kan ik alles.
P. F. II. van Hooff, S. J.
En zoo ging het, zoo zal het gaan, met
Het Ypersche Volk.
Katholiek, volksgezind boven alles I Voor
uit
waar, niet slechts in den stoffelijken, maar ook
in den hier bedoelden geestelijken zin. Jam
mer echter, dat men dikwijls onder ons, ka
tholieken, dit spreekwoord meer in toepas
sing ziet brengen, om iets af te breken, dan
om het op te bouwen of in stand te houden.
Zou dit ook niet hieraan liggen, dat, om a
te breken woorden reeds genoeg zijn, maar
om op te bouwen of in stand' te houden, voor
al daden vereischt wordén Zorgen wij
dan in alles te zijn katholieken van de
daad! J. C. Aalberse.
meter van het
katholicisme is de Katholieke Pers. Waar geen
katholiek blad op tafel komt, woont een ka
tholiek van den verdwijnende soort
Alph. Ariëns.
Ja, ze waren gelukkig, dood-gelukkig, maar
hoe was alles veranderd in korten tijd.
Kortgeledten was het doeningje nog als een
vogelnest, vol gezang en geklang, en nu was
dte ziekte en 't verdriet in huis gekomen en
dfe armoede naderde dreigend.
Vadfer zat er geheele dagen, twee-dubbel,
te hoesten :dat hij openscheurde, en dikwijls
kwam uit zijn bezwaard gemoed de klachte
Wij warén rijk in onzen jongenskweek,
en nu ze groot zijn...
Soms ook, loen de korteresse dreigde de
zulle te 'óverschrijden, kwam hij in opstand
en grolde
Waar heb ik dat verdiend I Altijd heb
ik voor mijn ouders gezorgdmoeder is nog
op de eereplaats en onze eigene kinders ver
laten ons.
't Was waar, hij had altijd voor zijn ou
ders gezorgd.
Hij trouwde aan zes-en-twintig jaar en bleef
met zijn vrouwtje in-wonen bij zijn vader
en moeder, in hetzelfde huisje, waar ze nog
woonden en dat men het Puidenestjenoem
de, omdat het, hukske-tegen-d'eerde, al den
eenen kant nevens een bosselken stond, vol
groote, zware populieren, die met hun dik-
gekateilde kruinen een net spanden boven
de taalje en, al den anderen kant, nevens
een grooten waterput, met belischde boor
den, waarin de puiden geheele nachten con-
Die waarheid willen wij nu onder de aan
dacht brengen van onze propagandisten en
medewerkers.
Het woord van den H. Vader aan den
voorzitter van de Vereeniging voor de ver
spreiding der goede persin Italië luidde
o. a. als volgt.
«Het feit, dat de slechte pers... een groot
evenwicht heeft op de goede bladen, moet
betreurd worden door alle edeldenkenden
De nalatigheid en traagheid der men
schen vaii geloof tegenover de gropte
werkzaamheid welke de vrijdenkers op
dit gebied ontplooiendoen met droefheid
bestatigen dat op dit punt de kinderen der
duisternis slimmer zijn dan de kinderen des
Lichts.
O als gij eens wist hoezeer dit den H
Vader bedroeft, en wat bange zorgen het hem
veroorzaakt. De verheven Opperherder wensch
te dat de Voorzitter van de Vereeninging voor
de verspreiding der goede pers in Italië
een beroep zou doen op het geweten
der katholieken ten aanzien van dezen
hoogen plicht die op hen rust.
Zou dit alleen in Italië gelden of ook voor
oïiS
Katholieke propagandisten, vrienden en me-
eert gaven, met het kleuren der eerste ker
sen af.
Er was vrede en vreugde in dat huis. De
oudte vader Fernand Braem beging het land en
Pier, de jonge man, kocht alle jaren een zwij-
tje vlas, wrocht hier en daar bij de boeren,
's zomers, en zwingelde 's winters zijn ei
gen kooplwaar uit.
De kleintjes kwamen storme toe in 't jong
huishouden; doch er bleef toch altijd zaad
in 't bakje en vreugde rond den heerd
Er is geen levende ziel, die een Braem
heeft weten naar het oudemanhuis gaan en
;'t zal zoo blijven zegden de gebuurs soms
onder malkaar.
En 't bleef zoo, ja. Vader Fernand was
kloek en struiseh, 'lijk een boombul, spijts
de jaren en hij savelde nog de pikke door
't koren en de zeisen door 't gras, erger
dan een jonkheid; Pier mocht gerust zijn
daghuur winnen in de buurt, alles was op
gepast thuis.
Meetje Barbara, de grootmoeder, zorgde
voor het huishouden, wijl Lisa, de jonge
moeder, met haar kussen zat, en zoo hiel
den ze de kinne boven water.
Maat toen ze nu juist hun jongste kind
indeden, hun Remitje, een arme, deerlijke
rutsem, werd vader Fernand, op het stuk
voor de deur, door een beroerte getrof
fen en viel er, nevens zijn alaam, plat ten
gronde, 'lijk een gevelde boom.
den
dat
Zeg
aan
Een geharnast kruis
ridder trok uit om
Vier weken geleèn, verschenen in 't Yper
sche Volk van wegens één onzer vrienden
medewerkers een paar vraagskens, gencüt aan
de socialistische redactie.
Die vraagskens hoe klein ook moeten de roode
grootsprekers nog al in het in nauw hebben ge
bracht. want op de eerste vraag hrjjgt .°D";
vriend geea antwoord en op de 2 tracht d
antwoorder er van al te geraken met iets ot
van rond denpot, een hoop scheldwoorden om
wat kracht by te zetten, en een paar krapuleuze
leugens om te sluiten.
Systeem van socialisten enfin Zwijgen, of wel
schelden en li gen
Dat de kliek van P. BI en O razend wordt
als ge dehulle van den aangebranden roodeD
hutsepotketel opheffen wilt, verwondert ons
niet, vriend "Wijsneus», we hebben het 00
reeds ondervonden, 't Is by de oocialistet
immers van Laat ons polje.maar gedekt
WatVriend, ge zoudt gij aan de lezers van
het Ypersche Volk durven.zeggen, dat, al tellen
zij slechts een handvol leden, de Sosjes van Wer-
vick overeen komen als honden en ka'ten bi,
een hespebeen 't Is sterk dat, hoort ge
Ze zullen het u niet gauw vergeven Niet te
verwonderen ook Indien gij aan al de menschel
die 't Ypersche Volk lezen zeggen durft dal
broeders, zonen van denzelfden vader, twisten
en krakeelen om elkaar de eene of de andere
roó brokke af te nemen, wat gel nor moeten
diezelfde menscken dan hechten om de
nyvrroooottte fra-territeit ofte Broederl'jk-
heid onder de Wer&broeders en Werkzusters?
broederlijkheid waarop de socialisten nochtans
keele dagen boffen. En, vriend, als gij door heel
het arrondissement Yper uitklinken wilt dat heel
den rooden boel om het toekennen van een arm
postje hier in stokken en ruzie ligt bij wie zullen
zij dan nog te koope kunnen loopen met hunne
sterke "Solidariteit» waarop ze beweeren
het ten minste het socialisme berust
Ha vriend, ge zoudt gij heel het rood boeltj
verklappen Ge moogt niet. hoor Z"g lievei
aan de lezers van het Ypersch Volk dat A het
postje uit broederlijkheid niet wilde omdat B
tiet vroeg, Hat B liet uit broederlijkheid van de
hand wees om het aan C over te laten. Zeg.
dat C. ook uit broederlijkheid nog de kans aan
D E F en G overliet. Zeg niet dat .ff gloeiend
kwaad was op I, J en O, omdat zij voor K stern
en dat L wapens en bagage wegwierp ora-
M zyn eigen broer hem den baard afdeed
ook met dat Nnog gedurig dreigt zijn broek
den rooden boel te zullen vagen omdat O P
R en 5 niettegenstaande hunne belofte hem tè
Hen benoemen, bij slot van rekening Tden
voorkeur gaven. Schryf niet dat de roó vodde
niet meer wil te koopen dragen omdat hij zoo
kwaad is, maar zeg, dat hy de kluts aan V beeft
overgelaten omdat V beter geschikt is om^zware
pakken en lasten te dragen,daar hij van werken
nog niet versleten is Zeg vooral aan uwe
lezers niet, dat er hier tot Wervick in heel het
rood beheer niemand geen gebenedyd woord te
piepen heeft tenzij W, die de duiten stuikt, aau
wie alles toebehoort en die heer en baas zfjode,
gunsten en postjes geeft aan X, Y, Z naar zijn
goeste, en als 't hem belieftdat de reste den
opperbaas weinig kan schelen daar alwie, van
de partjjslaven, over zyne beslissingen niet
tevreden is zyne hielen kan kussen met een
mistevreden krekel en een paar kwa sprinkha
nen zit Mr den baas niet in!
Wat nu de inschry vingslyst ten voordeele tier
algemeene werkstaking aangaat waarover gij
inlichtingen aan de Sosjes vraagt Ah Vriend
Wijsneus, daar hebt gy den nagel op den kop
geslegen Versla eens goed Er bestaat wel bij
de socalisten eene inschryvingslijste, msar
inschrijvers bestaan er niet en dat mo0en de
lezers van 't Ypersche Volk absluit niet weten
P. BI. zou de menschan wel willen wysmaken
dat de Sosj >s geven wat zjj kunnen, zonderde
kaaiten die z(j koopen aan 0.20 fr. meê te reke
nen, maar hij vergeet te zeggen 1° hoeveel
centiemen dat gezamentlyk kunnen wel be
draagt en 2° als de Sosjes kaarten koopen dat
het kaarten zyn niet van 20 centiemen maar van
t fr. tot 1.50 fr. om naar de Cirke Wilke te
gaan
De socialisten van Wervick zeggen in hun
eigen Eerst de algemeene leute en dfin de
algemeene werkstaking
We weten wel zegt P. BI. dat wy geeno
nschrijvers zullen hebben van duizeDd franken
m meer, gelijk voor den armen Paus en
nochtans P. daar zyn socialisti.-che heeren ge
noeg die duizend franken geven kunnen Ze
kunnen wel prachtige huizen en groote gebou
wen zetten, hoe zy de algem. werkstaking niet
met een duizendtal franken kunnen ondersteu
nen?? Maar die rijke heeren zijn pootvast niet
waar P dat weet gij zoowel als wij en waart
gy niet een kortzichtige uil, ge zoudt het reeds
sedert lang hebben ondervonden Voor beloften
staa' bij el die roode heeren den mond wagen
wijd open, maar voor 't geven blijft de beurs
gesloten fs dat niet werkelyk zoo 1
Een woord nog, aangaande de leugen over het
oudmannenhuis. Moest de Mier in kwestie van
Godshuizen hier iets te zeggen hebben of aan het
beheer toebehooren, de gemeene roode leuge
naars zouden reeds meer dan eens voor smaad
en leugen tegenover het oude mannenhu's ver
oordeeld zijn geweest.
Het oude mannenhuis is reeds veel te lang het
laffe mikpunt der schaamteloozj aanranders die
weieens de eersten zouden kunnen zijn om er
later onderstand en toevlucht te zoeken.
De Mier.
RENINGHELST
Hij leefde nog vier maanden, lam en
puid-onnoozelze moesten hem bezorgen ge
lijk een kind en toch weenden ze bitterlijk
als hij op een nacht, met een kort gegrol
den geest gaf.
't Was een groot verlies voor die men-
schen. Pier moest nu zijn eigen doening-
je oppassen en deed het daghuur-werk uit
den hoek. Grootmoeder deed voort het huis
houden draaien en paste de kinders op.
vooral het jongste.
't Was een ellendig schaap, dat wel hon
derd keers lag om den aam uit te gaan
maar Meetje waakte en vocht met den drei
genden dood. 't Was Meetjes kind, Meetjes
Remitje, en als het jongentje aan zijn twee
jaar begon alleen te loopen en, uit al zijn
kripsiën en miseriën verlost, met zijn blin
kende kijkers naar grootmoeder opzag en
loech, dat er putjes in zijn roode kaken kwa
men, dan nam Meetje het driftig in de ar
men, versmachtte het onder de kussen en
ruide
't Stak de jonge moeder soms tegen, dat
haar jongste kind meer van Meetje hield,
dan van haar, doch ze moest toch immer,
na wat einzegreinzen, bekennen, dat Meetje
mirakels gedaan had, met die kriepe van
'nen 'tetting.
Met een jaar teenegaar werden de kinders
groot en kwam de weelde in huis.
Nieuw gasthuis. Het gemeentebestuur
heeft een ontwerp opgemaakt voor het bouwen
van een gasthuis voor ouderlingen en een wee-
zergesticht. Het weezengesticht zal langs voren
en het oudenmannenhuis langs achter opgericht
worden.
Bij Koninklijk Besluit van 15 Juli 19J2
werd het nijverheidseereteeken van 2e klas
toegekend aan
MM. Bories Jos., schoenmaker, Yper; Ca-
ron Lod., pottenbakker, Poperinghe; Gou-
dron Em., schrijnwerker, Houthem-bij-Yper;
Degraeve H, hoefsmid, Nieuwkerke; Dewil-
de H., tabakkerver, Wulverghem; Ferla K.,
fabriekwerker, Komen; Gouwij H., aardewer
ker, Voormezeele; Handpoorter Maur., dag-
looner, Poperinghe; Lesage Edm., zoutzieder,
Yper; Logie Jos., handwerker, Poperinghe;
Maslerleet II., landwerker, Yper; Meissy H.,
mutsenmaker, Yper; Roeye Louisa, fabriek
werkster, Poperinghe; Segers Theophiel, op
maker, Yper; Yandamme Julien, schoenma
ker, Poperinghe; Vanpeperstraete B., hout
werker, Voormezeele; Vanpeteghem Cyriel,
meestergast, Passchendaele; Verslyp H., blee-
ker, Yper.
Bij Koninklijk Besluit van 1 October
is aan de Commissie van het Koninklijk Ge
sticht te Meessen machtiging verleend om
voor 2.240 frank uit de hand af te staan een
perceel grond, gelegen te Dranoutre, groot
36 aren. 'ILL
Bij Koninklijk Besluit van 11 October
wordt M. J. Cornesse, verificateur dei- dou
anen le klas te Antwerpen, benoemd' tot
controleur der douanen 4e klas te Nieuw
kerke.
Bij Koninklijk Besluit is het burger
lijk eereteeken van le klas toegekend aan
Mejufvrouw C. Dewaene, gewezen kantleer-
meesleres aan de stadschool te Yper, voor
bewezene diensten gedurende eene loopbaan
van meer dan 30 jaren.
Wat prachtig huisgezin!... zegden de
gebuurs.
Inderdaad, drie groote knechtejongens dien
den hls boever of knaap bij de hoeren, en
Remi en Lena wrochten in daghuur bij don
eigenaar van 't Puidenestje en bezorgden hun
eigen doening, wijl de vader te wippen stond
in 't zwingelkot.
Er kwam alle maanden een ronde ponk
üi huis en daar ze geen volk-van-smeerop
waren, vergaarden ze geld.
Ware 't niet van die vervloekte wereld 1
rutteLde moeder soms.
Maar dan schudde Meetje haar oud grijs
hoofd en streed
-- G'hebt ook van de wereld geproefd.
Tegen zulke gezonde redens was er niet
op te staan en toen, in twee jaar tijds, de
drie oudste zoons een vrouwtje opdeden, was
moeder wel gedwongen, met Meetje te beken
nen, dat het toch zoo de gewone gang van
de wereld is.
't Was toch lastig, in zoo korten tijd drie
broodwinners te verhezen nu bleven ze
maar huns gerijven meer; 't was zoo verijdeld
in 't Puidenestje. Leentje was nu een prach
tig jong van twee-en-twintig jaar en Remi,
met zijn licht-blozende kaken, zijn streelerï-
de oogen en glimmende-zwart stekkers-haar,
de liefste twintigjarige jongen, van geheel de
parochie Stroombeke.