De VIIE Blijdschap. Vermakelijkheden. en sprak «Wees gegroet Maria ik breng u een palmtak uit het paradijs. Zorg ervoor dat men dezen palmtak op uw graf kome neerleggen den derden dag na uwen dood. Want het oogenblik is nabij Uw Zoon wacht op U Toen werd het hart van Maria met een zoo groote vreugde ver vuld dat zij meende oogenblikkelijk te sterven. De apostelen waren toen over de heele wereld verspreid, maar door een mirakel werden ze overgebracht in de kamer van Maria De Moeder Gods sprak nog veel troostende woorden tot hare kinderen, en te middernacht kwam de Heer Jezus met eene groote schare van Engelen en Heili gen en droeg de ziel van Maria ten hemel. Het lichaam van Maria, dat blonk als de zon, werd door de apostelen gekist en in triomf naar de laatste rustplaats gedragen voorop ging Sint Jan met den palmtak; S Pieter en S. Paulus droegen de lijkkist en Sint Paulus wilde dat S. Pieter voorop ging, hij zelf was immers volgens zijn eigen woord de minste onder de aposte len. Allen zongen den psalm In exitu Israê', en een menigte engelen versterkte de eerewacht. Drie dagen bleven de Apos telen bij het graf waken, en den derden dag kwam de Heer met een schitterend gevolg van engelen. En de ziel werd op nieuw met het heilig lichaam veieenigd en door de engelen werd Maria ten hemel gedragen...» In Frankrijk, het klassieke land der der- tiend eeuwsche prachtkerken, is er bijna geen enkele kathedraal, Collegiaal of Abdijkeik, waar niet een der rijkversierde portalen de Zevende Blijdschapin hare volle ontwikkeling vertoont. Niet zonder belang is het voor ons te weten dat deze monumentale Fransche kunst in onze streek een prachtillustratie vindt in het portaal van het S. Jans hos pitaal te Brugge, Onze Vlaamsche gewesten waren in de dertiende eeuw nog arm op het gebied der monumentale sierkunst. Het mag ons dus een vreugde zijn enkele oogenblikken stil te houden bij dat meesterwerk van het laatste kwart der XIILe eeuw. De dagkanten der arkades dragen in de diepe holten de voorstellingen der apos telen elk beeldje is bekroond met een baldekijn dat weer dient als console voor een volgend. In het dubbel zoo omschre ven hoogveld ontwikkelen zich de harmo nieus evenwichtige voorstellingen. Elk vak draagt twee boven elkaar staande scènes, en men leest, naar middeleeuwsch gebruik, in de volgende orde van rechts tot het uiterste links, en dan opgaande van links naar rechts. Zoo komen we tot deze opeenvolging. 1) Het zalig afsterven van Maria, de apostelen zijn rond het doodsbed ge schaard in ’t midden van hen Christus die de gebenijde ziel zijner Moeder in ontvangst neemt. 2) De opwekking van Maria (geschon* den groef) eer.e dichte schaar engelen omri-gt het graf en neemt het ontzielde lichaam met eerbied op. Wellicht was hier weerom de Christus vcorgesteld, zooals in het klassieke Fransche thema. Dat is zooveel te meer waarschijnlijk daar O.L.Vr. hier is afgebeeld met open oogen, dus verrezen. 3) Het verwelkomen van Maria in den Hemel de troonende Verlosser tusschen de geknielde Maria en S.Jan denDooper in de hoeken neergeknielde engelen. 4) De kroning van Maria. Op een zelfden troon gezeten Maria en de Verlosser die meteen minzaam gebaar de kroon op het hoofd zijner Moeder zet. Buitengewoon groot in vergelijking met de overige personages is de stervende en de verrijzende Maria. Dit gebrek als hier spraak zijn mag van gebrek vinden we ook te Chartres en Amiens. We kunnen geen oogenblik denken aan gemis aan bekwaamheid bij den kunstenaartegen dergelijke veronderstelling pleit de mees terlijke techniek van het werk. Het feit dat we deze eigenaardigheid terugvinden in de gelijksoortige voorstellingen der Fransche kathedralen wijst er op dat we hier staan voor eene formuul der middel- etuwsche bouwhutten. Is het een archa ïsme In de XIIe eeuw werden niet zel den aan de hoofdpersonages buitengewone afmetingen gegeven om de aandacht er op te vestigen. Maar we zijn meer geneigd hier een zuiver decoratieve bedoeling te zoeken het is dadelijk aan te voelen dat deze reusachtige, liggende figuren op het voorplan van die lage gedrukte beelden rijen eene monumentale aanvulling bijbren gen. De middeleeuwers eigenden zich heel veel vrijheid toe waar het gold decoratieve effecten na te streven. Die gulden dertiende eeuw heeft in hare kerkportalen de klassieke voorstelling ge vonden der zevende blijdschap Men zal bij deze onovertroffen vorm niet blij ven stilhouden; eene kunst die stilhoudt is eene doode kunst. Men zal voort streven naar ontwikkeling legende en volksver beelding zullen het thema willen volmaken en verrijken. We kunnen thans niet hande len over deze latere omvormingen, maar dit eene mogen we onthouden die groot- sche m onumentale iconographie der der tiende eeuw is een hoogtepunt in de kunst geschiedenis, en de groote kunstenaars der latere tijden zullen er naar opschou wen om er het beste te vinden dat we in hunne werken bewonderen. Brugge M. Englisch. D1XMUDE Op Zondag i3 Augustus Ig33, bij Leon Ghysdael, Grooten Dijk Café de Papegaai Prijskamp in ,t BIEDEN, man tegen man 100 frank prijzen. Verdeeld als volgt 3o, 20, i5, 10, 10, 5, 5, en 5 frank. De inschrijving is bepaald op i,5o fr. Alsook een schoon KONIJN te ver* smijten met de Teerlingen. De Inleg is bepaald op 1 fr. per lot. Een kommissie zal alles beslissen. WEKELIJKSCHE -KALENDER 13 Zondag loden ra Sinksen. H. H. Hippolytus, H. Cassianus. Evangelie De Pharizeeêr en de Tolle naar. 14 Maandag Vigilie, H. Eusebius 15 Dinsdag O.L.Vr. Hemslvaart 16 Woensdag H. Rochus, H. Hyacin'us 17 Donderdag H. Libertus 18 Vrijdag H. Helena, H. Agapitus 19 Zaterdag H. Joachim, H- Lodewijk van Toulouse, H.Joanues Eudes 20 Zondag 1 ide na Sinksen Evangalie De barmhartige Samaritaan 21 Nieuwe Maan te 5.48 u. WOONT de H. Mis bij ter eere van O.L.Vrouw. Moeders, komt ter kerke met uwe kinders en, ontbreekt u werkelijk de tijd, zorgt dat uwe kinders eiken dag ter kerk komen. O. L. Vr. Hemelvaart De geloovige middeleeuwen vereerden Maria in haar droefheid en haar verblijden. De laatste en hoogste blijdschap in het aardsche leven der Moeder Gods was haar zalig verscheiden. De liturgie heeft voor het feest van half- Oogst vele namen gevonden Quies, Pau- satio, Transitus, Depositus, Dormitio, die allen wijzen op het afsterven en dan ook Assumptie, wat meer direct spreekt van de ten hemel-opneming. De iconogra fie heeft alle mogelijke schakeeringen der liturgische benamingen weten uit te dtuk ken, en elk moment van Maria’s laatste levensdagen, vanaf de verre aankondiging tot en met de kroning in den hemel. De heilige boeken zeggen niets van Maria’s laatste levensdagen. De oudste christelijke overleveringen integendeel heb ben wel een en ander bewaard, en de legende heeft de gegevens der overlevering verrijkt en vermcoid. Wij luisteren naar het leerend gezag der kerk om te weten wat we hier moeten gelooven we luisteren naar de legende en schouwen op naar de heerlijke kunst werken der voorbije tijden om onze harten te verwarmen aan deze uitingen van fijn gevoelige echt-kinder.ijke liefde. De oudste gekende redactie der Zeven de blijdschap is het boek Transitus Marias dat zooals alle apocriefe verhalen, ten onrechte aan een apostel of aan een tijdgenoot der apostelen wordt toegeschre ven. Ons verhaal, zei men, was geschre ven door Sint Jan Evangelist aan wien Christus zijne Moeder had toevertrouwd of ten minste door Melito, leerling van St. Jan. Ziehier de legende in haar groote trek ken. Maria was in jaren gevorderd en verlangde zeer zich bij haar Zoon in den hemel te vervoegen. Een engel verscheen haar hij droeg een palmtak in de hand

HISTORISCHE KRANTEN

Parochieblad van Diksmuide (1933-1940) | 1933 | | pagina 3