Wcb> JEnüIe 1kina
fkaai ©ijniuöe
JCeidendom en ^Katholicisme
Hoenderbond
HOUTWAREN
<Arth. ^/achtegaele-J'lammey
Hoekje Grond
Tooneel.
Van ean kerk zonder toren.
Davidsfonds
l, (OUDE WOUIM ENSTRAAT) 21, DIXMUDE
x Srootste en Jlijkste JCeus van BRILLEN d&r Streek
X alsook Thermometers, Barometers, Verrekijkers en Loupen
Het onderzoek der oogen wordt door mij Kosteloos gedaan met
een laatst nieuw bijzonder apparaat. De glazen worden oogen-
blikkelijk geleverd aan de kalanten. De recepten der Heeren
Oogartsen worden met de meeste zorg seffens uitgevoerd. Op
aanvraag begeef ik mij Overal ten huize voorzien van al de glazen
om de slechstte oogen te bevredigen.
- R|
■him iiiwnimiw Twmirr™ii' thtoiiiiomS
Op Zondag 29 October ig33 algemeene
vergadering, om 2 u. stipt, in ’t lokaal De
Gouden Leeuw Weststraat, voordracht
met lichtbeelden over de ziekten en de
ziektenbestrijding der hoenders, door E.H
Vandenberghe. Gezien de belangrijkheid
mogen niet-leden ook medekomen.Prijs
loting.
te verkrijgen zooals vroeger alle
slacht van
Spoedige bediening.
Prijs van coicurentie.
VOOR UW METSELWERK
DAK- en SCHALL1EWERKEN
I Alsook allerhande BOUWWERKEN
GROTTEN
J Wend U tot
gHospitaalstraat, 10, Diksmude.g|
'5 GÈZICHTKUNDIGE O1
S SPECIALIST
Maakt Uwe reklaam in ons blad, het
dringt in de meeste huisgezinnen binnen.
Ondersteunt Het Parochieblad het
is een godsdienstig blad.
Openbare en Kostelooze Voordrachten
over Fruitboom en Groenselteelt door Mr
Karel Demuynck, Hofbouwkundige, te
Eerneghem. De voordrachten worden ge
geven den Zondag voormiddag om 11 ure
in de zaal Onze Kring Wilgendijk.
iste LES 29 October: FRUITKWEEK
Kweek van struikboomen en Pyramiden,
benuttigen van muren, aanschouwelijke les
2de LES 3 December: GROENSEL.
TEELT.
Na iedere les prijsloting.
DIXMUDE. Onze Kring Wilgen
dijk. CHRISTUS-KONING HULDE,
op Zondag 29 October 1933, om 5 u. stipt.
Opvoering van De zwerftocht naar
geluk, voorspel in 3 bedrijven door
Yvonne Wagemans. Zangen, spreek-
kooren, door de V. K. B. J. - Plaatsen
a<.n 5 fr. (genummerd) en 3 fr. Kaarten op
voorhand te bekomen bij H. Soenen-De
Craemere, Eessen straat, 17.
Ik ben nu 28 jaar in de Missie en sedert
vijfjaren pastoor te Gostilia, over duizend
katholieken en... 200 schismatieken. De
menschen hebben lange jaren zonder pries
ter gezeten en hun ijver is daardoor ver
flauwd. Om hun godsdienstzin wst aan te
wakkeren, bouwde P. Ambrosius een
groote, schoone kerk. Hij moet het echter
te zuinig aangelegd hebben, want nauwe
lijks was ze gereed of de toren viel in.
Wijl er geen geld meer was, werd alleen
het dak hersteld, doch twee jaar later
stortte dit ook in en de arme missionaris
stierf van verdriet.
Weldra dierven de menschen haast niet
meer naar de kerk komen, uit vrees voor
vallende pannen. Al mijn moed... en centen
samenrapend, heb ik het gebouw hersteld.
Maar nu ben ik platzak en mijn kerk blijft
torenloos. En wat is een kerk zonder toren,
hier in de Missie De menschen hooren de
klokken niet meer. Het dorp heeft zijn
katholiek aanzien verloren en de schisma
tieken lachen ons uit.
Een nieuw torentje zou 6.000 frank kos
ten, waarvan ik er zelf wellicht i.5oo kan
bijeen scharrelen. Maar de rest Och,
helpt me, goede zielen, ter liefde Gods 1
Dagelijks bid ik voor mijn weldoeners. Ik
ben overtuigd dat ze me niet in den steek
zullen laten. Ik wacht en hoop 1
’t Was hoogtij in ’t dorp. Ik kwam mid
denin een volksmassa, talrijken lawaaierig,
alsof ik op volle foor stond. In de groepen
liepen vele negers rond, heel bestreken met
krijtachtih poeder zij staken geweldig af
bij hui zwarte landgenooten. Hun bepoe
derde gezichten, doorboord van schitteren
de oogen met rooden rand boven twee
dikke, vooruitspringende lippen, gaven hun
het bespottelijk uitzicht van krullebollige
clowns. Menschentrossen staan rondom
groepen van mannen, die door de menigte
besproeid worden met primitieve wijwater
kwasten, te midden van geraas en getier.
Verder rammelt het gekletter van ijzeren
ornementen. Een kring omringt een twaalf
tal dansers, gewapend met lansen en schil
den en opgetooid met pluimhoeden. Op
één rang staan ze stil, bereid vooruit te
stormen voor den aanval. Hun kleedij be
wijst de klaarblijkelijke bekommering zich
geweldig wreed aan te stellen... Groote
tinnen klokjes gelijk die welke de koeien
uit de Zwitsersche landschappen aan den
hals dragen, hangen over rug en heupen
een band uit zebra-vel houdt een breed en
lang werpmes in ’t bereik van hun hand.
Op den bleeken grond van hun witgepoe-
derd gelaat, loopt een roode lijn, die in hun
trekken iets duivelachtigs legt. Midden in
hun rangen staat een ongewapend grijsaard
met een soort schepter in de hand Op een
schier onmerkbaar teeken van den ouder
ling, stoot heel de bende dansers een ijselijk
gebrul uit en springt plots een voet voor
uit, staat pal, springt opnieuw.
’t Is voor vast een oorlogsdans, een
schijnaanval.
De strijders naderen den vijand met op
elkaar volgende sprongen. Zij draaien ver
goed hun lansen met wild geschreeuw de
werp messen worden getrokken, en eenige
armen zwaaien er meê boven de hoofden
’t is ’t gevecht. Dan stormen de dansers
voorwaarts, zetten een knie op den grond,
gebaren den gevelden vijand onder te hou
den ’t is de apotheose. Boven de armen
flitst het lemmer der messen, om ze plots
met woest geweld in de borst te ploffen van
den overwonneling. ’t Is een delirium van
wild geroep in de volksmenigte...
Op den terugtocht uit het dorp zie ik de
roode weerkaatsing der aangestoken vuren
in de deemstering. Dezen avond zal ‘t een
roes zijn van drank en dans en brasserij.
Doch eensklaps klinkt de weergalm van
een gemeenschappelijk gezang, dat scherp
afsteekt tegen de primitieve liedjes. Het
daalt uit een lang, laag gebouw, op een der
hoeken van het marktplein, ’t Is een lofzang
die daar gepsalmodieerd wordt. Het ge
bouw, een schamel kapelletje, dat de mis
sionarissen, op de posten van hun arbeids
veld verwijderd, aan een catechist toever
trouwen. Terwijl het feest begint in ’t dorp,
zitten ze daar met een honderdtal christe
nen op elkaar in het enge kapelletje te
bidden en te zingen, en dit schouwspel, zoo
nabij en zoo verschillend, doet met over
weldigende macht opkomen in de verbeel
ding het kontrast der barbaarsche tijden,
waarin bij onze aloude voorvaderen uit het
oude Europa, door de eerste Christenen
het wiegelied werd gezongen der katholieke
beschaving.
Op Maandah 23 October, te 8 u. stipt in
de benedenzaal van Onze Kring alge
meene vergadering en Voordracht met
lichtbeelden over HET LIEVE DIKS-
MUIDE (nieuwe filmstrook voor de eer
ste maal afgerold) de toelichting zal gege
ven worden door den Conservator van het
Stadsmuseum. M. Smeesters, van de
Centrale voor Projectie'onderwijs, zal voor
de belangstellenden, gedurende de verga
dering den noodigen uitleg geven over de
apparaten welke het afrollen van dusdanige
filmstrooken toelaten.
De filmstrook Het Lieve Diksmuide
zal een ware verrassing zijn zoowel voor
oude als voor nieuwe Diksmuidelingen.
Voor die buitengewone vergadering mo
gen dan ook niet-leden mede komen.
Huls van vertrouwen. ’V Beste liuis eter streelt.
JULÏfi» HILLEBRANT-VAN HOVE
yvry>1 I Het huis heeft geene reizigers (voyageurs) en degene die zich onder mijn naam
X DpgUlCb aanbieden zijn mij volledig onbekend, vervolgingen zullen ingespannen worden
M tegen de personen die mijn naam of firma gebruikenWendt u dus in volle vertrouwen tot mij per-
Q soonlijk. Het huis is open alle dagen van ’t jaar, ’s Zondags tot 1 uur.