Wcb> JEnüIe 1kina fkaai ©ijniuöe JCeidendom en ^Katholicisme Hoenderbond HOUTWAREN <Arth. ^/achtegaele-J'lammey Hoekje Grond Tooneel. Van ean kerk zonder toren. Davidsfonds l, (OUDE WOUIM ENSTRAAT) 21, DIXMUDE x Srootste en Jlijkste JCeus van BRILLEN d&r Streek X alsook Thermometers, Barometers, Verrekijkers en Loupen Het onderzoek der oogen wordt door mij Kosteloos gedaan met een laatst nieuw bijzonder apparaat. De glazen worden oogen- blikkelijk geleverd aan de kalanten. De recepten der Heeren Oogartsen worden met de meeste zorg seffens uitgevoerd. Op aanvraag begeef ik mij Overal ten huize voorzien van al de glazen om de slechstte oogen te bevredigen. - R| ■him iiiwnimiw Twmirr™ii' thtoiiiiomS Op Zondag 29 October ig33 algemeene vergadering, om 2 u. stipt, in ’t lokaal De Gouden Leeuw Weststraat, voordracht met lichtbeelden over de ziekten en de ziektenbestrijding der hoenders, door E.H Vandenberghe. Gezien de belangrijkheid mogen niet-leden ook medekomen.Prijs loting. te verkrijgen zooals vroeger alle slacht van Spoedige bediening. Prijs van coicurentie. VOOR UW METSELWERK DAK- en SCHALL1EWERKEN I Alsook allerhande BOUWWERKEN GROTTEN J Wend U tot gHospitaalstraat, 10, Diksmude.g| '5 GÈZICHTKUNDIGE O1 S SPECIALIST Maakt Uwe reklaam in ons blad, het dringt in de meeste huisgezinnen binnen. Ondersteunt Het Parochieblad het is een godsdienstig blad. Openbare en Kostelooze Voordrachten over Fruitboom en Groenselteelt door Mr Karel Demuynck, Hofbouwkundige, te Eerneghem. De voordrachten worden ge geven den Zondag voormiddag om 11 ure in de zaal Onze Kring Wilgendijk. iste LES 29 October: FRUITKWEEK Kweek van struikboomen en Pyramiden, benuttigen van muren, aanschouwelijke les 2de LES 3 December: GROENSEL. TEELT. Na iedere les prijsloting. DIXMUDE. Onze Kring Wilgen dijk. CHRISTUS-KONING HULDE, op Zondag 29 October 1933, om 5 u. stipt. Opvoering van De zwerftocht naar geluk, voorspel in 3 bedrijven door Yvonne Wagemans. Zangen, spreek- kooren, door de V. K. B. J. - Plaatsen a<.n 5 fr. (genummerd) en 3 fr. Kaarten op voorhand te bekomen bij H. Soenen-De Craemere, Eessen straat, 17. Ik ben nu 28 jaar in de Missie en sedert vijfjaren pastoor te Gostilia, over duizend katholieken en... 200 schismatieken. De menschen hebben lange jaren zonder pries ter gezeten en hun ijver is daardoor ver flauwd. Om hun godsdienstzin wst aan te wakkeren, bouwde P. Ambrosius een groote, schoone kerk. Hij moet het echter te zuinig aangelegd hebben, want nauwe lijks was ze gereed of de toren viel in. Wijl er geen geld meer was, werd alleen het dak hersteld, doch twee jaar later stortte dit ook in en de arme missionaris stierf van verdriet. Weldra dierven de menschen haast niet meer naar de kerk komen, uit vrees voor vallende pannen. Al mijn moed... en centen samenrapend, heb ik het gebouw hersteld. Maar nu ben ik platzak en mijn kerk blijft torenloos. En wat is een kerk zonder toren, hier in de Missie De menschen hooren de klokken niet meer. Het dorp heeft zijn katholiek aanzien verloren en de schisma tieken lachen ons uit. Een nieuw torentje zou 6.000 frank kos ten, waarvan ik er zelf wellicht i.5oo kan bijeen scharrelen. Maar de rest Och, helpt me, goede zielen, ter liefde Gods 1 Dagelijks bid ik voor mijn weldoeners. Ik ben overtuigd dat ze me niet in den steek zullen laten. Ik wacht en hoop 1 ’t Was hoogtij in ’t dorp. Ik kwam mid denin een volksmassa, talrijken lawaaierig, alsof ik op volle foor stond. In de groepen liepen vele negers rond, heel bestreken met krijtachtih poeder zij staken geweldig af bij hui zwarte landgenooten. Hun bepoe derde gezichten, doorboord van schitteren de oogen met rooden rand boven twee dikke, vooruitspringende lippen, gaven hun het bespottelijk uitzicht van krullebollige clowns. Menschentrossen staan rondom groepen van mannen, die door de menigte besproeid worden met primitieve wijwater kwasten, te midden van geraas en getier. Verder rammelt het gekletter van ijzeren ornementen. Een kring omringt een twaalf tal dansers, gewapend met lansen en schil den en opgetooid met pluimhoeden. Op één rang staan ze stil, bereid vooruit te stormen voor den aanval. Hun kleedij be wijst de klaarblijkelijke bekommering zich geweldig wreed aan te stellen... Groote tinnen klokjes gelijk die welke de koeien uit de Zwitsersche landschappen aan den hals dragen, hangen over rug en heupen een band uit zebra-vel houdt een breed en lang werpmes in ’t bereik van hun hand. Op den bleeken grond van hun witgepoe- derd gelaat, loopt een roode lijn, die in hun trekken iets duivelachtigs legt. Midden in hun rangen staat een ongewapend grijsaard met een soort schepter in de hand Op een schier onmerkbaar teeken van den ouder ling, stoot heel de bende dansers een ijselijk gebrul uit en springt plots een voet voor uit, staat pal, springt opnieuw. ’t Is voor vast een oorlogsdans, een schijnaanval. De strijders naderen den vijand met op elkaar volgende sprongen. Zij draaien ver goed hun lansen met wild geschreeuw de werp messen worden getrokken, en eenige armen zwaaien er meê boven de hoofden ’t is ’t gevecht. Dan stormen de dansers voorwaarts, zetten een knie op den grond, gebaren den gevelden vijand onder te hou den ’t is de apotheose. Boven de armen flitst het lemmer der messen, om ze plots met woest geweld in de borst te ploffen van den overwonneling. ’t Is een delirium van wild geroep in de volksmenigte... Op den terugtocht uit het dorp zie ik de roode weerkaatsing der aangestoken vuren in de deemstering. Dezen avond zal ‘t een roes zijn van drank en dans en brasserij. Doch eensklaps klinkt de weergalm van een gemeenschappelijk gezang, dat scherp afsteekt tegen de primitieve liedjes. Het daalt uit een lang, laag gebouw, op een der hoeken van het marktplein, ’t Is een lofzang die daar gepsalmodieerd wordt. Het ge bouw, een schamel kapelletje, dat de mis sionarissen, op de posten van hun arbeids veld verwijderd, aan een catechist toever trouwen. Terwijl het feest begint in ’t dorp, zitten ze daar met een honderdtal christe nen op elkaar in het enge kapelletje te bidden en te zingen, en dit schouwspel, zoo nabij en zoo verschillend, doet met over weldigende macht opkomen in de verbeel ding het kontrast der barbaarsche tijden, waarin bij onze aloude voorvaderen uit het oude Europa, door de eerste Christenen het wiegelied werd gezongen der katholieke beschaving. Op Maandah 23 October, te 8 u. stipt in de benedenzaal van Onze Kring alge meene vergadering en Voordracht met lichtbeelden over HET LIEVE DIKS- MUIDE (nieuwe filmstrook voor de eer ste maal afgerold) de toelichting zal gege ven worden door den Conservator van het Stadsmuseum. M. Smeesters, van de Centrale voor Projectie'onderwijs, zal voor de belangstellenden, gedurende de verga dering den noodigen uitleg geven over de apparaten welke het afrollen van dusdanige filmstrooken toelaten. De filmstrook Het Lieve Diksmuide zal een ware verrassing zijn zoowel voor oude als voor nieuwe Diksmuidelingen. Voor die buitengewone vergadering mo gen dan ook niet-leden mede komen. Huls van vertrouwen. ’V Beste liuis eter streelt. JULÏfi» HILLEBRANT-VAN HOVE yvry>1 I Het huis heeft geene reizigers (voyageurs) en degene die zich onder mijn naam X DpgUlCb aanbieden zijn mij volledig onbekend, vervolgingen zullen ingespannen worden M tegen de personen die mijn naam of firma gebruikenWendt u dus in volle vertrouwen tot mij per- Q soonlijk. Het huis is open alle dagen van ’t jaar, ’s Zondags tot 1 uur.

HISTORISCHE KRANTEN

Parochieblad van Diksmuide (1933-1940) | 1933 | | pagina 3