Volgt de Vastenser-
m oenen
Palmenzondag*
Den vrijdag uit liefde,
Den Zundag uit plicht.
Paschen nadert.
Christen mensch zijn
Doodsklok
Weet gij
Vermoorde priesters?
Ln kerken
Wat de Bisschep van
Brugge vraagt binst
den Vastentijd
Paaschvreugde
Radio
Ghriste, audi nos
Christus, hoor ons
Zorgt toch dat ge tegen zondag een
zondagmisboek hebt om te kunnen het
lang evangelie volgen, met het lijdensver
haal van onzen Goddelijken Zaligmaker.
Meer dan ooit gedurende den vastentijd,
en by ’t naderen van de verjaring van den
dood van Onzen Zaligmaker denken de
brave christenen er aan om den vrijdag
een H. Mis en een H. Communie op te
dragen aan het H. Hert van Jesus voor
zooveel stadsgenooten die nooit willen ter
kerke gaan.
Wat zal Paschen zijn voor onze paro
chie Ho welen zullen hun Paschen niet
houden Wat kan daar voor gedaan wor
den
Al de pa-ochianen worden dringend
verzocht om door werking, maar vooral
no' door gebed te bekomen dat dit jaar
het getal der plichtverzuimende christenen
van Diksmude sterk vermindere.
Cnriscen mensch zijn beteekent ver
menigvuldiging van godsdienstige praktij
ken. Cnristelijke devotie kan een teeken
zijn, een uitstraling van inneilijke christe
lijke gesteldheid, of ook een middel zijn
om ue zieletemperatuur op het noodige
peil te brengen.
Christen zijnbeteekent zelfbeheersching,
zelfverloochening, en getrouw plichtbesef.
Christen zijn is vrijheid en rijkdom.
Vryneid van siavenbandcn, ennjkuom een
geioofsdiepte en warme Uefde tot God en
den naaste.
Christen zijn is opgaan naar het rijk
Gods, vooruit en vooial, en bekommerd
zijn met het lot van armen en noodlijden
den. Want tot de christenen werd gezeid
Zoekt eerst het rijk Gods 1... Alles, wat
gij zult gedaan hebben aan den geringste
ouder de mijnen, zal aan Mij zeil geuaan
zijn 1
Een christen moet kiezen tusschen beide
meesters, God en den mammon. Moet
overwinnaar zijn in den kamp tegen alle
egoïsme. Moet in het eigen hart laten ont
springen de bronnen van geloof, hoop en
liefde.
Men is christen mensch niet alléén voor
zichzelf, doch ook voor anderen.
Het christendom doordeesemt het
geheele leven van den mensch niet enkel
het privaat leven, maar ook en evenzeer
zijn huiselijk leven, sociaal en burgerlijk
leven.
Het eischt van den echtgenoot getrouw
heid en liefde voor zijn tenigeuoote, van
den vader volmaakte opvoeding zijner
kinders het eischt uat men een levend
voorbeeld weze voor alien van edelmoedige
hulpvaardigheid en werkdadig dienstbe
toon tegenover medeburgers en meatmen-
schen. Men beoordeelt oen christen niet
naar zijn devoties, doch naar zijn goeden
geest en naar zyn liefde tot anderen.
Wanneer een vrome zuster in een rood
of biauw arbeidersgezin de zieke vrouw
verpleegt, het eten kookt, de kamer veegt
en de kinders wascht, dan mag zij geiust
een half uur aan hare devotie besteden,
zonder uat de man lacht of spot. Christe
lijke praktijken van dien aard dringen bij
iedereen eerbied af. Waar de devotie
samengaat met christelijke goedheid en
naastenliefde, daar neemt zelfs de rooce of
de blauwe politieke kleur de pet voor ai,
uit eerbieu en achtug voor,dien innerlijken
rijkdom van zieleschuonhcid.
Christen zijn is daarbij nog zijn leven ten
pande geven voor de zielen der Kerke
Christi.
Gods liefde is apostolaatsliefde, en het
arbeidsveld van den christen is zoo breed
en wijd ais het arbeidsveld van Christus-
Verlosser.
Is er op aarde een heerlijker leven dan
te mogen medewerken aan het groote
apostolaat van den Meester, die kwam,
niet om te veroordeelen, maar om te red
den niet om te slaan maar om te genezen;
niet enkel om de negen en negentig die
getrouw blegen, maar den honderdste, die
ontspoorde langs de levensbaan.
Christen zijn is dit alles betrachten,
daaraan zijn beste krachten geven, zonder
mate en zonder grens zonder halfscheid,
maar met de volheid die elk op aarde is
toegekend zonder berekening en men
sch el ijk e bedoeling, doch uit liefde tot
Christus en zijne Kerk.
Als ge den vrijdag te 3 uren de groote
klok hoort luiden op onze kerktoren, denkt
er aan dat h^t is om u te herinneren dat
Christus, onze Zaligmaker op een Vrijdag
te 3 uren gestorven is, en zegt dan het
korte gebed Wij aanbidden en loven U,
Christus, omdat Gij door uw kruis de
wereld verlost hebt, ofwel, hebt ge den
tij zegt een kruisgebed ter eere van de
vijf b'oedige wonden
Aangrijpend oud testamentisch veihaall...
Maar de heidenen leeren ons, hoe de gra
datie en climax is van het roepen naar de
Godheid... Uw woord en uitspraak, o
Christus, dat slechts vasten en boete hel
pen, vindt in dit oude tafereel al zijn fun-
daering. Domme heidenen toonen ons den
weg aan. En nu willen wij. de kindered'
des lichts, nog tegenredeneeren Waar
toe dienen, honger lijden en zich pijn
aandoen
Och arm, wij zien alle schakels niet van
de keten, die loopt van den eenen kant
van de rivier naar den anderen kant. We
zien de verbinding niet, die altijd deelsge-
wijs onder het wateroppervlak blijft. En
we staan gereed om de doelmatigheid van
de zaak aanstonds in twijfel te trekken.
Vasten en boete-doen is een heel rede
lijke zaak. Het is een der middelen om bij
iemand gehoor te krijgen. Kloppen cf bel
len helpt niet. Voor woorden en smeekin-
gen blijven ze onverbiddelijk. Het aanbie
den van een gave of huldeblijk heeft niet
het gewenschte succes. Dan komt de hon
gerstaking, het zichtbaar wegkwijnen. Dat
stemt ten slotte tot medelijden en erbar-
ming- Dat is de taktiek van het kind zoo
wel als van den opstandeling die in totale
minderheid weerloos de overmachiige
tegenpartij uitgeleverd is Bij het kind
wordt dan wel eens gesproken van een
kleine dwingeland en bij den verneder
den tegenstander, die onder ligt, van lij
delijk verzet Maar een feit is het, dat de
suoerieur en de machthebber inbindthij
staat machteloos het zou hsm te schar de
worden, wanneer hij den worm voor zijn
voet zou vertreden.
Die ijzingwekkende macht schuilt ook
in ons vasten en boeten ten opzichte van
U, den Almachtige. Dairom is vasten en
boeten voor ons een redelijke zaak.
In vasten en geween zullen wij bidden
tot U, o Christus, zeggend: Paree Doming,
spaar, o Heer, spaar uw volk... Lever uw
erfgoed niet over om vernietigd te worden.
We zullen staan te huilen plorabunt
voor Uw altaar en herhalen Paree Do
ming Spaar Heer, spaar uw volk. Lever
h-t niet uit om verdelgd te worden.
Attende, Domine Wacht, o Heer, stel
uit, en heb meelij want wij hebben ge
zondigd tegen U. Geef ons den tijd om
ons te beteren want onwetend zondigden
wij. Werp ons niet op zijn onverwachtst
voor den dood. Wij vragen U tijd en uit
stel voor boete en vasten.
O God, kom ons te hulp, o God, onze
Redding. Aan Uw Naam en aan Uw eer
zijt Gij het verschuldigd, o Heer, ons te
redden.
God, Gij wilt niet den dood van den
zondaar, den aardworm. Maar Gij wilt
dat hij zich bekeere en leve I...
De tijd van va=ten en boete heeft ons
reeds zoo duidelijk voorzie ik het de
poorten van het Paradijs geopend. Bid-
dead en meekead verkrijgen wy deze
gunst... dat op den dag van de verrijzenis
wij met U, o Heer, verheerlijkt worden.
En daarom, in alles, wat over ons komt,
zullen wij toonen uw dienstwillige diena
ren te zijn... met veel geduld en verdraag
zaamheid...
Heer, aldus smeek ik met de beden van
de Kerk.
Christ», audi nos 1 Christus, verhoor ons
Dat volgens de nieuwste statistieken de
Spaansche geestelijkheid 60 Bisschoppen
telde, waaronder 10 Aartsbisschoppen
verder 33 500 seculiere priesters en 20.640
kloosterlingen.
Hoeveel daarvan thans nog in leven
zijn
Over geheel Spanje bedraagt het aantal
priesters dat aan de geloofshaat der rooden
ten slachtoffer viel, gemiddeld 40 5o pro-
c ent.
Er werden in totaal 10 Bisschoppen
vermoord (van twee hunner weet men
nog niet waar ze gebleven zijn) Volgens
de allernieuwste gegevens is het aantal in
Spanje vermoorde Bisschoppen tot elf
gestegen.
In negen bisdommen bedraagt het aan
tal der vermoorde priesters meer dan 80
procent, in Malaga is het gruwelijke re
cord van 90 pc. bereikt.
Wat het aantal kerken en kloosters
betreft die in brand gestoken zijn, luiden
de berichten uit 23 bisdommen Bijna
allemaal door brand vernield». In drie
bisdommen luidt het rapportAlle
kerken in brand gestoken
Z. L. B., de heilige tijd nu van de
Vasten biedt U een beste gelegenheid om
ernstig uw gedrag te onderzoeken en
goede voornemens temaken, terwijl gij het
bitter lijden van Onzen Heer Jezus-Christus
zult overwegen, die volgens het getuigenis
van den heiligen Joannes, ons bemind
heeft tot het uiterste tot den dood op
het schandhout van het kruis
Het is echter niet mogelijk dat Wij U al
de verplichtingen zouden uiteenzetten, die
deze koninklijke wet zooals de heilige
Jacobus het groote gebod der liefde noemt
voor U medebrengt. Daarom zullen Wij
ons bepalen bij enkele beschouwingen,
die met de hedendaagsche nooden meer
verband houden en die gij, met christelijke
onderdanigheid zult willen aanhooren en
daarna in daden omzetten.
Eeist en vooral, in deze tijden van
werkloosheid en economische crisis, zal
het een zalige gedachte zijn de volgende
woorden te overwegen van den heiligen
Geest, die al werden zij vóór eeuwen
reeds nedergeschreven, nochtans niets
verloren hebben van bun draagkracht en
hun hedendaagsch belang Geeft aalmoe
zen en wilt uw aangezicht niet afweiden
van den behoeftige... Indien gij veel bezit,
weest dan mild in het mededeelen van uw
goederen zijt gij niet rijk, geeft van het
weinige, dat het uwe is, en geeft het met
een goed hart
Kwetst nooit den arme en vernedert
hem niet, want gij zijt veeleer zijn schul
denaar. Aalmoezen geven, zegt de godde
lijke Meester, geeft ons het middel om
onvergankelijke schatten te verwerven
hiernamaals en zal ons ook eensdaags
vertrouwen schenken, wanneer wij zullen
moeten staan voor onzen Oppersten
Rechter Hij zelf immers heeft verklaard
Zalig zijn de barmhartiger, want zij zul
len barmhartigheid verwerven
I. LEVENSGRONDSLAG
Jezus Christus heeft herhaaldelijk de
vreugde beloofd aan al zijne volgelingen,
ook reeds op deze wereld, de hoogste en
ware vreugde die men hier vinden kan.
Da vreugde is het hart, de diepe onder
grond van ons Katholiek Geloof.
Wanneer de christelijke mensch zijn
blikken verheft boven de vergankelijke
dingen van deze wereld, straalt hem het
vizioen van het eeuwig vaderland der
vreugde tegen. Daar hoopt hij eenmaal
binnen te gaan, om met God vereenigd te
zijn en met allen die hij hier bemind en
door den dood verloren heeft. Neen, ze zijn
hem niet voor altijd ontnomen. De gebroken
familie, de geknakte liefde, zij worden
hersteld in een beter en schooner leven.
Welk een troost, welk een blij c e verwach
ting werpt dit vooruitzicht over al de
treurnis en rouw van dit aardsche leven 1
II. VADERSKIND.
Voor vele menschen is het leven eenzaam
en bitter, omdat zij nooit ware liejde en
goedheid op hun baan tegenkomen Maar
ue christelijke mensch weet dat hij om
ringd is van de liefde en goedheid van zijn
God Hij voelt zich het Kind van God 1
Voelen wij dit werkelijk?... Dan zullen we
inderdaad gelukkig zijn en heeft het een
beteekenis voor ons, wanneer we bidden
met het hart Onze Vader, die in den hemel
zijt...
Overal rondom ons zien wij alles afval
len en vergaan. De dood zaait onophou
dend de vernietiging rondom ons. Snel
vlieden onze dagen voorbij, Maar hij die
vol vertrouwen naar den Vader opziet,
vreest den dood met en weet dat hij een
onvergankelijke vreugde tegemoet gaat.
Het Christendom strooit over alles zijn
vreugde uit, over de huizen van de kleinen
en der rijken, over het lijdensbed der
kranken en zelfs over de treurige sponde
der stervenden.
De oprechte christen vindt dan ook
overal deze innige, diepe vreugde, en deelt
die vreugde aan de anderen mee. Wie heeft
niet zulke blijde en heldere zielen ontmoet,
altijd met den glimlach op het wezen, zelfs
te midden van zukte en ongeluk Doch
let er op Meest altijd zullen het oprechte en
getrouwe christenen zijn
Gelukkig ieder mensch, die God in zijn
hart bezit, want God is de bron van de
liefde en hoogste blijdschap Hij is onze
Vader steeds bezorgd om het heil en geluk
van zijn kinderen Wat er ook buiten ons
gebeuren mag, hij verlangt ons altijd blij,
jeugdig en opgewekt te zien. Hij wacht op
het oogenblik, dat wij ons heelemaal aan
hem schenken, om de volle genade zijner
hemelsche vreugde over oi s uit te storten.
III. PARADIJSVOGEL.
Hoeveel zielen, bij dit Paaschfeest,
stijgen nogmaals op met den verrezen
Zaligmaker, hoog boven de kleine genie
tingen der wereld, naar de landen van
onbesefbare zaligheid, en herhalen met de
Kerk
Dit is de dag dien de Heer ons gemaakt
hee]t laten we daarop jubelen en ons verohj-
den 1
Want de Paaschvreugde herinnert ons
aan de hemelsche wonne. De Verrijzenis
van Jezus beteekent de eindtnomf van ons
geloof, in de glorie van den hemel. Ik
zalu wederzien, zegt Jezus, en dan zal uw
hart zich verblijden en niemand zal u deze
vreugde ontnemen (Joes 16, 22.)
Ah indien wij deze Paaschvreugde niet
kennen noch ondervinden, is het niet onze
schuld, omdat we geen overtuigde, recht
zinnige leerlingen van den Meester zijn
De godaelijke Heiland, die stralend het
sombere graf ontvlucht, wijst ons den weg
naar een vreugde, die de genieters en
liefhebbers der ijdele wereld nooit zullen
begrijpen en smaken. Gaan wij dan de ware
vreugde zoeken aan de zekere bron van
ons heilig geloof.
O mensch, zegt een oude vrome schrij
ver, ge zijt als een vogel uit het Paradijs
ontsnapt. Ge moet weer terug de wegen
op naar het Paradijs, naar God, om iets
van de ware vreugde te ontvangen
Dit zal onze verrijzenis zijn, onze
heerlijke Paasciivr.ugde
Op Zondag 14 Maart, 5de KA. aanspraak
verzorgd door het mannenverboad voor
Katholieke Actie.
De Heer Advocaat Versteele spreekt
ons over De onvoldaanheid van den
mensch buiten God
Stemt allen af op Radio Kortrijk, golf
lengte 202 m. te 8,45 u.
lederen avond om 7 uur (Belgische win
tertijd) worden, in de een of andere wereld
taal, nieuwsberichten door den Vatikaan-
schen Radiopcst uitgezonden op golflengte
5o m. 26. De uitzendingen in de Neder-
landsche taal hebben plaats des Zaterdags
Op den eersten Zaterdag der maand wordt
de Pauselijke missie-intentie van het
Apostolaais des Gebeds uitgelegd.
Indien gij dus een toestel hebt, waar
mede gij ultrakorte golven kunt opvar gen,
vergeet dan niet ’s Zaterdags avonds om
7 uur in te schakelen op het Vaticaan.
Bijzondere herkenningsteekens van den
Post zijn 1) Tiktak van het uurwerk vóór
de uitzending; 2) De klokken van St Pieter
die het uur slaan (8 uur in Rome) 3j Be
gin en eindgroef Laudetur Jesus Chris
tus Geloofd zij Jesus Christus.
Rond het programma vanK.V.R.O.
Voor het middaguur heeft K.V.R.O. een
prettig gevarieerd programma samenge
steld, waar nette fonoplaten afwisselen
met lichte orkestwerken, uit te voeren
door het radio orkest en het salonorkest.
te 17 u. krijgen we een fonoconcert afge
wisseld met een paar viool intermezzi
door den heer Jef Van Poppel op het
klavier begeleid door den hr Van Zundert.
Binst het kinderuurtje zullen Nonkel
Jan, Oome Piet, Tante Betsie en Tante
Charlotte, samen met den Zanger, den zoo
langverwachten speldenprijskamp oplos
sen.
Na het Nederlandsch fonokwartiertje,
dat deze week opnamen brengt van Benoit
Diels, Gevaert, Hullebroeck en de Leye,
hooren we te 18,45 u. een causerie door
Z. E. H. Kan. Cardyn, alg. Proost der
K.A.J., die ons zal spreken over het
actueele onderwerp Door nieuwe ar-
beidsmiddens naar een nieuwe arbeiders
jeugd
Dan volgt nog een fijn fonoconcert met
opnamen van Italiaansche zangers.
Te 20 u krijgen we een Bo; ten Avond
van de bovensts plank, met de medewer
king van het licht orkest, Karei Walpot,
het Vlaamsch Trio van Brugge, Gee-
rolf en van kuns’fluiti r A Back.
We zijn er van overtuigd dat de luiste
raars werkelijk een plezierigen avond zul-
Jen beleven op den 1S Maart.
Kreten tot Christus, onzen Heer.
Vasten en boete zijn kreten tot U, o
Christus. Bidden helpt niet. Er moet
geroepen, er moet geweend en gewee
klaagd worden.
Heer, neem me niet kwalijk, maar het
lijkt soms, dat Gij doof zijt! Het is wel
ietwat vrijpostig van me, dit te beweren
of maar te denken. Echter hebt Gij zelf
niet een keer dit vermoeden doen rijzen
Toen de apostelen waren uitgegaan, twee
aan twee, om in Uw naam wonderen te
doen... En ze deden wonderen. Maar één
lukte hun niet. Uit dien bezetene konden
ze den duivel niet verdrijven. En toen ze,
teruggekeerd, U over die onmacht onder
vroegen, was Uw doodgewone antwoord
Deze wordt alleen uitgedreven in vasten
en boete-doening Wonder ding I
Wij zijn vervreemd van vasten en boete
doening... Waartoe dient het Zoo onna-
tu irlijk, om niet te zeggen tegen-natm rlij-
ke dingen als honger lijden en zich pijn
aandoen.
Of is het soms in den stijl van de Baal-
priesters uit het Oude Verbond, toen ze
met den profeet Elias een weddingschap
aangingen. Een altaar werd opgericht
daarop een stapel brandhout en daar
bovenop een geslachte offsrstier. Het
dikke offerbloed droop traag door de
knoestige takkenbossen. Alle vuur en vlam
werd verre gehouden. Door hun priester
macht en gebed moesten zij rechtstreeks
van den hemel het offtrvuur doen neer
slaan. Zij begonnen te bidden tot hun
afgod Baal. Maar Baal hoorde niet. En
luider baden ze in oorverdoovend koor
schreeuwend en krijschendpn dolle spron
gen, springend rondom het offer-altaar...
Maar Baal, slaapt ge Of hebt ge ’t
zoo druk met eetfestijnen drinkgelag
Geen vuur slaat neer uit den Baalh -mel,
terwijl de stoute Elias hen tart... Zij grij
pen onheilspellend hun fakirsmessen en
doorsnijden hun huid in lengte- en breedte,
zoodat hun warm mensch-nbloed zich
mengt met ’t gestolde stierenblced in de
greppel rondom ’t altaar. Baal hoorde,
noch zag iets. Geen vuur sloeg vlam in de
takkenbossen