Volgt de Vastenser- m oenen Palmenzondag* Den vrijdag uit liefde, Den Zundag uit plicht. Paschen nadert. Christen mensch zijn Doodsklok Weet gij Vermoorde priesters? Ln kerken Wat de Bisschep van Brugge vraagt binst den Vastentijd Paaschvreugde Radio Ghriste, audi nos Christus, hoor ons Zorgt toch dat ge tegen zondag een zondagmisboek hebt om te kunnen het lang evangelie volgen, met het lijdensver haal van onzen Goddelijken Zaligmaker. Meer dan ooit gedurende den vastentijd, en by ’t naderen van de verjaring van den dood van Onzen Zaligmaker denken de brave christenen er aan om den vrijdag een H. Mis en een H. Communie op te dragen aan het H. Hert van Jesus voor zooveel stadsgenooten die nooit willen ter kerke gaan. Wat zal Paschen zijn voor onze paro chie Ho welen zullen hun Paschen niet houden Wat kan daar voor gedaan wor den Al de pa-ochianen worden dringend verzocht om door werking, maar vooral no' door gebed te bekomen dat dit jaar het getal der plichtverzuimende christenen van Diksmude sterk vermindere. Cnriscen mensch zijn beteekent ver menigvuldiging van godsdienstige praktij ken. Cnristelijke devotie kan een teeken zijn, een uitstraling van inneilijke christe lijke gesteldheid, of ook een middel zijn om ue zieletemperatuur op het noodige peil te brengen. Christen zijnbeteekent zelfbeheersching, zelfverloochening, en getrouw plichtbesef. Christen zijn is vrijheid en rijkdom. Vryneid van siavenbandcn, ennjkuom een geioofsdiepte en warme Uefde tot God en den naaste. Christen zijn is opgaan naar het rijk Gods, vooruit en vooial, en bekommerd zijn met het lot van armen en noodlijden den. Want tot de christenen werd gezeid Zoekt eerst het rijk Gods 1... Alles, wat gij zult gedaan hebben aan den geringste ouder de mijnen, zal aan Mij zeil geuaan zijn 1 Een christen moet kiezen tusschen beide meesters, God en den mammon. Moet overwinnaar zijn in den kamp tegen alle egoïsme. Moet in het eigen hart laten ont springen de bronnen van geloof, hoop en liefde. Men is christen mensch niet alléén voor zichzelf, doch ook voor anderen. Het christendom doordeesemt het geheele leven van den mensch niet enkel het privaat leven, maar ook en evenzeer zijn huiselijk leven, sociaal en burgerlijk leven. Het eischt van den echtgenoot getrouw heid en liefde voor zijn tenigeuoote, van den vader volmaakte opvoeding zijner kinders het eischt uat men een levend voorbeeld weze voor alien van edelmoedige hulpvaardigheid en werkdadig dienstbe toon tegenover medeburgers en meatmen- schen. Men beoordeelt oen christen niet naar zijn devoties, doch naar zijn goeden geest en naar zyn liefde tot anderen. Wanneer een vrome zuster in een rood of biauw arbeidersgezin de zieke vrouw verpleegt, het eten kookt, de kamer veegt en de kinders wascht, dan mag zij geiust een half uur aan hare devotie besteden, zonder uat de man lacht of spot. Christe lijke praktijken van dien aard dringen bij iedereen eerbied af. Waar de devotie samengaat met christelijke goedheid en naastenliefde, daar neemt zelfs de rooce of de blauwe politieke kleur de pet voor ai, uit eerbieu en achtug voor,dien innerlijken rijkdom van zieleschuonhcid. Christen zijn is daarbij nog zijn leven ten pande geven voor de zielen der Kerke Christi. Gods liefde is apostolaatsliefde, en het arbeidsveld van den christen is zoo breed en wijd ais het arbeidsveld van Christus- Verlosser. Is er op aarde een heerlijker leven dan te mogen medewerken aan het groote apostolaat van den Meester, die kwam, niet om te veroordeelen, maar om te red den niet om te slaan maar om te genezen; niet enkel om de negen en negentig die getrouw blegen, maar den honderdste, die ontspoorde langs de levensbaan. Christen zijn is dit alles betrachten, daaraan zijn beste krachten geven, zonder mate en zonder grens zonder halfscheid, maar met de volheid die elk op aarde is toegekend zonder berekening en men sch el ijk e bedoeling, doch uit liefde tot Christus en zijne Kerk. Als ge den vrijdag te 3 uren de groote klok hoort luiden op onze kerktoren, denkt er aan dat h^t is om u te herinneren dat Christus, onze Zaligmaker op een Vrijdag te 3 uren gestorven is, en zegt dan het korte gebed Wij aanbidden en loven U, Christus, omdat Gij door uw kruis de wereld verlost hebt, ofwel, hebt ge den tij zegt een kruisgebed ter eere van de vijf b'oedige wonden Aangrijpend oud testamentisch veihaall... Maar de heidenen leeren ons, hoe de gra datie en climax is van het roepen naar de Godheid... Uw woord en uitspraak, o Christus, dat slechts vasten en boete hel pen, vindt in dit oude tafereel al zijn fun- daering. Domme heidenen toonen ons den weg aan. En nu willen wij. de kindered' des lichts, nog tegenredeneeren Waar toe dienen, honger lijden en zich pijn aandoen Och arm, wij zien alle schakels niet van de keten, die loopt van den eenen kant van de rivier naar den anderen kant. We zien de verbinding niet, die altijd deelsge- wijs onder het wateroppervlak blijft. En we staan gereed om de doelmatigheid van de zaak aanstonds in twijfel te trekken. Vasten en boete-doen is een heel rede lijke zaak. Het is een der middelen om bij iemand gehoor te krijgen. Kloppen cf bel len helpt niet. Voor woorden en smeekin- gen blijven ze onverbiddelijk. Het aanbie den van een gave of huldeblijk heeft niet het gewenschte succes. Dan komt de hon gerstaking, het zichtbaar wegkwijnen. Dat stemt ten slotte tot medelijden en erbar- ming- Dat is de taktiek van het kind zoo wel als van den opstandeling die in totale minderheid weerloos de overmachiige tegenpartij uitgeleverd is Bij het kind wordt dan wel eens gesproken van een kleine dwingeland en bij den verneder den tegenstander, die onder ligt, van lij delijk verzet Maar een feit is het, dat de suoerieur en de machthebber inbindthij staat machteloos het zou hsm te schar de worden, wanneer hij den worm voor zijn voet zou vertreden. Die ijzingwekkende macht schuilt ook in ons vasten en boeten ten opzichte van U, den Almachtige. Dairom is vasten en boeten voor ons een redelijke zaak. In vasten en geween zullen wij bidden tot U, o Christus, zeggend: Paree Doming, spaar, o Heer, spaar uw volk... Lever uw erfgoed niet over om vernietigd te worden. We zullen staan te huilen plorabunt voor Uw altaar en herhalen Paree Do ming Spaar Heer, spaar uw volk. Lever h-t niet uit om verdelgd te worden. Attende, Domine Wacht, o Heer, stel uit, en heb meelij want wij hebben ge zondigd tegen U. Geef ons den tijd om ons te beteren want onwetend zondigden wij. Werp ons niet op zijn onverwachtst voor den dood. Wij vragen U tijd en uit stel voor boete en vasten. O God, kom ons te hulp, o God, onze Redding. Aan Uw Naam en aan Uw eer zijt Gij het verschuldigd, o Heer, ons te redden. God, Gij wilt niet den dood van den zondaar, den aardworm. Maar Gij wilt dat hij zich bekeere en leve I... De tijd van va=ten en boete heeft ons reeds zoo duidelijk voorzie ik het de poorten van het Paradijs geopend. Bid- dead en meekead verkrijgen wy deze gunst... dat op den dag van de verrijzenis wij met U, o Heer, verheerlijkt worden. En daarom, in alles, wat over ons komt, zullen wij toonen uw dienstwillige diena ren te zijn... met veel geduld en verdraag zaamheid... Heer, aldus smeek ik met de beden van de Kerk. Christ», audi nos 1 Christus, verhoor ons Dat volgens de nieuwste statistieken de Spaansche geestelijkheid 60 Bisschoppen telde, waaronder 10 Aartsbisschoppen verder 33 500 seculiere priesters en 20.640 kloosterlingen. Hoeveel daarvan thans nog in leven zijn Over geheel Spanje bedraagt het aantal priesters dat aan de geloofshaat der rooden ten slachtoffer viel, gemiddeld 40 5o pro- c ent. Er werden in totaal 10 Bisschoppen vermoord (van twee hunner weet men nog niet waar ze gebleven zijn) Volgens de allernieuwste gegevens is het aantal in Spanje vermoorde Bisschoppen tot elf gestegen. In negen bisdommen bedraagt het aan tal der vermoorde priesters meer dan 80 procent, in Malaga is het gruwelijke re cord van 90 pc. bereikt. Wat het aantal kerken en kloosters betreft die in brand gestoken zijn, luiden de berichten uit 23 bisdommen Bijna allemaal door brand vernield». In drie bisdommen luidt het rapportAlle kerken in brand gestoken Z. L. B., de heilige tijd nu van de Vasten biedt U een beste gelegenheid om ernstig uw gedrag te onderzoeken en goede voornemens temaken, terwijl gij het bitter lijden van Onzen Heer Jezus-Christus zult overwegen, die volgens het getuigenis van den heiligen Joannes, ons bemind heeft tot het uiterste tot den dood op het schandhout van het kruis Het is echter niet mogelijk dat Wij U al de verplichtingen zouden uiteenzetten, die deze koninklijke wet zooals de heilige Jacobus het groote gebod der liefde noemt voor U medebrengt. Daarom zullen Wij ons bepalen bij enkele beschouwingen, die met de hedendaagsche nooden meer verband houden en die gij, met christelijke onderdanigheid zult willen aanhooren en daarna in daden omzetten. Eeist en vooral, in deze tijden van werkloosheid en economische crisis, zal het een zalige gedachte zijn de volgende woorden te overwegen van den heiligen Geest, die al werden zij vóór eeuwen reeds nedergeschreven, nochtans niets verloren hebben van bun draagkracht en hun hedendaagsch belang Geeft aalmoe zen en wilt uw aangezicht niet afweiden van den behoeftige... Indien gij veel bezit, weest dan mild in het mededeelen van uw goederen zijt gij niet rijk, geeft van het weinige, dat het uwe is, en geeft het met een goed hart Kwetst nooit den arme en vernedert hem niet, want gij zijt veeleer zijn schul denaar. Aalmoezen geven, zegt de godde lijke Meester, geeft ons het middel om onvergankelijke schatten te verwerven hiernamaals en zal ons ook eensdaags vertrouwen schenken, wanneer wij zullen moeten staan voor onzen Oppersten Rechter Hij zelf immers heeft verklaard Zalig zijn de barmhartiger, want zij zul len barmhartigheid verwerven I. LEVENSGRONDSLAG Jezus Christus heeft herhaaldelijk de vreugde beloofd aan al zijne volgelingen, ook reeds op deze wereld, de hoogste en ware vreugde die men hier vinden kan. Da vreugde is het hart, de diepe onder grond van ons Katholiek Geloof. Wanneer de christelijke mensch zijn blikken verheft boven de vergankelijke dingen van deze wereld, straalt hem het vizioen van het eeuwig vaderland der vreugde tegen. Daar hoopt hij eenmaal binnen te gaan, om met God vereenigd te zijn en met allen die hij hier bemind en door den dood verloren heeft. Neen, ze zijn hem niet voor altijd ontnomen. De gebroken familie, de geknakte liefde, zij worden hersteld in een beter en schooner leven. Welk een troost, welk een blij c e verwach ting werpt dit vooruitzicht over al de treurnis en rouw van dit aardsche leven 1 II. VADERSKIND. Voor vele menschen is het leven eenzaam en bitter, omdat zij nooit ware liejde en goedheid op hun baan tegenkomen Maar ue christelijke mensch weet dat hij om ringd is van de liefde en goedheid van zijn God Hij voelt zich het Kind van God 1 Voelen wij dit werkelijk?... Dan zullen we inderdaad gelukkig zijn en heeft het een beteekenis voor ons, wanneer we bidden met het hart Onze Vader, die in den hemel zijt... Overal rondom ons zien wij alles afval len en vergaan. De dood zaait onophou dend de vernietiging rondom ons. Snel vlieden onze dagen voorbij, Maar hij die vol vertrouwen naar den Vader opziet, vreest den dood met en weet dat hij een onvergankelijke vreugde tegemoet gaat. Het Christendom strooit over alles zijn vreugde uit, over de huizen van de kleinen en der rijken, over het lijdensbed der kranken en zelfs over de treurige sponde der stervenden. De oprechte christen vindt dan ook overal deze innige, diepe vreugde, en deelt die vreugde aan de anderen mee. Wie heeft niet zulke blijde en heldere zielen ontmoet, altijd met den glimlach op het wezen, zelfs te midden van zukte en ongeluk Doch let er op Meest altijd zullen het oprechte en getrouwe christenen zijn Gelukkig ieder mensch, die God in zijn hart bezit, want God is de bron van de liefde en hoogste blijdschap Hij is onze Vader steeds bezorgd om het heil en geluk van zijn kinderen Wat er ook buiten ons gebeuren mag, hij verlangt ons altijd blij, jeugdig en opgewekt te zien. Hij wacht op het oogenblik, dat wij ons heelemaal aan hem schenken, om de volle genade zijner hemelsche vreugde over oi s uit te storten. III. PARADIJSVOGEL. Hoeveel zielen, bij dit Paaschfeest, stijgen nogmaals op met den verrezen Zaligmaker, hoog boven de kleine genie tingen der wereld, naar de landen van onbesefbare zaligheid, en herhalen met de Kerk Dit is de dag dien de Heer ons gemaakt hee]t laten we daarop jubelen en ons verohj- den 1 Want de Paaschvreugde herinnert ons aan de hemelsche wonne. De Verrijzenis van Jezus beteekent de eindtnomf van ons geloof, in de glorie van den hemel. Ik zalu wederzien, zegt Jezus, en dan zal uw hart zich verblijden en niemand zal u deze vreugde ontnemen (Joes 16, 22.) Ah indien wij deze Paaschvreugde niet kennen noch ondervinden, is het niet onze schuld, omdat we geen overtuigde, recht zinnige leerlingen van den Meester zijn De godaelijke Heiland, die stralend het sombere graf ontvlucht, wijst ons den weg naar een vreugde, die de genieters en liefhebbers der ijdele wereld nooit zullen begrijpen en smaken. Gaan wij dan de ware vreugde zoeken aan de zekere bron van ons heilig geloof. O mensch, zegt een oude vrome schrij ver, ge zijt als een vogel uit het Paradijs ontsnapt. Ge moet weer terug de wegen op naar het Paradijs, naar God, om iets van de ware vreugde te ontvangen Dit zal onze verrijzenis zijn, onze heerlijke Paasciivr.ugde Op Zondag 14 Maart, 5de KA. aanspraak verzorgd door het mannenverboad voor Katholieke Actie. De Heer Advocaat Versteele spreekt ons over De onvoldaanheid van den mensch buiten God Stemt allen af op Radio Kortrijk, golf lengte 202 m. te 8,45 u. lederen avond om 7 uur (Belgische win tertijd) worden, in de een of andere wereld taal, nieuwsberichten door den Vatikaan- schen Radiopcst uitgezonden op golflengte 5o m. 26. De uitzendingen in de Neder- landsche taal hebben plaats des Zaterdags Op den eersten Zaterdag der maand wordt de Pauselijke missie-intentie van het Apostolaais des Gebeds uitgelegd. Indien gij dus een toestel hebt, waar mede gij ultrakorte golven kunt opvar gen, vergeet dan niet ’s Zaterdags avonds om 7 uur in te schakelen op het Vaticaan. Bijzondere herkenningsteekens van den Post zijn 1) Tiktak van het uurwerk vóór de uitzending; 2) De klokken van St Pieter die het uur slaan (8 uur in Rome) 3j Be gin en eindgroef Laudetur Jesus Chris tus Geloofd zij Jesus Christus. Rond het programma vanK.V.R.O. Voor het middaguur heeft K.V.R.O. een prettig gevarieerd programma samenge steld, waar nette fonoplaten afwisselen met lichte orkestwerken, uit te voeren door het radio orkest en het salonorkest. te 17 u. krijgen we een fonoconcert afge wisseld met een paar viool intermezzi door den heer Jef Van Poppel op het klavier begeleid door den hr Van Zundert. Binst het kinderuurtje zullen Nonkel Jan, Oome Piet, Tante Betsie en Tante Charlotte, samen met den Zanger, den zoo langverwachten speldenprijskamp oplos sen. Na het Nederlandsch fonokwartiertje, dat deze week opnamen brengt van Benoit Diels, Gevaert, Hullebroeck en de Leye, hooren we te 18,45 u. een causerie door Z. E. H. Kan. Cardyn, alg. Proost der K.A.J., die ons zal spreken over het actueele onderwerp Door nieuwe ar- beidsmiddens naar een nieuwe arbeiders jeugd Dan volgt nog een fijn fonoconcert met opnamen van Italiaansche zangers. Te 20 u krijgen we een Bo; ten Avond van de bovensts plank, met de medewer king van het licht orkest, Karei Walpot, het Vlaamsch Trio van Brugge, Gee- rolf en van kuns’fluiti r A Back. We zijn er van overtuigd dat de luiste raars werkelijk een plezierigen avond zul- Jen beleven op den 1S Maart. Kreten tot Christus, onzen Heer. Vasten en boete zijn kreten tot U, o Christus. Bidden helpt niet. Er moet geroepen, er moet geweend en gewee klaagd worden. Heer, neem me niet kwalijk, maar het lijkt soms, dat Gij doof zijt! Het is wel ietwat vrijpostig van me, dit te beweren of maar te denken. Echter hebt Gij zelf niet een keer dit vermoeden doen rijzen Toen de apostelen waren uitgegaan, twee aan twee, om in Uw naam wonderen te doen... En ze deden wonderen. Maar één lukte hun niet. Uit dien bezetene konden ze den duivel niet verdrijven. En toen ze, teruggekeerd, U over die onmacht onder vroegen, was Uw doodgewone antwoord Deze wordt alleen uitgedreven in vasten en boete-doening Wonder ding I Wij zijn vervreemd van vasten en boete doening... Waartoe dient het Zoo onna- tu irlijk, om niet te zeggen tegen-natm rlij- ke dingen als honger lijden en zich pijn aandoen. Of is het soms in den stijl van de Baal- priesters uit het Oude Verbond, toen ze met den profeet Elias een weddingschap aangingen. Een altaar werd opgericht daarop een stapel brandhout en daar bovenop een geslachte offsrstier. Het dikke offerbloed droop traag door de knoestige takkenbossen. Alle vuur en vlam werd verre gehouden. Door hun priester macht en gebed moesten zij rechtstreeks van den hemel het offtrvuur doen neer slaan. Zij begonnen te bidden tot hun afgod Baal. Maar Baal hoorde niet. En luider baden ze in oorverdoovend koor schreeuwend en krijschendpn dolle spron gen, springend rondom het offer-altaar... Maar Baal, slaapt ge Of hebt ge ’t zoo druk met eetfestijnen drinkgelag Geen vuur slaat neer uit den Baalh -mel, terwijl de stoute Elias hen tart... Zij grij pen onheilspellend hun fakirsmessen en doorsnijden hun huid in lengte- en breedte, zoodat hun warm mensch-nbloed zich mengt met ’t gestolde stierenblced in de greppel rondom ’t altaar. Baal hoorde, noch zag iets. Geen vuur sloeg vlam in de takkenbossen

HISTORISCHE KRANTEN

Parochieblad van Diksmuide (1933-1940) | 1937 | | pagina 2