der Dekenij Diksmude Lessen JVog* nooit lij die er zullen zija I Ba at st e Bericht Goddelijke Diensten Ot C. Vrouw Congregatie ITau eene duurzame bekeering* De ware boetelingen Het Evangelie op een andere wijze verteld De Heer is waarlijk verrezen Apostelaat des Gebeds BOND UN HET H. HART Liturgische Kalender Nr 14 3 April i @3? z Vijfde Jaargang Zon<hig4 pril Iiegint <i<‘ Zomertijd. Prijs per jaar io fr. Prijs per maand o 90 f Per nummer o 25 fr. Welke menschen zijn het gelukkigs op de wereld Die hun christelijke plich ten goed vervullen, of die leven zonder God of gebod De lessen voor de Vorming zullen later aangekondigd worden nu reeds echter mogen de jongens en meisjes, die niet meer schoolplichtig zijn, en nog niet ge vormd geweest zijn zich komen aanmelden voor de vorming op 3i Mei Op uw sterfbad zult ge u nooit beklagen uw Paschen gebon den te hebben maar, gij zult er wel spijt ov;r hebben, dat .ge BIECHT en COMMUNIE verwaarloosd hebt. En... zijt ge wel ze ker dat ge tijd zult hebben tot berouw en bekeering. zelfs niet de kleinste opoffering willen doen, en vooral voor deze, die de perso nen, pla tsei en vergaderingen niet willen vluchten, welke dikwijls voor hen een® gelegenheid van zonde waren, Twee dingen vindt men altijd tesamen 1 zijn plicht en zijn geluk. God wacht os* met het geluk, waar Hij eerst or zen plicht heeft gelegd. Ik zal kom^n s’nrchts als een di f A's het voor deze of aanstaande maand was, zoudt gij gereed zijn Zijn uw zaken in orde Hebt gij niets te herstellen? niets teiug te geven niets te veranderen in uw leven Doe het dan onmiddelijk. Maak uw zaken klaar, ik zal binnen kort terugkeeren. Houd goed uw Paschen I ZONDAG 4 April Beloken Paschen Eerste der maand GOAAIV1U1NIES1VIIS voor&lde le den v»n den Bond van het M Hert. te 7 u. Gez. M is voor een bijzonder in tentie te 8 3o u Gez. Mis voor Jozef Leyre. te 10 u. Hoogmis voor de parochianen. Onder al de Missen omha’ing voor de Katholieke scholen. ’s Namiddags te 2u Vespers en Lof, Daarna Congregatie van O. L. Vrouw MAANDAG 5 April Feest van O L.Vrouw Boodschap te 7 u. Gez. Mis van da kbaarhdd ter eere van O.L.Vrouw v Bermhertigheid te 8 u. Solemneele Mis met libera voer Joannes Daems te 8.30U. Solemneele Jaargetijde voor de gebroeders Dek? yser ’s Avonds te 7 u. Vespers en Lof. DINSDAG 6 April te 7 u. Gez Mis ter eere v. ’t H.Hert dd te 7 3o u. Kerkgangmis ter eere van O. L. Vrouw. te 8 u. Gez. Mis voor Désiré Vacheste. WOENSDAG 7 April te 7 u Gez. Mis voor Irma Storme te 8 u. Gez, Mis voor overledenen Dv 's Avonds te 7 u. Lof en paternoster’ter eere vas den H. Jozef. DONDERDAG 8 April te 7 u. Gez Mis voor Leontine Bier vliet Moenaert, als lid der confrérie van O. L. Vrouw van de Kapel. te 8 u. Gez. Mis voor Seraphyn Mus ’s Avonds van 6 30 u tot 7 30 uur, Heilig UUR van Aanbidcirg, voord" leden van het werk der arme kerken. VRIJDAG 9 April te 7 u Gez. Mis v Y onne Beeuwsaert te 8 u Gez, Jaarmis v. Maria Blommé 's Avonds te 7 u Lof en Kruisweg ZATERDAG 10 April te 7 u Gez. Mis voor overleden echtge- nooten B te 8 u Solemneele Mis voor Charlotte Lyneel ’s Avonds te 7 u Lof en paternoster ter eere van O.L. Vrouw ZONDAG 11 April 2de na Paschen te 7 u. Gez. Mis voor een bijzonder in tentie A.V. te 8,3o u. Ge». JA's voor Adronie Van- daele te o u. Hoogmis voor de Parochianen. Ve^adering voor de Derde Ordelingen. Oncsrpastor der week E.H.bEPUYDT. Zondag, BELOKEN PASCHEN, wor den de vergaderingen der Congregatie van O.L.Vrouw, die gedurende den H.Vasten tijd onderbroken waren, weder hervat. Allen, in deze wereld, hebben wij een roeping te vervullen. Voortdurend hooren we klagen over slechten tijd, over gelocfs- verslapping ei zedenverwildering, o ver een terugkeer naar vóslagen heidendom.Voor al de christene vrouwen zijn geroepen, om de toekomendegeslachten wederom hooger op te helpen, CONGREGANISTEN, daar is uwe roeping. Zie de dienstmaagd des Heeren, sprak de Engel tot Mar a bij de Boodschap uit den hemel aan het zondig mer schaom, Naar ’t voorbeeld van Maria, onze Moeder en Meesteres, weigert tcch niet, om geen reden, te staan in den dienst van den Heere, en volgt regelmatig de congregatie- vergadenngen, en bidt eiken dag uw Congregatie - Weesgegroetje, opdat ge trouwe en ijverige dienstmaagden moget worden voor den Heere. Voor vele jaren leefde in Beieren een ieverig priester, Pater Hofrtuter met name, die heinde en ver bekend was om de bijzondere gave welke hij bezat om de zondaars te raken en te bekeeren. De waard van eene herberg, die reeds lang een zwaar zonde npak op het harte droeg, werd eindelijk door Gods gratie geraakt, en voelde zich genegen om voor de zalig heid zijner ziel wat te zorgen, en niet langer meer te leven in het gevaar van eeuwig verloren te gaan. Hij besloot tot dien heiligen priester zijne toevlucht te nemen, zadelde zijn paard, en reed naar de stad waar hij verbleef. Doch aan de deur van des Paters woning gekomen, voelde hij zulke schaamte en vrees, dat hij niet kloppen of bellen durfde. De geeste lijke, die den ruiter bemerkt had, kwam buiten, en zegde hem met al de liefde die hij in zijn apostelhart voor de zondaars gevoelde Vriend 1 gij zoudt gaarne biechten, niet waar Kom binnen, ik zal u met vreugde aanhooren. De waard, door die zachte en liefderijke woorden getrof fen, sprak eene rouwvolle biecht van gansch zijn leven, en was van dit oogen- blik af volkomen veranderd. Toen hij, zes jaar daarna, op zijn sterfbed lag, zegde hij aan zijnen pastoor, die hem door de H H. Sacramenten totde dood bereid had Ik verzoek u na mijn overlijden aan Pater Hofreuter te verklaren, tot zijnen troost en tot verheerlijking der goddelijke genade, dat ik sedert de biecht, dieik hem gesproken heb, aan de belofte van mij te bekeeren en mij te beteren ten volle getrouw ben gebleven, en dat ik in den loop van deze zes laatste j ren, niet alleen geene doodzonde, miar zelfs geene vrij willige dagelijksche zonde meer bedreven heb (Fuhlrott Materialien. 1, 349). Van hen die zich te Epbese door de predikatie van den H. Paulus bekeerd hadden, leest men (Act. 19, 19I Velen van degenen, die met verborgen kunsten hadden omgegaan, brachten hunne boeken te zamen. en verbrandden ze vóór allen. En als zij daar de waarde van opgerekend hadden, vonden zij, dat het vijftig duizend poaden zilverlingen beliep. Dat was waarlijk een groot geldoffer Alhoewel zij reeds vast besloten hidden nooit meer van dei bijgeloovigen inhoud dezer boe ken gebruik te maken, wilden zij toch zich zei ven straft ?n, door de vernietiging dezer duur aangekochte schriften, en wilden zij tevens beletten dat anderen er zich zouden van bedienen. Deze voorbeelden zijn zeef beschamend vopr zoovele schijnboeteling^n van onzen tydi die, tot voldoening hunner zondes, Thomas was een commissie gaan doen... Thomas was een commissie gaan doen. De apostelen hadden de deur op een kier opengedaan en hij was naar buiten ge glipt. De anderen hadden de grendels weer haastig op de deur geschoven en nu zaten ze daar weer triestig te wachten op iets waar ze zelf niet aan geloofden, Op eens Vrede zij U Verschrikt sprong- gen ze recht, angstig e.i tcch blij, de Meesier was daar. Jezus toonde hun zijn handen en voeten en nieuwsgierig bogen zaover de roode wonden die als vurige karbonkels nu brandden in zijn veiheer- lijkt Lichaam. Vrede zij U. sprak Jezus weer, Zooals de Vader Mij heeft gezonden zoo zend ook Ik U En na deze woorden blies Hij over hen Ontvangt den H. Geest, wier zonden gij vergeeft, hun zijn ze vergeven wier zonden gij behoudt hun zijn ze behouden Toen Thomas terug kwam, was hij verwonderd dat de apostelen zoo blij gezind waren, ze stormden allen tegelijk naar hem toeroepend de Meester is hier geweest Maar Thomas haalde zijn schouders eens op en bekeek hun mede lijdend. Misschien dacht hij welDe stakkers, cch arme, de schrik doet hen curieuse dingen zien. Al hielden de apostelen ook staan dat ze Hem echt en waarachtig gezien hadden. Thomas geloof de het niet. Ik moet eerst mijn vinger in de wonde van Zijn handen kunnen leggen en mijn hand in Zijn zijde wanneer ik dan van dichterbij dat gezien en gevoeld heb, dan zal ik gelooven. Een week daarna zaten ze weer bijeen en Thomas was ditmaal van de partij. Plots klonk weer Vrede zij U, en Jezus stond in hun midden. Kom, wend de Jezus zich tot Thomas, kom met uw vinger en zie mijn handen, en kom met 4w hand en steek ze in mijn zijde, en wordt niet ongeloovig maar geloovig. Nu riep Thomas niet meer van ik moet eerst mijn vinger in de wonde leggen. Neen, hij was op zijn knieën geschoten en snikte Mijn Heer en mijn God. Toen heeft Jezus ons een plwmke gegeven en een belofte gedaan Omdat gij gezien hebt, hi-bt ge geloofd. Zalig wie niet zagen en toch geloofden Dat zei Jezus aan Thomas en hij bedoelde al de katholieke menschen met diegenen die zalig zullen worden omdat zij geloofd hebben zonder Christus gezien te hebben Wij hebben geen wonderen gezien, tenminste geen wonderen waar Jezus zelf zijn handen uitstrekte. Want elke dag gebeuren er nog wonderen in Zijanaam, In Lourdes sprin gen de lammen nu nog recht, worden de blinden weer ziende In Ierland is er een bid jvaarisoord waar dezelfde dingen geb u-en En elke dag, uur voor uur. elk moment blijft hst groote wonder dat wereld hret, voortbestaan Want wij zijn geboren uit niets en wij blijven beslaan door Zijn Hand, door Zijn Wil. Dat is het groote wonder en dat alleen is al genoeg om eeuwig in Hem te gelooven Drukker- Uitgever H. SocnsibDs Crasmere Eesenstraat. 17 Postrek^n’ne -.° 624 64 Handelsregister Veurne n° 1521 Telefoon n® 22 Get. DE DOOD. De leering voor knechten en meisjes, die dit jaar hunne plechtige Communie moeten doen herbegint Woensdag ra de Mis van 8 u. De eerecommunicanten zijn verwacht in de Mis van 7 u. De ouders zij 1 verzocht hierin mede te helpen om hun kinders in hun bereiding voor de toe wijding aan Jesus in zijn Liefdesacrament en voor de plechtige hernieuwing van de doopbeloften. waren er op Witten Donderdag zooveel H. Communies; waren de Parochianen, ook mannen, zoo talrijk in de nachtaanbidding; waren er zooveel menschen in den namiddag van Goeden Viijdag in de paro chiekerk om dï oefening te volgen van den H, Kruisweg, over de twee honderd, een derde meer dan verleden jaar, meer dan h-.t dubbel van over vier jaar was er zooveel volk bij ’t zingen der donkere metten op Witten Donderdag avond waren er zooveel H. Commuries op den hoogdag van Paschen was er zoo een groote menigte volk met Paschen in de drie Missen der parochie kerk, zulks is gemakktlijk te berekenen met het stoelgeld werd de Paaschtijd zoo schoon ingezet op Palmenzondag met de Paatchcommu- nie der jonge dochters. De KATHOLIEKE ACTIE heeft waarlijk goed werk gedaan, en mannen en vrouwen mogen den Heere danken om Zijn zeg^n over de werking. Van al de macht welke keizers, konin* gen en grooten op aarde bezitten, van al de heerlijkheii die hen omringt, nemen zij niets mede in hun graf. Daar valt vernede ring en onmacht hua ten deele, juist gelijk aan den armsten sterveling. Zoo ging h:t echter niet met onzen goddelijken Zaligmaker. De godheid, wel ke hem gedurende zijn sterfelijk leven, en vooral tijdens zijn bitter lijden, scheen verlaten te hebben, nam hij met zich mede io het grai en den derden dag stond bij, vol heerlijkheid, daar uit op door eigen macht om nooit meer te sterven. Ja, Jesus Christus is waarlijk verrezen, en zijne verrijzenis is de grondsteen onzer hoop. Door haar en om haai,mu<t n wij troost en vreugde gevoelen bij de gedachte dat wij ook, zoo wij als goede Christenen leven, op den laatsten dag glorierijk uit uit het stof d .s grafs opstaan en herleven zullen. Doch welke is de voornaamste les, die wij hoeven te trekken uit het mysterie van dezen dag De H. Kerk verlangt, dat wij, zoo wij het ongeluk hadden doodelijk te zondigen, op ceze dagen tot het leven der gratie verrijzen, gelijk Christus verrees tot het leven der glorie. Algemeen iizicht voor April 1937. Voor dt katholieken, die onder andersdenkenden verstrooid moetenleven. In ons Viaamsch land zijn onze paro chies bijna o veraf o verheerschend katho liek, zelfs in kathdieke landen zijn er streiten of parochies, waar enkele practiseerende katholsken onder anders denkenden of ongelcovigen verstr. oid wonen men denke am s mmige streken in Frankrijk, sommije parochies in ’t Walenland, vele streken m de Protestan- sche landen, o,a., in Holland, Duitsch land. Engeland, de Verenigde Staten, de Scandinaafsche landen. Dikwijls zijn daar te weinig priesters, te weinig kerken, te weinig geLgenheid om katholiek 01 derwijs te volgen, en dreigen er gsmengde huwe lijken, geloofsverzwakking el geloofafval. Bidden wij om licht en sterkte 'toor zulke katholieken, o.a. ook voor vele Viaamsche Boeren, die in menig haast ongeloovig dorp in Frankrijk, verstrooid leven. OPDRACHT VAN DEN DAG. Goddelijk Hart van Jezus, ik draag U op, door het Onbevlekt Hart va Maria, de gebeden, de werken en het lijden van dezen dag, toth-srstel onzerbeleedigingen, en tot al de intenties waarvoor Gij U onophoudelijk op onze altaren op ft^rt. Ik draag die in bizonder op voor de katholieken, die onder andersdenkenden verstrooid moeten leven en opdat de actie der goddelooken in de missie zou Jtgenfehouden worden, Zondag 4 April BELOKEN PASCHEN (Quasimodo) Hoogdubbel. Gedachtenis v. de H Isidoor, biss bel. enkerkl. Wit Vespers van O.L.Vrouw Boodschap Maandag 5 April 0 L. Vrouw Boodschap (Vultum tuum) Dub- b .1 1' klas G1 lach-, van dH Viccmtius Ferrerius, bel. Vespers van het feest Wit Dinsdag 6 April Van den dag (Quasimodo) Enkel, 2e gebed van O. L Vrouw 3® gebed voor de Kerk of de Paus (Votief en Requiemmissen zijn toegelaten) Wit Woensdag 7 April Van den dag (Quasimodo) Enkel 2e en 3s gebed als gisteren (Votief- en Requiem missen zijn toegelaten) Wit Donderdag 8 April Van de dag (Quasimodo) Enkel, 2' en 3* gebsd als Dins lag f Votief en Requiem missen zijn toegelaten} Wit Vrijdag 9 April Van den dag (Quasimodo) Enkel 2* en 3e gebed als Dinsdag (Votief en Requiemmis zijn toegelaten) Wit Vleeschderven Zaterdag ïo April O. L. Vrouw op Zaterdag (Salve) Enkel 2egebed v. d H, Geest 3’ gebed voor de K<*rk of de Paus Wit Votieifof Requiemmissen zijn toegelaten. Eene goede plaats te bekomen in den HKMEL Wend u tot uw Pastoor. S Degeen, die zich te groot wanen, Om zich te vernederen. Degeen, die zich te goed wanen, om schuld te bekennen. Degeen, die zich te wijs achten, om hun dwaasheid te erkennen. Degeen, die zich zelf vrij pleiten van schuld, die in hun eigen oogen niet kunnen misdoen, die zullen er niet zijn aan den biechtstoel I Maar dat zijn nu juist toch de vOorbeel» der. niet 1 Zijn Paschen niet höüden, is zijn Geloof opgeven Zijn geloof opgeven is zijn zaligheid prijsgeven 1 SS* tPAROCHIEBLAD 1

HISTORISCHE KRANTEN

Parochieblad van Diksmuide (1933-1940) | 1937 | | pagina 1