der Dekenij Diksmude
Lessen
JVog* nooit
lij die er zullen zija I
Ba at st e Bericht
Goddelijke Diensten
Ot C. Vrouw Congregatie
ITau eene duurzame
bekeering*
De ware boetelingen
Het Evangelie op een andere
wijze verteld
De Heer is waarlijk
verrezen
Apostelaat des Gebeds
BOND UN HET H. HART
Liturgische Kalender
Nr 14
3 April i @3?
z
Vijfde Jaargang
Zon<hig4 pril Iiegint
<i<‘ Zomertijd.
Prijs per jaar io fr.
Prijs per maand o 90 f
Per nummer o 25 fr.
Welke menschen zijn het gelukkigs
op de wereld Die hun christelijke plich
ten goed vervullen, of die leven zonder
God of gebod
De lessen voor de Vorming zullen later
aangekondigd worden nu reeds echter
mogen de jongens en meisjes, die niet
meer schoolplichtig zijn, en nog niet ge
vormd geweest zijn zich komen aanmelden
voor de vorming op 3i Mei
Op uw sterfbad zult
ge u nooit beklagen
uw Paschen gebon
den te hebben maar,
gij zult er wel spijt
ov;r hebben, dat .ge
BIECHT
en
COMMUNIE
verwaarloosd hebt.
En... zijt ge wel ze
ker dat ge tijd zult
hebben tot berouw
en bekeering.
zelfs niet de kleinste opoffering willen
doen, en vooral voor deze, die de perso
nen, pla tsei en vergaderingen niet willen
vluchten, welke dikwijls voor hen een®
gelegenheid van zonde waren,
Twee dingen vindt men altijd tesamen 1
zijn plicht en zijn geluk. God wacht os*
met het geluk, waar Hij eerst or zen plicht
heeft gelegd.
Ik zal kom^n s’nrchts als een di f
A's het voor deze of aanstaande
maand was, zoudt gij gereed zijn
Zijn uw zaken in orde Hebt gij
niets te herstellen? niets teiug te
geven niets te veranderen in uw
leven Doe het dan onmiddelijk.
Maak uw zaken klaar, ik zal binnen
kort terugkeeren. Houd goed uw
Paschen I
ZONDAG 4 April Beloken Paschen
Eerste der maand
GOAAIV1U1NIES1VIIS voor&lde le
den v»n den Bond van het
M Hert.
te 7 u. Gez. M is voor een bijzonder in
tentie
te 8 3o u Gez. Mis voor Jozef Leyre.
te 10 u. Hoogmis voor de parochianen.
Onder al de Missen omha’ing voor de
Katholieke scholen.
’s Namiddags te 2u Vespers en Lof,
Daarna Congregatie van O. L. Vrouw
MAANDAG 5 April
Feest van O L.Vrouw Boodschap
te 7 u. Gez. Mis van da kbaarhdd ter
eere van O.L.Vrouw v Bermhertigheid
te 8 u. Solemneele Mis met libera voer
Joannes Daems
te 8.30U. Solemneele Jaargetijde voor de
gebroeders Dek? yser
’s Avonds te 7 u. Vespers en Lof.
DINSDAG 6 April
te 7 u. Gez Mis ter eere v. ’t H.Hert dd
te 7 3o u. Kerkgangmis ter eere van O.
L. Vrouw.
te 8 u. Gez. Mis voor Désiré Vacheste.
WOENSDAG 7 April
te 7 u Gez. Mis voor Irma Storme
te 8 u. Gez, Mis voor overledenen Dv
's Avonds te 7 u. Lof en paternoster’ter
eere vas den H. Jozef.
DONDERDAG 8 April
te 7 u. Gez Mis voor Leontine Bier
vliet Moenaert, als lid der confrérie van
O. L. Vrouw van de Kapel.
te 8 u. Gez. Mis voor Seraphyn Mus
’s Avonds van 6 30 u tot 7 30 uur,
Heilig UUR van Aanbidcirg, voord"
leden van het werk der arme kerken.
VRIJDAG 9 April
te 7 u Gez. Mis v Y onne Beeuwsaert
te 8 u Gez, Jaarmis v. Maria Blommé
's Avonds te 7 u Lof en Kruisweg
ZATERDAG 10 April
te 7 u Gez. Mis voor overleden echtge-
nooten B
te 8 u Solemneele Mis voor Charlotte
Lyneel
’s Avonds te 7 u Lof en paternoster
ter eere van O.L. Vrouw
ZONDAG 11 April 2de na Paschen
te 7 u. Gez. Mis voor een bijzonder in
tentie A.V.
te 8,3o u. Ge». JA's voor Adronie Van-
daele
te o u. Hoogmis voor de Parochianen.
Ve^adering voor de Derde Ordelingen.
Oncsrpastor der week
E.H.bEPUYDT.
Zondag, BELOKEN PASCHEN, wor
den de vergaderingen der Congregatie van
O.L.Vrouw, die gedurende den H.Vasten
tijd onderbroken waren, weder hervat.
Allen, in deze wereld, hebben wij een
roeping te vervullen. Voortdurend hooren
we klagen over slechten tijd, over gelocfs-
verslapping ei zedenverwildering, o ver een
terugkeer naar vóslagen heidendom.Voor
al de christene vrouwen zijn geroepen, om
de toekomendegeslachten wederom hooger
op te helpen,
CONGREGANISTEN, daar is uwe
roeping. Zie de dienstmaagd des Heeren,
sprak de Engel tot Mar a bij de Boodschap
uit den hemel aan het zondig mer schaom,
Naar ’t voorbeeld van Maria, onze Moeder
en Meesteres, weigert tcch niet, om geen
reden, te staan in den dienst van den
Heere, en volgt regelmatig de congregatie-
vergadenngen, en bidt eiken dag uw
Congregatie - Weesgegroetje, opdat ge
trouwe en ijverige dienstmaagden moget
worden voor den Heere.
Voor vele jaren leefde in Beieren een
ieverig priester, Pater Hofrtuter met
name, die heinde en ver bekend was om
de bijzondere gave welke hij bezat om de
zondaars te raken en te bekeeren. De
waard van eene herberg, die reeds lang
een zwaar zonde npak op het harte droeg,
werd eindelijk door Gods gratie geraakt,
en voelde zich genegen om voor de zalig
heid zijner ziel wat te zorgen, en niet
langer meer te leven in het gevaar van
eeuwig verloren te gaan. Hij besloot tot
dien heiligen priester zijne toevlucht te
nemen, zadelde zijn paard, en reed naar
de stad waar hij verbleef. Doch aan de
deur van des Paters woning gekomen,
voelde hij zulke schaamte en vrees, dat hij
niet kloppen of bellen durfde. De geeste
lijke, die den ruiter bemerkt had, kwam
buiten, en zegde hem met al de liefde die
hij in zijn apostelhart voor de zondaars
gevoelde Vriend 1 gij zoudt gaarne
biechten, niet waar Kom binnen, ik zal u
met vreugde aanhooren. De waard, door
die zachte en liefderijke woorden getrof
fen, sprak eene rouwvolle biecht van
gansch zijn leven, en was van dit oogen-
blik af volkomen veranderd. Toen hij, zes
jaar daarna, op zijn sterfbed lag, zegde
hij aan zijnen pastoor, die hem door de
H H. Sacramenten totde dood bereid had
Ik verzoek u na mijn overlijden aan
Pater Hofreuter te verklaren, tot zijnen
troost en tot verheerlijking der goddelijke
genade, dat ik sedert de biecht, dieik
hem gesproken heb, aan de belofte van mij
te bekeeren en mij te beteren ten volle
getrouw ben gebleven, en dat ik in den
loop van deze zes laatste j ren, niet alleen
geene doodzonde, miar zelfs geene vrij
willige dagelijksche zonde meer bedreven
heb (Fuhlrott Materialien. 1, 349).
Van hen die zich te Epbese door de
predikatie van den H. Paulus bekeerd
hadden, leest men (Act. 19, 19I Velen
van degenen, die met verborgen kunsten
hadden omgegaan, brachten hunne boeken
te zamen. en verbrandden ze vóór allen.
En als zij daar de waarde van opgerekend
hadden, vonden zij, dat het vijftig duizend
poaden zilverlingen beliep. Dat was
waarlijk een groot geldoffer Alhoewel
zij reeds vast besloten hidden nooit meer
van dei bijgeloovigen inhoud dezer boe
ken gebruik te maken, wilden zij toch zich
zei ven straft ?n, door de vernietiging dezer
duur aangekochte schriften, en wilden zij
tevens beletten dat anderen er zich zouden
van bedienen.
Deze voorbeelden zijn zeef beschamend
vopr zoovele schijnboeteling^n van onzen
tydi die, tot voldoening hunner zondes,
Thomas was een commissie gaan doen...
Thomas was een commissie gaan doen.
De apostelen hadden de deur op een kier
opengedaan en hij was naar buiten ge
glipt. De anderen hadden de grendels
weer haastig op de deur geschoven en nu
zaten ze daar weer triestig te wachten op
iets waar ze zelf niet aan geloofden, Op
eens Vrede zij U Verschrikt sprong-
gen ze recht, angstig e.i tcch blij, de
Meesier was daar. Jezus toonde hun zijn
handen en voeten en nieuwsgierig bogen
zaover de roode wonden die als vurige
karbonkels nu brandden in zijn veiheer-
lijkt Lichaam.
Vrede zij U. sprak Jezus weer,
Zooals de Vader Mij heeft gezonden zoo
zend ook Ik U En na deze woorden
blies Hij over hen Ontvangt den H.
Geest, wier zonden gij vergeeft, hun zijn
ze vergeven wier zonden gij behoudt hun
zijn ze behouden
Toen Thomas terug kwam, was hij
verwonderd dat de apostelen zoo blij
gezind waren, ze stormden allen tegelijk
naar hem toeroepend de Meester is
hier geweest Maar Thomas haalde zijn
schouders eens op en bekeek hun mede
lijdend. Misschien dacht hij welDe
stakkers, cch arme, de schrik doet hen
curieuse dingen zien. Al hielden de
apostelen ook staan dat ze Hem echt en
waarachtig gezien hadden. Thomas geloof
de het niet. Ik moet eerst mijn vinger in
de wonde van Zijn handen kunnen leggen
en mijn hand in Zijn zijde wanneer ik dan
van dichterbij dat gezien en gevoeld heb,
dan zal ik gelooven.
Een week daarna zaten ze weer bijeen
en Thomas was ditmaal van de partij.
Plots klonk weer Vrede zij U, en
Jezus stond in hun midden. Kom, wend
de Jezus zich tot Thomas, kom met uw
vinger en zie mijn handen, en kom met
4w hand en steek ze in mijn zijde, en
wordt niet ongeloovig maar geloovig.
Nu riep Thomas niet meer van ik moet
eerst mijn vinger in de wonde leggen.
Neen, hij was op zijn knieën geschoten en
snikte Mijn Heer en mijn God. Toen
heeft Jezus ons een plwmke gegeven en
een belofte gedaan Omdat gij gezien
hebt, hi-bt ge geloofd. Zalig wie niet zagen
en toch geloofden Dat zei Jezus aan
Thomas en hij bedoelde al de katholieke
menschen met diegenen die zalig zullen
worden omdat zij geloofd hebben zonder
Christus gezien te hebben Wij hebben
geen wonderen gezien, tenminste geen
wonderen waar Jezus zelf zijn handen
uitstrekte. Want elke dag gebeuren er nog
wonderen in Zijanaam, In Lourdes sprin
gen de lammen nu nog recht, worden de
blinden weer ziende In Ierland is er een
bid jvaarisoord waar dezelfde dingen
geb u-en En elke dag, uur voor uur. elk
moment blijft hst groote wonder dat
wereld hret, voortbestaan Want wij zijn
geboren uit niets en wij blijven beslaan
door Zijn Hand, door Zijn Wil. Dat is het
groote wonder en dat alleen is al genoeg
om eeuwig in Hem te gelooven
Drukker- Uitgever
H. SocnsibDs Crasmere
Eesenstraat. 17
Postrek^n’ne -.° 624 64
Handelsregister Veurne
n° 1521
Telefoon n® 22
Get. DE DOOD.
De leering voor knechten en meisjes,
die dit jaar hunne plechtige Communie
moeten doen herbegint Woensdag ra de
Mis van 8 u. De eerecommunicanten zijn
verwacht in de Mis van 7 u. De ouders
zij 1 verzocht hierin mede te helpen om
hun kinders in hun bereiding voor de toe
wijding aan Jesus in zijn Liefdesacrament
en voor de plechtige hernieuwing van de
doopbeloften.
waren er op Witten Donderdag zooveel
H. Communies;
waren de Parochianen, ook mannen,
zoo talrijk in de nachtaanbidding;
waren er zooveel menschen in den
namiddag van Goeden Viijdag in de paro
chiekerk om dï oefening te volgen van den
H, Kruisweg, over de twee honderd,
een derde meer dan verleden jaar, meer
dan h-.t dubbel van over vier jaar
was er zooveel volk bij ’t zingen der
donkere metten op Witten Donderdag
avond
waren er zooveel H. Commuries op
den hoogdag van Paschen
was er zoo een groote menigte volk met
Paschen in de drie Missen der parochie
kerk, zulks is gemakktlijk te berekenen
met het stoelgeld
werd de Paaschtijd zoo schoon ingezet
op Palmenzondag met de Paatchcommu-
nie der jonge dochters.
De KATHOLIEKE ACTIE heeft
waarlijk goed werk gedaan, en mannen en
vrouwen mogen den Heere danken om
Zijn zeg^n over de werking.
Van al de macht welke keizers, konin*
gen en grooten op aarde bezitten, van al
de heerlijkheii die hen omringt, nemen zij
niets mede in hun graf. Daar valt vernede
ring en onmacht hua ten deele, juist gelijk
aan den armsten sterveling.
Zoo ging h:t echter niet met onzen
goddelijken Zaligmaker. De godheid, wel
ke hem gedurende zijn sterfelijk leven, en
vooral tijdens zijn bitter lijden, scheen
verlaten te hebben, nam hij met zich mede
io het grai en den derden dag stond bij,
vol heerlijkheid, daar uit op door eigen
macht om nooit meer te sterven.
Ja, Jesus Christus is waarlijk verrezen,
en zijne verrijzenis is de grondsteen onzer
hoop. Door haar en om haai,mu<t n wij
troost en vreugde gevoelen bij de gedachte
dat wij ook, zoo wij als goede Christenen
leven, op den laatsten dag glorierijk uit
uit het stof d .s grafs opstaan en herleven
zullen.
Doch welke is de voornaamste les, die
wij hoeven te trekken uit het mysterie van
dezen dag De H. Kerk verlangt, dat wij,
zoo wij het ongeluk hadden doodelijk te
zondigen, op ceze dagen tot het leven der
gratie verrijzen, gelijk Christus verrees
tot het leven der glorie.
Algemeen iizicht voor April 1937.
Voor dt katholieken, die onder
andersdenkenden verstrooid
moetenleven.
In ons Viaamsch land zijn onze paro
chies bijna o veraf o verheerschend katho
liek, zelfs in kathdieke landen zijn er
streiten of parochies, waar enkele
practiseerende katholsken onder anders
denkenden of ongelcovigen verstr. oid
wonen men denke am s mmige streken
in Frankrijk, sommije parochies in ’t
Walenland, vele streken m de Protestan-
sche landen, o,a., in Holland, Duitsch
land. Engeland, de Verenigde Staten, de
Scandinaafsche landen. Dikwijls zijn daar
te weinig priesters, te weinig kerken, te
weinig geLgenheid om katholiek 01 derwijs
te volgen, en dreigen er gsmengde huwe
lijken, geloofsverzwakking el geloofafval.
Bidden wij om licht en sterkte 'toor zulke
katholieken, o.a. ook voor vele Viaamsche
Boeren, die in menig haast ongeloovig
dorp in Frankrijk, verstrooid leven.
OPDRACHT VAN DEN DAG.
Goddelijk Hart van Jezus, ik draag U
op, door het Onbevlekt Hart va Maria,
de gebeden, de werken en het lijden van
dezen dag, toth-srstel onzerbeleedigingen,
en tot al de intenties waarvoor Gij U
onophoudelijk op onze altaren op ft^rt.
Ik draag die in bizonder op voor de
katholieken, die onder andersdenkenden
verstrooid moeten leven en opdat de
actie der goddelooken in de missie zou
Jtgenfehouden worden,
Zondag 4 April BELOKEN PASCHEN
(Quasimodo) Hoogdubbel. Gedachtenis v.
de H Isidoor, biss bel. enkerkl. Wit
Vespers van O.L.Vrouw Boodschap
Maandag 5 April
0 L. Vrouw Boodschap (Vultum tuum) Dub-
b .1 1' klas G1 lach-, van dH Viccmtius
Ferrerius, bel. Vespers van het feest Wit
Dinsdag 6 April
Van den dag (Quasimodo) Enkel, 2e gebed
van O. L Vrouw 3® gebed voor de Kerk
of de Paus (Votief en Requiemmissen zijn
toegelaten) Wit
Woensdag 7 April
Van den dag (Quasimodo) Enkel 2e en 3s
gebed als gisteren (Votief- en Requiem
missen zijn toegelaten) Wit
Donderdag 8 April
Van de dag (Quasimodo) Enkel, 2' en 3*
gebsd als Dins lag f Votief en Requiem
missen zijn toegelaten} Wit
Vrijdag 9 April
Van den dag (Quasimodo) Enkel 2* en 3e
gebed als Dinsdag (Votief en Requiemmis
zijn toegelaten) Wit
Vleeschderven
Zaterdag ïo April
O. L. Vrouw op Zaterdag (Salve) Enkel
2egebed v. d H, Geest 3’ gebed voor de
K<*rk of de Paus Wit
Votieifof Requiemmissen zijn toegelaten.
Eene goede plaats te bekomen
in den HKMEL
Wend u tot uw Pastoor. S
Degeen, die zich te groot wanen, Om
zich te vernederen.
Degeen, die zich te goed wanen, om
schuld te bekennen.
Degeen, die zich te wijs achten, om hun
dwaasheid te erkennen.
Degeen, die zich zelf vrij pleiten van
schuld, die in hun eigen oogen niet kunnen
misdoen, die zullen er niet zijn aan den
biechtstoel I
Maar dat zijn nu juist toch de vOorbeel»
der. niet 1
Zijn Paschen niet höüden, is zijn Geloof
opgeven
Zijn geloof opgeven is zijn zaligheid
prijsgeven 1
SS*
tPAROCHIEBLAD 1