der Dekenij Diksmude I Enk du lüadtttao»d«s Aan onze aarzelende broeders De Plechtige Communie Om te overwegen Koopt de Wereldbrief van Paus Pius XI te gen het Communisme. Plechtige Communie en Vorming Het Evangelie op een andere wijze verteld Goddelijke Diensten Liturgische Kalender Vijlde Jaargang io April igif Nr i5 Nu is de Paaschtijd voorbij. Nog uw Paschen niet gehouden Prijs per jaar ia fr. Prijs per maand 0,90 f. Per nummer o 25 fr, Eén druppel hemeische honig is meer waard dan alle aardsch genot. Als gij uw oogen vestigt op het kwaad, verzuim niet tevens het vele goede te be schouwen. Zooals elk jaar heeft plaats op den dag van de H. bacramentsproctssie. Die troostende en aandoénlijke tertcommunie moet als de kroon zijn op de godsdienstige onderrichting van het schoolkind, en als een plechtige geloofsbelijdenis bij het in gaan der jeugd. Jammer dat er hier in stad ouders ge vonden worden, die zulks niet begrijpen, en die niet zorgen dat hun kinders die onderrichtingen volgen in den godsdienst, om de gedachte aan hun plechtige geloofs belijdenis mede te dragen in hun verder leven. 't Gaat waarlijk al slecht genoeg in de wereld wat moet er geworden van kin ders opgeleid zonder godsdienst Vaders en moeders, voor ’t geluk van uw kinders, helpt toch mede dat zij zich ijverig en godvruchtig bereiden tot dien dag, die voor velen, een beslissende dag zal zijn in het leven. Eene groote dwa ling is het, te zeggen: alles of niets, terwijl de goddeloosheid langzamerhand alles overrompelt. In elk geval berust niet in zoo’n toe stand Dan kan onmiddelijk gevaar opleveren I Herinner U Gods woord Wees altijd bereid De dood waart rond ons, en het evenwicht van onze gezondheid is zoo wankel, zoo weinig zeker, Dat is waarheid en geen «letterkundige* of figuurlijk uitgedrukte gedachte. Dat is eiken dag beleefde en bewezene werke lijkheid. Ea dat heb ik V allemaal gezegd; Hebt ge geen tijd voor Mis, gebed, goede werken Lui stert dan Vervloekte bazigheid die u van God aftrekt (H. Bernardus) Op Dinsdag, 13 April beginnen de negen Dinsdagen ter eere van t>. Antonius van Padua. Eiken Dinsdag, vanaf 13 April tot 8 Juni 's morgens om 5,3o u. uitstelling van het Allerh. Sacrament om 6.3o u. gez. Mis ter eere van S. An tonius ’s Avonds om 8 u. Paternoster, Sermoen Lof en Lofzang. Slechts die zielen, die geheel en al zui ver zijn van alle zondesmet en vrij van zondestraf, komen in den Hemel, m. a. w. die zielen, welke na het Doopsel, niet ge zondigd hebben of welke, na gezoncigd te hebben, die zonden geheel hebben uitge boet. Niets onzuivers kan in het Rijk der Hemelen binnengaan. Wij verdienen den Hemel door lijden en zelfbeheersching. De H. Paulus zegt Door veel lijden moeten wij ingaan in het Rijk Gods Christus zegt Wie zijn leven lief heeft, die zal het verliezen doch wie het in de wereld geringschat, die zal het behouden d. w. z. wie slechts de vreugden en genie tingen der wereld najaagt, zal verloren gaan doch wie haar veracht, zal zalig worden Zo ader zelfbeheersching, geen zaligheid. Het Hemelrijk is gelijk aan een schat of een kostbare parelwie ze hebben wil, moet alles ervoor prijs geven, d. w. z. hij moet zich ontdoen van alle ongeregelde gehechtheid aan het aardsche. Groote winst verkrijgt men slechts door groote inspanning. Het Rijk der Hemelen lijdt Vervolg eerste kolom geweld. Nauw is de poort en smal de weg, die ten leven voert. Slechts hij, die snel en zonder ophouden loopt, en de overboddige kleedingstukken weipt, wint den prijs in het renp rk Om in den wedstrijd de kroon te behalen, moet men zich te voren ont houden van alles wat lichaam zou kunnen verzwakken. Wie zalig wil worden, moet martelaar worden, ten minste op onbloe dige wijzedaarom laat de Kerk op het feest van Christus’ geboorte onmiddelijk dat van den H. Stefanus volgen. Onze H. Vader Pius XI schreef een schitterende encycliek tegen het godde looss communisme. De weerklank daarvan mag niet uitsterven met het relaas onzer dagbladen. Werd ooit een encycliek ge schreven voor de massa dan is het wel deze. Maar dan moet zij ook in het bereik van de massa worden gesteld 1 Geloofsverdediging zorgde voor een vlot leesbare vertaling in een uiterst goedkoope uitgave. De stem van den Paus moet zoo ver mogelijk in Vlaanderen doordringen 1 Zondag 3o Mei de plechtigheid der Eerecommunie, en Maandag 3i Mei de plechtigheid van het Vormsel. Wie denkt niet zelfs na vele jaren geleefd te hebben, met vreugde na op dien heugelijken dag zijner eerste of Eerecommunie. Die dag is inderdaad een mijlpaal in het leven. Hij teekent het einde der kinderja ren, het intreden in de jeugd, het ontwa ken tot een meerder bewustzijn van wat men is en zijn moet. Het christen kind door degelijk gods dienstig onderricht voorbereid, door enkele dagen van ingekeerdheid gelouterd geeft zich op den dag met al de edelmoe digheid van zijn kinderhart aan den goddelijken Kindervriend en na de belof ten van zijn Doopsel hernieuwd te hebben en zich toegewijd te hebben aan de Hemelkoningen wordt door het H. Vormsel volwassen Christen mensch, door Gods genade gewapend voor den strijd, dien het om zijn geloof trouw te blijven zal moeten doorstaan. Van toen we nog maar zoo groot waren als een tafelpoot vonden we een schaap herder, een goed mensch, die kousen kon breien en lammekens op zijn schouders droeg, En allemaal hebben we een Siske of Charelke gekend die schaapherder van stiel was. Het was gewoonlijk een braaf, godvruchtig manneke en hij kon schoon onnoozel vertellen van de bosschen, de hei en de lucht. Ook zong hij oude liedjes en hij was de vriend van de kinderen en de jonge lammekens, die hij op zijn schouders droeg wanneer ze moe waren. En zoo hebben we Ons Heer ook leeren kennen, van de schoone beeldekens op school van de zuster of de onderpastoor gekregen. Daar stond Jezus op met zijn schouders en de andere schapen drumden dicht rond Hem. Er onder stond in gouden letters Ik ben de Goede Herder. En dan dachten we aan Siske of aan Charelke die ook van zijn schapen hield en ze verzorg de wanneer ze ziek waren. Dat was ons eerste begrip van Jezus’ goedheid. Ik ben de Goede Herder 1 Dat heeft Jezus op een morgen aan de Farizeers ge zegd die rond Hem stonden om Hem te vangen in zijn woorden. Ik ben de Goede Herder 1 De Goede Herder legt zijn leven af voor zijn schapen Nog pas hebben we de groote gebeurtenis mee gemaakt waar Jezus zijn leven gaf voor ons, arme schapen, om ons te redden van den wolf die duivel en zonde heet. De huurling en wie geen herder is sprak Jezus nog hij ziet den wolf komen en laat de schapen aan hun lot over en vlucht, en de wolf rooft en verstrooit de schapen. De huurling nu vlucht wijl hij een huurling is en zich om de schapen niet bekreunt. Dat zei Jezus tegen de farizeers en hoe dikwijls is dat gezegde niet bewaarheid geworden, vooral in de laatste tijden, wanneer we lezen van opstand, en moord, revolutie en plundering. Die opstandelin gen of revolutionnairen worden geleid v door eenige kopstukken die het goed kunnen zeggen, maar als het op vechten aankomt zitten ze over den grens of veilig achter het front en de schapen, de arme sukkelaars loopen naar den dood en de gevangenis, Neem b. v. die opstand te Weenen toen de loodenzich verschanst hadden in de betonnen woonkazernen die echt gewapende kasteelen waren. Ze heb ben toen gevochten met heldenmoed, er zijn veel eenvoudige arbeiders gesneuveld; en waar zaten de leiders Die zaten veilig over de grens te wachten hoe het spel zou eindigen. Dat waren huurlingen die op de vlucht sloegen toen er gevaar dreigde. In optochten en meetings loopen ze voorop maar in het gevaar zijn ze de pijp uit. Jezus heeft gezegd mijn leven leg ik af voor mijne schapen. Hij heeft er het bloe dig bewijs van gegeven op Calvarie. Maar Jezus heeft nog andere schapen die niet van dezen schaapstal zijn, d. w. z. die nog niet gedoopt zijn, nog niet in Hem geloo- ven. Maar ook deze zullen naar zijn stem luisteren, de missionarissen werken er dag en nacht voor, ze geven ook hun leven zooals de Meester het Zijne gaf. Zij trek ken naar wijd en zijd om zijn woord te verkonden. In Congo zitten ze in de tro pische hitte, bij de Eskismos wonen ze in de koude en de verschrikkelijkste ontbe ringen. In China leven ze opgejaagd en vermoord door de communisten, overal wroeten ze en door dat wroeten zal het eens worden ééa kudde, één herder. Ik wil mijn Paschen niet houden, omdat ik zekere verhoudingen niet wil opgeven... Arme vriend. Ja., dan begrijp ik UI, Neen gij moogt uw Paschen niet houden, want dan zou uw vriendinnetje X, of de van haar man gescheiden mevrouw Y, U wandelen zenden I Kleine oorzaak 1, Onberekenbare gevol gen 1 Wat zijt ge te beklagen 1. Wat een slavernij, en dat voor u die zóó dweept met vrijheid 1. Uw ziel, beroofd van de H. Communie, omdat... Gij zijt het huis waarin de dienstbo den, en welke dienstboden, den meester verslaan 1 zich En is het leven van uw ziel niet onzeglijk veel belangrijker dan het leven van uw sterfelijk lichaam. Waarom hebt gij uw Paschen niet gehouden Hebt gij geen geloof Ziet ge niet klaar Zoo Het is droevig blind te zyn.. heel droevig maar wat dan gezegd van zedelijke blindheid. Maar dat is niet uw geval. Want gij, gij bezit het geloof I Gij zijt gedoopt. Gij hebt uw God ontvangen. Gij zijt in de kerk gehuwd. Uwe kinderen krijgen godsdienstonder richt. Uwe afgestorvenen zijn kerkelijk begraven geworden. En zoo gij eens ernstig ziek werdt, dan zoudt gij ook niet willen sterven als een hond, en gij zoudt zelf om een priester vragen, Dan bedriegt ge uw zei ven. Is uwgeloof niet groot en sterk genoeg? Dat is een reden te meer om het te ver sterken. Gelooft ge werkelijk dat uw geloof vaster zal worden met u te onthouden van de Sacramenten? Gij voedt uw lichaam, en uw ziel laat ge vet hongeren. Gij zijt bezorgd om uw lichaam., om uw zaken., uw genoegens,. Neon, dat vergeet ge niet Bezorgd om uw ziel Neen 1 Want ge miskent uw ziel. Die zedelijke ziel-loosheid is abnormaal noodlottig zelfs. Uw onverschilligheid heeft daar schuld aan... en gij draagt de verantwoordelijk heid, want gij kent en beschikt over de middelen die dien toestand kunnen beëindigen. Drukker-Uitgever H. Soenen-De Craemere Eesenstraat, 17 Postrekening n°624,64 Handelsregister Veurne n° i52I Telefoon n® 22 ZONDAG 11 April 2de na Paschen te 7 u. Gez. Mis voor een bijzonder in tentie A.V. te 8,3o u. Gez. Mis voor Adronie Van- daele te 10 u. Hoogmis voor de Parochianen. Vergadering voor de Derde-Ordelingen. Onder al de Missen omhaling voor den eeredienst van den H. Jozef. ’s Namiddags te 2u., Vespers en Lof, MAANDAG 12 April te 7 u. Gez. Mis voor Irma Storme en overleden ouders te 8u. Solemneele Mis voor Charlotte Lyneel te 9,3o u. O.L.Vrouwdienst voor Justin Syoen ’s Avonds te 7 u. Lof en paternoster voor de overledenen der confréries DINSDAG i3 April te 7 u. Gez. Mis voor een bijzonder in tentie T.M te 7.3o u. Kerkgangmis ter eere van O. L. Vrouw H. te 8 u. Gez. Mis voor Désiré Vanheste. WOENSDAG 14 April Solemniteit van den H, Jozef, bescherm heilige van de H. Kerk en van het Vader land te 7 u. Gez. Mis voor Leonie Soete- Pierard, als lid der confrérie van O. L. Vrouw van de Kapel. te 7,3o u. Gez. Mis voor een bijzonder intentie A.V. te 8 u. Solemneele Mis ter eere van den H. Jozef. ’s Avonds te 7 u. Lof en paternoster ter eere van den H. Jozef. DONDERDAG i5 April te 7 u Gez. Mis voor overleden echtge- nooten R.D te 8 u. Solemneele Jaarmis voor Amand Loncze Missy en overleden huisvrouw ’s Avonds van 6 30 u. tot 7.30 uur. Heilig UUR van aanbidding. VRIJDAG 16 April te 7 u. Gez. Mis v. Y /onne Beeuwsaert te 8 u. Gez. Mis voor Henri Biervliet- Moenaert, overleden huisvrouw en fami lie 's Avonds te 7 u. Lof en Kruisweg ZATERDAG 17 April te 7 u. Gez. Mis voor overledenen echt- genooten te 8 u. Gez. Mis ter eere van O.L.Vrouw Troost in Nood uit hare kapel van Caes- kerke. ’s Avonds te 7 u. Lof en paternoster ter eere van O.L. Vrouw ZONDAG 18 April 3de na Paschen te 7 u. Gez. Mis voor al de leden van de O.L, Vrouwcongregatie te 8,3o u. Gez. Mis voor Alfons Ameel, van wege de koninklijke maatschappij Burgerkring. te xo u. Hoogmis voor de parochianen. Onderpastor der week E.H. WILLAERT. Wordt aan de gebeden der parochia- nen aanbevolen Philomene Degroote, weduwe van Jozef Vanheule, alhier overleden en te Alverin- hem begraven, en Justin Syoen, alhier overleden en maandag met O.L Vrouw- dienst van g.3o u. te begraven, beiden na ontvangen te hebben de H. Sacramenten. En gij laat dat toe Gij die misschien gezinshoofd zijt* Wellicht voelt ge de vragende blikken van uw kinderen op U gericht «Waarom houdt Vader zijn Paschen niet meer Ja 1 Waarom En zoo uw groote zoon of uw opkomend meisje het eens raadden Hij.. Zij,, die U zoo hoog achten 1 In uw plaats zou ik toch een priester gaan vinden. Men doet wel een geneesheer komen, zelfs bij wanhopige gevallen, Uw toestand is nog niet wanhopig. Ga dan knielen aan de voeten van een priester. Dat weze uw eerste daad van vernede ring en goeden wil. En dan. Men weet nooit wat, met de genade Gods, in den biechtstoel kan ge beuren Ik zal niet uitdooven wat nog smeult I Zondag 11 April 2® Zondag na Paschen (Misericordia) Half dubbel. Gedachtenis v. d. H. Leo I, paus, bel. en kerkleeraar. Vespers van den Zon dag Wit Maandag 12 April Van den dag (Misericordia) Enkel 2' gebed van O.L.Vrouw, 3‘ gebed voor de Kerk of Paus (Votief- en Requiemmissen zijn toe gelaten) Wit Dinsdag 13 April H. Hermenegildis, mart. (In virtute) Half- dubbel, 2® en 3S gebed als gisteren. (Votief en Requiemmissen zijn toegelaten), Rood Woensdag 14 April Plechtigheid v. St Jozef (Adjutor) Dubbel ie klas met oktaaf. Gedachtenis van den H. Justinus Wit Donderdag i5 April Van het oktaaf (Adjutor) Halfdubbel 2® ge bed van O, L. Vrouw 3» gebed voor de Kerk of de Paus (Votief en Requiemmis sen zijn toegelaten) Wit Vrijdag 16 April Van het Oktaaf (Adjutor) Halfdubbel, 2S en 3® gebed als gisteren (Votief- en Re quiemmissen zijn toegelaten) Wit Vleeschderven Zaterdag 17 April Van het Oktaaf (Adjutor (Halfdubbel) Ge dachtenis van den H. Anicetus, paus, 3® gebedvan O.L.Vrouw (Votief en Requiem missen zijn toegelaten). Wit Want... zoo gij nu niet kommuniceert, dan ex communikeert gij uw eigen. Gij zelf zondert U zoodoende af, van al wat zich levend noemt in de H. Kerk. Gedenk dat Kristus weleer zei Wie mijn Vleesch niet eet, en mijn Bloed niet drinkt, heeft geen leven in TPABOCHIEBLaD I SS21SMMMBB

HISTORISCHE KRANTEN

Parochieblad van Diksmuide (1933-1940) | 1937 | | pagina 1