Jlt Zondag 6 Juni Toewijding der gemeente Per- vijze aan het H. Hart en onthulling van een H. Hartebeeld. Toekomende week volledige programma Liturgische Kalender Heftig verzet bij de Protestanten. Oud wonde? grafschrift. IVog de fameuze officieele cijfers DE HOSTIE Het Doopsel werkelijk voorgesteld en beleefd. Het Evangelie op andere wijze verteld Het Parochiaal Tientje die onmetelijke, Vrijdag 28 Mei Van het Oktaaf (Cibavit) Halfdubbel, Ged. v.d. H. Augustinus, biss bel. Wit Vleeschderven Zaterdag 29 Mei Van het Oktaaf (Cibavit) Halfdub Ged. v. d. Maria-Magdalena van Pazzi, maagd. 3‘ gebed van O.L.Vrouw Wit In alles maat Nooit overdaad. Eendracht maakt macht, Tweedracht breekt kracht. Gelijkheid houwen Doet vrede bouwen. Hoe dat men ook de waarheid sluit Zij kijkt op ’t laatst het venster uit. Met somwijlen toe te geven Is mijn vriend, mijn vriend gebleven. de om- Zondag s3 Mei H. DRIEVULDIGHEID (Benedicite). Dub bel ie klas Gedachtenis van den isten Zondag na Pinksteren Vespers van het feest Wit Maandag 24 Mei Van den dag (Domire) Enkel 2e gebed A cunctis 3e gebed naar keuze Groen Dinsdag 25 Mei H. Gregorius VII, paus en bel. (Statuit) Dubbel. Gedacht, v. d. H. Urbanus, p«u» en mart. Wit Woensdag 26 Mei H Philippus Neri bel. (Caritas Dei) Dub. Gedachtenis v. d, H. Eleutherius, paus en bil. Wit Donderdag 27 Mei H. SACRAMENTSDAG (Cibavit) Dubb. i’ klas met Oktaaf Vespers van het feest Wit hun hart vierden. Ha 1 Ik geloof maar wat ik zie I Geloof dan dit I 1 Is de kleine Hostie, na twee duidend jaar levend-goddelijk genoeg Heeft Ze nu genoeg beproevingen en vervolgingen doorstaan em U te bewijzen dat U moogt gelooven Nog eens besluit dan zelf 1 I En zoo uw hart niet heelemaal verdord is. vraag dan aan den Hostie-God, dat Hij U «een beetje van Zijn Leven, van Zijn Hoop en Liefde zou meedeelen Niets anders immers kan die gave van Hem in Zijn Hostie, vervangen 1 1 A /4S Onze lezers vernamen wellicht reeds het felle protest van den evangelischen predi kant Ds. Niemoeller tegen de politiek van den nationaal socialistirchen stsat op godsdienstig gebied. Hij noemde de namen van tien protestantsche predikanten en lekken, wien het spreken verboden is van dertien menschen die uit hun parochie werden verdreven van een vrouw die in een concentratiekamp is opgesloten van een advokaat te Breslau die gevangen genomen is. Dit aantal, zoo zei de dominee, is mis schien niet zoo groot, maar erger is dat onze predikanten en geloovigen door den staat als openbare vijanden worden beschouwd en behandeld. Christus zelf wordt als openbare vijand beschouwd. De vervolging van Christenen wordt bedreven in naam van een wet die heet te zijn een wet tot bescherming van volk en staat kei vaiadan keten waaraan gij gebonden zijt. Ge moet toch weten dat geheel die wer king slechts uitgaat van «liberalen en socialisten, en gesteund wordt door god delooze bladen als de Peuple» en «Voor uit En dat zegt u allemaal niets? zie, mijnheer, ik ben geen pilaarbijter, maar ik weet toch dat dit ’n geheels geuzenboel is.En daaraan wilt ge dat ik medetyerke?! Maar, boer Verschaete, daar wordt toch ieders opinie gerespekteerd Hoe zoo, gerespekteerd Kijk, daar hebt ge zóó ’n neutrale school: 40 kinders, 3g van geloovige ouders, 1 kind van vrij, zinnige ouders... en omwille van dat één kind mag er in de klasse over God geen woord gesproken worden. Heet ge dat respekteeren van opinie En daarbij in elk geval, mijr heer de pro pagandist boer Verschafte is meteen rechtgestaan en langzaam zegt hij het zijn niet de ongeloovigen die ons moeten komen zeggen welke school voor een roomsch katho Hek geloovig kind goed is en welke slecht Aan zijn keten rammelt Due, de h nd. Door de balie verdwijnt mijnheer Van Smuide. En hij denkt aan den keten met de 5 schakels. op een kerkhof van de Yzerstreek, vóór den oorlog Hij ligt zonder ziele Pieter van de Wiele Dewyl alhoewel) Hij was Kleermaecker van stiel Hij en ha’ geen draaien Om zijn ziel aan zijn lichaam te naaien. Ende Hij was van Westende «w sender end®. Hard is het tweegevecht tusschen de nationaal socialistische en de confessio- neele school in Duitschlard. Dcchwaar de Nazis met c fficieele cijfers sehermen strijden de bit scheppen met de taal der werkelijkheid. De B sschop van Trier hield in der. dem een toespraak over den schoolst: ijd in het Saargebied en deed een krschtigen aanval op de zgn, volksraadpleging in deze zaak. Hij deelde aan zijn geloovigen mee dat in verschillende do pen er in’t gt heel geen stemming had plaats gehad. De burgemee ster li-t omreepen dat een nieuwe school zou worden ingevoerd en dat alwie daar tegen bezwaren had, ’s avonds op het gemeentehuis kon komen. Het spreekt vanzelf dat er in die condities niemand naar ’t gemeentehuis kwam om te protes- teeren. Dan werd er maar eenvoudig gepubliceerd dat de bevolking ico procent voor de nieuwe school had gestemd I In een ander dorp werd er wel een stemming gehouden en 25 procent vsn de bevolking st.mde voor de nieuwe school. De gemeenteraad die voor de katholieke school was, werd eenvoudig afgesteld en men maakte bekend,.dat heel de bevol king voor de nieuwe school was. Ten slotte zei de bisschep dat hij een heel dossier met soortgelijke feiten naar de autoriteiten had opgezor den, maar dat hij daarvan weinig resultaat verwachtte. Niettemin zeu hij zijn plicht doen er de werkelijke waarheid bekerd maken in plaats van de officieele dagblad-waar- heid (voor H. Sacramentsdag) Ik geloof maar wat ik zie. Dit was het groote woord op het ein de der voorbije eeuw Welnu, geloof dan dit, omdat ge het kunt zien. Welhaast zal het twee duizend jaar worden, dat Christus, wetende dat elk af scheid een beetje sterven is een middel zocht om dat sterven teniet te doen. Hij wilde bij de menschen blijven, zich één maken met hen. Hij vond geen eenmaking zóó inters als deze voedsel worden en zich aan ors, menschen, geven. En zonder aarzelensprak Hij degoddelijk mysterie use woorden Neemt en eet, allen, hiervan, want dit is mijn Lichaam En aanstonds daarop Dit s mijn Bloed En een kelk met het goddelijk Verlcssirgsbloed werd aan iederen apostel gegeven, Dit is een feit dat door geen enkel historicus geloochend wordt. En,Christus besloot Doet dit te mijner gedachten's Da Apostelen gehoorzaam len en cirkelgang der Hostie, die de wereld vatten zou, begon. Gods heilig Bloed had hua lippen ge wijd, welhaast rustte Zijn H. Lichaam op de tongen der discipelen, en deed spoedig zegevierende intochten is het hart der eerste Christenen. En aanstonds veropenbaarden zich won dere dingen. De Oulen hidden welwillend alle leerstellingen aanvaard. A’hene had zijn tallooze godentempels en één was gewijd aan den onbekenden god Rome was nog grootmoediger Het schonk zelf aan de grofsten der gladiatoren een eigen kapel, waar ze om het even wel ken strijdgod konden aanroepen, teneinde niet al te gauw in de arena verwurgd te worden. En dan kwam de kleine witte Hostie die overal schrik baarde. Men vertelde de meest fanatische dingen van die Hostie, en men verbood haar den doorgang. Maar toch baarde Zij haar weg Om zich te wreken ontketenden de Cse sars de wildste vervolgingen. Drie eeuwen lang werdt de grens van Judea afgesloten door ijzer en bloed. De Hostie kwam er over I De Grieksche grens liet Haar voorbij gaan 1 Doorheen de gevreesde legioenen trok Zij over de Romeinsche grenslijn het Keizerrijk binnen I I Rome, zoo machtig nochtans, werd ge dwongen zich te verlaten op de fijne schelmstreken van Julianus den Afvallige. Ze mochten niet baten 1 De Hostie zege vierde, ook in Rome. De strijd was lang en bloedig. Van Gallië uit deed Zij baar intocht in gansch Europa. Nu ééns droeg men haar in triomf in de Haar bestemde Ka'hrdralen dan weer w rdt ze verloochend, vervolgd maar immer weer drong Ze zich op. Zóó ging het eeuw aan eeuw. Nieuwe vervolgingen braken los. Een Voltaire braakte helsche laste rir gen uit De Fransche Revolutie sidderde van haat. Kerken en priesters moesten hetontgelden. Wat later be> fde Mexico onder de slagen van een Calles.. Spanje’s kerken knetteren onder de vlammen van het vijandelijk vuur Ook daar is den zegevierenden verove ringstocht der heilige witte Hostie begon nen, Maar schitterender en trillend van glorie verschijnt de goddelijke Schuilgedaante na iedere nieuwen, maar immer nuttelooze aanval. Altijd door beloert duivelsche haat de goddelijke grooi en ook haat is vinding rijk I Men heeft gepoogd, en in naam der wetenschap, de Hostie te bedelven onder een berg van uitvindingen, van boeken en encyclopediën. En wanneer het hoofdmoment gekomen was waarop het nu zou gedaan zijn dan gebeurde het eenvoudig, dat immer hernieuwd wordt de Hostie ging onge hinderd haar Zegeweg. Een n:euwe poging werd gewaagd tn men trilde van hoop toen men in naam der «VRIJHEID» den doortocht wou ver sperren: Er werd geld voortgebracht als nooit te voren en uitzonderingswetten werden in leven geroepen om tusschen Hostie en jeugd een onoverkomelijken muur op te trekken. Het gevolg? Evenals elk jaar te voren, glijdt over en door elk land den lichtstraal der duizenden communik anten oogjes, die tintelen van hemelsch geluk, omdat zij evenals hun ouders en voorou ders en gansch bun geslacht, de eerste komst van de Witte goddelijke Hostie in Voor velen bestaat het Doopsel hierin ingeschreven staan op een doopregister, in zekere sacristij sedert zooveel jaren. Wij waren er onbewust van, toen ze ons doopten maar we mogen het toch niet immer voort blijven. Toen wisten we niet wat wa ontvingen, maar, blijven we toch niet eeuwig onwetend van hetgeen we ont vangen hebben. Om lat h et Sacrament ons gegeven werd zonder ons, laten wij niet blijven leven alsof wij zonder het Sacrament waren. Na de geboorte wordt een kindje zijn moeder aangeboden straks, na het Doop sel, z.il ik het omhelzen I» Wat een schoon voorbeeld van doorvoelden christenzin. F óór hei Doopsel slechts een menschen- kind, na het Doopsel een Godskind, Aan een grijsaard in Noord-Amerika vroeg eers een missionaris, hoe cud hij was Twee jaar, ik begin maar te tellen van den dag af waarop het Doopsel mij tot kind van God maakte de tachtig jaar voordien was het maar een doodenleven Hebben wij die sedert lang gedoopt zijn, die frissche waardeering Op een avond wandelde Sint Aujustinus langs de zee al peinzend, hij dacht na over het geheim van de H. Drievuldigheid. Augustinus was een groote geest en na zijn bekeering stel Ie hij zijn wetenschap geheel in dienst van de H. Kerk. Nu wilde hij het grootste geheim, het grootste raadsel van den godsdienst oploss n ot tenmii ste tot meer klaarht id brengen. Opeens werd zijn aandacht getrokken door een klein kind dat aan het strand speelde. Het had een kuiltje gegra ven en liep vu met een schelp naar de zee, schepte water en liep naar zijn putteke om er den inhoud van zijn schelp in te gieten. Augustinus keek monkelend naar het weik van den kleine die zoo ijverig werkte om het kui'je vol te krijgen. Doch zoo rap het water er in gegoten, zoo rap was hst weer verdwenen, opgeslorpt door hit zand Maar kleine toch, zei de Heili ge even later, wat doet ge tcch Ik, antwoordde het kind wijl h t Au gustinus bezag, ik ga heel de zee in dit kuiltje scheppen Augustinus lachtte luid bij zooveel onnoozelheid Maar kleine toch, heel de zee Ziet ge dan niet dat die veel en veel te groot is om in zoo’n klein putttke te gaan Toen keek de kleine Augustinus strak in de oogen en sprak Hoe wilt gij dan met uw klein menrehenverstand de onein dige grootheid van God begrijpen Na die woorden verdween het kind en Augus tinus begreep dat het een godsgezant was, gezonden om him de verm>telheid van zijn poging te doen doorgronden Vandaag nu vieren wij de feestdag van die onbegrijpelijke grootheid, van dat on eindig geheim dat de Vader en den Zoon en de H. Geest vereenigt in een Godheid. Op de schoolbanken heeft men ons reeds verteld dat er drie personen waren en toch maar een God. Toen begrepen we er niets van en nu nog niet. Niemand zal het ooit begrijpen of dorrgronden, want het is een geheim van ons H. Geloof. Dat geheim nu is het groote struikelpuot voordeonge- loovigen Zij vinden het geloof belachelijk, want, zeggen ze het begint reeds met een tegenstrijdigheid, namelijk drie en een tegelijk. Wat moeten wij dan antwoorden Wel heel eenvoudig dit Er zijn zooveel dingen onbegrijpelijk in het leven, die boven het msnschelijk verstand gaan, die we onmo gelijk kunnen uitleggen, die we aan de macht van een oneindig-grooten God moeten toeschrijven. Wanneer die Godheid dan zelf heeft kenbaar gemaakt dat er in zijn oneindige Eenheid drie personen zijn, waarom dat niet geloofd God steekt zoo onnoemelijk ver boven ons uit dat er geen vergelijk te maken valt tusschen zijn Wezen en het onze, tusschen zijn verstand en ors verstand. Wij weten alleen zooals het Evangelie van dezen Zondag zegt, dat aan Hem alle macht op aarde en in den hemel gegeven is en dat Hij ons en iedereen gezonden heeft om alle volken te onder wijzen, hen doopend in den vaam des Va ders en des Zoons en des H. Geestes Drt is de dure plicht ons door Christus opgelegd. A’s belooning zal Hij met or s zijn al'e dagen tot het einde der wereld. 3'. Door zijn bezoeken, plant het Pa rochiaal Tientje zijn eerste bakens. Het spoort de parochianen op en bestudeert hun mentaliteit, Weldra worden nieuwe bezoeken noodzakelijk. De eene met het doel de vernomen opwerpingen te weer leggen en op een voorzichtige wijze de onwetendheid te leeren, de andere om het werk een nieuwen spoorslag te geven. In minder dan één jaar, verzamelden wij 1200 inschrijvingen, Het komt er nu op aan, deze leden minstens om het jaar te bezoe ken om hen aan hun verplichting te herin neren. Onze eerste bezoeken tot dat doel ondernomen openbaarden ons een ge trouwheid, die onze verwachting te boven ging... nog. bezoeken om nieuwe leden aan te werven. Het vraagt zooveel tijd om een parochie aldus in détail te bezoe ken en er blijven nog duizenden leden aan te werven Bezoeken ten slotte ter gelegenheid van eene of andere gezamen lijke kampagne, zooals de drie achtereen volgende, die wij aflegden in ieder gezin tor- voorbereiding van de missie. Wij heb ben de missionarissen een kleinen syllabus vam kourante opwerpingen ter hand ge- stetd zij hebben niet nagelaten ors na derhand te zeggen, met hoeveel belang stelling zij er kennis hadden van genomen. De. parochiale geestelijkheid, die onze w«:kelijksche verslagen ontvangt, ziet aan dej hand van de antwoorden, die zij vermelden, de ziel van de paroch;e voor zich leven, de ziel van onbekende parochie Ons werk leverde een onverwacht resultaat op. Wij mochten ondervinden, dat ds bezoeken van het Tientje ondernomen met een zuiver geestelijke bedoeling, een ideaal middel uitmaken, om kontakt te nemen met de parochie. Enkele kiesche vragen 1 chten algauw omtrent de samenstelling van het gezin en zijn godsdienstig peil in. Hadden wij een geschikt middel moeten uitvin den om ons volmaakt en volledig in te lichten, en aldus de parochie toe te laten op de meest doel treffende wijze hare taak als helpster en heiUgmaakster van de zielen te vervuiler, wij hadden er voorwaar geen beter kunnen uitpeinzen. Van elke ronde brachten wij een heele garve inlichtingen mede, waar, mede het kaartenbakje van het parochiaal sekretariaat ruimschoots zijn voordeel deed. Maar er is meer. Het Parochiaal Tientje streeft er immers eerst en vooral naar en bereikt dit schitterend resultaat, de parochianen te doen bidden en nog wel met een onbaatzuchtig doel, het rozen kransgebed in eer te herstellen, het ge meenschappelijk gebed, zooals het menig maal het geval was, in den huiskrirg terug in te voeren, de parochianen de mystische realiteit van de parochiale gemeenschap te doen begrijpen en beleven. Gelijk alle parochiale aktie, die in de diepte werkt, hebben de bezoeken van het k Parochiaal Tientje een onmetelijk apostolaatsterrein blootgelegd en heerlijke verwachtingen in ’t verschiet gesteld. Ook hier ontbreken de werkkrachten Mccht de- katholieke aktie in dien zin begrepen, vele zielen van goeden wil aantrekken. Wij voegen er met de redaktie van La Cité Chrétienne aan toe, keurzielen, zooals schrijfster zelve, die er niet tegen op zien zich weg te schenken aan een apostolaat, dat nederig in den schijn, in werkelijkheid zoo hooge kwaliteiten en gedegen vorming vereischt 1 G. D. K.

HISTORISCHE KRANTEN

Parochieblad van Diksmuide (1933-1940) | 1937 | | pagina 2