aq rx O s (p ai d c H. UUR B B p P ffi' 5) der- Dekenij Diksmude gr B’ (X CD Portioncula ■aajstm'Eov. ONS SCHOOLBOEKJE Ziedaar uwe Moeder p- p aq P O {X CD (W 0 0 e o Opgelet deze w»»k late Vrijd&g CD Jö O CD 3 CD a Deze Dagen %e Vlaggen uit Goddelijke Diensten ’s Avonds te 8 u. H. UUR voor alle parochianen, vereerders van het H. Hart. De kotholieke schuchterheid, aan Zee N O jx (5 fX <n f Vijfde Jaargang 3i Juli 1937 Nr 3l Kolo Prijs per iaar io fr. Prijs per maand 0,90 f. Per nummer o 25 fr, een katholiek van de daad, ook en vooral aan de see 1 Ouderwetsch We zullen zien. De eerst-komende generatie zal het uitwijzen. Onze kinderen zullen onze rechters zijn en misschien onze beulen worden. Wie het heilige verleden niet eert, zal door een onheilige toekomst onteert wor den. Laat desnoods anderen doen wat ze willen, Wy sullen doen wat wy moeten I L» ARTSj Vergeet niet dat liet II. Hert u vraagt één uur met Hem te tvaken. Drukker-Uitgever H. Soenen-Ds Craemere Eesenstraat, 17 Postrekening n° 624,64 Handelsregister Veurne n° i52I Telefoon n® 22 moeten alle vrome Diksmudelingen bidden voor twee stadsgenooten, Jozef GEE- RAERT en Michel CATTAERT, die Maandag, 2 Augusti tot priester zullen ge wijd worden. Vanaf heden Zondag middag tot Maan dag avond is volle aflaat van Portioncula te winnen voor al wie te Biecht en te Communie is geweest, de Kerk der Eerw. Paters bezoeken en daar bidt ter intentie van Zijn Heil gheid den Paus. Leaen van den Christen Vrouwenbond, Coagraganisten, toont het voorbeeld Katholieke Jeugd aan het front I Mtêloopers en naloopers vindt men altijd wanneer een schaap over de brug is, volgen de andere van zelf. Wat we nu noodig hebben, dat zijn voorloopers. Die de reis medemakan naar Banneux op Dinsdag 3 Augusti, zullen gelegenheid hebban om de H. Communie te ontvangen, en misschien ook de H. Mis te hooren, te 3,3o u. m de kapel der Eerw. Zwarte Zus ters De autobus zal van daar vertrekken te 4,3o uren naar Coriemarck om aldaar op den specialen trein te stappen te Gent foor ganseu-ï, Ha I die vrije achterlijke scholen I En ge kent het College van Diksmuide I Daar ook zat de vlag uit 1 Dat College is [aren oud I Waarom heb- ben die andere héeren niet al lang vóór den oorlog die andere school opgericht, als’t College... zoo verachterlijk is (na tuurlijk ook met hun geld, zooals ’t College dat heeft moeten doen Ij Sa als dat gesticht zóó verachter^ k s Er zijn dagen van strijd en dagen van triomf vieren. Er is zaaitijd en oogsttijd 1 De vlagen uit 1 Er was eens een minister, hij heette M. de Laveleye. Er was ce~s sen velokoers, om den heer minister publiek te bezorgen. Helaas de minister was... maar is niet meer... en de zoogezegde belangstelling voor die school groeit met den dag in de zelfde neergaande lijn... groei', o: der -éro I Maar ’t concert van de bladertjes en kef fertjes duurt voort I Rooden en blauwen zingen in koor Zwart Vlaanderen z wart, omdat het nu juist alleen de katho lieken zijn die het hebben aangepakt, op eigen kosten, met eigen risico, vakonder wijs te bezorgen aan duizenden onzer volksjongens, en aldus onze werkende klasse een onschatbare weldaad bewijzen I Zwart Vlaanderen omdat niet alleen een net van vakscholen over West-Vlaan deren gespannen werd, maar ook een net van middelbare scholen Zwart Vlaanderen omdat ons lager zelfs officieel onderwijs vergiftigd is (’t woord is van Mundeleer) met christelij ke deugdzame meesters, en omdat de kin- ders er zuchten onder de tirannij van de zwartkappige masoeurkens En als die apostelen der leekenschool (’t woord is van den socialist Missian) be ginnen voelen dat hun haring niet braadt, schamen zij zich niet in het aanschijn van vooraanstaande katholieke personaliteiten het vrij onderwijs te belagen en de mensch en, op te maken met te beweeren dat het College onderwijs tegenwoordig niet meer voldoet Dat zijn dompersscholen goed genoeg voor dat duistere zwarte Vlaande ren I Wat kennen de meesters op die scho len I En wat kennen de leerlingen daar wel 1 uiten hun catechismus En op de neu trale school leert men ook catechismus, maar daar leert men ook veel andere din gen, vele 1... Zóó voert men de propaganda 1 En er zijn, hoe zou het anders, ten slotte toch menschen die naar dien praat luiste ren, en spijtig zijn dat tr nog vrije... ach terlijke scholen zijn. Ha die vrije achterlijke scholen I Nog gehoord van Kortrijk Daar is ook een College, het Sint Amandus-college Maar kom, ook al een verachterd ge sticht I want ook te Kortrijk moest er een atheneum komen, omwille van de kennis en de wetenschap I om aan die domme kwezelarij een einde te stellen. En daar werd in den lande een niale Wedstrijd uitgeschreven waaraan, over geheel het land, door een groot aantal athenea, middelbare scholen en enkele Colleges werd deelgenomen 1 En ook dat College van Kortrijk had daaraan meegedaan, en was tegenwoordig op de plechtige prijsuitdeeling, in aanwe zigheid van den bevoegden minister. En weet ge hoe dat afgeloopen is In de Rhetorika waren 467 mededingers en 33 prijzen. 24 leerlingen van Kortrijk’s College behaalden 10 prijzen (10 van de 33) daarbij nog vier naprijzen en 5 meldingen. En’t was niet in'tlatijn niet in ’t grieksch en er werden geen vragen gesteld over., christelijke leering. 24 leerlingen 10 prijzen. De 443 andere konden er nog 23 onder mekaar verdeelen. Voor de Vierde Klas der moderne humaniora (alweer niet in 't latijn) was de uitslag even schitterend. Daar waren 969 mededingers, waaronder 16 leerlingen van Kortrijk’s College, En die 16 leerlingen brachten 7 prijzen mcê en vijf eervolle meldingen. Dat was dé wraak van het Zwarte Land Deheele wedstrijd was een triomf voor het vrij onderwijs. Op Kortrijk’s College wapperde de vlag. Op Kortrijk’s Atheneüm zat. een vlag- gestok 1 Wat al teederbeid in die laatste wilsbe schikking van het Heilig Hart, in die laatste woorden van den stervenden Jezus, gericht tot zijne heilige Moeder 1... Hij schenkt ons het Hart van Maria, zijn Moeder, dat Hart, voor ons ’n or.u tputte- lijke bron van genaden, dat Hart, vol van liefde voor alle menschen. En Hij werscht dat we Maria zouden liefhebben met ware kinderliefde 1 Ik zal uniet als weezen achterlaten zoo had Hij tot zijn apostelen gezegd. Welnu, in de orde der genade had de mensch geen moeder meer, want zijn moeder volgens de ij-,uur had hem door de erfzonde in zonde ontvangen. Welk schepsel kon ons dan nog tot het goddelijk leven verwekken, tenzij Maria, door den engel als vol van gratie en gebenedijd onder alle vrouwen begroet?... Of was Maria niet tot Moeder van den Verlosser geworden om haar Kind als effirlam op te dragen en ons, door zijn dood, tot kinderen Gods te maken O allerzuiver ste Miagd, vanaf het uur der Boodschap droegt Gij ors in uw Hart, zooals een Moeder hare kinderen draagt 1 Onder het Kruis van uwen welbeminden Zoon, het Hart door het lijdenszwaard dporboord, zult ge onze geboorte in de genade vol trekken. “Vrouw, ziedaar uw Zoon,, sprak Jezus, Joannes aanduidend als vertegenwoordiger van heel het mensch- dom, en toen werdt Gij ons tot Moeder. Zoo schonk het Heilig Hart ors in Maria een waar Moederhart, kloppend van vurige liefde voor al hare kinderen. Wie zou kunnen best ff n de vurigheid der liefde welke Miria haren Jezustoedroeg Zij beminde Hem niet enkel als haar kind, maar tevens als haar God. Met ware bovennatuurlijke liefde beminde zij Ht m, een liefde, zooals de H Bernardus het uitdrukt, hooger dan de hemelen, dieper dan de zee, en verder reikend dan het heelal. Weku, toen zij ors door Jezus’ dood tot het levr n verwekte, nam zij ons tot kludtxeü adn" iu ruil voor Jézus. Haar Hart heeft ons dus lief met de liefde die zij haar goddelijk Kind toedroeg. Steeds is haar Moederhart bereid om over ons de genaden der Verlossing uit te storten en voorden goddelijken Rechter de redding der arme zondaars te bepleiten. Ziedaar uwe Moeder van toen die woorden uit Jezus’ mond weerklonken, nam Joannes, de geliefde leerling, Maria tot zijne Moeder aan. Hij nam ze op in zijn huis, en werd voor Haar, tot op den dag harer Opneming ten hemel, de beste aller zonen. Laten we Joannes navolgen en nooit in onze liefde het Hart van Maria van Jezus’ goddelijk Hart scheiden. De heiligheid van Jezus schijnt al te hoog boven onze menschelijke zwakheid verheven. Maar Maria is louter schepsel zooals wij, ofschoon zij door hare Onbe vlekte Ontvangenis werd bevoorrecht haar allerzuiverste Hart is een trouwe spiegel die de goddelijke volmaaktheden weerkaatst. Laten we, in dien spiegel, de deugden van Jezus’ Hait nagaan om aldus, naar Maria’s voorbeeld, Jezus' nederig heid. zachtmoedigheid, gehoorzaamheid en liefde na te volgen. Gedurende heel deze Augustusmaand, die door de Kerk aan Maria’s Onbevlekt Hart werd toege wijd, zullen we haar Moederhart met betrouwen aanroepen hare macht op het Hart van Jezus en hare li.fde voor ors kennen geen grenzen. Laten we dan, naar aanbeveling van St Bernardus, aan Maria denken, Maria aanroepen in gevaren en in tegenspoed. Dat hare naam steeds op onze lippen zweve, dat de gedachte aan Haar steeds in ons hart leve. Als wij Maria volgen, blijven we op den goeden weg, als we tot Haar bidden, zullen we nooit wanhopen als Zij ons steunt, zullen we niet struike len als Zij ons beschermt, valt er niet te vreezen Zij weze ons genadig, en we zullen de haven der zaligheid, het gelukkig einde van onze aardsche reis bereiken. ZONDAG 1 Augusti ne na Sinksen COMMUNIBM1S voorslde le den vein den Bond var» het H Hert. te 7 u. Gez. Mis voor een bijzonder in tentie te 8 3o u. Gez. Mis voor Alfons Ameel, als lid der confrérie tegen godslasterin gen te 10 u. Hoogmis voor de parochianen. Onder al de Missen omha’ing voor de Katholieke scholen. ’s Namiddags te 2u. Vespers en Lof. Daarna Congregatie van O. L. Vrouw MAANDAG 2 Augustus Portioncula. te 7 u Gez. Mis voor overledenen A B. te 8 u. Gez. Mis voor overledenen F.V. te 8.3o u. Solemneele Mis voor Eerw. Heer Baert ’s Avonds te T’u. Lof en paternoster voor de overledenen der confréries DINSDAG 3 Augustus te 7u. Gez. Mis voor overledenen A.B. te 8 u. Gez. Mis voor overledenen F.V. WOENSDAG 4 Augustus te 7 u. Gez. Mis voor overledenen A B. te 8 u. Gez. Mis vooroverledenen F.V. ’s Avonds te 7u Lol en paternoster ter eere van den H. Jozef DONDERDAG 5 Augustus te 7 u. Gez. Mis voor Justin Syoen. te 7,3ou. Gez. Mis vooroverledenen FV te 8 u. Gez. Mis voor een overleden echtgenoot C, 's Namiddags Biecht vanaf 3 u. in voor bereiding tot den eersten Vrijdag. VRIJDAG 6 Augustus Berste der maand, toeffewijd aan het H. Hert. te 7 u. Gez. Mis ter eere van het H.Hert K. te 8 u. Gez. Mis voor Clementine Co- meine, als lid der confrérie van O. L. Vrouw van de Kapel ’s Avonds te 7 u. Lof, en gezang ter eere van 't H. Hert ZATERDAG 7 Augustus te 7 u. Gez. Mis voor overledenen A.B. te 8 u. Gaz. Mis voor overledenen Dv. te io u Solemneele Jaarmis voor Bastei Baert-Vanackere, gewezen burgemeester dezer stad, en voor zijn huisvrouw. ’s Avonds te 7u Lof en paternoster ter eere van O.L.Vrouw ZONDAG 8 Augustus 2de ra Sinksen te 7 u. Gez. Mis voor overledenen A.B. te 8 3o u. Gez. Mis voor Camiel Theve- lein,als lid der confrérie van O.L. Vrouw van de Kapel. te ie u. Hoogmis voor de parochianen. Onderpastor der week E.H. WILLAERT. X Wordt aan de gebeden der parochia- f nen aanbevolen Alois Theuninck, deze week alhier over leden en begraven, na ontvangen te heb ben de H Sacramenten. Wie eerbaar is heeft het recht en den plicht die eer te verdedigen. Wij zullen hier geen koene plannen ontwerpen voor de toekomst, om heel de kust te zuiveren definitief en radikaal. Enkel wijzen op een paar kleine middeltjes, die in het verleden zeer doelmatig zijn gebleken. Vqor dat we met groote processen uitpakken, kunnen we best een paar kleine procédés aanwen den. ik begin te vagen voor mijn deur. Den dag dat iedereen hetzelfde doet ligt de straat zuiver. Intusschen wacht ik niet naar mijn gebuur om te beginnen; want die wacht mij. De practijk van het leven leert, dat een goed politieagent soms meer waard is, dan een welmeenend burgermeester. En die zelfde practijk leert dat twee onnoozele eigaren soms meer vermogen op het ge moed vaa een vreedzaam politieagent, dan vlan mende protesten. Zoo verzekerde de vader- van zeven kinderen zich voor een maand de vlijtige medewerking van de openbare macht, om het strand zuiver te houden in de nabijheid van zijn kinderen. Omioopsrij Neen aanmoeèigirg I Een ander persoon hield er voor het ge val een handig zinnetje op na. Wanneer iermi id zich in de buurt al te provecant aan«telde, ging die moeder kalm en beslist vragen Mevrouw, indien u niet zinnens zijt u zelf te respecteeren, respecteer dan au mijn kinderen. Wie kan zoo’n ver zoek kwalijk opnemen U kunt het zinnetje voor de variatie omkeeren het behoudt daarbij al zijn kracht en voornaamheid. Wanneer wij katholieken dit jaar wat kordater optraden om in onze hotels onze Ti c.iten en die van onze kinderen op te eischen, dan zou het er volgend jaar, ook zonder nieuwe politieregio menten, al heel wiibeter voor staan. Bewijs dit authen tiek gevalletje. In een der voort aamste hotels te B hadden meerdere christelijke f d.l ilies hun it trek genomen. Zekeren dag verschijnen ir. het salon tweedames vreem- in onbetamelijkr? kleedij. De huis vaders wenden zich dadelijk tot den hotel- meester Mijnheer, dat w’illen we niet I» De dames werden beleefd verzocht... Het volgend jaar melden zij zich weer aan in hetzelfde hotel De hotelmeester betreurde, maar, alles was bezet. In dien alle katholieken zoo optraden, dan zouden wij volgend jaar onze hotels kennen. En ook onze badplaatsen I Of zou er dan toch aan heel ons strand niet één enkel burgermeester te vinden zijn, die zoo niet den moed, dan toch het verstand zou hebben, om absolute eerbaarheid te waarborgen op zijn gebied Zoo dat wij langs al 01 ze katholieke vereenigingen om, het slagwoord zouden kunnen propagee- renn Alle katholieke families gaan naar... Het zou geen twee jaar aanloopen, of we hadden een katholieke oaie, in de woe stijn van het heidendom. Natuurlijk zullen sommigen katholie ken zelfs dit alles erg fanatiek vinden. Voor ons is dit alles elementair gezond verstand. Wanneer anderen hun eer willen vergooien, dan is dit erg jammer, maar tenslotte hun zaak. Maar wanneer vij dan onze eer willen handhaven, als ’t u blieft, laat dit dan ook onze zatik. zijn Wij zullen niemand dwingen om ons standpunt te deelen maar vragen dan ook aan niemand de toelating om dit standpunt in te nemen. Waar anderen luidruchtig het recht op- eischen om bedorven te zijn le droit d’être corrompuin de volle maat van hun begeeren, daar behouden vij tcch wel het recht om eerbaar te zijn, in de volle maat van ons inzicht I Ik kan tenslotte niemand beletten van in de zon te zitten maar ik mag toch wel vragen dat ze uit mijn zon blijven I Wetten en reglementen zullen nooit tal rijk of duidelijk genoeg zijn, als de elemen tairste wetten van natuur en van het gewe ten vertroebeld worden. Men moetheusch geen jurist zijn, om te ontdekken dat een zwemkostuum dient om ...te zwemmen Niet in het zand, maar in het water. Men moet ook geen specialist zijn om te weten dat die beruchte zonnebaden, misschien wel 2 ten honderd om zon en gezondheid, maar zeker 98 om wat anders bedoeld zijn. Evenmin moet men beroepsmoralist zijn, noch zelfs actief lid van de V. T. B. om te constateeren dat zekere dubbelfiet- sen, veel minder op gezonde sport dan op ongezonde provocatie berekend zijn Moet men een aestheet zijn om in te zien dat bepaalde drachten en modes, niets maar dan ook niets met schoonheid of kunst of voornaamheid te doen hebben? En om dan te besluiten, kalm maar beslist«al deden ze het nu allen, ik doe daar niet aan meel» moet men toch geen krenter of fanatie» ker zijn j het "volstaat dat men eerbaar Vlaming, laat staan dan eerlijk katholiek is, Geen katholiek van beroep, maar Vervolg onder itn vorige kolom e-1 n P o 4 PAROCHIEBLAD 1

HISTORISCHE KRANTEN

Parochieblad van Diksmuide (1933-1940) | 1937 | | pagina 1