aq
rx
O
s
(p
ai
d
c
H. UUR
B
B
p
P
ffi'
5)
der- Dekenij Diksmude
gr
B’
(X
CD
Portioncula
■aajstm'Eov.
ONS SCHOOLBOEKJE
Ziedaar uwe Moeder
p-
p
aq
P
O
{X
CD
(W
0
0
e
o
Opgelet deze w»»k late Vrijd&g
CD
Jö
O
CD
3
CD
a
Deze Dagen
%e Vlaggen uit
Goddelijke Diensten
’s Avonds te 8 u. H. UUR
voor alle parochianen, vereerders
van het H. Hart.
De kotholieke schuchterheid, aan Zee
N
O
jx
(5
fX
<n
f
Vijfde Jaargang
3i Juli 1937
Nr 3l
Kolo
Prijs per iaar io fr.
Prijs per maand 0,90 f.
Per nummer o 25 fr,
een katholiek van de daad, ook en vooral
aan de see 1
Ouderwetsch We zullen zien. De
eerst-komende generatie zal het uitwijzen.
Onze kinderen zullen onze rechters zijn
en misschien onze beulen worden.
Wie het heilige verleden niet eert, zal
door een onheilige toekomst onteert wor
den.
Laat desnoods anderen doen wat ze
willen, Wy sullen doen wat wy moeten I
L» ARTSj
Vergeet
niet dat liet
II. Hert u
vraagt één
uur met
Hem te
tvaken.
Drukker-Uitgever
H. Soenen-Ds Craemere
Eesenstraat, 17
Postrekening n° 624,64
Handelsregister Veurne
n° i52I
Telefoon n® 22
moeten alle vrome Diksmudelingen bidden
voor twee stadsgenooten, Jozef GEE-
RAERT en Michel CATTAERT, die
Maandag, 2 Augusti tot priester zullen ge
wijd worden.
Vanaf heden Zondag middag tot Maan
dag avond is volle aflaat van Portioncula
te winnen voor al wie te Biecht en te
Communie is geweest, de Kerk der Eerw.
Paters bezoeken en daar bidt ter intentie
van Zijn Heil gheid den Paus.
Leaen van den Christen Vrouwenbond,
Coagraganisten, toont het voorbeeld
Katholieke Jeugd aan het front I
Mtêloopers en naloopers vindt men
altijd wanneer een schaap over de brug
is, volgen de andere van zelf.
Wat we nu noodig hebben, dat zijn
voorloopers.
Die de reis medemakan naar Banneux
op Dinsdag 3 Augusti, zullen gelegenheid
hebban om de H. Communie te ontvangen,
en misschien ook de H. Mis te hooren, te
3,3o u. m de kapel der Eerw. Zwarte Zus
ters De autobus zal van daar vertrekken
te 4,3o uren naar Coriemarck om aldaar
op den specialen trein te stappen te Gent
foor ganseu-ï,
Ha I die vrije achterlijke scholen I
En ge kent het College van Diksmuide I
Daar ook zat de vlag uit 1
Dat College is [aren oud I Waarom heb-
ben die andere héeren niet al lang vóór
den oorlog die andere school opgericht,
als’t College... zoo verachterlijk is (na
tuurlijk ook met hun geld, zooals ’t College
dat heeft moeten doen Ij
Sa als dat gesticht zóó verachter^ k s
Er zijn dagen van strijd en dagen van
triomf vieren.
Er is zaaitijd en oogsttijd 1
De vlagen uit 1
Er was eens een minister, hij heette M.
de Laveleye.
Er was ce~s sen velokoers, om den heer
minister publiek te bezorgen.
Helaas de minister was... maar is niet
meer... en de zoogezegde belangstelling
voor die school groeit met den dag in de
zelfde neergaande lijn... groei', o: der -éro I
Maar ’t concert van de bladertjes en kef
fertjes duurt voort I Rooden en blauwen
zingen in koor Zwart Vlaanderen
z wart, omdat het nu juist alleen de katho
lieken zijn die het hebben aangepakt, op
eigen kosten, met eigen risico, vakonder
wijs te bezorgen aan duizenden onzer
volksjongens, en aldus onze werkende
klasse een onschatbare weldaad bewijzen I
Zwart Vlaanderen omdat niet alleen
een net van vakscholen over West-Vlaan
deren gespannen werd, maar ook een net
van middelbare scholen
Zwart Vlaanderen omdat ons lager
zelfs officieel onderwijs vergiftigd is
(’t woord is van Mundeleer) met christelij
ke deugdzame meesters, en omdat de kin-
ders er zuchten onder de tirannij van de
zwartkappige masoeurkens
En als die apostelen der leekenschool
(’t woord is van den socialist Missian) be
ginnen voelen dat hun haring niet braadt,
schamen zij zich niet in het aanschijn van
vooraanstaande katholieke personaliteiten
het vrij onderwijs te belagen en de mensch
en, op te maken met te beweeren dat het
College onderwijs tegenwoordig niet meer
voldoet Dat zijn dompersscholen goed
genoeg voor dat duistere zwarte Vlaande
ren I Wat kennen de meesters op die scho
len I En wat kennen de leerlingen daar wel
1 uiten hun catechismus En op de neu
trale school leert men ook catechismus,
maar daar leert men ook veel andere din
gen, vele 1...
Zóó voert men de propaganda 1
En er zijn, hoe zou het anders, ten slotte
toch menschen die naar dien praat luiste
ren, en spijtig zijn dat tr nog vrije... ach
terlijke scholen zijn.
Ha die vrije achterlijke scholen I
Nog gehoord van Kortrijk Daar is ook
een College, het Sint Amandus-college
Maar kom, ook al een verachterd ge
sticht I want ook te Kortrijk moest er een
atheneum komen, omwille van de kennis
en de wetenschap I om aan die domme
kwezelarij een einde te stellen.
En daar werd in den lande een
niale Wedstrijd uitgeschreven waaraan,
over geheel het land, door een groot aantal
athenea, middelbare scholen en enkele
Colleges werd deelgenomen 1
En ook dat College van Kortrijk had
daaraan meegedaan, en was tegenwoordig
op de plechtige prijsuitdeeling, in aanwe
zigheid van den bevoegden minister.
En weet ge hoe dat afgeloopen is
In de Rhetorika waren 467 mededingers
en 33 prijzen. 24 leerlingen van Kortrijk’s
College behaalden 10 prijzen (10 van de 33)
daarbij nog vier naprijzen en 5 meldingen.
En’t was niet in'tlatijn niet in ’t grieksch
en er werden geen vragen gesteld over.,
christelijke leering.
24 leerlingen 10 prijzen.
De 443 andere konden er nog 23 onder
mekaar verdeelen. Voor de Vierde Klas
der moderne humaniora (alweer niet in 't
latijn) was de uitslag even schitterend.
Daar waren 969 mededingers, waaronder
16 leerlingen van Kortrijk’s College, En
die 16 leerlingen brachten 7 prijzen mcê en
vijf eervolle meldingen.
Dat was dé wraak van het Zwarte
Land Deheele wedstrijd was een triomf
voor het vrij onderwijs.
Op Kortrijk’s College wapperde de vlag.
Op Kortrijk’s Atheneüm zat. een vlag-
gestok 1
Wat al teederbeid in die laatste wilsbe
schikking van het Heilig Hart, in die
laatste woorden van den stervenden
Jezus, gericht tot zijne heilige Moeder 1...
Hij schenkt ons het Hart van Maria, zijn
Moeder, dat Hart, voor ons ’n or.u tputte-
lijke bron van genaden, dat Hart, vol van
liefde voor alle menschen. En Hij werscht
dat we Maria zouden liefhebben met ware
kinderliefde 1
Ik zal uniet als weezen achterlaten
zoo had Hij tot zijn apostelen gezegd.
Welnu, in de orde der genade had de
mensch geen moeder meer, want zijn
moeder volgens de ij-,uur had hem door
de erfzonde in zonde ontvangen. Welk
schepsel kon ons dan nog tot het goddelijk
leven verwekken, tenzij Maria, door den
engel als vol van gratie en gebenedijd
onder alle vrouwen begroet?... Of was
Maria niet tot Moeder van den Verlosser
geworden om haar Kind als effirlam op
te dragen en ons, door zijn dood, tot
kinderen Gods te maken O allerzuiver
ste Miagd, vanaf het uur der Boodschap
droegt Gij ors in uw Hart, zooals een
Moeder hare kinderen draagt 1 Onder het
Kruis van uwen welbeminden Zoon, het
Hart door het lijdenszwaard dporboord,
zult ge onze geboorte in de genade vol
trekken. “Vrouw, ziedaar uw Zoon,,
sprak Jezus, Joannes aanduidend als
vertegenwoordiger van heel het mensch-
dom, en toen werdt Gij ons tot Moeder.
Zoo schonk het Heilig Hart ors in Maria
een waar Moederhart, kloppend van
vurige liefde voor al hare kinderen. Wie
zou kunnen best ff n de vurigheid der
liefde welke Miria haren Jezustoedroeg
Zij beminde Hem niet enkel als haar kind,
maar tevens als haar God. Met ware
bovennatuurlijke liefde beminde zij Ht m,
een liefde, zooals de H Bernardus het
uitdrukt, hooger dan de hemelen, dieper
dan de zee, en verder reikend dan het
heelal. Weku, toen zij ors door Jezus’
dood tot het levr n verwekte, nam zij ons
tot kludtxeü adn" iu ruil voor Jézus. Haar
Hart heeft ons dus lief met de liefde die zij
haar goddelijk Kind toedroeg. Steeds is
haar Moederhart bereid om over ons de
genaden der Verlossing uit te storten en
voorden goddelijken Rechter de redding
der arme zondaars te bepleiten.
Ziedaar uwe Moeder van toen die
woorden uit Jezus’ mond weerklonken,
nam Joannes, de geliefde leerling, Maria
tot zijne Moeder aan. Hij nam ze op in zijn
huis, en werd voor Haar, tot op den dag
harer Opneming ten hemel, de beste aller
zonen. Laten we Joannes navolgen en
nooit in onze liefde het Hart van Maria
van Jezus’ goddelijk Hart scheiden.
De heiligheid van Jezus schijnt al te
hoog boven onze menschelijke zwakheid
verheven. Maar Maria is louter schepsel
zooals wij, ofschoon zij door hare Onbe
vlekte Ontvangenis werd bevoorrecht
haar allerzuiverste Hart is een trouwe
spiegel die de goddelijke volmaaktheden
weerkaatst. Laten we, in dien spiegel, de
deugden van Jezus’ Hait nagaan om aldus,
naar Maria’s voorbeeld, Jezus' nederig
heid. zachtmoedigheid, gehoorzaamheid
en liefde na te volgen. Gedurende heel
deze Augustusmaand, die door de Kerk
aan Maria’s Onbevlekt Hart werd toege
wijd, zullen we haar Moederhart met
betrouwen aanroepen hare macht op het
Hart van Jezus en hare li.fde voor ors
kennen geen grenzen.
Laten we dan, naar aanbeveling van St
Bernardus, aan Maria denken, Maria
aanroepen in gevaren en in tegenspoed.
Dat hare naam steeds op onze lippen
zweve, dat de gedachte aan Haar steeds
in ons hart leve. Als wij Maria volgen,
blijven we op den goeden weg, als we tot
Haar bidden, zullen we nooit wanhopen
als Zij ons steunt, zullen we niet struike
len als Zij ons beschermt, valt er niet te
vreezen Zij weze ons genadig, en we
zullen de haven der zaligheid, het gelukkig
einde van onze aardsche reis bereiken.
ZONDAG 1 Augusti ne na Sinksen
COMMUNIBM1S voorslde le
den vein den Bond var» het
H Hert.
te 7 u. Gez. Mis voor een bijzonder in
tentie
te 8 3o u. Gez. Mis voor Alfons Ameel,
als lid der confrérie tegen godslasterin
gen
te 10 u. Hoogmis voor de parochianen.
Onder al de Missen omha’ing voor de
Katholieke scholen.
’s Namiddags te 2u. Vespers en Lof.
Daarna Congregatie van O. L. Vrouw
MAANDAG 2 Augustus
Portioncula.
te 7 u Gez. Mis voor overledenen A B.
te 8 u. Gez. Mis voor overledenen F.V.
te 8.3o u. Solemneele Mis voor Eerw.
Heer Baert
’s Avonds te T’u. Lof en paternoster
voor de overledenen der confréries
DINSDAG 3 Augustus
te 7u. Gez. Mis voor overledenen A.B.
te 8 u. Gez. Mis voor overledenen F.V.
WOENSDAG 4 Augustus
te 7 u. Gez. Mis voor overledenen A B.
te 8 u. Gez. Mis vooroverledenen F.V.
’s Avonds te 7u Lol en paternoster
ter eere van den H. Jozef
DONDERDAG 5 Augustus
te 7 u. Gez. Mis voor Justin Syoen.
te 7,3ou. Gez. Mis vooroverledenen FV
te 8 u. Gez. Mis voor een overleden
echtgenoot C,
's Namiddags Biecht vanaf 3 u. in voor
bereiding tot den eersten Vrijdag.
VRIJDAG 6 Augustus
Berste der maand, toeffewijd
aan het H. Hert.
te 7 u. Gez. Mis ter eere van het H.Hert
K.
te 8 u. Gez. Mis voor Clementine Co-
meine, als lid der confrérie van O. L.
Vrouw van de Kapel
’s Avonds te 7 u. Lof, en gezang ter eere
van 't H. Hert
ZATERDAG 7 Augustus
te 7 u. Gez. Mis voor overledenen A.B.
te 8 u. Gaz. Mis voor overledenen Dv.
te io u Solemneele Jaarmis voor Bastei
Baert-Vanackere, gewezen burgemeester
dezer stad, en voor zijn huisvrouw.
’s Avonds te 7u Lof en paternoster
ter eere van O.L.Vrouw
ZONDAG 8 Augustus 2de ra Sinksen
te 7 u. Gez. Mis voor overledenen A.B.
te 8 3o u. Gez. Mis voor Camiel Theve-
lein,als lid der confrérie van O.L. Vrouw
van de Kapel.
te ie u. Hoogmis voor de parochianen.
Onderpastor der week
E.H. WILLAERT.
X Wordt aan de gebeden der parochia-
f nen aanbevolen
Alois Theuninck, deze week alhier over
leden en begraven, na ontvangen te heb
ben de H Sacramenten.
Wie eerbaar is heeft het recht en den
plicht die eer te verdedigen. Wij zullen
hier geen koene plannen ontwerpen voor
de toekomst, om heel de kust te zuiveren
definitief en radikaal. Enkel wijzen op een
paar kleine middeltjes, die in het verleden
zeer doelmatig zijn gebleken. Vqor dat we
met groote processen uitpakken, kunnen
we best een paar kleine procédés aanwen
den. ik begin te vagen voor mijn deur. Den
dag dat iedereen hetzelfde doet ligt de
straat zuiver. Intusschen wacht ik niet
naar mijn gebuur om te beginnen; want
die wacht mij.
De practijk van het leven leert, dat een
goed politieagent soms meer waard is, dan
een welmeenend burgermeester. En die
zelfde practijk leert dat twee onnoozele
eigaren soms meer vermogen op het ge
moed vaa een vreedzaam politieagent, dan
vlan mende protesten. Zoo verzekerde de
vader- van zeven kinderen zich voor een
maand de vlijtige medewerking van de
openbare macht, om het strand zuiver te
houden in de nabijheid van zijn kinderen.
Omioopsrij Neen aanmoeèigirg I
Een ander persoon hield er voor het ge
val een handig zinnetje op na. Wanneer
iermi id zich in de buurt al te provecant
aan«telde, ging die moeder kalm en beslist
vragen Mevrouw, indien u niet zinnens
zijt u zelf te respecteeren, respecteer dan
au mijn kinderen. Wie kan zoo’n ver
zoek kwalijk opnemen U kunt het zinnetje
voor de variatie omkeeren het behoudt
daarbij al zijn kracht en voornaamheid.
Wanneer wij katholieken dit jaar wat
kordater optraden om in onze hotels onze
Ti c.iten en die van onze kinderen op te
eischen, dan zou het er volgend jaar, ook
zonder nieuwe politieregio menten, al heel
wiibeter voor staan. Bewijs dit authen
tiek gevalletje. In een der voort aamste
hotels te B hadden meerdere christelijke
f d.l ilies hun it trek genomen. Zekeren dag
verschijnen ir. het salon tweedames vreem-
in onbetamelijkr? kleedij. De huis
vaders wenden zich dadelijk tot den hotel-
meester Mijnheer, dat w’illen we niet I»
De dames werden beleefd verzocht... Het
volgend jaar melden zij zich weer aan in
hetzelfde hotel De hotelmeester betreurde,
maar, alles was bezet.
In dien alle katholieken zoo optraden,
dan zouden wij volgend jaar onze
hotels kennen.
En ook onze badplaatsen I Of zou er
dan toch aan heel ons strand niet één
enkel burgermeester te vinden zijn, die
zoo niet den moed, dan toch het verstand
zou hebben, om absolute eerbaarheid te
waarborgen op zijn gebied Zoo dat wij
langs al 01 ze katholieke vereenigingen om,
het slagwoord zouden kunnen propagee-
renn Alle katholieke families gaan
naar...
Het zou geen twee jaar aanloopen, of
we hadden een katholieke oaie, in de woe
stijn van het heidendom.
Natuurlijk zullen sommigen katholie
ken zelfs dit alles erg fanatiek vinden.
Voor ons is dit alles elementair gezond
verstand. Wanneer anderen hun eer willen
vergooien, dan is dit erg jammer, maar
tenslotte hun zaak. Maar wanneer vij dan
onze eer willen handhaven, als ’t u blieft,
laat dit dan ook onze zatik. zijn Wij zullen
niemand dwingen om ons standpunt te
deelen maar vragen dan ook aan niemand
de toelating om dit standpunt in te nemen.
Waar anderen luidruchtig het recht op-
eischen om bedorven te zijn le droit
d’être corrompuin de volle maat van
hun begeeren, daar behouden vij tcch wel
het recht om eerbaar te zijn, in de volle
maat van ons inzicht I Ik kan tenslotte
niemand beletten van in de zon te zitten
maar ik mag toch wel vragen dat ze uit
mijn zon blijven I
Wetten en reglementen zullen nooit tal
rijk of duidelijk genoeg zijn, als de elemen
tairste wetten van natuur en van het gewe
ten vertroebeld worden. Men moetheusch
geen jurist zijn, om te ontdekken dat een
zwemkostuum dient om ...te zwemmen
Niet in het zand, maar in het water. Men
moet ook geen specialist zijn om te weten
dat die beruchte zonnebaden, misschien
wel 2 ten honderd om zon en gezondheid,
maar zeker 98 om wat anders bedoeld
zijn. Evenmin moet men beroepsmoralist
zijn, noch zelfs actief lid van de V. T. B.
om te constateeren dat zekere dubbelfiet-
sen, veel minder op gezonde sport dan op
ongezonde provocatie berekend zijn Moet
men een aestheet zijn om in te zien dat
bepaalde drachten en modes, niets maar
dan ook niets met schoonheid of kunst of
voornaamheid te doen hebben? En om dan
te besluiten, kalm maar beslist«al deden
ze het nu allen, ik doe daar niet aan meel»
moet men toch geen krenter of fanatie»
ker zijn j het "volstaat dat men eerbaar
Vlaming, laat staan dan eerlijk katholiek
is, Geen katholiek van beroep, maar
Vervolg onder itn vorige kolom
e-1
n
P
o
4
PAROCHIEBLAD 1