Ouders, zorgt dat uwe Kin deren ge- durende devacantie 's morgens (ie H. &lis Dij wonen en te Com» muniegaan Waken en bidden OÏÏS SCHOOLBOEKJE Cinema Wilgwndljte Heropening De veiligheidsklep Onze Kring Dlksmulde Christenen Menschen zullen de bedevaarders inlichten over de uren der H. Missen. Niemand mag immers de Zondagmis verzuimen. Naar Diksnouide in tandem ■ahgelie op andere wijze verteld Het Evangelie voorde mannen zonder zorg Goddelijke Diensten In de Parochiekerk Vijlde Jaargang Telefoon Span]» S®vllla Te Sevilla overleed in zijn paleis de aartsbisschop, Kardinaal Eustaquio Illundain Y Estaban na een korte ziekte. De kardinaal was eigenlijk nooit heelemaal hersteld van de gevolgen van de vier vreeselijke dagen toen hij als gevangene den strijd bijwoonde tussehen de nationalen en de rooden om het bezit van de stad, en toen hij van op de daken van zijn paleis twaalf van zijn kerken in rossen gloed zag staan door den godsdiensthaat van de rooden. Dit waren voor den kerkvoogd werkelijk de uren van de beproeving en ze hebben hem neerge veld. Prijs per jaar io fr. Prijs per maand 0,90 f. Per nummer o 25 fr, Mgr Mermillod, bisschop van Geneve, in Zwitserland, was nog eenvoudig onderpastoor in die groote stad, toen hij Catechismusles gaf aan het dochtertje van een tooneelspeelster. Eens kwam hij bij haar aanbellen, werd binnengeleid en stond vóór een hem vreemd gezelschap zangers en zangeressen, tooneelspelers en tooneeispeelsters. Bij het intreden van den priester, wareu die wat onthutst. Maar weldra namen ze hun gemak één onder hen richtte zich spottend tot den geestelijke en sprak Eerwaarde, zeudt ge ons niet kunnen zeggen waartoe de biecht dient En op datzelfde oogenblik gleed daar, op het meer, zuchtend en fluitend, een kolossaal stoomschip voorbij Waartoe de bit cht dient, mijnheer De biecht is de veiligheidsklep van het menschelijk hart 1 Soms is de drukking•ta-storieda den-ketel, en de ketel moet springen 1 Ze vliegt opïn, de overvloed van damp ontsnapt in de lucht en menschonlevens zijn gespaard! Ook in het menschelijk hart is soms te veel pressie. Daar is te veel spijt, te veel ontevredenheid, te veel vrees, misschien teveel wroeging! En dat arme hart moet springen 1 Doch neen God heeft er in voorzien Dat hart zal den overvloed van zijn leed ia een ander hart overstorten, het zal zich ontlasten en misschien wor den menschenlevens gered De biecht is de veiligheidsklep van het menschelijk hart I Na die woorden ontstond er weer wat verlegenheid maar ze verdween, men viel aan ’t praten en de priester nam da gelegenheid te baat, om zich te verwij le ren. Des avonds werd bij hem aangebeld. Een nog jonge vrouw werd binnengeleid en zei Eerwaarde, dezen middag hebt ge voor mij gesproken! Ik was jong, ik was schoon, ik had een prachtige stem. Overal werd ik toegejuicht, met bloemen overladen. Mijn stem is gebroken waar ik optreed word ik uitgefl aten, ik ben ver laten. Ik had genoeg van het leven en wil de er dezen avond een einde aan maken met mij in het meer te werpen. Gij hebt mij een anderen weg aangetoond ik wil dien beproeven, ik wil biechten. De priester bereidde het arme meisje voor tot de biecht, zij deed een rechtzin nige belijdenis en met de absolutie daalde in haar hart neer die sterkte, die soms zoo noodig is om den zwaren last van het leven te dragen. op Zondag 29 Oogst te 3 uur en te 8 uur, Maandag 3o en Dinsdag 3i Oogst te 8 u. Twéé Hoofdfilmen Als eerste film Robin des bois d Eldorado met WARNER BASTER. VoorafJOURNAL en als 2de hoofdfilmi iapitein Janvier met Shirley Temple Ouders, zorgt toch voor uwe kinders onder de v.Hofdagen Ge weet genoeg dat dan grooter gevaar dreigt voor hun zielen, door nietsdoenerij en al te groote vrijheid, door slechte gezellen, en door slechte voorbeelden, die zij overal ontmoeten. Weet dan waar ze loopen met wie ze spelen, waarover ze spreken. Zorgt dat ze bidden ’s morgens en ’s avonds, dat ze hun 3 wees-gegroeten niet verget-n, dat ze aan tafel het kruisteeken en het geb-.-d niet verwaarloozen. Geef, ’t voorbeeld van godvruchtigheid hoe wijs en hoe schoon in de oogen van den Heer, de ouders die 's morgens met hun kinders ter kerk gaan om de H. Mis bij te wonen en de H, Communie te ont vangen. Hoe verdienstelijk en geruststel lend voor vader en moeder, de kinders het vacontiepatronaat te doen volgen, niet enkel in den namiddag voor spel en ver maak, doch ook ’s morgens voor Mis en Communie. Ouders zorgt voor uwe kleinen n° 22 Geen gfootef eat voor een ffiensch dan op* giaomen te zijn in den schoot mijner Kerk» Nederland De Haag Dat de katholieken op alle gebied van het intel lectueels leven flink werk verrichten is een bewering die niet eens meer moet bewezen worden, doch door de feiten van eiken dag overvloedig wordt bevestigd. Zoo bij het groot internationaal Juristencongres in Den Haag. Dit werd belegd door de In ternationale Kamer voor vergelijkende rechtsstudies en bevatte een afdeeling voor de studie van het kerkelijk recht. Deze afdeeling was in twee deelen gesplitst de eerste behandelde de sociale ideeën bevat in den codex van het kerkelijk recht, ter wijl de tweede voor onderwerp had de studie van de problemen opgewprpen over de verlovind en andere moderne problemen De zittingen werden bijgewoond door d® beste katholieke juristen, waaronder pro fessoren va 3 het groot instituut voor de beide rechten te Rome en van andere vooraanstaande katholieke universiteiten. Een bewijs te meer de katholieken zijn dompers die niet meer weten als gebeden prevelen en in fabels geloovea» Samen reden ze naar huis terug. Hun vesthoeken sloegen trager de maat, omdat hun beenen niet meer mede wilden, en de tongen bleven ook in hun kotjes. Maar niet zoodanig lat g 1 ’t Is toch schoone geweest, dien beê vaart, en zooveel volk sprak Staf. En zeggen dat dit begonnen is met enkelen, een handvol soldaten, moeders weduwen en kinderen die gingen bidden op het graf van hen, die ze lief hadden, van hem die vertrok en nooit weerkeerde. Maar nu is het de opmarsch van gansch een volk, heel Vlaanderen dat gaat neer knielen, evenals vroeger op Groeninghe4 onder een groot kruis met een schoone leuze, zoo vol van zinnebeelden. Ja, die Yzsrbedevaart heeft een schoone geschiedenis Miel, je moet daar wat meer over vertellen als ’t past, want 'k ben zot van geschiedenis. Mijn jongens doen me somtijds luisteren met open mond wanneer ze lezen of vertellen van den Gul den Sporenslag, ’k Heb het reeds twintig maal gehoord, en ben het nog niet moe hoe de Vlamingen van i3o2 daar neerkniel den, de aarde kusten, en er wat in den mond namen hoe ze daar misse hoorden, hun biecht spraken en communiceerden Mijn twee zonen kennen hun geschiedenis op hun duim. Ze hadden er ook den eer- s:en prijs in met ’t groot verlof, en ze zijn er op gevierd om nog en 't wat nieuws bij te leeren, nu dat ze verder gaan leeren En waar gaan ze Naar de middelbare school van... Hm zei Miel, die middelbare school is neutraal, en ik vrees dat ze daar van de geschiedenis een qeschiedenisje zullen maken naar de mode, 't kan niet anders 1 Leg uit, Miel 1 Zeker, omdat de neutrale school in vakken zooals geschiedenis geen gewag maken mag van godsdienst, juist alsof geschiedenis en godsdienst aan elkaar vreemd zijn. Doe alles weg uit de geschie denis wat met godsdienst in verband staat, en je hebt een aftreksel van de geschiede nis, je hebt een geraamte over zonder vleesch noch bloed, noch ziel Leg uit I Hoe wordt de geschiedenie aange* leerd op de neutrale school Ze leert wel over de beschaving van ons land onder de 7* eeuw maar ze verzwijgt dat ons volk leerde werken en winnen onder invloed van de kloosters de slaver nij verdween, maar zé vergeet te zeggen dat dit menschwaardiger bestaan der sla- vêü een gevolg was van het verspreideti tan de Christelijke kering die leert dat alk Staf en Mielten, twee geburen uit een straatje zonder ende, reden naar den Yzer- bedevaart. En ’t was te nog op ’n tandem 1 Stiften had ’n splinternieuwen gekocht voor z’n twee zonen die met het nieuwe schooljaar over ent-weer naar de middel bare school zouden rijden. Maar Staf en Miel zouden den tandem vandaag instal- leeren. En 't was curieus om zien die twee venten op den tandem, hun fladde rende vesthoeken de mate slaande bij het rytmisch beenenspel van op en neer En je moet niet peinzen dat het bucht was,die tandem, absoluut niet ’t blonk al wat er aan was, en de wielen zongen hun baan- liedje op den harden macadamws.£ ouder den krachtigen tred van twee paar voeten. Staf en Mielten hebben er zuiver deugd van gehad, zoo’n pak van volk bij elkaar te zien, volk met dezelfde sprake, ’t zelfde karakter dezelfde godsdienstige eerbied en dezelfde Vlaamsche leute. Staf vooral heeft er een aan dood gedaan om te zingen én misgezangen, én vlaam sche liederen, 't Is waar, 't Credo bleef hem somtijds wat in den mond haperen en ’t gebeurde dan dat een woord lijk uit zijn mond niet wildé komen, bij zooverre dat hij zich haasten moest om z’n achterstel bij de andere bedevaarders in te halen. Maar kom, de intentie maakt het werk en Staf meende het goed En toen ’t Zijn weiden als wiegende zeeën aan de beurt kwam schoot Staf’s stemme den oppergaai af tussehen al de andere omstaanders, bij zooverre dat Mielten hem ter zijde een duw gaf, en in ’t oor vezelde Zoo luide niet, ze kijken allemaal naar u Maar Staften gebaarde van geen eentje, ’t Was waarlijk en ’t wat te zeggen aan de Vlaam sche Leeuw Voorzeker kon leeuwenge- brul Staf’s stemme in kracht niet evenaren. ’t Was tijd dat de plechtigheid gedaan was Stat en kon niet meer en met droge keel troonde hij Mielten een café binnen, waar ’t Vlaamsche bier een weldoenden invloed uitoefende op de stembanden van Staf. Ik vil wedden, dat van de honderd men scheedie het Evangelie van dezen Zondag lezer., de helft zal zeggen «Wat is dat nu raogëji wij dan niet meer voor onzen boter ham morgen Dat zullen ze zeggen om dat niets van het Evangelie verstaan hebb-ic, of lie ver niet heelemaal Ze hebben het afet vast. W /meer ge dat Evangelie op het eerste zichteest vindt ge daar kurieuze dingen. Ons fleer begint met te zeggen, dat nie- manc twee heeren kan dienen, want hij zal ofwalde eerste aanhangen en den tweede verachten, ofwel den eersten haten en den tweeden beminnen. Dat is zoo klaar als pompwater want ge kunt niet met volle goestjng tegen den eersten ja zeggen en tegeróden tweeden neen. Gij kunt God niet dienen en den mammon. Mammon is een schoon woord voor geld. Nu gooit Jezus het ever een anderen boog en Hij begint over den boterham. Zoo zegt Hij Weest niet bezorgd voor uw leven wat gij zult eten, noch voor uw lichaam, waarmede gij u kkeden zult. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam niet meer dan de kleeding Ziet de vogelen des hemels, zij zaaien noch zij maaien en verzamelen niet in schuren, en uw Hemelsche Vader vosdt ze. Zijt gij niet veel meer dan zij Beschouwt de leliën des velds hoe zij groeidu zij arbeiden en spinnen niet. En toch zeg ik U dat zelfs Salomon in al zijn heerlijkheid niet gekleed was als een van de je- Als God nu het veldgewas dat heden groeit en morgen in den oven verbrandt word4 kleedt, hoeveel te meer dan U, klein gHoovigen. Wees dus niet bezorgd, zeggend Wat zullen wij eten, of waar mede rullen wij ons kleeden Uw Vader imine -weet dat gij dat alles noodig hebt. Zoek. érst het rijk Gods en zijn gerechtig heid efc dat alles zalU tosgegeven worden. Zoo sprak Jezus en veel menschen verstaan dat n-fet. De ongeloovigen lachen eens met dit verhaaltje en z. ggen Ga maar met u- r-x-eu o^er ejkaar zitten zult zien wat er var. komt. Maar dat bedoelde Jezus ook niet. Hij sprak over die menschen die er alleen maar op uit zijn om gejd te verdienen. Die re kenen alleen maar, aan iets anders denken zij niet. In de jacht naar het geld loopen ze hun ziel voorbij. Ons Heer bedoelde al leen dit God zorgt voor de onnoozele vogels die op straat hun voedsel vinden, Hij steekt de bloemen in een prachtig ko stuum, dat zijn allemaal onredelijke wezens die, bij den mersche vergeleken niets zijn, en dan zou Hij de menschen, de meesters van de Schepping laten verhongeren 1 Aliéa nou. Maar wij moeten in het oog houden waar het voor dient en van wie wij het krijgen. Wij moeten de maat weten te houden waar hït voor dient in hetgeen wij krijgen, of pakken kunnen. Dat bedoelde Jezus, Voor alles God dienen en indien we Hem eerlijk dienen, zal Hij ook voor ons zorgen. Natuurlijk moeten we niet den heelen dag met een rozenkrans in de han den zitten te bidden. Een mensch is ge schapen om te werken zooals een plant geschapen is om te groeien en vruchten te geven. Maar wanneer we handelen dan volgens onze plicht en de kerk het midden laten, dan zullen wij er ook komen. God is groot, hoe zou Hij van zijn overvloed het bijkomstige niet geven wanneer Hij ons reeds het schoonste geschenk gegeven heeftZijn Zoon en het recht op den He mel. Daarom werken wij düé niet voor het geld om het geld, maar voor het geluk dat met geld niet te koopen is. Wij werken, betrouwend op onze handen die God ons gegeven heeft om een deel te nemen van den overvloed die Hij over de aarde uit strooide. Drukker-Uitgever H. Soeinn-Dz Craemere Eesenstraat, 17 Postrekening ^624,64 Handelsregister Veurne n° i52I ZONDAG 22 Augustus 14de na Sinksen te 5 u Gel. Mis in de Paterskerk te 6 u. id id te 7 u, Gez. Mis voor de gesneuvelde soldaten te 8 u. Gel. Mis voor de gesneuvelde soldaten te 8,3o u Gez. Mis voor de gesneuvelde soldaten te 9,i5 u. Gel. Mis voor de gesneuvelde soldaten te 10 u. Hoogmis voor de parochianen, lu geval dat er treinen te laat aankomen voor de Mis aan Heldedhulde, zal er eene Mis gelezen worden rond 1 i.3o u. Onder al de Missen omhahng voor de gesneuvelde soldaten. ’s Namiddags te 3 u. Vespersen Lof. MAANDAG 23 Augustus te 7 u. Gez. Mis voor de gesneuvelde soldaten te 7>3o u. Gez Mis ‘ter eere van O. L. Vrouw van B.;rmhertigheid voor den Statie wijk te 8 u, Gez. Mis ter eere van O. L.Vrouw van Bermhertigheid voor den Leegeweg ’s Avonds te T5 u Lof, en paternoster voor de overledenen der confréries DINSDAG 24 Augustus te 7 u. Gez. Mis ter eere van den H. Rochus voor den Eessenweg te 7 3o u. Soleoaneele Mis ter eere van den H. Rochus voor den Ketelwijk te 8 u Solemneele Mis ter eere van den H. Rochus voor de Kiekenstraat WOENSDAG 2' Augustus te 7 u Gez. Mis ter eere van den H. Ro chus voor den wijk «Hoog in ’t drooge te 7 3o u Gez. Mis ter eere van den H. - -A' Rochus voor den Ketel wijk 8 u. Solemneele Mis ter eere van den H. Rochus voor de Molenstraat en het Schoolplein 's Avonds te 7 H. Lof en paternoster, ter eere van den H. Jozef DONDERDAG 26 Augustus te 7 u Gez. Mis ter eere van den H. Ro chus, voor de Eessenstraat en den Paap- hoek te 7.3o u G.sz, Mis ter eere van den H. Rochus voor de Beerststraat, het Inva- liedenplein en de Oostvesten te 8 u. Solemneele Mis ter eere van den H. Rochus, voor den Ketelwijic. Avonds van 6 30 u tot 7.30 uur, Heilig UUR van aanbidding. VRIJDAG 27 Augustus te 7 u. Gez. Mts ter eere van O.L. Vrouw van Bermhertigheid voor den wijk «Reu- zenland Groote en Kleinen Dijk). te 7.3o u. Gez. Mis ter eere van den H. Rochus, voor den Leegeweg te 8 u. Solemneele Mis ter eere van den H. Rochus, voor de Eessenstraat en den Paaphoek ’s Avonds te 7 u. Lof en Kruisweg ZATERDAG 28 Augustus te 7 u. Gez. Mis ter eere van O.L.Vrouw van Bermhertigheid voor den wijk «Reu- zenland» (Groote en Kleine Dijk) te 7,3ou Gez. Mis ter eere van O. L. Vrouw van Bermhertigheid voor den Statiewijk (Statiestraat, Statitplein.Vre- destraat en Montanusstraat te 8 u. Solemneele Mis ter eere van O. O. L. Vrouw van Bermhertigheid M.S. ’s Avonds te7u., Lof en paternoster ter eere van O.L.Vrouw ZONDAG 29 Augusti 15'na Sinksen te 7 u. Gez. Mis ter eere van O.L.Vrouw van Bermhertigheid L.V. te 8.30 u. Gez. Mis ter eere van O. L. Vrouw van Bermhertigheid, voor de Woumenstraat (needrig maar deftig) te 10 u. Hoogmis voor de parochianen. Deze week na de Missen zegen met de relikwie van O. L. Vrouw van Bermher tigheid of van den H. Rochus Onderpastor der week E.H. DEPUYDT. t pij oester der

HISTORISCHE KRANTEN

Parochieblad van Diksmuide (1933-1940) | 1937 | | pagina 1