Ouders,
zorgt dat
uwe Kin
deren ge-
durende
devacantie
's morgens
(ie H. &lis
Dij wonen
en te Com»
muniegaan
Waken en bidden
OÏÏS SCHOOLBOEKJE
Cinema
Wilgwndljte
Heropening
De veiligheidsklep
Onze Kring
Dlksmulde
Christenen Menschen
zullen de bedevaarders inlichten over de
uren der H. Missen. Niemand mag immers
de Zondagmis verzuimen.
Naar Diksnouide in tandem
■ahgelie op andere wijze verteld
Het Evangelie voorde mannen zonder zorg
Goddelijke Diensten
In de Parochiekerk
Vijlde Jaargang
Telefoon
Span]» S®vllla Te Sevilla
overleed in zijn paleis de aartsbisschop,
Kardinaal Eustaquio Illundain Y Estaban
na een korte ziekte. De kardinaal was
eigenlijk nooit heelemaal hersteld van de
gevolgen van de vier vreeselijke dagen
toen hij als gevangene den strijd bijwoonde
tussehen de nationalen en de rooden om
het bezit van de stad, en toen hij van op
de daken van zijn paleis twaalf van zijn
kerken in rossen gloed zag staan door den
godsdiensthaat van de rooden. Dit waren
voor den kerkvoogd werkelijk de uren van
de beproeving en ze hebben hem neerge
veld.
Prijs per jaar io fr.
Prijs per maand 0,90 f.
Per nummer o 25 fr,
Mgr Mermillod, bisschop van Geneve,
in Zwitserland, was nog eenvoudig
onderpastoor in die groote stad, toen hij
Catechismusles gaf aan het dochtertje van
een tooneelspeelster. Eens kwam hij bij
haar aanbellen, werd binnengeleid en
stond vóór een hem vreemd gezelschap
zangers en zangeressen, tooneelspelers en
tooneeispeelsters. Bij het intreden van
den priester, wareu die wat onthutst.
Maar weldra namen ze hun gemak één
onder hen richtte zich spottend tot den
geestelijke en sprak Eerwaarde, zeudt
ge ons niet kunnen zeggen waartoe de
biecht dient
En op datzelfde oogenblik gleed daar,
op het meer, zuchtend en fluitend, een
kolossaal stoomschip voorbij Waartoe
de bit cht dient, mijnheer De biecht is de
veiligheidsklep van het menschelijk hart 1
Soms is de drukking•ta-storieda den-ketel,
en de ketel moet springen 1 Ze vliegt
opïn, de overvloed van damp ontsnapt in
de lucht en menschonlevens zijn gespaard!
Ook in het menschelijk hart is soms te
veel pressie. Daar is te veel spijt, te veel
ontevredenheid, te veel vrees, misschien
teveel wroeging! En dat arme hart moet
springen 1 Doch neen God heeft er in
voorzien Dat hart zal den overvloed van
zijn leed ia een ander hart overstorten,
het zal zich ontlasten en misschien wor
den menschenlevens gered De biecht is
de veiligheidsklep van het menschelijk
hart I
Na die woorden ontstond er weer wat
verlegenheid maar ze verdween, men
viel aan ’t praten en de priester nam da
gelegenheid te baat, om zich te verwij le
ren.
Des avonds werd bij hem aangebeld.
Een nog jonge vrouw werd binnengeleid
en zei Eerwaarde, dezen middag hebt
ge voor mij gesproken! Ik was jong, ik
was schoon, ik had een prachtige stem.
Overal werd ik toegejuicht, met bloemen
overladen. Mijn stem is gebroken waar
ik optreed word ik uitgefl aten, ik ben ver
laten. Ik had genoeg van het leven en wil
de er dezen avond een einde aan maken
met mij in het meer te werpen. Gij hebt
mij een anderen weg aangetoond ik wil
dien beproeven, ik wil biechten.
De priester bereidde het arme meisje
voor tot de biecht, zij deed een rechtzin
nige belijdenis en met de absolutie daalde
in haar hart neer die sterkte, die soms zoo
noodig is om den zwaren last van het leven
te dragen.
op Zondag 29 Oogst
te 3 uur en te 8 uur,
Maandag 3o en Dinsdag 3i Oogst te 8 u.
Twéé Hoofdfilmen Als eerste film
Robin des bois d Eldorado
met WARNER BASTER.
VoorafJOURNAL en als 2de hoofdfilmi
iapitein Janvier met Shirley Temple
Ouders, zorgt toch voor uwe kinders
onder de v.Hofdagen Ge weet genoeg dat
dan grooter gevaar dreigt voor hun zielen,
door nietsdoenerij en al te groote vrijheid,
door slechte gezellen, en door slechte
voorbeelden, die zij overal ontmoeten.
Weet dan waar ze loopen met wie ze
spelen, waarover ze spreken.
Zorgt dat ze bidden ’s morgens en ’s
avonds, dat ze hun 3 wees-gegroeten niet
verget-n, dat ze aan tafel het kruisteeken
en het geb-.-d niet verwaarloozen.
Geef, ’t voorbeeld van godvruchtigheid
hoe wijs en hoe schoon in de oogen van
den Heer, de ouders die 's morgens met
hun kinders ter kerk gaan om de H. Mis
bij te wonen en de H, Communie te ont
vangen. Hoe verdienstelijk en geruststel
lend voor vader en moeder, de kinders het
vacontiepatronaat te doen volgen, niet
enkel in den namiddag voor spel en ver
maak, doch ook ’s morgens voor Mis en
Communie.
Ouders zorgt voor uwe kleinen
n° 22
Geen gfootef eat voor een ffiensch dan op*
giaomen te zijn in den schoot mijner Kerk»
Nederland De Haag Dat de
katholieken op alle gebied van het intel
lectueels leven flink werk verrichten is een
bewering die niet eens meer moet bewezen
worden, doch door de feiten van eiken dag
overvloedig wordt bevestigd. Zoo bij het
groot internationaal Juristencongres in
Den Haag. Dit werd belegd door de In
ternationale Kamer voor vergelijkende
rechtsstudies en bevatte een afdeeling voor
de studie van het kerkelijk recht. Deze
afdeeling was in twee deelen gesplitst de
eerste behandelde de sociale ideeën bevat
in den codex van het kerkelijk recht, ter
wijl de tweede voor onderwerp had de
studie van de problemen opgewprpen over
de verlovind en andere moderne problemen
De zittingen werden bijgewoond door d®
beste katholieke juristen, waaronder pro
fessoren va 3 het groot instituut voor de
beide rechten te Rome en van andere
vooraanstaande katholieke universiteiten.
Een bewijs te meer de katholieken zijn
dompers die niet meer weten als gebeden
prevelen en in fabels geloovea»
Samen reden ze naar huis terug. Hun
vesthoeken sloegen trager de maat, omdat
hun beenen niet meer mede wilden, en de
tongen bleven ook in hun kotjes. Maar
niet zoodanig lat g 1
’t Is toch schoone geweest, dien beê
vaart, en zooveel volk sprak Staf.
En zeggen dat dit begonnen is met
enkelen, een handvol soldaten, moeders
weduwen en kinderen die gingen bidden
op het graf van hen, die ze lief hadden,
van hem die vertrok en nooit weerkeerde.
Maar nu is het de opmarsch van gansch
een volk, heel Vlaanderen dat gaat neer
knielen, evenals vroeger op Groeninghe4
onder een groot kruis met een schoone
leuze, zoo vol van zinnebeelden.
Ja, die Yzsrbedevaart heeft een
schoone geschiedenis Miel, je moet daar
wat meer over vertellen als ’t past, want 'k
ben zot van geschiedenis. Mijn jongens
doen me somtijds luisteren met open mond
wanneer ze lezen of vertellen van den Gul
den Sporenslag, ’k Heb het reeds twintig
maal gehoord, en ben het nog niet moe
hoe de Vlamingen van i3o2 daar neerkniel
den, de aarde kusten, en er wat in den
mond namen hoe ze daar misse hoorden,
hun biecht spraken en communiceerden
Mijn twee zonen kennen hun geschiedenis
op hun duim. Ze hadden er ook den eer-
s:en prijs in met ’t groot verlof, en ze zijn
er op gevierd om nog en 't wat nieuws bij
te leeren, nu dat ze verder gaan leeren
En waar gaan ze
Naar de middelbare school van...
Hm zei Miel, die middelbare school
is neutraal, en ik vrees dat ze daar van de
geschiedenis een qeschiedenisje zullen maken
naar de mode, 't kan niet anders 1
Leg uit, Miel 1
Zeker, omdat de neutrale school in
vakken zooals geschiedenis geen gewag
maken mag van godsdienst, juist alsof
geschiedenis en godsdienst aan elkaar
vreemd zijn. Doe alles weg uit de geschie
denis wat met godsdienst in verband staat,
en je hebt een aftreksel van de geschiede
nis, je hebt een geraamte over zonder
vleesch noch bloed, noch ziel
Leg uit I
Hoe wordt de geschiedenie aange*
leerd op de neutrale school
Ze leert wel over de beschaving van ons
land onder de 7* eeuw maar ze verzwijgt
dat ons volk leerde werken en winnen
onder invloed van de kloosters de slaver
nij verdween, maar zé vergeet te zeggen
dat dit menschwaardiger bestaan der sla-
vêü een gevolg was van het verspreideti
tan de Christelijke kering die leert dat alk
Staf en Mielten, twee geburen uit een
straatje zonder ende, reden naar den Yzer-
bedevaart. En ’t was te nog op ’n tandem 1
Stiften had ’n splinternieuwen gekocht
voor z’n twee zonen die met het nieuwe
schooljaar over ent-weer naar de middel
bare school zouden rijden. Maar Staf en
Miel zouden den tandem vandaag instal-
leeren. En 't was curieus om zien die
twee venten op den tandem, hun fladde
rende vesthoeken de mate slaande bij het
rytmisch beenenspel van op en neer En
je moet niet peinzen dat het bucht was,die
tandem, absoluut niet ’t blonk al wat er
aan was, en de wielen zongen hun baan-
liedje op den harden macadamws.£ ouder
den krachtigen tred van twee paar voeten.
Staf en Mielten hebben er zuiver deugd
van gehad, zoo’n pak van volk bij elkaar
te zien, volk met dezelfde sprake, ’t zelfde
karakter dezelfde godsdienstige eerbied en
dezelfde Vlaamsche leute.
Staf vooral heeft er een aan dood gedaan
om te zingen én misgezangen, én vlaam
sche liederen, 't Is waar, 't Credo bleef
hem somtijds wat in den mond haperen en
’t gebeurde dan dat een woord lijk uit zijn
mond niet wildé komen, bij zooverre dat
hij zich haasten moest om z’n achterstel
bij de andere bedevaarders in te halen.
Maar kom, de intentie maakt het werk en
Staf meende het goed En toen ’t Zijn
weiden als wiegende zeeën aan de beurt
kwam schoot Staf’s stemme den oppergaai
af tussehen al de andere omstaanders, bij
zooverre dat Mielten hem ter zijde een
duw gaf, en in ’t oor vezelde Zoo luide
niet, ze kijken allemaal naar u Maar
Staften gebaarde van geen eentje, ’t Was
waarlijk en ’t wat te zeggen aan de Vlaam
sche Leeuw Voorzeker kon leeuwenge-
brul Staf’s stemme in kracht niet evenaren.
’t Was tijd dat de plechtigheid gedaan
was Stat en kon niet meer en met droge
keel troonde hij Mielten een café binnen,
waar ’t Vlaamsche bier een weldoenden
invloed uitoefende op de stembanden van
Staf.
Ik vil wedden, dat van de honderd men
scheedie het Evangelie van dezen Zondag
lezer., de helft zal zeggen «Wat is dat nu
raogëji wij dan niet meer voor onzen boter
ham morgen Dat zullen ze zeggen om
dat niets van het Evangelie verstaan
hebb-ic, of lie ver niet heelemaal Ze hebben
het afet vast.
W /meer ge dat Evangelie op het eerste
zichteest vindt ge daar kurieuze dingen.
Ons fleer begint met te zeggen, dat nie-
manc twee heeren kan dienen, want hij zal
ofwalde eerste aanhangen en den tweede
verachten, ofwel den eersten haten en den
tweeden beminnen. Dat is zoo klaar als
pompwater want ge kunt niet met volle
goestjng tegen den eersten ja zeggen en
tegeróden tweeden neen. Gij kunt God niet
dienen en den mammon. Mammon is een
schoon woord voor geld. Nu gooit Jezus
het ever een anderen boog en Hij begint
over den boterham. Zoo zegt Hij Weest
niet bezorgd voor uw leven wat gij zult
eten, noch voor uw lichaam, waarmede gij
u kkeden zult. Is het leven niet meer dan
het voedsel en het lichaam niet meer dan
de kleeding Ziet de vogelen des hemels,
zij zaaien noch zij maaien en verzamelen
niet in schuren, en uw Hemelsche Vader
vosdt ze. Zijt gij niet veel meer dan zij
Beschouwt de leliën des velds hoe zij
groeidu zij arbeiden en spinnen niet. En
toch zeg ik U dat zelfs Salomon in al zijn
heerlijkheid niet gekleed was als een van
de je- Als God nu het veldgewas dat heden
groeit en morgen in den oven verbrandt
word4 kleedt, hoeveel te meer dan U,
klein gHoovigen. Wees dus niet bezorgd,
zeggend Wat zullen wij eten, of waar
mede rullen wij ons kleeden Uw Vader
imine -weet dat gij dat alles noodig hebt.
Zoek. érst het rijk Gods en zijn gerechtig
heid efc dat alles zalU tosgegeven worden.
Zoo sprak Jezus en veel menschen verstaan
dat n-fet. De ongeloovigen lachen eens met
dit verhaaltje en z. ggen Ga maar met
u- r-x-eu o^er ejkaar zitten zult
zien wat er var. komt.
Maar dat bedoelde Jezus ook niet. Hij
sprak over die menschen die er alleen maar
op uit zijn om gejd te verdienen. Die re
kenen alleen maar, aan iets anders denken
zij niet. In de jacht naar het geld loopen
ze hun ziel voorbij. Ons Heer bedoelde al
leen dit God zorgt voor de onnoozele
vogels die op straat hun voedsel vinden,
Hij steekt de bloemen in een prachtig ko
stuum, dat zijn allemaal onredelijke wezens
die, bij den mersche vergeleken niets zijn,
en dan zou Hij de menschen, de meesters
van de Schepping laten verhongeren 1
Aliéa nou. Maar wij moeten in het oog
houden waar het voor dient en van wie wij
het krijgen. Wij moeten de maat weten te
houden waar hït voor dient in hetgeen wij
krijgen, of pakken kunnen. Dat bedoelde
Jezus, Voor alles God dienen en indien we
Hem eerlijk dienen, zal Hij ook voor ons
zorgen. Natuurlijk moeten we niet den
heelen dag met een rozenkrans in de han
den zitten te bidden. Een mensch is ge
schapen om te werken zooals een plant
geschapen is om te groeien en vruchten te
geven. Maar wanneer we handelen dan
volgens onze plicht en de kerk het midden
laten, dan zullen wij er ook komen. God is
groot, hoe zou Hij van zijn overvloed het
bijkomstige niet geven wanneer Hij ons
reeds het schoonste geschenk gegeven
heeftZijn Zoon en het recht op den He
mel.
Daarom werken wij düé niet voor het
geld om het geld, maar voor het geluk dat
met geld niet te koopen is. Wij werken,
betrouwend op onze handen die God ons
gegeven heeft om een deel te nemen van
den overvloed die Hij over de aarde uit
strooide.
Drukker-Uitgever
H. Soeinn-Dz Craemere
Eesenstraat, 17
Postrekening ^624,64
Handelsregister Veurne
n° i52I
ZONDAG 22 Augustus 14de na Sinksen
te 5 u Gel. Mis in de Paterskerk
te 6 u. id id
te 7 u, Gez. Mis voor de gesneuvelde
soldaten
te 8 u. Gel. Mis voor de gesneuvelde
soldaten
te 8,3o u Gez. Mis voor de gesneuvelde
soldaten
te 9,i5 u. Gel. Mis voor de gesneuvelde
soldaten
te 10 u. Hoogmis voor de parochianen,
lu geval dat er treinen te laat aankomen
voor de Mis aan Heldedhulde, zal er
eene Mis gelezen worden rond 1 i.3o u.
Onder al de Missen omhahng voor de
gesneuvelde soldaten.
’s Namiddags te 3 u. Vespersen Lof.
MAANDAG 23 Augustus
te 7 u. Gez. Mis voor de gesneuvelde
soldaten
te 7>3o u. Gez Mis ‘ter eere van O. L.
Vrouw van B.;rmhertigheid voor den
Statie wijk
te 8 u, Gez. Mis ter eere van O. L.Vrouw
van Bermhertigheid voor den Leegeweg
’s Avonds te T5 u Lof, en paternoster
voor de overledenen der confréries
DINSDAG 24 Augustus
te 7 u. Gez. Mis ter eere van den H.
Rochus voor den Eessenweg
te 7 3o u. Soleoaneele Mis ter eere van
den H. Rochus voor den Ketelwijk
te 8 u Solemneele Mis ter eere van den
H. Rochus voor de Kiekenstraat
WOENSDAG 2' Augustus
te 7 u Gez. Mis ter eere van den H. Ro
chus voor den wijk «Hoog in ’t drooge
te 7 3o u Gez. Mis ter eere van den H.
- -A' Rochus voor den Ketel wijk
8 u. Solemneele Mis ter eere van den
H. Rochus voor de Molenstraat en het
Schoolplein
's Avonds te 7 H. Lof en paternoster,
ter eere van den H. Jozef
DONDERDAG 26 Augustus
te 7 u Gez. Mis ter eere van den H. Ro
chus, voor de Eessenstraat en den Paap-
hoek
te 7.3o u G.sz, Mis ter eere van den H.
Rochus voor de Beerststraat, het Inva-
liedenplein en de Oostvesten
te 8 u. Solemneele Mis ter eere van den
H. Rochus, voor den Ketelwijic.
Avonds van 6 30 u tot 7.30 uur,
Heilig UUR van aanbidding.
VRIJDAG 27 Augustus
te 7 u. Gez. Mts ter eere van O.L. Vrouw
van Bermhertigheid voor den wijk «Reu-
zenland Groote en Kleinen Dijk).
te 7.3o u. Gez. Mis ter eere van den H.
Rochus, voor den Leegeweg
te 8 u. Solemneele Mis ter eere van den
H. Rochus, voor de Eessenstraat en
den Paaphoek
’s Avonds te 7 u. Lof en Kruisweg
ZATERDAG 28 Augustus
te 7 u. Gez. Mis ter eere van O.L.Vrouw
van Bermhertigheid voor den wijk «Reu-
zenland» (Groote en Kleine Dijk)
te 7,3ou Gez. Mis ter eere van O. L.
Vrouw van Bermhertigheid voor den
Statiewijk (Statiestraat, Statitplein.Vre-
destraat en Montanusstraat
te 8 u. Solemneele Mis ter eere van O.
O. L. Vrouw van Bermhertigheid M.S.
’s Avonds te7u., Lof en paternoster
ter eere van O.L.Vrouw
ZONDAG 29 Augusti 15'na Sinksen
te 7 u. Gez. Mis ter eere van O.L.Vrouw
van Bermhertigheid L.V.
te 8.30 u. Gez. Mis ter eere van O. L.
Vrouw van Bermhertigheid, voor de
Woumenstraat (needrig maar deftig)
te 10 u. Hoogmis voor de parochianen.
Deze week na de Missen zegen met de
relikwie van O. L. Vrouw van Bermher
tigheid of van den H. Rochus
Onderpastor der week
E.H. DEPUYDT.
t pij oester
der