Wtm h M AEN Van Zaterdag 33e" October, 1843. V. Wat môet men peyzen van deze die zonder tegenstrydig te zyn aen den gods- dienst, deszelfs plichten niet onderhouden, of leven al s ofzy geenen godsdienst hadden? A. Uyt kragt van ket bestaende verbond is het ons niet toegelaten van te onderzoe- ken of eenen kandidaet, die rechtzinniglyk de voorwaerden van het verbond onder- houd, zyne godsdienstige plichten kwyt of niet; maer wy gelooven dat deze die de plichten van den godsdienst verzuymen, gemeenelyk gesproken, min bekwaem zyn om eenige openbare plaetsen te bekleeden als deze die aen die plichten volkomen. Y. Waerom zyn deze die hunne gods dienstige plichten niet kwyten gemeynelyk min bekwaem als deze die ze kwyten? A. Om dat hun gedrag min of meer moet nadeelig zyn aen het geluk van het volk dat zy moeten bestieren of vertegenwoordigen. Y. Hoe kan hun gedrag aen het geluk van het volk nadeelig zyn? A. Om dat de verzuymenis der gods dienstige plichten het verderflykste voor- beeld is dat eenen man in bediening aen het volk kan geven. Want zeer ligtelyk zal het volk zelf de plichten verzuymen die het door zyne overste niet ziet volbrengen, en wy hebben reeds gezeyd dat het geluk van een volk in het onderhouden dezer plich ten gelegen is. V. Kan mén nog niet door andere re- dens bewyzen dat iemand die zyne gods dienstige plichten verzuymt, gemeynelyk minst bekwaem is om eene openbare plaets te bekleeden? A. Ja, want ten zy dat zulken ambtenaer opreglelyk al de voorwaerden van het verbond tusschen de katholyke en de li bérale zou onderhouden, zou het hem zeer moeylyk zyn van in Belgen, waer verre het grootste deel der inwoonders den godsdienst regtzinniglyk beminnen en uyt- oefîenen, ten vollen het vertrouwen van het volk te verkrygen; want, men zou al- tyd min of meer aen zyne opregtigheyd twylfelen. Ten tweeden, zulken ambtenaer kan nooyt op zyne medeborgers dien invloed gebruyken dien den godsdienst alleen kan geven. Indien hy eenen opstand moet we- derhoudeu, of een wanorder beletten, hy kan zich niet beroepen op de plichten van den godsdienst die hy zelf niet onderhoud. Ten derden, eenen ambtenaer zonder godsdienst zal gemeenelyk zoo veel iever niet hebben voor het algemeen welzyn; want den godsdienst is alleen bekwaem dien iever in te geven, en iemand gesta- diglyk aen het welvaren des volks te doen werken. Eyndelyk, onder deze die aile gods dienstige plichten verzuymen, zyn er veél wier eerlykheyd en opregtigheyd zoo wan- kelbaer zyn, dat zy door de minste oor- zaek vallen. De rykdommen, de eertytelen, de bediennigen, de kruyssen van eer, den lof of de beknibpelingen der gazetten, dit ailes heeft op hun eene magt waer aen zy niet konnen wederstâen. Gelyk zy volgens geene zekere grondregels leven, zoo heb ben zy noch standvasligheyd noch kloek- moedigheyd; zy konnen de waerheyd niet doen spreken, noch de rechtveerdigheyd doen eerbiedigen; in plaets van zich tegen de willekeurigheyd en onrechtveerdigheyd te verzettenzy veynzen het kwaed niet te kennen uyt vrees van zich zelven in gevaer te stellen. V. Zoud gy konnen bewyzen dat de gods dienstige gevoelens de borgerlyke deugden versterken die in eenen ambtenaer ver- eyscht worden? A. Ja, door deze reden de godsdienstige gevoelens die hem bezielen doen hem zyne plichten behertigen en beminnen, en leeren hem wat hy aen zyne gemeente, aen zyne provincie en aen zyn, vaderland verschul- digd is de vrees Co'ds, wàerop gansch zyn gedrag gevestigd is, maekt dat hy in ailes wat hy doet en onderneemt wyzelyk te werk gaet. Leest de geschiedenis van ons land, en ziet naer het gedrag dier wyze en kundige ambtenaren en magis- traten die eertyds zoo veel luyster aen Belgien toebragten den godsdienst die den grondsleen hunner opvoeding gewreest had, deed hun al hunne borgerlyke plich ten getrouwelyk volbrengen. Bykdommen, eer, vermaken, beknibbelingen, beloften, bedreygingen, niets was bekwaem hunne standvastigheyd te bewegen of hunnen iever tôt het goed te verminderen. Het zy de willekeurigheyd kwam van den kant van het volk of van den kant van het be- stier, altyd wisten zy er eenen wyzen en moedigen tegenstaqcji aen te bieden, en de rechtveerdigheyd en gerechtigheyd te doen onderhouden. V. Maer indien de katholyke in de ka- mers eene al te groote meerderheyd had den, zou het niet te vreezen zyn dat zy hunne magt zouden gebruyken om ten voordeele der geestelyke sommige jaer- renten te erstellen die eertyds beslonden, zulke aïs tienden, enz.? A. \Vy weten wel dat eenige listige mannen, en eenige gazetten die aen den voorspoed van den godsdienst tegenstry dig zyn, diergelykelasleringen uytstroeyen om de eenvoudige menschen te verschrik- ken; maer wy anlwoorden stoutelyk Neen inderdaed indien de katholyke ditgedacht gehad hadden, zy zouden het uytgewerkt hebben in het congres, waer zy eene zeer groote meerderheyd hadden; maer nie- mand heeft daer alsdan op gepeysd. En indien zy nu het gedacht hadden waer mede men hun beschuldigd, zy zouden meyneedige zyn; want zy zouden hunnen eed te buyten gaen met eene wet te maken die zou tegenstrydig zyn aen de letter en aen den geest der grondwet die zy ge- zworen hebben te onderhouden. Met een woord de katholyke willen en vragen an- ders niet als de zuyvere en opregte uyt- voering der grondwet die zy zelve gemaekt hebben, en altyd zullen zy de eerste zyn om zich te verzetten tegen ailes wat aen den geest der grondwet zou tegenstrydig zvn. §iv. VAN DE PLICHTEN DER KIEZERS. V. Is het van eene groote aengelegen- heyd dat al de kiezers getrouwelyk hun kiesregt uytoeffenen? A. Ja, want het is van het uytoeffenen van dit recht, het is van de kiezingen dat het geluk van het land afhangt. V. Hoe kan het geluk van het land van de kiezingen afhangen? A. Het geluk van het land hangt af van zyne wetten, en van de wyze op welke deze wetten uytgevoerd worden. Nu dan, wie maekt er de wetten in Belgien? Het zyn, gezamentlyk met den koning, de sé nateurs en de representanten; en gelyk de sénateurs en de representanten genoemd worden door de stemmen der kiezers, zoo is het klaer dat het van de kiezers afhangt van goede wetten te hebben of niet. Wat nu de goede uytvoering der wetten betreft, deze hangt insgelyks van de kie zers af. Let eens op. Wie zyn deze die met de uytvoering der wetten belast zyn? Het zyn de ministers en de ambtenaren die door de ministers genoemd worden. Nu dan, het is onmogelyk dat een ministerie bestaet indien het niet de meerderheyd der kamers met zich heeft, en het hangt van de kiezers af dat deze meerderheyd goed zy; diesvolgens dan hangt het ook van de kiezers af van goede ministers te hebben; en indien de ministers goed zyn, dan zullen ook al de ambtenaren goed zyn, die zy met de uytvoering der wetten be- lasten. Laet ons dit eens in weynige woorden erhalen het geluk van het land hangt af van goede wetten en van de goede uyt voering dier wetten; de goede wetten en de goede uytvoering der wetten hangen af van de kamers; de kamers hangen af van den keus der kiezers, zoo dan het geluk van het land hangt af van de kiezingen. V. Is iemand die kiesrecht heeft op cons- cientie verplicht van zynen naem op de kies-lysten te doen stellen, en in de kie zingen deel te nemen? A. Ja, want God verplicht aile menschen fev - AGATEUR,

HISTORISCHE KRANTEN

Le Propagateur (1818-1871) | 1842 | | pagina 5