lin*. van zoo veel het mogelyk is te werken om zyne medeborgers gelukkig te maken. F. Mag iemand nalaten van naer de kiezing te gaen wanneer bezondere zaken of eenige andere redens elders zyne tegen- woordigheyd vereysschen? F. Wat moet men dan peyzen van deze die zeggen wat schilt my wie er gekozen word? F. Aen wien moeten de kiezers hunne stemmen geven? F. Maekt eenen kiezer zich plichtig met zyne stem te geven aen eenen kandidaet die onbekwaem of onweerdig is van de plaets te bekleeden tôt de welke hy door de kiezing geroepen is? F. Indien er voor eenen kandidaet, die zeer weerdig en zeer bekwaem is, geene hoop ware van de meerderheyd der stem men te bekomen, zou men in dit geval zyne stem niet mogen geven aen eenen kandidaet die min weerdig en min be kwaem is? F. Als men weét dat een deel der kiezers van zin zyn van voor eenen slechten kan didaet te stemmen, mag men zich alsdan niet onthouden van in de kiezing deel te nemen? gemeen welzyn in gevaer; en men zou zyn land verraden indien men het in den nood niet ter hulp kwam. Solon, den wysten wetgever der oudheyd, had eene strenge wet uytgegeven tegen de borgers die in de beroerten van hun land onpartydig bleven. F. Welken middel moeten de kiezers februyken om de beste kandidaten te ennen? F. Wat moet men peyzen van de kiezers die in den keus hunner kandidaten hun hun eygen gedacht volgen, en hunne stemmen geven aen mannen die, noch door openbare vergaderingennoch door invloedhebbende persoonen voorgesteld zynde, geene de minste hoop hebben van te gelukken? Dat zy niet beter hunne plichten kwyten als deze die naer de kiezing niet gaen, aengezien de stemmen die zy geven noodzakelyk verlorene stemmen zyn. F. Hoe moeten de kiezers zich gedragen ten opzigte der gene die hun voor slegle kandidaten willen doen stemmen? F. Mogen de kiezers naer huys weder- keeren zoo haest zy hunne stem gegeven hebben? F. Hebben de kiezers nog eene plicht te kwyten na dat de kiezing teenemael geeyndigd is? De kiezers moeten zich daeren-boven onthouden van eenig teeken van afkeer of verachting te geven ten opzigte van deze die met hun voor de zelve kandidaten niet gestemd hebben, en zich in 't algemeen wachten van zich ter gelegentheyd der kiezingen aen eenige buytenspoorigheden over te leveren. F. Is het rechtveerdig van uwe kalan- dizie te onlrekken, of eenen nieuwen pacht te weygeren of eenige andere onaenge- naemheden te veroorzaken aen iemand die ter goeder trouw gestemd heeft voor kan didaten die u misnagen? V. VAN DE ZONDEN DIE MEN TER GELE GENTHEYD DER KIEZINGEN MOET SCHOUWEN. F. Welke is de reden die bezonderlyk de keizers moet bewegen om ter gelegent heyd der kiezingen God niet te vergram- men? fansch de gemeente, of aen gansch het iesdistrict die door de kiezers vertegen- woordigd worden; en dat het gemeenelyk door oorlogen is, of ziekten, of dieren tyd of andere algemeene rampen dat God de openbare zonden van een volk straft. F. Welke zyn de zonden die ter gele gentheyd der kiezingen meest bedreven worden? F. Wanneer maekt men zich ter gele gentheyd der kiezingen plichtig van las tertael? F. Wanneer maekt men zich ter gele gentheyd der kiezingen plichtig van ach terklap? F. Mag men de gebreken niet doen ken nen die eenen kandidaet onbekwaem of onweerdig maeken van gekozen te worden? F. Welke is de leugen die men ter gelegentheyd der kiezingen bezonderlyk moet vermyden? F. Zyn die zonden niet dikwils vergezeld met bezwarende omstandigheden? Tôt geluk van Belgien, myn vaderland, en tôt eendracht en onderwys der kiezers. Ïplren. Drukkerie van Oésiré Lambin-Mortier, Uyt- gcyer yan den Propagateur, boekverkooper, gioote-raaikt, 34* A. Neenten zy in geval van eene aller- dringendste noodzakelykheyd; en die plicbt is zoo veel te grooter wanneer er te vreezen is dat eenen slechten kandidaet zou kon- nen gekozen worden; want men moet altyd wel indagtig zyn dat den uytval van eene kiezing van eene stem alleen kan af- hangen; en dat het, in aile gevallen be zondere stemmen zyn die de meerderheyd uytmaken. A. Dat dit zeer onverstandige menschen zyn. Inderdaed wat zou men zeggen van eene mensch die iemand noodig hebbende om zynen koophandel, zyne nyverheyd of zyne hofstede te bestieren, zich zou te vreden houden met den eersten die komt, zeggende wat schilt my wie myne zaken bestiert? Nu, de zaken van het land zyn de zaken van ons aile; diesvolgens kan het aen niemand van ons onverschillig zyn dat zy bestierd worden door den eersten die zich aenhied. A. De kiezers zyn op conscientie ver- plicht van hunne stemmen te geven aen den bekwaemsten en weerdigsten kandi daet dien het, ingezien de omstandighe- den, mogelyk is van te kiezen. A. Ja, en al de zedeleeraers zeggen een- pariglyk dat dezen die door zyne stemd tôt het kiezen van eenen onbekwamen of onweerdigen kandidaet medewerkt, eene zonde van onrechtveerdigheyd bedryft. De reden daer van is, dat hy door zulken keus eene groote schade toebrengt aen het ge- meen welzyn, het welk mannen vereyscht die bekwaem en weerdig genoeg zyn om het te konnen behertigen. A. Ja, en indien men ziet dat een zeer groot getal kiezers zich laten bedriegen, of zoo ver hunne plichten vergeten dat zy bereyd zyn om hunne stemmen aen eenen slechten kandidaet te geven, en indien men peyst dat het mogelyk is van dien slechten keus te beletten met den besten kandidaet te laten varen, en eenen min bekwamen en min weerdigen te kiezen, de kiezers zullen in dit geval verplicht zyn van hunne stemmen niet aen den besten, maer aen den min bekwamen en min weerdigen te geven; want het is klàer dat zy aen net gemeen welvaren eenen waren dienst zullen bewyzen, indien zy aldus eenen slechten kandidaet konnen verwy- deren. A. Geenzins; want in dat geval is het A. Het waer te wenschen dat de welpey- zendste, de geleerdste en onafhanglykste borgers eenigen tyd voor de kiezingen te samen kwamen, om onder elkanderen te beramen en over een te komen wegens den keus der kandidaten die de vereyschte hoedanigheden bezittenen die, ingezien de omstandigheden van plaets en persoo- nenmeest hoop hebben van de meerder heyd der stemmen te bekomen. Wat de kiezers betreft die in diergelyke byeen- koomsten niet tegenwoordig geweest heb ben, het zou voor hun zeer onvoorzigtig zyn van aen eenen kandidaet hunne stem te geven zonder te vooren raed te vragen aen iemand die het gemeen welvaren be- hertigt, en in staet is van de hoedanigheyd der kandidaten te kennen. A. De kiezers moeten zich in 't alge- meen wel wachten van gehoor te geven aen deze die langs kromme wegen en met bedekte listen te werk gaen, en altyd met belèefdheyd zulk een verzoek ver- wrerpen (I). A. Neen; zy moeten wachten tôt dat den uylslag der kiezingen gekend zy; want indien er eene ballottage, dat is eene twee stemming noodig ware, het is hunne plicht van in deze ook deel te nemen. A. Zoo haest de kandidaten die de meer derheyd van stemmen bekomen hebben, met het gezag gekleed zynhet is voor de kiezers eene plicht van het voorbeeld van eerbied te geven die men aen openbare ambtenaren verschuldigd is. Zy moeten hun aenzien niet meer als de kandidaten die zy te kiezen gehad hebben, maer als mannen die bekleecf zyn met een gezag dat volgens den H. Paulus van God zelf komt. Aile menschen, zegt den apostel, moeten zich onderwerpen aen deze die het gezag in handen hebben, want daer is geen gezag dat van God niet komt.... en die aen het gezag wederstaetivederslaet aen het gebod van God. (i) Deze die om hunneii keus te doL*n gelukken met bedekte listen ongeoorlofde middels le werk gaen maken zich daer door alleen van den keus der kiezers onweerdig. "Wànt zy toonen daer door dat hun eene der wezenllykste hoedanigheden ontbreekt die in eenen anibtenaer vereyscht worden te weten de rechveerdigheyd. Inderdaed, indien zy niet rechtveerdig zyn in de middelen die zy gebruyken om hunnen keus te doen gelukken, hoe zullen zy recht veerdig zyn in het œfiencn der plichten die hunnen keus hun zou opleggen? A. Neen, want dien kiezer heéft niet anders gedaen als eene gewigtige plicht gekweten, en het ware voor u eene on- geoorloofde vraek van hem daer voor eeni ge schade of onaengenaemheyd aen te doen. A. 'T is dat de zonden, die ter gelegent heyd der kiezingen bedreven worden, op eene zekere wyze openbare zonden zyn die moeten ten laste geleyd worden aen A. De lastertaelden achterklap en de leugentael. A. Als men aen eenen kandidaet onbe- kwaemheden, inzigten, gebreken of slechte meyningen toeschryft die hy niet heéft, of als men hem beschuldigt van misdaden die hy niet bedreven heéft. A. Als men de fauten en gebreken van eenen kandidaet bekend maekt aen iemand die ze niet kent en die niet noodig heéft van ze te kennen. A. Men mag die maer doen kennen aen de kiezers en aen deze die eenen slechten keus konnen beletten. A. 'T is de verderflyke leugen door de welken men eenen kandidaet eenig onge- lyk aendoet of den goeden uytval van eene kiezing belet. A. Ja, want zy komen dikwils voort uyt eenen bedekten haet of nyd of afkeer, en gemeenlyk berooven zy een eerlyk man van stemmen die hy door zyne bekwaem- heden en deugden verdiende.

HISTORISCHE KRANTEN

Le Propagateur (1818-1871) | 1842 | | pagina 6