Ons Hoogaltaar Verdwenen schilderijen Halfweegs het diepe koor onzer Sint Maartenskerk heeft onze kundige bouwmeester eene afsluiting gesteld van blauwen steen en daarvóór rijst het hoogaltaar. Dat is natuurlijk eene wijziging in de oorpronkelijke koorschikking maar die w jziging is door vele gezonde redenen gerechtvaardigd. Oorspronkelijk stond het hoog altaar op het uiteinde van het koor. Aan het tegenover uiteinde, daar waar het koor tegen den ktuisbeuk stond, was er in vroegere tijden een doxaal (ge kunt dat zien op de schilderij van Jan Thomas bijblad aan DeTuin- klokke eerste nr). Met de prachtige gestoelten op de kanten, was het koor in die tijden als volledig afgezon derd en afgemuurd het vormde als eene kerk in de groote kerk, en was uitsluitend bestemd voor de diensten van het kapittel. De parochianen van Sint-Maartens vierden hun eigene parochiediensten in de thans verdwenen dekenkapel. Het kapittel is afgeschaft en de dekenkapel werd niet herbouwd. Zoodat we staan voor nieuwe toestanden die andere oplossingen vragen. En die oplossing werd be tracht... en bereikt. Om t altaar nader bij 't volk te brengen werd het naar het midden van het koor vooruitgeschoven. Goed. Maar het altaar, om eenigszins te spreken, moest in die grootsche ruimte een zekeren omvang krijgen of gesteld worden tegen een achtergrond waarop het afteekende. En weerom die achtergrond moest, niettegenstaande het monumentaal karakter, geen stooinis brengen in den har- monieusen loop van bouwkundige lijnen. En dat was een moeilijk vraagstuk. Maur de heer Coomans heeft het meesterlijk uitgedacht en uitgevoerd. De ingeving is hij gaan zoeken bij de middeleeuwsche doxalen en kapelaf sluitingen. Er is maar een zaak te betreuren dat men het gansche stel niet een travee of boogwijdte meer naar voren geschoven heeft. Niet dat het bouwkundig gesproken beter zou staan, maar de practische voordee- len zouden ongetwijfeld grooter geweest zijn. Om thans in de kapel achter het hoogaltaar te geraken, moet men ofwel langs het hoogaltaar voorbijkomen of langs de zijaltaren is dat geen hindernis voor den dienst en een stoornis, juist op deze plaatsen waar meest rust en afzondering noodig zijn En daarbij zijn de treden nog een moeilijkheid voor bejaarde menschen. Wat er ook van zij, iedereen zal getuigen dat onze afsluiting, als kunstwerk, zeer geslaagd is. De midden- boog dient als triomfboog voor het verguld bronzen beeld dat het monument moet worden van Yper's toewijding aan het H. Hart van Jezus. Ik wilde wel dat al onze Yperlingen, met de Juni maand, dit H. Hartebeeld met zijn heerlijk voetstuk en prachtige omgeving kwamen bewonderen, 't Is een mees terstuk van den Gentschen beeldhouwer A. De Beule. Vóór den oorlog, versierden tal van schoone schilde rijen de muren onzer St-Maartenkerk. Hoe blij waren we niet, met Palmzondag, eenige dier schilderijen opnieuw in onze kerk te zien prijken. En we verlangen naar de andere die gered werden en thans her steld worden. Jammer genoeg, de volgende schilderijen zijn in den brand vergaan of verdwenen De Hemelvaart van Maria prachtig werk van Giordano, dat het hoogaltaar versierde. De Triomf van het H. Sacrament het grootsch tafereel van Nic. Van de Velde, dat hong boven het zuiderlijk portaal Jesus aan het volk vertoond door Nic. Van de Velde, bij het praalgraf van M8' Chamberlain De Kruisiging van Walwein, achter den predikstoel Het Vagevuur van Mathieu Van Brée, boven het altaar der geloovige zielen Binnenzicht van St-Maartens kerk in 1645, door Jan Thomas, ongetwijfeld het kostbaarste doek dat wij bezaten (Dekenkapel). De stad Yper door de Spanjaards belegerd, ten jare 1649, toegeschreven aan F. P. Halz Sint Maarten te paard, met den bedelaar copie der Schilderij eertijds gemaakt door Van Dyck voor de van Saventhem De Discipelen van Emmaus Sint Jan de Aalmoezenier De Nederdaling van den H. Geest Jesus van het kruis afgedaan De Balseming van Jesus O. L. Vrouw met het kindeke Jesus Al die doeken, benevens andere uit de sacristie, waren geen eigenlijke meesterstukken, het wareneerder tweede rang schilderijen. Maar Yper, en vooral St-Maartens, verheugde zich terecht in dien kunstschat uit het verle den, die een deel had medegeleefd van de godsdienstige geschiedenis onzer stad.

HISTORISCHE KRANTEN

Tuinklokke (1930-1940) | 1930 | | pagina 4