S' Maarten, volksheilige Zondagsch Misgewaad Onze afgestorvenen Verlieten dit aardsche tranendal, versterkt en bereid voor de groote reis naar de eeuwigheid door de laatste hulpmiddelen onzer Moeder de H. Kerk 27 Sept., Marguerite Delmotte 1885), wed. van Jozef Six, De Haernestr. 2 Oct., Ida-Alice Bayens (1898), echtg. van Arthur Deneve, Oude Houtmarktstr. 5 Oct., Camille Van Wonterghem (1854), echtg. van Sidonie Bostyn, Noordlaan. 13 Oct., Henri Fran$ois (1865), echtg. v. Elisabeth Pieters, De Haernestraat. God geve hun zielen de eeuwige rust Onze glorierijke patroon (317-397) is een echte volksheilige. Sint-Maartenskerken In West-Vlaanderen is hij patroon van 22 parochie kerken, te weten Aerseele, Ardoye, Avelghem, Becelaere, Coolscamp, Couckelaere, Desselghem, Haringhe, Kortrijk, Leysele, Lophem, Moorseele, Moorslede, Neer-Waasten, Ous- selghem, Ouckene, Rousbrugge, Sysseele, Vladsloo, Wercken, West-Vleteren en Yper. Sint-Maartenszomer 't Gebeurt dat men rond het feest van S. Maarten (1 1 November) eenige dagen schoon weder heeft. Het volk noemt dit tijdstip Sint Maartens zomerke Over den oorsprong van die spreuk vernemen wij het volgende in het Volkskundig Kalender van Celis (Gent, 1923) Wanneer S. Maarten naar het kamp wederkwam, nadat hij zijnen mantel in tweeën gesneden had om een arme te kleeden, werd hij bestraft. Men zegde hem dat almoezen geven schoon was, maar dat het niet mocht gebeuren met 's lands goed. Diensvolgens werd hij naakt aan een boom gebonden om gegeeseld te worden. De ongelukkige huiverde van koude, maar God had deernis met zijn lot en zond een weldoenden zonnestraal op zijn lichaam. Ieder jaar wordt ons nog die zonnestraal gejond. Si nt- Maartensavond Onder de volksgebruiken op Sint-Maartensavond, vermelden wij de vreugdevuren die ontstoken wor den, waarrond de jeugd danst en zingt Sinte Maartensavond, De torre gaat mee naar Gent. En als mijn moeder koeken bakt. Ik zit er zoo geern omtrent. Stookt vier. Maakt vier, Sint Maarten komt alhier, Al met ziju bloote armen Hij zou hem geerne warmen. Familienaam Martinus heeft aanleiding gegeven, in Vlaanderen, tot menige familienaam Martens, Maertens, Meertens, Meert. Mochten al die menschen, en ook wij allen die anders heete den H. Martinus navolgen in zijn godvruchtige liefdadigheid Hebt gij het gezien en bewonderd, ons nieuw groen Mis-gewaad Het verscheen voor de eerste maal tijdens de Ponti ficale Hoogmis opgedragen, op Zondag 17 Augustus 11., doorZ. Hoogw. Monseigneur Leys, Apostolisch Vicaris van Kivu. En sindsdien komt het tevoorschijn, onder de Hoogmis, op al de Zondagen die een groen Mis-gewaad vereischen d. i. op de gewone Zondagen na Sinxen en na Drieko ningen. De stof is prachtig 'n naweefsel van een Iaat gothisck brocaat zij wemelt van glanzen en streelt het oog met heur zachtgroene verwen. De rijk bestikte roode banden vergen wellicht eenigen uitleg. Ziehier. Wij hebben te doen met een zondagsch Mis-gewaad en de Zondag wordt van ouds en van rechtswege gevierd als de dag van de H. Drievuldigheid 't is immers de rustdag van God den Vader, wien het werk der schepping wordt toegeschreven 't is de dag der verrijze nis van God den Zoon, onzen Heer Jesus-Christus en *t is de dag der nederdaling van God den H. Geest over de Apostelen. Ons zondagsch Mis-gewaad moet dan ook, op zinne beeldige wijze, herinneren aan het hoogverheven mysterie van de H. Drievuldigheid. Ge vindt dan overal, op de roode banden, het klaver blad een natuurlijk zinnebeeld van de H. Drieëenheid drie bladeren die samen maar één blad uitmaken, drie Personen in één God Beziet nu den Koormantel die gebruikt wordt onder bet Asperges en de Vespers. Daar staat, op het kapje, de volledige afbeeldingGod de Vader geze ten, ten teeken van Almacht toont aan de wereld Zijn eeniggeboren Zoon, den gekruisten Christus en tusschen beiden, de duif die den H. Geest verbeeldt. Op treffende wijze wordt de H. Drievuldigheid voor gesteld op het gewaad van den Priester-celebrant met zijn twee bedienaars, Diaken en Onderdiaken. De Priester-celebrant herinnert aan den Zoon Gods, voor ons geslachtofferd en verrezen. Daarom draagt zijn kazui fel, op het kruispunt der roode banden, vooraan het Lam Gods en achteraan den Phoenix, zinnebeeld van de heropstanding uit den dood. De Diaken, op den dag zijner wijding, ontving den H. Geest ad robur tot sterkte. Daarom draagt zijn Dalmatiek twee symbolen van God den H. Geest op de borst, de lamp die verlicht en verwarmt op den rug, de traditioneele duif. En de Onderdiaken draagt op zijn Tuniek volledig heidshalve de zinnebeelden van God den Vader vooraan, den wereldbol die herinnert aan de schepping; achteraan, de hand die spreekt van Gods Almacht. Alzoo staat ons groen zondagsch Mis-gewaad heel duidelijk in het teeken der verheerlijking van de H. Drie ëenheid. Bij de kenners gaat het door als een prachtge waad, in alle opzichten. Het doet eere aan het kunstate lier van het huis Grossé, te Brugge.

HISTORISCHE KRANTEN

Tuinklokke (1930-1940) | 1930 | | pagina 3