Onze Klokken
In dj Kathedralen zullen vandaag de bisschoppen die
Voetwassching houden, maar in andere kerken is het
eveneens toegelaten. Honderde jaren lang hebben de
gewelven van Sint-Maartens de proosten en bisschoppen
geknield gezien voor de armen om hun de voeten te
wasschen. We zullen deze schoone gewoonte hernemen.
Het Mandatum begint te 3 u. Allen worden uitgenoodigd
om die plechtigheid met diepen eerbied en ingetogenheid
bij te wonen.
Het bezoek aan het Allerheiligste
Heel den dag blijft het Allerheiligste op het Rust-
altaar, omgeven van licht, bloemen en... aanbidders.
Zeker, de versiering moet koninklijk zijn we zullen onze
prachtige oude kunstwerken daarvoor gebruiken elk
drage het zijne bij om door licht en bloemen deze ver
siering schitterend te maken. Maar de schoonste ver
siering blijft toch altijd de krans van vrome aanbidders.
Laten we vandaag die beevaart doen naar kerken en
kapellen, zooals het oudtijds in Yper de gewoonte was
de menschen gingen Zevenkerken zooals Gezeile
het aanteekende in zijn Rond den Heerd, dat is ten
minste zeven kerken of kapellen bezoeken. Maar laat
ons dit doen met eerbied, in stilte, zonder stoornis te
verwekken waar we binnen komen. En vergeten we niet,
dat bt .ïevens deze bezoeken, een bezoek van langeren
duur, elk in zijn parochiekerk, zeer gewenscht is.
In dezen heiligen Paaschtijd mogen we wel ons parochiaal
leven wat meer aan zijn recht laten komen dit is de
geest der H. Kerk.
De avonddienst met Ons Heer in het Hofken
Die godvruchtige oefening van bezoek aan het Heil.g
Sacrament vindt zijne bekroning in den Avonddienst.
Dan komt iedereen vrij wij hebben juist daarom een
Iaat uur gekozen de dienst begint te 8 u. opdat
iedereen op zijn post zou kunnen zijn. Nog eens moeten
we van deze plechtigheid maken een familievergadering
wat we in den loop van den dag hebben gedaan elk voor
zich en afzonderlijk, dat herdoen we hier samen de
aanbidding.
Het laat avonduur herinnert ons aan dien droevigen
nacht van den doodstrijd in het Hofken, toen Ons Heer
zijn beklag ging doen aan zijne apostelen dat ze geen uur
met Hem konden waken en bidden. Deze klacht zal Hij
ons niet kunnen .toesturen, wij zullen op onzen post zijn
voor de zoo aandoenlijke oefening van het Heilig uur.
De plechtigheid wordt ingezet met de aangrijpende
treurklachten van Jeremias. Dan volgt ons Heilig Uur
onze wake bij den Meester, om Hem te troosten over
de ondankbaarheid van zoovelen, over de onverschillig
heid, de heiligschennissen, de vervolgingen die men Hem
aandoet in zijn Heilige Kerk. Daarna wordt het
Allerheiligste, onder het zingen van het Pange, lingua
processiewijze naar de Sacristie overgebracht ons
mannevolk neme deel, met brandend licht, aan deze
indrukwekkende processie...
Wat een prachtig programma! Laten we nu ons besluit
nemen meedoen, in alles. En we zullen ons daartoe
bereiden met den Woensdag avond dit artikeltje te her
lezen. Moeders, Iaat een uwer kleinen deze regelen
luidop voorlezen aan den huiselijken haard, dat zal zoo
veel deugd doen. Heel het gezin moet meevieren Ons
Heer zal dan onzen huiskring zegenen.
We hebben nu onzen heerlijken St-Maartensloren
terug. Goed. Maar een toren zonder klokken is een huis
zonder kinders. Een kerktoren wijst de menschen naar
boven maar bij dit gebaar moet nog de tale komen, de
bronzen tale der klokken.
Die zingende torens, wat zijn ze schoon Die klank
van onze klokken, van de onze, hij blijft hangen in onze
herinneringen. Die lang afwezig geweest is en weerom
naar huis komt, en de klokken hoort... hij weent van
ontroering.
We hebben onzen toren terug, maar hij moet weerom
worden de zingende toren, die meejuicht in onze vreugde,
en meetreurt in onze droefheid.
Paschen is de dag dat de klokken terugkeeren. Dat is
legende, zult ge zeggen, een lieve legende. Toch niet,
dat is vooi ons werkelijkheid. Op Paaschdag krijgen we
onze liturgische klokken terug.
's Namiddags, tusschen Vespers en Lof, zult ge onze
klokken zien wijden. Wat zeg ik, wijden De menschen
zeggen doopen 't Is wel geen doopsel, die wijding,
maar uitwendig is er nog al een en ander dat aan de
ceremoniën van het doopsel gelijkt. En de klokken krijgen
ook een naam en een patroon of beschermheilige.
Een heet Martinus, naar den patroon der kerk een
tweede Andreas, want volgens oude oorkonden was
vroeger Sint-Andries den titelheilige der kerk een
derde heet Maria, ter eere van O. L. V. van Tuyne
(dat is de Tuinklokke de vierde en vijfde dragen
namen die, herinneren aan groote figuren onzer geschie
denis Jan van Waasten, naar den gelukzaligen bisschop
van Therouanen die ons Sint-Maartensklooster stichtte
en Yper een voorbeeldige geestelijkheid gafen Margareta
van Yper, naar de heilige Dominikaner kloosterzuster die
in onze stad geboren werd en er nog de glorie van is.
Paaschdag is de groote doopdag in de H. Kerk, en
dan worden onze klokken gedoopt. Komt zien en de
plechtigheid bijwonen.
Als ge dan later die klokken zult hooren zingen, dan
zal het als de stem zijn van een vriend en bekende ge
zult de stemmen weten te onderscheiden en zeggen dat
is Martinus dat is Andreas nu valt Maria aan 't lui
den... Ge zult beter begrijpen dat die gewijde klokken
bidden voor ons en met ons.
Uit hun hooge en geheimzinnige stede waken ze over
de stad ze kijlcen over daken en muren in onze tuintjes
en binnenkoeren, en waar ze niet kunnen binnenschou-
wen, draagt nog hun bronzen lied.
Ons heele leven, dag aan dag, zullen ze onze bedrij
vigheid regelen, van 's morgens tot 's avonds bij elke
vreugdige of droevige omstandigheid zullen ze hun
hertelijke deelneming uitzingen zieken, die op 't bed
gekluisterd liggen, komen ze troosten en laten ze, in den
geest, aan de troostende plechtigheden der kerk deelne
men en wanneer de dood komt en onze lippen niet meer
kunnen bidden, zullen de klokken dat voor ons doen.
Dank zij den Heere om de bronzen klokken
Dank zij den Heere om de vertroosting en den jubel
der klokken
God beware U in den hoogen toren, dierbare klokken
van St-Maartens