Het levend model Profeten=Beelden Uit onze kerkregisters Waarschijnlijk kent ge allen wel de beroemde schilderij, voorstellend het Laatste Avondmaal het meester werk van Leonardo da Vinei. Daar zit nog een leerrijk verhaal aan vast. In het jaar I 480 kreeg de beroemde schilder de op dracht in het Dominicanenklooster te Milaan een schil derstuk van het Laatste Avondmaal te maken. Met heel zijn kunstenaarsziel gaf da Vinei zich aan dit eerlijke werk.... Overal zocht hij naar teekenmodellen. In het klooster zelf, zegt de legende, vond hij een jongen monnik, zedig en rein, die zijn Christusideaal het meest benaderde. Op zekeren dag ontmoette de schilder in een der straten een anderen frisschen jongeling. Onschuld spran kelde uit de heldere oogen en een fijn-reine glimlach ver tolkte de ongerepte schoonheid der jongensziel.' Deze knaap diende als model voor den beminden leerling van Jesus, bint Jan. Jaren gingen heen op pleinen en straten had de schil der zijn voorbeelden gevonden voor de verschillende apostelen. Het meesterwerk was bijna voltooid. Alleen Judas ontbrak, de ellendeling. Op een avond loopt hij rustig te wandelen en daar komt hij iemand tegen, slordig in lompen gekleed, met grimmigen blik van verwildering en zinnelijkheid. Een levende Judas flitst het da Vinei door het hoofd. Huiverend voor de lugubere verschijning vraagt Leonardo of de man zou willen poseeren voor een schil derstuk inhetSanta-Maria-klooster. Spoedigwas de zaak beklonken en de volgenden avond klopte de man aan de kloosterpoort. In de eetzaal der monnikken gekomen ziet hij de schil derij van het Laatste Avondmaal en begrijpt dat hij voor Judas moet dienen. Hij verbleekt en plotseling luid snikkend roept hij uit «Kent gij mij niet Daar sta ik, zooals ik vroeger was, daar zooals Joannes en nu ben ik een Judas Men begrijpt de geweldige ontroering van den kunste naar. Op zijn vraag hoe zoo iets mogelijk is, sloeg het antwoord weer M'n hartstochten en vooral de on zuiverheid hebben mij zoo verlaagd». Zeker, zoo'n sterke verandering is buitengewoon. Maar beleven we niet dagelijks zulke gevallen Fiksche, ferme jongens worden in korten tijd ellendige manne- kes d'r zit geen cadans meer in hun sloffenden pas d'r zit geen staalkracht meer in hun hangerige ledend'r fon kelt geen moed meer in hun doffe oogen d'r parelt geen geestigheid meer in hun flauwe grappen. Was het een slepende ziekte, die hun lichaamskracht en hun zielevuur zoo droevig vernielde, o, ik zou willen deelnemen met heel mijn hart in hun harde lijden. Dan treft hen geen schuld, en zij zijnde lieve vrienden van God. Maarik roep neen, Jezus roeptaanhet hart van die arme dwazen, die spelen met hun gezondheid, die spe len wat veel erger is met Gods rijke genaden «Kom, mijn jongen, durf edelmoedig, frisch en rein te leven». De serie is thans volledig boven de kapiteelen der kolommen van den middenbeuk, prijken de zes heerlijke steenenbeelden, welke wij te danken hebben aan de vro me vrijgevigheid van adellijke familiën uit ^per. Zij stellen zes profeten voor, die een voorname rol gespeeld hebben in de geschiedenis van het Joodsche volk. met betrekking tot den toekomstigen Verlosser. Vooreerst de profeet Elias een buitengewone figuur uit de 10' eeuw vóór Christus dan komen de schrijvers van de vier groote profetische boeken Isaïas (8e eeuw) Jeremias (7e eeuw), Ezechiel (6e eeuw) en Daniel (6" eeuw) eindelijk, op den drempel van het nieuw Var- bond, de HJoannes de Dooper, voorlooper van onzen Goddelijken Zaligmaker. In kunstopzicht, naar het getuigenis van alle kenners, zijn die zes profeten-beelden echte meesterstukken: even statig en oorspronkelijk van opvatting als smaakvol van uitvoering. Zij geven aan den middenbeuk onzer kerk een schitterende voltooiing. De Gentsche beeldhouwer Sinia haalt oprecht eere van zijn werk. In welke rangorde staan onze profeten-beelden Als ge de kerk binnenkomt langs het zuidportaal (Halle), dan ziet gij aan den Epistelkant (links) het beeld van Joannes de Dooper,'t is een geschenk van Weled. Mej. Alice Vanden- pe-reboom; aan den Evangeliekant (rechts) Elias, geschenk van Weled. Heer Georges Tack, voorzitter van den kerkraad daarna, links, Daniel gegeven door Weled. Heer Daniel Coppieters de Gibson; en recht3, Ezechiel, gegeven door Weled. Heer Charles Van Elslande vervolgens, links, Jeremias, gifte van Weled. Mej. Alice Vandenpeereboom, ter nagedachtenis van haar familielid Z. Hoogw. M81 Malouen rechts, bij de doopvont, Isaïas, gifte van Weled. Heer Ridder Hynderick de Theulegoet. In naam van al de parochianen bieden wij die milde wel doeners van St-Miartensonzehartelijkedankbetuigingaan. Door het doopsel herboren 1 Nov., Georg-s Verfaillie z. v. Gaston en Maria Coffyn, Surmontstraat. 23 Nov. Eliane Janssens d. v. Jozef en Maria Moer man, Kalfvaart. 26 Nov., Elisabeth Davis, d. v. Herbert en Germaine Willems, Boterstraat. Door het huwelijk verbonden 7 Nov., Henri Vercamer (Boesinghe) en Helena Messiaen, wed. van Cam. Larnou, Bruggesteenweg. 7 Nov., Armand Dossaer en Celine Dezeure, Boesinghestraat. 10 Nov., Georges Leroy (Westvleteren) en Marg. Meerseman, Boomgaardstraat. 14 Nov., Leonard Pottel en Mathilde Vermeer8ch, Dixmudesteenweg. 28 Nov., Jozef Coussement (Roeselaere) en Marie- Henriette Declercq, Rijselstraat. In den Heer ontslapen 12 Nov., Emilie Bataillie (1860), wed. van Henri Vierstraete, Rijselstraat.

HISTORISCHE KRANTEN

Tuinklokke (1930-1940) | 1931 | | pagina 2