H. Barbara Ons klokkenspel Den 4 December viert men het feest van S. Barbara, maagd en martelares, en er is reden toe, dat wij Yper- lingen en parochianen van St-Maartens in't bijzonder, dit feest niet onopgemerkt laten voorbijgaan. De devotie tot 5. Barbara is immers een eeuwenoude Ypersche traditie. Haar leven In het leven van S. Barbara, zooals het thans bekend staat liggen geschiedenis en legende door malkaar gegroeid. In de oudste en de meest betrouwbare verhalen vinden we telkens deze bijzondei heden dat de maagd door haar heidenschen vader in een soort toren werd onderge bracht om van de wereld afgezonderd te leven. In die afzondering nu bekeerde zich Barbara tot het Christen geloof. Toen haar vader dit vernam weid hij als uitzinnig van woede, zoodat hij met eigen hand zijne dochter onthoofde. Gods straf was echter verschrikkelijk. Toen de moordenaar zijn helscfh werk had verricht, werd hij door het hemelsch vuur getroffen en op den slag gedood. Pntron»s tegen de schielijke dood Juist om die reden werd onze heilige, sedert overoude tijden, aanroepen tegen de haestige en subitelijcke dood Ook heeft de geschiedenis talrijke gevallen opgetee- kend van wonderbare bescherming, waardoor de god- vruchtigen tot S. Barbara het geluk hadden de laatste H. Sacramenten te ontvangen,.zoodat voor hen de dood niet onvoorzien was en de overgang tot het ander leven niet onvoorbereid. Bijzonder in de middeleeuwen, tijden van groot geloof, was de devotie tot de H. Barbara dierbaar aan het volk, en weinig kerken waren er te vinden waar het beeld der H. Martelares niet uitgesteld was en vereerd. Eeredienst in St-Maartens te Yper In de middeleeuwen bezat onze kerk een zilveren beeld van S. Barbara. Waarschijnlijk was dit een reliek-beeld, 't is te zeggen, dat in het voetstuk van 't beeld een kleine relikwie was ingezet. Zulke beelden waren talrijk in de middeleeuwen. Op de hooge feestdagen stonden deze reliek-beelden tusschen de kandelaars als versiering van het altaar. Het Ceremonieboek van de bisschoppen beveelt deze wijze van versieren aan, en in de rubrieken van de plechtige Mis wordt aan den priester herinnerd dat hij eerst de relikwieën en daarna de gewijde tafel moet bewierookeir". In Sint Maartens had men vier zilveren reliek-beelden: juist het passend getal om tusschen de zes kandelaars te stellen. Het waren de beelden van Sint Jan den dooper, van Sint Jan Evangelist, van de H. Katharina en van hare zusterheilige S. Barbara. Den 26 Mei I 578 werd het kapittel gedwongen deze beelden, samen met de groote zilveren kandelaars, te gelde te maken, zoogezeid voor de betaling van de soldij van 's keizers soldatenvolk.... Hernemen der devotie in 1685 In 1685 werd de devotie tot S. Barbara met groote plechtigheid in onze kerk heringericht, door de geestelijk heid en de godvruchtige parochianen. Om de devotie bestendiger te maken, vroeg men oorlof tot het oprich- ten van een broederschap, wat gereedelijk werd toege staan. Paus Innocentius XI, bij breve van 7 October I 685 gaf allerhande aflaten en gunsten aan de Confreers en den 4 December van dit jaar, zijnde S. Barbaradag, werd het genootschap ingesteld. Het bleef leven en bloeien tot aan de Fransche Revolutie. Herstelling in 1856 In 't jaar 1856 't jaartal is een cijferwissel met "t jaar der eeiste instelling in 1658 werd de broederschap met grooten luister hersteld. De devotie was nooit vol» ledig ondergebleven tot bewijs van dien, had Pastoor Vaudermoere in 1804, een »clioou zilveren zeinsel laten maken voor de relikwie van S. Barbara. Maar met de herinrichting der Confrérie hernam de jaarlijksche octave van vroeger, octave die te Yper, zooals in vele kerken van Vlaanderen, een ware missie was met predi cate, bijzonder over de bereiding tot den dood. 't Is een heilzame gewoonte den dood niet uit het oog te verliezen en zooals we geleerd hebben in den Cate- chimus, met op het uiterste te denken ontgaat men de zonde. Maar de strekking heden ten dage is niet denken op de dood om zooveel te geruster te kunnen leven in zon dig plezier, 't Is dan niet te verwonderen dat S, Barbara vergeten raakt haar devotie is een herinnering aan 't groot maar pijnlijk oogenblik dat over onze eeuwigheid zal beslissen. Dat de H. Barbara onze lezers beware van een haas tige, onvoorziene en onvoorbereide dood.Maar dat daarom onze lezers getrouw blijven aan de aloude gods vrucht tot deze machtige heilige. De werken van electrische monteering van St-Maar- tensklokken, uitgevoerd door de Electro-Mekanieke werkhuizen Léon Van Rje, van Quaregnon, werden voltrokken op Zaterdag 10 October 11. Het geluid der vijf bronzen stemmen van St-Maartens toren bestaat uit 1) Twee prachtige akkoorden van drie klokken in vliegende geluid, met toon'majeur: ré-dièze(Andreas I 524 kilos) do-dièze (Maria, 21 50 kilos) en si (Martinus, 3000 kilos) voor het blijde feestgeluid der groote dagen en toon mineur mi (Jan van Waasten, 1228 kilos) 'ré-dièze-do-dièze, dienstig voor de groote rouwplechtig- heden. Die slingerende geluiden zijn grootsch en doen de hel der klinkende harmonie dier schoone klokken waardeeren. 2) Drie arias met kloppend toestel op de klokken, met zelfbeweeglijke verandering der verschillende zangen, waaronder het blijde triomfgeluid Christus Vincit - Christus regnat - Christus imperat waar de vijfde klok in fa dièze (Margareta van Yper, 875 kilos) den hoogsten toon voert. 3) Een kloppend toestel op de klok do dienstig voor het kloppen van den Angelus a'sook voor de zon- daagsche plechtigheden met aanhoudend geklep. 4) De vijfde klok blijft vrij voor het handgeluid in geval van staking in den electrischen stroom.

HISTORISCHE KRANTEN

Tuinklokke (1930-1940) | 1931 | | pagina 3