Sint=Jozefsmaand Twee Avondfeesten Onze H. Sacramentskapel Eiken Zondag Alle goe christenen wonen de u3tei.sjrmoenen bij, t.t.z. de roerende meditatiën over het Bitter Lijden van onzen Goddelijken Zaligmaker. Eiken Zondag van de Vasten beginnen de Vespers te 3 u. 30; daarna wordt het Lof gezongen en onder het Lof, om 4 u., wordt het Sermoen gepredikt. Dit jaar hebben wij als kanselredenar den Eerw. Pater Leclef, een begaafden Jesuiet, Superior van de Residen tie te Kortrijk. We zijn er van overtuigd: het overwegen van de Passie des Heeren en het bezielend woord van den predikant zullen aan onze parochianen veel goed doen. In groot getal kome man op, van af den eersten Zondag, 14 Februari Sint Jozef was de voedstervader van den Zoon Gods; de zuivere bruidegom van de H. Maagd Maria; het hoofd der H. Familie. In de Litanie ter eere van den H. Jozef, begroeten wij hem als het toonbeeld der werklieden de steun der huisgezinnen de troost der ellendigen de patroon der stervenden de beschermer der H. Kerk. Gedurende de Maartemaand wordt zijn beeld uitge steld in de Sacrakapel en versierd. Onder het Lof wordt dagelijks de Litanie van den H. Jozef gelezen. Op 10 Maart begint onze zegenrijke Novene, met het gebed tot den H. Jozef na iedere H. Mis. Twee luisterrijke avondfeesten worden op touw gezet. En zij zullen plaats hebben, zooals telken jare, in de prachtige feestzaal van St-Maartenskring Lange Meerschstraat. Ons Meisjespatronaat Eerst komt het bloeiende meisjespatronaat aan de beurt met een heerlijk programma, op Zondag 7 Februari te 7 I 2 uur stipt. De jongere meisjes treden op met een lief en kunstig sprookje Sneeuwwitje in drie bedrijven, van Linde mans. En het groot patronaat voert een boeiend en aan grijpend spel op Weergevonden dat voorzeker in ieders smaak zal vallen. Er wordt veel volk verwacht. De vertooning is kosteloos. Alwie ze wenscht bij te wonen vrage spoedig een toegangskaart aan den ieverigen bestuurder E. H. Huyghe, Janseniusstraat, 3. Tusschen de twee tooneelstukken in, zal een omhaling gedaan worden ten voordeele van het uitstekend werk van het meisjespatro naat. Sint-Maartenscongregatie Het jaarlijksch avondfeest van St-Maartenscongregatie zal plaats hebben op Half-Vasten, d. i. op Zondag 6 Maart, te 6 u. 's avonds. Reeds zijn onze dierbare jongelingen volop aan 't werk, onder de bevoegde leiding van hun verdienstvollen bestuur der, E. H. Deconinck, om iets puiks te bereiden. Tooneel, zang en muziek, alles wordt op de puntjes verzorgd. Eens te meer zal St-Maartenscongregatie eere doan aan haar reputatie is zij niet de oudste en voortreffelijkste onzer Iepersche vereenigingen van Katholieke Actie Aan al de vrienden en weldoeners wordt het avond feest van Half-Vasten aangeboden. In aansluiting met hetgeen wij in ons laatste nummer geschreven hebben, willen we nog een woordje bijvoegen over de benaming die aan onze altaren dient gegeven te worden. Van zekere zijde worden de zaken voorgesteld alsof het H. Sacramentsaltaar het Hoogaltaar der kerk zou zijnhet andere, vóór de kapelafsluiting gesteld, het parochiealtaar Deze wijze van voorstellen is verkeerd, en dit om meer dan één reden. Ook is hel noodig dat we van 't begin af op dit verkeerde wijzen, om te beletten dat een valsche voorstelling in het spraak gebruik zijn weerklank zou vinden en verwarring stichten in de begrippen. I Eerst het hoogaltaar is het voornaamste eener kerk. Elk mensch van gezond verstand die in onze kerk komt en wien men de vraag stelt waar is het bijzonderste al taar, zal aanstonds wijzen op het altaar dat vóór de koor afsluiting staat, en door de afmetingen, den stand', de omgevende versiering, aller oogen tot zich trekt. Het is waar, het vroeger hoogaltaar stond waar thans het H. Sacramentsaltaar oprijst, maar toen was de inwendige schikking der kcrkgansch anders. Vóór dit vroegere hoog altaar lag het weidsche koor, dat tot aan den kruisbeuk doorliep. Zelfs toen dit koor, in voorgaande tijden door een doxaal was afgesloten, was deze afsluiting in het midden opengewerkt door eene dubbele deur. die het hoogaltaar liet zien van af den grooten Westergang. Dit altaar overheerschte toen de geheele kerk. Nu is het totaal omgekeerd. Het altaar in de apsis is omzeggens volledig weggeborgen. Met ervoor, in het midden der kerk, een grooter en meer spreekend altaar op te richten is alles veranderd. 2°) Het huidige H. Sacramentsaltaar, volgens plan en uitvoering, naar de aanduiding van het geschilderde drie luik zelf, is en kan anders niet zijn dan een H. Sacraments altaar terwijl het hoogaltaar in eene Sint-Maartenskerk een altaar moet zijn toegewijd aan Sint Maarten. Dit volgens streng verplichtende kerkelijke wetten. Het eigen lijke hoogaltaar, vóór de afsluiting, is in de plechtige kerk wijding onder de aanroeping van Sint Maarten gecon sacreerd. Een tweede altaar aan denzelfden heiligen toe wijden ware tegen de kerkelijke verordeningen, zooals in het bisschoppelijk tijdschrift voor priesters onlangs werd uiteengezet. 3° Eindelijk de benaming c parochiealtaar is zonder beteekenis en zonder zin tenzij in kathedralen en kollegialen waar het hoogaltaar, voor den koordienst in gebruik, moeilijk tegelijk voor den parochiedienst kan in aanmerking komen. Welnu onze Sint-Maartenskerk, vroe ger kollegiaal en later kathedraal, is thans parochiekerk zonder meer. De kerk, thans uitsluitend voor den parochie- dienst bestemd en ingericht, moet noodzakelijk voor dezen haren bijzondersten en uitsluitenden dienst, het hoogaltaar in gebruik nemen. Die 't anders willen voor stellen, zouden bewijzen dat ze met de kerkelijke wetge ving en gebruiken volslagen onbekend zijn. Noemen we dus de zaken met haren waren naam hoogaltaar is 't altaar, waar de groote diensten aan geschieden en door zijn bouw en plaats het voornaamste altaar der kerk is en H. Sacramentsaltaar is een neven altaar voor 't bewaren en vereeren van het Allerheiligste.

HISTORISCHE KRANTEN

Tuinklokke (1930-1940) | 1932 | | pagina 2