Sint=Jozefsmaand
Twee Avondfeesten
Onze H. Sacramentskapel
Eiken Zondag
Alle goe christenen wonen de u3tei.sjrmoenen bij,
t.t.z. de roerende meditatiën over het Bitter Lijden van
onzen Goddelijken Zaligmaker.
Eiken Zondag van de Vasten beginnen de Vespers te
3 u. 30; daarna wordt het Lof gezongen en onder het
Lof, om 4 u., wordt het Sermoen gepredikt.
Dit jaar hebben wij als kanselredenar den Eerw. Pater
Leclef, een begaafden Jesuiet, Superior van de Residen
tie te Kortrijk. We zijn er van overtuigd: het overwegen
van de Passie des Heeren en het bezielend woord van
den predikant zullen aan onze parochianen veel goed doen.
In groot getal kome man op, van af den eersten Zondag,
14 Februari
Sint Jozef was de voedstervader van den Zoon Gods;
de zuivere bruidegom van de H. Maagd Maria; het hoofd
der H. Familie. In de Litanie ter eere van den
H. Jozef, begroeten wij hem als
het toonbeeld der werklieden
de steun der huisgezinnen
de troost der ellendigen
de patroon der stervenden
de beschermer der H. Kerk.
Gedurende de Maartemaand wordt zijn beeld uitge
steld in de Sacrakapel en versierd. Onder het Lof wordt
dagelijks de Litanie van den H. Jozef gelezen. Op 10
Maart begint onze zegenrijke Novene, met het gebed
tot den H. Jozef na iedere H. Mis.
Twee luisterrijke avondfeesten worden op touw gezet.
En zij zullen plaats hebben, zooals telken jare, in de
prachtige feestzaal van St-Maartenskring Lange
Meerschstraat.
Ons Meisjespatronaat
Eerst komt het bloeiende meisjespatronaat aan de beurt
met een heerlijk programma, op Zondag 7 Februari te
7 I 2 uur stipt.
De jongere meisjes treden op met een lief en kunstig
sprookje Sneeuwwitje in drie bedrijven, van Linde
mans. En het groot patronaat voert een boeiend en aan
grijpend spel op Weergevonden dat voorzeker in
ieders smaak zal vallen. Er wordt veel volk verwacht. De
vertooning is kosteloos. Alwie ze wenscht bij te wonen vrage
spoedig een toegangskaart aan den ieverigen bestuurder
E. H. Huyghe, Janseniusstraat, 3. Tusschen de twee
tooneelstukken in, zal een omhaling gedaan worden ten
voordeele van het uitstekend werk van het meisjespatro
naat.
Sint-Maartenscongregatie
Het jaarlijksch avondfeest van St-Maartenscongregatie
zal plaats hebben op Half-Vasten, d. i. op Zondag 6
Maart, te 6 u. 's avonds.
Reeds zijn onze dierbare jongelingen volop aan 't werk,
onder de bevoegde leiding van hun verdienstvollen bestuur
der, E. H. Deconinck, om iets puiks te bereiden. Tooneel,
zang en muziek, alles wordt op de puntjes verzorgd.
Eens te meer zal St-Maartenscongregatie eere doan
aan haar reputatie is zij niet de oudste en voortreffelijkste
onzer Iepersche vereenigingen van Katholieke Actie
Aan al de vrienden en weldoeners wordt het avond
feest van Half-Vasten aangeboden.
In aansluiting met hetgeen wij in ons laatste nummer
geschreven hebben, willen we nog een woordje bijvoegen
over de benaming die aan onze altaren dient gegeven te
worden. Van zekere zijde worden de zaken voorgesteld
alsof het H. Sacramentsaltaar het Hoogaltaar der
kerk zou zijnhet andere, vóór de kapelafsluiting gesteld,
het parochiealtaar Deze wijze van voorstellen is
verkeerd, en dit om meer dan één reden. Ook is hel
noodig dat we van 't begin af op dit verkeerde wijzen,
om te beletten dat een valsche voorstelling in het spraak
gebruik zijn weerklank zou vinden en verwarring stichten
in de begrippen.
I Eerst het hoogaltaar is het voornaamste eener kerk.
Elk mensch van gezond verstand die in onze kerk komt
en wien men de vraag stelt waar is het bijzonderste al
taar, zal aanstonds wijzen op het altaar dat vóór de koor
afsluiting staat, en door de afmetingen, den stand', de
omgevende versiering, aller oogen tot zich trekt.
Het is waar, het vroeger hoogaltaar stond waar thans
het H. Sacramentsaltaar oprijst, maar toen was de inwendige
schikking der kcrkgansch anders. Vóór dit vroegere hoog
altaar lag het weidsche koor, dat tot aan den kruisbeuk
doorliep. Zelfs toen dit koor, in voorgaande tijden door
een doxaal was afgesloten, was deze afsluiting in het
midden opengewerkt door eene dubbele deur. die het
hoogaltaar liet zien van af den grooten Westergang. Dit
altaar overheerschte toen de geheele kerk.
Nu is het totaal omgekeerd. Het altaar in de apsis is
omzeggens volledig weggeborgen. Met ervoor, in het
midden der kerk, een grooter en meer spreekend altaar
op te richten is alles veranderd.
2°) Het huidige H. Sacramentsaltaar, volgens plan en
uitvoering, naar de aanduiding van het geschilderde drie
luik zelf, is en kan anders niet zijn dan een H. Sacraments
altaar terwijl het hoogaltaar in eene Sint-Maartenskerk
een altaar moet zijn toegewijd aan Sint Maarten. Dit
volgens streng verplichtende kerkelijke wetten. Het eigen
lijke hoogaltaar, vóór de afsluiting, is in de plechtige kerk
wijding onder de aanroeping van Sint Maarten gecon
sacreerd. Een tweede altaar aan denzelfden heiligen toe
wijden ware tegen de kerkelijke verordeningen, zooals in
het bisschoppelijk tijdschrift voor priesters onlangs werd
uiteengezet.
3° Eindelijk de benaming c parochiealtaar is zonder
beteekenis en zonder zin tenzij in kathedralen en
kollegialen waar het hoogaltaar, voor den koordienst in
gebruik, moeilijk tegelijk voor den parochiedienst kan in
aanmerking komen. Welnu onze Sint-Maartenskerk, vroe
ger kollegiaal en later kathedraal, is thans parochiekerk
zonder meer. De kerk, thans uitsluitend voor den parochie-
dienst bestemd en ingericht, moet noodzakelijk voor
dezen haren bijzondersten en uitsluitenden dienst, het
hoogaltaar in gebruik nemen. Die 't anders willen voor
stellen, zouden bewijzen dat ze met de kerkelijke wetge
ving en gebruiken volslagen onbekend zijn.
Noemen we dus de zaken met haren waren naam
hoogaltaar is 't altaar, waar de groote diensten aan
geschieden en door zijn bouw en plaats het voornaamste
altaar der kerk is en H. Sacramentsaltaar is een neven
altaar voor 't bewaren en vereeren van het Allerheiligste.