Met Sint=Maartensdag... b) Zeker mogen we het eenigszins betreurei, dat in de nieuwe kerk het beeld van den patroon niet de eere plaats kreeg die hem toekomt en in de vroegere kerk op het hoogaltaar hem geschonken was. Maar, zooals we reeds zeiden, in die richting is nog een verbetering te brengen, en we wanhoopen niet dat eensdaags de Sint- Maarten te paard er triomfankelijk wordt hersteld. Maar op de afsluiting achter het hoogaltaar staat een prachtig beeld van Sint Maarten als bisschop, werk van den gunstig bekenden meester Sinia op den Communiebank, kunst werk van Rooms, werd hij sierlijk gebeeldhouwd. Met Sint-Maartensdag ^11 November) past Het dat we een woordeke zeggen over onzen heiligen patroon en zijn eeredienst in onze hoofdkerk. Als titelheilige heeft Sint Maarten recht op een bij zondere plaats in de kerk die, onder zijne aanroeping aan God werd toegewijd. Zoo verstond men het vroeger, en zoo zal het nu ook zijn. Vroeger in de oude Sint-Maartsnskerk We hebben verleden jaar gesproken over het relikwie borstbeeld van den heilige, een meesterwerk van edel- smeekunst, dat helaas, met de fransche Omwenteling verloren ging en thans vervangen is door min of meer getrouwe copie van verguld en verzilverd hout. We hebben gesproken van het prachtig marmeren tabernakel voor deze rtjve opgericht door bisschop de Haynin, nog een kunstwerk van eersten rang waarvan we nog belangrijke brokstukken bezitten, en dat volgens den rechtmatigen wensch van alle ieperlingen, zou moe ten herste.d worden. In die oude kerk was er iets meer. Het hoogaltaar, op zich zelf beschouwd een meeater stuk in zijn soort, was bekroond met een levensgroot beeld van Sint Maarten krijgsman en te paard. De echte Ieperlingen waren fier op dat groot marmeren ruitersbeeld. Het stond er op zijn plaats, want het hoogaltaar moet altijd aan den titelheilige toegewijd worden. Het was duidelijk aaa te zien, voor alien die de kerk binnenkwa men, dat men hier stond in een tempel van Sint Maarten: dat reusachtig beeld dat aller oogen trof door zijne af metingen en de helwitte kleur sterk afstekend op den zwarten achtergrond, was als het uitsteekberd van onze kathedraalhier was men in Sint-Maartens. Het is begrijpelijk dat zij die houden aan 't verleden dit kenschetsend beeld op een of andere wijze zouden terugwillen, b.v. op den boog die vroeger bij den grooten ingang onder den toren stond. Die prachtboog kan gemak kelijk hersteld worden en de Sint Maarten te paard zou er niet op misstaan. Het is onbetwistbaar dat de Fransche Omwenteling die zoo machtig veel kunstwerken vernielde, ook gedach tenissen van onzen heiligen kerkpatroon deed verdwijnen. Zoo mag men veronderstellen dat de heilige stond voorgesteld in de beelden van de portalendat er talrijke schilderijen waren van Sint-Maarten, waarvan een toch gered werd, nl., eene copie van het beroemde meester werk door Van Dyck Er was, benevens het groot borstbeeld, roz een min dere rijve van den patroon, in koper en zilver. Het broe derschap van bermhertigheid schilde onder de aanroe ping van Sint Maarten en bezat zijn eieen ornamenten en gildevanen met afber lding van den heilige. We bezitten thans nog een der voor-oorloogsche kerk- vanen met een geborduurd medaillon: een Sint Maarten te paard, afgekeken van de schilderij door Van Dyck. Maar, helaas, zoo veel is met den grooten wereldoorlog verloren gegaan. In het r.ieuw Sint-Maarten Wat niet verloren ging is de devotie tot onzen patroon, en dat laat ons voorzien, dat met den tijd.de gedachtenis van den lieven heilige opnieuw zal uitschitteren in talrijke kunstwerken. We mogen immers niet vergeten, dat het geen we met een slag in den oorlog hebben verloren, de einduitkomst was van lange eeuwen devotie. Kunst werken, kostbaar kerkgerief, komt slechts langzaam tot stand, en moest men met overhaasting te werk gaan, dan ware 't voorzeker ten nadeele van het kunstgehalte. Maar we hebben toch reeds veel herwonnen. a) De kerk zelf het reuzenwerk dat in korte jaren tot stand kwam. Lange eeuwen hadden de voorgeslachten aan dien tempel gebouwd en gewerkt. Tot verbazing van iedereen werd deze reusachtige puinhoop in korte jaren herschapen in een prachtkerk, glanze id weerbeeld van de vernielde kathedraal. Hadden we slechts dit mogen beleven, dat ware reeds genoeg geweest het is de schoonste Sint-Maartenskerk der geheele kristenheid. In ons laatste nummer hebben we gewezen op de pareerkeerse of toorts, met het afbeeldsel van Sint Maar ten als krijgs man, nog een kunstwerk dat in de processies de parochie van St- M aarten moet onderscheiden. c) Laten we verhopen dat onze heilige Pa troon ook zijn eereplaatszal te rugkrijgen in de beelden reeks van het hoofd portaal, zoodat ook van buiten te zien zij, aan, wien deze prachtbouw is toegewijd. Maar bovenal worde hersteld in de harten van onze Ieperlingen de godsvrucht en de liefde tot hunnen stads- patroon .Uil die liefde zullen geboren worden kunstwerken die even hoog staan in waarde als deze der oudheid die liefde zal nog voortbrengen een andere beeltenis van den heilige nl. in de harten, wanneer we zijne deugden na volgen de liefde tot God die uitschittert in den onver- moeibaren missionaris, de liefde tot de lijdende lede maten Christi. die uitblonk bij den jongen krijgsman toen hij zijn mantelkleed deelde m:t den armen bedelaar.

HISTORISCHE KRANTEN

Tuinklokke (1930-1940) | 1932 | | pagina 3