iSint-Pleters'Stoel te Rom©
(1 8e° Januari)
Onze Romeinsche Kalender bevat, op I8tn Januari,
een feestdag die heet Sint-Pieters' Stoel te Rome
Daar nu Sint Pieter de patroonheilige is van een onzer
lepersche parocniekerken, zal het den lezer, en meer
nog den parochiaan van Sint-Pieters genoegen doen, iets
over de beteekenis van dit feest te vernemen.
De benaming Sint-Pieters' Stoel
Stoel staat hier voor bisschopszetel, in 't latijn Cathe
dra hiervandaan de naam der bisschopskerken kathe
draal of kerken met Cathedra. Een bisschop krijgt een
troonzetel in alle kerken van zijn bisdom waar hij dienst
komt doen, maar in zijne kathedraal alleen en bij voor
recht is die troonzetel vaststaande en blijvend, als sym
bool van zijn bisschoppelijke macht. De bekroning van
de plechtige bisschopswijding wordt gevormd door de
m intronisatie», wanneer de wijdeling, in vol ornaat, bezit
neemt van den troonzetel zijner kathedraal. Moest de
bisschop op den vreemde gewijd worden, dan moet hij
daarna in zijn kathedraal worden ge-introniseerd...
Van zoo'n belang is deze intronisatie in het leven van
een bisschop, dat men, voor heilige bisschoppen, hun
feestdag graag vierde op den verjaardag van hun verhef
fing, zooals men voor de martelaren de gedachtenis vierde
op hun sterfdag. Sint Pieter die bisschop was van Rome
en martelaar krijgt aldus een dubbel feest in den jaar
kring de gedachtenis van zijn dood op 29 Juni, en deze
▼an zijn bisschoppelijke verheffing of het stoelfeest.
Het stoelfeest van Sint Pieter, als bisschop en Paus
▼an Rome, wordt thans gevierd op I8en Januari, onder
de benaming van Sint-Pieters' Stoel te Rome.
De relikwieën van den Sint-Pieters'stoei
Het is begrijpelijk dat de benaming van het feest heeft
doen denken aan den eigenlijken bisschopsstoel waarvan
Sint Pieter zich bediende tijdens zijn pontifikaat.
Volgens een oude overleveriog stond deze in de kerk
▼an de H. Prisca, op den Aventijnberg eene kerk
gebouwd op de plaats van een Romeinsch woonhuis,
-waarin Sint Pieter gewoon was dienst te doen De H.
Paus Dama8us deed dezen zetel overbrengen naar de
Sint-Pieterskerk van het Vatikaan thans wordt hij be
waard in dezelfde kerk, boven het altaar der apsis.
Dit kostbaar gedachtstuk is gesloten in een grooten
zetel van verguld brons, ondersteund door de beelden
▼an de vier kerkleeraais. In 't jaar 1876 liet Pius IX
den ouden stoel uitnemen om hem door oudheidkundigen
te laten onderzoeken. De stoel is van eikenhout belegd
met ivoorplaten de rugleuning is in latere tijden bijge
voegd. Op de hoeken zitten ringen, zooals de draagstoe
len der romeinsche senators er hadden door die ringen
stak men de draagstokken en zoo lieten de romeinsche
grooten zich door hun slaven in de stad voeren.
De Stoel en de Sint-Pietersbeelden
Van overoude tijden dagteekent de gewoonte den
Prins der Apostelen voor te stellen gezeten in zijn bis
schopsstoel. Dit is een zeer eigenaardige en kenschet
sende wijze van voorstellen, waaraan de kunstenaars
dienen getrouw te blijven tenzij het gaat over geschied
kundige feiten uit het leven van den heilige.
In de Pauselijke hoofdkerk van het Vatikaan, aan een
der groote moerpijlers die den koepel schragen, staat
een merkwaardig bronzen beeld van den tronenden
Sint Pieter. Eiken dag komen honderden Pelgrims, dat
beeld vereeren, en den voet ervan eerbiedig kussen.
Op groote feestdagen, ook op 18 Januari, wordt het
bronzen beeld versierd met een vergulde tiaar en om
hangen met een koorkap van roó floers... Zoo hebben,
in de middeleeuwen, duizenden pelgrims dien Sint Pieter
aanschouwd, en thuis gekomen hebben ze zulke beelden
laten maken en uitstellen in de kerken. Ik zou gemakke
lijk een twintig kerken in ons land kunnen noemen waar
soortgelijke oude beelden bewaard zijn. In onze tijden
van sterk ontwikkelde techniek is de copie gekomen in
de plaats van het oorspronkelijk kunstwerk, en vindt men
hier en daar bronzen beelden, die in alles de getrouwe
weergave zijn van den Sint-Pieter onder den Vatikaan-
schen koepel.
In Sint-Pieterskerk te leper
Onze Sint-Pieterskerk bezit zulk een bronzen beeld,
(aan den ingang der zijbeuk, noordkant).
Laten wij, katholieke Ieperlingen, op de feestdagen
van Sint-Pieters, zooals op 18 Januari, naar dat beeld
pelgrimeeren en volgens oeroude katholieke gewoonte.
Sint Pieters' voet gaan kussen. De bedevaarders naar
Rome aanzien het als een voorrecht den voet van den
Paus te mogen kussen! In werkelijkheid doen wij, met
vandaag naar die kerk te komen, een geestelijke beêvaart
naar de moederstad van de Kristenheid, naar Petrus,
den Onsterfelijke, die zooals zijn beeld hem voorstelt
met een zegenend gebaar waakt over de hem toever
trouwde kudde.
Zijn voorspraak bij God bekome voor onze stad en
ons land de trouwe aan de oude moederkerk van Rome.