iSint-Pleters'Stoel te Rom© (1 8e° Januari) Onze Romeinsche Kalender bevat, op I8tn Januari, een feestdag die heet Sint-Pieters' Stoel te Rome Daar nu Sint Pieter de patroonheilige is van een onzer lepersche parocniekerken, zal het den lezer, en meer nog den parochiaan van Sint-Pieters genoegen doen, iets over de beteekenis van dit feest te vernemen. De benaming Sint-Pieters' Stoel Stoel staat hier voor bisschopszetel, in 't latijn Cathe dra hiervandaan de naam der bisschopskerken kathe draal of kerken met Cathedra. Een bisschop krijgt een troonzetel in alle kerken van zijn bisdom waar hij dienst komt doen, maar in zijne kathedraal alleen en bij voor recht is die troonzetel vaststaande en blijvend, als sym bool van zijn bisschoppelijke macht. De bekroning van de plechtige bisschopswijding wordt gevormd door de m intronisatie», wanneer de wijdeling, in vol ornaat, bezit neemt van den troonzetel zijner kathedraal. Moest de bisschop op den vreemde gewijd worden, dan moet hij daarna in zijn kathedraal worden ge-introniseerd... Van zoo'n belang is deze intronisatie in het leven van een bisschop, dat men, voor heilige bisschoppen, hun feestdag graag vierde op den verjaardag van hun verhef fing, zooals men voor de martelaren de gedachtenis vierde op hun sterfdag. Sint Pieter die bisschop was van Rome en martelaar krijgt aldus een dubbel feest in den jaar kring de gedachtenis van zijn dood op 29 Juni, en deze ▼an zijn bisschoppelijke verheffing of het stoelfeest. Het stoelfeest van Sint Pieter, als bisschop en Paus ▼an Rome, wordt thans gevierd op I8en Januari, onder de benaming van Sint-Pieters' Stoel te Rome. De relikwieën van den Sint-Pieters'stoei Het is begrijpelijk dat de benaming van het feest heeft doen denken aan den eigenlijken bisschopsstoel waarvan Sint Pieter zich bediende tijdens zijn pontifikaat. Volgens een oude overleveriog stond deze in de kerk ▼an de H. Prisca, op den Aventijnberg eene kerk gebouwd op de plaats van een Romeinsch woonhuis, -waarin Sint Pieter gewoon was dienst te doen De H. Paus Dama8us deed dezen zetel overbrengen naar de Sint-Pieterskerk van het Vatikaan thans wordt hij be waard in dezelfde kerk, boven het altaar der apsis. Dit kostbaar gedachtstuk is gesloten in een grooten zetel van verguld brons, ondersteund door de beelden ▼an de vier kerkleeraais. In 't jaar 1876 liet Pius IX den ouden stoel uitnemen om hem door oudheidkundigen te laten onderzoeken. De stoel is van eikenhout belegd met ivoorplaten de rugleuning is in latere tijden bijge voegd. Op de hoeken zitten ringen, zooals de draagstoe len der romeinsche senators er hadden door die ringen stak men de draagstokken en zoo lieten de romeinsche grooten zich door hun slaven in de stad voeren. De Stoel en de Sint-Pietersbeelden Van overoude tijden dagteekent de gewoonte den Prins der Apostelen voor te stellen gezeten in zijn bis schopsstoel. Dit is een zeer eigenaardige en kenschet sende wijze van voorstellen, waaraan de kunstenaars dienen getrouw te blijven tenzij het gaat over geschied kundige feiten uit het leven van den heilige. In de Pauselijke hoofdkerk van het Vatikaan, aan een der groote moerpijlers die den koepel schragen, staat een merkwaardig bronzen beeld van den tronenden Sint Pieter. Eiken dag komen honderden Pelgrims, dat beeld vereeren, en den voet ervan eerbiedig kussen. Op groote feestdagen, ook op 18 Januari, wordt het bronzen beeld versierd met een vergulde tiaar en om hangen met een koorkap van roó floers... Zoo hebben, in de middeleeuwen, duizenden pelgrims dien Sint Pieter aanschouwd, en thuis gekomen hebben ze zulke beelden laten maken en uitstellen in de kerken. Ik zou gemakke lijk een twintig kerken in ons land kunnen noemen waar soortgelijke oude beelden bewaard zijn. In onze tijden van sterk ontwikkelde techniek is de copie gekomen in de plaats van het oorspronkelijk kunstwerk, en vindt men hier en daar bronzen beelden, die in alles de getrouwe weergave zijn van den Sint-Pieter onder den Vatikaan- schen koepel. In Sint-Pieterskerk te leper Onze Sint-Pieterskerk bezit zulk een bronzen beeld, (aan den ingang der zijbeuk, noordkant). Laten wij, katholieke Ieperlingen, op de feestdagen van Sint-Pieters, zooals op 18 Januari, naar dat beeld pelgrimeeren en volgens oeroude katholieke gewoonte. Sint Pieters' voet gaan kussen. De bedevaarders naar Rome aanzien het als een voorrecht den voet van den Paus te mogen kussen! In werkelijkheid doen wij, met vandaag naar die kerk te komen, een geestelijke beêvaart naar de moederstad van de Kristenheid, naar Petrus, den Onsterfelijke, die zooals zijn beeld hem voorstelt met een zegenend gebaar waakt over de hem toever trouwde kudde. Zijn voorspraak bij God bekome voor onze stad en ons land de trouwe aan de oude moederkerk van Rome.

HISTORISCHE KRANTEN

Tuinklokke (1930-1940) | 1932 | | pagina 3