Ons groot Kruisbeeld Dezer dagen werd in onze Sint-Maartenskerk, op den moerpijler oost van den noordelijken zijbeuk, een groot Kruisbeel 1 geplaatst, dat een gedachtenis is van het Dat kruis heeft eer e geschiede nis het is een oud kerkhof- kruis. Kerkhof- kruisen Het is een lofwaardige ge woonte op de graven onzer af gestorvenen een kruis te planten, teeken van hoop en verrijzenis. Beter dan koste lijke monumen ten en pronke rige grafsteenen staat dat eenvor mige kruisje, in wiens schaduw de doode lichamen rusten en wachten op de verheerlijking. Niets is meer treffend denkt maar aan zekere krygskerkhoven dan die massa een voudige kruisjes de dood maakt allen gelijk arm en rijk, geleerden en ongeletterden, grooten en kleinen! Boven het leger van grafkruisjes, rijst als een aanvoer der van het heir, het groote kerkhofkruis. Hoog boven de nederige graven rijst de stervende Christus, wiens dood voor ons de toegang tot het ware leven ontsloot. Zoo waren de oude kerkhoven, die zich vroeger uitstrekten rond onze parochiekerken, zoowel binnen stad als te lande. Heel dikwijls werd dan het groot kruis met den stervenden Christus opgericht tegen de buiten muren van het kerkgebouw. De menschen die langs daar voorbijkwamen bleven een oogenblik bij dat kruis bidden voor de afgestorvenen, meest nog voor hun vrienden en magen die daar te ruste geleid waren, 's Avonds werd er bij het groot kruis licht ontstoken, in vele plaatsen ontstonden gilden en genootschappen onder de aanroe ping van het kruis en tot lafenis dergeloovige zielen. Die gildebroeders betaalden een gildegeld waarvan de op brengst diende tot versiering van het kerkhofkruis, tot onderhoud van het avondlicht, en eindelijk tot het be graven der armen. Heerlijke instelling Wat getuigde zooiets luid van godsdienstzin en kristelijke saam- hoorigheid. Het kerkhofkruis van Sint-Maartens Het was in de jaren I 700 dat het groot, nog bestaande kruisbeeld op het Sint-Maartenskerkhof werd gesteld, zeer waarschijnlijk in vervanging van een ouder beeld. Dat men iets heel bijzonders en kunstigs wilde, kan men besluiten uit het feit dat het nieuw kruisbeeld werd besteld aan den besten der toenmalige lepersche beeld snijders, nl. aan Maarten Hinderickx, een inboorling der stad, die zich op den vreemde in zijn kunst had vervolmaakt, te Brugge bij Meester Pulincx, en nog te Parijs dat alsdan een bekend midden was van opleiding voor jonge kunstenaars. Hinderickx was geboren in 1744 en stierf nog geen dertig jaar oud, in 1771Zijn korte kunstenaarsloopbaan stelde hem niet in de gelegenheid talrijke werken voort te brengen, wat nog in zekere mate de waarde van ons kruisbeeld komt verhoogen. Het kruis van het kerkhof verwijderd Langen tijd bleef het kruis op zijn oorspronkelijke plaats niet. De fransche omwentelaars die onder de leuze Vrijheid aan onze voorouders de eerste en duurbaarste vrijheid ontzegden, n.l. de godsdienstvrij heid, deze omwentelaars deden het kruis wegnemen. We lezen immers in de Verzameling van Ypersche Cronycken Den 17n Mey 1796 is geweert het cruys met den gecruvsten Godt, staende aan de Noort- zijde van St-Maertens groote kerckdeure, door order van de Administratie te Brugge. Heden staet het in St- Maertens kercke In I 796 waren de Fransche Lib«rté-mannen nog maar aan 't begin van hun bevrijdingsbeweging De kerken bleven nog open, ten minste de parochiekerken, maar aan den openbaren weg mochten geen godsdienstige zinnebeelden en gedenkteekens meer te zien zijn. Dus moest dat kruis weg. Het werd overgebracht binnen de kerk, waar het voorts een voorwerp bleef van een zeer boeiende volksdevotie. Het bleef gespaard en onze oudere Ieperlingen zullen zich nog het groot kruisbeeld herinneren, dat bij het altaar van O. L. Vrouw van Lour- des stoad en waarbij de menschen zoo gaarn kwamen bidden. Geschonden... maar gelukkiglijk bewaard en thans hersteld. Nu kwam de groote oorlog onze prachtige St-Maar tenskerk herscheppen tot een reusachtige puinhoop. Wat al schatten van kunst en oudheid lagen onder die puinen begraven, gekneusd en geschonden of verbrijzeld en verloren 1 Ook ons kruis Maar, Goddank, was dit kunstwerk gehavend het ging toch niet reddeloos verlo ren. Van onder de bergen steen en gruis kwam het te voorschijn, haast onkennelijk, maar herstelbaar. De groote vraag was nu iemand vinden die talent genoeg bezat om het beeld in zijn oorspronkelijken staat te herstellen. Die iemand werd gevonden. Onze stadsgenoot Camiel Cor- nillie heeft zich meesterlijk van zijne taak gekweten het kunstwerk heeft zijn vroegeren glans en voornaamheid teruggevonden, en wij zijn er dubbel fier over dat het werk van onzen leperling Hinderinckx door de bekwaam heid van een leperling onzer dagen, voor onze stad be houden bleef. Schoon hangt de gekruiste God in dien stillen beuk, waar de kruiswegstaties een kleurrijke streep tee kenen op den giijzen wand alles spreekt hier en wel in een roerende kunsttaal van het lijden en de liefde van den Heer. Mogen onze stadsgenooten hier dikwijls den lijdensweg komen gaan en dan hunne godsvruchtsoe- fening besluiten bij het groote kruis, bij het aangrijpende beeld van den grooten Stervende, waarbij onze geloovige voorgeslachten, in tijden van angst en beproeving, zoo dikwijls hebben gevonden levensmoed en kristen offer vaardigheid. godsdienstig verleden onzer stad.

HISTORISCHE KRANTEN

Tuinklokke (1930-1940) | 1933 | | pagina 3