Th© perfect Lover Onze Retraite Het Wonderbeeld van O. L. V. van Thuyne 'n Titel voor 'n sprekende film. Ge ziet hem al schitte ren, op de plakbrieven, in koeien van letters The perfect lover Maar het is geen sprekende film. Het is een sprekende daad. Luister. De Engelsche staatsman Benjamin Disraeli, Lord- Beaconsfield, had 'n juweel van 'n vrouw. In de zomer dagen, vanaf het begin van de Meimaand, woonde hij op zijn buitengoed in de buurt van Londen. De drukke veel omstreden minister, die monumenten had waarin de bloei of de verwelking van heel dat groote engelsche wereld rijk afhing van een goedgeplaatste zet van hemzelf, moest meestal elke morgen heel vroeg weg van huis naar het ministeriegebouw in Downing Street. Maar altijd, eer hij vertiok, ging hij het terras af naar zijn morgenfri8Sche tuin om er de mooiste bloem te plukken die hij vond en ze aan zijn vrouw te brengen. Elke morgen deed hij dat, geen dag sloeg hij over, al had hij 't nog zoo druk. Daarom heette Lord Beacons- field bij de Engelschen The perfect lover de vol maakte minnaar. Dat was elke morgen een kleine daad van liefde, maar een sprekende daad. Kijk, zoo moest nu elk van ons in de Meimaand voor onze zoete Moeder Maria zijn the perfect lover a de volmaakte minnaar Elke morgen, al hebben we 't nog zoo druk, even voor Maria een morgenfrisch bloempje, een kleine, sprekende daad van liefde, «en kleine fijne attentie, een hartelijk Weesgegroetje Voor wie Onze Retraite wordt gehouden voor de Congreganisten van leper,.alsook al de jonge dochters die eraan willen deelnemen. Wanneer Van Maandag 24 April (daags na Be loken-Paschen) tot Donderdag 27 April. Waar In de mooie Kapel van St-Jacobscongre- gatie (St-Jacobsstraat, 26). Doeleinde De Retraite of geestelijke afzondering leert ons nadenken over de belangen onzer ziel, ten einde beter en vuriger te worden in den dienst van Onzen Lieven Heer, vlijtiger in onze godsvrucht tot O. L. Vrouw. Predikant De Retraite wordt gegeven door een flinken volkspredikant, E. Pater Desmyter, overste der Paters Redemptoristen te Roeselaere. Dagorde De geestelijke oefeningen zijn geschikt als volgt Maandag 24, Dinsdag 25 en Woensdag 26 April te 6 l/2u. H. Mis en onderrichting, gevolgd door een tweede H. Mis.'s Avonds te 7 u. Lof en Sermoen. Donderdag 27 April, sluiting der Retraite te 6 I /2 u. H. Mis met alg. Communie, laatste onderrichting en pauselijke zegen. Congreganisten Niet een onder U mag ontbreken, op die deugddoende Retraite I Den weetgierigen lezer, die iets meer verlangt over de benaming Thuyn of Tuin verzend ik naar ons Parochieblad van 1931 nr 6. Daar wordt in 't lang en in 't breed uiteengedaan waar die eigenaardige Maria-titel vandaan komt. Herinner u dat tuin» een oud vlaamsch woord is dat beteekent afsluiting hek, balustrade, met een wooid alle soort van omheining, In de middeleeuwsche kerkrekeningen wordt het woordje c tuin zeer dikwijls aangetroffen om te beteekenen de afsluitingen aan kapelLn, altaren en... beelden. In de middeleeuwen waren alle kapellen en altaren afgetuind» met steenen of houten afsluitingen. En rond beelden die in groote vereering waren bijvoorbeeld het beroemde wonderbeeld van Rijsel Notre-Dame de la Treille dat in 't vlaamsch zou mogen geheeten worden O. L. Vrouw van Tuine maakte men kostelijke, lage tuinen meest van brons of van ijzer, die dienden tot beschutting van beeld of tabernakel, en niet zelden be kroond waren met kandelaartjes waarop devote lieden waslicht brandden. En nu rijst de vraag Wat is de beteekenis voor ons Iepersch mirakelbeeld van O. L. Vrouw van Tuine Beteekenis Bekijk het eens aandachtig de Lieve Vrouw staat in een kleinen tuin van vlechtwerk. Deze tuin dient niet tot bescherming van het beeld, hij hangt ermee samen, hij vormt één met het beeld hij is een soort voetstuk, meer niet; hij dient niet om de vereerders op afstand te houden, hij heeft geen praktische bedoeling. Dan is er maar een uitleg mogelijk de tuin is aan gebracht om zijn symbolische of zinnebeeldige beteekenis en een tuin, bijzonder wanneer hij van vlechtwerk is, hierdoor gelijkend op de oude verdedigingswerken, beteekent uitteraard bescherming en beschutting. Feitelijk is Maria altijd geweest de toevlucht, de redding van al hare kinderen. Schoon hebben de middel eeuwsche kunstenaars deze gedachte uitgebeeld, toen ze O. L. Vrouw hebben voorgesteld, met een grooten openslaanden mantel onder wiens vouwen de heele Kerk, Paus en Koningen aan 'thoofd, in veilige beschut ting lagen neergeknield. Maar eenzelfde symboliek, en deze niet minder duidelijk, vinden wij bij ons Iepersch Mirakelbeeld. Geschiedkundige oorsprong En waarom heeft het christen leper O. L. Vrouw op die wijze voorgesteld en heeft het eeuwen lang en thans nog zoo'n bijzondere vereering getoond voor O. L. Vrouw onder deze aanroeping van Thuyne Wel, beste lezer, omdat in de vermaarde belegering van 1383 de stad en de burgers, buiten alle verwachting en tegen alle menschelijke berekeningen, wonderlijk ge spaard bleven van den algeheelen ondergang. Toen leper ontzet was en bevrijd, begon deze roem rijke devotie, en werd als aandenken aan Maria's be scherming een beeld gemaakt, een votiefbeeld, dat als een eeuwig aandenken moest zijn van leper's erkente lijkheid. En hiermede komen we aan onze beschou wingen over het beeld zelf, het wonderbeeld van O. L. V. van Thuyne.

HISTORISCHE KRANTEN

Tuinklokke (1930-1940) | 1933 | | pagina 2