Het O. L. Vrouwbeeld op het Belfort De Broederschap van O. L,. Vr. van Tuïne Hoog boven onze middeleeuwsche Halle rijst het Belfort, zinnebeeld van gemeentelijke vrijheid en macht. In de middeleeuwen Hoog op de grijze muren van het Belfort hadden onze voorouders, de vrije poorters van leper, het beeld gesteld der Soete Lieve Vrouwe als schutse van de gemeen telijke vrijheden, waarvan de grijze toren het symbool was. Verdankten ze niet aan hare moederlijke bescher ming, die als een ondoordringbare Tuin de stad had omsloten, dat hunne kerken en haardsteden, hun Hallen en Belfort waren blijven rechtstaan en dat zijzelf aan het moordend zwaard waren ontsnapt Eeuwen was dat bïeld daar blijven prijken, Én het hartje der oude stad, vereerd en eerbiedig gegroet door allen die voorbijkwamen. En toen de jaarkring het Tuin feest meebracht, en de oude stad volliep van vreemde bezoekers, en de schitterende stoet met fonkelende reliekschrijnen en zegenen ie prelaten door de straten trok, stroomde al die pracht en heel die tnenschenzee voor het grijze Belfort en het versierde Mariabeeld, en beleefde de eeuw:noude Mariadevotie een heerlijk -oogeablik. Toen schaalden de feestbazuinen en klonk het danklied hoog op d« lucht. Fransche omwenteling Eeuwen lang was dat zoo gegaan tot vreugde van groot en klein, van arm en rijk. En dan kwam de kwade dag; dat vreemde mannen hier binnendrongen, en aan het volk een nieuw geloof predikten. Ze brachten, zoo be weerden zij, een nieuw evangelie: de blijde boodschap van Gelijkheid, Vrijheid en Broederliefde! Gelijkheid: dat was dat allen slaaf werden en zij de gevreesde tiran nen. Vrijheid dat niemand meer vrij was, ook niet om te leren volgens de inspraken van hart en geweten. Broederlijkheid: dat er bloed vloeide, en ballingen waren, en elk omzichtig moest zijn op woord en gebaar, want men leefde omringd van bespieders en verklikkers. De mannen van het Nieuw Evangelie vonden aanstoot aan dat eeuwenoude Mariabeeld 't werd neer gehaald en verbrijzeld. De leperlingen die deze hei ligschennis aanschouwden weenden in 't geniep, want om hun droefheid te openbaren daarvoor was er geen vrijheid meer. Negentiende eeuw Dat alles duurde maar een tijdje. Geweld kan niet lang meegaan. En toen de sombere dagen voorbij- waren, werd op het grijze Belfort het Mariabeeld hersteld. En de Tuinfeesten werden opnieuw gevierd. Met minder pracht dan weleer, want leper had veel verloren zijn bisschop, zijn kapittel, zijn abdijen en prelaten zijn goud en zilver dat naar de munt te Parijs gezonden was in naam van de Vrijheid zijn klokken waarvan men kanonnen had gegoten. Maar was er minder pracht, er was evenveel gods vrucht en vreugde. De wereldoorlog En nu kwam de wereldoorlog. Niet het beeld alleen, maar het eeuwenoude Belfort en de reus achtige hallen, dat alles lag m puin. En wie zou dat ooit herbouwen, dat grootsche werk van verduldige en lange eeuwen? Verrijzenis Maar dat is twijfelen aan de taaie levenskracht van ons vlaamsche kristen volk. Nog geen twintig jaar zijn voorbij en leper is herbouwd, grooter en schooner dan weleer. Er ontbrak nog het Belfort. Ook het Belfort is uit zijne puinen herrezen Symbool van vrijheid, van macht, van leven. Op het Belfort prijkt het lachende beeld der Zoete Lieve Vrouw. Morgen loopt de verrezen stad weerom vol met duizenden en duizenden zoo'n massa volk heeft leper nooit gezien, ook niet in de glorierijkste dagen van zijn glorierijk verleden. Morgen trekt de stoet van gemijterde prelaten weerom door de straten vol groene festoenen en schitterende wimpels. Morgen is het Tuindag en stroomt de stoet van duizelden en duizenden als een zee rond de muren van het grijze Belfort. Morgen wordt op herbouwde muren onthuld het gedenkteeken dat aan de komende eeuwen zal verkonden dat het nieuwe leper, het oude geloof gestand, zich onherroepelijk heeft toegewijd aan Koning Kristus. Lachend straalt het beeld op de grijze muren nooit kende de Zoete Lieve Vrouw een heerlijker Tuindag. Nu is haar hartewensch voldaan Per Mariam ad Christum Door Maria tot Kristus Zij is het die met trouwe liefde, onophoudend waakt over de belangen van O. L. Vrouw van Tuine zij is het die zorgt en ijvert voor den bloei van onze dierbare Iepersche devotie zij is het die Missen doet lezen en diensten laat inrichten voor levende en afgestorven leden. Elk lid betaalt jaarlijks 2 fr. en heeft recht, bij zijn afsterven, op een H. Mis. Ter gelegenheid van de Jubelfeesten ter eere van O. L. Vrouw van Tuine, zullen nog meer leperlingen zich laten inschrijven in de confrérie zij hoeven slechts hun naam op te geven aan de gedienstige ijveraarster, Juffr. Marg. Lernould, Boesinghestraat. *t Is de gewoonte geworden de dat inwoners der ver schillende wijken van St-Maartens om de beurt uitgenoo- digd om in den loop van de twee weken na Tuindag de Sol. «Wijkmissen» bij te wonen die gecelebreerd worden, te 7 u. alsook het plechtig Lof dat gezongen wordt 's avonds te 7 u., ter eere van O. L. Vrouw van Tuine. Ook dit jaar zal dat gebeuren. En elk huisgezin zal er aan houden in de Sol. Mis ter intentie van zijn gebuurte vertegenwoordigd te zijn. Dit jaar echter zal er geen bijzondere omhaling gedaan worden om da onkosten van die goddelijke diensten af te dragen. Wie echter iets geven wil, kan zijn gift aan bieden aan een der Heeren Geestelijken der Parochie.

HISTORISCHE KRANTEN

Tuinklokke (1930-1940) | 1933 | | pagina 7