De Bisschopswijding- De bisschopswijding behoort tot de heerlijkste plechtigheden van ons rijk kerkelijk ceremonieel. Een kort woord toelichting en uitleg zal niet overbodig zijn... I. Algemeene gedachten IDe bisschaps waardigheid is de volheid van het pries terachap: Je bisschopswijding, zooals de priesterwijding, is een sacramenthetzelfde sacrament, maar in zijn vol heid. En deze plechtige wijding wordt ingeschoven in het kader der heiligste hand'ling der liturgie, het H. Misoffer. 2 Het uitwendig teeken van het Sacrament, waarvan reeds in de Handelingen en de Brieven der Aposte len spraak is, bes aat in de oplegging der handen door den consacreerenden bisschop. Deze handenoplegging be- teetent en geeft het overdragen der volheid van het priesterschap. In vroegere eeuwen werd deze oplegging der handen gedaan door al de bisschoppen der Kerk provincie of van het omliggende; dit evenwel wordt niet vereischt. Maar uit eerbied voor de traditie wil de H. Kerk dal twee bisschoppen den consacreerenden prelaat bij itaan en met hem de hand moplegging verrichten. 3. Bij de handenoplegging werd nogal vroeg een wij dingsgebed gevoegd in den vorm van prefatie Later kwam. ontleend aan de Oostersche ritussen, en ingege ven door het voorbeeld van het Oud Verbond, de zalving met het H. Chrisma. Eindelijk van middeleeuwschen oorsprong is de overgave van ambtsinsignes, zooals den herdersstaf en den bisschopsring. 4. Buiten de eigenlijke wijding, die plaats vindt tus- schen den Epistel en het Evangelie, komen nog andere plechtigheden die als de bereiding en de bekroning ervan zijn. o.l. a) vóór de H. Mis de eedaflegging en de ondervraging b) na de Mis de intronisatie. Met deze algemeene gedachten is de ingewikkelde ceremonie der bisschopswijding gemakkelijk te volgen en te begrijpen. II. Overzicht der Ceremoniën 1. Begin: het aankleeden De twee prelaten, de consacreerende bisschop en de wijdeling, zullen te samen het H. Misoffer opdragen, en wel aan het zelfde altaar. Maar tot aan de offerande zal de wijdeling met de assiateerende prelaten de gebe den verrichten bij een afzonderlijk altaar. Terwijl de consacreerende bisschop zich aankleedt op den troon, bij het hoogaltaar, doet de wijdeling dit eveneens bij zijn altaar. Hij neemt de bisschopsschoenen, maar nog niet het overige bisschopsgewaad zelfs de stool wordt kruisgewijze opgelegd. 2. Eedaflegging en ondervraging De wijdeling, met de koorkap bekleed, wordt door zijne assistenten naar het hoogaltaar geleid, waarde consacree rende bisschop is neergezeten. De assistenten verzoeken den bisschop de wijding te doen de geloofsbrieven worden onderzocht en voorgelezen, de nieuwe wijdeling legt den eed af de verplichtingen van het nieuwe ambt na te leven, hij wordt nog langdurig ondervraagd. Daarop volgen de inleidende gebeden aan den voet van het altaar, waarna de wijdende bisschop het altaar beklimt, en de wij deling naar zijn bijzonder altaar terugkeert. Hier wordt hem het borstkruis gegeven en de stool losge maakt, zoodat ze zooals bij de bisschoppen recht neer hangt hij krijgt dan de pontificale misgewaden en begint de misgebeden. 3. Wijding Na den Epistel wordt de wijdeling opnieuw bij het hoogaltaar geleid. Onder de Litanie van alle heiligen ligt hij op de altaartreden uitgestrekt. Na deze inleiden de smeeking vinden we de wijdingshandelingen a) Handenoplegging door de drie bisschoppen, met de woorden «Ontvang den Heiligen Geest». De handenoplegging gaat samen met het opleggen van het Evangelieboek. Deze eigenaardige ceremonie is ontleend van het ceremonieel der pausvereffing. De gekozen paus was in de middeleeuwen bijna altijd reeds vroeger bisschop gewijd. Om te beteekenen dat de nieuwe verkiezing tot het opperherderschap hem werd gegeven, niet door zijn ambtgenooten in het episcopaat, maar rechtstreeks door God, werd hem, in plaats van de handen, het Evangelieboek, symbool van Christus, opgelegd. De ceremonie past misschien minder in de bisschopswijding we kunnen ze noch tans als volgt verstaan de bisschoppen, door de oplegging der handen, zetten hunne macht op den wijdeling over, maar die macht komt van God. b) De Prtfatieof wijding die onderbroken wordt door c) de zalving van hoofd en handen (Veoi Creator). d) Daarop vol;t het overreiken der waardigheidstee- kens (staf en ring) en het Evangelieboek, zinnebeeld van het leeraarsambt. 4. Vervolg der H. Mis Na de wijding gaat de wijdeling naar zijn altaar terug, tot aan het offertorium, wanneer hij bij den consacreeren den bisschop terug komt, om met hem aan 't zelfde altaar het offer te voltrekken. Eerst hebben we de indruk wekkende ceremonie der offerande de wijdeling offert aan den consacreerende bisschop twee brooden, twee vaatjes wijn, twee kaarsen. Het vervolg is de gewone pontificale Mis, met deze bijzonderheid dat de twee bisschoppen gezamenlijk celebreeren. 5. Intronisatie Na den zegen wordt asn den wijdeling de myter opgezet en de handschoenen gegeven. Aldus in het volle pontificaal ornaat, wordt de nieuwgewijde op den bisschopszetel geïnstalleerd. Het «Te Deum wordt gezongen, en nu gaat de nieuwe bisschop door de kerkbeuken om aan het volk den zegen te geven. Daarna geeft hij dien aan het altaar en dankt hij den consacreerenden bisschop met hem driemaal, telkens op hoogeren toon te wenschen Ad muitos annos, d. i. God verleene U nog lange jaren I

HISTORISCHE KRANTEN

Tuinklokke (1930-1940) | 1934 | | pagina 3