PAROCHIEBLAD VAN IEPER ZONDAG 5 APRIL Palmzondag 't Is Paschen Geneeskunde ZEVENDE JAARGANG 1936 NUMMER 3 DE TUINKLOKKE De Tuinklokke verschijnt tienmaal *s jaart Inzonderheid van Sint-Maartens Administratie Janseniusstraat, 5 We vierer. den verjaardag der blijde intrede van Jesus in Jerusalem: toen de menschen hun bovenklee- deren als zooveel tapijten uitspreiden op de straten; toen ze met palm - en olijftakken .zwaaiden; toen het dreunde van den zegezang Hosanna den Zoon van David 1 Leve de Christus-Koning I De plechtigheid van Palmzondag is te leper ge groeid tot een machtige Christus-hulde, waaraan onze bevolking met hart en ziele deelneemt. Zij weze nogmaals de heerlijke .inzet van een god vruchtig meeleven van de Kerkelijke Diensten der Goede W(eek Vandaag zou onze T uinklokke, hoe klein zij ook weze, zoo hard willen luiden dat uw huizen ervan dreunendat uw harten ervan breken I Bing bong bang I Bing bong bang I Vandaag wil onze Tuinklo kke het uitbazuinen christene menschen, 't is Paschen te wegel Na de lange, donkere en koude wintermaanden, rijst 't zonncke, als nooit zoo schoon en frisch, aan d' hemeltrans en giet, met volle stroomen, licht en warmte en lente uit 1 'Is Paschen: 't is nieuw levenl Tijd van herleven voor de geheele natuur 1 Ziet de boomen hoe ze botten en bladen schieten 1 Ziet de strui ken en planten, hoe zij aan 't bloeien gaan I Hoort de vogels, hoe ze zingen I 'Is Paschen: 't is nieuw levenl Tijd var. herleven voor de menschen 1 Ziet uw kin deren. Ziet ze spelen, loopen, dansenhoort zé kraaien van leute en van genot. Ziet uw zieken en krankenziet uw oude menschen: 't blijde zonnetje al door het open vensterraam brengt hun licht en warmtenieuw leven I Voelt ge zelf niet hoe ge herleeft, hoe nieuw bloed u door de aderen stroomt en frisscher krachten u be zielen 'Is Paschen: 't is nieuw levenl Tijd was 't van herleven voor den goddelijken Mees ter 1 Dood was Hij, gestorven aan een kruis. Begra ven was Hij, in een steenen graf, met een zwaren steen gesloten, met het zegel der Joodsche Oversten ver zegeld, door de soldaten bewaakt. Maar dood en graf en steen en zegel en soldaten: 't moest al begeven: glorierijk verrees Hij uit den dood en 't graf. 't Was Paschen. 't was nieuw levenl En gij Is 't winter ook en koude en donkerheid, s 't dood misschein daarbinnen in uw ziel Och, komt I Het worde lente in ul Het worde licht I Het worde warm! Nieuw leven stroome weder in uw ziel I Bing bong bang 1 Bing bong bang 1 Och, komt! Belijdt uw zonden in den biechtstoel de priester zal u een vader zijn, vol medelijden en vol goedheid. Hij helpt u op te staan uit den dood der zondehij helpt u verrijzen uit het graf Och komt 1 Doet nieuwe krachten opkomt knielen aan des Heeren Tafel; komt, voedt u met het Lichaam en het Bloed van Jesus, in de heilige Communie. 't Zal Paschen zijn: nieuw leven ook voor uI In een Fransch tijdschrift behandelt dokter Henri Bon het onderwerp De geneeskunde en de sacra menten Daar zegt hij onder meer dat vele moderne geleerden de zegenrijke uitwerking loven van de ontlasting van het geweten door de biecht, en dat die ontlasting sterk meehelpt om de zieken op te helpen. De geleerde Fiessinger verklaarde Het is heel zeker dat de biecht bij alle depressietoestanden werkt als een soort heilzame balsem. Al had een geniaal dokter de biecht uitgevonden, dan nog zouden wij die biecht moe ten loven. En Brière de Boismony schreefVindt een beter middel dan de biecht om de gewetensangsten te bestrij den en wij zullen gelukkig zijn het te geven aan dui zenden lijdende zieken, die vertroosting noodig hebben». Wie zou nog den heilzamen invloed van de Biecht durven loochenen

HISTORISCHE KRANTEN

Tuinklokke (1930-1940) | 1936 | | pagina 1