Het gedenkteeken van M9' Deken de Brouwer ontwerpers hebben de voorkeur gegeven aan de Vlaam- sche vroeg-Rcnaissance, en daarvoor hadden ze ernstige redenen, Eerst komt dit gedenkteeken in de nabij heid van de doopkapel wier afsluiting, een overblijf sel van de vroege-re dekenkapel, van denzelfden stijl is. Het is onbetwistbaar dat deze afwisseling van trant leven en verscheidenheid brengt in het grootsche inté- rie.iiOok vóó» de verwoesting was een gelijke schil derachtige mengeling van kunststrekking in onze kerk te vinden. Vooral in de talrijke grafmonumenten was de Renaissance tot uitdrukking gekomen en dit op een zeer harmonieuze wijze. .Niet de werken der vroeg- Renaissance met hun bescheiden afmetingen en hun de licate detail-verzorging hebben onze middeleeuwsche prachtgebouwen ontsierd; dit gebeurde eerst later wan neer de geweldige barokkunst haar intrede deed. Ons gedenkteeken is opgevat in deze vroege Re naissance die als een late bloei is der vroegere middel eeuwsche kunst: hier vinden we eenzelfde verhevenheid van kiistelijke symboliek, eenzelfde adel van vorm ais in de beste middeleeuwsche kunstwerken. Het monument voor den doode is geen «treuren met dezen die geen hoop hebben maar een hoopvol schou wen op het ander leven, waarvan de Verlosser ons de beteekenis leerde. Eerst in het opschouwen naar het groot liefde-offer van Christus, leeren we de ware beteekenis van den dood. Hij is ons voorgegaan. Zij die Hem zijn gevolgd hebben Hem nagedaan. Daarom groepeert de kunstenaar aan den voet van het Kruis de heiligen die op Calvarie stonden, en de heiligen van latere tijden. Daarom heeft hij er ook, in geknielde houding, zaliger deken de Brouwer afgebeeld. Onwillekeurig denken wij aan de offervaardige liefde van den dierbaren overledene, die, midden het oorlogsgeweld te leper bleef, als de goede Herder die zijn leven veil heeft voor zijne kudde. Wel weten we dat de Rechter streng is, en daarom knielt de aflijvige in deemoedige houdingmaar zijn blik is hoopvol gericht op Christus wiens offervaardige liefde hij zoo schitterend heeit nagevolgd. De hoofdscène is het symbool der onvergankelijke, alles overlevende liefde. Op de kanten verschijnen de zinnnebeelden van Geloof en Hoop, om de trilogie te volmaken van de goddelijke deugden die de vermo gens en werkkrachten zijn van het Goddelijk leven in onze zielen. Boven, alles overheerschend in een glo rieuze verschijning, de Godvader die met eenzelfde ze genend gebaar het offer ontvangt van de Zoon en van allen die zijn leerlingen willen wezen. Wondere en harmonieuze samenstelling, rijk aan die pe en klare gedachtcnsymboliek. En daarbij edele vorm geving en artistieke schoonheid. Het is geen overdrij ving te zeggen dat de zeer gepaste schriftuurtekst «Heer, ik heb de schoonheid van uw huis lief gehad», hier niet alleen in woorden staat gegriffeld maar nog in lijn en kleur wordt uitgezongen. Minder mocht het niet zijn voor Mgr de Brouwer die bij de groote gaven van geest en hart nog deze fijne kunstsmaak bezat die hem tot baanbreker heeft gemaakt der kerkelijke volkskunst en hem dubbel dierbaar blijven doet aan het kunstzinnige Iepersche volk. Zondag 13 Juni werd onder een grooten toeloop het gedenkteeken van zaliger d?ken Mgr de Brouwer in onze St Maartenskt rk ingewijd. In het koor hadden plaats genomen en woonden de H.Mis en heel de plechtigheid bij Mgr G. Colle, aalmoezenier van het Hof en vertegenwoordiger van H. Maj. Koningin ElizabethHoogeerw. Heer Vicaris-Ge neraal Van der Mcersch, afgevaardigde van Z. Exc. Mgr Lamirov, bisschop var. Brugge; Hoogeerw. Dom Golen- vaux, Abt van Maredsousalsook talrijke geestelijken. De gelegenheidstoespraak een Vlaamsche en een Fransche gehouden door Z. E.H. Vermaut, pastor deken van leper, hebben diepen indruk gemaakt op de aanwezige geloovigen waaronder de familie van Mgr de Brouwer een 200 tal leden telde De tekst van beide toespraken is in verschillende weekbladen ver schenen. Het sierlijk monument ontworpen door architect Coo- >mans en uitgevoerd door de heeren deBeule en Van ■Hecke is tegelijk waardig van den diepbetieurden deken en van onze heerlijke Iepersche kathedraal. Het is niet, zooals de overige nieuw-uitgevoerde meu bileering, in den kunststijl van het gothisch gebouwde

HISTORISCHE KRANTEN

Tuinklokke (1930-1940) | 1937 | | pagina 3