Het gedenkteeken van
M9' Deken de Brouwer
ontwerpers hebben de voorkeur gegeven aan de Vlaam-
sche vroeg-Rcnaissance, en daarvoor hadden ze ernstige
redenen, Eerst komt dit gedenkteeken in de nabij
heid van de doopkapel wier afsluiting, een overblijf
sel van de vroege-re dekenkapel, van denzelfden stijl is.
Het is onbetwistbaar dat deze afwisseling van trant
leven en verscheidenheid brengt in het grootsche inté-
rie.iiOok vóó» de verwoesting was een gelijke schil
derachtige mengeling van kunststrekking in onze kerk
te vinden. Vooral in de talrijke grafmonumenten was
de Renaissance tot uitdrukking gekomen en dit op
een zeer harmonieuze wijze. .Niet de werken der vroeg-
Renaissance met hun bescheiden afmetingen en hun de
licate detail-verzorging hebben onze middeleeuwsche
prachtgebouwen ontsierd; dit gebeurde eerst later wan
neer de geweldige barokkunst haar intrede deed.
Ons gedenkteeken is opgevat in deze vroege Re
naissance die als een late bloei is der vroegere middel
eeuwsche kunst: hier vinden we eenzelfde verhevenheid
van kiistelijke symboliek, eenzelfde adel van vorm ais
in de beste middeleeuwsche kunstwerken.
Het monument voor den doode is geen «treuren met
dezen die geen hoop hebben maar een hoopvol schou
wen op het ander leven, waarvan de Verlosser ons de
beteekenis leerde.
Eerst in het opschouwen naar het groot liefde-offer van
Christus, leeren we de ware beteekenis van den dood.
Hij is ons voorgegaan. Zij die Hem zijn gevolgd hebben
Hem nagedaan. Daarom groepeert de kunstenaar aan
den voet van het Kruis de heiligen die op Calvarie
stonden, en de heiligen van latere tijden. Daarom heeft
hij er ook, in geknielde houding, zaliger deken de
Brouwer afgebeeld. Onwillekeurig denken wij aan de
offervaardige liefde van den dierbaren overledene, die,
midden het oorlogsgeweld te leper bleef, als de goede
Herder die zijn leven veil heeft voor zijne kudde. Wel
weten we dat de Rechter streng is, en daarom knielt
de aflijvige in deemoedige houdingmaar zijn blik is
hoopvol gericht op Christus wiens offervaardige liefde
hij zoo schitterend heeit nagevolgd.
De hoofdscène is het symbool der onvergankelijke,
alles overlevende liefde. Op de kanten verschijnen de
zinnnebeelden van Geloof en Hoop, om de trilogie te
volmaken van de goddelijke deugden die de vermo
gens en werkkrachten zijn van het Goddelijk leven
in onze zielen. Boven, alles overheerschend in een glo
rieuze verschijning, de Godvader die met eenzelfde ze
genend gebaar het offer ontvangt van de Zoon en van
allen die zijn leerlingen willen wezen.
Wondere en harmonieuze samenstelling, rijk aan die
pe en klare gedachtcnsymboliek. En daarbij edele vorm
geving en artistieke schoonheid. Het is geen overdrij
ving te zeggen dat de zeer gepaste schriftuurtekst
«Heer, ik heb de schoonheid van uw huis lief gehad»,
hier niet alleen in woorden staat gegriffeld maar nog in
lijn en kleur wordt uitgezongen.
Minder mocht het niet zijn voor Mgr de Brouwer
die bij de groote gaven van geest en hart nog deze
fijne kunstsmaak bezat die hem tot baanbreker heeft
gemaakt der kerkelijke volkskunst en hem dubbel
dierbaar blijven doet aan het kunstzinnige Iepersche
volk.
Zondag 13 Juni werd onder een grooten toeloop
het gedenkteeken van zaliger d?ken Mgr de Brouwer
in onze St Maartenskt rk ingewijd.
In het koor hadden plaats genomen en woonden de
H.Mis en heel de plechtigheid bij Mgr G. Colle,
aalmoezenier van het Hof en vertegenwoordiger van H.
Maj. Koningin ElizabethHoogeerw. Heer Vicaris-Ge
neraal Van der Mcersch, afgevaardigde van Z. Exc. Mgr
Lamirov, bisschop var. Brugge; Hoogeerw. Dom Golen-
vaux, Abt van Maredsousalsook talrijke geestelijken.
De gelegenheidstoespraak een Vlaamsche en een
Fransche gehouden door Z. E.H. Vermaut, pastor
deken van leper, hebben diepen indruk gemaakt op
de aanwezige geloovigen waaronder de familie van Mgr
de Brouwer een 200 tal leden telde De tekst van
beide toespraken is in verschillende weekbladen ver
schenen.
Het sierlijk monument ontworpen door architect Coo-
>mans en uitgevoerd door de heeren deBeule en Van
■Hecke is tegelijk waardig van den diepbetieurden deken
en van onze heerlijke Iepersche kathedraal.
Het is niet, zooals de overige nieuw-uitgevoerde meu
bileering, in den kunststijl van het gothisch gebouwde