Wijding der Zijaltaren
in de Kathedraal
kindertjes in schreiende houding, zittende op de sar-
■cophaag, zijn prachtig weergegeven.
Tijdens het opruimen der puinen van de Kathe
draal waren wij zoo gelukkig eenige der voornaamste
deelen van dit monument terug te vinden. Die stukken
werden opnieuw aangewend ,en zoo voor de komende
tijden gered.
Beeldhouwer De Beule heeft dit kiesche herstellings
werk tot aller voldoening tot een goed einde gebracht,
en zoo ons de gelegenheid geschonken een passende
hulde te brengen aan iemand, die zijn leven veil had
om de schatten van Gods" huis te redden.
Woensdag 18 Oktober zal Z. Exc. Mgr. Lamiroy
onze vijf zijaltaren komen consacrceren. Het hoog
altaar werd gewijd op 15 Juli 1930, tijdens de kerk-
consecratie. Zoo hervindt onze heerlijke hoofdkerk
niet alleen de materiëele pracht van vroeger dagen,
maar nog de hooge geestelijke beteekenis die door de
zegeningen der H. Kerk wordt geschonken.
De ceremonie der altaarwijding is als een reductie
van de kerkwijding. Ze is minder uitgewerkt dan de
kerkwijding, daar alles wat op het kerkgebouw be
trekking heeft wegvalt. Maar de hoofdtrekken zijn de
zelfde.
We gaan ze heel bondig trachten op te sporen.
In de ceremonie zijn drie onderscheiden deelen
1). Dc zuivering van den altaarsteen.
2). Het inlasschen der relikwiën;
3). Het zalven van den steen.
I. Zuivering van den altaarsteen.
Alles wat in den eeredienst gebruikt wordt moet
zuiver zijn en rein. Daarom houden we eraan dat1, onze
kerken net zijn en ordentelijk. Maar er is nog iets
meer dan deze stoffelijke reinheid. De H. Kerk weet
dat sedert de zondeval, het koningschap van den mensch
pver de materie verbeurd is en aan Satan is verval
len. Zien we niet duidelijk dat de duivel over de ma
terie kan heerschen en deze doen dienen om ons tijde
lijk en eeuwig ongeluk te helpen bewerken Alle stof
felijke zaken die de Kerk in haren eeredienst gebruikt
zal ze door gebeden en zegeningen aan den invloed van
den booze onttrekken.
Dit gebeurt hier ook. Na de inleidingsgebeden
Zeven boetpsalmen en de Litanie van al
le Heiligen wijdt de bisschop het Gregoriaansch
water waarin zout, assche en wijn gemengd wordt
Met dit bijzonder wijwater wordt de altaarsteen ge-
teekend op de plaats van de vijf kruisen Idie erin ge
beiteld staan. Daarna gaat de bisschop zeven maal
rond het altaar, terwijl hij voortdurend het altaarblad
en den onderbouw besprenkelt. Zoo is de steen
gezuiverd van alle kwade invloeden en waardig
gemaakt om de relikwieën der HHMartelaren te
ontvangen.
II. Insluiting van de HH. Relikwieën.
In processie gaat men de relikwieën halen, die er
gens in de kerk op een rustaltaar zijn uigesteld. De
relikwieën die bij onze altaarwijding gebruikt worden,
zijr. deze van de heiligen Faustus en 'Generosus, Ro-
meinsche martelaren, die in de Catacomben werden be
graven.
Wanneer ze bij de nieuwe altaren gebracht zijn,
worden ze door den bisschop neergelegd in de holte
het graf die in den steen zelf is uitgehouwen.
Dit graf ,dat eerst met de H. Chrisma gezalfd is, wordt
dan door den bisschop toegemetseld.
De gewoonte relikwieën van Martelaren in de alta-
ten te sluiten, is zeer oud. Ze komt ten slotte uit Rome,
waar men de Martelaren in de Catacomben 'of onder-
aardsche kerkhoven begroef. Wanneer, in den loop van
't jaar, de sterfdag gevierd werd, gingen de Christe
nen bij dit graf bidden en werd het Misoffer op het
graf zelf opgedragen.
Hiervandaan onze jaarlijksche Heiligenfeesten en) ook
het gebruik de H. Mis te celebreeren boven relikwieën
van Martelaren. Zij die de goede gewoonte hebben de
Misgebeden te volgen, zullen weten dat de priester,
wanneer bij 't begin der Mis het altaar opgaat, het graf
der relikwieën kust en door zijn gebed de voorspraak
inroep van de Martelaren wier gebeente er in rust,
III. Zalving van het altaar.
Nu is het altaar reeds gezuiverd door de beprenke-
lin.g'en en geheiligd door de aanwezigheid der relikwie
ën. We gaan nog verder. Het altaar moet de'rusttroon
worden van Ons Heer zelf die er in de H. Mis zijn
Sacrificie komt hernieuwen en de vruchten ervan aan
ons komt mededeelen.
Om den steen van deze hooge bestemming waardig
te maken zal de H. Kerk erover uitstorten de HH.
Olieën, die het zinnebeeld zijn van hare overvloedige
en alles doordringende zegeningen. De kruisjes die op
den steen gebeiteld staan, worden gezalfd met Cate-
chumenolie en Chrisma daarna stort de bisschop over
de heele altaartafel beide HH. Olieën en wierook, die
te samen worden verbrand. Terwijl de vlammen knette
ren en de walmen opstijgen, knielen allen neer en wordt
er gesmeekt Kom, Heilige Geest, vervul onze harten
en ontsteek er de vlammen Uwer Liefde Het is een
zeer aandoenlijk oogenblik der plechtigheid. In een
prefatie smeekt de bisschop dat van dezen gewijden
steen bronnen van zegening mogen vloeien over ons
allen.
Nog worden gezalfd de voorzijde of onderbouw
van het altaar alsook de vier hoeken en daarmee is dte
ceremonie voltrokken.
Het altaar wordt gekleed en versierd; het Misoffer
wordt nu gecelebreerd. Wat de Kerk heeft gezui
verd, geheiligd en gezalfd tot troon van den Eucha-
ristischen Christus, wordt een nieuw Calvarie, waar
Jesus zich slachtoffert, en de bronnen van genaden
ivoor ons zijn opengesteld.
Dank zij den Heer om deze nieuwe genade I