Wijding der Zijaltaren in de Kathedraal kindertjes in schreiende houding, zittende op de sar- ■cophaag, zijn prachtig weergegeven. Tijdens het opruimen der puinen van de Kathe draal waren wij zoo gelukkig eenige der voornaamste deelen van dit monument terug te vinden. Die stukken werden opnieuw aangewend ,en zoo voor de komende tijden gered. Beeldhouwer De Beule heeft dit kiesche herstellings werk tot aller voldoening tot een goed einde gebracht, en zoo ons de gelegenheid geschonken een passende hulde te brengen aan iemand, die zijn leven veil had om de schatten van Gods" huis te redden. Woensdag 18 Oktober zal Z. Exc. Mgr. Lamiroy onze vijf zijaltaren komen consacrceren. Het hoog altaar werd gewijd op 15 Juli 1930, tijdens de kerk- consecratie. Zoo hervindt onze heerlijke hoofdkerk niet alleen de materiëele pracht van vroeger dagen, maar nog de hooge geestelijke beteekenis die door de zegeningen der H. Kerk wordt geschonken. De ceremonie der altaarwijding is als een reductie van de kerkwijding. Ze is minder uitgewerkt dan de kerkwijding, daar alles wat op het kerkgebouw be trekking heeft wegvalt. Maar de hoofdtrekken zijn de zelfde. We gaan ze heel bondig trachten op te sporen. In de ceremonie zijn drie onderscheiden deelen 1). Dc zuivering van den altaarsteen. 2). Het inlasschen der relikwiën; 3). Het zalven van den steen. I. Zuivering van den altaarsteen. Alles wat in den eeredienst gebruikt wordt moet zuiver zijn en rein. Daarom houden we eraan dat1, onze kerken net zijn en ordentelijk. Maar er is nog iets meer dan deze stoffelijke reinheid. De H. Kerk weet dat sedert de zondeval, het koningschap van den mensch pver de materie verbeurd is en aan Satan is verval len. Zien we niet duidelijk dat de duivel over de ma terie kan heerschen en deze doen dienen om ons tijde lijk en eeuwig ongeluk te helpen bewerken Alle stof felijke zaken die de Kerk in haren eeredienst gebruikt zal ze door gebeden en zegeningen aan den invloed van den booze onttrekken. Dit gebeurt hier ook. Na de inleidingsgebeden Zeven boetpsalmen en de Litanie van al le Heiligen wijdt de bisschop het Gregoriaansch water waarin zout, assche en wijn gemengd wordt Met dit bijzonder wijwater wordt de altaarsteen ge- teekend op de plaats van de vijf kruisen Idie erin ge beiteld staan. Daarna gaat de bisschop zeven maal rond het altaar, terwijl hij voortdurend het altaarblad en den onderbouw besprenkelt. Zoo is de steen gezuiverd van alle kwade invloeden en waardig gemaakt om de relikwieën der HHMartelaren te ontvangen. II. Insluiting van de HH. Relikwieën. In processie gaat men de relikwieën halen, die er gens in de kerk op een rustaltaar zijn uigesteld. De relikwieën die bij onze altaarwijding gebruikt worden, zijr. deze van de heiligen Faustus en 'Generosus, Ro- meinsche martelaren, die in de Catacomben werden be graven. Wanneer ze bij de nieuwe altaren gebracht zijn, worden ze door den bisschop neergelegd in de holte het graf die in den steen zelf is uitgehouwen. Dit graf ,dat eerst met de H. Chrisma gezalfd is, wordt dan door den bisschop toegemetseld. De gewoonte relikwieën van Martelaren in de alta- ten te sluiten, is zeer oud. Ze komt ten slotte uit Rome, waar men de Martelaren in de Catacomben 'of onder- aardsche kerkhoven begroef. Wanneer, in den loop van 't jaar, de sterfdag gevierd werd, gingen de Christe nen bij dit graf bidden en werd het Misoffer op het graf zelf opgedragen. Hiervandaan onze jaarlijksche Heiligenfeesten en) ook het gebruik de H. Mis te celebreeren boven relikwieën van Martelaren. Zij die de goede gewoonte hebben de Misgebeden te volgen, zullen weten dat de priester, wanneer bij 't begin der Mis het altaar opgaat, het graf der relikwieën kust en door zijn gebed de voorspraak inroep van de Martelaren wier gebeente er in rust, III. Zalving van het altaar. Nu is het altaar reeds gezuiverd door de beprenke- lin.g'en en geheiligd door de aanwezigheid der relikwie ën. We gaan nog verder. Het altaar moet de'rusttroon worden van Ons Heer zelf die er in de H. Mis zijn Sacrificie komt hernieuwen en de vruchten ervan aan ons komt mededeelen. Om den steen van deze hooge bestemming waardig te maken zal de H. Kerk erover uitstorten de HH. Olieën, die het zinnebeeld zijn van hare overvloedige en alles doordringende zegeningen. De kruisjes die op den steen gebeiteld staan, worden gezalfd met Cate- chumenolie en Chrisma daarna stort de bisschop over de heele altaartafel beide HH. Olieën en wierook, die te samen worden verbrand. Terwijl de vlammen knette ren en de walmen opstijgen, knielen allen neer en wordt er gesmeekt Kom, Heilige Geest, vervul onze harten en ontsteek er de vlammen Uwer Liefde Het is een zeer aandoenlijk oogenblik der plechtigheid. In een prefatie smeekt de bisschop dat van dezen gewijden steen bronnen van zegening mogen vloeien over ons allen. Nog worden gezalfd de voorzijde of onderbouw van het altaar alsook de vier hoeken en daarmee is dte ceremonie voltrokken. Het altaar wordt gekleed en versierd; het Misoffer wordt nu gecelebreerd. Wat de Kerk heeft gezui verd, geheiligd en gezalfd tot troon van den Eucha- ristischen Christus, wordt een nieuw Calvarie, waar Jesus zich slachtoffert, en de bronnen van genaden ivoor ons zijn opengesteld. Dank zij den Heer om deze nieuwe genade I

HISTORISCHE KRANTEN

Tuinklokke (1930-1940) | 1939 | | pagina 3