18. LOO. Madame Goebbels. „De Stem van het Geweten" e» Pculet kreeg s’echfs levenslang! de ouwe al afgestudeerd is zelf nog iets kan bijleeren. Unki. FÊRVIJZE. N. S. B. Pervijze. WULVERiNCEM. Te Buchenwald overleden. Hooglede-Sleyhage Smartelijk ongeluk. Het zeven jarig zoontje van Adelson Vandepitte liep vóór het ouderlijk huis de baan over, toen de auto kwam aangereden van Oscar Vanheule uit Staden. Het knaapje werd met geweld ten gronde geshakb en liep een gapende wonde op aan het hoofd en verschillige kneuzingen over het heele lichaam. Het arme slachtoffer is kort na het ongeluk overleden. Het bestuur van de N.S.B. Pervijze heeft de eer U uit te noodigen pp Zondag 5 Augustus, om 7 ure namid dag, bij H. Scheirsen, tot de. Alge- meetne Vergadering voor al de oud strijders 1914-1918 1940-1945. DAGORDE Herkiezing van de Bestuursleden. Invullen formulieren spoorwegkaar ten. HET GELUK LIGT OP EEN KLEINE PLAATS Koop een biljet van de 4de schijf 1945 van de - LOTERIJ (ten bate der Geteisterden) Even goed als wie ook, kunt Gij het miHioen winnen! Madame Goebbels, geboren Witte- penne, eigenlijk een zwartepenne. Mijnheer Goebbels, die niet Josef maar Heinrich noemt, ligt niet onder de kanselarij bedolven te Berlijn, maar studeert te St. Kruis. Nu schreit Madame Goebbels genoeg kreem van fluitjesmelk. Een jonge heer Goebbels vierde kermis toen de grauwe schur ken in 1940 de gemeente Loo en heel het land kwamen bezetten. Heel de familie was in haar schik met de in- gekwartierde Moffen. Zoontje Goeb bels zegde: „Ik voel mij ook Duit- scher en zal als Duitscher sterven”! Nu zou dit Goebbels-kuikentje nog in Moffrika zitten. Wat zou hij daar doen? Men beweert dat hij S.S. pa rachutist is! Dan mag zijn beminde moeder gerust zijn, in ’t korte komt hij per vliegtuig? Maar niemand mag het weten, hij zou kunnen op het vliegveld bij een pensionnaat in het Brugsch? neerkómen, om te Eten zoo hij De auditeur gaat in beroep. Men weet dat de journalist Robert Poulet, die zijn pen eh zijn talent ten dienste der Duitschers stelde, door den krijgsraad van Brabant slechts tot levenslangen dwangarbeid ver oordeeld werd. We vernemen dat de krijgsauditor beroep aanteekende tegen dit vonnis. Het Militair gerechtshof zal dus de gelegenheid krijgen te toonen dat de repressie geen ijdel woord is. Mem krijgt anders een beetje dezen indruk. Zondag werd dus na vijf jaar ge dwongen onderbreking onze kermis gevierd. Dit kon zonder politieuur en verduistering gebeuren, maar met de wijdvermaarde Boetprocessie die weer mocht uitgaan en een voortreffelijk weertje. Niettegenstaande het rijverbod voor de autovoertuigen en den erbarme- één punt lijken staat van veel fietsbanden was er toch geweldig veel volk opgeko men. Reeds van ’s morgens vroeg za gen de omliggende gemeenten fiet sende groepjes, naar Veurne rijden, die langzamerhand een eindeloos sliert vormden en voortdurend aan- Daa’rcusschen zag men de 1 pelgrims die te voet naar de processie trokken. Toen de processie haar om megang zou aanvangen waren de straten waar ze zou voorbijgaan hee- lemaal af gezet met kijklustigen, waarvan het aantal weinig moest on derdoen voor het oorlogscijfer. Na deze vijf-jarige Interruptie zal een klein beetje geschiedenis de le zers geen kwaad doen. De eerste pro cessie ging uit in 1644 en was inge richt door de Paters Capucijnen om het veertig uren gebed, tot behoud van den vrede, te besluiten. De leden van de „Sodaliteit van den Gekruisten Zaligmaker” (een in 1637 gesticht genootschap) namen hieraan deel als boetelingen in boetekleederen en kruisen dragend. Den laatsien Zondag van Juli doet deze processie jaarlijks haar omgang. Aan de oor spronkelijke processie werd weinig of niets veranderd. Zij bestaat uit een veertigtal groepen die het Oud en het Nieuw Testament verbeelden. Er zijp echter twee soorten groepen. De eene: personen die hun rol al gaande spelen zooals het gebruik was in de Middel eeuwen. De andere: oude houten beeldengroepen, statiën genaamd, die gedragen of voortgetrokken worden Op één na waren alle, door de Mof fen weggevoerde Wulveringemsche arbeiders, terug thuis. We verwacht ten alleen nog den heer Roger Anseel. Hij werd op 19 Januari 1944 gede porteerd en te Dusseldorf aan het werk gezet als postarbeider. Hij deed zich aldaar door zijn vaderlandslief de opmerken en kreeg alras het eti ket „ongewenscht”. Op kwamen zijn gevoelens overeen met die der Duitschers: ook hij „wensch- te” niet te zijn waar hij was! De Hi teerknechten zonden, jammer ge noeg, de „ongewen-schten” niet naar huis. Op 15 September vertrok hij, wegevoerd door de S.S. mannen, naar j groeiden. een... onbekende bestemming. Men weet wat zoo iets beteekent in nazi- kaal! Op Donderdag 26 Juli kwam op het secretariaat van het Rood Kruis het bericht toe dat Roger Anseel in het folterkamp Buchenwald overleden was op 5 December 1944, min dan elf maand na zijn vertrek naar Duitschland. Het nieuws kwam als een donder slag al zijn dorpsgenooten verrassen. Overal was de ontsteltenis groot. Zoo telt ook Wulveringem zijn mar telaar, die in de gedachten van alle patriotten moet blijven voortleven en die moet gewroken worden. Zijn familie, zijn vrienden en de heele gemeente hebben vruchteloos gewacht op de terugkomst van den laaüsten gedeporteerde die in Duitsch land politieke gevangene werd en als zoodanig den heldendood inging. Aan de familie Anseel bieden wij onze meest oprechte deelneming aan en de verzekering van onze innigste sympathie. waren naar Normandië vertrokken. Misschien waren het wel deze Hitler- honden die ons dat onheil toebrach ten. Zij waren vertrokken in Juni 1943. Een overste keerde weer om achtergebleven kaarsen te halen die echter verdwenen waren, uit wraak kunnen die S.S. mannen ons dien bomaanval toebedacht hebben. In elk geval het was de verschrikken lijkste nacht die Staden in dezen oorlog beleefde. ten, op te drijven. Toch verdween het volk geenszins snel van de markt en op sommige plaatsen was er werkelijk een stremming van het „verkeer" te bespeuren en zelfs tot ,,’s anderen daags” bleef het druk. Moest er niet gedanst worden, dan. zou het geen kermis zijn. Dit werd dan ook geenszins versmaad. ïn één der ..balzalen had men de luchtver- versching geenszins onderschat. Men had de „opdracht” er voor op heel origineele wijze aan een „Vliegend Fort” toevertrouwd dat voortdurend boven de hoofden der dansende paartjes, cirkelde, zonder bommen te gooien echter. Wat het sportief gedeelte van de kermis betreft, het is alleszins een financieel succes geweest, want de „Oost-West kamp” door Veurne spor- tief op touw gezet heeft Maandag; een enorme massa naar hier gelokt. Sportief bekeken heeft de wedstrijd echter niet aan de verwachtingen be- antwoord. De West-Vlamingen hebben zich deerlijk in doekjes laten winden of ontbrak het hun aan verstandhou ding? De twee Oost-Vlamingen bijna 100 km. alleen voorop gereden! hebben dienen natuurlijk in de eerste plaats vermeld: de overwinnaar Bon man en Vander Helst. Hierdoor ver kreeg de koers eerder een eentonig verloop, want de twee kopmannen werden nooit op ernstige wijze ver ontrust. Dit kwam eenerzijds door het „remmen” van de Oost-Vlamin gen in de groep, die hun makkers alle premiën lieten opstrijken en ander zijds door een slechte verstendhcu- ding der West-Vlamingen. Hier volgt de volledige uitslag: 1. Bouman (O. VI.), 2. Vander Helst (O.), 3. O. De Backer (O.), 4. Grysol- le (O.), 5. Sercu (W.), 6. Mommeren- cy (W.), 7. De Caluwé (O.), 8. Callens (W.), 9. Pieters (W.), 10. Moerenhout (O.), 11. Vlaeminck, 12. Meersman, 13. Ghyselinck, 14. Faignaert, 15. De- splenter, 16. Oreel, 17. Ramon, Van Efiue, 19. Vanden Bossche. KEIEM. "VEURNE. Kermis. door boetelingen. Tot de eerste groep behooren o.a. de „Profeten”, de„Drie Koningen”, de „Vlucht naar Egypte”, de „Intrede in Jeruzalem” en vooral de „Kruisdraging”. Tot de tweede groep behooren: „Verloochening van Petrus”, „Geese- ling”, „Doornkroning”. De boetelingen die deze „statiën” dragen of voorttrekken zijn echte penitenten, vrijwilligers, mannen en vrouwen van ver en nabij en vroeger zelfs uit het buitenland, die komen i uit boetvaardigheid. Vóór iedere groep I gaat een boeteling, met een zwarten sluier bedekt, die een verklarend j opschrift in Oud-Vlaamsche spelling draagt. Achter hem komt een engel die een „sprake” opzegt. Iedere „spra ke” bestaat uit een reeks oude ver zen, die den toeschouwer verklaren wat de groep verbeeldt en welke ge voelens ze in ons moet opwekken. Het karakteristieke gedeelte is ech ter een belangrijke groep boetelin gen die kruisen dragen. Zij zijn ge kleed in grove bruine pijen met dito kap. Velen er van zijn barrevoets. De ze groep van kruisdragers was dit jaar buitengewoon talrijk vertegen woordigd. Nog een paar wagens, dit maal getrokken door paarden ver beelden: het „Praalgraf” de „Verrij zenis” en de „Hemelvaart” (Christus hier weer voorgesteld door een boe teling). Tot slot de geestelijkheid niet het Allerheiligste Sacrament. Tot zoover het ingetogen gedeelte van de kermis. De markt bood het jonge volk ge legenheid genoeg tot ontspanning. Het is spijtig dat de foorkramers hun neiging niet kunnen beteugelen om, van zoodra het volk overtalrijk toestroomt, hun prijzen, die toch i reeds meer dan gematigd mogen hee- ALVERiNGEM. Leer nadenken. Beste Patriotten van Alveringem, de hoofding van mijn bijdrage heet, zooals verleden week: Leer nadenken. Gébruik ik dit als titel, dan is het omdat ik terecht heb aangevoeld, dat de Nazi-.leer haar sporen heeft nage laten, haar methoden zijn overgeble ven. Gedurende ,de bezetting schilderde de verradersbende haar slagwoorden op de straten, hingen de aanplakborden, en muren vol met allerhande propa ganda voor Waffen-S.S., N.S.K.K., voor aanwerving van arbeiders voor Duitschland. Is er hieraan reeds ver andering gekomen, hebben de -sfca- ten en muren en aanplakborden nu een ander uitzicht gekregen? Neen, alles is nog hetzelfde gebleven: weer om is alles beplakt en bepleisterd met zaken, waarvan de menschen niet eens den ondergrond, de waarheid J kennen. In de oorlogsjaren stonden J de echte vaderlanders erg wantrouwig i gestemd tegenover de met het gezond verstand in strijd liggende bericht- j ge ving van den bezetter; zij bleven i menschen van de realiteit. Heb ik dezen titel bovenaan mijn bijdrage geplaatst, dan is het omdat ik ge waar word, dat, nu het land van da Nieuwe Orde geen gevaar meer be teekent voor de wereld, dat nu de zui vering zoogezegd doorgedreven wordt, die achterdocht verdwenen is, dat de menschen zich zoo zeer geen reken schap meer geven op alles wat hert voorgespiegeld wordt, wel met de waarheid overeenstemt. Laat U geen rad voor de oogen draaien, laat U niet- verblinden door verbloemde taal. Beste Patriotten, wellicht zijt U ook zondes meer over het feest van 15 Juni heengestapt. Wat üfduiddö deze vertooning voor het V.N.V. en nagesleep?: een glansrijke dag. Me nig verrader zal dien dag wel geju beld hebben: „gij hebt ons willen vragen, nog is er geen jaar voorbij en wij hebben in het eerste herderlijke feest de teugels in handen, duwen wij U als iets verachtelijks in den hoek. Het goede zegeviert over het kwade!” Dit feest beteekende voor het zwarte gespuis, een 'herrijzen, en voor ons EEN VERNEDERING. Gnze kinderen werden minachtend ter zij de gezet. Zij toonen hun tanden... en WAAR blijven de onze? Beste Patriotten, in de Weekpost van 21 Juli werd de geestdriftige uit lating van die plechtigheid ingelast. De 5de kolonne-mannen van. Alverin gem mieken door middel van de pers aan hun broeders uit andere gemeen ten het welslagen van hun 1ste her- optreden bekend en dat op den dag van ons nationaal feest. Tergende uit daging, bittere smaad! Noemt men dat de bestrijding van het nazisme? Volgende week behandel ik de vraag door wie werd deze huldiging op touw gezet? Zondag 12 Augustus 1945 luisterrijke op tocht als huldebetoon aan onze teruggekeerde gedwongen arbeiders. De stoet wordt opgeluisterd door verschei dene praalwagens, de plaatselïjke muziek maatschappijen, Oudstrijdersbond, scholen en de medewerking van de aanpalende ge meenten. Vorming stoet aan de „Warande” cm 3 u. Aanspraak op de marktplaats. Om 10,30 uur- Plechtige Mis van dankzeg- j ging en Te Deum.

HISTORISCHE KRANTEN

De Vrijheidsecho (1945-1947) | 1945 | | pagina 3