18.
LOO.
Madame Goebbels.
„De Stem van het Geweten"
e»
Pculet kreeg s’echfs
levenslang!
de ouwe al afgestudeerd is
zelf nog iets kan bijleeren.
Unki.
FÊRVIJZE.
N. S. B. Pervijze.
WULVERiNCEM.
Te Buchenwald overleden.
Hooglede-Sleyhage
Smartelijk ongeluk. Het zeven
jarig zoontje van Adelson Vandepitte
liep vóór het ouderlijk huis de baan
over, toen de auto kwam aangereden
van Oscar Vanheule uit Staden. Het
knaapje werd met geweld ten gronde
geshakb en liep een gapende wonde
op aan het hoofd en verschillige
kneuzingen over het heele lichaam.
Het arme slachtoffer is kort na het
ongeluk overleden.
Het bestuur van de N.S.B. Pervijze
heeft de eer U uit te noodigen pp
Zondag 5 Augustus, om 7 ure namid
dag, bij H. Scheirsen, tot de. Alge-
meetne Vergadering voor al de oud
strijders 1914-1918 1940-1945.
DAGORDE
Herkiezing van de Bestuursleden.
Invullen formulieren spoorwegkaar
ten.
HET GELUK LIGT
OP EEN KLEINE PLAATS
Koop een biljet
van de 4de schijf 1945 van de
- LOTERIJ
(ten bate der Geteisterden)
Even goed als wie ook,
kunt Gij het miHioen winnen!
Madame Goebbels, geboren Witte-
penne, eigenlijk een zwartepenne.
Mijnheer Goebbels, die niet Josef
maar Heinrich noemt, ligt niet onder
de kanselarij bedolven te Berlijn,
maar studeert te St. Kruis. Nu schreit
Madame Goebbels genoeg kreem van
fluitjesmelk. Een jonge heer Goebbels
vierde kermis toen de grauwe schur
ken in 1940 de gemeente Loo en heel
het land kwamen bezetten. Heel de
familie was in haar schik met de in-
gekwartierde Moffen. Zoontje Goeb
bels zegde: „Ik voel mij ook Duit-
scher en zal als Duitscher sterven”!
Nu zou dit Goebbels-kuikentje nog in
Moffrika zitten. Wat zou hij daar
doen? Men beweert dat hij S.S. pa
rachutist is! Dan mag zijn beminde
moeder gerust zijn, in ’t korte komt
hij per vliegtuig? Maar niemand mag
het weten, hij zou kunnen op het
vliegveld bij een pensionnaat in het
Brugsch? neerkómen, om te Eten zoo
hij
De auditeur gaat in beroep.
Men weet dat de journalist Robert
Poulet, die zijn pen eh zijn talent ten
dienste der Duitschers stelde, door
den krijgsraad van Brabant slechts
tot levenslangen dwangarbeid ver
oordeeld werd.
We vernemen dat de krijgsauditor
beroep aanteekende tegen dit vonnis.
Het Militair gerechtshof zal dus de
gelegenheid krijgen te toonen dat de
repressie geen ijdel woord is. Mem
krijgt anders een beetje dezen indruk.
Zondag werd dus na vijf jaar ge
dwongen onderbreking onze kermis
gevierd. Dit kon zonder politieuur en
verduistering gebeuren, maar met de
wijdvermaarde Boetprocessie die weer
mocht uitgaan en een voortreffelijk
weertje.
Niettegenstaande het rijverbod voor
de autovoertuigen en den erbarme-
één punt lijken staat van veel fietsbanden was
er toch geweldig veel volk opgeko
men. Reeds van ’s morgens vroeg za
gen de omliggende gemeenten fiet
sende groepjes, naar Veurne rijden,
die langzamerhand een eindeloos
sliert vormden en voortdurend aan-
Daa’rcusschen zag men de
1 pelgrims die te voet naar de processie
trokken. Toen de processie haar om
megang zou aanvangen waren de
straten waar ze zou voorbijgaan hee-
lemaal af gezet met kijklustigen,
waarvan het aantal weinig moest on
derdoen voor het oorlogscijfer.
Na deze vijf-jarige Interruptie zal
een klein beetje geschiedenis de le
zers geen kwaad doen. De eerste pro
cessie ging uit in 1644 en was inge
richt door de Paters Capucijnen om
het veertig uren gebed, tot behoud
van den vrede, te besluiten.
De leden van de „Sodaliteit van den
Gekruisten Zaligmaker” (een in 1637
gesticht genootschap) namen hieraan
deel als boetelingen in boetekleederen
en kruisen dragend. Den laatsien
Zondag van Juli doet deze processie
jaarlijks haar omgang. Aan de oor
spronkelijke processie werd weinig of
niets veranderd. Zij bestaat uit een
veertigtal groepen die het Oud en het
Nieuw Testament verbeelden. Er zijp
echter twee soorten groepen. De eene:
personen die hun rol al gaande spelen
zooals het gebruik was in de Middel
eeuwen. De andere: oude houten
beeldengroepen, statiën genaamd, die
gedragen of voortgetrokken worden
Op één na waren alle, door de Mof
fen weggevoerde Wulveringemsche
arbeiders, terug thuis. We verwacht
ten alleen nog den heer Roger Anseel.
Hij werd op 19 Januari 1944 gede
porteerd en te Dusseldorf aan het
werk gezet als postarbeider. Hij deed
zich aldaar door zijn vaderlandslief
de opmerken en kreeg alras het eti
ket „ongewenscht”. Op
kwamen zijn gevoelens overeen met
die der Duitschers: ook hij „wensch-
te” niet te zijn waar hij was! De
Hi teerknechten zonden, jammer ge
noeg, de „ongewen-schten” niet naar
huis. Op 15 September vertrok hij,
wegevoerd door de S.S. mannen, naar j groeiden.
een... onbekende bestemming. Men
weet wat zoo iets beteekent in nazi-
kaal! Op Donderdag 26 Juli kwam op
het secretariaat van het Rood Kruis
het bericht toe dat Roger Anseel in
het folterkamp Buchenwald overleden
was op 5 December 1944, min dan
elf maand na zijn vertrek naar
Duitschland.
Het nieuws kwam als een donder
slag al zijn dorpsgenooten verrassen.
Overal was de ontsteltenis groot.
Zoo telt ook Wulveringem zijn mar
telaar, die in de gedachten van alle
patriotten moet blijven voortleven en
die moet gewroken worden.
Zijn familie, zijn vrienden en de
heele gemeente hebben vruchteloos
gewacht op de terugkomst van den
laaüsten gedeporteerde die in Duitsch
land politieke gevangene werd en als
zoodanig den heldendood inging.
Aan de familie Anseel bieden wij
onze meest oprechte deelneming aan
en de verzekering van onze innigste
sympathie.
waren naar Normandië vertrokken.
Misschien waren het wel deze Hitler-
honden die ons dat onheil toebrach
ten. Zij waren vertrokken in Juni
1943. Een overste keerde weer om
achtergebleven kaarsen te halen die
echter verdwenen waren, uit wraak
kunnen die S.S. mannen ons dien
bomaanval toebedacht hebben. In
elk geval het was de verschrikken
lijkste nacht die Staden in dezen
oorlog beleefde.
ten, op te drijven. Toch verdween het
volk geenszins snel van de markt en
op sommige plaatsen was er werkelijk
een stremming van het „verkeer" te
bespeuren en zelfs tot ,,’s anderen
daags” bleef het druk.
Moest er niet gedanst worden, dan.
zou het geen kermis zijn. Dit werd
dan ook geenszins versmaad. ïn één
der ..balzalen had men de luchtver-
versching geenszins onderschat. Men
had de „opdracht” er voor op heel
origineele wijze aan een „Vliegend
Fort” toevertrouwd dat voortdurend
boven de hoofden der dansende
paartjes, cirkelde, zonder bommen te
gooien echter.
Wat het sportief gedeelte van de
kermis betreft, het is alleszins een
financieel succes geweest, want de
„Oost-West kamp” door Veurne spor-
tief op touw gezet heeft Maandag;
een enorme massa naar hier gelokt.
Sportief bekeken heeft de wedstrijd
echter niet aan de verwachtingen be-
antwoord. De West-Vlamingen hebben
zich deerlijk in doekjes laten winden
of ontbrak het hun aan verstandhou
ding? De twee Oost-Vlamingen
bijna 100 km. alleen voorop gereden!
hebben dienen natuurlijk in de eerste
plaats vermeld: de overwinnaar Bon
man en Vander Helst. Hierdoor ver
kreeg de koers eerder een eentonig
verloop, want de twee kopmannen
werden nooit op ernstige wijze ver
ontrust. Dit kwam eenerzijds door
het „remmen” van de Oost-Vlamin
gen in de groep, die hun makkers alle
premiën lieten opstrijken en ander
zijds door een slechte verstendhcu-
ding der West-Vlamingen. Hier volgt
de volledige uitslag:
1. Bouman (O. VI.), 2. Vander Helst
(O.), 3. O. De Backer (O.), 4. Grysol-
le (O.), 5. Sercu (W.), 6. Mommeren-
cy (W.), 7. De Caluwé (O.), 8. Callens
(W.), 9. Pieters (W.), 10. Moerenhout
(O.), 11. Vlaeminck, 12. Meersman,
13. Ghyselinck, 14. Faignaert, 15. De-
splenter, 16. Oreel, 17. Ramon,
Van Efiue, 19. Vanden Bossche.
KEIEM.
"VEURNE.
Kermis.
door boetelingen. Tot de eerste groep
behooren o.a. de „Profeten”, de„Drie
Koningen”, de „Vlucht naar Egypte”,
de „Intrede in Jeruzalem” en vooral
de „Kruisdraging”.
Tot de tweede groep behooren:
„Verloochening van Petrus”, „Geese-
ling”, „Doornkroning”.
De boetelingen die deze „statiën”
dragen of voorttrekken zijn echte
penitenten, vrijwilligers, mannen en
vrouwen van ver en nabij en vroeger
zelfs uit het buitenland, die komen
i uit boetvaardigheid. Vóór iedere groep
I gaat een boeteling, met een zwarten
sluier bedekt, die een verklarend
j opschrift in Oud-Vlaamsche spelling
draagt. Achter hem komt een engel
die een „sprake” opzegt. Iedere „spra
ke” bestaat uit een reeks oude ver
zen, die den toeschouwer verklaren
wat de groep verbeeldt en welke ge
voelens ze in ons moet opwekken.
Het karakteristieke gedeelte is ech
ter een belangrijke groep boetelin
gen die kruisen dragen. Zij zijn ge
kleed in grove bruine pijen met dito
kap. Velen er van zijn barrevoets. De
ze groep van kruisdragers was dit
jaar buitengewoon talrijk vertegen
woordigd. Nog een paar wagens, dit
maal getrokken door paarden ver
beelden: het „Praalgraf” de „Verrij
zenis” en de „Hemelvaart” (Christus
hier weer voorgesteld door een boe
teling). Tot slot de geestelijkheid
niet het Allerheiligste Sacrament. Tot
zoover het ingetogen gedeelte van de
kermis.
De markt bood het jonge volk ge
legenheid genoeg tot ontspanning.
Het is spijtig dat de foorkramers hun
neiging niet kunnen beteugelen om,
van zoodra het volk overtalrijk
toestroomt, hun prijzen, die toch
i reeds meer dan gematigd mogen hee-
ALVERiNGEM.
Leer nadenken.
Beste Patriotten van Alveringem,
de hoofding van mijn bijdrage heet,
zooals verleden week: Leer nadenken.
Gébruik ik dit als titel, dan is het
omdat ik terecht heb aangevoeld, dat
de Nazi-.leer haar sporen heeft nage
laten, haar methoden zijn overgeble
ven.
Gedurende ,de bezetting schilderde de
verradersbende haar slagwoorden op
de straten, hingen de aanplakborden,
en muren vol met allerhande propa
ganda voor Waffen-S.S., N.S.K.K.,
voor aanwerving van arbeiders voor
Duitschland. Is er hieraan reeds ver
andering gekomen, hebben de -sfca-
ten en muren en aanplakborden nu
een ander uitzicht gekregen? Neen,
alles is nog hetzelfde gebleven: weer
om is alles beplakt en bepleisterd met
zaken, waarvan de menschen niet
eens den ondergrond, de waarheid
J kennen. In de oorlogsjaren stonden
J de echte vaderlanders erg wantrouwig
i gestemd tegenover de met het gezond
verstand in strijd liggende bericht-
j ge ving van den bezetter; zij bleven
i menschen van de realiteit. Heb ik
dezen titel bovenaan mijn bijdrage
geplaatst, dan is het omdat ik ge
waar word, dat, nu het land van da
Nieuwe Orde geen gevaar meer be
teekent voor de wereld, dat nu de zui
vering zoogezegd doorgedreven wordt,
die achterdocht verdwenen is, dat de
menschen zich zoo zeer geen reken
schap meer geven op alles wat hert
voorgespiegeld wordt, wel met de
waarheid overeenstemt. Laat U geen
rad voor de oogen draaien, laat U
niet- verblinden door verbloemde taal.
Beste Patriotten, wellicht zijt U
ook zondes meer over het feest van
15 Juni heengestapt. Wat üfduiddö
deze vertooning voor het V.N.V. en
nagesleep?: een glansrijke dag. Me
nig verrader zal dien dag wel geju
beld hebben: „gij hebt ons willen
vragen, nog is er geen jaar voorbij en
wij hebben in het eerste herderlijke
feest de teugels in handen, duwen
wij U als iets verachtelijks in den
hoek. Het goede zegeviert over het
kwade!” Dit feest beteekende voor
het zwarte gespuis, een 'herrijzen, en
voor ons EEN VERNEDERING. Gnze
kinderen werden minachtend ter zij
de gezet. Zij toonen hun tanden... en
WAAR blijven de onze?
Beste Patriotten, in de Weekpost
van 21 Juli werd de geestdriftige uit
lating van die plechtigheid ingelast.
De 5de kolonne-mannen van. Alverin
gem mieken door middel van de pers
aan hun broeders uit andere gemeen
ten het welslagen van hun 1ste her-
optreden bekend en dat op den dag
van ons nationaal feest. Tergende uit
daging, bittere smaad! Noemt men
dat de bestrijding van het nazisme?
Volgende week behandel ik de vraag
door wie werd deze huldiging op touw
gezet?
Zondag 12 Augustus 1945 luisterrijke op
tocht als huldebetoon aan onze teruggekeerde
gedwongen arbeiders.
De stoet wordt opgeluisterd door verschei
dene praalwagens, de plaatselïjke muziek
maatschappijen, Oudstrijdersbond, scholen
en de medewerking van de aanpalende ge
meenten.
Vorming stoet aan de „Warande” cm 3 u.
Aanspraak op de marktplaats.
Om 10,30 uur- Plechtige Mis van dankzeg- j
ging en Te Deum.