van Wieuport en Kanton Voor Waarheid en Vrede! Voor Vrijheid en Hechl! Eerste Jaargang Zaterdag 6 November 1909 N° 6 Rhetorika Liberalism en Godsdienst Gemeenteraad van Nieuport Waar het hart van vol is Gezien de belangrijkheid en de aantrek kelijkheid van deze vertooning twijfelen wij er niet aan of de ruime tooneelzaal zal nogmaals stampvol wezen. DRUKKER JOSEPH HAECK. Statiestraat, Oudenaarde WEEKBLAD Op zondag aanstaande 14 dezer, groote tooneelcertooning in het lokaal van het Willemsfonds, Valkestraat, met de mede werking van de dames tooneelkunstena- ressen Malvina Daenens, en Vanderhoe- ven-De Hulsters van Brussel, bestaande uit Een Spiegel, het beroemd drama in drie bedrijven van Nestor De Tiére, en ■>e Wachter verliest, het bevallig blijspel met zang in een bedryf van den onsterfelyken II. Van Peene. Bureel om 4 ure; Gordijn om 4 1/2 ure. Prijzen der plaatsen Balkon en genum merde plaatsen beneden 1.50 fr.; P plaats 1.00 fr. 2* plaats 0.50 fr. ken zullen ongeveer 4000 fr. kosten en ’t kerk bestuur vermeent dat het voor de stad voorbeeli- ger ware de huidige pastorij te verkoopen en eene nieuwe te bouwen in plaats van gedurig veel geld te besteden aan den onderhoud dezer oude gebouwen. De heer schepen Huyghebaert vraagt of het niet best ware voor de stad aan het kerkbestuur voor te stellen zelf eene nieuwe pastorij te bou wen, mits de stad haar afstand zoude doen van de bestaan ie gebouwen met 1130 V. m. bouw grond en eene vaste toelage van 50C0 fr. Na bespreking wordt dit voorstel aangenomen met 7 stemmen tegen 2, de HH. Pattyn en De Jaegher, die vermeenen dat de stad zeit deze kwestie der pastorij moet regelen en niet over laten aan eenig ander bestuur. 5e Punt. Brief nopens verblijf Bestuurster der Staats Middelbare School buiten stad. Ingevolge de wet van 1852, bekrachtigd door deze van 1881 betrekkeiijk de inrichting van het middelbaar onderwijd, zijn de bestuurders der middelbare scholen verplicht te verblijven in de steden, waar dergelijke scholen zijn ingericht. De besturen dezer steden zijn verplicht hun eene behoorlijke huisvesting te bezorgen benevens licht en vuur, ot hun eene billijke vergoeding te betalen. Sedert hare in diensttreding alhier op 1 October 1908 verblijft Mevr, de Bestuurster der midd_elb*«M» moi*j^eeohoot-»e-OcotOBdoi - De heer Secretaris geeft lezing van de brief wisseling ontstaan tusschen ons gemeentebe stuur, het Besturend Bureel en den heer Minister van Kunsten, Wetenschappen en Openbaar On derwijs betrekkeiijk de weigering door de stad om de vergoeding van huisvesting enz te beta len sedert 1 October 1908 om reden dat Mev. de Bestuurster niet voldoet aan de vereischten der wet. De heer Minister heeft laten weten dat het uit menschlieid is dat hij de toelating heeft ge geven aan Mev. de Bestuurster om te Oostende te verblijven. Het gemeentebestuur is van gevoe len dat een ministerieel besluit geen inbreuk kan maken op de bepalingen der wet. Het lid heer Emile Vandenabeele beknibbelt het verblijf builen stad van Mev. de Bestuurster. Hij zegt dat het ongemakkelijk is \oor de ouders die met haar moeten onderhandelen en vraagt of het brood en de patatten hier mis schien niet deugen en zegt dat hij veel liever te Nieuport woont dan te Oostende. De heer Secretaris geeft daarna lezing van een brief van den heer Gouverneur, bij denwelken hij bij het stadsbestuur er op aandringt om aan Mev. de Bestuurster de toevallige vergoeding voor huisvesting te betalen en verder nadere inlichtingen vraagt over den loop dezer zaak die hem gansch onbekend schijnt daar bovengemel de briefwisseling hem waarschijnlijk niet werd medegedeeld. Met eenparige stemmen beslist den gemeente raad aan Mev. de Bestuurster alle vergoeding van huisvesting enz. te weigeren zoolang zij niet gelijk vormig de wet, haar verblijf te Nieuport zal genomen hebben. Zulks zal den heer Gouverneur kenbaar gemaakt worden 6e Punt Hoogeschooluitbreiding, vraag van toe- laag. De heer Secretaris geeft lezing van een schrij ven van den bond der Hoogeschooluitbreiding bij hstwelk gezegd wordt dat deze inrichting ge schiedt in nakoming der wenschen uilgebracbt in het katholiek congres te Mechelen. Het bestuur van den bond wenscht dat de ka tholieke gemeentebesturen der drij zustersteden Dixmude, Veurne, Nieuport deze inrichting zul len ondersteunen en eene toelage van 100 frank wordt gevraagd. De heer Burgemeester zegt dal het schepenen college deze inrichting zeer genegen is. doch stelt voor de aanvraag van toelage niet in te willigen Waarom vraagt M. Gooi? Omdat de stad al in.rtelling?n genoeg moet ondersteunen antwoord bet lid heer Vandenabeele. Overigens PRIJS PER NUMMER 5 centiemen De tegenpartij houdt niet op de liberalen te betichten tegen den godsdienst te zijn Om dat aan weinig verlichte menschen te doen gelooven deinst men zelfs niet terug voor zekere oneerlijke middeltjes. Zekere achteruitstrevende bladen ver staan het wondergoed de woorden en ar tikelen hunner tegenstrevers, hetzij door onvolledige aanhaling, hetzij zelfs door willekeurige verdraaing, in een valsch licht te stellen om hunne eigene beschul diging in schijn te staven. Dezer dagen werd een katholiek blad voor zulk een schurkenstreek door de Indépendance duchtig gehekeld In onze stad Nieuport zelf hebben wij ook reeds staaltjes van zulke laakbare handelwijze gezien. Diensvolgens zal het misschien niet slecht zijn eens rondborstig en openhartig te zeggen wat liberalen over godsdienst denken moeten, om hunne beginselen ge tröuw te blijven. Het staat vast dat, door haren oor sprong. door haren aard, de vrijzinnige partij voor beginsel heeft en moet hebben, algeheels verdraagzaamheid in zake van eerediensten. Vrijzinnigen eischen voor zich zelven volle vrijheid van geweten en willen die ook aan anderen zien toeken nen. Dit is voor hen de eerste, de hoogste noodwendigheid. Al wie dit grondbegin sel aankleeft kan liberaal geheeten w'or- den, hij ga naar de kerk of niet; hij weze Christen, of Jood of Mahometaan, of wat het ook zijn moge; het is gansch onver schillig. En dat is zoo waar, dat de liberalen van den ouden stempel, en zulke zyn er nog, trouwe kerkbezoekers waren, ten minste een groot getal hunner. Waarom nu, is die toestand veranderd? Wel eenvoudig, omdat sommige priesters, in stede zich te houden binnen de palen van hunne geestelijke zending, en alzoo ieders eerbied af te dwingen, kiesdravers zijn geworden, bondgenooten der volks verdrukkers, der broodroovers, en den godsdienst als staatkundig wapen hebben doen dienen; omdat zij, te beginnen van 1879, de liberalen, door hunne onver draagzaamheid, en door het weigeren der sakramenten, uit de kerk hebben gejaagd, en hun geleerd hebben zulke priesters als vijanden te beschouwen. Indien een liberaal volle achting overh eft voor een waren geloovige, die zich gedraagt naar dé schoone grondbeginselen van Christus, welke onze beschaving tot grondsteen heb ben gediend, voor een priester die zich uitsluitelyk toewijdt aan het heil der zie len en het troosten der verdrukten, moet hij slechts verachting overhouden voor huichelaars, welke, uit eigen belang, den kwezelaar spelen, hunnen evennaaste slechts in woorden beminnen maar in da den verdrukken; voor priesters die van hun kleed misbruik maken, om wereldlij ke doeleinden te bereiken, om zich langs den kant der volksbedriegers en volksver drukkers te scharen en ten bate dezer den godsdienst als dwangmiddel gebruiken; die, om beter daartoe te komen, het volk Zitting van den 22 October 1909, om 5 1/2 ure namiddag. (Vervolg). 4* Punt. Brief Kerkfabriek nopens pastorij. De heer Secretaris geeft lezing van een brief van het Kerkbestuur meldende dat er onmiddel lijk dringende herstellingswerken moeten uitge voord worden aan het pastoreel huis. Deze wer- VERKOOPER Pleter Versii-aete, zoon Valkestraat, Nieuport ABONNEMENT ü,6O frank per janr op voorhand betaalbaar tot onwetendheid doemen door het oorlog voeren tegen de enkele nog bestaande goe de scholen. En is het dan zoozeer te laken wanneer de geleerdste onder de vrijzinnigen, zij die weten hoe de godsdienst, tegenover den vooruitgang der wetenschap, altijd maar moet toegeven en zich wijzigen; hoe hij, niettegenstaande, hoe langer hoe min met de hedendaagsche kennissen strookt; hoe zelfs sommige zijner priesters, onder de rechtschapensteen de geleerdste, hopeloo- ze pogingen doen om hem uit dien neteli- gen toestand te redden, is het dan te laken dat die zelfde vrijzinnigen het volk zoeken in te lichten; aan de verdwaalde trachten te toonen dat, indien er iets eerbiedwaar digs is in een rechtzinnig geloof, dienzelf den godsdienst, waarvan men zooveel mis bruik maakt, niet is wat eenvoudige men schen denken; dat deze laatste zich meer dan eene speld op de mouw laten steken; dat de leer van Christus, door zijne zooge zegde hedendaagsche volgelingen, gansch is verdraaid geweest; dat, moest de Zalig maker hedendaags, onder een anderen naam zijne ware beginselen prediken en toepassen, die volgelingen zelf hem als socialist zouden uitmaken; ja, indien zij daartoe de macht bezaten, hem, even als Ferrer zouden laten omverschieten om hem te beletten de ware broederschap onder de menschen aan te bevelen en toe te passen, de armen en verdrukten tegen de machtigen te verdedigen en strijd tegen de slechte priesters of pharisers te voeren. Niet alleen moet dit aan vrijzinnigen veroorloofd zyn; het is hunnen dringend- sten plicht, want wie weet, moet zijne me debroeders in zijne kennis laten deelen. Wie dan, hetzy uit overtuigingen ge- zuiverden godsdienst aankleeft, hetzij uit onwetenheid of onbegrip rechtzinnig blijft gelooven al wat men nog aan het volk durft opdisschen, alhoewel men Let voor meer ontwikkelde katholieken niet meer doet nog kan doen, kan niet gelaakt wor den en zal door geen waren vrijzinnige aangevallen of verdrukt worden, in 't kort gezegd tegen den godsdienst zijn de liberalen niet, maar tegen de huichelaars en de dwingelanden die van den godsdienst een wapen maken om er mede het volk te verdrukken te bedriegen en te verstompen. Ons Weekblad behaalt zoodanig veel bijval, dat onze tegenstrevers zich begin nen te verontrusten en daarom aan den verdediger, aan den aanvoerder hunner gelederen, de taak hebben opgelegd eens duchtig op de slechte gazetten te kloppen, wel te verstaan daar, waar het niet toe gelaten is den spreker eens ferm op zijne plaats te zetten Waar het hart van vol is Loopt den mond van over,,.. En de man, overtuigd dat alles hem is toegelaten, begon zijne wekelyksche her derlijke aanbeveling met zijne toehoorders te waarschuwen tegen het lezen van slechte gazetten en schaamde zich niet er bij te voegen dat die gazetten vooral in slechte kroegen aangetrotfen worden. Nauwelijks eenige nummers van ons Weekblad zijn verschenen en reeds wordt, volgens d’oude gewoonte, geschermd met godsdienst, hel en vagevuur. Zyt gij dan zoo bevreesd, heereu klerikalen, dat het volk, tot nu toe misleid en bedrogen, ein ilelijk eens de volle waarheid zal verne men? Zijt gij dan zoo bevreesd dat het volk, dat de werkman, immer door uwe partij miskend en vernederd, eindelijk eens zal begrijpen dat hij, benevens ’t vervullen van zijn plicht, ook het volle recht mag eischen dat hem toekomt? Wordt het u dan zoo benauwd aan ’t harte, omdat wij vrank en vrij, sommige uwer kiesdravers, naar de ziel tasten en het volk aanraden niet te luisteren naar uwe zalvende woorden, maar integendeel te zien naar uwe daden van vroomheid? En, of gij nu bibbert van vrees of rood wordt van spijt en beeft van gramschap, en, of nu geschermd wordt met banblik sems of niet onverpoosd, rechtzinnig, zon der vrees, zetten wij toch ons werk van verlichting voort De waarheid in hare volle naaktheid, het recht in zijne volle werkelijkheid, zullen wij altijd en overal luid en krachtig bekend maken en verde- digen! En dan die slechte kroegen? Welhoe, schaamt gij u niet de talrijke deftige her bergen, waar ons orgaan gelezen wordt, voor kroegen te doen doorgaan? Durft gij die talrijke herbergiers, die trachten hun brood te winnen in volle eerlijkheid en deftigheid, met den naam van kroeghou ders bestempelen? Maar ’t is waar ook, het was immers een klerikaal, die in de Kamers voorstelde, geen stemrecht toe te kennen aan de herbergiers! De herbergen zijn voor de klerikalen de grootste melkkoei en niettemin verachten zij en duivelen zij de herbergiers zooveel ze maar kunnen. Doch, nadert de kiezing, dan komen ze af met hunne eeuwige val- sche beloften? Herbergiers? vergeet het niet? Aunoneeuprijs 0,15 fr. per drukregel. Rechterlijke aankondigingen 0,50 fr. per drukregel. Het recht annoncen te weigeren is voorbehouden. De annoncen, artikelen en mededeelingen moeten vóór den Donderdag middag in het koffiehuis Willems FondsVal cestraat Nieuport besteld worden. Alle artikels of mededeelingen, bestemd voor voor het Weekblad van Nietpjrl en Kanton moeten door den schrijver onderteekend en onder gesloten omslag ingezonden worden. Het recht van opname is voorbehouden en de volstrekste geheimhouding gewaarborgd.

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1909 | | pagina 1